صدای معلم - اخبار فرهنگیان، معلمان و آموزش پرورش

امیرحسین محمودوند/ دبیر زبان انگلیسی

دانش آموز دبیرستانی ما امتحان زبان انگلیسی یک می گیرد و شما تدریس زبان انگلیسی را در مدارس ابتدایی اکیدا ممنوع می کنید! آقای نوید ادهم کجای کارید؟ آیا وقت آن نرسیده است که شورای عالی آموزش و پرورش یک مدیر علمی داشته باشد ؟

حقیقتا نمره های دانش آموزانم  درد آور است به جز دوسه نفر که فراگیری انگلیسی را از کودکی آغاز کرده اند و همچنان در کلاس های زبانکده ها به زبان آموزی می پردازند/ در یکی از کانال ها تماشای  مصاحبه دبیرکل شورای عالی آموزش و پرورش در حوزه ای که تخصصش نیست ناراحتی ناشی از نمرات پایین دانش آموزانم را دوچندان کرد/ البته تا به امروز چیزی با عنوان تدریس رسمی انگلیسی در مدارس ابتدایی ایران نداشته ایم و احتمالا مخاطب این حرف  مدارسی هستند که احیانا به شکل چراغ خاموش، خودسرانه و بدون اخذ مجوز  به ترویج زبان انگلیسی پرداخته اند و یا در آینده چنین برنامه ای را در دستور کار دارند/ عموم زبان شناسان معتقدند هرچه زودتر کودک به سمت وسوی فراگیری زبان دوم برود نه تنها بهتر و بیشتر یاد می گیرد بلکه چنانچه فرآیند یادگیری بامتدهای حرفه ای همراه باشد لهجه تکلم کودک قرابت زیادی با لهجه کسانی خواهد داشت که زبان دوم کودک زبان اول و اصلی آن هاست/ بر پایه­ طرح دولت ژاپن، کسب نمره­  بالا در آزمون TOEFL، در آینده، شرط پذیرش دانشجو در دانشگاه های ژاپنی خواهد بود/ برای تحقق این طرح سن فراگیری زبان انگلیسی در مدارس ژاپن پایین تر آمده است/ زبان انگلیسی یک زبان بین المللی و زبان قاطبه منابع علمی دنیاست و دریچه ای برای ارتباط موثر و تعاملی با تمام ملت هاست/ به عنوان یک کارشناس آموزش زبان انگلیسی معتقدم ساختار و متدهای آموزش زبان انگلیسی در مدارس ما بسیار نامناسب و پرنقص است و نتیجه اش این می شود که کمتر دانش آموزی را  پیدا می کنیم که چیز زیادی از زبان انگلیسی را در مدرسه فرا گرفته باشد/ گرچه امکان اجرای متدهای زبانکده ها در مدارس به طور کامل فراهم نیست ولی بهتر کردن اوضاع با اندکی تدبیر و طراحی حرفه ای دور از دسترس نیست/ آیا بهتر نیست به جای " پاک کردن صورت مساله " به فکر " حل مساله " باشیم/ آیا با این مدیران میسر خواهد بود...

ممنوعیت آموزش زبان انگلیسی در دوره ابتدایی

چند روزی است که مشغول تصحیح امتحانات زبان انگلیسی نوبت اول مدارسی هستم که آنجا تدریس می کنم.
مثل همیشه نمره های آینده سازان میهن در این درس چنگی به دل نمی زند.
 تا جایی که ذهنم یاری می کند کوتاهی و کم کاری در کلاس درس نداشته ام و از تمام پتانسیلم برای انتقال  اندوخته هایم بهره جسته ام.
 مواجهه با این نمرات درخشان چندان هم برایم دور از انتظار نبود چرا که در طول ترم هم بچه ها خودی نشان نداده بودند.

حقیقتا نمره های دانش آموزانم  درد آور است به جز دوسه نفر که فراگیری انگلیسی را از کودکی آغاز کرده اند و همچنان در کلاس های زبانکده ها به زبان آموزی می پردازند.

