صدای معلم - اخبار فرهنگیان، معلمان و آموزش پرورش

داود محمدي/ پژوهشگر و مدرس دانشگاه فرهنگيان تبريز

پزشكي زدگي نظام آموزشي و مظلوميت مهندسان (به بهانه شروع شدن فرآيند انتخاب رشته كنكور سراسري)

يكي از سازكارهاي اصلي آن توجه به رشد متوازن رشته هاي تحصيلي در ارتباط با اهداف مختلف يك جامعه است/  روز به روز بر حجم بي رحمي ها افزوده مي گردد و رنگ و صداي اسكناس ها يشان بر صداي ابزار و دستگاه هاي مهندسان غالب شده و شايد اين اقيانوس اسكناس ها بزودي همه آن ها در كام عافيت طلبي خود فرو برده و جامعه ما را از نعمت انسان هاي طراح و خلاق بي بهره سازدرجوع به سايت هاي اينترنتي و اخبار مختلف، خبر از درآمدهاي نجومي پزشكان دارد و حتي در بسياري از موارد، عمده درآمدها بالاتر از رقم صد ميليون تا چند ميليارد گزارش مي شوددر صحبت با دانشجويان فني، متاسفانه وسوسه رفتن به كشورهاي پيشرفته، هميشه داغ مي باشد كه خود داستان غم انگيز ديگري را دارد

پزشكي زدگي نظام آموزشي و اقبال دانش آموزان به رشته علوم تجربی    مفهوم توسعه يك مفهوم چند بعدي و نظم گرا دربرگيرنده توجه به رشد كمي و كيفي مولفه هاي آن مي باشد؛ به طوري كه يكي از سازكارهاي اصلي آن توجه به رشد متوازن رشته هاي تحصيلي در ارتباط با اهداف مختلف يك جامعه است. جامعه انساني يك پديده ارگانيگي با توجه به نيازهاي متعدد، مستلزم توجه به تخصص هاي متنوع در حوزه هاي مختلف مي باشد و هر گونه نامعادلگي در اين زمينه، جامعه را  دچار يك نوع شلختگي ساختاري حرفه اي مي نمايد.

روزگاري در جامعه ما، رشته هاي مهندسي براي خود كرامت و ابهت خاصي داشتند و مهندسان مصداق عيني از تلاش و كوشش و نيز تجلي خلاقيت بودند و دانش آموزان باهوش و زرنگ براي رسيدن به شغل هاي مهندسي همواره بي تابي مي كردند و رويا ها و تخيلات بي شماري را از اوان كودكي در قوه مخيله خويش مي پروراندند و از همان بدو ورود به دانشكده فني، همديگر را با عنوان زيباي مهندس مورد خطاب قرار مي دادند و چه خرسندي هايي از اين شكل گفتار را متوجه خودشان مي كردند.

 فراموش نمي كنم زماني كه در سال تحصيلي 67 تا 71 در دانشگاه تبريز در حال سپري كردن دوره كارشناسي علوم تربيتي بودم؛ وقتي با دوستانمان از جلوي دانشكده فني رد مي شديم با يك حالتي از احترام به عظمت محتواي اين دانشكده، لحظاتي از وقت خود را به دانشجويان و ساختمان آن مي دوختيم و گاها اين نگاه مان خالي از حسرت نيز نبود و يا حتي زماني كه دانشجويي از دانشكده فني وارد دانشكده ما مي شد با يك حالت احترام به ايشان نگاه مي كرديم.

