صدای معلم - اخبار فرهنگیان، معلمان و آموزش پرورش

دکتر مهران صولتی/جامعه شناس

حذف سنوات تعهد خدمت معلمان در لایحه جدید دولت شکست اخلاقی برای نظام آموزش و پرورش است ؛ قرار نیست که تا ابد هزینه بی درایتی دولت ها را شهروندان بپردازند!

 اقدامی که جز گروگان گرفته شدن معلمان جهت حل و فصل بحران صندوق های بازنشستگی و کاهش نیروی انسانی در سال های آینده معنایی نداشته و نشانه ای دیگر از شکسته شدن میثاق های ملی میان شهروندان و حکومت محسوب می شود/ اگر بخشی از بحران موجود در صندوق های بازنشستگی به طرح غیر کارشناسی بازنشستگی پیش از موعد در دولت نهم باز می گردد چرا باید فرهنگیان هزینه آن را بپردازند/ واقعا چرا وضعیتی ایجاد شده است که بخش مهمی از ارزشمندترین نسل های معلمان آموزش و پرورش ( کسانی که صرفا به دلیل بیکاری معلم نشده اند)، حاضر نیستند حتی یک ساعت بیشتر به خدمت ادامه دهند/ حجم بیگانگی فرهنگیان از نظام آموزشی و ناامیدی از بهبود عملکرد آن به مرزهای مخاطره آمیزی رسیده است/ مجموعه هایی که به باور ایشان هرگز روی تحول را به خود ندیده و به بنگاه های آموزشی ورشکسته و سرمایه سوز تبدیل شده اند/ شکست اخلاقی آموزش و پرورش هم اینجا نمایان می شود که قرار است با خلف وعده پیشین، معلمانی را به اجبار به سر کلاس های درس بکشاند تا مبلغ اخلاق مداری در جامعه باشند

حذف سنوات تعهد خدمت معلمان در لایحه جدید دولت  لایحه جدید دولت به مجلس و گنجاندن بندی در آن برای حذف سنوات تعهد خدمت معلمان موجی از اضطراب و نگرانی در میان فرهنگیان ایجاد کرده است!

مطابق این بند قرار است تا سنوات تحصیل معلمان در مراکز تربیت معلم و دانشگاه ها از سابقه ایشان برای نائل شدن به بازنشستگی حذف شده و ایشان ناچار شوند تا سال های بیشتری را از سر اجبار به تدریس ادامه دهند! اقدامی که جز گروگان گرفته شدن معلمان جهت حل و فصل بحران صندوق های بازنشستگی و کاهش نیروی انسانی در سال های آینده معنایی نداشته و نشانه ای دیگر از شکسته شدن میثاق های ملی میان شهروندان و حکومت محسوب می شود!

قرار نیست که تا ابد هزینه بی درایتی دولت ها را شهروندان بپردازند!

اگر بخشی از بحران موجود در صندوق های بازنشستگی به طرح غیر کارشناسی بازنشستگی پیش از موعد در دولت نهم باز می گردد چرا باید فرهنگیان هزینه آن را بپردازند؟! مضافا اینکه تصویب احتمالی چنین طرحی از سوی مجلس هم اعتراف به یک شکست آشکار از سوی نظام آموزش و پرورش می باشد.

چگونه از معلمانی که به دلایل ساختاری عدیده از جمله؛ نگاه هزینه ای حکومت به مقوله آموزش و پرورش، وجود تبعیض آشکار میان فرهنگیان با سایر کارمندان در بحث تسهیلات، عدم دریافت حقوق مکفی در مقایسه با اهمیت کار و فقدان تاثیر گذاری بر فرآیندهای تعلیم و تربیت، صرفا به بخشی از نیروی انتظامی در کلاس های شلوغ و پرازدحام تبدیل شده اند می توان انتظار داشت که رسالت معلمی خود را به نحوی مناسب ایفا کنند؟! به ویژه اکنون که قرار است به اجبار هم  سر کلاس های درس حاضر شوند؟

واقعا چرا وضعیتی ایجاد شده است که بخش مهمی از ارزشمندترین نسل های معلمان آموزش و پرورش ( کسانی که صرفا به دلیل بیکاری معلم نشده اند)، حاضر نیستند حتی یک ساعت بیشتر به خدمت ادامه دهند!

