صدای معلم - اخبار فرهنگیان، معلمان و آموزش پرورش

دبیر کل شورای عالی آموزش و پرورش :

این سند اول ملی بود و تبدیل به سند تحول شد. ما این تغییر را دادیم ؛ من مدعی ام سند نسبت به اسناد مشابه کمترین تغییر را داشت

اعظم پویان

سند تحول بنیادین آموزش‌ و پرورش که در راستای سند چشم‌انداز 20 سال کشور نوشته شد، همچون بسیاری از اسناد بالادستی در مرحله اجرا با فرازونشیب‌های بسیاری روبه‌رو شد. سندی که در نیمه راه نوشته‌شدن دستخوش تغییرات مدیریتی در وزارت آموزش‌ و پرورش می‌شود و در زمان حاجی‌ بابایی، وزیر آموزش‌ و پرورش دولت دهم، از سند ملی به سند تحول تغییر ماهیت می‌دهد و به گفته نویسندگان اصلی سند، از مسیر اصلی‌اش منحرف می‌شود و به زعم بسیاری از کارشناسان همین انحراف مانع جدی اجرائی‌شدن سند است. مهدی نویدادهم، دبیرکل شورای عالی آموزش‌ و پرورش که از ابتدای شروع نوشتن سند به‌عنوان مدیر طرح سند، از زمان تصویب سند تا امروز پا‌به‌پای تمام وزرا در کنار سند بوده، اعتقادی به انحراف سند از مسیر اصلی‌اش ندارد و اجرائی‌نشدن سند را به عوامل دیگری ربط می‌دهد. نویدادهم که این روزها زمزمه بازگشتش به دانشگاه شهید رجایی به گوش می‌رسد، در گفت‌وگو با «شرق» از پشت پرده تبدیل‌شدن سند ملی به سند تحول بنیادین آموزش‌وپرورش سخن می‌گوید.

تاریخچه تدوین سند تحول بنیادین و سند ملی آموزش

* مطابق سند تحول بنیادین آموزش و پرورش و چشم اندازی که تعریف شده، قرار است در سال 1404 آموزش و پرورش ما کجا قرار بگیرد و اکنون کجاست؟

زمانی که سند تدوین می شد چند پیش فرض وجود داشت که ما تا پایان راه به این پیش فرض ها نیاز داریم و باید پیگیری شود. یکی از از پیش فرض ها این بود که ایجاد تحول در آموزش و پرورش کاری نیست که آموزش و پرورش به تنهایی از پس آن بر بیاید و نیاز به یک عزم ملی و همراهی سایر ارگان ها دارد.

جامعه باید چند چیز را بپذیرد تا این عزم ملی شکل گیرد. اول اینکه بپذیرند توسعه کشور از مدارس و دانش آموزان شروع می شود و اگر این باور ایجاد شود، به توسعه اقتصادی و سیاسی و اجتماعی می رسیم. هم دلیل کارشناسی دارد و هم تجربه جهانی این را می گوید که باید از بچه ها شروع کنیم. در زندگی شخصی ما این باور وجود دارد و همه ما به عنوان پدر و مادر اولویت را به فرزندمان می دهیم اما، در نگاه جمعی این گونه نیستیم و فکر نمی کنیم اول به مدرسه ها و معلمان و دانش آموزان برسیم بعد برویم پارک و هتل و غیره بسازیم. این است که در و دیوار مدرسه تناسبی با موسسه ها و حتی موسسه های دولتی ندارد. باید باور کنیم نقطه آغاز توسعه، مدرسه است.

داگلاس نورث، اقتصاددان از این منظر تحلیل می کند و می گوید اگر می خواهید ببینید کشوری توسعه یافته هست یا خیر بروید ببینید در مدرسه هایش چه خبر است و در آنجا سراغ دانش آموزان ابتدایی بروید. اگر پرسشگری و خلاقیت وکارآفرینی و صبوری یاد می گیرند این کشور توسعه یافته است. این نگاه در کشور مانیست.

پیش فرض دوم این بود که آموزش و پرورش موجود وافی به مقصود نیست و کارآیی لازم را ندارد و به شدت نیازمند درمان است و باید به لحاظ ذهنی آمادگی تغییر را داشته باشیم.

پیش فرض سوم این بود که اگر می خواهیم تحول ایجاد کنیم مطلوب مان را در طرح های گذشته جست و جو نکنیم و یک نگاه آینده پژوهانه داشته باشیم. پس باید مهارتی به دانش آموزی بدهیم که آینده بتواند از آن استفاده کند. این گونه است که به اذعان بسیاری از متخصصان سند تحول خوب تنظیم شده است به خصوص اگر آن را با اسناد مشابهی که در کشور وجود دارد مقایسه کنیم قطعا سند تحول رتبه بالایی نسبت به بقیه سندها که در کشور وجود دارد، می گیرد اما اجرای سند تحول پدیده دیگری است.

بحث الزامات و زیرساخت هاست که باید شکل بگیرد. یکی از این زیرساخت ها همین عزم ملی بود که شکل نگرفت، علی رغم اینکه ما بسیار تلاش کردیم. همراهی خانواده ها مهم بود و پذیرش تغییر و هزینه های تغییر که این شکل نگرفت. در این تغییر باید هزینه پرداخت شود و ممکن است برخی داشته ها از دست برود اما این لازمه تغییر است تا به نتیجه برسد.

