صدای معلم - اخبار فرهنگیان، معلمان و آموزش پرورش

رضا هاشمی بنی/ آموزش و پرورش شهرستان بن

امتحان زبان انگلیسی خرداد 1395 مفهومی بود یا مصنوعی؟(سوم فنی و حرفه ای رشته کامپیوتر و سوم متوسطه)

شاگردان ما هنوز این قدر در مدرسه شان تربیت نشده اند که بعد از 13 سال درس خواندن و شرکت در امور پرورشی و تربیتی و هزارو یک برنامه دینی و اخلاقی و  برپایی نماز جماعت ظهر و عصر به مدد و پشتیبانی معنوی و مادی معاونت پرورشی فرا گرفته باشند که کتاب سوزاندن یعنی زیر سوال بردن یک دوره تعلیم و تربیت خودشان و پدر و مادرشان/ اصلا ما یاد گرفته ایم در مورد چیزهایی که نمی دانیم اظهار لحیه کنیم/ ما که در این نظام تعلیم و تربیت کاره ای نیستیم. حرف هم بزنیم می گویند بگذار هر چی می خواهد بگوید. مگر ما بی کاریم جواب بدهیم/ دو نمره از 40 نمره یعنی 1 نمره از بیست نمره دقیقا از کتاب و مطابق نظر آقای رئیس مرکز سنجش آموزش و پرورش است

اعتراضات دانش آموزان به سوالات امتحان نهایی و تحلیل محتوای امتحان زبان انگلیسی خرداد 1395

مقدمه:

امسال خرداد یعنی خرداد 95 شاهد کتاب سوزی عده قلیلی از دانش آموزان به علت ناآشنایی شان با منویات طراحان سوالات امتحان نهایی مرکز سنجش آموزش و پرورش بودیم که در نوع خود بی نظیر و البته مایه تاسف بود. شاگردان ما هنوز این قدر در مدرسه شان تربیت نشده اند که بعد از 13 سال درس خواندن و شرکت در امور پرورشی و تربیتی و هزارو یک برنامه دینی و اخلاقی و  برپایی نماز جماعت ظهر و عصر به مدد و پشتیبانی معنوی و مادی معاونت پرورشی فرا گرفته باشند که کتاب سوزاندن یعنی زیر سوال بردن یک دوره تعلیم و تربیت خودشان و پدر و مادرشان.

در مورد خانواده ها هم شاهدیم که بعد از این همه جلسات اولیا و مربیان و آموزش خانواده و برنامه های حمایت معنوی از روحیات دانش آموز و سعی در آرام سازی محیط زندگی و تحصیل فرزندان و البته خرید بهترین نوع وسایل ارتباطی مثل گوشی  های پیشرفته و عدم نظارت والدین به بهانه سرخورده شدن فرزند! و مدارس هیات امنایی هنوز هم یافت می شوند پدر و مادرانی که تریبت را از خانه که سه چهارم وقت فرزندشان در آن می گذرد حذف کرده اند و فرزندشان را یکه و تنها در برابر انواع و اقسام آسیب های شیرین و دوست داشتنی ! قرار داده اند  و به یک چهارم وقتی که در مدرسه سپری می شود بسنده کرده اند و خود را فارغ از تربیت می دانند و آسایش مادی فرزندشان منتهی آمال و آرزوی شان شده است .

خیلی هم که محبت کنند و به مدرسه سری بزنند نه برای شناسایی نقاط ضعف شخصیت و تربیت فرزند بلکه بیشتر و اولویت دار تر برای اظهار نظر های فاضلانه در مورد نحوه تدریس دبیران دروس گوناگون و نحوه عملکرد مدیر در مورد چندر غازی است که با اکراه برای تاوان شکستن میز و صندلی توسط  فرزندشان پرداخته اند -و گرفتن مچ دبیر  و معاون مدرسه که دو دقیقه دیر آمده و کل نظام تعلیم و تربیت فرزند به هم ریخته-  است.

اصلا ما یاد گرفته ایم در مورد چیزهایی که نمی دانیم اظهار لحیه کنیم دقیقا مثل الان که من این حرفها را می زنم!