واقعیت این است که حجم بیگانگی فرهنگیان از نظام آموزشی و ناامیدی از بهبود عملکرد آن به مرزهای مخاطره آمیزی رسیده است! در همه این سال ها بخشی از معلمان با افتخار از نرفتن خود به ادارات آموزش و پرورش سخن گفته اند.

حذف سنوات تعهد خدمت معلمان در لایحه جدید دولت

مجموعه هایی که به باور ایشان هرگز روی تحول را به خود ندیده و به بنگاه های آموزشی ورشکسته و سرمایه سوز تبدیل شده اند!

حکمای اخلاق پیش از این گفته بودند که " اجبار به انجام فعل اخلاقی، خود عملی غیر اخلاقی است!"

شکست اخلاقی آموزش و پرورش هم اینجا نمایان می شود که قرار است با خلف وعده پیشین، معلمانی را به اجبار به سر کلاس های درس بکشاند تا مبلغ اخلاق مداری در جامعه باشند! هر چند که در سال های گذشته اتخاذ سیاست های غلط و غیر کارشناسی، به حاشیه ای شدن نقش فرهنگیان در رقابت با "قدرت" و" بازار" در روندهای تعلیم و تربیت انجامیده است، اما این تناقض اخلاقی هم می تواند اندک سرمایه های اجتماعی موجود را سوزانده و خاکستر کند!
 آیا گوش شنوایی وجود دارد؟!

کانال مهران صولتی

پنج شنبه, 05 بهمن 1396 12:53 خوانده شده: 1699 دفعه چاپ

نظرات بینندگان  

پاسخ + +21 0 --
ناشناس 1396/11/05 - 13:05
خزانه خالی ست.نمی توانند پاسخگو باشند.دزدیدند و خوردند و تمام.الان نمی توانند راحت بگن دیگه تمام شده.می ترسند بقیه چیزها را ازشون بگیرند.
به تعدادسفر به خروج از کشور این روزها بیشتر توجه کنید
پاسخ + 0 0 --
O 1396/11/05 - 15:47
اتفاقا خزانه پر پره.‌ فقط برای معلمان نیست.
حقوقهای چند ده میلیونی و پاداش بازنشستگی میلیاردی از کجا میاد؟
پاسخ + +23 0 --
فرهنگ 1396/11/05 - 13:17
بازنشستگی پیش از موعد دراین دولت هم ادامه داشت فقط برای معلمان منع قانونی داشت وحالا باید جبران خسارت مالی این دولت ودولت قبل بابت این مورد از جیب معلم برود. نویسندگان محترم لطفا کلمه فرهنگیان ومعلم را یکی تلقی نکنید چون افراد ستادی هم خود را فرهنگی مینامند در حالیکه آنها امتیازات ومزایای بیشتری دارند
پاسخ + +20 0 --
معلم 1396/11/05 - 15:34
برادر الهیار ترکمن افزایش پلکانی حقوق معلمان در سال 97 را که نیازمند 1000 میلیارد تومان است بار مالی نامید.!!
راستی بار مالی در اقتصاد چه معنایی دارد،؟ آنهم در حوزه آموزش و پرورش که باید به چشم مولد به آن نگاه کرد نه مصرفی و بار مالی؟!
چرا هر هزینه ای در آموزش و پرورش جمهوری اسلامی ایران بار مالی است و در دیگر حوزه ها نیاز و سرمایه گذاریست؟!
پاسخ + +13 0 --
دبیر م 1396/11/05 - 15:48
احسنت من معلم هم با این نامه موافقم و نای خدمت بیش از 30سال اونم با 2سال تربیت معلم را ندارم
تازه در دوره دولت پاکدستان برخی با 25سال خدمت بازنشست شدند!!!
نه به اون شوری نه ب این بی نمکی!!
پاسخ + +14 0 --
ناشناس 1396/11/05 - 16:09
اگر بخواد این قانون به عقب برگرده، تمثیل مسلم خیانت در امانت خواهد بود.
وقتی بیست سال پیش استخدام این اموزش و پرورش ننه مرده شدیم، در قرارداد ما با دولت ۴ سال دوران تحصیل جزو سنوات خدمت بود. حالا با چه استدلالی و چه منطقی ( حقوقی و غیر حقوق) میخوان این قانون جدید رو عطف ما سبق کنند؟!! اگر بخواد اعمال بشه، که من شخصا بعید میدونم، خیانتی کثیف و اشکار خواهد بود. و یقین دارم، این خیانت کار یک مغز سالم نیست.
جای خیلی شگفتیه که حماقت میتونه تا این حد برسه؟!!!
منتظر هستیم‌ که بطحایی بیاد و با نظر نغز خودشون به همه این شایعات پایان بده؟!!
اگر کسی به بطحایی دسترسی داره، بگین زودتر بیاد و تکلیف معلمان رو روشن کنه.
پاسخ + +9 0 --
........ 1396/11/05 - 16:19
فرهنگیان نگران حذف سوابق تحصیلی از سنوات خدمتی خود نباشند
خبر24 به نقل از ایسنا:ناصر سلیمان زاده گفت: دوره پنجساله اجرای آزمایشی قانون مدیریت خدمات کشوری پایان یافته ودولت برای دائمی شدن این قانون ،آن را درقالب لایحه جهت تصویب به مجلس شورای اسلامی ارسال کرده است.
وی افزود: یکی از بندهای این لایحه در خصوص حذف سوابق تحصیلی از سنوات خدمتی کارمندان دولت است، با توجه به این که جامعه فرهنگیان بیشترین جمعیت کارمندان دولت را شامل می شوند ومعمولا دوره تحصیلی خود را در مراکز تربیت معلم گذرانده اند لذا انتشار خبر تقدیم این لایحه به مجلس نگرانی هایی را دربین فرهنگیان به وجود آورده است.
سلیمان زاده ادامه داد:پیش بینی می شود مجلس شورای اسلامی لایحه مذکور را پس از اصلاح تصویب کند و در صورت مصوب شدن این لایحه شامل نیروهایی شود که از تاریخ تصویب قانون مذکور، جذب آموزش وپرورش می شوند.

