صدای معلم - اخبار فرهنگیان، معلمان و آموزش پرورش

« استمرار چرخه ی فلاکت و ناکارآمدی تا کی و تا کجا ؟ »

آیا این " روابط عمومی " می تواند خود را در اولویت قرار دهد ؟ آموزش را در اولویت قرار دادن پیشکش !

صدای معلم گزارش می کند ؛

گروه گزارش/

گزارش انتقادی صدای معلم در مورد روابط عمومی وزارت آموزش و پرورش و عملکرد و کارکرد آن

« از پرسش شما که طرح دغدغه می فرمایید و صدای معلمین را شما فریاد می زنید و به گوش ما می رسانید من صمیمانه از شما متشکرم. هم قبلا و هم اخیرا سایت شما را دنبال می کنیم . تشکر می کنم . البته انتظار داریم که این ارتباطات وجود داشته باشند. این رفت و آمدها وجود داشته باشند. حتما روابط عمومی وزارتخانه برنامه ای برای ارتباط با اصحاب رسانه را دنبال می کند و حتما طرح ها و ایده هایی دارند و تا الآن هم اگر ضعفی بوده ، اگر شما ایده ای دارید اگر احیانا و  نوعا برنامه ای که می تواند ارتباط بین وزارتخانه و اصحاب رسانه را فعال کند را شما پیشنهاد بدهید ما استقبال می کنیم. »

این ها بخشی از سخنان « صادق ستاری فرد » هستند که در نخستین نشست رسانه ای ایشان با خبرنگاران در پاسخ به پرسش های « صدای معلم »  ایراد گردید . ( این جا )

« صدای معلم » در این گزارش ضمن تعریف وضع موجود و بیان دقیق مساله ، پیشنهاد مشخصی را در جهت اصلاحات ساختاری و برون رفت از ناکارآمدی بخشی از « ستاد » و ارتقای بهره وری ارائه کرد .

این رسانه نوشت : « با تبریک گفتن های فله ای و کلیشه ای و شعار و سخنرانی چیزی ارتقا پیدا نمی کند . تنها با داشتن برنامه و البته مدیر توان مند ، باسواد و ریسک پذیر است که می توان به تحول امیدوار بود .

در حال حاضر ، ساختار آموزش و پرورش از ناکارآمدی نهادینه شده  و سیستماتیک رنج می برد .

واقعا در این ساختار چرا باید دوایری مانند « سازمان نهضت سوادآموزی » بودجه و نیروی انسانی خود را از آموزش و پرورش بگیرند،  در حد معاونت وزیر آموزش و پرورش تعریف شوند بدون آن که « کارایی » و « اثربخشی » محسوسی بر آن ها مترتب باشد ؟

گزارش انتقادی صدای معلم در مورد روابط عمومی وزارت آموزش و پرورش و عملکرد و کارکرد آن

همین مساله در مورد « آموزش و پرورش استثنایی » هم با درجاتی مترتب است .

چرا جای مهم و استراتژیکی مانند روابط عمومی که به قولی با جمعیت آماری حداقل 50 میلیونی مواجه است باید در حد یک « مرکز » تعریف شود ؟ این جا قرار است محل اتصال و ارتباط با افکار عمومی کل جامعه باشد .

بنابراین نخستین گام برای ارتقای جایگاه روابط عمومی ، بازتعریف این واحد تعیین کننده در معادلات ساختاری است . »

البته این رسانه بر اساس تجارب و مشاهده رفتارهای سازمانی به این مساله مهم و استراتژیک هم اشاره کرد :

« تعریف  و تبیین روابط عمومی در حد یک معاونت در چارت سازمانی می تواند نخستین گام در منطقی سازی ساختار ، بهره وری قابل قبول و به روزآمد کردن آن باشد به شرط آن که مسئولیت و مدیریت آن بر عهده یک مدیر باسواد و کاردان ، با شهامت ، توان مند و دلسوز قرار گیرد . ( این موضوع در همه بخش ها ، دوایر و نهادها مطرح است )

