صدای معلم - اخبار فرهنگیان، معلمان و آموزش پرورش

دکتر محمد روزبهانی / عضو شورای نویسندگان سخن معلم

رابطه ی درآمد سرانه كشورها با سرانه ی آموزشي

دکتر محمد روزبهانی عضو شورای نویسندگان سخن معلم

  در اين ياداشت كوتاه به وضعيت سرانه ي آموزشي  چند كشور  و مقايسه وضعيت آنها با  وضعيت سرانه آموزشي در ايران مي پردازيم.

تعريف درآمد سرانه:

"درآمد سرانه از تقسيم  توليد ناخالص داخلي بر جمعيت كشور حاصل مي شود كه به طور ميانگين در يك سال (يا دوره ي معين) افراد يك كشور چقدر مي توانند براي زندگي و رفاه خود هزينه كنند." ( منبع 70 كتاب  شاخص آموزشي  در 20 كشور جهان به نقل از  موسسه آمار يونسكو ).

تعريف سرانه آموزشي :

"سرانه آموزشي از تقسيم بودجه آموزش و پرورش بر تعداد دانش آموزان حاصل مي شود. به عبارت ديگر سرانه آموزشي نشان مي دهد كه به طور ميانگين در يك سال (يا دوره ي معين) براي آموزش و تحصيل هر دانش آموز چقدر هزينه شده است" (منبع 70 كتاب  شاخص آموزشي  در 20 كشور جهان به نقل از  موسسه آمار يونسكو ). بودجه آموزش و پرورش  ايران در سال 94 در حدود 25 هزار ميليارد تومان است،  اگر اين مبلغ را بر 12 ميليون دانش آموز در حال تحصيل  تقسيم كنيم سهم هر يك از دانش آموزان چيزي در حدود دوميليون تومان يعني در حدود 700 دلاراست. يعني سرانه آموزشي  ايران در حدود 700 دلار  است. اما براي مقايسه ، بايد ميزان سرانه كشورهاي ديگر را نيز داشته باشيم. در زير سرانه  آموزشي چند كشور را در سال 2009 ميلادي  به عنوان نمونه ذكر مي كنيم تا تفاوت هزينه هاي آموزش و پرورش در كشورهاي جهان بهتر مشخص شود.

(ايران 700 دلار- آفريقاي جنوبي   2386 دلار  -  آلمان 15062 دلار - تركيه 1804 دلار - روسيه 4281 دلار- هند 348 دلار –  ژاپن 19595 دلار – سوئد 30346  دلار-  كره جنوبي 9693 دلار – كانادا 8018 دلار – مالزي 2914 دلار – امارات 8682 دلار ) (همان منبع).

در نگاهي گذرا به وضعيت سرانه آموزشي  كشورهاي مختلف جهان به تفاوت بسيار زياد ميزان آن بين كشورهاي مختلف جهان پي مي بريم. تفاوتي كه  خود را در كيفيت آموزشي در اين كشورها نشان مي دهد. 

مشخص است كشوري  كه سرانه آموزشي بيشتري دارد مي تواند امكانات آموزشي بهتري براي دانش آموزان و  شرايط شغلي مناسبي براي معلمانش فراهم كند. كشور سوئد با سرانه 30 هزار دلاري براي هر دانش آموز در مقابل ايران و هند با سرانه 700 و 400 دلاري از شرايط مناسب تر آموزشي  برخوردار است. 

نكته ديگر و مهم ميزان درصد بودجه ي آموزش و پرورش يك كشور از كل بودجه ي آن كشور است. بودجه آموزش و پرورش در ايران در حدود 10 تا 11 درصد  بودجه كل كشور است. در اكثر كشورهايي كه به آنها اشاره شد، ميزان بودجه آموزش و پرورش در حدود 10 تا 15 درصد است، اما  مبلغ نهايي  و يا سرانه آموزشي براي كشورها متفاوت است. مثلا براي ايران 700 دلار مي شود و براي تركيه 1800 دلار و براي ژاپن  19500 دلار. اين  اختلاف به ميزان درآمد كشور و درآمد سرانه هر كشور بر مي گردد.  مثلا درآمد سرانه در ايران سال 1389  در حدود 6 ميليون تومان بوده كه حدود 2000 هزار دلار مي شود.