ممنوعیت آموزش زبان انگلیسی در دوره ابتدایی

دیروز در تایم استراحت بین تصحیح برگه ها سری به تلگرام زدم.
پنج شش دقیقه ای طول کشید تا جناب فیلترشکن تلگرام را بالا بیاورد.
در یکی از کانال ها تماشای  مصاحبه دبیرکل شورای عالی آموزش و پرورش در حوزه ای که تخصصش نیست ناراحتی ناشی از نمرات پایین دانش آموزانم را دوچندان کرد.
در این مصاحبه آقای نوید ادهم تدریس زبان انگلیسی در مقطع ابتدایی را اکیدا ممنوع اعلام فرمودند.

ممنوعیت آموزش زبان انگلیسی در دوره ابتدایی

البته تا به امروز چیزی با عنوان تدریس رسمی انگلیسی در مدارس ابتدایی ایران نداشته ایم و احتمالا مخاطب این حرف  مدارسی هستند که احیانا به شکل چراغ خاموش، خودسرانه و بدون اخذ مجوز  به ترویج زبان انگلیسی پرداخته اند و یا در آینده چنین برنامه ای را در دستور کار دارند.

نیازی به تشریح اهمیت فوق العاده و  استراتژیک فراگیری زبان انگلیسی نیست و کیست که نداند این روزها زبان انگلیسی از نان شب واجب تراست.
  اما در خصوص سن و سال مناسب جهت  فراگیری زبان انگلیسی یا هر زبانی غیر از زبان مادری عموم زبان شناسان معتقدند هرچه زودتر کودک به سمت وسوی فراگیری زبان دوم برود نه تنها  بهتر و بیشتر یاد می گیرد بلکه چنانچه فرآیند یادگیری بامتدهای حرفه ای همراه باشد لهجه تکلم کودک قرابت زیادی با لهجه کسانی خواهد داشت که زبان دوم کودک زبان اول و اصلی آن هاست.


آقای نویدادهم با یک تحقیق میدانی  و یا گفت و گو با صاحب نظران به صحت این موضوع پی خواهند برد.
البته آموزش زبان انگلیسی به کودکان ظرافت های خاص خودش را دارد و می بایست با برنامه ریزی دقیق و در نظر گرفتن اصول روانشناختی صورت پذیرد تا شاهد بی انگیزگی و تنفرآفرینی نسبت به انگلیسی در کودکان نباشیم.


جناب آقای نوید ادهم !

خوب است بدانند بر پایه­ طرح دولت ژاپن، کسب نمره­  بالا در آزمون TOEFL، در آینده، شرط پذیرش دانشجو در دانشگاه های ژاپنی خواهد بود. بدین ترتیب، دانش آموزان ژاپنی باید به گونه ای در مدارس آموزش ببینند که بتوانند زبان انگلیسی را خوب بشنوند، خوب سخن بگویند، خوب بخوانند،خوب  متوجه شوند و خوب بنویسند.

ممنوعیت آموزش زبان انگلیسی در دوره ابتدایی

به همین خاطر و برای تحقق این طرح سن فراگیری زبان انگلیسی در مدارس ژاپن پایین تر آمده است.
آقای مهدی نوید ادهم علت این دستورشان را حفظ،تقویت و اشاعه فرهنگ پارسی عنوان کرده اند.
اما جناب ادهم قطعا می دانند که زبان انگلیسی یک زبان بین المللی و زبان قاطبه منابع علمی دنیاست و دریچه ای برای ارتباط موثر و تعاملی با تمام ملت هاست.
پر واضح است که یکی از شروط اصلی برای حفظ و شناساندن  زبان و فرهنگ پارسی در محافل،مجامع و آکادمی های بین المللی تسلط چهره های علمی، سیاسی و فرهنگی ما به  زبان انگلیسی  است و عالمان و سیاستمداران ما زمانی در نظام آنارشیک جهانی خواهند توانست از این فرهنگ دفاع کنند که انگلیسی را خوب حرف بزنند تا مضحکه خاص و عام نشویم.
لذا شایسته است کودکان میهن  با زبان انگلیسی بیگانه نباشند‌ .

