صدای معلم - اخبار فرهنگیان، معلمان و آموزش پرورش

بهمن ویسی/ معلم نمونه کشوری - کرمانشاه

تعطیلی زندگی در خوزستان زنگ هشداری برای موجودیت و ماندگاری ایران در جغرافیای جهانی ؛ به کجا می رویم؟!

 نابودی پوشش گیاهی منطقه، کاهش بارندگی، گسترش بیابان و برداشت بی رویه از منابع آبی،خوزستان را به کانون بحران زیست محیطی تبدیل کرده و از سوئی عدم تخصیص اعتبار مالی مورد نیاز برای شناسایی کانون های گرد و غبار و پاکسازی محیط تنفسی شهروندان در سال های اخیر،به فاجعه ابعاد گسترده تری بخشیده است/ در دوره حکومت پیشین،زمانی که تب تدوین برنامه توسعه کشور بالا گرفته بود،جمعی از کارشناسان داخلی و خارجی با بررسی همه جانبه امکانات و توانمندی های کشور،راهکارهای مکتوب  خود برای تحقق توسعه ملی ایران را روی میز مقامات وقت قرار دادند که محور آن دو پیشنهاد بود/ این پیشنهادات نه آن زمان و نه در این سال ها مورد توجه قرار نگرفت/ جمعیت کشور از مرز هشتاد میلیون نفر گذشت و منابع آبی کشور هم تحت عنوان استقلال کشور و خودکفایی در تولید محصولات کشاورزی نابود شد/ طومار محیط زیست با فرهنگ غلط شهروندان و بی توجهی حاکمیت در هم پیچیده شد/ تعطیلی زندگی در خوزستان زنگ هشداری است برای مسئولان کشور تا در برابر این واقعیت تسلیم شوند که بحران آلودگی هوا و نابودی محیط زیست،موجودیت و ماندگاری ایران در جغرافیای جهانی را به مخاطره انداخته است/ بودجه های محدود و قطره چکانی و استفاده از رویکردهای سنتی مقابله با بحران،راهی برای برون رفت از این وضعیت،در برابر ما نمی گشاید/ با صدای رسا اعلام می کنیم که همه ما خوزستانی هستیم و همه جای ایران سرای من است

بحران زندگی در خوزستان و بی برنامگی مسئولان

خوزستان،اسطوره جاودان سال های خون و حماسه،شریان حیاتی اقتصاد تک محصولی ایران و نماد خونگرمی و مهربانی ساکنان این سرزمین،روزهای سخت و طاقت فرسای ناشی از قطع آب و برق و هجوم ریزگردها را سپری می کند. نابودی پوشش گیاهی منطقه، کاهش بارندگی، گسترش بیابان و برداشت بی رویه از منابع آبی،خوزستان را به کانون بحران زیست محیطی تبدیل کرده و از سوئی عدم تخصیص اعتبار مالی مورد نیاز برای شناسایی کانون های گرد و غبار و پاکسازی محیط تنفسی شهروندان در سال های اخیر،به فاجعه ابعاد گسترده تری بخشیده است.

بی تردید بحران زیست محیطی ایران،پدیده تازه ای نیست و به موازات گسترش شهرنشینی،صنعتی شدن و مدرنیته،این بحران عمق بیشتری یافته است.
در دوره حکومت پیشین،زمانی که تب تدوین برنامه توسعه کشور بالا گرفته بود،جمعی از کارشناسان داخلی و خارجی با بررسی همه جانبه امکانات و توانمندی های کشور،راهکارهای مکتوب  خود برای تحقق توسعه ملی ایران را روی میز مقامات وقت قرار دادند که محور آن دو پیشنهاد بود: 

1- کنترل نرخ افزایش جمعیت و مهار آن در سقف پنجاه میلیون نفر به خاطر محدودیت های سرزمینی

2- حفظ منابع آبی زیرزمینی و عدم استفاده از این آب در بخش کشاورزی.

طبق پیشنهاد اخیر،آب های زیرزمینی باید صرفا برای شرب استخراج می شد. کشاورزی فقط به برخی نقاط کشور محدود و از روان آب ها در بخش صنعت و توریسم بهره برداری می گردید. پشتوانه این راهکار هم استقرار کشور در اقلیم خشک جغرافیایی و کاهش تدریجی بارندگی بود. اما این پیشنهادات نه آن زمان و نه در این سال ها مورد توجه قرار نگرفت.

جمعیت کشور از مرز هشتاد میلیون نفر گذشت و منابع آبی کشور هم تحت عنوان استقلال کشور و خودکفایی در تولید محصولات کشاورزی نابود شد !