وی در پاسخ به سوالی در خصوص ارتباط تصویب این لایحه با کمبود نیروی انسانی درسال تحصیلی آینده گفت: تصویب این لایحه به شکلی که شامل نیروهای فعلی شود بعید به نظر می رسد.
پاسخ + 0 0 --
ناشناس 1396/11/05 - 16:45
دولت این لایحه رو ارایه داده. یعنی امضای بطحایی پا اونه.
مجلس هم که فعلا با معلمان حال نمیکنه. فرت و فرت بودجه معلمان رو میزنه.
حذف بودجه یک میلیارد دلاری بازنشستگان اموزش و پرورش آخریش بود.
اینها برای حفظ رانت و منافع خودشون، این بار نیز معلمان رو قربانی خواهند کرد. بالاخره چند سال سنوات معلمان از بین میره، و منافع اون به همه نور چشمی های نظام میرسه.
پاسخ + 0 0 --
علی 1396/11/05 - 20:31
پیش بینی می شود ، ان شاء الله ، امیدواریم و ... اینها دردی را دوا نمی کند . اگر قرار بود تغییر کند چرا ارسال کردید ؟ اگر شما ارسال نکردید پس اینهمه معاون و رییس و مدیر کل در وزارتخانه چکاره هستند ؟ ماشین امضا ؟؟
پاسخ + +12 -8 --
ناشناس 1396/11/05 - 16:31
البته نمیشه گفت چند درصد از جمعیت یک میلیونی معلمان به روحانی رای دادند ولی میشه با قاطعیت گفت که اکثر معلمین به روحانی رای دادند پس هربلایی سرشون بیاد حقشون هست برخی از این معلمها بازهم طرفدار روحانی اند و عنوان میکنند حتی اگر انتخابات بشه بازهم به روحانی رای میدند ما متاسفانه باید چوب این معلمان که به این دولت رای دادند را بخوریم البته معلمانی که رییس ستاد روحانی بودند اکنون سهم خود را گرفته و در مدارس پستهای مدیریت را اشغال کردند این دولت بدترین دولت برای فرهنگیان و منافعشون هست
پاسخ + 0 0 --
ناشناس 1396/11/05 - 16:47
من معلم اگر بار دیگه میان رئوسیه و روحانی باشه، به روحانی رای میدم.
باند مخوف علم الهدی بدونه هیچ وقت مملکت رو کمپلت دست اون نخواهیم داد.
پاسخ + 0 0 --
فرهنگ 1396/11/05 - 18:43
هنرپیشه ها هم برخی به روحانی رای دادند آنهم علنی ولی ندیدم اینجوری با هم برخورد کنند. سند آن ،برنامه حالا خورشید دیروز با شرکت آقای رستمی بازیگر لیسانسیه ها. صحبت هاش شنیدنی است
پاسخ + 0 0 --
ناشناس 1396/11/05 - 20:16
حالا به آقای رییسی رای می دادند گل و بلبل میشد؟
ایشان سفارش شده جای دیگری بودند الانم از همان کانال داره این مکافات رقم میخوره.
زیاد به مترسک هایی که میان به عنوان رییس جمهور نمیشه اکتفا کرد این خانه از پای بست ویران است.
پاسخ + 0 0 --
ناشناس 1396/11/06 - 16:14
هیچ وقت نمی گیم چرا همه کاندیداها حذف شدند فقط دو نفر باقی ماند .به اصل بچسبید فرع خود بخود درست می شود
پاسخ + +18 0 --
ناشناس 1396/11/05 - 16:36
سرگزمي خوبيه تا ذهن ها را از رتبه بندي و بودجه منحرف كنند!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
پاسخ + 0 0 --
ناشناس 1396/11/05 - 20:14
احسنت به شما
اصل موضوع را فهمیدید
پاسخ + 0 0 --
ناشناس 1396/11/05 - 22:36
آفرین دوست خوب

