صدای معلم - اخبار فرهنگیان، معلمان و آموزش پرورش

مینو امامی/ بازنشسته - آذربایجان شرقی

مدارس تیزهوشان و عواقب سوء مدیریت ؟

مدارس تیزهوشان و فرار مغزها و مدیریت ایرانی  لازم به ذکر است که مدارس تیزهوشان، اولین بار در سال 1355 توسط دکتر ایرج برومند با کارشناسی آمریکایی ها درایران به وجود آمد.
از عواقب سوء مدارس تیزهوشان به طور عمومی می توان به موارد زیر اشاره کرد :


* بی عدالتی آموزشی
* طبقاتی شدن آموزش
* فرار مغزها
* تربیت افرادی خودخواه و منفعت جو
* افزایش استرس و حس حسادت
* ستیزه جویی نه رقابت جویی
* خالی شدن عرصه رقابت برای دانش آموزان مدارس دولتی

و نکته ای که تأمل برانگیز است این که آمریکایی ها هیچ گاه برای خیر کشورهای توسعه نیافته ، کاری انجام نمی دهند و هدف آنها از کارشناسی و ایجاد مدارس تیز هوشان در ایران ، مدیریت زیرکانه و نامحسوس فرار مغزها به سوی کشور خودشان بوده است.
مثل شادروانان : پروفسور علی جوان فیزیکدان و مخترع ایرانی که اولین لیزر گازی هیلوم- نئون دنیا ساخته ی وی می باشد (در ام آی تی) و ساکن ایالات متحده آمریکا بود. ، یا پروفسور زهرا میرزاخانی ، نابغه ریاضی  و خیلی های دیگر.
امروزه تدریس برای معلمان و دبیران مدارس دولتی علاوه بر مشکلات رایج ، از یک ناحقی تزریقی نظام آموزش و پرورش نیز در رنج است و آن دست چین کردن دانش آموزان برای قبولی در آزمون ورودی مدارس خاص یعنی تیزهوشان است.


ما تاوان غفلت و خواب آلودگی مدیریت خرد و کلان کشورمان را در امور تولید و اشتغال و سرمایه گذاری و برنامه ریزی و تصمیم گیری و تحصیل و تأدیب و تعلیم و ... می پردازیم   البته مدارس نمونه دولتی و مدارس غیردولتی هم هستند اما در اینجا ، فقط به بررسی مدارس تیزهوشان می پردازم.
اصولا همه مدارس خاص باید برچیده شوند و یکسان سازی آموزشی تثبیت گردد. اما چون اصرار دارید که کشور ما خیلی خیلی نخبه دارد و تمامی پیشرفت های کشورمان را مدیون آنها هستیم یک پیشنهاد منطقی دارم:

به جای آزمون های برگزار شده که یک روز سئوالش غلط است حق کشی می شود ، یک روز سئوالات لُو می رود حق کشی می شود ،عدالتی برای تضمین انتخاب درست ما بین مناطق محروم و غیر محروم یا مناطق شهری و روستایی نیست و حق کشی می شود ؛ پیشنهاد می کنم با آزمون های استاندارد توسط کارشناسان علم روانشناسی و علوم تربیتی ، تست هوش گرفته شود و با رعایت امنیت نتایج و غیر قابل دسترسی بودن آنها حتی برای مقامات، هر کس دارای IQ بالای 100 است ، برای تحصیل در این مدارس مشغول شوند تا سره از ناسره عیان گردد حتی برای بالا بردن ضریب اطمینان 30 -40 سئوال هوش نیز به آزمون گذارده شود.
و گر نه دانش آموزان دوپینگ های آموزشگاه ها نه برخورداران علمی ، با پایگاه اجتماعی برتر یا با وابستگی شغلی خاص والدین ، جایگزین استعدادهای واقعی ناشناخته خواهند بود.
اگر واقعا قصد نخبه پروری دارید، وزیر محترم آموزش و پرورش چنین کنید تا ما نخبگان واقعی کشورمان را بشناسیم. هر کشوری در نهایت 40 -50 نابغه سرآمد می تواند داشته باشد نه برای هر استانی هزاران هزاران !
اما هم زمان با این حرکت جسورانه ، چنان امکانات پیشرفته آموزشی نیز ایجاد نمایید که فردا این نخبگان واقعی کشورمان ، برای تلف نشدن به آمریکا سفر نکنند. شما نیک می دانید که امثال پروفسور جوان ها و میرزاخانی ها اگر در ایران عزیز مانده بودند، خدا می داند چه سرنوشتی داشتند !