اما درآمد سرانه كشورهاي ديگر در سال 2012 چگونه است؟  تركيه 10300 دلار – آفريقاي جنوبي 7274 دلار- امارات 57000 هزار دلار- ژاپن 42000 دلار- سوئد 49000 هزار دلار -كره جنوبي 20700 دلار- مالزي 8400 دلار و  هند 1371 دلار. با توجه به اعداد  درآمد سرانه  و سرانه آموزشي  در كشورهاي جهان و همچنين ايران مي توان گفت كه ميزان بودجه تخصيصي به آموزش و پرورش كشورها بستگي به  ميزان درآمد سرانه و توليد ناخالص داخلي هر كشوري دارد.

به ديگر سخن ، كشورهايي كه از درآمد سرانه ي بيشتري برخوردارند، مبلغ بيشتري را  براي هزينه كردن در آموزش و پرورش كشورشان را اختصاص مي دهند، نه لزوما درصد بيشتر از بودجه را. يعني كشور ژاپن اگر از ميزان كل بودجه  سالانه ،تنها 10 درصد و شايد هم كمتر را به آموزش و پرورش اختصاص دهد باز  هم مبلغ بسيار زيادي در مقايسه  با  كشوري مثل ايران  اختصاص  داده است. 10 درصد بودجه ژاپن در مقايسه با 10 درصد بودجه ايران بسيار بيشتر مي شود در حد 10 تا 15 برابر. در مقايسه بين درآمد سرانه و سرانه آموزشي بين كشورها به رابطه اي مستقيم پي مي بريم ، به اين صورت كه  هر چه ميزان درآمد سرانه در يك كشور افزايش پيدا مي كند از آن سو سرانه آموزشي نيز افزايش پيدا مي كند  و بر عكس با كاهش  درآمد سرانه  يك كشور، سرانه آموزشي نيز كاهش پيدا مي كند.

در تاييد اين ادعا مي توان به كشور امارات اشاره كرد. كشور امارات در دو دهه ي گذشته به سرعت توانسته ميزان درآمد سرانه خود را افزايش دهد تا جايي كه از نظر درآمد سرانه  به سطح كشورهاي توسعه يافته  رسيده است و اين افزايش درآمد سرانه باعث شده كه سرانه آموزشي در اين كشور هم با سرعت بسيار زيادي افزايش پيدا نمايد و در نهايت به افزايش كيفيت آموزشي و توسعه ي بيشتر كشور  ختم شده است.

در ايران در  پنج سال گذشته به دليل كاهش درآمدهاي ارزي و توليد ناخالص ملي و در پي آن كاهش درآمد سرانه ، ميزان سرانه آموزشي نيز كاهش پيدا كرده است كه اين كاهش خود را در  افت كيفيت و خدمات آموزشي  نشان داده و از  سويي باعث كاهش امكانات ، خدمات و شرايط شغلي  معلمان گرديده است.

بنابراين، افزايش كيفيت آموزشي  بستگي به افزايش سرانه ي آموزشي  دارد. به نظر مي رسد علاوه بر افزايش سهم  آموزش و پرورش  از بودجه سالانه، افزايش درآمد سرانه  كشور نيز بسيار مهم و تاثير گذار است.

در واقع دولت با ارائه ي برنامه هاي اقتصادي  درست مي تواند به سمتي حركت كند كه درآمد  كشور افزايش پيدا كند و در آن صورت است كه مي توان سرانه آموزشي را مناسب تر و بهتر افزايش داد. با شرايط موجود و  ميزان  فعلي توليد ناخالص ملي  ايران ،نبايد انتظار بيش از حد داشت تا سرانه آموزشي كشور به سطح سرانه آموزشي كشورهاي توسعه يافته برسد ، چرا كه با اين شرايط مقدور نيست.

