صدای معلم - اخبار فرهنگیان، معلمان و آموزش پرورش

علی ترابیان زلیوا / دبیر مدارس شهرستان دلفان

آمار نادرست و تفاسیر نابه جا ! (پاسخ به استاندار و ریاست شورای عالی آموزش وپرورش استان فارس )

پاسخ یک معلم به استاندار و ریاست شورای عالی آموزش وپرورش استان فارس در مورد آمارهای آموزش و پرورش

جناب آقای محمد علی افشانی

استاندار محترم و ریاست شورای عالی آموزش وپرورش استان فارس
باسلام
طبق گزارشی که رسانه ی (شما نیوز ) به کدخبر 802503 تاریخ 14تیر 1395در مورد بازدید شما از مرکز منطقه ای اطلاع رسانی علوم و فناوری و پایگاه استنادی علوم جهان اسلام (ISC)داشته است ،مطالبی ارائه نموده اید که از لحاظ علمی و آماری ایرادات فراوانی دارد و به دلیل اینکه شما بالاترین مقام اجرایی و ریاست شورای عالی آموزش و پرورش استان فارس می باشید ؛ این گونه آمار نادرست می تواند نتایج بسیار نامطلوبی در روند تصمیم گیری داشته باشد جهت روشن شدن موضوع به آن می پردازیم :


اگر رسانه ها (شما نیوز ) درست مطلب را درج کرده باشند ، شما در این بازدید در واکنش به درخواست اختصاص ساختمان جداگانه به پایگاه استناد علوم جهان اسلام بیان داشته اید : ((معتقد به صرفه جویی در فضای فیزیکی دستگاه ها و اداره ها هستم و این که نباید بخش زیادی از اعتبارات را در توسعه فضای فیزیکی و ساختمان ها به کار گرفت، با این وجود در حد توان در کنار مرکز منطقه ای و پایگاه استنادی برای ارتقای امکانات نرم افزاری هستیم. با عنایت به مقوله صرفه جویی در فضای فیزیکی، شماری از مجموعه هایی که نیازمند فضای جدید بودند در ساختمان های فعلی استانداری مستقر کرده ایم. با اشاره به سخنان خود در جلسه اخیر شورای آموزش و پرورش استان فارس، تصریح کردید: هم اینک آمار نشان دهنده حضور 11 دانش آموز در هر کلاس درس به نسبت فضای آموزشی و تعداد معلمان کشور است که این آمار در کشورهای توسعه یافته به طور متوسط 25 دانش آموز در هر کلاس درس است.

شما گفته اید : این آمار نشان می دهد که نسبت فضای آموزشی و شمار معلمان نسبت به جمعیت دانش آموزی در ایران بیش از دو برابر کشورهای توسعه یافته است که نتیجه این وضعیت، مشکلات معیشتی برای معلمان است. همچنین تاکید کرده اید : می توان با شناسایی فضاهای آموزشی مازاد به نسبت تعداد دانش آموزان در هر منطقه، این فضاهای آموزشی را به فروش رساند و درآمد آن را در قالب صندوقی ذخیره کرد تا صرف اعطای تسهیلات بدون بهره به معلمان باشد که در این صورت در ارتقای روحیه و انگیزه معلمان و افزایش کیفیت آموزش گام برمی داریم.))
آنچه که از مطالب شما م یتوان استنباط کرد بخشی درست و بخشی که مربوط به آموزش و پرورش می باشد نادرست است و با توجه به جایگاه شما به عنوان استاندار و رییس شورای عالی آموزش وپرورش ، باید آمار و نتیجه گیری های شما علمی و مستند باشد تا بتوان بر آن اساس برنامه ریزی صحیح و علمی نمود ؛ حال به موضوع می پردازیم :


قسمت اول - بخش اول مطالب شما که بسیار درست و منطقی می باشد این نکته است که معتقد به صرفه جویی درفضای فیزیکی دستگاه ها و اداره ها هستید و اینکه نباید بخش زیادی از اعتبارات را در توسعه ی فضای فیزیکی و ساختمان ها به کار گرفت.


قسمت دوم - بخش نادرست مطالب شما در مورد آموزش وپرورش می باشد که حاکی از ناآگاهی شما نسبت به آمار آموزش و پرورش است که یا کسانی به شما اطلاعات نادرست داده اند و یا خود شما دو مساله را با هم تداخل کرده و نتیجه ی نادرستی از موضوع گرفته اید . اما واقعیت چیست :


الف)با توجه به اینکه تعداد کل دانش آموزان در مدارس ایران حدود سیزده میلیون (13000000) دانش آموز می باشد و این تعداد دانش آموز در حدود پانصد و پنجاه هزار(550000 )کلاس درس مشغول به تحصیل هستند پس تراکم دانش آموز به کلاس درس تقریبا برابر یک به بیست وچهار است یعنی به صورت میانگین در هرکلاس درس بیست و چهار دانش آموز مشغول تحصیل می باشند که این عدد به نرم جهانی بسیار نزدیک است .


ب ) در ایران حدود ده درصد مدارس دو نوبته می باشند و مفهوم دو نوبته بودن مدارس این موضوع است که هر کلاس دوبار در آمار ثبت شده است و به عبارت درست تر حدود پانصد هزار (500000)کلاس درس واقعی وجود دارد که از تقسیم تعداد دانش آموز به کلاس میانگین تراکم دانش آموز به کلاس عدد بیست و شش (26 )به دست می آید که از نرم جهانی بالاتر است .