گویی که خودم صاحب نظر در حوزه تعلیم و تربیتم و اولیای مدرسه و آموزش و پرورش اصلا از اصول تربیتی بی خبرند. نتیجه این ائتلاف نامیمون نحوه تفکر ما به عنوان اولیا و دانش آموزان و باز ما به عنوان اولیای مدرسه این می شود که  تکه پاره های تعلیم و تربیت ناجور و ناهمگون موجودی بسازد افسار گسیخته و گستاخ که بالاترین منطق و عقلانیتش سوزاندن و پاره کردن چند تا برگه کاغذ است که لااقل نام الله بر آنها نقش بسته است که حرمت دارد و غافل است از اینکه دوباره شهریور به همین کاغذپاره ها  نیاز دارد. و با افتخار این حرکت انقلابی!!! خودش را در کانال های پیام رسان ساخته دست اجانب و رادیوهای بیگانه و تلویزیون های منحط به نمایش می گذارد و بزرگترین افتخارش این است که معلم و مدرسه و آموزش و پرورش کشورش را که پدر و مادر خودش را هم پرورش داده است نظامی ناکارآمد و به دردنخور و زائد بداند و فکر کند حالا که چهار تا کودک هم عقل خودش در کانال تلگرام پیدا کرده و به مدد پول پدرش که گوشی لمسی برایش خریده و مشغول چرند گویی و بیهوده پروری و به سخره گرفتن همه چیز حتی عکس های دوران جوانی پدر و مادر خودش! است می تواند کشور و نظام و سیستم تعلیم و تربیت را به سخره بگیرد و ادبیات منحط و تعالیم گرانقدر کوچه و بازار و بعضا جفنگ گویی ها و بزرگتر از دهان حرف زدن های بزرگترهایش را لقلقه زبان و وسیله توسل به ذات موهوم خودپرستی و خود بزرگ بینی خود قرار دهد و هر چه می خواهد بگوید.

حکایت آن بی سر و پایی است که رفت و انگشت زد به یکی در کوچه ای و او برگشت و دو ریال به او داد و آن بی سر و پا فکر کرد حالا که این گدای بی مقدار کوچه و خیابان برای این انگشت فروکردن ناقابل دو ریال ناصری به من داده اگر به پادشاه مشتی فرو کنم چقدر می دهد و با این اندیشه سخیف و غریزه احمقانه  رفت و مشتی به شاه که در شارعی روان بود کرد و پادشاه نیز در عوض این ندانم کاری و ساده اندیشی  دستور مرگش را صادر کرد !

ما نمی خواهیم به تعدادی بی سرو پا که وجهه شریف دانش آموز را خدشه دار می کنند و از سر ندانم کاری انگشت به بزرگترشان می زنند دو ریال بدهیم چون می دانیم عاقبت این دو ریال دادن  برای آنها چیست. پس سعی می کنیم آنها را دوباره تربیت کنیم و با خودمان خلوت کنیم و ببینیم چرا به این روز سیاه در تربیت فرزندانمان افتاده ایم و از آنها هم می خواهیم  اگر هنوز می دانند فطرت چیست به فطرت خود برگردند.

در این گفتار نمی خواهیم مشکلات دانش آموزان را حل کنیم. نمی خواهیم مشکلات آموزش و پرورش را حل کنیم. نمی خواهیم خودمان را تبرئه کنیم. نمی خواهیم خودمان را سرزنش کنیم که ای کاش می توانستیم. نمی خواهیم به کسی بخندیم. فقط می خواهیم به سوالات زبان انگلیسی نظری بیندازیم و به رئیس مرکز سنجش آموزش و پرورش بگوییم که در دوره های آتی امتحان -لااقل امتحان زبان انگلیسی -یک نظرخواهی از دبیرخانه درس زبان انگلیسی یا مولف کتاب یا گروه آموزشی مربوطه در تهران یا استان ها بکند بعد سوال طراحی کند یا طراح انتخاب کند تا آدم های مغرض و کینه ورز پیدا نشوند و به خاطر یک اشتباه یک پشت میز نشین که اشتباهی در پشت آن میز نشسته و یک رزوه و واشر یک پیچ هرز این نظام بزرگ هم محسوب نمی شود کل نظام کشور و کل سیستم تعلیم و تربیت را با سوزاندن کتاب و نعره زنی در خیابان و عکس گرفتن و به زعم خودشان اعتراض!!! زیر سوال ببرند.

نویسنده این مطالب در خود این جسارت و جرات را می بیند که به عرایض خود پای بند باشد و آبرویش را پشتوانه و اعتبار عرایضش قرار دهد  و در مورد تک تک کلمات آن به هر مقام مسئولی که سرش به تنش بیارزد و به راستی و لیاقت و کاردانی در پشت آن میز موصوف نشسته باشد پاسخ گو باشد. اما همین جا با صدای رسا و قامت استوار اعلام می کند در مورد حرفهای صد من یک غاز و بی پشتوانه بعضی موجودات که همانند بیست و پنج تومانی کاغذی هیچ اعتباری ندارند  و تنها کاربردشان اسباب بازی کودکان است حرفی ندارد که بزند ؛ چون تجربه ثابت کرده در اکثر موارد حق با همین اعجوبه ها است . اعجوبه هایی که با بیست و پنج تومانی کاغذی به دکان می روند و همیشه حق به جانبند ! خرید هم می کنند و به دکاندار هم خرده می گیرند که اوه بابا! خیلی وقته بیست و پنج تومنی کاغذی چاپ شده تو بی خبری!!! بله پیشاپیش بگوییم و اقرار کنیم که ما از چاپ  این طوربیست و پنج تومانی های کاغذی بی خبریم و از اینکه شما صدها بسته از این کاغذ ها را در جیب دارید باز هم بی خبریم. خومان هم می دانیم!