هنر و جسارت و اشتیاق ورود به هر پدیده ای برای ما ایرانیان به طور شگفت انگیزی وجود دارد، اما هنر مدیریت ، هدایت ، برنامه ریزی، تصمیم گیری به موقع، راهنمایی و ارشاد ، در فرهنگ تربیتی ما جایش بسیار خالی است. چیزهایی را به تقلید که از راستی ها منطقی هم می باشد، به عاریت می گیریم اما افسار گسیخته و سرکش ، به حال خودش رها می کنیم.
پدیده فرار مغزها ، که دارایانش به کانادا و آمریکا و اروپا می روند مثل پروفسور سمیعی در آلمان(اگر اشتباه نکنم) و نادارش یا کم دارش اسیر تبلیغات تحصیل خارج می گردد که گاه به بهای حمل مواد مخدر درشکم اش در مالزی  و گاه چین و گاه ژاپن و امروز در و دیوار شهر من پُر است از تبلیغات ادامه تحصیل در شهرهای ترکیه که بی سرو صدا در حال فتح شهر تبریز هستند ، از شهرهای دیگر خبری ندارم....

ماهواره شد کانال آشنایی ما و حسرت و ورود بی امان کالاهای وارداتی از این کشورها که خودمان سازنده ی آن بودیم. اما در قبال شیفتگی این کشور برای ما تبریزی ها ، الویت مصرف مان شده کالاهای ترکیه ای ،حتی جایگزین کالاهای چینی. ما در قبال این وسایل کم ارزش به کشور ترکیه انرژی صادر می کنیم. دو کشور هندوستان و ترکیه ، به آرامی دارند با مصرف انرژی ما ، صنایع دستی و تولیدات ارزان خود را جایگزین محصولات داخلی مان می نمایند ؛ امان از این خود باختگی فرهنگی !

جه کسی زود زود سرما می خورد؟ فردی که سیستم دفاعی بدنش ضعیف باشد. بله وقتی به فرهنگ خودی بها نمی دهیم و وقتی که توانایی های خودی را هدایت و مدیریت نمی کنیم ،تاوانش هجوم ویروس وابستگی می باشد.
ما تاوان غفلت و خواب آلودگی مدیریت خرد و کلان کشورمان را در امور تولید و اشتغال و سرمایه گذاری و برنامه ریزی و تصمیم گیری و تحصیل و تأدیب و تعلیم و ... می پردازیم.
پرورش اسمی نخبه ، فقط یک پُز عالی است . اما شناسایی واقعی نخبگان و مدیریت آنان تا حصول نتیجه ی کارآمد، تلاش از ما بهتران است. ما فقط در copy/ paste ایده ها و آرمانهای از ما بهتران در جا می زنیم و باز خلاء مدیریت مدیریت و مدیریت ....


ارسال مطلب برای صدای معلم

این آدرس ایمیل توسط spambots حفاظت می شود. برای دیدن شما نیاز به جاوا اسکریپت دارید