در تحول قرار است ساختمان هفتاد، هشتاد ساله آموزش و پرورش بازتولید شود، پس باید جامعه و خانواده صبوری کنند. یک نمونه اش همین حذف آزمون های زاید است که تحمل نشد. ما هر جا می خواهیم دست بزنیم و تکانی بدهیم، می بینیم عده ای دودستی چسبیده اند و اجازه نمی دهند. درهرصورت با اطلاعی که از ستاد و استان ها دارم فکر می کنم سیستم به سمت ایجاد تحول حرکت می کند اما کند می رود و سرعتش آنچیزی نیست که ما طراحان و مجریان پیش بینی می کردیم. سیر تکاملی است و وضع امروز ما از شش ماه پیش بسیار بهتر است. فرهنگ و باورش در جامعه و مخاطبین بوجود آمده و الان سند تحول به یک فهم مشترک تبدیل شده است. در گذشته هرکسی از ظن خود آموزش و پرورش را تعریف می کرد اما اکنون همه به سند ارجاع می دهند و این دستاورد مهمی است.

تاریخچه تدوین سند تحول بنیادین و سند ملی آموزش

* دلیل کندی سرعت پیشرفت سند تحول چه بود؟

عنصری که باعث شد این سرعت کند شود و در مقاطعی از زمان حتی متوقف شود، تغییرات پیاپی و توجیه ناپذیر وزرای آموزش و پرورش بود. نظام مدیریتی آموزش و پرورش با تحول همراهی نمی کند زیرا تحول امری بلند مدت است و یک مدیریت حاذقی می خواهد تا بالاسر کار باشد و گام به گام کار را جلو ببرد. این نقش رییس دستگاه یعنی وزیر است که متاسفانه معمولا دولت ها مستعجل اند و در نتیجه وزیر ناگزیر است کاری کند که مشهود باشد و بتواند عرضه کند تا اگر نماینده مجلسی خواست استیضاح کند، بتواند ارایه دهد. این از آفت های جدی است که البته در سند راه حل برای این مشکل داشتیم اما نتوانستیم در مراجع بالاتر به تصویب برسانیم. برای مثال مدیر مدرسه را مطرح کردیم و حکم کلی آن آماده  شد اما در مراجع تصویب کننده، تصویب نشد. به همین دلیل با رفت و آمد وزیر، رییس کل ها تغییر می کنند و حتی مدیر مدرسه جابه جا می شود و همین آسیب می زند.

خیلی از کشورها آمدند و سند مارا دیدند و تحسین کردند و ترجمه کردند و بردند و اکنون استفاده می کنند

* می فرمایید سند به یک فهم مشترک تبدیل شده و همه به سند ارجاع می دهند پس باید به لحاظ محتوا و روش بسیار کامل باشد. آیا سند تحول درون خودش ضمانت اجرا دارد؟

از نظر متدولوژی نسبت به اسناد مشابه، من مدعی ام در فرآیند تدوین بسیار کامل تدوین شده البته وحی منزل نیست و کار بشر است و همین امروز دست اندرکاران سند بخواهند مجدد سند را بنویسند با دانش جدید می نویسند اما در مقایسه با سایر اسناد نقاط قوت فراوانی دارد. اما اینکه آیا الزامی باشد که رفت و آمد وزرا تاثیر نگذارد باید بگویم ما یک مشکل فرهنگی در کشور داریم. ما برنامه محور حرکت نمی کنیم و شخص محور جلو می رویم. همیشه برنامه ها وابسته به اشخاص است. لذا برنامه هایی که خوب هم تدوین و تنظیم شود معمولا خوب اجرا نمی شود. این فقط مربوط به آموزش و پرورش نیست ما پنج برنامه توسعه پیش از انقلاب و شش برنامه بعد از انقلاب داشته ایم در واقع 11 برنامه در کشور تدوین و تصویب شده در خوش بینانه ترین حالت کارشناسان معتقدند 30 تا 40 درصد آن عملی شده است. مشکل اجراست چون فرد محور هستیم و عمری افراد بر ما حاکمیت کرده اند.

سند تحول مدعی تغییر ریشه ای است. قبل از تغییر نام از سند ملی به سند تحول ما فلسفه آموزش و پرورش داشتیم

* یکی از نکات قوت سنداین بود که کمیته های مختلفی برای تدوین سند فعال بودند و یک خرد جمعی بر آن حاکم بوده، چه شده که وقتی به اجرا می رسیم، مشکل داریم؟

مرحله اجرا جدا از تدوین و سیاست گذاری است. در اجرا تصمیم گیر تدوین کنندگان نیستند و مجریان دیگری ها بودند. خیلی سعی شد با همان خرد جمعی کار جلو برود اما نشد زیرا آموزش و پرورش ما با آسیب های روزمره خودش روبه رو است و مدیر وقت تلاش می کند امروزش را اداره کند و پول آب و برقش را جور کند یا حقوق معلمش را پرداخت کند و غیره. همه این ها باعث شد فرصت اندیشه به تحول نداشته باشد.