دوشنبه, 05 مرداد 1394 13:25 خوانده شده: 7586 دفعه چاپ

نظرات بینندگان  

پاسخ + +5 -12 --
ناشناس 1394/05/05 - 14:14
كى گفته درامد سرانه ايران ٢٠٠٠ دلار هست درامد سرانه ايران حداقل ٨٠٠٠ دلار هست ايران سال ٨٩ فقط معادل ١٠٠ ميليارد دلار فقط صادرات داشته كسى مجبورتون نكرده بياين يك مطلب بى سر و ته و من دراوردى بنويسين دوست عزيز
پاسخ + 0 0 --
روزبهاني 1394/05/05 - 15:00
جناب ناشناس
درآمد سرانه مورد ادعاي من از منبع مركز آمار ايران اخذ شده با كه در كتاب 70 شاخص آموزشي در 20 كشور جهان ذكر شده است آورده شده است. در اين كتاب به نقل از مركز آمار ايران در سال 1389 مبلغ درآمد سرانه هر ايراني دقيقا پنج ميليون و هفتصد و بيست و دو هزار تومان ذكر شده است. در سال فوق دلار 1000 تومان قيمت داشته كه كه به دلار آن تاريخ در حدود 5000 هزار دلار محسوب مي شده اما در دو سال بعد با كاهش ارزش ريال به يك سوم ميزان ارزش درآمد سرانه نيز كاهش يافته است و عدد 2000 دلار كه من محاسبه كرده ام با توجه به دلار 3000 توماني محاسبه شده است. هر چند در چند سال گذشته به دليل تحريمها و مشكلات جانبي ارزش صادرات و درآمد هاي داخلي و ملي ايراني به شدت كاهش داشته است و اين مطلب خود را مي تواند در كاهش ميزان درآمد سرانه نشان دهد.
پس ما هم بلديم سرچ اينترنتي كنيم اما تحليل مطلب با خودمان است نه هر چه كه ديگران گفتند وحي منزل باشد
پاسخ + 0 0 --
روزبهاني 1394/05/05 - 15:02
در ضمن شما دوست ناشناسم من مي توانند مطالب با سر و ته بنويسيد و ما را به فيض برسانيد.
پاسخ + 0 0 --
علی 1394/05/05 - 19:40
مرکز امار ایران کلا آمار دروغ زیاد منتشر میکنه بهتره به سایت موسسات بین الملی مثل بانک جهانی مراجعه کنید و به این آمار دروغ استناد نکنید .
پاسخ + +9 -3 --
ناشناس 1394/05/05 - 14:18
درامد سرانه ايران بر اساس گزارش بانك جهانى در سال٢٠١٣ بيش از سيزده هزار دلار بود لااقل يه سرچ توى اينترنت بكنيد
پاسخ + +4 -4 --
ناشناس 1394/05/05 - 14:18
درامد سرانه ايران بر اساس گزارش بانك جهانى در سال٢٠١٣ بيش از سيزده هزار دلار بود لااقل يه سرچ توى اينترنت بكنيد
پاسخ + 0 0 --
احمد محمدی 1394/05/05 - 15:52
سلام بر دوست ناشناسم , باید به عرض برسانم درآمد سرانه ی 13 هزار دلاری مورد اشاره ی جنابعالی که بر اساس گزارش بانک جهانی می باشد , حاصل تقسیم درآمدهای کشور در طول یک سال بر تعداد جمعیت در آن سال می باشد . بر این اساس مطلب جنابعالی درست است زیرا در سال 2013 , درآمد ایران با توجه به نفت 90 تا 120 دلاری محاسبه شده است . اما دوست خوبم , به نظرم برای لحظاتی فراموش کردید که ما در کشوری زندگی می کنیم که توزیع درآمد و ثروت در آن , هیچ تناسبی با سایر کشورها ندارد . در ایران بیشتر از 95 درصد ثروت و سرمایه , در دستان کمتر از 5 درصد جمعیت آن می باشد . با این حساب آن درآمد سرانه ای که جنابعالی به آن استناد نموده اید , با واقعیت های موجود , فاصله ای بسیار دارد . . وقتی وضعیت مالی و معیشتی من معلم , هر سال نسبت به سال قبل , چندین مرتبه بدتر می شود , دیگر استناد به آمارهای جهانی محلی از اعراب ندارد . . . پاینده باشید . . . .
پاسخ + +8 0 --
بیاتی 1394/05/05 - 14:22
کشور ما ازاین قاعده مستثنی است.درسال های که درآمد سرانه بخاطرفروش نفت بشکه ای 120دلار رشد پیدا کرده بود، سرانه آموزشی به هیچ عنوان تغییر نکرد.
،