گزارش انتقادی صدای معلم در مورد روابط عمومی وزارت آموزش و پرورش و عملکرد و کارکرد آن

تجربه نشان داده بهترین و به روز ترین ساختار در غیاب مدیر متناسب با آن به ضد خود تبدیل شده و اساسا تحول را در سازمان بی معنا می کند و افکار عمومی را نسبت به آن بی اعتمادتر می کند . »

« صدای معلم » به این اکتفا نکرده و در گزارش های بعدی خود و نیز در نشست رسانه ای خبرنگاران با دبیر کل شورای عالی آموزش و پرورش هم به این مساله ی مهم اشاره کرد . ( این جا )

به نظر می رسد این مساله به یک رفتار رایج در فرهنگ جامعه و سازمان تبدیل شده که هر موقع مساله ای توسط فردی مطرح می شود مدیران از آن جا که بر اساس شایستگی های فردی و حرفه ای مدارج ترقی را طی نکرده اند سریعا توپ را حواله طراح مساله می کنند و این که فرضا راهکار ارائه کنید و یا پیشنهاد دهید و... اما ظاهرا این مساله تاریخ مصرفش برای همان یک جلسه است و پس از آن دیگر همه چیز به فراموشی سپرده می شود و روز از نو و روزی از نو ...

گزارش انتقادی صدای معلم در مورد روابط عمومی وزارت آموزش و پرورش و عملکرد و کارکرد آن

پرسش این رسانه از مسئولان آن است که اگر سخن ما صحیح و منطقی است پس چرا عملیاتی نمی شود ؟ تجربه نشان داده بهترین و به روز ترین ساختار در غیاب مدیر متناسب با آن به ضد خود تبدیل شده و اساسا تحول را در سازمان بی معنا می کند و افکار عمومی را نسبت به آن بی اعتمادتر می کند .

پیش تر ؛ روابط عمومی وزارت آموزش و پرورش طرح های ابتکاری مانند « استودیو الفبا » را طراحی و اجرا کرده بود . هر چند در این گونه نشست ها « صدای معلم « فقط یک بار آن هم در برابر سرپرست وقت دانشگاه فرهنگیان ( حسین خنیفر ) حضور پیدا کرد و دعوت ها اکثرا گزینشی بودند اما در هر حال این فرصتی قابل تامل برای پیاده سازی فرهنگ پرسش گری و ارتقای گفتمان رایج در آموزش و پرورش بود . ( این جا )

یک بار دیگر هم مدیر صدای معلم حضور پیدا کرد اما مسئولان روابط عمومی ترجیح دادند تا محتوای آن را منتشر نکنند . ( این جا )

با رفتن مسئول مربوطه مثل همیشه ، این واحد هم تعطیل شد .

گزارش انتقادی صدای معلم در مورد روابط عمومی وزارت آموزش و پرورش و عملکرد و کارکرد آن

( محمدحسین کفراشی - رئیس وقت مرکز حراست وزارت آموزش و پرورش )

 

و یا قرار بود در پرتال وزارت آموزش و پرورش ستون « دیدگاه » راه اندازی شود و « سخن منتقدان » در آن دیده و شنیده شود . البته این ستون به مدیران و مسئولان اختصاص یافت و آن هم تعطیل شد ...

چند روزی است که به جای استفاده از تصاویر مربوط به خبر و یا گزارش مرتبط ، به طور یکسان از لوگوی وزارت آموزش و پرورش در صدر مطالب استفاده می شود .

گزارش انتقادی صدای معلم در مورد روابط عمومی وزارت آموزش و پرورش و عملکرد و کارکرد آن

این جا قرار است محل اتصال و ارتباط با افکار عمومی کل جامعه باشد .

