صدای معلم - اخبار فرهنگیان، معلمان و آموزش پرورش

حسين طاهري فرد/ کارشناس ارشد جامعه شناسی

نياز معلمان به تشکيل « سازمان نظام معلمي » واقعيتی که بايد پذيرفت

سازمان نظام معلمی و نظام سنجش صلاحیت های حرفه ای معلمان  معلمان به عنوان يکي از مهمترين ارکان نظام آموزش‌ و پرورش می توانند با آموزش خود چشم‌انداز روشنی برای آينده جامعه و رسيدن به شرايط مطلوب تر ترسيم نمايند. در واقع اصلاح يک مملکت منوط به اصلاح فرهنگ و آموزش‌ و پرورش است و معلمان می توانند هدايت گر اصلاح جامعه باشند. بي ترديد مشکلات معيشتي و تنزل منزلتي حرفه معلمي باعث آسيب جدي به جايگاه معلمان و نقش بسيار مهمي که در شکل‌گيري شخصيت افراد جامعه دارند شده است. جهت ارتقاء جايگاه معلمان ورفع ناعدالتي و تبعيض‌هايي که سبب ناراحتي معلمان شده است تأسيس « سازمان نظام معلمي » به عنوان يک نهاد مدني مرجع تشخيص صلاحيت معلمان ضروری می نمايد و سازمان نظام معلمي مي‌تواند نقش مهمي در تحول حوزه‌ي آموزش‌ و پرورش بازي کند.

نگاه سياست گذاران دولتی کشور به مقوله آموزش‌ و پرورش نگاهي ابزاري، مصرفي و دست چندم است. در اين ميان، نقش معلمان به عنوان محور اصلي تعليم و تربيت ناديده گرفته شده و در برنامه ريزي‌هاي کلان آموزش‌ و پرورش جای خالی آنها به شدت احساس می شود.

بی ترديد ضعف در سيستم آموزش‌ و پرورش يک ملت، بر روي سيستم سياسي آن ملت نيز تاثيرگذار خواهد بود. اکنون آموزش‌ و پرورش بيش از هر زمان ديگري نيازمند دوري از سياست زدگي و محتاج نقادي عالمانه است.

در طی ساليان طولانی مشکلات عمده و ريشه‌اي در سيستم‌هاي آموزش‌ و پرورش به وجود آمده است، بنابراين کارشناسان حوزه آموزش‌ و پرورش، نخبگان فکر ساز، متخصصان و روشنفکران مستقل و سازمان های مردم نهاد بايد به ميدان بيايند و به نظام تصميم سازي و تصميم گيري آموزشي در کشور کمک کنند.

« سازمان نظام معلمي » به عنوان حلقه واسط بين معلمان و مسئولان مي تواند در پر کردن شکاف بين اهداف و کارکردهای نظام آموزش‌ و پرورش نقش آفريني کند. از اين منظر جهت حمايت از حقوق صنفي معلمان نيازمند سازمان نظام معلمي؛ سازماني مستقل، غيردولتي و داراي هويت حقوقي که به منظور تنظيم مناسبات معلمان و دولت در حوزه آموزش و پرورش ضمن دفاع از حيثيت و حقوق حرفه‌اي آحاد صنف، مشارکت در تصميم سازي براي اين حوزه و اشاعه آن به سطوح اجرايي به دور از مسائل حزبي و جناحي، با حضور حداکثري فرهنگيان جهت تصحيح مسير به سطوح سياست گذار و برنامه ريز هستيم.

سازمان نظام معلمي می تواند تعريف جديدي از مشارکت و فرآيند آن ارائه دهد و تحول در نگرش را در ميان معلمان و جامعه نهادينه نمايد.

ايجاد زمينه مناسب جهت مشارکت واقعي فرهنگيان در عرصه‌هاي مختلف اجتماعي و سياسي آموزش‌ و پرورش که منجر به ارتقاء شان و منزلت معلمان در جامعه و دخالت مستقيم آنان در ايجاد آموزش‌ و پرورشي پويا و فعال گردد به عنوان يک فرصت مي بايست مورد توجه همگان قرار گيرد.چگونگی و چرائی تشکيل سازمان نظام  معلمی جاي بحث و تبادل نظر فراوان دارد.

براي اين امر مي توان از سازمان هاي مشابه در کشورهاي ديگر الگو برداري کرد. بسياري از پيشرفت‌هاي آموزشي که در يک کشور ايجاد مي‌شود در نتيجه اعمال موفقيت آميز راه کارهاي آزمايش شده در کشوري ديگر است که به سيستم آموزشي کشور وارد شده است و نيز بسياي از شکست‌ها در نتيجه ياد نگرفتن و مطالعه نکردن تمرينات و تجربيات موفقيت آميز در ديگر کشورها بوده است. پيشرفت‌هاي بسيار مهم در جهان مي‌تواند به وسيله مبادلات تجربيات آموزشي بين ملت‌ها اتفاق افتاد.

