صدای معلم - اخبار فرهنگیان، معلمان و آموزش پرورش

شیرین یوسفی/ معلم

زنان معلم چه نقشی می توانند در " توسعه پایدار" ایران داشته باشند؟

از منظر تئوریک سه کلید واژه ی " بانوان" ،" خیر" و" مدرسه ساز"  حلقه هایی هستند که توانایی تکوین یک چهارچوب نظری غنی را دارند که پایه در سه حوزه مهم جامعه شناختی یعنی حوزه زنان ، جامعه شناسی توسعه و جامعه  شناسی سازمان های مردم نهاد دارد/ زنان ظرفیت  ایفای نقشی موثر و کارا در مسیر  "توسعه پایدار" ایران عزیز را دارا هستند علی الخصوص که حلقه  مرکزی موسسه،  زنان معلم شاغل یا بازنشسته ای هستند که تجربه خدمت در آموزش و پرورش رسمی کشور را هم دارند/ این "معلمان زن"  به تجربه دریافته اند که برای درمان بیماری توسعه نیافتگی و فقر زدایی در جامعه باید به سراغ ریشه ها رفت/ زنان معلم به جهت توانایی ها تخصصی و تجارب ارزنده آموزشی و پرورشی می توانند گام های بلندی در مسیر توسعه پایدار ایران عزیز بردارند/ متاسفانه امروزه عملگرایی صرف و تقبیح آرمان گرایی و ارزشی بودن  آفت برنامه ها و عملکردهای توسعه ای شده است. آرمان ها ، آرزوها و ارزش ها می تواند موتور محرکه  عملکردها  و راهبردها باشد. تلفیق عاقلانه  آرمان و واقعیت می تواند گره از کارهای فروبسته فراوانی  بگشاید/ امروز دختر نوجوان  یا زن جوان ایرانی " هویت" خود را گم کرده است. او پاسخی همه جانبه و فراگیر به پرسش "من کیستم؟" ندارد. و سراسیمه  به هر مسلک و مکتبی سرک  می کشد و به هر مدی تن می دهد

زنان و توسعه پایدار و معلمان زن   دیروز توفیق شرکت - به عنوان یکی از اعضای هیئت مدیره - در جلسه ماهانه هیئت مدیره موسسه " بانوان خیر مدرسه ساز استان آذربایجان شرقی " را داشتم. سه واژه ای که نام موسسه را تشکیل می دهد به تنهایی گواه، اهمیت کاری است که موسسه انجام می دهد.( انشاالله قبول حق باشد)
از منظر تئوریک سه کلید واژه ی " بانوان" ،" خیر" و" مدرسه ساز"  حلقه هایی هستند که توانایی تکوین یک چهارچوب نظری غنی را دارند که پایه در سه حوزه مهم جامعه شناختی یعنی حوزه زنان ، جامعه شناسی توسعه و جامعه  شناسی سازمان های مردم نهاد دارد.

از آن جایی که زنان به عنوان نیمی از جامعه هستند در هیچ برنامه توسعه ای پایدار نمی توان از تجارب تخصصی زنان متخصص ، منابع مالی در اختیار آنها، نگاه صلح محور و مداراجویانه آنها و همچنین حس مادرانه شان در مهرورزی  بی شائبه به نوع انسان و محیط زیست صرف نظر کرد.

موسسه ما در میدان عمل هم  ثابت کرده است که  زنان ظرفیت  ایفای نقشی موثر و کارا در مسیر  "توسعه پایدار" ایران عزیز را دارا هستند علی الخصوص که حلقه  مرکزی موسسه،  زنان معلم شاغل یا بازنشسته ای هستند که تجربه خدمت در آموزش و پرورش رسمی کشور را هم دارند.

زنان و توسعه پایدار و معلمان زن

این "معلمان زن"  به تجربه دریافته اند که برای درمان بیماری توسعه نیافتگی و فقر زدایی در جامعه باید به سراغ ریشه ها رفت. اینان به فراست در یافته اند که لازمه  توسعه فرهنگی ایران عزیز در وهله اول گسترش و ترمیم زیرساخت های آموزشی و پرورشی است. از سوی دیگر شم زنانه و همت بلند این بانوان یاریگر آنها در تاسیس یک سازمان مردم نهادی شده است سابقه بیست و چند ساله دارد. افتخار این موسسه است که توانسته به لطف خداوند منشا خیر و برکت فراوان برای استان و کشورمان باشد.

زنان و توسعه پایدار و معلمان زن

و اما جلسه دیروز طبق معمول جلسه ای بود سرشار از انرژی مثبت که از همت بلند و دل دریایی تک تک اعضا و خیرین نیک اندیشی که دل در گرو توسعه ایران عزیز دارند ،برمی خیزد.

در ابتدای جلسه  گزارشی از کارهای انجام گرفته در طی ماه گدشته  توسط رئیس هیت مدیره موسسه سر کار خانم علیزاده  در مناطق زلزله زده سرپل دهاب و افتتاح دو مدرسه خیر ساز در سیستان و بلوچستان ارائه شد.

زنان و توسعه پایدار و معلمان زن

قبل از زلزله  آذرماه 96 در سرپل ذهاب دو مدرسه استثنایی وجود داشت  که متاسفانه در اثر زلزله  یکی صد در صد تخریب (مرکز مهارت آموزی) و دومی ( مجتمع ابتدایی که دوره امادگی و ابتدایی بوده ) به دلیل شکافهای موجود خطر آفرین و غیر قابل استفاده شده است .

ایشان پس از مراجعت از سر پل ذهاب و انعکاس گزارش بازدیدشان به خیرین استان و‌ کشور، توانسته بودند یازده کانکس کلاسی و یک کانکس ۵۰ متری به عنوان کارگاه  مهارت آموزی برای ادامه فعالیت مدارس استثنایی در سرپل ذهاب تهیه و ارسال کنند.

