صدای معلم - اخبار فرهنگیان، معلمان و آموزش پرورش

در اولین نشست خبری با اصحاب رسانه در سال 95 مطرح شد:

معاون وزیر آموزش و پرورش در پاسخ به پرسش صدای معلم : رک و بی پرده و صریح بگویم تابع قانون هستیم و نه روابط ! با هیچ کس تعارف نداریم چه چپ و چه راست !

گروه گزارش / اکنون که مورد تهاجم سنگین قرار گرفته ایم به همین خاطر است که از افراد مختلف پرونده هایی در دست ماست / ما قبول داریم درصدی از مدارس متاسفانه تحت عنوان شهریه و امکاناتی که به خانواده ها ارائه می کنند شهریه های بالاتر از انتظار و فراتر از آن را به مردم اعلام می کنندامسال چیزی به نام فرم دستی قرار داد بین مدرسه و اولیا وجود نخواهد داشتبحث خصوصی سازی هیچ گونه ارتباطی با مدارس غیردولتی ندارد و این را چندین بار اعلام کرده ایم اما عده ای اصرار می ورزند که آموزش و پرورش قصد خصوصی سازی دارداین مدارس بعضا توسط برخی نمایندگان مجلس و نیز تعدادی از مقامات اداره می شودسازمان مدارس غیردولتی اقتدار لازم را برای برخورد با مواردی که مطرح شد ندارد/ با هیچ کس هم تعارف نداریم ! نه از جناح چپ و نه از جناح راست !/حداقل پرداختی به معلمان باید همانی باشد که وزارت کار اعلام می کند /اگر این حقوق پرداخت نشود از طریق ارزیاب هایی  که از مدارس بازدید می کنند پی گیری خواهد شد

وضعیت شهریه ها و ثبت نام در مدارس غیردولتی و تعیین شهریه در مناطق مختلف تهران و پرداخت حقوق و بیمه معلمان

اولین نشست رسانه ای مرضیه گرد معاون وزیر آموزش و پرورش و رئیس سازمان مدارس غیردولتی و نیز مجتبی زینی وند مدیر کل مدارس غیردولتی وزارت آموزش و پرورش در سال 95 امروز دوشنبه ساعت 9 صبح در محل سالن اجتماعات برگزار گردید .

این نشست با مقدمه ای از خانم گرد شروع شد و با مدیریت خانم علی محمدی به عنوان مجری جلسه ، خبرنگاران رسانه ها به طرح پرسش های خود پرداختند .

محتوای نشست با پرسش از وضعیت و میزان شهریه در مدارس غیردولتی آغاز و بیشترین وقت این گفت و گوی خبری در این موضوع ادامه یافت .

 گرد در ابتدا تصویب لایحه دائمی شدن مدارس غیردولتی پس از 28 سال را نقطه عطفی در تثبیت مشارکت های مردمی برشمرد .

ایشان تصریح کرد ما قبول داریم درصدی از مدارس متاسفانه تحت عنوان شهریه و امکاناتی که به خانواده ها ارائه می کنند شهریه های بالاتر از انتظار و فراتر از آن را به مردم اعلام می کنند .

شهریه در سال های قبل به صورت درصدی افزایش پیدا می کرد اما از دو سال گذشته سیاست ما بر اجرای قانون و رعایت الگوی شهریه است .

مجتبی زینی وند در تکمیل سخنان ایشان عنوان کرد الگوی شهریه بر اساس میزان هزینه تمام شده تعریف شده است .

با آسیب شناسی های انجام شده و به صورت رسمی الگوی شهریه در تمام کشور اعلام گردید و حتی برای تک تک مدارس میزان شهریه مصوب مشخص شد .

مدیر کل مدارس غیردولتی مبنای الگوی شهریه را بر اساس 7 سرفصلی که در ماده 15 قانون تاسیس و اداره مدارس آمده است  دانست که شامل مقطع تحصیلی ، سطح آموزشی و پرورشی ، برنامه سال تحصیلی ، فعالیت های فوق برنامه ،فضای فیریکی ،تجهیزات و نرخ تورم می باشد .

زینی وند در ادامه به 13 شاخص اشاره کرد که بر مبنای عملکرد آموزشی و پرورشی تنظیم شده است .

او گفت قبلا برای این مساله فرمول مشخصی وجود نداشت اما امسال برنامه مصوب و فعالیت های فوق برنامه را تحت عنوان  شهریه ثابت و شهریه فوق برنامه در یک برنامه اعلام کردیم .