ممنوعیت آموزش زبان انگلیسی در دوره ابتدایی

چرا که همین کودکان در سال های آینده نمایندگان ما در عرصه های بین المللی خواهند بود.
و اما به عنوان یک کارشناس آموزش زبان انگلیسی معتقدم ساختار و متدهای آموزش زبان انگلیسی در مدارس ما بسیار نامناسب و پرنقص است و نتیجه اش این می شود که کمتر دانش آموزی را  پیدا می کنیم که چیز زیادی از زبان انگلیسی را در مدرسه فرا گرفته باشد و اگر هم دانش آموزان و سایر اقشار جامعه ما از سطح خوبی در انگلیسی برخوردار باشند حاصل شرکت کردن در کلاس های زبانکده ها،تماشای فیلم،مطالعه کتاب ویا مراوده با انگلیسی زبان هاست.
گرچه امکان اجرای متدهای زبانکده ها در مدارس به طور کامل فراهم نیست ولی بهتر کردن اوضاع با اندکی تدبیر و طراحی حرفه ای دور از دسترس نیست.

آیا بهتر نیست به جای " پاک کردن صورت مساله " به فکر " حل مساله " باشیم ؟

آیا با این مدیران میسر خواهد بود ؟


ارسال مطلب برای صدای معلم

این آدرس ایمیل توسط spambots حفاظت می شود. برای دیدن شما نیاز به جاوا اسکریپت دارید

