صدای معلم - اخبار فرهنگیان، معلمان و آموزش پرورش

" پرسش های بی پاسخ در مورد گزارش صدای معلم و جایگاه قانونی شورای عالی انقلاب فرهنگی و جایگاه حقوقی مصوبات این شورا ؟! "

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی : مساله رفع انحصار آموزش زبان انگلیسی در مدارس باید در دستور کار شورای عالی انقلاب فرهنگی قرار گیرد !

گروه گزارش/

شورای عالی انقلاب فرهنگی و حذف زبان انگلیسی در مدارس

آخرین وضعیت موضوع " حذف زبان انگلیسی از مدارس " موسوم به " رفع انحصار آموزش زبان انگلیسی " که ابتدا توسط 57 نماینده مجلس مطرح شد به رای قاطع اعضای کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس در رد این طرح یک فوریتی بر می گردد . ( این جا )

به تازگی ؛ سعیدرضا عاملی دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی که خود استاد گروه ارتباطات دانشگاه تهران نیز می باشد این موضوع را مطرح و ضرورت ورود شورای عالی انقلاب فرهنگی به این موضوع داخلی آموزش و پرورش را مطرح کرده است .

پرتال شورای عالی انقلاب فرهنگی نوشت : ( این جا )

شورای عالی انقلاب فرهنگی و حذف زبان انگلیسی در مدارس

دکتر سعیدرضا عاملی دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی در حاشیه نشست تعیین سیاست های شورای عالی انقلاب فرهنگی که در دانشگاه صنعتی کرمانشاه برگزار شد گفت:‌ بحث حذف زبان انگلیسی در میان نبوده بلکه بحث مورد نظر جلوگیری از انحصار آموزش زبان انگلیسی در مدارس است.

به گزارش مرکز خبر شورای عالی انقلاب فرهنگی دکتر سعیدرضا عاملی دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی در حاشیه نشست تعیین سیاست های شورای عالی انقلاب فرهنگی که در دانشگاه صنعتی کرمانشاه برگزار شد، در جمع خبرنگاران پیرامون حذف زبان انگلیسی از مدارس گفت: بحث حذف زبان انگلیسی در میان نبوده است بلکه بحث مورد نظر جلوگیری از انحصار آموزش زبان انگلیسی در مدارس بوده است.

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی با اشاره به سخنان مقام معظم رهبری پیرامون جلوگیری از انحصار آموزش زبان انگلیسی در مدارس گفت: جلوگیری از انحصار آموزش زبان انگلیسی در مدارس که توسط مقام معظم رهبری اشاره شده است حرف دقیقی است.

وی افزود: در بسیاری از کشورهای پیشرفته دنیا در دانشگاه ها و مدارس چند زبانه بودن وجود دارد و اینکه ما زبان دوم را به زبان انگلیسی منحصر کنیم کار درستی نیست ضمن آنکه باید توجه کرد ورود به زبان های جدید نیازمند برنامه ریزی است.

 دکتر عاملی ادامه داد:; باید برای زبانهای پرگوینده جهان مثل زبانهای چینی، اسپانیایی، عربی برنامه ریزی مناسبی صورت گرفته سپس نسبت به عملیاتی کردن این برنامه اقدام کرد.

استاد گروه ارتباطات دانشگاه تهران خاطرنشان کرد: این مسئله باید در دستور کار شورای عالی انقلاب فرهنگی قرار گیرد.

اخیرا شورای نگهبان قانون اساسی بخش هایی از مصوبه تنظیم بخشی از مقررات مالی، اداری و پشتیبانی آموزش و پرورش مانند اعمال مدرک دوم فرهنگیان و کاهش تنوع مدارس را با استناد به مصوبات شورای عالی انقلاب فرهنگی رد کرده است .

« صدای معلم » پس از این اقدام در گزارشی نوشت : ( این جا )

" ورود شورای عالی انقلاب فرهنگی در تصمیمات وزارت آموزش و پرورش، در بُعد قانونگذاری هر چند تازگی ندارد اما در مصوبه اخیر شورای عالی آموزش و پرورش و حذف آزمون ورودی مدارس سمپاد به مساله ای  مهم و چالش برانگیز تبدیل شده است .

شورای عالی انقلاب فرهنگی در مسائل ریز و درشت این وزارتخانه وارد می شود آن چنان که گویی وزارت آموزش و پرورش فاقد قوه عاقله و ممیزه برای تصمیم گیری است . پرسش صدای معلم از شورای نگهبان قانون اساسی آن است که چرا به این موارد و سایر موارد طرح شده که صراحت قانونی دارند توجه نمی کند ؟

متاسفانه عملکرد غلط و بدعت گذارانه وزرایی چون حاجی بابایی موجب شده است تا این مسائل اتفاق افتاده و تشدید شود .