پوستر شهریه از طریق مناطق به مدارس اعلام شده و مدارس را موظف کرده ایم این پوسترها در معرض دید اولیای محترم قرار بگیرد . حتی  فرم قراردادی که مدیران و موسسان مدارس غیردولتی با اولیا می بندند در سامانه شهریه مدارس غیردولتی یکسان قرار داده شده است .

ایشان تصریح کرد امسال چیزی به نام فرم دستی قرار داد بین مدرسه و اولیا وجود نخواهد داشت .

زینی وند  با اشاره به الزامی بودن فعالیت ها به صورت اختیاری و نیز کلاس های تابستانی تصریح کرد با مدارسی که این موضوع را رعایت نکرده بودند  به ویژه در شهر تهران برخورد شد و حتی مدارسی که تخلفاتی در زمینه فوق برنامه و شهریه داشتند برخی از این مدارس هنوز شهریه به آن ها ابلاغ نشده است .

ایشان به تشکیل ستادهای نظارت بر شهریه و ثبت نام در تهران  به ویژه مناطق 1 تا 6 اشاره نمود و تاکید کرد هر مدرسه ای که شهریه مصوب را در قالب الگوی شهریه که مصوب شده رعایت نکند کوچک ترین اغماضی نخواهیم کرد !

اختیاراتی از طرف وزیر آموزش و پرورش استان به شورای نظارت استان داده شده است و در قانون مصوب جدید برای اولین بار شورای نظارت منطقه قانونی شده است و اگر مدارسی تخلف کردند و شهریه اضافه گرفتند با آنان سریعا برخورد شده و دیگر درگیر آن مکاتبات سابق نخواهند شد .

زینی وند تصریح کرد مطابق قانون ، شهریه اضافی به شهروندان مسترد خواهد شد .

مرضیه گرد در ادامه به بحث کیفیت آموزشی اشاره کرد که قبلا مطرح نبوده است و بیشتر این موضوع مطرح می شد که  مدرسه فرضا در کدام منطقه آموزشی واقع شده است .

معاون وزیر آموزش و پرورش در پاسخ به پرسش یکی از خبرنگاران در مورد خصوصی سازی آموزش و پرورش تاکید کرد بحث خصوصی سازی هیچ گونه ارتباطی با مدارس غیردولتی ندارد و این را چندین بار اعلام کرده ایم اما عده ای اصرار می ورزند که آموزش و پرورش قصد خصوصی سازی دارد .

این را وزیر آموزش و پرورش و نیز بنده به نمایندگی از ایشان مطرح کرده ام که بحث مشارکت مردم در مدرسه داری جدا از خصوصی سازی است .

مشارکت بخش غیر دولتی با وزارت آموزش و پرورش بحث جدیدی نیست اما روش های جدیدی هم دارد مثل کارهایی که در حوزه خرید خدمات آموزشی صورت گرفت و ما بدون آن که شهریه ای از طرف مردم در مناطق محروم پرداخت شود از ظرفیت مدارس غیردولتی با قرارداد مستقیم با آموزش و پرورش و از طریق قرارداد با موسسان انجام شد و مطلقا هزینه ای از سوی مردم در آن مناطق محروم اخذ نشد .

در ادامه صدای معلم دو پرسش مطرح نمود :

پرسش نخست به صحبت های خانم گرد و آقای زینی وند و دغدغه های اکثر خبرنگاران در این جا برمی گردد و آن بحث شهریه های غیرقانونی است .

این وضعیت منحصرا و اکثرا متعلق به تهران و خاصه مناطق 1 تا 6 آن است .

این مدارس بعضا توسط برخی نمایندگان مجلس و نیز تعدادی از مقامات اداره می شود .

به نظر می رسد سازمان مدارس غیردولتی اقتدار لازم را برای برخورد با مواردی که مطرح شد ندارد .

آیا این سازمان در عمل توانایی برخورد بدون تعارف را دارد ؟

و اما پرسش دوم :

آیا  توسعه مدارس غیر دولتی، خرید خدمات آموزشی و فرستادن سرریز دانش آموزان مناطق محروم و پرتراکم با پول دولت به مدارس غیر دولتی و اجاره دادن یک ساله مدارس به موسسان مدارس غیر دولتی ، اقداماتی برای خصوصی سازی آموزش و پرورش است ؟ آیا واقعا آموزش و پرورش دولت روحانی دست اندرکار خصوصی سازی است؟

اگر پاسخ شما منفی است تفاوت مشارکت های مردمی و خصوصی سازی چیست و چه کنیم که دانش آموزان طبقات محروم جامعه آسیب نبینند؟

