صدای معلم - اخبار فرهنگیان، معلمان و آموزش پرورش

مدیر صدای معلم در گفت و گو با روزنامه قدس :

" برنامه خاصی در وزارت آموزش و پرورش برای یکسان سازی آموزش وجود ندارد "

وقتی نظام آموزشی نمره محور است، دانش‌آموزان غربال و جداسازی می‌شوند، مافیای کنکور وجود دارد، مدارس محلی برای قدرت نمایی مؤسسات آموزشی و تجاری شده‌اند؛ همه به دلیل ضعیف بودن فرآیندهای نظارتی در آموزش و پرورش است/ درصد بسیاری از مدارس دوره دوم متوسطه با مراکز مختلف قراردادهایی بسته و آزمون‌هایی برگزار می‌کنند. کاری که خود محل درآمد و تجارت برای مدارس شده است. این رقم‌ها و گردش‌های مالی شفاف نیست. چرخه‌ای تشکیل شده که همه در آن راضی هستند زیرا تمامی عوامل آموزشی از آن منتفع می‌شوند. چرخه‌ای که قربانی اصلی آن دانش‌آموزان هستند/ مسئولان آموزش و پرورش به‌ویژه معاون آموزش ابتدایی که طراح این طرح است، حرف‌های خوبی می‌زنند، اما باید دید که تحول نظام آموزشی با حذف آزمون و مدارس سمپاد چگونه صورت می‌گیرد؟ ارزشیابی توصیفی در دوره ابتدایی چگونه با امتحان نهایی در دوره‌های بالاتر یا کنکور قابل جمع شدن است/ برنامه خاصی پشت این مسائل نبوده و طرحی شتابزده است زیرا سند پژوهش و توجیه خانواده‌ها وجود ندارد....

یکسان سازی آموزش در نظام آموزشی و حذف آزمون و مدارس سمپاد

قدس آنلاین- دوشنبه هفته گذشته، وزیر آموزش و پرورش در توییتر خود خبر از حذف آزمون‌های تیزهوشان، نمونه دولتی و مدارس خاص را داد و پس از آن با حضور در برنامه‌ای تلویزیونی به تشریح این توییت پرداخت و توضیح داد: آزمون‌ها و کتاب‌های کمک آموزشی در دوره ابتدایی حذف شده و با مصوبه جدید شورای عالی آموزش و پرورش، آزمون ورودی مدارس سمپاد و نمونه دولتی در پایه هفتم حذف و تا سه سال آینده نیز این مدارس در دوره متوسطه اول حذف خواهند شد.

 

سدی بر دوپینگ دانش‌آموزان

این تصمیم فضای آموزشی کشور را به شدت متشنج کرد و اظهارنظرهای مختلف کارشناسان درباره معایب و محاسن این طرح را به همراه داشت.

برخی اعتقاد دارند قرار دادن دانش‌آموزان تیزهوش در کنار سایر دانش‌آموزان در مدارس دولتی سبب جلوگیری از پیشرفت آنان خواهد شد زیرا این مدارس امکانات مورد نیاز را برای حمایت علمی و تحصیلی از افراد تیزهوش ندارند. به گفته آنان در حقیقت این کار باعث هدر رفتن استعداد و هوش این دانش‌آموزان خواهد شد.

یک کارشناس آموزش و پرورش با بیان اینکه حذف آزمون مدارس طرحی بسیار خوب و اثر بخش است به خبرنگار ما می‌گوید: با حذف این آزمون‌ها فشار از روی دانش‌آموز برداشته شده و آنان از معدل محوری، نمره محوری و کنکور محوری به سمت شهروند پروری، اخلاق محوری و بارور کردن اندیشه سوق داده می‌شوند.

محمدرضا نیک‌نژاد اضافه می‌کند: البته با توجه به ناگهانی اعلام شدن این طرح به نظر می‌رسد، زمینه‌ها و ساختارهای لازم از نظر فرهنگی، اجتماعی، آموزشی مهیا نشده و همین ممکن است مشکل ایجاد کند.

