صدای معلم - اخبار فرهنگیان، معلمان و آموزش پرورش

عبدالله افراسیابی/ همکار گروه صدای معلم

جان استوارت میل و آزادی

هر چند دو مقوله آزادی اراده و خواست با آزادی مدنی و جمعی غیر منفک و بلکه لازم و ملزومند هر دو مورد احترام و ارزش و قدرند اما گاه لازم می شود فرد تا حد متعارف و متعادل و منطقی از آزادی فردی و ارضاء منفردانه خود و لذات و حقوق جزئی خویشتن به خاطر حفظ و تثبیت و تحکیم آزادی اجتماعی- مدنی بکاهد و جمع را بر خود ترجیح بدهد تا قانون، عدالت، امنیت و رضایت خاطر و حقوق مادی- معنوی و سیاسی و مدنی جامعه و اکثریت لحاظ رعایت شود و این پارادایم می تواند همان مفهوم ایثار و از جان گذشتگی و مواسات در ادیان الهی باشد/ در قاموس و منشور جان استوارت میل و پیروان او، اقلیت ها نیز محترم بوده و صاحب حقوق بودند/ دیکتاتوری را با هر شکل و نقابی که بود محکوم و مطرود می دانست و به دموکراسی و آزادی ناب اما مشروط و اساسی قائل بود/ یکی از عناصر اساسی و بنیادین دموکراسی این است که به مردم خود اجازه رهایی قابل توجهی از قیود و سلوک و رفتار بد آن گونه که می خواهند می دهد

افکار و اندیشه های جان استوارت میل

جان استوارت میل با "رساله درباره آزادی" خود به مفهوم و جایگاه آزادی و آفات بدفهمیدن آن و سوء استفاده ها از ناحیه حاکمان و تقسیم بندی آن پرداخته و بیش از آن که به آزادی اراده و قدرت و جنبه فردی و جزئی آزادی بیندیشید به آزادی در مفهوم کل آن و نیز آزادی مدنی- اجتماعی پرداخته است.

هر چند دو مقوله آزادی اراده و خواست با آزادی مدنی و جمعی غیر منفک و بلکه لازم و ملزومند هر دو مورد احترام و ارزش و قدرند اما گاه لازم می شود فرد تا حد متعارف و متعادل و منطقی از آزادی فردی و ارضاء منفردانه خود و لذات و حقوق جزئی خویشتن به خاطر حفظ و تثبیت و تحکیم آزادی اجتماعی- مدنی بکاهد و جمع را بر خود ترجیح بدهد تا قانون، عدالت، امنیت و رضایت خاطر و حقوق مادی- معنوی و سیاسی و مدنی جامعه و اکثریت لحاظ رعایت شود و این پارادایم می تواند همان مفهوم ایثار و از جان گذشتگی و مواسات در ادیان الهی باشد.

او معتقد بود که مساله قدرت در مقابل آزادی مانند مساله آزادی اراده، مساله ای دیرین و کهن است. در آغاز درباره آزادی با شرایط منفی فکر می شد یعنی به عنوان تامین و حفاظتی که رعایا در برابر اقتدار حاکم خود داشتند. متفکران سیاسی و مدنی درباره حاکم چنین تصور می کردند که برای رفاه و آسایش جامعه ضرری است ولیکن در عین حال، برای آن خطرناک است.

لازم بود که حاکم و مجری از جامعه در مقابل دشمنان خارجی و داخلی دفاع کند اما این خطر و نگرانی نیز همواره وجود داشته که بهانه های نگهداشت صلح، تامین امنیت، حفظ حدود و ثغور، وکالت از سوی مردم جامعه، امانت داری و غیره حاکمان را با توجه به امکانات و ارتش و سلاح و بودجه و پارامترهای سیاسی، دیپلماتیک و پشتوانه های ظاهرا قانونی و مقتدرانه وادار نماید و یا به طمع اندازد که حاکم بلامنازع و لاقید و بلاشرط و افراطی و عنان گسیخته نماید و به بت تبدیل شده و نه تنها به شبه دیکتاتور و مستبد، بلکه به خطرناک تر از هر حاکم مستبد و خطر سازی مبدل گردد. همچون ناپلئون، سزار، کالون، لوتر، کرامول و حتی نادر و یا اسکندر با آن پشتوانه فلسفی و لیدر معروف یعنی ارسطو و شبه قدسیانی از این دست، دست به آتش افروزی و جنایات و خلق تراژدی های موحش و محیرالعقول بزنند.