لازم نیست یادآوری بکنید.مخلص کلام اینکه گفتار  ما شامل بخش های زیر است:

الف.بررسی سوالات زبان انگلیسی تخصصی کامپیوتر سال سوم

ب.بررسی سوالات زبان انگلیسی سال سوم متوسطه نهایی

***

الف.بررسی سوالات زبان انگلیسی تخصصی کامپیوتر سال سوم:

سال ها است که زبان رشته کامپیوتر تدریس کرده و نمونه سوالاتش را فراوان دیده ام و لااقل تا امسال فرار از اهداف مولف کتاب و نادیده گرفتن آنها این قدر فاحش و برجسته نبود که بخواهم به سوالات امتحان نهایی نگاهی بیاندازم. کاش این نگاه را داده بودند دبیرخانه زبان انگلیسی یا گروه های آموزش زبان یا یک دبیر زبان دیگر انداخته بود!

ما که در این نظام تعلیم و تربیت کاره ای نیستیم. حرف هم بزنیم می گویند بگذار هر چی می خواهد بگوید. مگر ما بی کاریم جواب بدهیم؟

در طی این سال ها عجیب است که فقط در خرداد و شهریور سال 88 سوالات بدون درک مطلب و متن طرح شده و امسال که خرداد 95 است. اما  چه کار کنیم که هدف کلی مولف کتاب زبان تخصصی سال سوم رشته کامپیوتر فنی و حرفه ای در کتاب درسی دقیقا چنین آمده است:

آشنایی با برخی از اصطلاحات تخصصی در زبان انگلیسی در حوزه رایانه و توانایی درک متون انگلیسی مرتبط و استفاده از راهنمای نرم افزارها

1.بررسی سوالات از  نظر مطابقت با اهداف مولف کتاب:

الف.بخش A: معنی لغات که فرض می کنیم مطابق هدف reading است اگر چه کتاب دقیقا و صریحا گفته که هدف درک مطلب و متون است نه ترجمه کلمات خارج از متن.

ب. بخش B-C D-E   را کلا فرض می کنیم در باره اهداف دیگر از قبیل واِژه سازی و دستور زبان و درک کامل متن و پیدا کردن اطلاعات خاص در متن است. که البته نیست. در باره واژه سازی حتی یک سوال هم طرح نشده است. از نکات دستوری حتی یک سوال هم طرح نشده است.

ممکن است بفرمایید در بخش C دانش آموز باید با توجه به کدام متن تشخیص بدهد که جمله درست است یا غلط ؟ با توجه به دانش خودش ؟ در اهداف کتاب هیچ جا ذکر نشده که باید دانش آموز متون درس ها را حفظ کند یا به خاطر داشته باشد. پس این دو و نیم نمره چگونه تخصیص می یابد؟ دو و نیم نمره !

ج. بخشF  چهار تا سوال طرح کرده و گفته به انگلیسی پاسخ کامل بدهید اما متنی نیست که با توجه به آن پاسخ بدهد. پس هدف مولف کتاب که آقای مسئول مرکز سنجش آموزش و پرورش ادعا می کند طراحان با توجه به آن سوال طرح کرده اند کجاست؟ آیا ممکن است در جلسات خصوصی که با طراح محترم دارند بفرمایند پس این هدف مولف کتاب کجا رفت؟سه و نیم نمره !

 

2.  ایرادات محتوایی و زبانی فاحش :

مواردی که باید نمره اش را ندیده بگیریم یا نمره اش را  به رایگان تخصیص بدهیم چون اشتباه از طراح است که سوال دارای اشتباه دستوری و لغوی طرح کرده است.

الف. قسمت Bگزینه های a تا kقاعدتا همگی باید مترادف کلمات 16  تا 25 باشند. اما در مورد dمی بینیم که هیچ همخوانی با مترادف ندارد و یک کاربرد از clock ارائه شده است و نه مترادف.بیست و پنج صدم نمره !

ب. سوال 32: در هیچ کجای کتاب عبارت COBOL Languageبه کار نرفته است. در واقع Lآخر در کلمه COBOLهمان سرواژه Languageاست.بیست و پنج صدم نمره !

ج. سوال47 اولا جواب های BوCمثل هم است و ثانیا ما قدیم ها می خواندیم که به کار بردن گزینه های من درآوردی که وجود خارجی ندارد در گزینه های غلط درست نیست. نکند جدیدا این قاعده نقض شده است؟ ثالثا ممکن است طراح محترم بگوید Digital Video Disk چه چیزی است؟مگر دیسک ویدئویی غیر دیجیتال هم داریم؟بیست و پنج صدم نمره !

د. سوال 48: ما آموخته بودیم که درعبارت One of the most important…..ofبه جای نقطه چین باید حتما اسم جمع بیاید اما گویی زبان انگلیسی خیلی تغییر کرده است! و جدیدا اسم مفرد میاید.بیست و پنج صدم نمره !

ه.سوال 49: قدیم ها می گفتند اگر فاعل سوم شخص مفرد بود مثل heو shو it بعد از آن در زمان حال ساده باید فعل Sبگیرد که اسمش را هم می گفتند sسوم شخص مفرد.حالا گویی Sنمی گیرد.چون در این سوال طراح بزرگوارSنگذاشته است.