در دوره وزارت حاجی بابایی و حضور مهدی نوید ادهم به عنوان دبیرکل شورای عالی آموزش و پرورش دامنه دخالت شورای عالی انقلاب فرهنگی توسعه پیدا کرد تا جایی که سند تحول بنیادین آموزش و پرورش به جای ارجاع به مجلس شورای اسلامی در اختیار این نهاد قرار گرفت.

یکی از عوامل ناکامی دانشگاه فرهنگیان این بود که سرپرست سابق دانشگاه فرهنگیان پس از 4 سال مورد تایید این شورا قرار نگرفت و حتی عملکرد او در مورد اجرای ماده 28 اساسنامه و برنامه راهبردی دانشگاه فرهنگیان و... مورد سوال شورای عالی انقلاب فرهنگی قرار گرفت .

کار به جایی رسیده است که حتی شورای عالی انقلاب فرهنگی در استخدام و جذب نیرو در آموزش و پرورش هم دخالت می کند .

نکته تاسف برانگیز آن است که شورای عالی انقلاب فرهنگی تاکنون در مورد هیچ یک از تصمیمات و مصوبات خود پاسخ گو نبوده است و موضوع مهم تر آن است که این شورا مطابق قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران شأن قانونگذاری  نداشته و در مقطعی و بنا بر ضرورت ایجاد شده است و باید در مورد  استمرار موجودیت آن کار کارشناسی صورت گرفته و نظر افکار عمومی و متخصصان خواسته شود .

« صدای معلم »  با این که انتقادات جدی و اساسی بر مصوبه شورای عالی آموزش و پرورش وارد نموده است و آن را مورد نقد کارشناسی قرار داده است اما دخالت شورای عالی انقلاب فرهنگی را در امور آموزش و پرورش را توهین به شعور کارکنان این  وزارتخانه و معلمان تلقی نموده و مصرا خواهان آن است تا به جای دخالت نهادهای خارج از وزارتخانه ، نظرات کارشناسان و معلمان در این مباحث ارج نهاده شود .

نهاد بالادستی در مورد بررسی مصوبات شورای عالی آموزش و پرورش مطابق قانون مجلس شورای اسلامی است و اگر تا کنون در این زمینه تخلفی صورت گرفته است باید به حساب ضعف مدیران ارشد و به خصوص دبیرکل شورای عالی آموزش و پرورش گذاشته شود.

شورای عالی انقلاب فرهنگی و حذف زبان انگلیسی در مدارس

با آن که حذف آزمون ها با رای اکثریت شورای معاونین وزارتخانه و تصویب شورای عالی آموزش و پرورش صورت گرفته است اما تاکنون به جز چند مورد مانند معاون آموزش ابتدایی و یا معاون آموزش متوسطه چیزی جز " سکوت " و " انفعال " را شاهد نبوده ایم .

پرسش این است زمانی که مدیران ستادی یک وزارتخانه حتی حاضر نیستند از مصوبه خود دفاع منطقی کنند و یا حتی از شورای عالی انقلاب فرهنگی در مورد دلایل این مخالفت سوال کنند ؛ آیا این ها می توانند از مطالبات فرهنگیان و حقوق قانونی معلمان دفاع کنند ؟ موضع تشکل های فرهنگیان و نیز 38 نشریه و 1200 تشکل در دانشگاه فرهنگیان در این مورد تاکنون سکوت بوده است .

"صدای معلم "  از رئیس جمهور به عنوان رئیس شورای عالی انقلاب فرهنگی  انتظار دارد تا  مطابق مُّر قانون به شان و استقلال وزارت آموزش و پرورش احترام گذاشته شود.

" صدای معلم "  از رییس جمهور می خواهد در جهت انحلال شورای عالی انقلاب فرهنگی به عنوان نهاد موازی گام بردارد و در صورت لزوم ادامه موجودیت این نهاد در کنار دیگر مسایل اختلافی  به  همه پرسی گذاشته شود . "

یکی از فرهنگیان در مطلبی در صدای معلم می نویسد : ( این جا )

" در مورد جایگاه شورای عالی انقلاب فرهنگی و ماهیت حقوقی مصوبات آن و نیز وظایف و کارکردهای آن چالش هایی در گذشته وجود داشته است .

با رد بعضی از مصوبات مجلس شورای اسلامی توسط شورای نگهبان، به دلیل مغایرت آن با مصوبات شورای عالی انقلاب فرهنگی این بحث اهمیت پیدا کرده است که با توجه به عدم ذکر شورای مذکور در قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران، آیا این نهاد قانونی است؟

بر فرض که این نهاد قانونی باشد، آیا بر مصوبات آن اطلاق «قانون » می شود؟

مصوبات شورای عالی انقلاب فرهنگی در طبقه بندی منابع حقوقی در چه رتبه ای قرار می گیرد؟

آیا از دیدگاه موازین حقوقی، شورای نگهبان می تواند مصوبه مجلس را به دلیل ناسازگاری آن با مصوبات شورای عالی انقلاب فرهنگی تایید نکند؟ آیا مجلس شورای اسلامی، می تواند مصوبات شورای عالی انقلاب فرهنگی را نسخ کند؟

سؤالات ذکر شده، اساسی و کاربردی است و لازم است از دیدگاه حقوق مورد بررسی قرار گرفته و پاسخ شایسته خود را بیابد . انسان عاقل فکرش در چاله های نقض قانون گیر می کند.

