صدای معلم - اخبار فرهنگیان، معلمان و آموزش پرورش

هادي ورمزياري/ كارشناش ارشد برنامه ريزي آموزشي

برنامه ريزي درسي ؛ محور توسعه آموزش و پرورش

 برنامه درسی و مفهوم برنامه ریزی درسی در نظام آموزشی متمرکز ایران در نظام تعليم و تربيت  ايران ، برنامه درسي به صورت متمركز توسط آموزش و پرورش و با مسوليت مستقيم سازمان پژوهش و برنامه ريزي تدوين شده و معلم مي بايست از اين كتب درسي استفاده نمايد.

يكي از موضوعات اساسي در برنامه درسي هر كشور  تمركز گرايي برنامه درسي در كنار ابعاد سياسي و اجتماعي آن كشور است كه طيفي از تمركز گرايي مطلق و عدم تمركز گرايي مطلق را نشان مي دهد. اين بدان معني است كه برنامه درسي در هر كشور طيفي از تسلط و داشتن اختيار توسط دولت و يا واگذاري تمام اختيارات به موسسه پايين تر را نشان مي  دهد.

افزايش احتمال تحقق اهداف سازماني، تقويت كار گروهي و رسيدن به اهداف شخضي از مهمترين مزاياي برنامه ريزي و عوض شدن نگرش ها و حوادث غير منتظره از مهمترين چالش هاي پيش روي برنامه ريزي مي باشد.

ابتدا و به صورت تخصصي ، گريزي به مفاهيم " برنامه درسي" "برنامه ريزي" و "برنامه" داشته و مراحل برنامه ريزي آموزشي در آموزش و پرورش را مورد رصد قرار مي دهيم شايد با درك اين مفاهيم نگاه اولياء ، دانش آموزان و از همه مهمتر معلمان نسبن به رويكرد برنامه  درسي تغيير كرده  و بتوانيم برنامه درسي را به عنوان هسته مركزي برنامه هاي آموزش و پرورش در نظر بگيريم.

مفهوم برنامه درسي : آنچه در برنامه درسي مهم است آن است كه چه چيزي، چگونه و با چه ترتيب زماني به ديگران آموخته شود .

در حقيقت اگر بتوانيم برنامه هاي آموزش و پرورش را در قالب يك الگوي سازمان دهي شده قرار دهيم شالكه آن برنامه را در قالب برنامه درسي قرارمي دهند. نكته مهم در برنامه درسي تمام كشور ها از توسعه يافته يا كمتر توسعه يافته  چگونگي نگاه كردن به برنامه درسي آن كشور است.

دربرنامه ريزي بايست به ارزش گذاري و ارزش آفريني و به عينيت رسيدن هدف هاي تربيتي از طريق برنامه درسي هم توجه نمود.

اين آموختني ها در قالب برنامه درسي يا به صورت علمي و عملي (درس حرفه و فن) يا به صورت عقلاني (زبان و ادبيات فارسي) يا به صورت تلفيقي از عقلاني و عملي (حقوق و طب) و يا در چارچوب خلاقيت و شكوفايي شخصي (تربيت بدني و بهداشت رواني) خود را نشان مي دهد.

 

مفهوم "برنامه ريزي" : برنامه ريزي تنها به هدف نگاه نمي كند بلكه مسير و ابزار رسيدن به هدف را نشان مي دهد ؛ در حقيقت و به زبان ساده برنامه ريزي طراحي و نقشه جهت رسيدن به هدف مطلوب است جايي كه اين طرح و نقشه بايست به صورت فراگردي منطقي و حساب شده براي ميل به اهداف مشخص باشد.

 

مفهوم " برنامه" : برنامه حاصل فرآيند برنامه ريزي است كه داراي سند و مدركي است كه پيش بيني يك دوره مشخص را با توجه به داده ها نشان مي دهد.

تشخيص اهداف ، تجزيه و تحليل اهداف، تشخيص اولويت و اجرا در قالب چهار فراگرد درون داد، تبديل هدف، برون داد و بازخورد از مهمترين مراحل برنامه ريزي در آموزش و پرورش مي باشد.

در بخش دوم سلسله مراتب در مورد برنامه درسي ، به مباني جامعه شناختي و فلسفي برنامه ريزي اشاره خواهيم نمود.

اميد كه براي شما خوانندگان بالاخص فرهنگيان فرهيخته مثمر ثمر و تاثير گذار باشد چرا كه:

انسان در طول عمر خود دو آموزنده دارد : يكي روزگار و ديگري آموزگار اولي به بهاي زندگيت و دومي به بهاي زندگيش .


ارسال مطلب برای صدای معلم

این آدرس ایمیل توسط spambots حفاظت می شود. برای دیدن شما نیاز به جاوا اسکریپت دارید

جمعه, 21 خرداد 1395 14:40 خوانده شده: 2382 دفعه چاپ

نظرات بینندگان  

پاسخ + 0 0 --
امید 1395/03/21 - 16:09
سلام
آفرین برشما
بعد از مدت ها یک مقاله درست و حسابی خواندم
و دو سوال
چرا در کشور ما از بزرگان برنامه ریزی درسی مثل دکتر کوروش فتحی واجارگاه و دکتر مهرمحمدی استفاده نمی شود.؟
و چرا درس پژوهی در ساعات درسی معلمان جایی ندارد؟
پاسخ + +1 0 --
اشرفی 1395/03/21 - 17:36
دوست گرامی با سلام و سپاس از شما . در این مقاله ، برنامه ریزی در آموزش و پرورش را نقد نکرده اید و بیشتر تعاریفی مثل جزوه های درسی دانشگاهی ارائه نمودید . امیدواریم در بخش بعدی به نقد برنامه ریزی در آ . پ بیشتر بپردازید و در مورد پاراگراف دوم ( تمرکز گرایی مطلق و... ) شیواتر توضیح بفرمایید .

خداوند نیکی پناه تو باد ....

نظر شما

صدای معلم، صدای شما

با ارائه نظرات، فرهنگ گفت‌وگو و تفکر نقادی را نهادینه کنیم.

نظرسنجی

آیا ملاقات های مردمی وزیر آموزش و پرورش دولت سیزدهم در کم کردن شکاف میان اداره و مدرسه و جلب اعتماد معلمان تاثیری دارد ؟

خیلی زیاد - 12.1%
زیاد - 3%
تا حدودی - 8.5%
تاثیری ندارد - 10.8%
نوعی عوام فریبی و سرکار گذاشتن معلمان است - 65.6%

مجموع آرا: 305

دیدگــاه

تبلیغات در صدای معلم

درخواست همیاری صدای معلم

راهنمای ارسال مطلب برای صدای معلم

کالای ورزشی معلم

تلگرام صدای معلم

صدای معلم پایگاه خبری تحلیلی معلمان ایران

تلگرام صدای معلم

Sport

تبلیغات در صدای معلم

تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به صدای معلم - اخبار فرهنگیان، معلمان و آموزش پرورش بوده و استفاده از مطالب با ذکر منبع بلا مانع است.
طراحی و تولید: رامندسرور