Which item in Windows desktopمفرد است پس helpباید به صورت helps نوشته شود.بیست و پنج صدم نمره !

و. سوال 53: مجهول نیست که به صورتis not referنوشته شود اصلا همچنین عبارتی در انگلیسی نیست. والله نیست!باید این طوری نوشته شود:do not refer.

ز. سوال 53:Which of the following options صحیح است که البته به اشتباهWhich of the following option نوشته شده و بالطبع بعد از آن باید فعل doبیاید که در مورد 6 به آن اشاره شد.شاهد بر این مدعا جمله زیر از صفحه 60 کتاب درسی:

Read the article below and decide which of the words in the box best

describe a GUI (graphical user interface(.

بیست و پنج صدم نمره !

نتیجه:

انصافا اگر بخواهیم منویات مولف کتاب را خیلی پیش پا افتاده و با مسامحه در نظر بگیریم باید  هفت و نیم نمره به دانش آموزان ارفاق کرد یا اینکه به جایش دوباره سوال مناسبت ری طرح کرد تا منویات و اهداف مولف در آموزش و امتحان لحاظ بشود.

حالا اگر کسی دوازده و نیم بیشتر گرفته که حتما در بین دانش آموزان ساعی و فعال همچنین افرادی کم نیستند فقط با توجه به تلاش دبیر گرامی و همت خودشان بوده و طراح هر چه توانسته در جهت کاهش نمره آنها ناخودآگاه و ناخواسته همت به خرج داده است. پدر بزرگوار و اندیشمندم جمله قشنگی همیشه می گوید که بد نیست خدمت طراح محترم و رئیس مرکز سنجش آموزش و پرورش عرض کنم. مگر هر کاری به آدم گفتند  آدم باید انجام دهد؟ مگر قحط الرجال است؟

*************************

ب.بررسی سوالات زبان انگلیسی سال سوم متوسطه نهایی

در جوابیه آقای رئیس مرکز سنجش آموزش و پرورش به دانش آموزان در مورد سختی سوالات ایشان فرموده بودند که طراحان آماده اند در هر موردی پاسخ بدهند چون از کتاب سوال طرح کرده اند.خوب بیایید با هم برویم و ببینیم که چگونه این طراحان از کتاب زبان انگلیسی 3 سوال طرح کرده اند. البته ما از آقای رئیس مرکز سنجش آموزش و پرورش و طراحان پاسخ نمی خواهیم چون توجیه خیلی وقت است که  در ادبیات مسئولین ما مترادف پاسخ شده است.

 

1.کلمات ناقص را به طور کامل بازنویسی کنید. 4 نمره

الف. خواهشمند است بفرمایند کجای کتاب حتی یک نمونه سوال از املای کلمات آمده است؟شما که در راهنمای تصحیح شماره درس ها را هم برای روشن شدن اذهان! نوشته اید لااقل یک نمونه سوال بفرمایید که در کتاب که مرجع طرح سوال شما بوده است به این شکل آمده باشد.ممکن است بفرمایید بارم بندی وزارتخانه این طوری گفته است. فرمایش تان صحیح است اما وزارتخانه برای معلم و مدرس گفته نه برای دانش آموز و اگر می خواست که دانش آموز به املای کلمات به این شکل تسلط بیابد حتما در مقدمه کتاب می نوشت که دانش آموزان با این شکل املا آشنا شوند.

شما شاید وقت ندارید و مشغله های فکری مهمتری از دانش آموز و مدرسه دارید اما من وقت کافی دارم و مقدمه کتاب زبان 3 را خواندم هیچ جا اشاره ای به یادگیری املای کلمات به این شکل و حتی به هیچ شکل دیگری نشده است. باز ممکن است بگویید سال های قبل این طوری طرح می شده و دانش آموزان با بررسی نمونه سوالات سال های قبل متوجه می شوند که املا چگونه در نهایی مطرح می شود.

خدمت تان عرض کنم که همه دعوا سر همین موضوع است که آقای رئیس مرکز سنجش آموزش و پرورش گفته اند طراحان از کتاب سوال طرح کرده اند و دانش آموزانی که سوالات سال های قبل یا جزوه خوانده اند چون کتاب را مطالعه نکرده اند نمره خوبی نگرفته اند و سوالات مفهومی بوده است. اما جهت اطلاع شما عزیزان و همچنین آقای رئیس مرکز سنجش آموزش و پرورش عرض می شود که علیرغم اینکه شما هیچ گونه دلیلی برای طرح سوال املا از کتاب درسی ندارید بنده به عنوان یک  معلم زبان انگلیسی از همان ابتدا شاگردان خودم را با نحوه طرح سوال با استفاده از نمونه سوالات سال های قبل آشنا کردم و نتیجه اش این است که علیرغم تلاش طراح برای طرح کلماتی که در سال های گذشته نیامده:

تعداد 13 کلمه از 16 کلمه در سوالاتی که با دانش آموزان کار کرده بودم وجود داشت. که می شود  سه و بیست و پنج صدم نمره از کل 4 نمره این قسمت!