در واقع بی ثباتی در مدیریت یکی از عوامل است و عوامل دیگر شامل عدم روحیه برنامه گرایی و مشکلات اقتصادی آموزش و پرورش است که مشکلات روزمره ای را برای مدیران ایجاد کرده است. اقتصاد آموزش و پرورش دست وزیر نیست و یک عزم ملی می طلبد تا حل شود. تا نظام و حاکمیت و دولت نخواهند مشکلات آموزش و پرورش از نظر اقتصادی حل شود یا نتوانند، مشکل آموزش و پرورش حل نمی شود. در جاهایی که دولت های مختلف اولویتی داشتند در همین بی پولی کشور، منابع آن تامین شد مثل همین بهداشت در دولت اخیر، چون اولویت دولت بود.

در نظام آموزشی پیش دبستانی تا آموزش عالی وقتی تخصیص منابع دیده می شود ؛ آموزش و پرورش اولویت در این چرخه نیست و نتیجه این می شود که سهم آموزش عالی افزایش یافته و سهم آموزش و پرورش کاهش داشته است. در نتیجه اکنون دانشگاه هایی داریم که صندلی دارند و آدم برای نشستن ندارند و در آموزش و پرورش آدم داریم و صندلی نداریم و روی زمین دانش آموز درس می خواند. همه در محافل مختلف به این باور رسیده اند که رشد دانشگاه ها و آموزش عالی از نظر کیفی و کمی قابل توجیح علمی و کارشناسی نیست اما انجام شد و این است که الان مهندس بیکار زیاد داریم.

 

* شما از همان ابتدا که نوشتن سند شروع شد مدیر طرح بودید و از فراز و نشیب هایی که بر سند رفته آگاه هستید. به نظر شما تا چه اندازه سند اجرایی شده است؟

من در شورای عالی آموزش و پرورش هستم که نقش اجرایی ندارد. فقط نقش سیاستگذاری دارد و وزارتخانه نقش اجرایی دارد. مشابه مناسبات مجلس و دولت است. آیا هرآنچه مجلس تصویب می کند تماما دولت ها اجرا می کنند. نه این گونه نیست. مساله این است مجریان نگران اولویت های شان هستند.اولویت شان تحول نیست. دغدغه های اقتصادی دارند. مدیران ما در این شرایط درگیر روزشان هستند. من تحولات سند را پیگیری می کنم و سعی کرده ام از هر تغییری حتی اگر منفی باشد، فرصت مثبت بسازم. این سند اول ملی بود و تبدیل به سند تحول شد. ما این تغییر را دادیم. ما در یک تحلیل کارشناسی به این واژه رسیدیم و گرنه این سند با همان کارکرد ملی هنوز ملی است اما با تغییر وزیر سند تحول بنیادین نشده است. نقدهایی به سند وارد است و این سند حرف آخر نیست و این ادعا یعنی دگماتیسم اما همین سند پیام های مثبت و تحول آفرینی دارد که اگر اجرا شود آموزش و پرورش را واقعا متحول می کند. بسیاری به من می گویند در فصل هشتم آمده هر پنج سال سند اصلاح شود. من می گویم قبول  ولی اول اجرا کن بعد اصلاح کن. دوباره به چرخه سند نویسی می افتیم. اینکه هنوز اجرا نشده بخواهیم یک تیم بگذاریم و دوباره سند بنویسیم راهی به جایی نمی بریم. باید همین را اجرا کنیم و در فرایند اجرا اشکالات را برطرف کنیم.

 

* سال 88 برای سند تحول، یک تاریخ خاص است. سالی که سند ملی به وزیر دولت نهم تحویل داده شد و سال90 سندی با عنوان سند تحول ارایه دادند. ایشان این تحول را در تغییر 70 درصدی سند می دانند. به زعم نویسندگان اصلی سند و بسیاری از کارشناسان، سند از مسیراصلی اش منحرف شده است. نظر شما چیست؟

بحث دو قسمت دارد. یکی تدوین کنندگان اصلی سند و دیگری منتقدینی که از حاشیه به سند نگاه می کنند. تدوین کنندگان اصلی بعد از گفت و گوهایی که داشتیم امروز نمی گویند 70درصد سند تغییر کرده و اکنون همان ها همراه سند اند. دوره های آموزشی که برگزار می کنیم، همین تدوین کنندگان اصلی تدریس می کنند. وقتی سندی تدوین می شود، مرجع تصویب کننده حق قانونی اش است که اصلاحاتی انجام دهد و هیچ طرح و برنامه ای نیست که همانی که تدوین شده، تصویب شود. وقتی سند وارد شورای عالی آموزش و پرورش می شد خود تدوین کنندگان اصلی بودند که نظرشان را طرح می کردند و تغییراتی که لازم بود انجام می شد. شورای عالی هم که 35 جلسه داشت و سند را تصویب کرد سپس وارد شورای عالی انقلاب فرهنگی شد. آنجا نیز کارگروه های مختلف و افراد و تخصص های مختلف آن را بررسی کردند. در همه این محافل سند می توانست کم و زیاد شود و من مدعی ام سند نسبت به اسناد مشابه کمترین تغییر را داشت.