لازمه اين کار، تعامل دو سويه بين سياست‌گذاران دولتي حوزه‌ي آموزش‌ و پرورش از يک سو و روشنفکران، نخبگان و نهادهاي مدني معلمان ازسوی ديگر است. انتظار اين است كه با استقبال فرهنگيان و اعتماد جامعه معلمان به سازمان نظام معلمي، برنامه‌ريزي‌هاي كلان و آموزش بنيان مبناي توسعه پايدار كشور قرار گيرد و خواسته‌هاي صنفي معلمان از راه قانونی و منطقی مورد پيگيري قرار گيرد.

جهت ارتقاي جايگاه آموزش‌ و پرورش،تشکيل «سازمان نظام معلمي» به عنوان يک فرصت مي بايست مورد توجه همگان قرار گيرد.

حال با توجه به نکات مزبور، براي حفظ و ارتقاء جايگاه و منزلت معلمان نياز به ايجاد تشکيلاتي منسجم، قانون مند و پويا که بتواند با برنامه‌ريزي صحيح و نظارت دقيق، زمينه مشارکت و حضور اجتماعي معلمان و فرهنگيان را فراهم سازد، احساس می شود. ساختار و وظايف سازمان نظام معلمي سئوالی است که معلمان بايد با مطالعه و بيان تجربيات خود به آن‌ جواب دهند.

سازمان نظام معلمي در چارچوب قانون اساسي می تواند با استفاده مطلوب و بهينه از انديشه‌ها و خلاقيت‌هاي فرهنگيان و معلمان عزيز، در جهت وصول به اهداف کلي و اصلي زير تلاش کند:

اهداف اصلي سازمان:

  •          کوشش در جهت برقراري، حفظ و حمايت از حقوق مادي، معنوي و صنفي معلمان.
  •          تلاش در جهت تحکيم و ارتقاي منزلت اجتماعي معلمان.
  •          تلاش به منظور ارتقاء سطح دانش و مهارت و آموزش حين خدمت معلمان.
  •          آشناساختن جامعه نسبت به جايگاه واقعي تعليم و تربيت.
  •          کوشش به منظور اجراي صحيح و دقيق مقررات حوزه‌ي آموزش‌ و پرورش.
  •          همکاري با سازمان‌ها و مؤسسات قانوني در کشور و در مجامع بين‌المللي.

وظايف و اختيارات:

  •          همكاري در تدوين مقررات براي تأمين حقوق حرفه ‏اي، حفظ و ارتقاء شئون اجتماعي معلمان.
  •          همکاري در تهيه و تعيين استانداردهاي آموزشي سطوح مختلف معلمان.
  •          همکاري در تعيين تعداد و نحوه پذيرش دانشجويان فرهنگي در دانشگاه‌هاي کشور.
  •          تلاش به منظور ارتقاء کيفي مهارت‌ها و دانش فارغ‌التحصيلان فرهنگي.
  •          کمک به ايجاد و گسترش زمينه‌هاي پژوهشي وتحقيقات علمي فرهنگيان در کشور و استفاده مفيد و کارآمد از دستاوردهاي اين تحقيقات.
  •          همکاری براي نظارت، کنترل و ارزشيابي نحوه ارايه خدمات درحوزه‌ي آموزش‌ و پرورش.
  •          همکاري در تعيين راه‌هاي تبادل علمي، تحقيقاتي و حرفه‌اي با سازمان‌هاي قانوني داخل کشور و نيز با ساير کشورها و مجامع علمي و حرفه‌اي بين‌المللي به منظور ارتقاء کيفيت آموزشي و خدماتي معلمان

ارسال مطلب برای صدای معلم

این آدرس ایمیل توسط spambots حفاظت می شود. برای دیدن شما نیاز به جاوا اسکریپت دارید