اما موضوع مدرک تقلبی از آلبرتا رو از قلم انداختید
پاسخ + 0 0 --
آقای معلم 1396/11/05 - 22:38
اصل موضوع ایجاد نارضایتی در اقشار مختلف مردم و تضعیف جایگاه رهبری برای رسیدن به اهداف پشت پرده مدیران و شخصیتهای فاسد موجود در بدنه حکومت است.
پاسخ + +8 0 --
دبیر متوسطه 1396/11/05 - 17:14
بنده جزء همان کسانی هستم که صرفا به دلیل بیکاری معلم نشده ام و حاضر نیستنم حتی یک ساعت بیشتر به خدمت ادامه دهم. میگویند به فتوای بنیانگذار انقلاب حفظ نظام اوجب واجبات است. امروز کسانی که با پیشنهاد و احتمالا تصویب چنین قوانین ظالمانه ای عمدا یا سهوا ضربه جدی به اعتماد مردم به اسلام و نظام میزنند مصداق واقعی خائنین به نظام و جمهوری اسلامی و اسلام هستند و فقهای شورای نگهبان و همچنین حقوقدانها و شورای عالی امنیت ملی و ارگانهای اطلاعاتی و امنیتی باید قاطعانه در مقابل اینگونه حرکات بایستند.
پاسخ + +4 -15 --
معلم 1396/11/05 - 19:05
ما حق التدریس داشتیم حساب نکردند چه برسه به شما که در تربیت معلم لم دادین و بازم براتون سابقه خدمت حساب شد.!!
پاسخ + 0 0 --
ناشناس 1396/11/06 - 16:26
تو هم میخواستی عرضه داشته باشی دانشگاه قبول بشی تا بتونی لم بدی نه اینکه از با دیپلم از نهضت خودتو بچپونی توی آموزش و پرورش و بازم مدعی باشی.!!!
پاسخ + 0 0 --
علی 1396/11/09 - 00:07
خوب از بی عرضگیته میخواستی بشینی درس بخونی کنکور تربیت معلم قبول شی
پاسخ + +8 0 --
ناشناس 1396/11/05 - 21:01
... دولتمردان دروغگوی ....
پاسخ + +6 -1 --
رحمان 1396/11/05 - 21:18
این بند ترفند نوبخت هست. آدم بی کفایتی که آموزش و پرورش را به لجن کشاند. تا این فرد در راس امور هست وضع از این هم فلاکت بار خواهد شد.
آدم دروغگو
پاسخ + +8 0 --
ناشناس 1396/11/05 - 22:05
من باتربیت معلم ۲۷ سال سابقه دارم،الان روزی ۲ قرص اعصاب می خورم.همسرم هم که معلم ابتدایی است و۲۶ سال سابقه کار دارد افسردگی گرفته وتحت نظر روان پزشک است
پاسخ + 0 0 --
ناشناس 1396/11/06 - 22:55
آقای باقرزاده در کرمانشاه گفتند معلمان قراضه را آموزش و پرورش نمی خواهد .ما که سالمیم.حالا موندیم به شما توهین کردند یا به شخص خاصی اشاره داشتند.
ایشون یکی از معاونان جناب بطحایی هستند.
پاسخ + +4 0 --
معصومه کچل 1396/11/06 - 06:57
آموزش و پرورش دارد هزینه بی درایتی نوبخت را می پردازد
.
آیا گوش شنوایی هست که مرا دریابد
هی ترررررررررر
پاسخ + +5 -3 --
شهاب 1396/11/06 - 10:47