سه شنبه, 19 دی 1396 13:48 خوانده شده: 1283 دفعه چاپ

نظرات بینندگان  

پاسخ + +16 -1 --
رضایی 1396/10/19 - 14:26
بسیار زیبا
درود برشما
جالب بود
پاسخ + 0 0 --
دبیر م 1396/10/19 - 19:25
کاملا با مقاله موافقم
ضمن تشکر از زحمات اقایان ادهم و محمدیان فکر کنم دیگه نوبت تغییر این دو معاون وزیر رسیده با جوانترهای باانگیزه و توانمند
پاسخ + 0 0 --
امیرحسین محمودوند 1396/10/19 - 21:34
از ابراز لطف شما صمیمانه سپاسگزام
پاسخ + +14 0 --
....... 1396/10/19 - 14:43
نگران نباشید انگلیسی را حذف ، العربی را جایگزین می کنند مگر هدف
زبان آموزی نیست ؟ در آینده نزدیک برای جنگ با کشورهای عربی خصوصا
عربستان ، نیازمند گویش زبان عربی خواهیم بود .
پاسخ + 0 0 --
باکسر 1396/10/20 - 20:44
البته یادگیری زبان العربی بیشتر برای خدمت ما ایرانیها به عربهای عراق، سوریه و... میباشد. یک کم خوش بین باشید و فقط به فکر جنگ نباشید.
پاسخ + +11 -1 --
....... 1396/10/19 - 15:06
عمده کانال ارتباط با از ما بهتران را قیچی می کنند تا
در حصار دیوار چین گونه کشور محدود و دست بسته
محکوم به ناتوانی و نادانی و بی کفایتی زندگی کنیم.
حق هر انسانی است قابلیت گویش چندین زبان را داشته
باشد.
احتمال می دهم آموزش و پرورش با این کار می خواهد
آموزشگاه و مراکز آموزش زبان رونق بگیرد شاید هم با
وضع این قانون حق السهمی هم دریافت خواهد کرد.
پاسخ + +13 -1 --
معلم زبان.ری 1396/10/19 - 15:10
ای کاش برای یکبار هم که شده مدیران ما یک حرف اصولی ومنطقی برزبان جاری می کردند.تاسف.تاسف.افسوس
پاسخ + +11 -1 --
سعید 1396/10/19 - 15:33
اگر اشتباه نکنم این آقای محمودوند جوان ترین نویسنده در صدای معلم هستند.جای خرسندی است که اینگونه معلمانی به مجموعه آموزش وپرورش وارد شده اند.ولی توصیه میکنم جانب احتیاط رو رعایت کنند.اینجا ایرانه
پاسخ + 0 0 --
امیرحسین محمودوند 1396/10/19 - 21:35
بنده نوازی می فرمائید
از محبت شما سپاسگزارم
پاسخ + 0 0 --
معلم 1396/10/20 - 22:33
بسیار خوب هست که معلمان حرف حق و درست را بدون ترس بگویند. همین روحیه محافظه کاری ما معلمان باعث شده که وضعیت آ.پ این شود ، چون فهمیده اند، معلمان در مقابل تخلفات آنان سکوت کرده اند.‌
پاسخ + +10 0 --
ناشناس 1396/10/19 - 15:42
همکاری داشتیم که تعریف میکرد در یکی از شهرهای کرد نشین یک معلم آذری دبیر زبان خارجه بوده و هیچ کس در درس او قبول نشده بود.وقتی مورد بازخواست قرار میگیرد می گوید:
من که ترکم باید به این بچه ها که کرد هستند به زبان فارسی،انگلیسی یاد بدهم و این امکان ندارد!
واقعیت این است که شیوه آموزش زبان غلط است وگرنه زمان آغاز آن بعد از دوره ابتدایی زیاد هم دیر نیست.
پاسخ + +6 -2 --
ع.س 1396/10/19 - 16:55
آقای نوید ادهم اگر در ژاپن بودند دبیرکل شورای عالی ...هم نمیشدند.لطفا پای ژاپن رو به موضوع باز نکنید..............
پاسخ + +10 -1 --
منصور 1396/10/19 - 17:15
مطالب این همکار جوان همیشه خواندنی و جذاب هستند دستمریزاد به امید کنار رفتن امثال نوید از کانون قدرت وتصمیم گیری
پاسخ + 0 0 --
امیرحسین محمودوند 1396/10/19 - 21:38
نظر لطف شماست.امیدوارم در کنار دیگر کنشگران بتوانیم گام مثبتی برای اعتلای تعلیم وتربیت میهن برداریم
پاسخ + +8 -1 --
آقا دانا 1396/10/19 - 17:18
اقای محمودوند عزیز خداقوت و هزاران درود بر شما.کاملا موافق با شما هستم
پاسخ + 0 0 --
امیرحسین محمودوند 1396/10/19 - 21:39
از بذل محبت شما نهایت امتنان وسپاس رو دارم
پاسخ + +7 -1 --
باران دیده 1396/10/19 - 17:24
آقای پورسلیمان معلمان جوان را پای کار بکشانید تا برای سال های آینده هم کسانی مثل شما و درکنارشما داشته باشیم
پاسخ + 0 0 --
علی پورسلیمان 1396/10/19 - 21:20
سلام

همکار محترم

برای من بسیار موجب افتخار است که در خدمت دوستان ارزشمندی مانند آقای محمود وند باشم .

البته بنده هنوز یک شاگرد هستم .

امید که معلمان جوان با توسل به فرهنگ پرسشگری و مطالبه گری آموزش را حیاتی دوباره بخشند .