در پاسخ معاون وزیر و رئیس سازمان مدارس غیردولتی با اشاره به توضیحاتی که آقای زینی وند در مورد پرسش خبرنگاران در مورد کف و سقف شهریه مدارس خواهند داد عنوان کرد که در مورد برخورد با متخلفان خیلی رک و بی پرده و صریح به این پرسش پاسخ خواهد داد :

اگر تاکنون با مشکلاتی مواجه بوده ایم به خاطر این است که تاکنون مکانیسم صحیح نظارت در ادارات کل شهرستان ها وجود نداشته است .در حال حاضر با توجه به تدوین آیین نامه نظارت جامع و همچنین سامانه ای که برای ثبت دقیق سوابق مدارس طراحی شده است دست ما را برای تصمیم گیری در مورد یک پرونده باز می گذارد و خیلی شفاف و دقیق می گوییم که ما تابع قانون هستیم و نه روابط !

خدای من شاهد است که پرونده ای به شورای نظارت مرکزی برسد و ما نگاه کنیم و ببینیم موسسان آن چه کسانی هستند ؟

هیچ رودربایستی با کسی نداریم !

شاید اکنون که مورد تهاجم سنگین قرار گرفته ایم به همین خاطر است که از افراد مختلف پرونده هایی در دست ماست و ما به دنبال قانونی کردن لایحه بودیم و این که دست ما در نظارت باز باشد و ان شاء الله به زودی مدارسی که به خاطر تخلف باید تعطیل شوند و برخورد قانونی صورت بگیرد اعلام خواهد شد  و آن هایی که شورای نظارت تشخیص می دهد تعطیلی دائم  خواهند داشت .

از آن جا که قانون دائمی نبود بسیاری از این تخلفات هم با یک دستور توقف ادامه می یافت .

علت تاکید ما بر دائمی شدن قانون این بود که قدرت اجرایی نظارت توسط وزارت آموزش و پرورش بیشتر شود .

با هیچ کس هم تعارف نداریم !

نه از جناح چپ و نه از جناح راست !

از هر دو پرونده هایی هم وجود دارد .اعلام می کنیم اگر تخلفی به ما برسد عینا مطابق قانون با آن برخورد خواهد شد .

مرضیه گرد در پاسخ به پرسش صدای معلم که آیا رسانه ها می توانند به صورت موردی گزارش ها را منتشر کنند و آیا رسیدگی لازم صورت خواهد گرفت تصریح کرد هر موردی که گزارش شود موشکافی شده و کاملا بر طبق قانون با آن برخورد خواهیم کرد .

رئیس سازمان مدارس غیردولتی در مورد توسعه مدارس غیردولتی عنوان کرد که این فرآیند باید هدف مند و الگو پذیر باشد .

ما سال های قبل الگویی برای توسعه مدارس غیردولتی نداشته ایم .

در این مناطق حتی بدون جمعیت شناسی تعداد مدارس افزایش پیدا می کرد .

ایشان توسعه این گونه مدارس را بعضا تابع سلیقه و نگرش افراد در برخی مناطق و برهه ها دانسته و تصریح کرد که در حال حاضر با همکاری ادارات کل و مشارکت موسسان غیردولتی و براساس الگوی توسعه تصمیم گیری می شود .

ایشان ضمن اشاره به تخصصی بودن این موارد و این که نیازمند فرصت های بیشتری است عنوان کرد یک بحثی وجود دارد با عنوان مشارکت عمومی ، خصوصی .

اگر هزینه ها همه بردوش دولت باشد تمایل به زیاد شدن خواهد داشت .در جایی هم که هزینه ها بر دوش خانواده ها باشد هزینه برای دولت به سمت صفر گرایش پیدا می کند .

سعی ما بر این است که مطلقا به مردم فشار وارد نشود .

اگر ما بتوانیم از ظرفیت های مدارس و موسسان غیردولتی استفاده کنیم و دولت فضایی در اختیار این ها بگذارد و هزینه ای از مردم گرفته نشود و کیفیت بخشی هم مثل همان مدارس غیردولتی باشد و هزینه ها از طریق دولت و از طریق قرارداد با وزارت آموزش و پرورش پرداخت شود کیفیت کار بالا خواهد رفت .