باید حرکت کردوکاری انجام داد تا این دولت سرکار است اوضاع همه ی سازمان هابدتر خواهد وزیر بهداشت اعلام می کرد معوقات پرستاران تا پایان سال پرداخت می شود ولی از معوقات پزشکان چیزی نگفت چون معوقه ندارند این دولت حامی سرمایه داران است وپولی برای مردم باقی نگذاشتند همه پول ها را آب جاروکردند مجلس باید رای عدم کفایت به رییس جمهوربدهد وانتخابات برگزار شود
پاسخ + 0 0 --
ناشناس 1396/11/06 - 13:09
این دولت بره کدام دولت بیاد؟!!!
میشه بگید که شورای نگهبان چه کسی رو رییس جمهور میکنه؟
ایا تا به حال نفهمیدی که دولت فقط یک تدارکاتچیه؟!! شاید هم خودت رو به نفهمیدن زدی؟!!
۱۰۰ درصد سیاست کلان مملکت و همچنین قوه قضاییه که مسولیت مبارزه با فساد را داره، در دست خارج از دولته. همچنین ۶۰-۷۰ درصد اقتصاد دست کارتلهای حکومتیه که خارج از کنترل دولته. پس چیزی دست دولت نیست.
" در تایید راه حل شما، فقط یک رفراندوم برای کلیت حکومت میتونه مشکلات رو حل کنه."
الیته شاید شما هم جزو باند مخوف علم الهدی و رییسی هستید که از این اب گل الود میخواهید ماهی بگیرید و چنبره خودتون رو بر مملکت کامل کنید؟!!!
پاسخ + 0 0 --
حسنک وزیر 1396/11/06 - 13:17
چه کسی باید به عدم کفایت مجلس رای بدهد؟
تنها راه چاره ظهور دوباره نوح نبی و غرق کردن 90 درصد ایرانی هاست ...
پاسخ + 0 0 --
ناشناس 1396/11/06 - 17:21
لازم نیست مروم بدبخت بمیرند. همینکه با یک رفراندم نوع حکومت داری اصلاح بشه، خیلی از مشکلات حل میشه.
کره شمالی و کره جنوبی رو ببینید، تا تاثیر حکومت رو متوجه بشید.
پاسخ + 0 0 --
شهاب 1396/11/06 - 20:24
جناب نا شناس محترم
مگر قحط الرجال یا قحط الانسان است که چنین فرمایش می کنی مگربنی صدر رفت کسی جایش نیامد اینها پولی برای مملکت باقی نمی گذارنددرتاریخ ایران وجهان این همه فساد سابقه نداشته اگردولت تدارکات چیه رییس جمهورمسئولیت قبول نکنه تا مملکت جوردیگری اداره شود اگر کسی قبول مسئولیت کرد باید پاسخگو باشد وگرنه بهترین کار استعفای دولت است این دولت برای پر کردن جیب سرمایه داران تدارکات چی نیست ولی در مقابل توده ی مردم تدارکات چی است زهی خیال باطل من جزء مردم زجر کشیده ام
پاسخ + 0 0 --
ناشناس 1396/11/07 - 00:17
جناب شهاب خان، تمام رییس جمهورهای این مملکت شدند منحرف و بی بصیرت. حال سوال اینجاست اون قدرتی که خارج از دولته و ۷۰-۸۰ درصد ثروت و قدرت در دستش است، کی باید جواب بدهد.؟!!!
اگر حاکمیت اصلاح بشه، خیلی از مسائل حل خواهد شد. الان مشکل ما در نوع حاکمیت است نه دولت. دولت تاثیر زیادی در جامعه ندارد.
سر اخر همه ما میدونیم این دولت نیز از فیلتر شورای نگهبانی رد شده که به هیچ کس جواب گو نیست.
