صدای معلم - اخبار فرهنگیان، معلمان و آموزش پرورش

محسن امیری خواه / دبیر آموزش و پرورش - لرستان

نگاهی آماری به کمیت و کیفیت در آموزش و پرورش : چرا کسی هنر معلمان را نمی خرد ؟

بودجه آموزش و پرورش و زیادی بودن معلمان

معمولا هر زمانی که فرهنگیان به بیان مطالبات خود و دانش آموزان و شرایط آموزش و پرورش می پردازند، با یک پاسخ عجیب روبه رو می شوند؛ آموزش و پرورش دستگاه عظیمی است و بودجه نداریم.

بودجه ی آموزش و پرورش در سال ۹۵ در حدود ۲۸ هزار میلیارد تومان یعنی حدود ۱۰ درصد کل بودجه ی دولت بوده است. در کل کشور حدود ۸.۵ میلیون نفر به عناوین مختلف از دولت حقوق و مستمری می گیرند که حدود ۱.۲ میلیون نفر از آنها یعنی حدود ۱۵ درصد را فرهنگیان تشکیل می دهند. این آمار عجیب( ۱۵ درصد فرهنگی و ۱۰ درصد بودجه) گویای آن است که فرهنگیان حتی به اندازه ی تعدادشان و مساوی با سایرین، برایشان هزینه نمی شود. ولی باقی کارمندان دولت که در مجموع چندین برابر آموزش و پرورش هستند، هیچ وقت عنوان نمی شود که تعدادشان زیاد است.

اما آمار عجیب تر بعدی این است که تعداد دانش آموزان کلیه ی مقاطع تحصیلی کشور در حدود ۱۳.۵ میلیون نفر است. که به همراه ۱.۲ میلیون فرهنگی، در حدود ۱۵ میلیون نفر با آموزش و پرورش هر روز سر وکار دارند، اگر جمعیت کشور را ۸۰ میلیون نفر در نظر بگیریم. این تعداد در حدود ۱۸ درصد از جمعیت کشور را تشکیل می دهند. که فقط ۱۰ درصد بودجه ی کشور برای آنها در نظر گرفته شده است.یعنی قشر نونهال و نوجوان، که آینده سازان این کشور هستند و سرمایه ی انسانی (مهم ترین سرمایه ی هر ملتی)  ایران اسلامی محسوب می شوند حتی مانند سایر رده های سنی به آنها توجه نمی شود. در حالی که نگاه دوراندیش حکم می کند که بیشترین سهم را برای این قشر از جامعه در نظر گرفت.

مقایسه ی بودجه ی آموزش و پرورش کشور های پیشرو، آمار ناراحت کننده ای را نشان می دهد، ژاپن با جمعیتی کمتر از دوبرابر ایران، بودجه ای حدود ۳۰ برابر ایران صرف آموزش و پرورش، نسل آینده ی خود می کند و یا کشور سوئد با داشتن جمعیت کل ۱۰ میلیون نفر (ایران فقط ۱۳.۵ میلیون نفر دانش آموز دارد) تقریبا به اندازه ی ایران صرف آموزش و پرورش فرزندان خود می کند و یا در کشور های درحال توسعه مانند ترکیه می بینیم که با جمعیتی هم اندازه ی کشور عزیزمان ایران، حدود چهار برابر ایران، صرف، آموزش و پرورش نسل بعدی خود می کند.

بودجه آموزش و پرورش و زیادی بودن معلمان

در مورد کیفیت فرهنگیان همین کافیست، بگوییم که حدود ۳۰ درصد  از همه کارمندان دولت مدرک تحصیلی دیپلم و زیر دیپلم دارند، و این آمار در بعضی وزارت خانه ها مانند بهداشت به ۵۰ درصد می رسد، ولی ما در آموزش و پرورش می بینیم آمار افرادی که تحصیلات دیپلم ویا کمتر از دیپلم دارند در حدود ۱۰ درصد است. این یک آمار کوچک است که نشان دهنده ی سطح تحصیلات و سواد فرهنگیان نسبت به میانگین سایر کارمندان دولت است. با این حال، گویا توجهی به این موضوع نمی شود و کسی هنر معلمان را نمی خرد.

با همین اطلاعات کلی می توان دریافت که کشور ما چه میزان  کمتر نسبت به سایر کشورها، برای پرورش نسل آینده ی خود بودجه صرف می کند. در حالی که کشور ما یک کشور مسلمان است و با تاکیداتی که شرع مقدس بر تربیت و علم آموزی دارد و با توجه به اینکه خاک ایران اسلامی ما انباشته از ثروت های خدادادی است. شایسته است، توجه بیشتری به امر آموزش و پرورش، فرزندان این کشور کنیم و برای فرهنگیان این کشور ، ارج و قربی، مناسب با آنچه در فرهنگ اصیل ایرانی اسلامی است، در نظر بگیریم.