سند تحول بنیادین آموزش و پرورش وقتی وارد صحن علنی شواری عالی انقلاب فرهنگی شد 22 هدف داشت و وقتی از شورا بیرون آمد 23 هدف داشت. جالب است که نقشه مهندسی فرهنگی کشور که دبیرخانه شورای عالی فرهنگی تدوین کرد با 43 هدف رفت شورا و با 13 هدف بیرون آمد. ببینید چقدر تغییر کرد. تازه این نقشه را کارشناسان شورای عالی انقلاب فرهنگی خودشان تنظیم کرده بودند. این موضوع طبیعی است. پس تغییرات آن چنان نبوده و دیگر افرادی هم که اشاره می کنند 70 درصد تغییر رخ داده من تایید نمی کنم.

زمانی که جابه جایی وزرا را داشتیم با سند تدوین شده نهایی مواجه بودند. من تغییر را نفی نمی کنم اما ماهیت سند تغییر نکرد. می گفتند سند سکولار بود و ما دینی کردیم. کجای سند سکولار بود. مبانی نظری سند را متخصصین به نام، تدوین کردند و این اتهامی بود که عده ای در جریانات سیاسی طرح می کردند. در بحث های کارشناسی تغییرات را قبول دارم ولی این درصد نیست و تغییر به گونه ای نبود که ماهیت سند تغییر کند. ضمنا این تغییرات قبل از سال 88 انجام شد. در یکی از ملاقات هایی که به مناسبت هفته معلم با مقام معظم رهبری داشتیم، وزیر محترم وقت سند گزارش دادند و حضرت آقا فرمودند این کارها خوب است ولی من به دنبال تحولی از سنخ دیگری هستم و این شد که ما به دنبال تغییرات جدی ریشه ای اساسی رفتیم. سند تحول مدعی تغییر ریشه ای است. قبل از تغییر نام از سند ملی به سند تحول ما فلسفه آموزش و پرورش داشتیم.

 

* در هربند از سند عبارت «معیار نظام اسلامی» آورده شده، آیا این باعث اسلامی شدن سند می شود؟

بیشترین بار معنایی سند در مبانی نظری سند است. مبانی نظری که فلسفه آموزش و پرورش را تعیین کرده قبل از تغییر نام و بعد از تغییرنام تغییر آن چنانی ندارد. در واقع هوشیاری دادند که آنچه در مبانی نظری آمد از جنس تحول بنیادین باشد. آنها که فلسفه تعلیم و تربیت تنظیم می کردند متوجه بودند که برای افراد دین دار و نه مردمی بی دین سند می نویسند و بنابراین تغییر ماهوی ریشه ای وجود ندارد و در فرآیند تصویب واژه معیارنظام اسلامی بیشتر تکرار شد و فقط برای بیان یک مطالبه بود. اگر حذف شود معنایش این نیست برای نظام سکولار نوشته شده بلکه برای اینکه خط گم نشود تاکید مضاعفی وجود دارد نه اینکه برای نظام کفر نوشته شود و بعد آقایان این را نوشته اند تا برای نظام اسلامی کارکرد داشته باشد و این یک سطحی نگری است.

تاریخچه تدوین سند تحول بنیادین و سند ملی آموزش

* زیاد بودن تکرار این واژه ضد خودش نیست؟

قبول دارم به دلیل حساسیتی که مراجع تصویب کننده داشتند زیاد تکرار شده است اما معنایش این نیست که اگراین واژه نبود آن جمله و حکم و راهکار و بحث برای جامعه غیر دینی باشد. درواقع پیش فرض همین بود که برای جامعه ایرانی و اسلامی نوشته می شود. آموزش و پرورش مقوله فرهنگی است و در بستر فرهنگی ایران جریان پیدا می کند. هر فرهنگ اقتضائات خاص خودش را دارد پس نمی شود آموزش و پرورش را از کشورهای دیگر کپی کرد و اینجا آورد. چون هر کشور فرهنگ خاص خودش را دارد. ما در کشور چند فرهنگی زندگی می کنیم. سند این کار را کرده وحتی اقتضائات استانی را لحاظ کرده است. اکنون این قانون است و لازم اجراست و بعد اگر نیاز به اصلاح بود برگردیم. خیلی از کشورها آمدند و سند مارا دیدند و تحسین کردند و ترجمه کردند و بردند و اکنون استفاده می کنند. من به آن دوستان هم می گفتم شما عین چنین چیزی را نمی توانید اجرایی کنید. آموزش و پرورش اولویت در این چرخه نیست و نتیجه این می شود که سهم آموزش عالی افزایش یافته و سهم آموزش و پرورش کاهش داشته است.

 

* چه کشورهایی بردند؟

 مثلا لبنان. به دیدار من آمدند و نسخه عربی را نشان دادند و گفتند ما سند تحول شما را ترجمه کرده ایم. بدون اطلاع ما این کار را کرده بودند.

 

* در آن کشورها این سند در بعد اجرا جواب داده است؟

خیر . آنجا هم مشکلات خاص خودشان را دارند اما مساله این است که این روزها در کشور ما همه چیز سیاسی شده و ما دیگر هم افزایی نداریم. بیش از حد کشور و قضاوت های مان سیاسی شده است درحالی که باید ملاکهای مان فرهنگی شود و با فرهنگ مشترک مان باهم صحبت کنیم. اشتراک های مان را نمی بینیم و ده درصد اختلاف را آنقدر پررنگ کردیم که حاضر نیستیم کنار هم بنشینیم و صحبت کنیم. سند مدعی است رویکردش فرهنگی است و نه سیاسی.

