صدای معلم - اخبار فرهنگیان، معلمان و آموزش پرورش

کرامت رنجبر دستنایی/ دبیر و دانشجوی دکتری جغرافیای سیاسی دانشگاه تهران

وزارتخانه آموزش‌ و پرورش نیاز به چابک سازی در تصمیم گیری و تصمیم سازی کارشناسانه دارد

بطحایی در گام اول قول پرداخت مطالبات را تا اول مهر دادند اما این قول را به اما و اگرهایی من‌جمله  وضعیت درآمد خزانه مشروط کردند که دست‌یابی به آن خارج از سیستم وزارتخانه است/ " از نوبخت  آبی برای آموزش‌ و پرورش و فرهنگیان گرم نمی‌شود"/ به نظر می‌رسد تا تصویب و تکمیل زیر نظام‌های تحول بنیادین و از سوی دیگر مبانی رتبه‌بندی نظام سنجش صلاحیت حرفه‌ای معلمین آماده شود و در قالب لایحه به مجلس ارائه شود و به سرانجام برسد، راه درازی در پیش است/ مدیریت و زیرمجموعه‌ای کند و سست نمی‌تواند برای دستیابی به اهداف مهم و ثقیل برنامه های مد نظر وزیر کارساز باشد و می‌طلبد در این موضوع تجدیدنظر شود و با چابک سازی سیستم تصمیم گیری و تصمیم سازی و با استعانت از معاونتی قوی و جسور و کاردان در عین حال کارشناسانه روند پیشبرد اهداف را با سرعتی مضاعف رو به‌ جلو برد و قبل از اینکه وزیر محکوم‌ به ضعف عملکرد شود در برنامه ای میان‌مدت به اهداف نسبی دست یافت/ وقتی یک سند بالادستی و الزامات سه سال طول بکشد هیئت دولت و سازمان مدیریت هیچ نگرانی برای تأمین بودجه نخواهند داشت...

سیدمحمد بطحایی و اجرای سند تحول بنیادین و رتبه بندی معلمان

با معرفی وزیر آموزش‌ و پرورش جناب بطحایی به مجلس و بررسی برنامه‌های ایشان مشخص بود که در آینده‌ای نزدیک تحولی در این دستگاه رخ نخواهد داد و ضعف ساختاری و سیستمی این وزارتخانه در تصمیم‌گیری و تصمیم سازی موجب کندی اجرای برنامه‌ها در این وزارتخانه شده است و سخنان حال حاضر وزیر نیز روزبه‌روز این نظریه را قوت می‌بخشد.

جناب بطحایی در گام اول قول پرداخت مطالبات را تا اول مهر دادند اما این قول را به اما و اگرهایی من‌جمله  وضعیت درآمد خزانه مشروط کردند که دست‌یابی به آن خارج از سیستم وزارتخانه است.

{ همچنین وزیر در دفاع از برنامه خود به‌جای اتکا بر توانمندی خود عملاً به رئیس سازمان برنامه‌ و بودجه تکیه کرد و اذعان کرد که پشتش به آقای نوبخت گرم است. که به نظر این‌جانب " از نوبخت  آبی برای آموزش‌ و پرورش و فرهنگیان گرم نمی‌شود" و همین‌که جلو بخشنامه‌های محدودیت زای  ایشان را بگیرند هنر کرده است (مانند بخشنامه اعمال مدرک تحصیلی)}