صدای فرهنگیان لرستان


ارسال مطلب برای صدای معلم

این آدرس ایمیل توسط spambots حفاظت می شود. برای دیدن شما نیاز به جاوا اسکریپت دارید

دوشنبه, 02 بهمن 1396 16:55 خوانده شده: 1713 دفعه چاپ

نظرات بینندگان  

پاسخ + +11 0 --
ناشناس 1396/11/02 - 20:01
واقعا درست و زیبا نوشتید.ببینید سازمان صداوسیما چقدر کارمند داره هیچ کس حرف نمیزنه.که بیشتر کارمندای این سازمان کار مفیدشون صفره.میان یه فیلم میسازن که نه به درد دنیا میخوره و نه به درد اخرت؛ولی چقدر ازشون تجلیل میشه.جالب اینه که اونا شدن هنرمند!!! ولی معلم .....
پاسخ + 0 0 --
من 1396/11/03 - 13:34
پرستارها ۲۵۰ هزار هدیه دادن روز پرستار
پاسخ + +4 -1 --
ناشناس 1396/11/02 - 22:58
در آ.پ به ازای هر معلم در حال تدریس یک نفر به عنوان رئیس و معاون و کارمند اداره و ناحیه و وزارت و...وجود دارد وگرنه تعداد کل معلمان مشغول به تدریس شاید حدود ششصد هزار نفر باشد و اگر همین مورد اصلاح شود خیلی از مشکلات حل خواهد شد.
پاسخ + +5 0 --
باکسر 1396/11/02 - 23:08
کالای معلم خریدار نداره.
تو این مملکت که تعصبات و توهمات بر ارکان زندگی مردم و حاکمیت غلبه داره، کی میاد به من معلم بها بده که سعی دارم عقلانیت و منطق رو به دانش اموزان آموزش بدم؟!!!
پاسخ + +13 0 --
شهاب 1396/11/03 - 08:35
معلم باید به گونه ای عمل کند که دیگران باور کنند که کارش ارزشمند است شما یک کارگر شریف یک بنای شریف رادرنظر بگیریداگردستمزدش را به وقت وبه اندازه دریافت نکند دیگر به کارش ادامه نمی دهدمعلمی که برای مبلغ ناچیزی اضافه کار وحق امتحانات وغیره که پس از یکسال یابیشتر به اومی دهندسرازپانمی شناسد هیچ وقت ارزش پیدا نخواهدکرد عده ی زیادی ازمعلمان هرچه بیشترتحقر می شوند بیشتر فداکاری می کنند با این اوضاع دنبال ارزش پیدا کردن کارمان نباشیم
پاسخ + +2 0 --
بیوک آقا 1396/11/24 - 23:02
برادرم، خواهرم طبق نتیجه آزمون های بین المللی تیمز و پرلز، جایگاه آموزش و پرورش ایران در جهان کجاست؟( رده های آخر در میان 70،60 کشور شرکت کننده در آزمون ها). مگر غیر از اینست که این سیستم آموزش و پرورش بنا به هزارو یک دلیل که اینجا مجال گفتنش نیست، مردود است؟ چه کسی به این سیستم آموزش و پرورش نمره قبولی بالای 90 و 100 درصد می دهدجز خود این معلمان؟ بنابراین کسی که هنوز به این نتیجه نرسیده است که برای رساندن واقعیت ها به یک حقیقت (آموزش و پرورش پیشرفته که آرزوی هر ایرانی است)، باید به عمق قضیه توجه شود و عوامل بوجود آورنده واقعیت ها تغییر یابد تا واقیت ها به حقیقت نزدیک شوند، و کاری بدور از شأن معلمی می کند و گزارش دروغ از واقعیت های آموزش و پرورش می دهد، این حقوق ها هم برایشان زیاد است.

نظر شما

صدای معلم، صدای شما

با ارائه نظرات، فرهنگ گفت‌وگو و تفکر نقادی را نهادینه کنیم.

نظرسنجی

آیا کنکور معیار مناسب و قابل اتکایی برای ارزیایی در مورد اثربخشی و کارایی نظام آموزشی ایران می باشد ؟

بلی - 24.4%
خیر - 75.6%

مجموع آرا: 242

دیدگــاه

تبلیغات در صدای معلم

درخواست همیاری صدای معلم

راهنمای ارسال مطلب برای صدای معلم

کالای ورزشی معلم

تلگرام صدای معلم

صدای معلم پایگاه خبری تحلیلی معلمان ایران

تلگرام صدای معلم

Sport

تبلیغات در صدای معلم

تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به صدای معلم - اخبار فرهنگیان، معلمان و آموزش پرورش بوده و استفاده از مطالب با ذکر منبع بلا مانع است.
طراحی و تولید: رامندسرور