در حالی که با روش مفهومی مورد ادعای آقای رئیس مرکز سنجش آموزش و پرورش دانش آموز نمی داند چگونه از املای کلمات سوال طرح  می شود و لاجرم نمره نمی آورد چون فقط  به توصیه  او کتاب را مطالعه کرده است.

ب. در مورد جمله E.Fباید عرض بشود که چون قبلا airplanes اختراع شده دیگر نمی گویند inventedبلکه می گویند madeاگر حوصله داشتید و خواستید بروید به سایت دانشگاه کمبریج بریتانیا تا تفاوت invent ,و make را متوجه بشوید. تازه آزمون آنلاین هم دارد!

ج. به نظر می رسد طراح محترم فکر کرده اندخوب هر کلمه ای از هر جای کتاب دلمان خواست برمی داریم و هر جمله ای دلمان خواست می سازیم و می دهیم به دانش آموز تا بفهمد سوال مفهومی یعنی چه! ما هم موافقیم اما باید خدمت طراح عرض کنیم که اگر این طوری بود آقای رئیس مرکز سنجش آموزش و پرورش می گفت سوالات در سطح کتاب است نه از محتوای کتاب.طراح محترم عنایت داشته باشند که  تقریبا هیچ جمله ای از کتاب عینا استفاده نشده است پس جملات کتاب بچه دردی می خورند؟

 

2. با استفاده از کلمات داده شده جمله های زیر را کامل کنید (یک کلمه اضافی است) 4 نمره

الف. دوباره به نظر می رسد طراح محترم فکر کرده اند خوب هر کلمه ای از هر جای کتاب دلمان خواست برمی داریم و هر جمله ای دلمان خواست می سازیم و می دهیم به دانش آموز تا بفهمد سوال مفهومی یعنی چه! مسئله ای نیست اما باید توجه کنیم که اگر این طوری بود آقای رئیس مرکز سنجش آموزش و پرورش می گفت سوالات در سطح کتاب است نه از محتوای کتاب.طراح محترم عنایت داشته باشند که تقریبا هیچ جمله ای از کتاب عینا استفاده نشده است پس جملات کتاب به چه دردی می خورند؟

با وجود اینکه طراح  بسیاری از جملات خودش را ساخته و پرداخته اما تعداد 4 تا از جملات و کلمات مربوطه در مطالبی که در کلاس بنده تدریس شده وجود دارد.

تعداد 4 کلمه از 8 کلمه در سوالاتی که با دانش آموزان کار کرده بودم وجود داشت. که می شود  دو نمره از کل 4 نمره این قسمت!

ب. به جمله 3 دقت بفرمایید:

3.English people say prayers before their dinner ………

آیا اصلا قاطبه انگلیسی ها که مسلمان نیستند نماز می خوانند که قبل شام باشد یا بعد شام؟ وانگهی من می دانم که منظور شما دعا کردن است اما عبارت say prayers در فرهنگ دینی ما و در کشور ما و برای دانش آموزان ما یعنی نماز خواندن به عنوان یک مسلمان. می فرمایید نه بروید کتاب زبان دوم را ببینید  صفحه شش Speaking1     

He had said his prayers.

حالا این سوال را که از نظر کاربردی و نقشی غلط است چه کار کنیم؟نیم نمره هم داشته است.

 

3. شکل صحیح کلمات داخل پرانتز را در جاهای خالی بنویسید. 3 نمره

الف. سه باره به نظر می رسد طراح محترم فکر کرده اند خوب هر کلمه ای از هر جای کتاب دلمان خواست برمی داریم و هر جمله ای دلمان خواست می سازیم و می دهیم به دانش آموز تا بفهمد سوال مفهومی یعنی چه! با نهایت خرسندی و شعف خدمت طراح عرض کنیم که اگر این طوری بود آقای رئیس مرکز سنجش آموزش و پرورش می گفت سوالات در سطح کتاب است نه از محتوای کتاب.طراح محترم عنایت داشته باشند که  تقریبا هیچ جمله ای از کتاب عینا استفاده نشده است پس جملات کتاب به چه دردی می خورند؟

با وجود اینکه طراح  بسیاری از جملات خودش را ساخته و پرداخته اما تعداد 5 تا از جملات و کلمات مربوطه در مطالبی که در کلاس بنده تدریس شده وجود دارد.

تعداد 5 کلمه از 6 کلمه در سوالاتی که با دانش آموزان کار کرده بودم وجود داشت. که می شود  دو و نیم نمره از کل 3 نمره این قسمت!

ب.  سوال 14.دارای یک نکته دستوری است که در سال چهارم تدریس می شود.

14. Different newspapers published every day give us a ……choice.

خوب باشد به طراح چه مربوط است؟ سواد طراح و من به آن نکته سال چهارم هم می رسد. دانش آموز بلد نیست به ما چه مربوط است؟حالا این سوال را که از نظر دستوری  لااقل بخشی از آن مربوط به سال چهارم است چه کار کنیم؟نیم نمره هم داشته است.