اما اجرای سند تحول را به تصویب شش گام زیر نظام تحول منوط کردند و اذعان کردند تا زمانی که آن‌ها به تصویب نرسد امکان اجرای راهکارها وجود نخواهد داشت و با عنایت به مصاحبه مجید رعنایی دبیر کمیته هماهنگی و پایش برنامه‌های اجرایی سند تحول بنیادین آموزش‌ و پرورش (14-اردیبهشت  سال 93، ایرنا) که اظهار داشتند " مرحله تدوین زیر نظام‌های سند تحول از زمان پیش‌بینی‌شده یک‌ساله طولانی‌تر شده است و باید تلاش بیشتری برای تدوین این زیر نظام‌ها صورت گیرد" لذا تا الآن این زیر نظام‌های به‌صورت کامل تصویب نشده و این مهم نیز با چالش اولیه تصمیم سازی و ضعف درونی وزارتخانه و کارگروه‌های ذی ربط مربوط است و از طرف دیگر قول دیگر وزیر محترم که اظهار داشتند؛ اجرای تدریجی رتبه‌بندی معلمان از سال آینده انجام می‌شود که خود مستلزم گام‌هایی است که باید برداشته شود، به نظر می‌رسد تا تصویب و تکمیل زیر نظام‌های تحول بنیادین و از سوی دیگر مبانی رتبه‌بندی نظام سنجش صلاحیت حرفه‌ای معلمین آماده شود و در قالب لایحه به مجلس ارائه شود و به سرانجام برسد، راه درازی در پیش است؛ بنابراین ضعف ساختاری وزارتخانه در تصمیم‌گیری و تصمیم سازی در جهت پیشبرد و دستیابی به اهداف در زمان پیش‌بینی‌شده با مشکل مواجه است و با این روند فعلی و عدم تغییر در این رویه که موجبات چابک سازی در تصمیم‌گیری و تصمیم سازی البته به‌ دور از نظرات غیر کارشناسانه و بدون در نظر داشتن برنامه زمانی متقن و هماهنگ و عدم وجود مدیریتی جسور، کاردان، خلاق در آینده‌ای نزدیک این برنامه‌ها محقق و قابل‌دستیابی نخواهد بود و مانند برنامه‌های وزرای پیشین ابتر و عقیم در نیمه‌راه خواهند ماند و به دنبال عدم اجرای برنامه‌های پیشنهادی وزیر که خود ناشی از ضعف عملکردی و ساختاری سیستم تصمیم‌گیری و تصمیم سازی داخلی وزارتخانه است صدای اعتراض و انتقاد و ضعف عملکرد وزیر از دستگاه مقننه و نیروهای زیرمجموعه بلند خواهد شد و گریبان وزیر را خواهد گرفت و مشکل وزیر را در این راه دو چندان خواهد کرد .

لذا بدیهی است مدیریت و زیرمجموعه‌ای کند و سست نمی‌تواند برای دستیابی به اهداف مهم و ثقیل برنامه های مد نظر وزیر کارساز باشد و می‌طلبد در این موضوع تجدیدنظر شود و با چابک سازی سیستم تصمیم گیری و تصمیم سازی و با استعانت از معاونتی قوی و جسور و کاردان در عین حال کارشناسانه روند پیشبرد اهداف را با سرعتی مضاعف رو به‌ جلو برد و قبل از اینکه وزیر محکوم‌ به ضعف عملکرد شود در برنامه ای میان‌مدت به اهداف نسبی دست یافت.

....عجب حکایتی شده وضعیت ما معلمان که یاد ضرب‌المثل معروف افتادم بزک نمیر بهار می‌آید کمبوزه با خیار میاد و و ما فرهنگیان یاد گرفته‌ایم از این گوش بشنویم و از گوش دیگر خارج کنیم چرا که وقتی یک سند بالادستی و الزامات سه سال طول بکشد هیئت دولت و سازمان مدیریت هیچ نگرانی برای تأمین بودجه نخواهند داشت !


ارسال مطلب برای صدای معلم

این آدرس ایمیل توسط spambots حفاظت می شود. برای دیدن شما نیاز به جاوا اسکریپت دارید