این توهم باطل و غلط را باید از سیستم حکومتی کشور حذف کنیم که اگر فضایل معنوی زیادی  برای مجموعه ای بر سر زبان هاست دال بر افزایش اختیارات آن سیستم یا نهاد نیست.

یا مجلس شورای اسلامی باید قانون گذاری کند یا شورای عالی انقلاب فرهنگی.

یک کشور بهتر است یک مدیر کارآمد و موثر داشته باشد نه هزار مشاور ! "

سه شنبه 1 مرداد در ادامه سلسله نشست های " بزم اندیشه " سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی میزبان " حسن رحیم پور ازغدی " عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی می گوید : ( این جا )

 " ما در شورای انقلاب فرهنگی هم نمی دانیم ! اصلا بحث نمی کنیم ! صد بار ... 15 سال است می گوییم ، چه تعداد دانشجو در چه رشته ای می پذیریم  و چرا ؟ هیچ کس نمی داند ! مسابقه گذاشتند ... "

مطابق نقل قول وزیر آموزش و پرورش ؛ یکی از ایرادهای شورای نگهبان قانون اساسی اختصاص یک درصد درآمد شرکت ها بوده است .

این در حالی است که ماده 13 از قانون تشکیل شوراهای آموزش و پرورش که مصوب مجلس شورای اسلامی و نیز شورای نگهبان قانون اساسی بوده است ؛ " منابع مالی شوراهای مناطق برای هزینه های جاری و عمرانی " روشن و صریح مشخص شده است و حتی نیازی به تفسیر هم ندارد !

مشکل این جاست که اجرا نمی شوند .

پرسش صدای معلم از شورای نگهبان قانون اساسی آن است که چرا به این موارد و سایر موارد طرح شده که صراحت قانونی دارند توجه نمی کند ؟

مگرنه این است که شورای نگهبان حافظ  همه اصول قانون اساسی بوده و چیزی به آن اضافه نکند ؟

ماده 4 از قانون تشکیل شورای عالی آموزش و پرورش می گوید :

" هیچ یک از مقررات آموزشی و پرورشی کشور که با وظایف شورای عالی آموزش و پرورش مربوط است ، قبل از تصویب در شورا رسمیت نخواهد یافت . "

ماده 6 این قانون بر تعیین خط مشی آموزشی وزارت آموزش و پرورش جمهوری اسلامی ایرانم با رعایت قوانین موضوعه کشور ، دلالت دارد .

در این وضعیت سکوت شورای عالی آموزش و پرورش و نیز سایر مسئولان مورد پرسش های جدی خواهد بود . "

موضع تشکل های فرهنگیان و نیز 38 نشریه و 1200 تشکل در دانشگاه فرهنگیان در این مورد تاکنون سکوت بوده است .

پایان گزارش/


شورای عالی انقلاب فرهنگی و حذف زبان انگلیسی در مدارس

شنبه, 25 آبان 1398 09:55 خوانده شده: 818 دفعه چاپ

نظرات بینندگان  

پاسخ + 0 0 --
ناشناس 1398/08/30 - 14:48
حرفاش مستند نیست و بیشتر برای ارتزاق و حفظ پست خود و بودن در حلقه رهبری است. به فرمایشش دقت فرمایید:
«جلوگیری از انحصار آموزش زبان انگلیسی در مدارس که توسط مقام معظم رهبری اشاره شده است حرف دقیقی است.»

نمایندگان پرحرارت و عصبانی از گران شدن بنزین با رهبریت ذوالنور بعد از فرمایشان رهبری صدایشان برید یک دفعه. این نشان میده که فقط هیاهوی بسیار برای هیچ بوده است

نظر شما

صدای معلم، صدای شما

با ارائه نظرات، فرهنگ گفت‌وگو و تفکر نقادی را نهادینه کنیم.

نظرسنجی

آیا ملاقات های مردمی وزیر آموزش و پرورش دولت سیزدهم در کم کردن شکاف میان اداره و مدرسه و جلب اعتماد معلمان تاثیری دارد ؟

دیدگــاه

تبلیغات در صدای معلم

درخواست همیاری صدای معلم

راهنمای ارسال مطلب برای صدای معلم

کالای ورزشی معلم

تلگرام صدای معلم

صدای معلم پایگاه خبری تحلیلی معلمان ایران

تلگرام صدای معلم

Sport

تبلیغات در صدای معلم

تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به صدای معلم - اخبار فرهنگیان، معلمان و آموزش پرورش بوده و استفاده از مطالب با ذکر منبع بلا مانع است.
طراحی و تولید: رامندسرور