 

4. جمله های زیر را فقط با نوشتن کلمات مناسب کامل کنید 3 نمره.

الف .چهار باره به نظر می رسد طراح محترم فکر کرده اند خوب هر کلمه ای از هر جای کتاب دلمان خواست برمی داریم و هر جمله ای دلمان خواست می سازیم و می دهیم به دانش آموز تا بفهمد سوال مفهومی یعنی چه! ما هم موافقیم اما باید خدمت طراح عرض کنیم که اگر این طوری بود آقای رئیس مرکز سنجش آموزش و پرورش می گفت سوالات در سطح کتاب است نه از محتوای کتاب.طراح محترم عنایت داشته باشند که  تقریبا هیچ جمله ای از کتاب عینا استفاده نشده است پس جملات کتاب به چه دردی می خورند؟

با وجود اینکه طراح  بسیاری از جملات خودش را ساخته و پرداخته اما تعداد 3تا از جملات و کلمات مربوطه در مطالبی که در کلاس بنده تدریس شده وجود دارد.

تعداد 3 کلمه از 6 کلمه در سوالاتی که با دانش آموزان کار کرده بودم وجود داشت. که می شود  یک و نیم نمره از کل 3 نمره این قسمت!

 

5. پاسخ صحیح را از بین گزینه های داده شده انتخاب کنید3 نمره.

الف .پنج باره به نظر می رسد طراح محترم فکر کرده اند خوب هر کلمه ای از هر جای کتاب دلمان خواست برمی داریم و هر جمله ای دلمان خواست می سازیم و می دهیم به دانش آموز تا بفهمد سوال مفهومی یعنی چه! ما هم موافقیم اما باید خدمت طرح عرض کنیم که اگر این طوری بود آقای رئیس مرکز سنجش آموزش و پرورش میگفت سوالات در سطح کتاب است نه از محتوای کتاب.طراح محترم عنایت داشته باشند که  تقریبا هیچ جمله ای از کتاب عینا استفاده نشده است پس جملات کتاب به چه دردی می خورند؟

جهت اطلاع تان عرض می شود که همچین سوالاتی اصلا توی کتاب درسی نیست! و همه اش از روی نمونه سوالات سال های قبل طراحی شده است.

تعداد 6 جمله  از 6 جمله در سوالاتی که با دانش آموزان کار کرده بودم وجود داشت. که می شود  3 نمره از کل 3 نمره این قسمت!

ب. به سوال 25 دقت بفرمایید. my little boy یعنی چه؟ نکند طراح می خواسته بگوید my little son?

بله حتما ایشان می دانند که boy به معنی پسر است اما نه با نسبت پدر و فرزندی و son به معنی پسر است با نسبت پدر و فرزندی. خوب اشتباه سهوی است دیگر! ما که گفتیم مسئولین ما که بنا نیست جواب بدهند آنها مسئولند . می فهمید ؟ مسئول!!!

 

6. با هر گروه از کلمات زیر یک جمله کامل بنویسید. 2 نمره

الف .شش باره به نظر می رسد طراح محترم فکر کرده اند خوب هر کلمه ای از هر جای کتاب دلمان خواست برمی داریم و هر جمله ای دلمان خواست می سازیم و می دهیم به دانش آموز تا بفهمد سوال مفهومی یعنی چه! ما هم موافقیم اما باید خدمت طراح عرض کنیم که اگر این طوری بود آقای رئیس مرکز سنجش آموزش و پرورش می گفت سوالات در سطح کتاب است نه از محتوای کتاب.طراح محترم عنایت داشته باشند که  تقریبا هیچ جمله ای از کتاب عینا استفاده نشده است پس جملات کتاب به چه دردی می خورند؟

تعداد 2 جمله  از 2 جمله در سوالاتی که با دانش آموزان کار کرده بودم وجود داشت. که می شود  2 نمره از کل 2 نمره این قسمت!

 

7. بر اساس جمله های داده شده جملات ناقص را کامل کنید 2 نمره

الف. گویی طراح دارد به سمتی پیش می رود که از کتاب سوال طرح کند این دو سوال تا حدود زیادی شبیه سوالات کتاب می باشند. عرض تبریک و شادباش.

تعداد 2 جمله  از 2 جمله در سوالاتی که با دانش آموزان کار کرده بودم وجود داشت. که می شود  2 نمره از کل 2 نمره این قسمت!

 

8.  با توجه به تصاویر به سوالات زیر پاسخ کامل بدهید.2 نمره.

