صدای معلم - اخبار فرهنگیان، معلمان و آموزش پرورش

نصراله خلیلی/ فرهنگی درد آشنا از تهران

با یک کفش آهنین و پوشه ای قطور از مدارک برای اخذ وام !

داستان وام دادن بانک ملی ایران به فرهنگیان و کلاه برداری از معلمان  این روزها همه مردم برای تامین معیشت و منزلت خود بدون وقفه تا دیروقت کار می کنند تا بهترین آسایش و رفاه و آرایش را برای زندگی خود فراهم آوردند .حقیقت برای لب ها ،بخشش برای چشم ها ،نیکوکاری  برای دست ها ،لبخند برای صورت ،عشق و مهربانی را برای قلب ها تا زندگی آنان معنا و رنگ زیبایی به خود بگیرد و آراسته شود .

گرچه جامعه بزرگ فرهنگیان سال هاست که حال خوشی ندارند ؛ با حقوق اندک و تبعیض های موجود در قوانین و سوء مدیریت و بی کفایتی بعضی از مدیران  ، تورم ، تغییرات ناگهانی اجناس و عدم حمایت اداره متبوع و مشکلاتی برای ودیعه مسکن یا خرید آن ، هزینه های نجومی ازدواج فرزندان و تهیه جهیزیه و شهریه دانشگاه فرزندانشان باعث شده تا کفش آهنین به پا کنند و با یک سفره توشه موادغذایی با پرونده قطوری از مدارک و ناز و عشوه و مانع تراشی بعضی از مدیران بانک ها به ناچار راهی بانک های دولتی و خصوصی برای اخذ وام شوند در صورتی که اندوخته های آنان در صندوق ذخیره فرهنگیان و سود حاصله از آن دردی را دوا نمی کند و به جای داشتن بانک قرض الحسنه و ارائه تسهیلات و خدمت رسانی به آنان ، سرمایه های آنان دستخوش بی تدبیری مسئولان و لقمه چرب و نرم از ما بهتران و حقوق و فیش های نجومی شده است که همه با مشاهده در شبکه اجتماعی خاطری آزرده و دلی پر خون دارید و همه با شرح حال مدیران آشنا و با اطلاع هستید .

برای نمونه ، یادداشتی از همکار محترم ، آقای مهدی فتحی را که در گروه تلگرامی " اخبار فرهنگیان " منتشر شده است را باز نشر می کنم .

" اخیرا آموزش و پرورش استان کردستان و بعضی از شهر ها و استان های دیگر قراردادی را با بانک ها منعقد کرده اند و به عنوان یک امتیاز ویژه وام هایی را برای فرهنگیان استان در نظر گرفته اند. این وام ها از 5 میلیون تومان شروع شده و تا 50 میلیون تومان ادامه دارد و سود تسهیلات نیز قبلا 20 درصد و اکنون 18 درصد به ادارات و معلمان ابلاغ شده است. بعد از اخذ وام نیز مبلغی از وام بعنوان 3 قسط آخر در حساب مشتریان کسر و مسدود می شود. اما زمانی که به ریز وام پرداختی و سود حاصل از آن دقت می کنی خواهی دید که این تسهیلات که قبلا با سود 20 درصد معرفی شده است حتی اگر کسر مبلغ معادل 3 قسط آخر به همراه سود سالیانه آن را که در حساب وام گیرندگان مسدود می شود در نظر نگیریم، در واقعیت سودی بیشتر از 24 درصد را محاسبه کرده و از معلمان دریافت می کنند.

استادان و معلمان خوش ذوق و محاسب دبیران با تجربه ریاضی با یک حساب و کتاب ساده پی به راز بانک های عامل و وام دهنده و حقه آنان پرده برداری کردند .کلاه بزرگ ( آ ) بی رحمی وبی انصافی بانک ها برسر فرهنگیان گرفتار و کم درآمد که صورت شان را با سیلی روزگار نامهربان سرخ نگه داشته اند .