یکشنبه, 23 خرداد 1395 18:49 خوانده شده: 1829 دفعه چاپ

نظرات بینندگان  

پاسخ + +21 0 --
سیف 2415 1395/03/23 - 19:47
با سلام. این همه اهداف و وظایف وه برای سازمان معلمان نوشتی همه زیبا بودند ولی تا زمانیکه معلم از شغل خود رضایت قلبی نداشته باشد هیچ اتفاقی نخواهد افتاد .حتی با وجود چنین سازمانی میزان حقوق و مزایا نیز افزایشی نخواهند داشت. چون نگاه مناسب به آموزش و پرورش وجود ندارد. این کارها آب در هادن کوبیدن است درست مثل بیمه طلایی . آیا واقعا طلایی است؟!
پاسخ + 0 0 --
ناشناس 1395/03/23 - 23:51
باید از خودت مایه بذاری.
هیچ موقع توقع نداشته باش کسی دیگه برات کاری بکنه.
نظام معلمی میتونه یک گام به جلو باشه.
پاسخ + +18 -1 --
مرادی 1395/03/23 - 20:36
بسبار عالی به نکته های کلیدی خیلی خوب اشاره شده
پاسخ + +22 0 --
محمد 1395/03/23 - 20:46
الان معلمان هیچ نماینده رسمی که از حقوق شان دفاع کند،ندارند.به عنوان مثال در گفتگوهای تلوزیون فقط فانی شرکت می کند واز خودش تعریف می کند.ولی کارگران نماینده دارند،یا نظام پزشکی از افزایش تعرفه در گفتگوهای صداوسیما دفاع می کند
پاسخ + 0 0 --
الهام رفعیی 1395/03/24 - 08:55
باید با باور همگانی به توانستن ، بتوانیم با تشکیل سارمان نظام معلمی سازمانی صنفی بعنوان نماینده معلمان از حقوق به حق خود دفاع کنیم. تا وقتی منتظر باشیم دیگران تحت عناوین مختلف از حقوق ما دفاع کنند اتفاقی نمی افتد . به امید اتصمیم عاقلانه
پاسخ + +20 0 --
Azal 1395/03/23 - 21:20
باسلام و خسته نباشید . این برنامه ها و اهدافی که بهشون اشاره کردین نمیشه از طریق کانون صنفی مستقل فرهنگیان پیگیر شد با توجه به اینکه در مقطع کنونی فضا برای فعالیت کانونها معیا شده .
پاسخ + 0 0 --
ناشناس 1395/03/23 - 23:52
نظام معلمی یک ارگان با قابلیت اجرایی و حقوقیه.
شورا یا انجمن صنفی تا حد زیادی تشریفاتیه.
پاسخ + +17 -2 --
فرازی - آموزگار 1395/03/24 - 12:26
تنها را تامین معیشت و رفاه معلم را باید از طریق ایجاد نهادهایی چون " سازمان نظام معلمی " دنبال کرد. در کشوری که مسولان به فکر رفاه و ... معلم نیستند از معلمان بدون خود باوری چه انتظاری میشه داشت.
پاسخ + +13 0 --
شهسوارزاده 1395/03/25 - 22:17
به نام دوست
استاد گرامي و ارجمند چه مطلب ارزشمندي در رابطه با ضرورري ترين نياز آموزش و پرورش مطرح نموديد !
اميد است مجلس دهم در تصويب " قانون نظام معلمي " به وظايف قانوني و تاريخي خود عمل کند !
با تقديم شايسته ترين احترامات ارادتمند شما شهسوارزاده
پاسخ + +11 0 --
ناشناس 1395/03/26 - 10:50
نقد بسیار درست و منتقی. ایکاش فرهنگیان محترم کمی تفکر کرده و به حقوق حقه خود بیشتر اشنا می شدند و دست از اختلاف بر می داشتند.
پاسخ + +6 0 --
انصاری فر 1395/03/28 - 21:47
معلمان جهت احقاق حقوق خود نیازمند داشتن سازمانی مثل سازمان معلمان دارند. اما بیاید بدور از جنجال وسباسی کاری اتفاق بیفتد. نیاز به همکاری همه معلمان دارد.
پاسخ + +4 0 --
فرهنگی بازنشسته 1395/04/01 - 13:17
این هم مثل تمام کارهای قبلی تاثیری بر معیشت فرهنگیان نخواهد داشت زیرا اراده بالادستان اموزش و پرورش کشور بر تبعیض استوار است و نگاه مصرفی به این سازمان دارند. بنابراین امیدی به احقاق حقوق معلمان نیست.

نظر شما

صدای معلم، صدای شما

با ارائه نظرات، فرهنگ گفت‌وگو و تفکر نقادی را نهادینه کنیم.

نظرسنجی

آیا ملاقات های مردمی وزیر آموزش و پرورش دولت سیزدهم در کم کردن شکاف میان اداره و مدرسه و جلب اعتماد معلمان تاثیری دارد ؟

خیلی زیاد - 12.1%
زیاد - 3%
تا حدودی - 8.5%
تاثیری ندارد - 10.8%
نوعی عوام فریبی و سرکار گذاشتن معلمان است - 65.6%

مجموع آرا: 305

دیدگــاه

تبلیغات در صدای معلم

درخواست همیاری صدای معلم

راهنمای ارسال مطلب برای صدای معلم

کالای ورزشی معلم

تلگرام صدای معلم

صدای معلم پایگاه خبری تحلیلی معلمان ایران

تلگرام صدای معلم

Sport

تبلیغات در صدای معلم

تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به صدای معلم - اخبار فرهنگیان، معلمان و آموزش پرورش بوده و استفاده از مطالب با ذکر منبع بلا مانع است.
طراحی و تولید: رامندسرور