وضعیت شهریه ها و ثبت نام در مدارس غیردولتی و تعیین شهریه در مناطق مختلف تهران و پرداخت حقوق و بیمه معلمان

در ادامه زینی وند در تکمیل سخنان قبلی در مورد الگوی شهریه و کف و سقف شهریه در شهر تهران به موارد زیر اشاره نمود :

در دوره ابتدایی  در مدارس غیر دولتی ۳۱ ساعت درس ارائه می شود که ۲۵ ساعت مصوب و ۶ ساعت فوق برنامه است که شهریه مصوب شامل هر دو می شود؛ حداکثر شهریه در این مقطع ۵ میلیون و ۵۹۵ هزار تومان و حداقل ۲ میلیون و ۲۲ هزار تومان است.

در دوره متوسطه اول، ۳۸ ساعت ارائه درس می شود که ۳۰ ساعت برنامه مصوب و ۸ ساعت فوق برنامه است؛ حداکثر شهریه در این دوره حداکثر ۶ میلیون و ۸۵۶ هزار تومان و حداقل ۲ میلیون و ۹۹۰ هزار تومان است.

در دوره متوسطه دوم، ۴۲ ساعت ارائه درس می شود که ۳۴ ساعت برنامه مصوب درسی و ۸ ساعت فوق برنامه است؛ شهریه در این دوره حداکثر ۸میلیون و ۴۱۹ هزار تومان و حداقل ۳میلیون و ۷۸۰ هزار تومان است .

در دوره پیش دانشگاهی ، ۴۰ ساعت ارائه درس می شود که ۳۴ ساعت برنامه مصوب و ۱۶ ساعت فوق برنامه است؛ شهریه در این دوره حداکثر ۱۰ میلیون و ۵۲۴ هزار تومان و حداقل ۴ میلیون و ۷۲۵ هزار تومان است

وی تاکید کرد مبنای محاسبه شهریه هفت سرفصل است .

مدیر کل  سازمان مدارس غیردولتی در پاسخ به پرسش یکی از خبرنگاران در مورد مشکلات پرداخت حقوق معلمان و نیز وضعیت بیمه آنان عنوان کرد همان گونه که ما برای پرداخت شهریه الگو داریم در این مورد نیز فرم پرداخت بالسویه در مورد همکاران و مدیر مدرسه  تنظیم کرده ایم . حداقل پرداختی باید همانی باشد که وزارت کار اعلام می کند .

در آن فرم همه پارامترها مانند سابقه تحصیلی ، سنوات و... رعایت شده است .

وی با اشاره به دستورالعمل نظارت جامع که امسال اعلام شده است تاکید کرد که از ابتدای مهر نرم افزار آن اجرایی خواهد شد و آن پرداخت به موقع حقوق به همکاران مدارس غیردولتی است .

اگر این حقوق پرداخت نشود از طریق ارزیاب هایی  که از مدارس بازدید می کنند پی گیری خواهد شد .

ایشان بحث بیمه را یکی از آیتم های الگوی شهریه دانست و موسسان مدارس غیردولتی موظف هستند که نیروهای آزاد بیمه نشده را تحت پوشش قرار دهند .این باعث خواهد شد که هم در الگوی شهریه از امتیاز مربوطه برخوردار شوند و هم در بحث نظارت جامع در مورد رتبه بندی مدارس غیردولتی مد نظر قرار خواهد گرفت .

گرد در پاسخ به پرسش خبرنگار دیگری در مورد ثبت نام دانش آموزان بی بضاعت و نیز دانش آموزان تلفیقی اعم از  اختلالات حسی - حرکتی و... گفت :

سال قبل دارخواست های زیادی برای تاسیس مدارس غیردولتی استثنایی داشتیم و ما نیازمند مشارکت وسیع مردم در این حوزه هستیم .

یکی از اقدامات خوب سازمان مدارس غیردولتی تاسیس حداقل 39 مدرسه غیردولتی استثنایی بوده است .البته انتظار ما از این خانواده ها آن است که در این زمینه از وزارت آموزش و پرورش مشاوره بگیرند .