یکشنبه, 26 شهریور 1396 15:36 خوانده شده: 1633 دفعه چاپ

نظرات بینندگان  

پاسخ + +12 -1 --
معلم ... 1396/06/26 - 15:58
کاملا موافقم
مدارس تیزهوشان و نمونه مردمی وخاص فقط برا متوسطه دوم نه متوسطه اول
پاسخ + +8 -2 --
عاشق سمپاد 1396/06/26 - 16:13
خانوم امامی . همکار گرامی. بخش اول صحبتتان مبنی بر گرفتن آزمون هوش بسیار هم عالیه. تازه من معتقدم طبق استاندارد جهانی باید ضریب هوشی 130 به بالا رو به عنوان تیزهوش بپذیریم نه صرفا 100 به بالا رو منتهی اون بخشی که می گید آزمون در متوسطه ی دوم برگزار بشه غلطه. چون وقتی ما چنین دانش آموزانی داشته باشیم ضرورت داره از همون سن 12 سالگی به بعد در این مدارس پرورش داده بشن نه 15 سالگی به بعد! اگه مشکل شما با ظرفیت این مدارس هستش باید عرض کنم استانداردش اینه که درشهرهای بزرگ بین 50 تا 100 نفر ودرشهر کوچک حدود 30 نفر عدد درستیه والبته اینو قبول دارم که ما الان با اون استاندارد فاصله ی زیادی داریم وباید تعداد تیزهوشانمون به نرم جهانی نزدیک بشه. و از تعداد افرادی که قبول می شن کاسته بشه تا به حد استاندارد برسیم.
پاسخ + 0 0 --
مینو امامی 1396/06/26 - 16:23
سلام و باز شما همکار محترم، همکار اولی هم به کلاس و دوره اشاره کرده اند و شما هم، من اصلا به کلاس و دوره آموزشی اشاره نکرده ام.
پاسخ + +5 -2 --
عاشق سمپاد 1396/06/26 - 16:14
ادامه ی نظر قبل.
ولی در بخش آخر عرض کنم زمان جواد اژه ای که من خودم در این مدارس تحصیل می کردم ازمون دومرحله ای گرفته می شد و بچه ها از یه غریال بسیار قوی رد می شدن و تعداد اندکی که تیزهوش حقیقی بودن وارد این مدارس می شدن. و براشون برنامه ی تقریبا متنوعی ریخته می شد. الان دکتر شجاعی که از مدیران میانی زمان ایشون بودن دارن کم کم و با شیب ملایم اوضاع رو به همون سمتی که شما هم می گید یعنی ورود تیزهوشان حقیقی و نه کسانی که صرفا حفظیاتشون قوی باشه سوق می دن. مطمعن باشید طرفداران واقعی سمپاد هم موافق افزایش کمیت نیستن بلکه کمیت پایین و کیفیت بالا رو قبول دارن. چون وقتی نخبگان واقعی در این مدارس حضور داشته باشن طبعا تعداد کمتره ومی شه امکانات بهتری هم براشون گذاشت تا جلوی فرار مغزها گرفته بشه . ویه مورد دیگه اینکه از وزیر آموزش وپرورش انتظار داریم برای استفاده از فارغ التحصیل های این مدارس برنامه ی ویژه ای داشته باشه نه اینکه این بندگان خدا رو اکثرا به حال خودشون رها کنیم بعد که به خاطر بی کاری مهاجرت کردن شروع کنیم به انتقاد از اینکه چرا از کشور رفتن!
پاسخ + +8 -1 --
مینو امامی 1396/06/26 - 16:29
جناب بنده 100 گفتم ، که دانش آموز بیابیم و گرنه کارشناسان امر دانند . اعتقادم به گزینش واقعی تیزهوشان است ، نه این که فرزندان ثروتمندان و مشاغل خاص، و فرزندان مقامات در آنجا احساس امنیت تحصیلی نمایند.
پاسخ + +9 -2 --
منصور 1396/06/26 - 17:11
بسیار خوشحالم که دایره همکاران گروه صدای معلم هر روز گسترده و پخته تر می شود . با این روش مطالبه گری سمت و سوی قاعده مندی به خود می گیرد و گام به گام روش های اصلاحی جایگزین احساسات می شود امروز معلمان به تاثیر سازمان های مردم نهاد بیش از پیش واقف هستند روشی که عدالت آموزشی را در ایران فردا تضمین می کند پایدار باشید
پاسخ + 0 0 --
مینو امامی 1396/06/26 - 19:41
همکار محترم جناب منصور، احسنتم . با همیاری و همراهی همه همکاران .
پاسخ + +7 -1 --
مینو امامی 1396/06/26 - 19:17
جناب عاشق سمپاد،تعجبم از مشخص نمودن تعداد دانش آموزان کلاسهاست. جناب رخصت دهید اول مسیر طی شود بعد واقعیت ها تعداد را مشخص سازند نه من و شما. حال هر چند . ده یا بیست. مهم درست طی نمودن طریق است.
پاسخ + +6 -1 --
مینو امامی 1396/06/26 - 19:39
انشا الله نظرمان دارد هم سو می شود جناب .... سمپاد
پاسخ + 0 0 --
عاشق سمپاد 1396/06/26 - 22:57
من با ساماندهی و گذاشتن روش درست برای غربال این افراد موافق بوده وهستم. اون چیزی که مخالفش بودم حذف مدارس بود. من با اون موافق نبودم. چون معتقد بودم زیر ساختهای لازم برای جایگزین رو فراهم نکردیم. ووجود این مدارس در حد محدود وکنترل شده به نوعی نیاز بخشی از جامعه ی دانش آموزی که علاقه به مطالب بیشتر دارن رو تامین می کنه. ولی مدارس باید ضابطه مند بشن تا افرادی که واقعا باهوشن وارد بشن نه اینکه رانت یا پارتی باعث ورود یا عدم ورود فردی بشه.