پایدار باشید .
پاسخ + 0 0 --
امیرحسین محمودوند 1396/10/19 - 21:43
ضمن تشکر وقدر دانی از توجه ودقت نظرشما امیدوارم در کناراستادپورسلیمان و سایر نویسندگان صاحبنظر و دلسوز صدای معلم منشا اثرات مثبت در آموزش وپرورش شویم.
امیدوارم معلمان دهه هفتادی پای کاربیایند
پاسخ + +6 -1 --
حسن درویشی 1396/10/19 - 18:25
کاش دوستان محقق در اموزش وپرورش تحقیقی کنند در مورد ضعف وناتوانی و عدم تسلط دانش اموزان در خواندن و نوشتن به زبان فارسی که فکرکنم در هر کشوری اولویت یادگیری درست زبان رسمی آن کشور است. الان دانش آموزان متوسطه ی دوم به شدت در خواندن متونی که به زبان فارسی است لنگ می زنند و امکان ندارد شما در یک کلاس سی نفره بتوانید بیشتر از سه تا چهار دانش آموز پیدا کنید که بتوانند با تسلطی نسبی متون فارسی را بخوانند و متاسفانه همین عدم توانایی در درست خوانی به زبان فارسی زمینه ی عدم یادگیری آنها در دیگر درسها را فراهم می کند . دانش آموزان جملات کتاب را اشتباه می خوانند واصلا معنی جملات را درک نمی کنند درنتیجه نمی توانند چیزی یاد بگیرند
پاسخ + 0 0 --
امیرحسین محمودوند 1396/10/19 - 21:46
از دقت نظر حضرتعالی و ذکر این نکته قابل تامل سپاسگزارم.
کاملا صحیح و متین اشاره کردید.
متاسفانه سیستم زبان آموزی ما پر از نقصان وسخت معیوب است.
نه فارسی را خوب آموزش می دهیم ونه زبان های دوم را.
پاسخ + 0 0 --
معلم 1396/10/20 - 22:37
یک علت می تواند ارزشیابی توصیفی باشد. روی ارزشیابی توصیفی نظارت لازم انجام نمی شود و برخی مدیران می گویند که نباید دانش آموزان مردود شوند . نتیجه ی آن ، پایین آمدن سطح سواد دانش آموزان در دوره ی ابتدایی هست.‌
پاسخ + +6 -14 --
ناشناس 1396/10/19 - 20:01
ربط 1 گرفتن یک نفر با تدریس انگلیسی در مقطع ابتدائی چیست؟ باید درس بخونه 1 نگیره و شما هم به او درست درس بدی.
پاسخ + +8 0 --
امیرحسین محمودوند 1396/10/19 - 22:27
از تمام همکاران و عزیزانی که یادداشت این حقیر را مطالعه کردند
کمال سپاس و امتنان را دارم.
طبیعتا این نوشته موافقان و مخالفانی دارد و البته از دل همین تضارب آراست که توسعه و پویایی رقم می خورد.
تک تک نظرات شما را ارج مینهم.
جمله ای به غایت زیبا از ولتر حكيم فرانسوي که انصافا
گمشده این روزهای جامعه ماست تقدیم به شما: « من با آنچه شما مي گوييد ، كاملا مخالفم ، اما تا پاي جان از حق شما برای گفتن آن دفاع می کنم
پاسخ + +3 -8 --
سقز 1396/10/20 - 15:49
اگر انگلیسی یک میگیرند پس چطور با تلگرام و بازیهای اینترنتی و کامپیوتر و گوشی و ...... ان هم در بهترین نوع و برند کار میکنند