راندمان پایین برداشت محصول، کشت غیراستراتژیک و غیربومی، عدم استفاده از شیوه های نوین آبیاری و...ایران را در بحران بی آبی قرار داد.
جدا از این فاجعه،جنگل های کشور تخریب،آب های کشور آلوده،به حریم رودها تجاوز، آلودگی هوا فراگیر و گونه های جانوری هم منقرض گردید و در یک جمله:

" طومار محیط زیست با فرهنگ غلط شهروندان و بی توجهی حاکمیت در هم پیچیده شد ! "

بحران زندگی در خوزستان و بی برنامگی مسئولان

حتی فاجعه فرهنگی در حوزه زیست محیطی به حدی گسترش یافته که افرادی از این آب و خاک،محیط بانان کشور را که وظیفه سازمانی آنان،حفاظت از حیات وحش رو به انقراض کشور است با سبعیت تمام به گلوله بستند.چندی پیش، قتل ناجوانمردانه و دردناک سه محیط بان، ضعف و انحطاط فرهنگی و حفاظتی ما را در این عرصه به نمایش گذاشت.
حفظ محیط زیست در حوزه آب،خاک، هوا،جنگل،گونه های جانوری و...رسالتی همگانی است و دولت هم باید در این راستا با تدوین برنامه های حراستی و فرهنگ سازی،برخوردی قاطع را با تخریب کنندگان محیط زیست در  پیش گیرد.

این نکته را نباید از نظر دور داست که تعطیلی زندگی در خوزستان زنگ هشداری است برای مسئولان کشور تا در برابر این واقعیت تسلیم شوند که بحران آلودگی هوا و نابودی محیط زیست،موجودیت و ماندگاری ایران در جغرافیای جهانی را به مخاطره انداخته است.

بودجه های محدود و قطره چکانی و استفاده از رویکردهای سنتی مقابله با بحران،راهی برای برون رفت از این وضعیت،در برابر ما نمی گشاید.

فاجعه اخیر محدود به خوزستان نبوده و قطعا در آینده ای نزدیک پدیده شوم گرد و غبار با شدت بیشتری،استان های دیگر ایران را تحت تاثیر قرار داده و ناگفته پیداست که ما با این سطح از مدیریت بحران،در مسیر مقابله با این معضل و تامین سلامت شهروندان ناتوان تر از قبل ظاهر خواهیم شد.

پازل سرزمین ایران با اقوام،نژادها،زبان ها و فرهنگ های متنوع یکپارچه شده است.

با صدای رسا اعلام می کنیم که همه ما خوزستانی هستیم و همه جای ایران سرای من است.

در این شرایط ضمن ابراز همدردی و همراهی با مردم آن دیار،مسئولان را به تدوین برنامه ای قاطع و فراگیر در راستای حل مشکلات و تنگناهای طاقت فرسای هموطنان خود در استان خونرنگ خوزستان فرا می خوانیم.

بحران زندگی در خوزستان و بی برنامگی مسئولان


ارسال مطلب برای صدای معلم

این آدرس ایمیل توسط spambots حفاظت می شود. برای دیدن شما نیاز به جاوا اسکریپت دارید