به نظر من همین تبادل نظر و بیان افکار متفاوت هست که باعث پیشرف در جامعه می شه. اینکه من نوعی یا شما نظراتمون رو به اشتراک بگذاریم و بعد از مطالب عنوان شده بشه یه جمع بندی خوب کرد انشالله.
پاسخ + +5 -1 --
شهاب 1396/06/26 - 19:44
مدارس خاص به جای نخبه پروری به نوعی نخبه کشی می کنند حتی این قضیه در مورد مدارس دولتی هم صادق است برای برون رفت از این وضعیت اسف بار چاره ای جز هزینه کردن در آ.پ نداریم الگو برداری از دیگر کشور ها بدون توجه به آموزه های فرهنگی یک کشور نتیجه ی عکس می دهد درمورد آزمون هوش برای ورود به مدارس تیزهوشان من مخالفم چون این آزمون ها خیلی قابل اتکا نیستند ودر وضعیت فعلی که وجدان ها به خواب رفته اند کارآیی آن ها ازبین خواهد رفت در خیلی از کشور ها مدارس خاص حتی استثنایی را روز به روز کاهش می دهند برای اینکه افراد بتوانند تعامل اجتماعی با دیگران را یاد بگیرند پیشنهاد من حذف این مدارس وتقویت مدارس دولتی در بازه ی زمانی کوتاه است
پاسخ + 0 0 --
مینوامامی 1396/06/26 - 19:54
همکار محترم، آقای شهاب، بنده هم شدیدا موافق یکسان سازی مدارس هستم، اما پیشنهاد تست هوش طرح ناچاری است. حداقل اگر درست اجرا شود، نخبگان واقعی
انتخاب شوند نه از هردری. با تشکر
پاسخ + 0 0 --
شهاب 1396/06/26 - 21:32
بنده به عنوان کسی که در زمینه ی روانشناسی تحصیل کرده ام نظرم را در مورد تست های هوش اعلام کردم
پاسخ + +5 -1 --
ابراهیم 1396/06/26 - 21:16
بنده چند سال در مدارس تیزهوشان کار کرده ام اینکه اصل تیزهوشان برای مقطع کنونی کشور غلط است کاملا درست است اما اشتباه تر از آن ورود دانش اموزان سال نهم تیزهوشان به پایه دهم بدون برگزاری آزمون است و این موضوع علاوه بر تبعیض آشکار تغلیل سواد دانش آموزان نیز هست اگر معتقد به تربیت دانش اموز با سواد در تیزهوشان هستیم باید توان رقابت با ویگر دانش آموزان را داشته باشند . پس سمپاد فکری برای این قضیه انجام دهند
پاسخ + 0 0 --
عاشق سمپاد 1396/06/26 - 22:52
به خاطر تعداد زیاد ورودی که سمپاد در چند سال اخیر داشته مجبور شدن این کار رو انجام بدن. البته بیشتر در تهران این مورد انجام شده وگرنه آزمون تکمیل ظرفیت تو خیلی از استانها برای پایه ی نهم برگزار می شه همچنان. ولی کاملا موافقم. باید بچه های داخل این مدارس هم در آزمون نهم به دهم شرکت کنند. تا اگر کسی در این سه سالی که توی این مدارس بود از لحاط درسی افت محسوسی داشته باشه جاش رو به فردی بدن که لایق تر هست. و در آزمون تکمیل ظرفیت قبول می شه .
پاسخ + +3 -8 --
شاهی 1396/06/26 - 23:30
باز توهم پنداری باز توطئه انگاری! باز یه کاسه جدید برسر آمریکا شکسته شد!!!!
آخه خانم محترم خودتون میگید فرار مغزها! مثلا مملکت ما خیلی گل و بلبل هست که این قضیه فرار... تقصیر بیگانگان باشه؟ خب با این وضع اسفناک هرکی دستش برسه و دلش برا خودش بسوزه ول میکنه میره
پاسخ + 0 0 --
مینو امامی 1396/06/27 - 09:17
همکار محترم جناب شاهی، شما تصور می کنید آمریکا در سال 55 واقعا برای تعقیب کدام اهدافی مدارس تیزهوشان را در ایران برنامه ریزی کرده است؟ مگر از زیر تمامی کاسه ها ی جهان توسعه نیافته ، آمریکا بیرون نمی آید؟دقت کنید به سال 55 اشاره کرده ام که عواقب آن امروز نیز دامنگیر است.مگر تا کنون نرفته اند؟ مگر نمی روند ؟ پس این همه پروفسورهای ایرانی پرده نشین چگونه احیا شده اند؟ حال بیگانه یا خودی ، به هر حال ما چنین معضلی را داریم. اگر دقیق خوانده باشید اشاره کرده ام که به شرطی که آینده تیزهوشان را برنامه ریزی و مدیریت کنید تا بمانند. آموزش را غنی سازند تا سیراب شوند و تشنه لب به بیگانه سپرده نشوند. شرط وجودی این نوع مدارس.
پاسخ + +3 -5 --
شاهی 1396/06/27 - 11:32
حالا گیریم که با فرضیه های سرکار خانم،آمریکا برنامه ریزیهایی داشته پس بیش از چهل سال پس از آن تاریخ چرا مسئولان مملکت ادامه داده و میدهند نکنه آمریکاییها.....،