در ایران خودمان نیز برخی وارثان مشروطه علی رغم حسن نیت رهبران بزرگ و محبوب (طباطبایی، بهبهانی، ستارخان، باقرخان و ....) دچار چنین خبط و خطا و انحرافاتی شدند و ماسونیسم و تحکیم قدرت پهلوی ها از سوی تقی زاده و داور و تیمور تاش نقش برجسته ای در این فرآیند بدل سازی داشتند.

جان استوارت میل، الحق دید جامعی نسبت به جامعه، قانون، آزادی، پارلمان و حکومت داشت و تلاش وافری از خود نشان می داد تا به تندیس و قدیس آزادی از هیچ ناحیه و قدرت و مولفه ای لطمه وارد نگردد.

گویی خویشتن را به راستی محافظ و پاسدار و حامی و مدافع آزادی می دانست و در این راه بسیار صادق و مخلص بود. افق های دوردست را به خوبی و به نیکی می دید و به جوانب خوب می اندیشید و از آفات هرگز غافل نبود.

او معتقد بود که "حتی خطرناک تر از تهدیدی که از جانب حکام و مجریان برای آزادی هست، حکومت خودسرانه و ستمگرانه ای است که اکثریت مردم ممکن است بر اقلیت ها اعمال کنند."

در قاموس و منشور جان استوارت میل و پیروان او، اقلیت ها نیز محترم بوده و صاحب حقوق بودند. او چنین رویه ای را لازمه و زینت دموکراسی راستین می دانست و دیکتاتوری را با هر شکل و نقابی که بود محکوم و مطرود می دانست و به دموکراسی و آزادی ناب اما مشروط و اساسی قائل بود، همان چیزی که منتسکیو و اریک فروم هم بدان قائل و معتقد بودند.

یکی از عناصر اساسی و بنیادین دموکراسی این است که به مردم خود اجازه رهایی قابل توجهی از قیود و سلوک و رفتار بد آن گونه که می خواهند می دهد و آنها را بر حذر می دارد از این که تنها به توسعه و گسترش علائق و منافع فردی اما مغایر با منافع و مصالح اکثریت بیندیشند و خود خواه و مستبد و انحصارطلب بار بیایند بلکه بالعکس ، این چنین فکر می کرد که در جایی که اکثریت بر مدار حق و قانون و عدالت و مدنیت باشند، می بایستی مورد تکریم و احترام و تحسین و تمکین قرار گیرند.

در یک کلام، از منظر جان استوارت میل فرد و جامعه هر دو محترمند و قابل تجلیل و در این میان آن چه محور و جان کلام و جوهره اصلی است همان عدالت و قانون و تمکین اصول حقیقی دموکراسی است و فرد و جمع هر دو بایستی به یکدیگر احترام بگذارند و از تحمیل پرهیز نمایند.


ارسال مطلب برای صدای معلم

این آدرس ایمیل توسط spambots حفاظت می شود. برای دیدن شما نیاز به جاوا اسکریپت دارید

یکشنبه, 23 آبان 1395 16:34 خوانده شده: 2257 دفعه چاپ

نظرات بینندگان  

پاسخ + 0 0 --
علی 1395/08/24 - 20:35
یاشا آقای افراسیابی
این جملات متن مقاله هضمش یکم سخت است
پاسخ + 0 0 --
داود محمدی 1395/08/27 - 19:33
سلام.عالی است و استفاده کردم

نظر شما

صدای معلم، صدای شما

با ارائه نظرات، فرهنگ گفت‌وگو و تفکر نقادی را نهادینه کنیم.

نظرسنجی

آیا ملاقات های مردمی وزیر آموزش و پرورش دولت سیزدهم در کم کردن شکاف میان اداره و مدرسه و جلب اعتماد معلمان تاثیری دارد ؟

خیلی زیاد - 12.1%
زیاد - 3%
تا حدودی - 8.5%
تاثیری ندارد - 10.8%
نوعی عوام فریبی و سرکار گذاشتن معلمان است - 65.6%

مجموع آرا: 305

دیدگــاه

تبلیغات در صدای معلم

درخواست همیاری صدای معلم

راهنمای ارسال مطلب برای صدای معلم

کالای ورزشی معلم

تلگرام صدای معلم

صدای معلم پایگاه خبری تحلیلی معلمان ایران

تلگرام صدای معلم

Sport

تبلیغات در صدای معلم

تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به صدای معلم - اخبار فرهنگیان، معلمان و آموزش پرورش بوده و استفاده از مطالب با ذکر منبع بلا مانع است.
طراحی و تولید: رامندسرور