با این
پاسخ + 0 0 --
روزبهاني 1394/05/05 - 15:05
جناب بياتي عزيز
من هم با شما موافقم. اما من بر اساس استثنا كه حرف نزده ام
من مقايسه كرده ام بين كشورها و نتيجه اين شده كه كشورهايي كه از درآمد سرانه ي بيشتري برخوردارند سرانه آموزشي بيشتري هم دارند و بر عكس كشورهايي كه درآمد سرانه كمتري دارند از سرانه آموزشي كمتري برخوردارند.
و راه معضل كم بودن سرانه اموزشي را در افزايش توليد ملي و درآمد سرانه مي دانم. تا زماني كه كشوري با افزايش درامد سرانه روبرو نشود چگونه مي تواند براي بخش هاي مختلف هزينه هاي بيشتري انجام دهد
پاسخ + +7 -3 --
ناشناس 1394/05/05 - 15:36
جناب اقاى روزبهانى درامد سرانه ٢٠٠٠ دلار يعنى توليد ناخالص داخلى ١٥٠ ميليارد دلار در حالى كه در همان سال ٨٩ ايران روزانه ٤ ميليون بشكه نفت توليد كرده است كه ضربدر ١١٠ دلار قيمت نفت سال ٨٩ عدد ١٦٠ ميليارد دلار به دست مى ايد وقتى توليد نفت ايران در سال ٨٩ يكصد و شصت ميليارد دلار بوده و با توجه به اينكه توليد ناخالص داخلى فقط توليد نفت نيست و توليد نفت فقط بخشى از ان است شما براى من توضيح دهيد عدد ٢٠٠٠ دلار از كجا به دست امده است؟
منظور من فقط اين است كه ايران كشور ثروتمندى است و دولت ميتواند بودجه بيشترى براى اموزش اختصاص دهد. ضمنا نياز به توجيه بى توجهى دولت به اموزش نيست .
پاسخ + 0 0 --
روزبهاني 1394/05/06 - 07:42
جناب ناشناس عزيز
لزوما كشوري كه ثروت مند است توليد ناخالص ملي بالايي ندارد. در جديدترين اظهار نظر بانك مركزي كه ديشب در تلويزيون و ساير رسانه هاي گفته شده درآمد سالانه خانوار ايراني در حدود 32 ميليون تومان است كه با توجه به بعد خانوار كه در ايرانم در حدود 4 نفر است با تقسيم 32 ميليون بر 4 هر عضو خانوار 8 ميليون تومان درآمد سرانه دارد كه اگر به دلار 33200 تومان حساب كنيم در حدود 2400 دلار براي هر ايراني درآمد سالانه به دست مي آيد. پس خيلي ما به بيراه نرفته ايم جناب ناشناس عزيز
پاسخ + +6 -1 --
ناشناس 1394/05/05 - 20:11
در ایران با افزایش درآمد حاصل از فروش نفت یا ... فقط سرانه اختلاس کننده ها دزد ها و غارتگران بیت المال افزایش یافته نه من معلم
پاسخ + 0 0 --
ناشناس 1394/05/05 - 23:23
این یکی رو خوب اومدی، الحق!!
پاسخ + +1 -3 --
ناشناس 1394/05/06 - 14:13
جناب روزبهانى شما طبق امارى كه داريد درست مى فرماييد ولى واقعيت چيز ديگرى است شما اعتقاد داريد با توجه به درامد سرانه توليد توان بيشترى براى اختصاص به اموزش و پرورش ندارد در حاليكه هزاران ميليارد تومان براى كمك به كشورهاى خارجى و همين طور ميليارد ها دلار خط اعتبارى در اختيار بعضى كشورها قرار داده است اختلاس ها يارانه ها و اقتصاد زير زمينى همين طور هزينه هاى دفاعى و توليدات دولتى صندوق ذخيره ارزى و بسيارى موارد ديگر نيز در درامد خانوار ايرانى ثبت نشده است من دقيقا تعريف سرانه داخلى را نميدانم ولى فكر كنم با درامد خانوار ايرانى خيلى فرق دارد
