صدای معلم - اخبار فرهنگیان، معلمان و آموزش پرورش

عبدالجلیل کریم پور/ آموزگار

سخنی با نمایندگان محترم کمیسیون آموزش مجلس

مشکلات و چالش های آموزش و پرورش و نقش کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس  آموزش و پرورش نهادی موثر با ظرفیت‌ها و توانمندی‌ها و بالطبع با کاستی‌های متعدد است که نوع نگرش فرادستان به آن می‌تواند نقش به سزایی در بهبود وضعیت و کارآیی بیشتر آن داشته باشد. بی گمان عدم توجه به آن، زمینه‌ساز کاهش توسعه در زمینه‌های متعدد می‌شود. نمایندگان کمیسیون آموزش به عنوان بدنه تصمیم‌گیری و قانون گذاری، سهم برجسته‌ای در این زمینه دارند که برنامه ریز‌ی‌های آن‌ها می‌تواند در کاهش دغدغه‌ها موثر باشد، که در این یادداشت تلاش می‌شود به برخی از آن چه از دید نگارنده نیازمند توجه بیشتر است، پرداخته شود.


الف : بی‌شک اگر یک نهاد تاثیر‌گذار، متولیانی بی‌دغدغه داشته باشد، رشد و تعالی آن برجسته‌تر خواهد بود . معلمان به عنوان مجموعه‌ای با کثرت بالا نیازها و دغدغه‌های متعددی دارند که رفع آن‌ها سرعت رشد را تسریع می‌بخشد . معلم با توجه به جایگاه برجسته خود باید از منزلت اجتماعی بالایی برخوردار باشد که علاوه بر خود او، نهاد مزبور نیز باید برای به‌وجود آوردن آن تلاش کند. حقوق زیر خط فقر، دغدغه جدی این قشر بزرگ هست که همچنان به قوت خود باقی است . اگر چه باید گفت اجرای مرحله اول طرح رتبه‌بندی تا حدی توانست موثر باشد اما چنان‌چه مراحل بعدی این طرح به‌درستی و سرعت بیشتری انجام پذیرد می‌توان امیدوار بود که وضعیت معیشتی این قشر تاثیرگذار ، حداقل متناسب با خط فقر اعلام شده باشد .


ب : امکانات آموزشی نقش مهمی در ارائه بهتر مسائل آموزشی دارد. پایین بودن سرانه مدارس‌، روند آموزش موثر را کند کرده است . اگر بنا به گفته محمود صادقی عضو کمیسیون آموزش مجلس، ماده 78 قانون مالیات اجرایی شود ، طبعا مناطق محروم که گاه با بحران امکانات آموزشی مواجه هستند می‌تواند از ارائه آموزشی خوبی برخوردار شوند . آن چه در این باب زجرآور می‌شود دست دراز کردن مدیران مدارس برای رفع بحران‌های مالی به سوی نهاد‌ها و موسسات و حتی افراد متعدد است که می‌تواند اقتدار این نهاد و عوامل آن را دچار خدشه کند.


ج : گرایش شدید به رشته‌های تجربی به علت این که دانش‌آموز امید بیشتری به جذب در بازار کار دارد، باعث شده که رشته‌های انسانی و ریاضی با مجموعه کمتری مواجه باشند و دانش‌آموز بی خیال علاقه خود به این رشته‌ها، تمام تلاشش را صرف ثبت نام در رشته تجربی کند که در این زمینه تاخیر در تصویب آیین‌نامه هدایت تحصیلی، مشکلاتی را برای خانواده‌ها و دانش‌آموزان ایجاد کرده و آن‌ها را دچار سردر گمی می‌کند. ذکر این نکته مهم ضروری هست که متاسفانه رشته انسانی از جایگاه بسیار پایینی برخوردار است و آن چنان که باید و شاید ، نتوانسته است دانش‌آموزان برجسته ای را به سمت خود جذب کند .


د: سکاندار نهاد آموزش و پرورش نتوانسته انتظارات معلمان را به خوبی برآورده کند و حتی گاه شوربختانه این نهاد موثر، به حاشیه رانده شده است که باید تلاش شود تا با رایزنی‌هایی ، مشکلات را به حداقل برسانند و اگر انجام نپذیرفت ، درصدد جایگزینی نیرویی موثرتربا قدرت چانه زنی های بیشتر باشند .
در خاتمه آن چه تاکید برآن ضروری است ، این مهم است که بپذیریم این نهاد، باید دارای اهمیت بوده و متولیان آن که معلمان هستند از کاریزمای بالایی برخوردار باشند و این امر فقط با قبول این مهم امکان‌پذیر است که این واقعیت را بپذیریم و برایمان آموزش شهروند مطلوب مهم باشد و بدانیم که یک آموزش و پرورش قوی ، جامعه‌ای توسعه یافته را به ارمغان می آورد که می‌تواند در همه زمینه ها حرفی برای گفتن داشته باشد.

روزنامه همدلی

چهارشنبه, 06 مرداد 1395 12:22 خوانده شده: 1078 دفعه چاپ

نظرات بینندگان  

پاسخ + +1 0 --
بی بی 1395/05/06 - 13:26
اقای کریم پور عزیز حتما نگارش شما توسط نخبگان اموزش وپرورش ودرراس ان این وزیر بسیار نخبه مد نظر قرار خواهد داد.
پاسخ + 0 0 --
علی شیخی 1395/05/07 - 22:42
تا ببینیم!!!!!
پاسخ + 0 0 --
حسن 1395/05/09 - 10:16
اقای زاهدی رییس کمسیون اموزش مجلس در به در دنبال تریبون میگرده که حقوق معلم را به رخ جهانیان بکشه و معلما بکوبه و از اون طرف اسم فرزند دلبندشا تو بورسیه های غیرقانونی جاکرده اونوقت شما انتظار داری برا اموزش و پرورش مردم از همه جا بیخبر کاری بکنه فعلا هدف قرار دادن مردم در مقابل معلمه و نتیجه اون اعتیاد فساد.بی اخلاقی.دزدی تحت عناوین مختلف از جمله اختلاس. فیش نجومی.مدارک تحصیلی سفارشی.ربا و...

نظر شما

صدای معلم، صدای شما

با ارائه نظرات، فرهنگ گفت‌وگو و تفکر نقادی را نهادینه کنیم.

نظرسنجی

آیا ملاقات های مردمی وزیر آموزش و پرورش دولت سیزدهم در کم کردن شکاف میان اداره و مدرسه و جلب اعتماد معلمان تاثیری دارد ؟

خیلی زیاد - 12.1%
زیاد - 3%
تا حدودی - 8.5%
تاثیری ندارد - 10.8%
نوعی عوام فریبی و سرکار گذاشتن معلمان است - 65.6%

مجموع آرا: 305

دیدگــاه

تبلیغات در صدای معلم

درخواست همیاری صدای معلم

راهنمای ارسال مطلب برای صدای معلم

کالای ورزشی معلم

تلگرام صدای معلم

صدای معلم پایگاه خبری تحلیلی معلمان ایران

تلگرام صدای معلم

Sport

تبلیغات در صدای معلم

تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به صدای معلم - اخبار فرهنگیان، معلمان و آموزش پرورش بوده و استفاده از مطالب با ذکر منبع بلا مانع است.
طراحی و تولید: رامندسرور