پ ) اگر شما از مدیر کل آموزش و پرورش استان استعلام کنید حتما به شما خواهد گفت که میانگین تراکم دانش آموز به کلاس درس در مناطق شهری بالای سی(30) دانش آموز می باشد که این میزان بیست (20) درصد بالاتر از نرم جهانی است که با جمع ده درصد مدارس دو نوبته نشان از کمبود سی ( 30 )درصدی تعداد کلاس های درس به خصوص در مناطق شهری دارد .


ت ) شاید عددی که شما به عنوان تراکم دانش آموز به کلاس درس ذکر کرده اید ، نسبت معلم به دانش آموز باشد که از تقسیم تعداد کل دانش آموزان به کل کارکنان وزارت آموزش و پرورش به دست می آید (الله اعلم ).


ث ) شما از این موضوع نتیجه گرفته اید که نیمی از فضاهای آموزشی کشور مازاد است و باید آنها را فروخته و مبالغ حاصل از فروش را در صندوقی ذخیره کرده و به عنوان تسهیلات ارزان قیمت در اختیار فرهنگیان قرار دهید ، اما این موضوع اصلا هیچ فایده ی اقتصادی ندارد زیرا :
1- اولا جایی که فروش املاک ارزش افزوده ی فراوانی دارد املاک موجود در شهرهاست که آموزش وپرورش نه تنها در شهر املاک مازاد به عنوان فضای آموزشی ندارد بلکه با کمبود شدید فضای آموزشی در شهرها روبه روست.
2- برآوردها نشان می دهد که فضاهای مازاد آموزش وپرورش در روستاها قراردارند که به علت اصل سی قانون اساسی و بحث عدالت آموزشی شما و هیچ مقام دیگری جسارت فروش این املاک را ندارید و در ضمن ارزش فروش این املاک در روستاها خیلی پایین تر از هزینه ی ساخت آنهاست و نمی تواند در معیشت فرهنگیان تاثیر چندانی داشته باشد .
موفق و پیروز باشید.


ارسال مطلب برای صدای معلم

این آدرس ایمیل توسط spambots حفاظت می شود. برای دیدن شما نیاز به جاوا اسکریپت دارید

پنج شنبه, 24 تیر 1395 14:06 خوانده شده: 1666 دفعه چاپ

نظرات بینندگان  

پاسخ + +12 0 --
تاجر دلسوز 1395/04/24 - 15:09
اصلا کل آموزش وپرورش به چند؟
پاسخ + +6 0 --
علی 1395/04/24 - 19:56
آلان آموزش و پرورش رایگان هم بديد کسی قبول نمی کنند
پاسخ + +7 -1 --
ناشناس 1395/04/24 - 21:25
مفت نمی ارزه چون وزیر دروغگو ومعادنین... هنوز منتظر پاداشند نمیدونند حقشونو اختلاس کردن ...تقریبا شبیه ... شده اموزش
پاسخ + +7 -1 --
فرهنگی دلفانی 1395/04/25 - 00:29
وزیری که مثل ... به میزوزارت چسبیده وقدرت لابی نداردبه دردلای جرزهم نمیخورد.این سیستم همواره به دنبال وزرای بله قربان گوبرای آ پ است.افرادی که مثل...سرشون روبندازن پایین ولام تاکام سخن نگویند.
سیستم به آموزش وپرورش اعتقادعملی نداردوصرفاجهت خالی نباشدمدارس رادایرنگه می دارد.درمملکت امام زمانی کارگرهفتصدهزارتومان میگیردوعضوهیئت مدیره فلان بانک هفتصدمیلیون تومان.....آقای فانی ناکارآمد:شماکه درطی این چندسال عرضه هیچ کاری نداریدحداقل یک ماه درفیش فرهنگیان حقوقی نجومی صوری ثبت کن اماحقوقهادرعمل حقوق قبلی باشدچراکه وصف العیش نصف العیش.حداقل باتوهم حقوق نجومی چندشب فضانوردی می کنیم.به نوعی میشیم همکارت چون حصرتعالی هم مدام درفضاسیرمی فرمایید.

نظر شما

صدای معلم، صدای شما

با ارائه نظرات، فرهنگ گفت‌وگو و تفکر نقادی را نهادینه کنیم.

نظرسنجی

آیا ملاقات های مردمی وزیر آموزش و پرورش دولت سیزدهم در کم کردن شکاف میان اداره و مدرسه و جلب اعتماد معلمان تاثیری دارد ؟

خیلی زیاد - 12.1%
زیاد - 3%
تا حدودی - 8.5%
تاثیری ندارد - 10.8%
نوعی عوام فریبی و سرکار گذاشتن معلمان است - 65.6%

مجموع آرا: 305

دیدگــاه

تبلیغات در صدای معلم

درخواست همیاری صدای معلم

راهنمای ارسال مطلب برای صدای معلم

کالای ورزشی معلم

تلگرام صدای معلم

صدای معلم پایگاه خبری تحلیلی معلمان ایران

تلگرام صدای معلم

Sport

تبلیغات در صدای معلم

تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به صدای معلم - اخبار فرهنگیان، معلمان و آموزش پرورش بوده و استفاده از مطالب با ذکر منبع بلا مانع است.
طراحی و تولید: رامندسرور