 

* ماه اردیبهشت، مقم معظم رهبری در دیدار با فرهنگیان از اجرایی نشدن سند شکایت کردند. آیا از آن زمان تحرک خاصی اتفاق افتاده تا اجرایی شدن سند جدی گرفته شود؟

به زعم من پرچمدار تحول در آموزش و پرورش رهبری هستند. خودشان بیش از همه به این مهم تاکید داشتند که این آموزش و پرورش ما وارداتی است و متناسب با کشور اسلامی نیست و همین موتور محرکه نویسندگان سند شده است. در جریان اجرایی شدن سند هم هستند. همه وزرا در برنامه های شان اعلام کردند، می خواهند سند را اجرایی کنند. اما همه آنها امتیازات یک اندازه ای نمی گیرند برخی بیشتر تلاش کردند و برخی کمتر. اقای بطحایی ساختارهای مدیریتی جدیدی ایجاد کرده است و هر هفته برای سند وقت می گذارند و این امیدوارکننده است. البته تاکید می کنم اجرای سند نیاز به همراهی همه دستگاه ها نیاز دارد. فهم عمومی باید ارتقا پیدا کند و خانواده ها مطالبات جدیدی از ما داشته باشند. اگر این حس در همه ما به وجود بیاید و به قول مرحوم دکترعظیمی، پنج سال هر چه داریم خرج بچه های مان کنیم، آن وقت می بینیم ساحت های شش گانه اجرا می شود. این را ما هنوز باور نداریم.