اما روزگاري است كه جامعه مهندسي و مهندسان جوان از آن دوره عظمت خود فاصله گرفته اند و رقيب بي رحمي آن ها را نشانه گرفته و روز به روز بر حجم بي رحمي ها افزوده مي گردد و رنگ و صداي اسكناس ها يشان بر صداي ابزار و دستگاه هاي مهندسان غالب شده و شايد اين اقيانوس اسكناس ها بزودي همه آن ها در كام عافيت طلبي خود فرو برده و جامعه ما را از نعمت انسان هاي طراح و خلاق بي بهره سازد. اما اينكه اين وضعيت تا كجا ادامه پيدا كند ، مشخص نيست و يا اينكه مسئوليت اين وضعيت بر عهده چه كساني است ؛ خود جاي بحث دارد؛ اما توجه به اين مساله كه، ادامه اين وضعيت دربرگيرنده چه پيامدهايي باشد براي هر فرد مشخص بوده كه روز به روز جامعه ما تبديل به مصرف كنندگان بي رويه محصولات حاصل از تراوشات ذهن مهندسان ديگر كشور ها مي گردد و رشد اقتصادي جامعه ما در راستاي توسعه درون گرا  متوقف خواهد شد.

  موارد فوق دردي مهلك است كه هر فرد علاقه مند به آينده جامعه خود را نسبت به آن بي تفاوت نمي نمايد، اما در اين ميان توجه به چند نكته مهم مي باشد:

1. رجوع به سايت هاي اينترنتي و اخبار مختلف، خبر از درآمدهاي نجومي پزشكان دارد و حتي در بسياري از موارد، عمده درآمدها بالاتر از رقم صد ميليون تا چند ميليارد گزارش مي شود كه اين وضعيت تا حدي بغرنج  بوده كه صداي نماينده اخلاق مدار مجلس شوراي اسلامي آقاي دكتر پزشكيان كه خود يك پزشك فوق تخصص است؛ بلند مي شود كه صحبت از بي عدالتي ها مي كند.

حال همه ما بايد قضاوت كنيم كه آيا اين درآمدهاي نجومي براي نوجوانان و جوانان ما كه در آغاز وارد شده به جامعه شغلي هستند وسوسه برانگيز نيست؟

2. يك روز قبل از اعلام نتايج كنكور سراسري، اسامي رتبه هاي برتر منشر شد كه در اين ميان نفر اول رشته علوم تجربي بيشتر در كانون توجه قرار گرفت؛ دانشجوي نخبه مهندسي برق دانشگاه صنعتي شريف كه  در سال 91 رتبه سوم رشته رياضي فيزيك را كسب كرده بود در مصاحبه اي اعلام كرده "چون رياضي و مهندسي برق با شخصيتم همخواني نداشته؛ تصميم به تغيير رشته گرفتم." اما فارغ از دلايل ذكر شده توسط ايشان، مي توان اين تصميم را نوعي اعتراض غير مستقيم به و ضعيت پزشگي زدگي نظام آموزشي قلمداد كرد.

3. در صحبت با دانشجويان فني، متاسفانه وسوسه رفتن به كشورهاي پيشرفته، هميشه داغ مي باشد كه خود داستان غم انگيز ديگري را دارد.

4. در بحث توسعه رشته هاي دانشگاهي، چرا هموراه حساسيت هاي خاصي نسبت به رشته هاي پزشكي وجود داشته؛ اما در مورد رشته هاي مهندسي از چنين حساسيت هايي خبر نيست و حتي در دانشگاه پيام نور، تمام رشته هاي مهندسي فني به صورت نيمه حضوري با كيفيت بسيار پايين  ارائه مي گردد.

5. با توجه به نامناسب بودن شرايط مورد نظر و ادامه اين روند، متاسفانه اقدامات خاص و اوليه اي در اين زمينه توسط مسئولين برداشته نشده و روز به روز بر اين بي عدالتي ها و ناملايمات افزوده مي شود.