در عملیات بانکی مبلغ سود به صورت زیر محاسبه می شود:

(مبلغ تسهیلات) × ( درصدسود + نیم ) × ( تعداد ماه + نیم ) و در نهایت جواب را بر عدد 2400 تقسیم می کنیم. یعنی مثلا برای یک وام 30 میلیون تومانی با سود 20 درصد و باز پرداخت 60 ماهه باید به روش زیر محاسبه شود :

155031250 = 2400 ÷ 5/ 60 × 5 / 20 × 000 000 300

(محاسبات برحسب ریال است. )

یعنی مبلغی حدود 15 و نیم میلیون تومان، که اگر به تصویر پیوست مراجعه کنید، مشاهده خواهید کرد که برای یک وام 30 میلیون تومانی مبلغی در حدود 18 میلیون و 700 هزار تومان سود محاسبه شده است.

حال با سود 24 درصد و باز پرداخت 60 ماهه همان مبلغ 30 میلیون وام مجددا محاسبه می شود:

  185281250 = 2400 ÷ 5 / 60 × 5 / 24 ×000 000 300

 یعنی مبلغی در حدود 18 و نیم میلیون تومان و این بدان معناست که سود این تسهیلات حتی از 24 درصد نیز فراتر است.

حال اگر مبلغ 24،348،021 ریال که معادل 3 قسط از وام، و مسدود شده تا آخر وام را از اصل وام کسر کنیم در واقع فرد وام گیرنده در اصل مبلغ  275،651،979 ریال وام دریافت می کند که اگر سود حاصل از 57 ماه سپرده گذاری وی را در نظر نگیریم مشاهده می کنیم که:

188218616 = 2400 ÷ 5 / 57 × 5 / 28 × 275651979

که فقط 125 هزار تومان بیشتر از سود یک وام با 28 درصد بهره می باشد و این معنی بانک داری اسلامی و همچنین دادن امتیاز ویژه به فرهنگیان را به کلی زیر سوال می برد.

از سوی دیگر ، مبلغ اقساط این وام که باید توسط فرهنگیان با پایین ترین حقوق در میان کارمندان دولت پرداخت شود به قدری بالا است که بسیاری از معلمان اعطای این تسهیلات را به لقایش بخشیده اند.

جالب تر اینکه با وجود اینکه مبلغ اقساط وام هر ماه توسط ادارات آموزش و پرورش از حقوق فرهنگیان کسر شده و به حساب تسهیلات بانک های پرداخت کننده واریز می شود، باز معلمان باید همان روال گرفتن استعلام تسهیلات معوقه و چک برگشتی و آوردن ضامن و اخذ چک و سفته و... را طی کرده و قبل از معرفی به بانک از جانب واحد تعاون اداره در نوبتِ گرفتنِ وام نیز قرار بگیرند تا نوبتشان شود.

حال سوال اینجاست که معلمی که اقساط وام از حقوقش کسر می شود، چه لزومی دارد که تمامی مراحلی که یک فرد عادی برای اخذ وام را طی می کند و تازه چند درصد هم از ایشان سود بیشتری پرداخت نماید؟

و جالب تر اینکه معمولا معلمان و بیشتر مردم برای پرداخت قرض و قوله ها و اقساط معوقه و یا چک های تاریخ گذشته شان ناچار به دریافت وام می شوند که این مقوله در این نوع تسهیلات کاملا به محاق رفته و صرفا به افراد و معلمانی که هیچ مشکل بانکی نداشته باشند این وام ها تعلق می گیرد و این دقیقا مصداق همان جمله " فقیر را فقیرتر و غنی را غنی تر کردن " می باشد. "

حالا نگارنده به گونه دیگر وام کشور ایران را با کشور غیر مسلمان سوئیس محاسبه و مقایسه می نماید چون خودم هم مانند هزاران نفر دیگر معلم ریاضی هستم .