روزنامه شرق

دوشنبه, 29 مرداد 1397 13:15 خوانده شده: 1607 دفعه چاپ

نظرات بینندگان  

پاسخ + +6 0 --
چغندربگ 1397/05/29 - 18:22
سند بازی= حقه بازی و خریدن وقت
پاسخ + 0 0 --
معلم ناامید 1397/05/30 - 09:14
جناب ادهم شما انشاا...یا تا۹۸ بازنشست شوید یا برکنار و عزل
شما تواناییهایتان را نشان دادید نوبت جوانترهاسسست انشاا...
پاسخ + 0 0 --
معلم ناامید 1397/05/30 - 09:15
جناب ادهم شما انشاا...یا تا۹۸ بازنشست شوید یا برکنار و عزل
شما تواناییهایتان را نشان دادید نوبت جوانترهاسسست انشاا...
پاسخ + +3 0 --
شاکی 1397/05/29 - 19:56
نقطه آغاز توسعه، مدرسه است....جالبه پس چرا حراست آموزش و پرورش وقتی تشخیص میده یه نیروکارایی نداره ویا مشکل داره میگه باید بره کلاس درس!!؟جاش تواداره نیست باید بره مدرسه!!
پاسخ + 0 0 --
علی 1397/05/30 - 17:33
برای امثال نوید و دوستان فرتوتشان که بیش از چهل سال. خدمت برای حفظ پست و مقام خود کرده اند ، تحول معنا ندارد . وزارت آموزش و پرورش برای خیل عظیم بازنشستگانی که عمقی در نگاه ، خلاقیتی در عمل ، نوآفرینی در رفتار و دوراندیشی در تفکرو شوری در کلامشان نیست به سان دکانی شده که از قبل آن چند صباحی درآمد افزونتری کسب کنند .
این افراد که سالها تحجر و استبداد و تمرکز گرایی در وجودشان لانه کرده چطور توان حرکت آفرینی و تمرکز زدایی دارند ؟
دوستان فسیل ستادی هرچه خلاقیت و نوگرایی داشته تا بحال نشان داده اند و نظام آموزشی را به سوت مرگ مغزی. کشانده اند. از این آقایان موجه الظاهر آبی برای فرزندان ما گرم نخواهد شد.
پاسخ + +1 0 --
قاسم حجتی راوندی 1397/05/29 - 20:36
بدون رفاه معلم هیچ تحولی را شاهد نخواهید بود مگر اینکه این تحول بمانند درصد قبولی و میزان نمرات دانش آموزان فقط بر روی کاغذ باشد!
پاسخ + 0 0 --
علوی 1397/05/30 - 16:04
درست گفتید
بی مایه فطیر است . تا جایگاه مادی و شان اجتماعی معلم را ارتقا ندید از تح.ل خبری نیست . بی خود آب در هاون نکوبید .
پاسخ + 0 0 --
شاهد 1397/05/30 - 17:18
جناب راوندی سلام
حتی با شاخص های درصد قبولی یا میانگین نمرات هم بحران و ناکارمدی درونی آموزش و پرورش قابل کتمان نیست . آقایان با توسعه ارزشیابی کیفی و شعار اضطراب زدایی و ارتقای خود بخودی در نظام آموزشی ، سعی در محو و پنهان کردن بحران بیسوادی در نظام آموزشی دارند.
نتایج فاجعه بار آزمونهای بین المللی نظیر تیمز و.. و همچنین تحلیل نمرات امتحانات در متوسطه دوره دوم عمق ناکارامدی درونی آموزش و پرورش را نشان می دهد .
پاسخ + 0 0 --
علیاری 1397/06/01 - 08:05
برادرقاسم. و دوستان عزیز سلام
درست گفتید . بدون احیای نقش تاثیر گزار معلم و حفظ کرامت وی در عمل ، هرگونه تحولی بی معناست . تغییرات شکلی و ظاهری نظیر. 3-3-3-3. تحول نیست چراکه در ماهیت نظام آموزشی اتفاق خاص و مثبتی رخ نداده است .
بدون تفویض اختیار به مدارس اساسا تحولی رخ نخواهد داد . بستن دست و پای مدارس با اجرای حساب یکپارچه و انتصاب مدیران بدون نظرخواهی از معلمان ، صدور بخشنامه ها ی آمرانه و.... همگی نشان دهنده شکست یک نظام پویا و متحول و آزادمنشانه در تعلیم و تربیت هست .
پاسخ + +3 0 --
معلم قدیمی 1397/05/30 - 16:03
جناب. نوید ادهم قصد رفتن ندارید ؟ از سازمان نوسازی و... تما جاها راتجربه کردید ، قصد وزیر شدن دارید ؟ انصافا شما و بسیاری از دوستان متحجرتان نظان آموزشی را به لبه پرتگاه کشاندید و حالا سند تهوع را سپر کرده و ژست تحول و نوگرایی گرفته و با اکسیر سند می خواهید جسد نظام آموزشی را جان ببخشید
پاسخ + 0 0 --
پدر بزرگ 1397/05/31 - 04:25
نفرمایید !!!! کجا بروند ؟ اگر لحظه ای و فقط لحظه ای جناب نوید در ستاد آپ نباشد ، زبانم لال تعلیم و تربیت کشور نابود می شود .مجموعه ابشان و به خصوص شخص نامبرده با اجرای صدها استند آپ کمدی مهیج در تهران و سراسر کشور تلاش بی حد و حصری برای رایج کردن گفتمان سند تحول می نمایند .
سعیکم مشکورا .
پاسخ + 0 0 --
ساروی 1397/05/31 - 04:34
خاکم به دهان ، این چه پرسشی ست که از مقام منیع جناب نوید ادهم که الحق طاووس العلمای آموزش و پرورش و سلطان المحققین ستاد و جامع جمیع علوم تربیتی هستند . کجا بروند ؟ خدا نیاورد آنی و لحظه ای که دستان حیات بخش و نفس مسیحایی ایشان از نظام آموزشی کشور دورباشد . به طرفه العینی تمام ثمرات مبارک معظم له به فنا می رود.
استمرار و دوام حضور روحبخش ایشان و دوستان. و آشنایان از آب گذشته ی ایشان را خواستارین .
پاسخ + 0 0 --
کیوان 1397/05/31 - 17:02
تا زمانیکه سایه بطحایی و نویدادهم و زرافشان و .. بر سر آموزش و پرورش مثل بختک افتائه ، راه به جایی نخواهیم برد
پاسخ + 0 0 --
فکورمنش 1397/06/01 - 08:23