تا زمانیکه مردم نتوانند دولت واقعی رو انتخاب کنند، همه بدبختیها به حاکمیت مطلق گرا برمیگردد.
پاسخ + 0 0 --
شهاب 1396/11/07 - 06:12
موافقم حرف حساب زدید
پاسخ + 0 0 --
شهاب 1396/11/07 - 06:12
موافقم حرف حساب زدید
پاسخ + +4 0 --
ناشناس 1396/11/06 - 14:07
با سلام همکاران فرهنگی تورابه خدا از این دعواهای سیاسی دست بردارید وبه دنبال احقاق حق باشید والاچپ وراست ومیانه فقط بدنبال اهداف خود هستندومن وشما هم فقط هنگام انتخابات عزیز هستیم تورا به خدا باهم متحد باشید وبا این بازیهای سیاسی دچار تفرقه نشوید چون اینان بدنبال تفرقه بین فرهنگیان هستند.ارادتمند تک تک همکاران هستم
پاسخ + 0 0 --
شهاب 1396/11/06 - 20:26
درود برشما به دلیل این سخنان گهربار
پاسخ + +1 -6 --
حسین سیفیاری 1396/11/07 - 16:34
اتفاقا این عین عدالت است اولا تحصیل در تربیت معلم و دانشسراها چه ارتباطی با سابقه تدریس دارد؟ دوما مگر این تبعیض نیست که معلمانی که از دانشگاههایی بغیر از تربیت معلم آمده اند شامل این قانون نشوند مگر ما 4 سال در دانشگاه درس نخوانده ایم؟ چرا برای آنها سابقه باشد ولی برای ما نه؟!!
پاسخ + 0 0 --
علی 1396/11/09 - 00:16
گوزل اوغلان مثل اینکه نفهمیدی جریان چیه . وقتی ما کنکور دادیم به ما گفتن که طول مدت تحصیل در تربیت معلم جز سابقه حساب میشه حالا دولت یکطرفه داره میزنه زیرش. ما هم فقط به خاطر همین مزایاش مثل سابقه و سربازی و استخدام رسمی و ... تربیت معلمو زدیم . اگه اینطور نبود ما هم میتونستیم هر دانشگاهی برمی.
پاسخ + 0 0 --
............ 1396/11/09 - 08:59
احسنت موافقم
پاسخ + 0 0 --
پوریا 1396/11/09 - 20:08
چاره ای نیست وقتی توبالا عده ای اختلاس می کنند چه کسی بهترازیه معلم که اون وجبران کنه!!!!قرارنیس نماینده مجلس یافلان قوه این اختلاس روجبران کنه چه حرفایی!!!!

نظر شما

صدای معلم، صدای شما

با ارائه نظرات، فرهنگ گفت‌وگو و تفکر نقادی را نهادینه کنیم.

نظرسنجی

میزان استفاده معلمان از تکنولوژی آموزشی مانند ویدئو پروژکتور ؛ تخته هوشمند و .... در مدرسه شما چقدر است ؟

دیدگــاه

تبلیغات در صدای معلم

درخواست همیاری صدای معلم

راهنمای ارسال مطلب برای صدای معلم

کالای ورزشی معلم

تلگرام صدای معلم

صدای معلم پایگاه خبری تحلیلی معلمان ایران

تلگرام صدای معلم

Sport

تبلیغات در صدای معلم

تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به صدای معلم - اخبار فرهنگیان، معلمان و آموزش پرورش بوده و استفاده از مطالب با ذکر منبع بلا مانع است.
طراحی و تولید: رامندسرور