ایا امورزش کاربا انواع گوشی و تلگرام و ...... بطور عریز ه ی به ایرانیان اعطا شده است ؟؟؟؟؟؟؟؟/
یاطنیتیک ایرانیان تغییر داده شده و .....؟؟؟؟؟
زبان فارسی را حتما همه صفر اند !!!!!!
پاسخ + +9 0 --
حقی 1396/10/20 - 21:50
تقریبادر تما م کشورهای دنیا زبان علم انگلیسی است .آقای ادهم شما مگر متخصص آموزش زبان هستید که آن را در ابتدایی غیر ضروری می دانید.
پاسخ + +7 0 --
معلم 1396/10/20 - 22:39
آموزش زبان همیشه یک مهارت مورد نیاز بوده ، مخصوصا حالا. چون بلد بودن زبان برای کار کردن با کامپیوتر یک پیش نیاز هست. عده ای از مسئولان جامعه به هر چیزی نگاه سیاسی جهت دار دارند. بهتر هست ، هر مسئولی در حوزه تخصیص خود و حرف علمی بزند .
پاسخ + 0 -4 --
مغلم 1396/10/21 - 00:42
چرا آقای نوید ادهم به فکر فقط زبان فارسی است؟ مگر ترکی زبان ایرانی ها نیست؟
پاسخ + 0 0 --
معلم 1396/10/21 - 11:00
ترکی زبان ترک زبانان هست نه زبان ایرانی.
پاسخ + 0 0 --
معلم 1396/10/21 - 11:36
شما ترک ها این حرف ها را می زنید که برایتان جوک می سازند.
پاسخ + +2 0 --
ناشناس 1396/10/21 - 18:39
آقای نوید ادهم پس تلاش کنید زبان فارسی زبان بین المللی شود. باور کنید این یک کار زیربناییست
پاسخ + +1 -3 --
ناشناس 1396/10/21 - 19:50
اگر از نظر علمی و نظریه های یادگیری اختلالی در یادگیری بچه در سننین پایین به منظور یادگیری زبان دوم پیش نمیاد که حذف آن ایراد داره. اما سوال اینجاست آیا یادگیری زبان دوم به کودک که هنوز داره زبان مادریشو یاد میگیره ایراد داره یانه؟ کلاغ میاد راه رفتن کبک را یاد بگیره راه رفتن خودشو هم یادش رفت.
پاسخ + 0 0 --
ناشناس 1396/10/22 - 19:39
به نظرم ما باید روی مدل آموزش زبان هایی مانند عربی و زبانخارجه و یا حتی زبان فارسی تجدید نظر کنیم .
کسی ندیده که دانش آموز ما پس از اتمام دوره متوسطه بداند چند دقیقه ای به زبان عربی یا انگلیسی صحبت کند . و یا حتی نمی تواند یک متن ادبی یا شعری را درست و بدون مشکل بخواند .
اما در عوض می بینم روش برخی موسسات مانند کانون زبان ایران موفق آمیز است و دانش آموزان توفیقات خوبی در یادگیری پیدا می کنند . به نظرم در سیستم آموزشی ما کمتر روی مبانی علمی کنکاش می کنیم بیشتر گروهی اندک بدون کمک از متدهای علمی به دنبال حاکمیت سلیقه خود در آموزش و پرورش هستند
پاسخ + +3 0 --
ناشناس 1396/10/23 - 12:51
چقدر جالب اتفاقا در درس ریاضی دانش آموزان من هم به غیر از ۳ نفر بقیه یک میگیرند خداروشکر خیالم راحت شد فکر کردم اشکال از منه!!! البته در درس جغرافیا هم یادمه دانش آموز زرنگ مدرسه می پرسید آق تو رو خدا رشته کوههای ایران رو بهم برسونید یا جدی هایی زده بودم که در بقیه دروس هم در خوش بینانه ترین حالت نمره دانش آموزان یک است!
پاسخ + +1 0 --
حسن مجید اردبیل 1396/10/26 - 20:00
با سلام
آقای امیرحسین محمودوند دبیر زبان انگلیسی
خوب زبانکده را تبلیغ می کنی خووووووب
جناب تمام عوامل نرم افزاری و سخت افزاری ، فراگیر را از کتاب و درس و مشق و مدرسه متنفر ساخته است .
یکی از معضلات پررنگ بحث نمره است !
چند در صد فراگیران زبان انگلیسی زبانکده ها در خواندن و نوشتن مهارتی قابل قبول دارند؟ چه شیوه ای بلدی دانش آموزان قهر کرده و متنفر را با درس و مدرسه آشتی دهی ؟
به قول جناب سعید جوان ترین نویسنده صدای معلمی! عمارت آموزش و پرورش از پای بست ویران است تو جوان در فکر نقش ایوانی با شاه بیت زبانکده
عزت زیاد

نظر شما

صدای معلم، صدای شما

با ارائه نظرات، فرهنگ گفت‌وگو و تفکر نقادی را نهادینه کنیم.

نظرسنجی

میزان استفاده معلمان از تکنولوژی آموزشی مانند ویدئو پروژکتور ؛ تخته هوشمند و .... در مدرسه شما چقدر است ؟

دیدگــاه

تبلیغات در صدای معلم

درخواست همیاری صدای معلم

راهنمای ارسال مطلب برای صدای معلم

کالای ورزشی معلم

تلگرام صدای معلم

صدای معلم پایگاه خبری تحلیلی معلمان ایران

تلگرام صدای معلم

Sport

تبلیغات در صدای معلم

تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به صدای معلم - اخبار فرهنگیان، معلمان و آموزش پرورش بوده و استفاده از مطالب با ذکر منبع بلا مانع است.
طراحی و تولید: رامندسرور