یکشنبه, 01 اسفند 1395 21:48 خوانده شده: 1126 دفعه چاپ

نظرات بینندگان  

پاسخ + +2 -2 --
فرهنگ 1395/12/01 - 22:47
علت مسئله خوزستان سد فرات در ترکیه. نپاشیدن مالچ توسط مسولین. از بین بردن جنگلهای زاگرس به بهانه پنهان شدن قاچاق چیان وخرابکاران در آن
پاسخ + 0 0 --
ناشناس 1395/12/02 - 00:37
تنها دلیل واقعی افزایش بی رویه جمعیت.
مملکت ما دارای اقلیم خشک قرار داره.
چه منطقی اجازه میده جمعیت رو در این اقلیم افزایش بدیم؟!!!!
پاسخ + +3 0 --
احمد 1395/12/01 - 23:02
این پدیده علتی کاملا علمی و کارشناسانه دارد!
ولی بدبختانه مانند سایر مشکلات در مملکت ما، دلایل
کارشناسی و علمی این قضیه در میان هیاهوی رسانه ای و
غوغاسالاری های سیاسی گم شده است! متاسفانه!
همه در شبکه خبر دیدیم که دکتر کردوانی؛ جغرافی دان و
بیابان شناس صاحب نام کشورمان از سخنان بی ربط و
غیرکارشناسانه معاون ناکارشناس "سازمان تخریب محیط
زیست" برآشفت و صندلی برنامه زنده را ترک کرد!
پاسخ + 0 0 --
معلم 1395/12/02 - 14:06
مسولان حوصله کار علمی ندارند کارهای زیادی دارند که باید انجام دهند باید چیزهایی سنگین را بلند کنند و ببرند و در جای .مخصوص بگذارند ما باید از مسولان بخاطر بدبختی ملت مدال افتخار بدهیم مخصوصا نوبخت ذخیره عظیم انقلاب معلوم نیست چند فرزند دارد ودر کجا ساکن هستند خدا خیرش بدهد دارد جانفشانی می کند
پاسخ + +3 0 --
شهسوارزاده 1395/12/01 - 23:51
به نام دوست
استاد بزرگوارجناب آقاي ويسي
نگاه عميق حضرتعالي به مشکلات زيست محيطي ستودني است و اميد است راهگشاي باشد ( نگاه هم مردم و هم مسئولين به محيط زيست بايد دگرگون شود . )
شما بدرستي به نقل از کارشناسان فرموده ايد :
1- کنترل نرخ افزایش جمعیت و مهار آن در سقف پنجاه میلیون نفر به خاطر محدودیت های سرزمینی
2- حفظ منابع آبی زیرزمینی و عدم استفاده از این آب در بخش کشاورزی.
" طومار محیط زیست با فرهنگ غلط شهروندان و بی توجهی حاکمیت در هم پیچیده شد ! "
بحراني که ريشه در مديريت غلط چند دهه دارد و برخي ريشه هاي آن هم خارج از کشور است . ( بحران منطقه اي و جهاني است ! ) با نگاه علمي و ارائه راهکار هاي عملي قابل حل مي باشد !
براي حل بحران زيست محيطي در ايران بايد جهاني فکر کنيم و منطقه اي عمل کنيم .
با تقديم شايسته ترين احترامات ارادتمند شما شهسوارزاده
پاسخ + 0 0 --
بهمن ویسی 1395/12/02 - 00:25
تقدیر از تحلیل شیوا و رسای جنابعالی.
پاسخ + +4 0 --
سپهر 1395/12/02 - 01:15
دست و قلم این جناب ویسی را باید طلا گرفت.
پاسخ + 0 0 --
خوزستانی 1395/12/02 - 16:23
دستکاری بی حدوحصرطبیعت ازقبل سدسازی های متعدد بدون مطالعه بررودخانه های خوزستان بویژه کارون انتقال آب ازسرشاخه های این رودخانه هابه مناطق واستان های دیگر-توسعه طرح نیشکروهدردادن آب رودخانه ی کارون برای طرحی که به اذعان بسیاری از کارشناسان توجیه اقتصادی ندارد ومقرون به صرفه نیست ونیز پس آبهای این طرح که باعث شوری ونابودی محیط زیست تالاب ها گردیده است ودیگری خشکاندن تالاب هابرای استخراج نفت نظیرهورالعظیم وپدیده خشکسالی ازجمله مواردی است که باعث نابودی طبیعت خوزستان شده است.
پاسخ + +1 0 --
نادر 1395/12/02 - 22:28
اطلاعات و نکات جدید و مفیدی از این نوشته گرفتم.دست مریزاد به نویسنده.
پاسخ + 0 0 --
نادر 1395/12/03 - 17:57
اگر به همان دو توصیه کارشناسان مبنی بر کنترل نرخ جمعیت و حفظ منابع آبی زیرزمینی عمل می شد اکنون این همه مشکل نداشتیم.
پاسخ + 0 0 --
فرناز 1395/12/03 - 17:59
در این کشور هرگز برای ایده و پیشنهاد کارشناسان، پشیزی ارزش قائل نشده اند.
پاسخ + +1 0 --
همکار 1395/12/03 - 18:21
جناب استاد ویسی
شما یک مورد و شاهد مثال بزنید که در ایران بر اساس رهنمود کارشنایان عمل شده باشد.واقعا افزایش نرخ موالید و اتلاف تب در ایران با چه توجیهی صورت می گیرد؟!
پاسخ + +1 0 --
حسامی 1395/12/04 - 20:07
تا دیر نشده به هشدار کارشناسان گوش دهیم و ضمن مهار رشد جمعیت،در مصرف بهینه آب بکوشیم.ایران سرزمین کشاورزی نیست چون در اقلیم خشک قرار دارد.
پاسخ + +1 0 --
ایمان 1395/12/05 - 09:52
چوب بی تدبیری و بی توجهی به نظرات کارشناسان را آیندگان خواهندخورد جناب ویسی.به امید روزی که به خود آییم و هشدارها را جدی بگیریم.
پاسخ + +1 0 --
ایمان 1395/12/05 - 09:54
چوب بی تدبیری و بی توجهی به هشدار کارشناسان را آیندگان خواهندخورد.

نظر شما

صدای معلم، صدای شما

با ارائه نظرات، فرهنگ گفت‌وگو و تفکر نقادی را نهادینه کنیم.

نظرسنجی

آیا ملاقات های مردمی وزیر آموزش و پرورش دولت سیزدهم در کم کردن شکاف میان اداره و مدرسه و جلب اعتماد معلمان تاثیری دارد ؟

خیلی زیاد - 12.1%
زیاد - 3%
تا حدودی - 8.5%
تاثیری ندارد - 10.8%
نوعی عوام فریبی و سرکار گذاشتن معلمان است - 65.6%

مجموع آرا: 305

دیدگــاه

تبلیغات در صدای معلم

درخواست همیاری صدای معلم

راهنمای ارسال مطلب برای صدای معلم

کالای ورزشی معلم

تلگرام صدای معلم

صدای معلم پایگاه خبری تحلیلی معلمان ایران

تلگرام صدای معلم

Sport

تبلیغات در صدای معلم

تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به صدای معلم - اخبار فرهنگیان، معلمان و آموزش پرورش بوده و استفاده از مطالب با ذکر منبع بلا مانع است.
طراحی و تولید: رامندسرور