.وقتی کسی در بانک سپرده گذاری می کند به تعبیری توانمند است و کسی که از بانک وام می گیرد محتاج .

در کشور غیر مسلمان سوئیس ، بانک ها ماهیانه یک درصد جهت حق نگهداری پول از مشتری می گیرند  ولی سود بانکی از وام گیرنده ها نمی گیرند .

در بانک های ایران ، ماهیانه سودی حدود 18 درصد و یا بیشتر به سپرده  گذاران ثروتمندان اضافه می کنند ؛ در عوض 24 درصد طبق این جدول محاسبه تسهیلات کمتر ویا بیشتر بهره از وام گیرندگان ( افراد نیازمند ) می گیرند یعنی به عبارتی در ایران اسلامی از محتاج می گیرند و به غنی می دهند ولی در کشور سوئیس ،از غنی می گیرند و به محتاج می دهند زیرا بهشت مکان نیست ، زمان است ؛ زمانی که اندیشه های مثبت و میل به نیکی و عشق ورزی در وجودمان است .

باید به یکدیگر رحم کنیم و انصاف داشته باشیم و جنهم مکان نیست ، زمان است ؛ زمانی که اندیشه های منفی و کینه ورزی وجودمان را می آلاید و خودمان خالق بهشت باشیم .


ارسال مطلب برای صدای معلم

این آدرس ایمیل توسط spambots حفاظت می شود. برای دیدن شما نیاز به جاوا اسکریپت دارید

چهارشنبه, 13 مرداد 1395 11:36 خوانده شده: 1286 دفعه چاپ

نظرات بینندگان  

پاسخ + +3 0 --
سلیمی 1395/05/14 - 08:16
بانک مهر اقتصاد خوب بلد است از سادگی و نیازمندی معلمان استفاده کند. من تجربه اش را دارم . برای استعلام، 10 هزار تومان، برای پیامک، 5 هزار تومان، حساب اولیه، 2 میلیون تومان، بعد از وام، 100 هزار تومان تا پایان اقساط باید در حساب مسدود شود. سر رسید قسط من بیست و هشتم برج است چون این روزها حقوقها را آخر ماه واریز می کنند برای همین دو روز بلافاصله پیامک می آید فلان مبلغ جریمه از حسابت برداشت شد. باور کنید کارمندان این بانک انگار انتظار دارند در مقابل پاسخ تحقیر آمیز به یک سوال باید حداقل یک فیش 10 هزار تومانی واریز کنید!
در مقابل، بانک سرمایه که بیشتر سهامش مال فرهنگیان است خودش را به خواب زده است و هر روز قیمت سهامش سقوط می کند. اگر این بانک مدیریت کارآمدی داشت هم می توانست به معلمان خدمات خوبی بدهد و هم خودش سود منصفانه ای داشته باشد.

نظر شما

صدای معلم، صدای شما

با ارائه نظرات، فرهنگ گفت‌وگو و تفکر نقادی را نهادینه کنیم.

نظرسنجی

آیا ملاقات های مردمی وزیر آموزش و پرورش دولت سیزدهم در کم کردن شکاف میان اداره و مدرسه و جلب اعتماد معلمان تاثیری دارد ؟

خیلی زیاد - 12.1%
زیاد - 3%
تا حدودی - 8.5%
تاثیری ندارد - 10.8%
نوعی عوام فریبی و سرکار گذاشتن معلمان است - 65.6%

مجموع آرا: 305

دیدگــاه

تبلیغات در صدای معلم

درخواست همیاری صدای معلم

راهنمای ارسال مطلب برای صدای معلم

کالای ورزشی معلم

تلگرام صدای معلم

صدای معلم پایگاه خبری تحلیلی معلمان ایران

تلگرام صدای معلم

Sport

تبلیغات در صدای معلم

تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به صدای معلم - اخبار فرهنگیان، معلمان و آموزش پرورش بوده و استفاده از مطالب با ذکر منبع بلا مانع است.
طراحی و تولید: رامندسرور