پایان گزارش /

دوشنبه, 03 خرداد 1395 18:50 خوانده شده: 1983 دفعه چاپ

نظرات بینندگان  

پاسخ + +3 -8 --
و 1395/03/03 - 19:56
'چرا نباید مدارس غیر انتفاعی در مناطق روستایی و محروم گسترش یابد؟الان وضعیت بعضی مناطق محروم از مناطق برخوردار بهتر است و میتوان در هزینه ها هم صرقه جویی کرد
پاسخ + +8 0 --
صابر 1395/03/03 - 20:27
برخورد کنید خدا پدر مادرتونو بیامرزه قانون کجا بود .مدرسه ی دولتیش که داره فلان قدر پول میگیره چ برسه مدرسه غیر دولتی . در مدرسه دولتی که من هستم سرانه یک سالش بوده 150هزار تومن خدایا اینا چی میگن . بعد به مدیر میگن مدیریت کن
پاسخ + +4 -1 --
ناشناس 1395/03/03 - 22:31
خانم معاون این حرفها را واسه کسی بگین که باور کنه.مدارس دولتی هم الان بدون سرانه موندن و با کمک و صدقه اولیا اداره میشن.من خودم فرهنگی هستم و میدونم اگه اولیا کمک نکنن مدرسه نمی تونه هزینه های جاریشو نامین کنه.
لطفا جوگیر معاونت نشید و کمی واقع بین باشید.
پاسخ + +4 0 --
معلم مظلوم 1395/03/04 - 03:51
اگر تاکنون با مشکلاتی مواجه بوده ایم به خاطر این است که تاکنون مکانیسم صحیح نظارت در ادارات کل شهرستان ها وجود نداشته است .در حال حاضر با توجه به تدوین آیین نامه نظارت جامع و همچنین سامانه ای که برای ثبت دقیق سوابق مدارس طراحی شده است دست ما را برای تصمیم گیری در مورد یک پرونده باز می گذارد و خیلی شفاف و دقیق می گوییم که ما تابع قانون هستیم و نه روابط !
خواهر محترم پس این سی و پنج سال چکار میکردید؟ مگه عدالت علوی یعنی این که تو. نتونی قانون رو اجرا کنی؟ داری برای انجام وظیفه ات منت سر مردم میذاری؟ بابا اگه نمیتونی برو. اخرتتو خراب نکن. از چپ و راست پرونده داری؟ ساز و کار درست کردی؟ بابا شب اول قبر چی جواب میدی؟ خدا وکیلی؟
پاسخ + +4 0 --
معلم 1395/03/04 - 18:15
نمیدونم امسال چه خبره ؟ همه اش داره اخبار معلمان خاطی پخش میشه! حتی اگه معلمی در نقطه صفر مرزی به دانش آموزی بگه تو،تمام رسانه ها منتشرش می کنند.

دلیل چیه؟
من فکر میکنم ترس عده ای از حرکت به حق معلمها باشه،میخوان معلمها رو در نظر مردم تقبیح کنند.

همکاران محترم به گوش باشید و به هوش.

ببخشید که به موضوع منتشرشده ربطی نداره .آخه امروز دوباره در مورد یک معلم تهرانی خوندم که به دانش آموز دبیرستانی پرخاش کرده.
پاسخ + +3 0 --
ناشناس 1395/03/04 - 22:24
....جامعه فرهنگی را بیچاره کردند لطف کن سانسور نکن
پاسخ + +3 0 --
ناشناس 1395/03/05 - 09:44
بدبخت شدیم چاره نداریم باید همیشه به کیف بچه هایمان کل در امد یکروزه مان ر ا بگذاریم
پاسخ + +2 0 --
بازنشسته93 1395/03/06 - 09:17
چرامدارس تیزهوشان علیرغم بخشنامه ازفرزندان فرهنگیان شهریه می گیرند
پاسخ + +3 0 --
سیاهکلی 1395/03/12 - 12:01
خانم گرد عزیز همین رک و تابع قانون بودن شما منو کشته!
پاسخ + +2 0 --
فرهنگی 1395/03/19 - 00:14
معاون وزیر

سنگ بزرگ علامت نزدنه.

ببینیم و تعریف کنیم!

نظر شما

صدای معلم، صدای شما

با ارائه نظرات، فرهنگ گفت‌وگو و تفکر نقادی را نهادینه کنیم.

نظرسنجی

آیا ملاقات های مردمی وزیر آموزش و پرورش دولت سیزدهم در کم کردن شکاف میان اداره و مدرسه و جلب اعتماد معلمان تاثیری دارد ؟

خیلی زیاد - 12.1%
زیاد - 3%
تا حدودی - 8.5%
تاثیری ندارد - 10.8%
نوعی عوام فریبی و سرکار گذاشتن معلمان است - 65.6%

مجموع آرا: 305

دیدگــاه

تبلیغات در صدای معلم

درخواست همیاری صدای معلم

راهنمای ارسال مطلب برای صدای معلم

کالای ورزشی معلم

تلگرام صدای معلم

صدای معلم پایگاه خبری تحلیلی معلمان ایران

تلگرام صدای معلم

Sport

تبلیغات در صدای معلم

تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به صدای معلم - اخبار فرهنگیان، معلمان و آموزش پرورش بوده و استفاده از مطالب با ذکر منبع بلا مانع است.
طراحی و تولید: رامندسرور