آقای نویدادهم فکر میکنند باسخنرانی های ملال آور خود در جمع مدیران ، روسای مناطق و... می توانند گفتمان سند تحول را به گفتمان رایج مردم تبدیل کنند. زهی خیال باطل . باید عملا و از طریق سرمایه گذاری مادی و معنوی تحول ایجاد کرد. از دل این حرفهای صد من یه غاز چیزی در نم آید .
پاسخ + +1 0 --
چغندربگ 1397/05/30 - 21:31
در بین مدیران ناکارآمد دولتی احمق ترین و خنده دارترین آنها متاسفانه در آموزش و پرورش خیانت می کنند.
پاسخ + 0 0 --
محمدی 1397/05/31 - 04:20
تعداد قابل توجهی از نیروهای ستادی هیچکاری جز نطق و کت و شلوار پوشیدن بلد نیستند. بیسواد و سبک مغز . هرازچند گاهی از این پست به آن پست می روند. از این معاونت و سازمان به آن دیگر واحد و دفتر و معاونت و اداره نقل مکان می کنند.
بسیاری از نیروهای ناکارمد و بیکارستادنشین مصداق این قانون علمی هستند که از بین نمیروند ، بلکه از شکلی به شکل دیگری تبدیل می شوند .
پاسخ + 0 0 --
شایان 1397/06/01 - 08:18
اولین قدم های. نابودی سند تحول از وزارت آموزش و پرورش برداشته می شود . دوستان وزارت نشین اول خودشان سند را از اول تا آخر با دقت بخوانند و از مفاهیم مدرسه محوری و معلم و .. اطلاع یابند ، بعد مثل سالها قبل و براساس دیدگاه دیکتاتورمآبانه هی از خودشون بخشنامه و... صادر نکنند.
تا وقتی که درک و فهم فرادستان تغییر نکند تحول صورت نخواهد پذیرفت .
حافظ خود حجاب خودی ازمیان برخیز
پاسخ + 0 0 --
صداقتی 1397/06/01 - 08:28
آفرین
ای کاش نوید ادهم و هزاران نیروی اداری بیکار در. ستاد و سازمانهای تابعه و ادارات کل استان ها و مناطق را بفرستند سرکلاس تا هم کمبود معلم جبران شود و هم این بزرگواران ناکارآمد نتایج فاجعه بار تصمیمات خودشون را در کلاس ها و مدارس ببینند .
پاسخ + +1 0 --
بابایی 1397/05/31 - 04:09
بازگشت به کار و اشتغال 100 بازنشسته پیر در دوران فانی و تداوم این کهنسالان خموده در پست های عالی ستاد طلیعه انحطاط آموزش و پرورش کشور می باشد.
پاسخ + +1 0 --
عسکری 1397/05/31 - 04:14
دروغ های نوید ادهم نیز خنده داراست . واقعا چه کشوری حاضر می شود این سند بی سروته را اجرا کند . هذیان بزرگ منشی آقایان هم داستانی شده ها ...
پاسخ + 0 0 --
نامه رسان 1397/05/31 - 16:36
جناب عسکری
قسم می خورم آحاد معلمان و دست اندرکاران مدرسه چیزی از سند نمی دانند .آقای نوید ادهم و دوستان عزیزشان چند صیاحی برای رفع بیکاری سندی را نوشته یا نظارت داشته اند ولی بدانید این سند گره ای از هزاران گره آموزش و پرورش باز نخواهد کرد .
پاسخ + +2 0 --
بسطامی 1397/06/01 - 07:49
برادران و خواهران ستادنشین برای اینکه نشان دهند که درحال انجام امور زیربنایی بوده و ... توی این سالهای اخیر مرتب سند و نقشه راه و طراحی سامانه ها و... را در دستور کار دارند .
دوستان محترم جناب نوید در حال تهیه زیرنظام و رونظام و راهکارنوشتن هستند. اینقدر زحمت نکشید . این نسخه های شما دردی را از نظام آموزشی درمان نخواهد کرد.
کار شما ستادی ها شبیه مردی ست که پول نداشت نان و غذا بخرد و شکمش را سیر کند اما پیاز می خورد تا اشتهایش باز شود !!!!!
پاسخ + 0 0 --
م 1397/06/04 - 13:54
آفرین آفرین
پاسخ + 0 0 --
نامدار سرابی 1397/06/01 - 09:17
چقدر سفسطه می فرمایند جناب آقای نوید ؛
اغلب کشورها از سند استقبال کرده و ترجمه کرده اند ، سند تحول از سندهای مشابه کامل تر بهتر بوده ، بسیاری از صاحب نظران و اساتید به خوبی آن اشاره کرده اند .
بسیاری از دانشگاهیان و مردم حتی فرهنگیان چیزی از سند تحول نمی دانند ، چطور برادر نوید از غالب شدن گفتمان سند حرف می زنند.
نوید ادهم بازیرکی مشکلات سند را نه از طراحی ناقص و .. آن که از اجرای آن می دانند.
واقعیت اینست که سند هم در طراحی و نگارش خطاهای فاحش دارد و در اجرا نیز نتایج فاجعه بار داشته و خواهد داشت .
در سرتاسر این مصاحبه جناب نوید تلاش داردخود را از منابع مادی و معنوی که این سند برباد خواهد داد ، نجات دهد .
پاسخ + +2 0 --
ناشناس 1397/06/01 - 17:53
سندتهوع.
پاسخ + 0 0 --
ستاره 1397/06/02 - 06:56
در هر کتاب مقدماتی مدیریت و هرقانون مدیریت نگاه کنید به جلب همراهی ، مشارکت و جلب نظر مخاطبین و کارکنان برای موفقیت یک طرح اشاره و تاکید شده است .
وقتی معلمان و مدارس به وزیر و معاونین بی کفایتش به عنوان افراد نالایق که حتی عرضه اجرای رتبه بندی معلمان و بهبود وضعیت معیشت فرهنگیان را ندارند . صحبت از تحول و سند و مند و ... بیفایده است .
دوستان وزارت نشین هم متوجه شکاف عمیق اداری ، عاطفی و ... بین ستاد و مدارس شده اند . بیخود خودتان را خسته و روان ما را رنجور نکنید .در مدارس خبری از این همه کارهای بزرگ شما کارشناسان محترم نیست و کسی گوشش به حرفهای صدمن یه غاز شما ها بدهکارنیست
معلم در حال بازنشستگی
پاسخ + 0 0 --
یک دبیر 1397/06/02 - 12:10