ارسال مطلب برای صدای معلم

این آدرس ایمیل توسط spambots حفاظت می شود. برای دیدن شما نیاز به جاوا اسکریپت دارید

جمعه, 22 مرداد 1395 21:21 خوانده شده: 1738 دفعه چاپ

نظرات بینندگان  

پاسخ + +3 0 --
رضا 1395/05/22 - 22:33
آفرین دست مریزاد
پاسخ + 0 0 --
ali 1395/05/23 - 10:12
سلام در زمان قدیم استادی از دانشجویانش امتحان پزشکی می گرفت .در هر اتاق بیماری بود که دانشجویان می بایست ان ها را معاینه کرده و نسخه بنویسند.یکی ازدانشجویان ، نسخه ای نوشت و به استاد داد و رفت در بین راه فکر کرد و دید که یکی از داروها را اشتباه داده است . فوری برگشت و به استاد مراجعه کرد و استاد در جوابش گفت که مریض شما مرد .(یعنی اگر این دارو را داده بودید می مرد) حال برگرد از اول شروع کن به درس خواندن امیدوارم در امتحان بعدی حواست را جمع کنی .
ایا امروزههم همینقدر به انسان های بیمار بها داده می شود یا نه مهم پول است و جیب و مقام و منزلت و...
پاسخ + +4 0 --
دلنشجوی مهندسی 1395/05/22 - 22:35
واقعا عالی
پاسخ + +2 -9 --
معلم 1395/05/22 - 23:17
در مورد پزشکان نوشته بودید خواستم بگویم خیلی خیلی سختی میکشندفقط بگو یم که برای رزیدنتی با کار شاق در بیمارستان آموزشی با ویزیت روزی300نفر فقط 900هزار تومان حقوق دارند ودر دوران اینترنی تمام کار بیمارستان آموزشی را انجام میدهند وحتی پرستار هم به ایشان دستور میدهد خلاصه اگر فوق تخصص و فلوشیپ وبرد بخواهند شا یدبعد از30 سال درس خواندن وچند سال طرح به پولی برسند آیا حقشان نیست؟
پاسخ + 0 0 --
يك مهندس 1395/05/22 - 23:54
مگر مهندسان زحمت نمي كشند؟ مگر خواندن دروس فني سخت نيست؟ مگر كسب دكتري تخصصي در رشته هاي مهندسي طاقت فرسا نيست؟ پس چرا فقط مي خواهيد كار پزشك ها رو بزرگ كنيد؟؟
پاسخ + 0 0 --
مهندس 1395/05/23 - 00:00
امان از غرور پزشكان
پاسخ + 0 0 --
یک مهندس 1395/05/23 - 00:03
آقا حقشونه اما اين يكي ها حق ندارند.
پاسخ + 0 0 --
خطیبی 1395/05/24 - 14:40
رزیدنت محترم جلادی است که با باطل کردن شناسنامه عده ای مریض نگونبخت میتواند تجربه ای کسب کند تا مدرک خود را بگیرد و سپس به چاپیدن مردم بینوا بپردازد
پاسخ + +2 0 --
FAF 1395/05/22 - 23:43
نامعادلگي دیگر چه صیغعه ای است برادر؟
پاسخ + +3 0 --
حسيني از تهران 1395/05/23 - 00:00
تشكر از مطالب تحليلي خوبتان
پاسخ + +6 0 --
ناشناس 1395/05/23 - 00:51
چرا فقط مظلومیت مهندسان؟ مگر رشته های علوم انسانی و علوم پایه مورد نیاز جامعه نیست؟ آیا درس خواندن فقط برای این است که پزشک یا مهندس بشویم؟ شمایی که مدرس دانشگاه هستید ، چنین طرز فکری دارید ، وای به حال مردم عادی
البته از شمایی که دوران دانشجویی حسرت دانشکده فنی را می خوردید و دانشجویان آنرا بالاتر از خود می دید توقعی جزء این نیست.
پاسخ + +4 0 --
سلیمی 1395/05/23 - 07:59