در هر حال بودجه كنونى اموزشى ايران غير قابل دفاع است و حداقل بايد ٦ درصد توليد ناخالص داخلى يعنى حدود ١٠٠٠٠٠ ميليارد تومان باشد كه جمع بودجه اموزش عالى اموزش و پرورش و اموزش غير دولتى بسيار از اين مقدار كمتر است
پاسخ + 0 0 --
روزبهاني 1394/05/06 - 14:46
جناب ناشناس عزيز شما چگونه از اعتقاد من با خبر شديد؟ من حرف م اين است كه رابطه اي مستقيم بين توليد ناخالص ملي يا داخلي (درآمد سرانه)و سرانه آموزشي كشورها وجود دارد و كشوري كه ميزان درامد سرانه ي بيشتري دارد از سرانه ي اموزشي بالاتري برخوردار است.
حالا شما اعتقاد من را اينگونه توضيح مي دهيد كه نبايد سهم بيشتري به آموزش و پرورش داد! من هم موافق سهم بيشتري براي آموزش و پرورش هستم اما وقتي چيزي نيست و يا كم است چگونه مي توان تقسيمش كرد.
پاسخ + 0 0 --
روزبهاني 1394/05/06 - 14:49
اين جمله من در پايان نوشته است با دقت بخوانيد
"بنابراين، افزايش كيفيت آموزشي بستگي به افزايش سرانه ي آموزشي دارد. به نظر مي رسد علاوه بر افزايش سهم آموزش و پرورش از بودجه سالانه، افزايش درآمد سرانه كشور نيز بسيار مهم و تاثير گذار است."
من در اين جمله جايگاه مهمي براي درآمد سرانه و تاثير آن بر سرانه آموزشي و كيفيت آموزشي داشته ام. اما همچنين گفته ام كه افزايش سهم آموزش و پرورش از بودجه سالانه هم بايد مورد نظر باشد.
افزايش بودجه آموزش و پرورش از ميزان بودجه موجود خيلي مشكلي را حل نخواهد كرد اما اگر توليد ملي افزايش پيدا كند تاثيرش هميشگي است
پاسخ + +3 -2 --
دبیر 1394/05/08 - 12:59
دکتر جان اشتباهتو که انشا ا... سهوی است بپذیر و اب به اسیاب بدخواهان معلمان نریز
پاسخ + +3 -1 --
ناشناس 1394/05/09 - 11:04
ناراحت نشو دکتر جان چون در آموزش و پرورش لیسانس باشی و یا دکترا یک حقوق میگری و یه کار ازت انتظار میره بسیاری از همکاران فکر میکنن به اندازه دکترا میفهمن برای همینه که از نوشته شما ایراد میگیرن.
پاسخ + +1 0 --
مراد 1394/05/19 - 16:01
این چه مقاله ای است استنادات کاملن مبهم و بی سر وبن می باشد واقعن متاسفم با این وضعیت واین گونه ارزیابی ها وضعیت آموزش ما به قهقرا خواهد رفت.....
پاسخ + 0 0 --
دبیر 1394/05/28 - 10:47
باسلام وخسته نباشید.آقای دکتر روزبهانی بی زحمت جنابعالی منابعتون را ذکر نمایید(حداقل ده پانزده منبع)که به تمام ابهامات دوستان وعزیزان پاسخ داده شود که سخن شما با دلایل مستند وشفاف است.آقای دکتر خواهشا در رابطه بامشکلات عدیده نیروهای آزاد آموزشی در مدارس غیر انتفاعی هم مطلبی انتشار دهیدحقوق ناچیز وبیمه نبودن وعدم احتساب سنوات کاری بعنوان سابقه وحتی نداشتن یک کارت شناسایی از اهم مشکلات این نیروهاست.آقای دکتر بیش از۱۱درصد دانش آموزان کشور در این مدارس تحصیل میکنند ولی معلمان این دانش آموزان از هیچ حمایت درخوری برخوردارنیستند.پیشاپیش از حمایت باقی همکاران رسمی وآزاد کمال تشکر را دارم وامیدوارم با ارائه راهکارها وپیشنهادات سازنده امید وروحیه بیشتری به ما ببخشند.باتشکر