الف. برای بار اول عرض می شود که این دو سوال دقیقا از کتاب طرح شده و می توان گفت  که دو نمره از 40 نمره یعنی 1 نمره از بیست نمره دقیقا از کتاب و مطابق نظر آقای رئیس مرکز سنجش آموزش و پرورش است. فقط تصاویر بیشتر به سبک کوبیسم است ، مسئله ای نیست هر کس از ظن خود شد یار من. بنا نیست که تصویر واضح باشد که.  پس خلاقیت دانش اموز کجا می رود؟  خواهشمند است در اوقات فراغت به این تصاویر نگاهی بیاندازید مطمئنا در تلطیف روحیه و ورزش فکری و جلوگیری از آلزایمر مفید فایده خواهند بود که این منافع به صورت ناخواسته توسط طراح به دانش آموزان رسیده است! تبریک به ایشان به خاطر رعایت دیدگاه هایشان توسط طراح محترم!

تعداد 2 جمله  از 2 جمله در سوالاتی که با دانش آموزان کار کرده بودم وجود داشت که می شود  2 نمره از کل 2 نمره این قسمت!

 

9. پاسخ صحیح سوالات قسمت A را از بین جواب های قسمتB انتخاب کنید.( یک پاسخ اضافی است) 4 نمره

پاسخ سوال 33 بخش H است.  ما می دانیم که آوردن the قبل از music غلط است چون شنونده هیچ اطلاعی در مورد سرگرمی گوینده ندارد و سوالش منحصرا در باره نوع سرگرمی اوست نه در مورد نوع موسیقی!

تعداد 4 جمله  از 8 جمله در سوالاتی که با دانش آموزان کار کرده بودم وجود داشت. که می شود  2 نمره از کل 4 نمره این قسمت!

 

10. تلفظ. 2 نمره

تعداد 16 کلمه  از 16 کلمه در سوالاتی که با دانش آموزان کار کرده بودم وجود داشت که می شود  2 نمره از کل 2 نمره این قسمت!

 

11. مفهوم جملات 3 نمره

الف . هفت باره به نظر می رسد طراح محترم فکر کرده اند خوب هر کلمه ای از هر جای کتاب دلمان خواست برمی داریم و هر جمله ای دلمان خواست می سازیم و می دهیم به دانش آموز تا بفهمد سوال مفهومی یعنی چه! ما هم موافقیم اما باید خدمت طرح عرض کنیم که اگر این طوری بود آقای رئیس مرکز سنجش آموزش و پرورش می گفت سوالات در سطح کتاب است نه از محتوای کتاب.طراح محترم عنایت داشته باشند که  تقریبا هیچ جمله ای از کتاب عینا استفاده نشده است پس جملات کتاب به چه دردی می خورند؟

تعداد 3 جمله  از 3 جمله در سوالاتی که با دانش آموزان کار کرده بودم وجود داشت. که می شود  3 نمره از کل 3 نمره این قسمت!

12. و 13. متون هستند که دوباره اصلا در کتاب نیستند و مجموعا 7 نمره هم دارند شاگردان من با دانش لغوی که داشته اند و سوالاتی که کار کرده اند می توانند 5 نمره از این هفت نمره را به خود اختصاص دهند.

نتیجه:

 با طرح سوالات در طی سال تحصیلی و آشنا کردن دانش آموزان با نمونه سوالات حداقل می توان 25/27 نمره از 40 نمره بدون دغدغه خاطر از همین سوالات فعلی سال 95 خرداد ماه که به زعم آقای رئیس مرکز سنجش آموزش و پرورش و طراح بزرگوار خیلی مفهومی است را اخذ کرد در حالی که اگر فقط ملاک و معیار کتاب درسی بدون عنایت به نمونه سوال باشد حداکثر میزان نمره به 9 نمره از 40 نمره می رسد که در بخش های املا( با مسامحه) و سوالات 18 و 19 و  29 و 30  و 31 و 32  اخذ می شود.


ارسال مطلب برای صدای معلم

این آدرس ایمیل توسط spambots حفاظت می شود. برای دیدن شما نیاز به جاوا اسکریپت دارید