یکسان سازی آموزش در نظام آموزشی و حذف آزمون و مدارس سمپاد  وی با اشاره به انواع مختلف هوش می‌گوید: هشت نوع هوش داریم، اما در این آزمون‌ها تنها تمرکز بر آی‌کیو است که آن هم با آزمونی تستی سنجیده می‌شود. بی‌شک با دوپینگ دانش‌آموز در کلاس‌های آمادگی آزمون‌ها نمی‌شود، اسم دانش‌آموز را «تیزهوش» گذاشت و آزمون را «تیزهوشان» نامید.

این کارشناس آموزش توضیح می‌دهد: طبق آنچه مشخص شده، طرح شهاب که همان شناسایی و هدایت استعدادهای برتر است، در آموزش و پرورش به عنوان جایگزین این آزمون‌ها معرفی شده، اما هنوز در این زمینه روشن‌سازی صورت نگرفته و تنها به شناسایی دانش‌آموزان با استعداد برتر و حمایت‌های تحصیلی مانند شرکت در جشنواره‌های علمی و المپیادهای تخصصی اشاره شده است. اگر این طرح‌ها اجرایی شود، امیدوار هستیم ارزیابی کمی، به سمت ارزیابی کیفی سوق داده شود که حتماً ثمرات خوبی برای دانش‌آموزان به همراه خواهد داشت.

نیک‌نژاد بیان می‌کند: در سیستم آموزش دنیا تجربه‌هایی انسانی وجود دارد که نمی‌توانیم مقابل آن‌ها ایستادگی کنیم. سیستم آموزش و پرورش کشور از ۱۰۰ سال پیش بر مبنای نمره و معدل و آی‌کیو شکل گرفته است در حالی‌که تجربه‌های جهانی ۹ سال نخست را مختص سوادآموزی و پرورش شخصیت فردی اجتماعی افراد می‌داند. تجربه‌های موفقی که در کشوری مانند فنلاند وجود دارد، نشان می‌دهد در این سال‌ها ما راه را اشتباه رفته‌ایم.

وی در پایان تصریح می‌کند: نباید این طرح را با رقابت‌های سیاسی آمیخته کنیم. باید بدانیم این طرح تلاش می‌کند، ویروسی را که به کودکی بچه‌ها دست درازی و آن‌ها را ناشاد و خسته کرده از سیستم آموزش و پرورش کشور بیرون کند.

حذف سمپاد به نفع غیرانتفاعی‌ها

یکی دیگر از مهم‌ترین نگرانی‌ها، گرایش خانواده‌های دارای فرزند تیزهوش به ثبت نام در مدارس غیردولتی است که بی‌شک دانش‌آموزان تیزهوش به‌ویژه در مناطق محروم از این طرح آسیب خواهند دید.

یکی از اعضای کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه جزئیات حذف آزمون مدارس سمپاد  از سوی وزارت آموزش و پرورش اعلام نشده است، به خبرنگار ما می‌گوید: حذف کنکور و آزمون برای ورود به مدارس موضوعی منطقی، کارشناسی شده و درست است. وقتی بحث حذف کنکور مطرح می‌شود، بدیهی است که باید این کار در سطوح پایین‌تر نیز صورت گیرد. البته هنوز ساز و کار مشخصی برای پذیرش دانش‌آموزان در مدارس سمپاد اعلام نشده و ممکن است نظر بر حذف این مدارس نباشد.

فرهاد فلاحتی اضافه می‌کند:با این حال اگر برنامه آموزش و پرورش بر حذف مدارس خاص است، با اصل حذف مدارس خاص موافق هستم زیرا کاری علمی و تربیتی است که در بسیاری از کشورهای دنیا انجام شده و آسیبی که در این نظام آموزشی بر دانش‌آموزان، خانواده‌های آن‌ها و اجتماع وارد شده از مناظر متعدد تربیتی قابل بحث است. در نظام‌های آموزشی دنیا راهکارهایی نیز در نظر گرفته شده که هم استعداد برتر تلف نشود و هم استعداد پایین‌تر بتواند به بهترین نحو جامعه‌پذیر شده، از زندگی بهره‌مند و مفید باشد.

این کارشناس حوزه آموزش کشور در ادامه عنوان می‌کند: به نظر می‌رسد باید در کشور مراکزی مشابه مراکز آموزشی در کشورهای اروپایی داشته باشیم که تمام دانش‌آموزان از سطوح مختلف با بهره‌های هوشی متفاوت در این مجتمع‌ها حضور داشته باشند. جامعه کوچکی با شیوه‌های خاص، علمی و کارآمد که کمک می‌کند آن‌ها در کنار هم تربیت شوند.