جناب آقای محمدی به یک ناهنجاری بسیار مهمی پرداخته اند که می رود تا برای کشور یک مشکل بزرگ درست کند. پزشکی مهم است اما چیزی که یک کشور را رو به توسعه و پیشرفت اقتصادی می برد علم و خصوصا علم مهندسی است. اینکه نخبگان کشور از مهندسی به پزشیکی کوچ می کنند یک آفت و حتی یک فاجعه است. یک پیام مهم این مسئله این است که ما داریم به سوی یک کشور مصرف کننده صرف می رویم و این یعنی افزایش بیکاری و رکود و تورم.
پزشکی هر چند بسیار مهم ولی یک شغل خدماتی است در حالی که مهندسی تولید کننده است. اخیرا فهرستی از 25 شغل پردرآمد در امریکا منتشر شد که تقریبا همگی رشته های مهندسی بودند و در راس آن مهندسی نفت است.
پاسخ + +1 0 --
ناشناس 1395/05/23 - 12:47
توسعه متوازن نکته بسیار مهمی است که نویسنده محترم به درستی به آن اشاره کردند، همه رشته‌ها در جای خود مهم و مورد نیاز جامعه هستند، ادامه این روند «پزشکی‌زدگی» بدون شک جامعه را به قهقرا خواهد برد، البته ضایع‌کردن استعدادهای مختلف در رشته‌های مختلف نیز از عواقب این روند است...
پاسخ + +3 0 --
معلم 1395/05/23 - 23:46
در کل تمام رشته ها مورد نیاز است اگر پزشکانی اشتباه دارند وجود دارند پزشکانی که با درآمد اندک در بیمارستان دولتی جراحی میکنند وسالها حقوق زیر 1میلیون می گیرندتعجب نکنید چون باید سال هادانشجو باشندرشته های دیگر هم مهم هستند همه کارها مشقت دارد استاد دانشکده فنی پس از اینهمه درس خواندن حقوقش به اندازه اجاز ه اش نیست خواستم بگویم همه پزشکان ومهندسان و... درآمد نجومی ندارند
پاسخ + +3 0 --
ناشناس 1395/05/24 - 12:47
درستتر بود می نوشتید مظلومیت علم و دانش در پس پرده مدرک گرایی. امروز مردم ما شاهدند که درس خوندن در تمام رشته ها آخر و عاقبتی نداره و تنها رشته پول ساز پزشکی هست به همین جهت همه میخوان فرزندشون پزشک بشه
پاسخ + +2 0 --
اکبر 1395/05/24 - 20:27
بازار کار و وضعیت دستمزدها رو درست کنند در رشته های دیگر ، صنعت و اقتصاد کشور را درست کنند خود به خود گرایش به پزشکی میاد پایین در واقع بهتره بگم گرایش به پول پزشکی نه خدمت کردن و کمک کردن به دیگران . همین معلمی روکافیه حقوق یک میلیون تومنی رو بکنید سه تومن ، چهار تومن من شخصا تضمین می کنم خیلی از همینا که رفتن به سمت پزشکی هجوم میارن معلم بشن .

نظر شما

صدای معلم، صدای شما

با ارائه نظرات، فرهنگ گفت‌وگو و تفکر نقادی را نهادینه کنیم.

نظرسنجی

آیا ملاقات های مردمی وزیر آموزش و پرورش دولت سیزدهم در کم کردن شکاف میان اداره و مدرسه و جلب اعتماد معلمان تاثیری دارد ؟

خیلی زیاد - 12.1%
زیاد - 3%
تا حدودی - 8.5%
تاثیری ندارد - 10.8%
نوعی عوام فریبی و سرکار گذاشتن معلمان است - 65.6%

مجموع آرا: 305

دیدگــاه

تبلیغات در صدای معلم

درخواست همیاری صدای معلم

راهنمای ارسال مطلب برای صدای معلم

کالای ورزشی معلم

تلگرام صدای معلم

صدای معلم پایگاه خبری تحلیلی معلمان ایران

تلگرام صدای معلم

Sport

تبلیغات در صدای معلم

تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به صدای معلم - اخبار فرهنگیان، معلمان و آموزش پرورش بوده و استفاده از مطالب با ذکر منبع بلا مانع است.
طراحی و تولید: رامندسرور