اگر مملکت ما سوییس گونه بود میشد حرف شما را پذیرفت شما فکر میکنید ایران تک ستاره کشورها و ممتاز در بسیاری علوم است و همگان برایش دندان تیز کرده اند و برای قاپیدن نخبگانش برنامه میریزند
عیب را از داخل این مرز و بوم جستجو بفرمایید بعد حساب خارجیان را برسید
البته پیش و بیش از شما بسیاری روشنفکران نیز اینگونه اندیشیده و‌متاسفانه می اندیشند
پاسخ + 0 0 --
مینوامامی 1396/06/27 - 12:04
همگار محترم، بنده ادعای روشنفکری. ندارم.
بلی استعداهایی که در ایران هست در بسیاری از کشورها نیست. شما با کدام نکته نوشته های بنده مخالفید؟ بار دیگر عرض می کنم بنده موافق شدید یکسان سازی مدارس هستم، حال اگر قصد نخبه پروری داریم، واقعی عمل نماییم. هرکس نابغه نیست و نمی تواند باشد.
پاسخ + +1 -3 --
شاهی 1396/06/27 - 16:26
همکار عزیز نگفتم شما مدعی روشنفکری هستید
بنده با فرافکنی و انداختن مشکلات به گردن دیگران شدیدا مشکل دارم
بقول قدیما یه سوزن بخودت بزن بعدش یه جوالدوز به دیگران
شاد باشید
پاسخ + 0 0 --
مینوامامی 1396/06/27 - 19:47
شما هرطور راحتید همانطور هم بیندیشید.
پاسخ + 0 0 --
مینوامامی 1396/06/27 - 19:49
در ضمن توصیه می کنم متن را جناب آقای یکبار دیگر
مطالعه نمایید. تشکر

نظر شما

صدای معلم، صدای شما

با ارائه نظرات، فرهنگ گفت‌وگو و تفکر نقادی را نهادینه کنیم.

نظرسنجی

میزان استفاده معلمان از تکنولوژی آموزشی مانند ویدئو پروژکتور ؛ تخته هوشمند و .... در مدرسه شما چقدر است ؟

دیدگــاه

تبلیغات در صدای معلم

درخواست همیاری صدای معلم

راهنمای ارسال مطلب برای صدای معلم

کالای ورزشی معلم

تلگرام صدای معلم

صدای معلم پایگاه خبری تحلیلی معلمان ایران

تلگرام صدای معلم

Sport

تبلیغات در صدای معلم

تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به صدای معلم - اخبار فرهنگیان، معلمان و آموزش پرورش بوده و استفاده از مطالب با ذکر منبع بلا مانع است.
طراحی و تولید: رامندسرور