این نماینده مجلس تصریح می‌کند: اگر رویه بر این باشد که آزمون حذف شده و مراکز نیز تعطیل شوند مراکز غیرانتفاعی و غیردولتی در این قضیه ورود پیدا می‌کنند. مطمئناً با توجه به شهریه‌های زیاد این مدارس به بهانه آموزش بهتر از خانواده‌ها مبالغ سرسام آوری دریافت خواهد شد و دکان سودجویی گشوده می‌شود.

فلاحتی تأکید می‌کند: خانواده‌ها، به خصوص خانواده‌های محروم نگران تحصیل فرزندان خود در مدارس غیردولتی نباشند. بعید است آموزش و پرورش کاری به این مهمی را به این شیوه مدیریت کند و حتماً به عنوان نمایندگان مردم در مجلس به این مورد ورود خواهیم کرد.

عضو کمیسیون آموزش یادآور می‌شود: براساس قانون اساسی تحصیل رایگان تا مقطع متوسطه جزو وظایف دولت است. این تحصیل رایگان تمام اقشار دانش‌آموز را با بهره‌های هوشی مختلف در بر می‌گیرد. البته همان طور که اشاره شد، شیوه اجرا مهم است. حذف آزمون مدارس و حذف کتب کمک درسی از بدنه آموزش و پرورش قابل تحسین است زیرا رانت عظیمی در فضای علمی کشور شکل گرفته بود که امیدواریم این مشکلات بزودی رفع شود.

یکسان سازی آموزش در نظام آموزشی و حذف آزمون و مدارس سمپاد

حذف آزمون سبب تحول آموزشی می‌شود؟

به گفته کارشناسان یکی از اهداف حذف مدارس سمپاد، عدم جداسازی و جلوگیری از اعمال تبعیض علیه دانش‌آموزان است. اما از آنجاکه کیفیت آموزشی، علمی و تحصیلی مدارس دولتی پایین است، اجرای طرح حذف مدارس سمپاد موجب هرچه بیشتر شدن گرایش مردم به سمت مدارس غیرانتفاعی و تبعیض و نابرابری بیشتر در این زمینه خواهد شد.

علی پورسلیمان، کارشناس آموزش و پرورش در ادامه با بیان اینکه حذف آزمون از مدارس سمپاد و نمونه دولتی در کلیت طرح بدی نیست، به خبرنگار ما می‌گوید: یکسان سازی آموزش و ایجاد عدالت آموزشی از طرح‌هایی هستند که روی کاغذ بسیار خوب بوده و همه مایل به انجام آن هستند، اما خود آن‌ها یک معلول‌اند. وقتی نظام آموزشی نمره محور است، دانش‌آموزان غربال و جداسازی می‌شوند، مافیای کنکور وجود دارد، مدارس محلی برای قدرت نمایی مؤسسات آموزشی و تجاری شده‌اند؛ همه به دلیل ضعیف بودن فرآیندهای نظارتی در آموزش و پرورش است.

وی تصریح می‌کند: درصد بسیاری از مدارس دوره دوم متوسطه با مراکز مختلف قراردادهایی بسته و آزمون‌هایی برگزار می‌کنند. کاری که خود محل درآمد و تجارت برای مدارس شده است. این رقم‌ها و گردش‌های مالی شفاف نیست. چرخه‌ای تشکیل شده که همه در آن راضی هستند زیرا تمامی عوامل آموزشی از آن منتفع می‌شوند. چرخه‌ای که قربانی اصلی آن دانش‌آموزان هستند.

پورسلیمان می‌افزاید: مسئولان آموزش و پرورش به‌ویژه معاون آموزش ابتدایی که طراح این طرح است، حرف‌های خوبی می‌زنند، اما باید دید که تحول نظام آموزشی با حذف آزمون و مدارس سمپاد چگونه صورت می‌گیرد؟ ارزشیابی توصیفی در دوره ابتدایی چگونه با امتحان نهایی در دوره‌های بالاتر یا کنکور قابل جمع شدن است؟

این کارشناس آموزش اضافه می‌کند: یکسان سازی آموزش بسیار طرحی خوب و کاربردی است، اما به نظر می‌رسد، برنامه خاصی پشت این مسائل نبوده و طرحی شتابزده است زیرا سند پژوهش و توجیه خانواده‌ها وجود ندارد. باید این طرح از حالت شعاری خارج شود.