کاش نوید ادهم و دوستان و بقیه وزارت نشینان می دانستند که معلمان تو مدرسه ها برای طرح ها و برنامه هاشون تره هم خرد نمی کنند ، همانطور که آنان برای معلمین کمترین اهمیت و احترامی قایل هستند .
پاسخ + 0 0 --
ناشناس 1397/06/02 - 12:30
این روسای وزارت نشین که چیزی از مدیریت سرشون نمیشه و معلوم نیست اینهمه مدرک دکترا و.. از کدوم جهنم دره ای گرفتن . این حضرات واقعا چیزی از رضامندی شغلی و نقش آن در کارامدی حرفه ای سرشون میشه .
مامعلمان که امیدمون را از تقلا و دست پا زدن این جماعت قطع کردیم
پاسخ + 0 0 --
قلیزاده 1397/06/02 - 06:59
اصلا تو مدارس خبری از سند ملی و تحول و.. نیست . قاطبه معلمان نه از این متن چیزی می دانند و نه همراهی می کنند.
اصلا سند تحول کیم دی .... سند تحول نه منه دی . بو نه مندی ؟
ساغول دوستلار
پاسخ + 0 0 --
معلم 1397/06/02 - 11:51
تو مدارس خبری از سند تحول نیست . تا زمانیکه معلم ناراضی باشد ، هرطرح سازنده محکوم به شکست خواهد بود . نویدجان و یاران گرامیش خودتان را خسته نکنید. .
پاسخ + 0 0 --
از خطه جنوب 1397/06/02 - 07:08
برای مدیران مدارس جلسه گذاشتند و همین آقای نوید و دوستانشان تو پاورپویت های خود مطالب سند را به تصاویر و بیانات رهبر عزیزمان مزین کرده بودند . در همین مصاحبه هم تاکید کردند که اصلا خود حضرت آقا پرچمدار تحول هستند. خب اگر ذره ای تبعیت از ایشان دارید چرا فرمایشات ایشان در خصوص معیشت معلمان و حفظ کرامت معلم را اجرایی نمی کنید .
بزرگترین درغگویان شما و وزیر نالایق آموزش و پرورش هستید
پاسخ + 0 0 --
دبیر بینوا 1397/06/02 - 11:56
با تقدس بخشی به سند تحول و موعظه کردن نمی توان سند و طرحی را به جریان بندازید .
تا معلم راضی و سیر نباشد و مدرسه دارایامکانات کافی نباشد از اجرای طرح های اینچنینی خبری نیست .
پاسخ + 0 0 --
فرهنگی 1397/06/02 - 12:13
دوستان وزارتی با این ماموریت های استانی کلی حق ماموریت و سوغاتی به جیب می زنند .
خدا شر این افراد بی بو و بی خاصیت را از سر ما معلمان کم کند
پاسخ + +1 0 --
ناشناس 1397/06/03 - 05:09
چقدر این دوستان معزز بی خرد تشریف دارند. سند و تحول و.. در زمانی موضوعیت داره که شرایط متعادل حاکم باشد .
وقتی نیازهای اولیه آحاد جامعه و معلمان برآورده نمی شود ، صحبت از تحول اجتماعی و.. بیفایده است . به هرم مازلو مراجعه کنید.
زمانیکه بسیاری از نیروها در سالهای آخر خدمت هستند ، امیدی به اجرای طرح های اینچنینی نیست.
کسی که گرسنه هست و دغدغه نان و معیشت دارد ، سخنان شما را حتی اگر بهترین سخن باشد ، نه با گوشش که با معده اش خواهد شنید !!!!
پاسخ + 0 0 --
ن 1397/06/04 - 13:55
باد معده صحیح است
پاسخ + 0 0 --
چغندربگ 1397/06/03 - 09:46
این سند بیسوادی و دور بودن سازندگان آن از مفهوم آوپ است! شما ۴۰ سال است که در شورا هستید و هر روز اوضاع بدتر از دیروز شده اینم( سند به اصطلاح تحول) روش! اینم یکی دیگه از خروجی های توهمی شماست، شما فقط تخریب بلدید همین
پاسخ + 0 0 --
معلم 1397/06/03 - 17:30
دقیقا . این آقایان باید ساقی خودشان را عوض کنند تا از توهمات و هذیان گویی خارج شوند
پاسخ + +2 0 --
آقامحمدی 1397/06/05 - 14:28
جناب مستطاب آقای نوید در این سالها که در وزارت آموزش و پرورش کشور از این اتاق به اون اتاق و از این جلسه به آن جلسه تشریف می برند ، هنرشان قطور کردن کتاب دستورالعمل ها و آیین نامه های وزارت خانه می باشد . مرتب گره بر گره های اداری می نهند و بندی و تبصره ای برهزاران ماده و نر و اسفساریه می گذارند و دربی پشت درب دیگر بر خلاقیت ها و نو آوری های معلمان و مدیران و.... می بندد که مبادا کسی ابتکاری از خود در بیاورد و بازار آنها را کساد کند .
خدا به ایشان و هم محفلی هایشان توفیق دهد
پاسخ + +1 0 --
ناشناس 1397/06/07 - 00:44
جناب نوید ادهم
سلام
40 سال است آویزان ولایتی هستید و در آ و پ مسوول.
بابا بس کنید برید خانه استراحت کنید.
کشتید ما را............
شما را نخواهیم بینیم کی را باید ببینیم؟

نظر شما

صدای معلم، صدای شما

با ارائه نظرات، فرهنگ گفت‌وگو و تفکر نقادی را نهادینه کنیم.

نظرسنجی

انتصابات علیرضا کاظمی تا چه میزان با تعهدات و قول های مسعود پزشکیان هم خوانی داشته و توانسته رضایت معلمان را جلب کند ؟

خیلی زیاد - 1.9%
زیاد - 0.9%
متوسط - 2.3%
کم - 2.5%
خیلی کم - 92.4%

مجموع آرا: 1986

دیدگــاه

تبلیغات در صدای معلم

درخواست همیاری صدای معلم

راهنمای ارسال مطلب برای صدای معلم

کالای ورزشی معلم

تلگرام صدای معلم

صدای معلم پایگاه خبری تحلیلی معلمان ایران

تلگرام صدای معلم

Sport

تبلیغات در صدای معلم

تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به صدای معلم - اخبار فرهنگیان، معلمان و آموزش پرورش بوده و استفاده از مطالب با ذکر منبع بلا مانع است.
طراحی و تولید: رامندسرور