پاسخ + +1 0 --
دبیر 1394/05/29 - 12:43
باسلام.آقای دکتر صرف نوشتن وگفتن کاری ازپیش نمی برد.هرچند که مقدمه عمل واجراست.ولی چه بسیار مقاله هایی که فقط انتشار می یابند.بیاییم کاری عملی درحوزه آموزش وپرورش وبالا بردن روحیه شاغلان در این وزارت کنیم.دردهایشان را التیام بخشیم.یک ماه دیگر مدارس بازگشایی میشود.خود بنده هشت ساله که در مدارس غیرانتفاعی بصورت نیروی آزاد آموزشی تدریس میکنم.متأسفانه بیمه نیستیم،حقوقمون بخورونمیره وحتی از داشتن یک کارت شناسایی محرومیم.از شما میپرسم آیا روحیه ای برای رفتن به کلاس درس میماند؟بهتره مقاله هاتون،دست نوشته هاتون به سمت وقایع خودمون بیشتر معطوف باشه.ضعف وقوتهای خودمون رو شناسایی کنیم ودر صدد رفعشان بر آییم.
پاسخ + 0 0 --
مسعود 1394/06/14 - 11:42
درست میفرمایید
البته خودم رسمی و۲۵ سال سابقه دارم ولی اینقدر با همکاران حق التدریس کار کردم که کاملا درکتون میکنم
دوست عزیز ظلمی است که از طرف حاکمیت بر آپ بویژه نیروهای آووزشی وارد میشود وراه حل آن فقط صحبت کردن وتوصیه نیست. باهم بودن در فضای حقیقی وعمل کردن تک تک ما به آنچه که میگوییم ومینویسیم.
پاسخ + 0 0 --
همکارشما 1394/06/09 - 21:49
باسلام واحترام خوشحالم که همچنان می نویسید.مطلبی که نوشته بودید خیلی واضح است .حتی یکسال تجربه معلمی وضعیت اموزشی ومیزان کفایت یا عدم کفایت سرانه های موجود را نشان میدهد. البته من دنبال مشکلاتی بودم که کارت صدرا برای همکاران عزیز ایجاد کرده که به سخن معلم رسیدم !!!.شادباشید
پاسخ + 0 0 --
معلم 1394/06/11 - 12:24
این مقاله مصداق بارز کلاه برداری با آماره. کمی دقت کنید جناب روزبهانی سرانه آموزشی در سال 1394 ایران رو با سال 2009 کشورهای دیگر مقایسه می کنند. یقینا در سال 2009 سرانه آموزشی در ایران خیلی کمتر از این بوده است.
پاسخ + 0 0 --
حسن 1394/06/11 - 20:40
اقای روز بهانی بر اساس فرمولی که خودتون برای سرانه نوشتید
اقای ناشناس درست میگن در امد سرانه به گفته خودتون هم 5000دلار بوده عدد 2000دلار عدد درستی برا سرانه نیست پس بهتره تو این وضعیت که دیگران در حقمون خواسته ودانسته ظلم میکنن مواظب باشیم

نظر شما

صدای معلم، صدای شما

با ارائه نظرات، فرهنگ گفت‌وگو و تفکر نقادی را نهادینه کنیم.

نظرسنجی

میزان استفاده معلمان از تکنولوژی آموزشی مانند ویدئو پروژکتور ؛ تخته هوشمند و .... در مدرسه شما چقدر است ؟

دیدگــاه

تبلیغات در صدای معلم

درخواست همیاری صدای معلم

راهنمای ارسال مطلب برای صدای معلم

کالای ورزشی معلم

تلگرام صدای معلم

صدای معلم پایگاه خبری تحلیلی معلمان ایران

تلگرام صدای معلم

Sport

تبلیغات در صدای معلم

تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به صدای معلم - اخبار فرهنگیان، معلمان و آموزش پرورش بوده و استفاده از مطالب با ذکر منبع بلا مانع است.
طراحی و تولید: رامندسرور