منبع: روزنامه قدس
چهارشنبه, 25 بهمن 1396 16:25 خوانده شده: 988 دفعه چاپ

نظرات بینندگان  

پاسخ + +3 -2 --
نرگس 1396/11/25 - 16:53
کاش می توانستم بگویم که آموزش و پرورش در حق دانش آموزان اجحاف نمی کند.
اتفاقات ریز و درشت در سالهای 78 در خاطر دانش آموزی چون من می ماند و فراموش نمی کنم
من ضربه شدیدی از این سیستم خوردم و باعث از بین رفتن تمام روحیه و تلاش های من شد.
راه را اگر اشتباه رفتید ولی عمر رفته من باز نمی گردد
هنوز هم این اشتباه ها ادامه دارد.
حتی برای دانش آموز خودم نتوانستم کاری انجام دهم که مثل خودم نشود چرا که سیستم اداری استان ها فاسد است.
آرزویم رفتن از ایران است.ولی توانایی مالی ندارم.
تمام خاک و سرمایه های آن را به شما واگذار می کنم.
پاسخ + 0 0 --
م.ع 1396/11/25 - 23:04
حدود20سال است اتفاقا تنبیه حذف شده.واموزش همچنان درمدارس کشور رایگان است.مشکلاتی که میگن وجودداره چیزخاصی نیست که بخواهیم به خارج برویم خخخ.بحث ارتقا معیشت فرهنگیان تاکنون مطرح بوده .واهم مشکلات اموزش وپرورش ایران راههای کیفیت بخشی بهتربه اموزش وارتقا سطح علمی وتقویت اداب رسوم ملی وسنتی است.
پاسخ + 0 0 --
علی 1396/11/25 - 23:33
البته منم اجحاف موافقم هست دیدم .موارداجحاف به دانش اموزدرمدارس ما به اعتقادمن هست.درمدارس ما هنوزطرحهای بی فایده وپرهزینه واجباری هست که دانش اموزموظف به انجام ان میشه مثلا طرح جابرو...کارهای اجباری را میشه نام برد.یا 5ساعت زنگ برای ابتدایی وبامقررات سخت مدارس ابتدایی وزنگ های تفریح که کودکان به استراحت وکاری شخصی نمیرسند اجحاف به شاگرد کم سن ابتدایی محسوب میشه
پاسخ + 0 0 --
دبیر م 1396/11/26 - 18:24
متاسفانه همینطوره
پاسخ + +1 -5 --
معلم 1396/11/25 - 19:06
بنظرم آموزش و پرورش را بدین دست سپاه. بخدا یک شبه تمام مشکلاتش حل میشه.حقوق معلمان کمبودها و کاستی ها همه چیز.
شک ندارم.!
از دیگ این دولت و نوبختش آشی واسه معلمان گرم نمیشه.
روحانی هم مدام باید باید می کنه. نمیدونم مخاطبش کیه؟!
دولت که دست ما نیست.
عجب وضعی شده.!
پاسخ + 0 0 --
مسعود 1396/11/25 - 22:11
آره جون خودت ،دست سپاه.خخخ.الانم بعضی قسمت هاش هستندخیلی ماشالله،اونا اموزش ومرورش را با جاهای دیکه اشتباه میگیرندوگرفته اند.
پاسخ + 0 0 --
ناشناس 1396/11/25 - 23:06
...
آموزش و پرورش مردنی و استخونی به چه دردش میخوره؟!!
پاسخ + 0 0 --
معلم 1396/11/26 - 17:30
اتفاقا عمده مشکلات آ.پ از این جهت هست .
پاسخ + +6 0 --
ناشناس 1396/11/25 - 19:38
فردی که سال هاست در سمپاد کار می کند، می گوید اکثریت دانش آموزان سمپاد فرزندان مسئولان و نمایندگان مجلس هستند. برای همین هست که " ۱۶۰ نماینده با امضای نامه‌ای خطاب به رییس‌جمهور نسبت به انحلال مدارس استعدادهای درخشان و نمونه دولتی که از طریق لغو برگزاری آزمون اتفاق افتاده است، اعتراض کردند"
در مورد اختلاس در صندوق ذخیره نمایندگان فقط تماشگر این اختلاس بزرگ بودند و هستند.