یکشنبه, 16 خرداد 1395 14:25 خوانده شده: 2189 دفعه چاپ

نظرات بینندگان  

پاسخ + +4 -22 --
معلم زبان 1395/03/16 - 15:57
متاسفانه با تمام احترام به نویسنده مقاله، باید به حالشان بابت ایت تحلیل ابکی سولات تبریک گفت. در این صورت چه انتظاری از دانش اموزان داریم وقتی کسی که خود را علامه زبان میداند نمی تواند هدف اموزش زبان را بداند.
پاسخ + 0 0 --
همکار دلسوز 1395/03/17 - 01:55
معلم زبان عزیز شما راست میگویید. این موجود اینقدر بینوا است که حرفهایش ارزش نقد کردن ندارد.تحلیل ...که از ذهن ...ایشان بر آمده نشان میدهد که نمیتواند هدف آموزش زبان را بداند.اما شما هم یک کم زیاده روی کرده اید این موجود کجا خودش را علامه زبان میداند؟ از کجای این مطالب بی سر و ته این موضوع را فهمیدید؟این.... یک جایی گفته اصلا ما یاد گرفته ایم در مورد چیزهایی که نمی دانیم اظهار لحیه کنیم دقیقا مثل الان که من این حرفها را می زنم! خوب فکر نمیکنید خودش میگوید که چیزی نمیداند و ندانستن هدف آموزش زبان برای کسی که قبل از من و شما اقرار به ندانستن کرده عیب نیست؟ مطلب دیگر آنکه به هر حال این... احساس مسئولیت کرده و آبروی خودش را آورده و به شما همه چیزش را عرضه کرده لابد عرضه این را هم دارد که در صورت درخواست تحلیل غیر آبکی هم بنویسد و بگوید. خدا وکیلی عجب ادمی است این موجودهمه انتقادها و مته به خشخاش گذاشتن ها را قبل از من و شما دیده و گفته .
پاسخ + 0 0 --
همکار دلسوز 1395/03/17 - 01:56
حکایت آن ادمی است که هر چه فحش بود بخودش داد و طرف مقابل که برای دعوا آمده بود دید هیچ چیز اضافه ای ندارد که بگوید و از رو رفت.مثال بیست و پنج تومانی کاغذی مثال قشنگی است . نکته آخر اینکه یک دوستی ما داشتیم قدیمها یک ژیان داشت و میدانید ژیان در مقابل بنز یعنی چه! خلاصه یک دوست دیگرمان به ایشان در جمعی گفت ژیان هم شد ماشین؟هم خود ادم را میبرد و هم آبروی آدم را؟ و دوست متفکر من به او گفت بابا جان تو همین را هم نداری و مجبوری هر روز سوار همین بشوی تا برسی به این پارک زیبا و جفنگ گویی کنی.فکر کنم من و شما با ژیان این بدبخت بی هنر پیچ پیچ رسیده ایم به پارک زیبا. بیایید کارمان را بهتر انجام دهیم
پاسخ + 0 0 --
دستبوس معلم زبان 1395/03/17 - 02:00
برادر یا خواهر گرامی شما درست میفرمایید. دانش زبان در مملکت ما اینقدر بد شده است که این ... هم اظهار نظر میکند ما بی صبرانه منتظر آموزش هدف آموزش زبان از سوی شما به این موجود بد سگال هستیم وگرنه خودمان بخوبی هدف آموزش زبان را میدانیم یک وقت فکر بد نکنید فکر کنید نمیدانیم و به ما هم بخندید.با سپاس.یک بزرگی گفته بجای اینکه به تاریکی لعنت بفرستید شمعی روشن کنید. یا الله عزیز این بدبخت شمع را آورده روشنش کن دیگر. ها ماشاالله.
پاسخ + +22 -1 --
علی 1395/03/16 - 19:39
آتش زدن کتاب توسط دانش آموزان باید تلنگر جدی به مسوولین باشد که آموزش و پروش به کجا دارد میرود هنوز هم با معلمان دشمنی کنید
پاسخ + 0 0 --
علی 1395/03/16 - 21:27
دیر نخواهد شد که شما مسوولین را هم بسوزانند
پاسخ + +14 0 --
ناشناس 1395/03/17 - 01:04
مشکل اصلی کشورفرهنگی است که به جایی نمیرسیم ولی ازمجموع دویست وهشتاد نماینده فقط چهارنفرخواهان عضویت دراین کمسیون شدند ووو
پاسخ + +10 0 --
دانش آموز تهرانی 1395/03/21 - 12:03
امتحان نیست انتقام است عقده خال کردنه ... بر طراح و مسئولش
پاسخ + +9 -1 --
یه دانش اموز قدیمی 1395/03/21 - 21:59
این بار اولی نیست که از این اتفاقات می افتد تا کی میخواهید از این کارها بکنبد خجالت آور است کشوری که در زمینه علم و فناوری پیشرو است با این کار شما که معلوم نیست تا کی ادامه یابد باید عقب افتاده باشیم با شما شدیم 80 میلیون
کز دیو و دد ملولم و انسانم ارزوست

نظر شما

صدای معلم، صدای شما

با ارائه نظرات، فرهنگ گفت‌وگو و تفکر نقادی را نهادینه کنیم.

نظرسنجی

آیا ملاقات های مردمی وزیر آموزش و پرورش دولت سیزدهم در کم کردن شکاف میان اداره و مدرسه و جلب اعتماد معلمان تاثیری دارد ؟

خیلی زیاد - 12.1%
زیاد - 3%
تا حدودی - 8.5%
تاثیری ندارد - 10.8%
نوعی عوام فریبی و سرکار گذاشتن معلمان است - 65.6%

مجموع آرا: 305

دیدگــاه

تبلیغات در صدای معلم

درخواست همیاری صدای معلم

راهنمای ارسال مطلب برای صدای معلم

کالای ورزشی معلم

تلگرام صدای معلم

صدای معلم پایگاه خبری تحلیلی معلمان ایران

تلگرام صدای معلم

Sport

تبلیغات در صدای معلم

تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به صدای معلم - اخبار فرهنگیان، معلمان و آموزش پرورش بوده و استفاده از مطالب با ذکر منبع بلا مانع است.
طراحی و تولید: رامندسرور