پنج شنبه, 09 شهریور 1396 14:33 خوانده شده: 1219 دفعه چاپ

نظرات بینندگان  

پاسخ + +7 0 --
معلم... 1396/06/09 - 16:44
کاملا موافقم و یکی از نشانه های چابک سازی انتخاب معاونان قوی و جوان و باانگیزه توسط وزیر وتغییر همه معاونان است
پاسخ + 0 0 --
ناشناس 1396/06/09 - 17:38
اگر معاونین از بین نخبگان علمی انتخاب بشن بله. تعویض معاونین خوبه. وگرنه دلیلی برای تعویض معاونین وجود نداره اگر قرار به استفاده از نخبگان علمی نباشه. در همه جای دنیا از اساتید برتر رتبه های برتر کنکور و مدال آوران المپیادشون در سطوح مدیریتی استفاده می کنند. امیدوارم بطحایی هم افراد نخبه رو درسمتهای بالا استفاده کنه.
پاسخ + 0 0 --
شهاب 1396/06/09 - 19:37
متاسفانه خوب مسائل را کنکاش نمی کنیم در کشور ما از نخبگان درسطوح مدیریتی استفاده شود واقعا خوش باوریم کدام نخبگان مگر تربیت نخبه امکان دارد؟ دراین آ.پ معیوب
پاسخ + +6 -3 --
معلم... 1396/06/09 - 16:44
اقای بطححایی اگر واقعا تحولگراست و میخاد وزیری مطابق خواسته معلمان باشد اول همه معاونان ضعیف و یا قدیمی و پابسن گذشته مثل اقایان ادهم و محمدیان را بازنشسته کند
بعدهم تااول مهر همه مطالبات فرهنگیان خصوصا حق التدریس دبیران را بپردازد
....برهر همکاری که امسال اضافه کار برداره یا تمدید بعداز 30سال خدمت خدمت کند!
پاسخ + +11 -1 --
ناشناس 1396/06/09 - 16:48
لطفا اگر کسی توی این دولت یا حاکمیت شرف داره، جواب این سوال رو بده.
اگر پول هست،‌چرا برای معلمان نیست؟!
و اگر پول نیست، چرا برای همه به غیر از معلمان هست؟!
مگه میشه هر دو کارمند دولت باشیم، یکی نصف من سواد نداره و بهره وریش نصف نصف من هم نیست، ولی چند برابر من دریافتی داره؟!!!
یکی بیاد و به این سوال پاسخ بده.
پاسخ + 0 0 --
معلم 1396/06/11 - 16:15
عالی ترین حرفی است که در این سایت گفته شده است.
پاسخ + +8 -1 --
معلم ابتدایی 1396/06/09 - 17:20
حذف سازمان های موازی مثل سازمان آموزش وپرورش استثنایی موجب چابک سازی سیستم می شود
پاسخ + 0 0 --
چغندربگ 1396/06/11 - 16:03
نمیشه! این مدی ان نخبه آوپ همه پیرند و از سن بازنشستگیشون ساله گذشته چابک تر و تندتر از این دیگه نمیشه! گیر نده! همینطور خوبه!
پاسخ + 0 0 --
چغندربگ 1396/06/12 - 00:22
امکان اصلاح و ویرایش متن برای نظرات داشته باشید خوب است!

نظر شما

صدای معلم، صدای شما

با ارائه نظرات، فرهنگ گفت‌وگو و تفکر نقادی را نهادینه کنیم.

نظرسنجی

آیا ملاقات های مردمی وزیر آموزش و پرورش دولت سیزدهم در کم کردن شکاف میان اداره و مدرسه و جلب اعتماد معلمان تاثیری دارد ؟

خیلی زیاد - 12.1%
زیاد - 3%
تا حدودی - 8.5%
تاثیری ندارد - 10.8%
نوعی عوام فریبی و سرکار گذاشتن معلمان است - 65.6%

مجموع آرا: 305

دیدگــاه

تبلیغات در صدای معلم

درخواست همیاری صدای معلم

راهنمای ارسال مطلب برای صدای معلم

کالای ورزشی معلم

تلگرام صدای معلم

صدای معلم پایگاه خبری تحلیلی معلمان ایران

تلگرام صدای معلم

Sport

تبلیغات در صدای معلم

تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به صدای معلم - اخبار فرهنگیان، معلمان و آموزش پرورش بوده و استفاده از مطالب با ذکر منبع بلا مانع است.
طراحی و تولید: رامندسرور