پاسخ + 0 0 --
دبیر 1396/11/27 - 14:27
من هم به این صحبت شما نمره 1000 میدم و من خودم شاهذ این واقعیت بودم و اصلا نتیجه ازمون الکی است و فقط معامله میشه و یک عده خاص ذر زمان ذخیره اعلام میشوند که جالبتر ان است 60 یا 90 نفر هستن و معلوم نیست یک شبه این همه دخیره از کجا امده
همشان نور چشمی و دختر مسولین و سهمیه داران و ........
پاسخ + 0 -1 --
ایازی 1396/11/25 - 21:43
سابقه تدریس در مدارس عادی ،هیات امنایی،شاهد و تیزهوشان مرا نسبت به اتفاقات اخیر دلگرم نمی کند باور من این است که سیاست گذران آموزشی در ایجاد مدارس متنوع نقش اساسی داشته اند نگاهی گذرا به فلسفه تشکیل هرکدام این سوال در ذهن نقش می بندد آیا به عنوان مثال مدارس شاهد ما در راستای جامعه هدف ،که بر اساس آن شکل گرفته اند فعالیت می کنند در خصوص سمپاد نیز همگان پذیرفته اند که دانش آموزانی که در آزمون این مدارس پذیرفته می شوند تیزهوش نیستند اغلب آنها سخت کوش هستند یا به قول برخی کارشناسان با دوپینگ آموزشی در این آزمون پذیرفته شده اند حال سوال این است حذف این آزمون ها اساسا در جهت کدام هدف است بخصوص این که می شنویم سمپاد حذف نمی شود شاید این بلواها به نوعی گروکشی جناحی باشد .و با گذشت زمان آب ها از آسیاب بیفتد . بنابراین نظر به تعداد محدود این مدارس نسبت به مدارس عادی و مشکلات عدیده ای که در آن مدارس هست ،چرا نگاه سیاست گذران آموزشی به بزرگترین چالش آموزش و پرورش ،(مدارس عادی)نمی چرخد ؟
پاسخ + 0 -2 --
ناشناس 1396/11/25 - 22:08
اگه دانش اموزی واقعا باهوش ودرسخوان باشه بنظرمن مدارس دولتی هم مناسب است.البته مدارس تیزهوشان وخصوصی هم که تحت نظارت اموزش وپرورش است ضررنداره وبایدباشه واسه 30درصدافرادجامعه که وضع مالی خوبی دارندحتما مدارس دولتی دراین رقابت اموزشی اگه تقویت بشه ازلحاظ امکانات اموزشی بیشترموردقبول وتوجه عامه واکثریت است وبعیدنمیدانم که مدارس دولتی بهترین است.وضعیت مالی اکثریت مردم جوابگوی مدارس خصوصی و...نیست.مدارس دولتی دررقابت با مدارسدخصوصی درهرسطح تاکنون کارنامه درخشان ازحیث پرورش واموزش استعدادها وشاگردان داشته است.بایستی تجهیزشوداین مدارس بیشترمورداعتمادوپذیرش بوده اند.

نظر شما

صدای معلم، صدای شما

با ارائه نظرات، فرهنگ گفت‌وگو و تفکر نقادی را نهادینه کنیم.

نظرسنجی

میزان استفاده معلمان از تکنولوژی آموزشی مانند ویدئو پروژکتور ؛ تخته هوشمند و .... در مدرسه شما چقدر است ؟

دیدگــاه

تبلیغات در صدای معلم

درخواست همیاری صدای معلم

راهنمای ارسال مطلب برای صدای معلم

کالای ورزشی معلم

تلگرام صدای معلم

صدای معلم پایگاه خبری تحلیلی معلمان ایران

تلگرام صدای معلم

Sport

تبلیغات در صدای معلم

تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به صدای معلم - اخبار فرهنگیان، معلمان و آموزش پرورش بوده و استفاده از مطالب با ذکر منبع بلا مانع است.
طراحی و تولید: رامندسرور