قرار است با دانش ، تجربه و پی گیری این مدیران ، آموزش به اولویت کشور تبدیل شود .

پایان گزارش/


ارسال مطلب برای صدای معلم

smiedu!@gmail.com

گزارش انتقادی صدای معلم در مورد روابط عمومی وزارت آموزش و پرورش و عملکرد و کارکرد آن

شنبه, 14 خرداد 1401 13:13 خوانده شده: 487 دفعه چاپ

نظرات بینندگان  

پاسخ + +1 0 --
نسیم صباغی 1401/03/14 - 15:17
روابط عمومی جایی برای خلاقیت تو آموزش و پرورش نداره و بیشتر ابزاری جهت انعکاس و نمایش تصاویر مسوولین آموزش و پرورشه و حتی خود افرادی هم که در جایگاه روابط عمومی هستند به این نکته که باید صدای مخاطب و گروه هدف را به گوش مسوولان برسانند واقف نیستند،بعنوان مثال مطلب قابل تاملی که صدای معلم در نقد اداره کل شهرستان ها منعکس کرد،چند روز پیش علی رغم استقبال همکاران و ارایه نظرات جالب توجه موردهیچ پاسخ و استقبالی از سوی مسوولان ذیربط قرار نگرفت و این ضعف فاحش روابط عمومی هم هست.
پاسخ + 0 0 --
منصور قادریان 1401/03/14 - 15:22
به هیچ عنوان اجازه نمی دهیم کسی معلمی را تحقیر کند وبه سر بگردان وعده و وعید بدهند
پاسخ + 0 0 --
محمد باقر شیبانی 1401/03/14 - 19:22
شما بگویید کدام بخش استقلال دارد؟کدام مدیر طرح دارد و طرح خودش را می تواند اجرا کند؟پیچیدن نسخ از جایگاههای دیگر و با اهداف ترسیم شدهء بالادستیهاست.در مدت خدمتم یک مدیر با استقلال کامل ندیدم و تماما گوش به فرمان مافوق بودند.اداره هم همانطور و وزارت هم همانطور.آموزش و پرورش حاکمیت نداشته.استقلال نداشته.ترسیمگر اهداف تربیتی اش ،خودش نبوده.شوراها و مشاورینش وابسته به نهادهای دیگر بوده و هستند.نهادها هم که در ارتباطند و خود را در آموزش وپرورش سهامدار و ایفاگر نقش می دانند.هر مدیری و مسئولی که آمده است همراه با تغییر سیاسی و دولت تغییر کرده است.واین یعنی آموزش و پرورش، خودش نبوده و نیست.کدام روابط عمومی می تواند فارغ از سیاست مجموعهء یک مدیریت با اصحاب رسانه ارتباط گیرد؟که اگر اینچنین هم شود یک برنامهء کلیشه ای بیشتر رخ نخواهد داد و موضوعات انتخابی و در چارچوب مشخص شده و مورد دلخواه همان مدیریت خواهد بود.

نظر شما

صدای معلم، صدای شما

با ارائه نظرات، فرهنگ گفت‌وگو و تفکر نقادی را نهادینه کنیم.

نظرسنجی

آیا کنکور معیار مناسب و قابل اتکایی برای ارزیایی در مورد اثربخشی و کارایی نظام آموزشی ایران می باشد ؟

بلی - 24.4%
خیر - 75.6%

مجموع آرا: 242

دیدگــاه

تبلیغات در صدای معلم

درخواست همیاری صدای معلم

راهنمای ارسال مطلب برای صدای معلم

کالای ورزشی معلم

تلگرام صدای معلم

صدای معلم پایگاه خبری تحلیلی معلمان ایران

تلگرام صدای معلم

Sport

تبلیغات در صدای معلم

تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به صدای معلم - اخبار فرهنگیان، معلمان و آموزش پرورش بوده و استفاده از مطالب با ذکر منبع بلا مانع است.
طراحی و تولید: رامندسرور