زنان و توسعه پایدار و معلمان زن

لازم به ذکر است این مرکز تمامی گروههای استثنایی اعم از کم توان،نابینا،‌ناشنوا و معلولین جسمی حرکتی سه شهر گیلانغرب ،سرپل ذهاب و اسلام آباد ..را تحت پوشش قرار می دهد و هنوز به سه کانکس دیگر نیاز دارد. به علاوه تجهیز حداقلی کانکس ها متناسب با شرایط دانش آموزان استثنایی هم توسط موسسه بانوان خیر مدرسه ساز استان انجام گرفته است .
قسمت دوم گزارش به افتتاح دو پروژه  موسسه در شرقی ترین نقطه ایران عزیز در طی هفته گذشته مربوط می شد.این دو مدرسه "شیک و استاندارد"  به همت خیران معزز آقایان ارجمندی و سعادت یکی در روستای "جوزدرق" شهرستان نیکشهر و دومی در روستای مرزی "بزم " شهرستان سراوان ساخنه شده است.

زنان و توسعه پایدار و معلمان زن

خانم علیزاده ، از دقت نظر خیر مدرسه ساز آقای سعادت می گفتند و از ایشان نقل می کردند که: "می خواهم در اینجا مدرسه ای در شان آذربایجان بسازم" . ...حرف بسیار است ولی آنچه از جلسه دیروز برایم مهم بود و دلیل نگارش این یاداشت هم می باشد را در چهار بند خدمت تان عرض می کنم.  
1- همت خیران مدرسه ساز آذربایجانی در احداث مدرسه در توسعه نیافته ترین مناطق مرزی کشور فارغ از تفاوت های قومیتی ، زبانی و مدهبی، به زبان بی زبانی ولی در عمل ترجمان این سخن جاوید حکیم طوس است که :


« همه جاي ايران سراي من است

چو نيك و بدش از براي من است »

زنان و توسعه پایدار و معلمان زن


مضافا این همت،نشان عمق تفکر توسعه ای " خیران مدرسه ساز" است. این بزرگواران به حق درمان توسعه نیافتگی مناطق مرزی را در توسعه فرهنگی می بینند و مدرسه، درس و معلم را خط مقدم جبهه مبارزه با فقر و توسعه نیافتگی می دانند.


2- رئیس هیت مدیره موسسه ما سرکار خانم علیزاده و خانم ها تقی پور، دیزجی،جلیلوند و‌ بقیه همراهان ایشان، می توانند الگویی تمام نما برای" معلمان زنی " باشند که بعد از یک عمر تلاش در سنگر معلمی، همچنان مجدانه و پرنشاط به توسعه فرهنگی وتجهیز زیرساخت های فرهنگی جامعه مشغول می باشند. 

زنان معلم به جهت توانایی ها تخصصی و تجارب ارزنده آموزشی و پرورشی می توانند گام های بلندی در مسیر توسعه پایدار ایران عزیز بردارند.

زنان و توسعه پایدار و معلمان زن


3- متاسفانه امروزه عملگرایی صرف و تقبیح آرمان گرایی و ارزشی بودن  آفت برنامه ها و عملکردهای توسعه ای شده است. آرمان ها ، آرزوها و ارزش ها می تواند موتور محرکه  عملکردها  و راهبردها باشد. تلفیق عاقلانه  آرمان  و واقعیت می تواند گره از کارهای فروبسته فراوانی  بگشاید.

آنچه موسسه ما در این سال ها انجام داده است مدلی از این تفکر است. سرکار خانم علیزاده از انقلابیون اصیل بهمن ۵۷ هستند و جزء اولین زنان رزمنده ای بودند که در کسوت بسبجی، از همان آغاز در جبهه حضور داشتند. وقتی به ایشان و یاران پرامیدش خانم ها تقی پور و جلیلوند ...نگاه می کنم، پاسخ  پرسش بزرگی برایم روشن می شود. پرسش از انگیزه هایی که زنان ایرانی  را در بهمن ۵۷ و بعدها در سال های دفاع ، از قالب فرمایشی زن مدرن و"ابژه بودن " بیرون اورد و به آنها نقش " سوژگی" داد. زنانی که پا به پای مردان ایرانی در عرصه سیاست و اجتماع مشارکت کردند و موفق شدند پرافتخارترین و ناب ترین لحطات تاریخ معاصر ایران را رقم بزنند.

زنان و توسعه پایدار و معلمان زن

امروز دختر نوجوان  یا زن جوان ایرانی " هویت" خود را گم کرده است. او پاسخی همه جانبه و فراگیر به پرسش "من کیستم؟" ندارد. و سراسیمه  به هر مسلک و مکتبی سرک  می کشد و به هر مدی تن می دهد . او از یک سو اماج بمباران الگوهای باسمه ای غربی و بازار مصرف سرمایه داری است  و از سوی دیگر در معرض الگو های واپسمانده و نامتناسب با زمانی است که برایش غریب و ناچسب می نماید.

لذا معرفی و طرح اجتماعی  "زنان معلمی" که به واسطه شعل انبیا گونه خود متخلق به اخلاق پیامبرگونه نیز شده اند و کوهی از صبر و حلم ، و دریایی مواج از امید و آرزو برای ساختن شرایط بهتر برای فرزندان این آب و خاک هستند،شاید راهی برای برون رفت از "بحران هویت " نسل زنان امروزی وطن باشد.

زنان و توسعه پایدار و معلمان زن

معلمان به واسطه شغل انسان سازشان و به جهت ارتباطی تنگاتنگ و اثرگذار با آینده سازان ایران باید با این چهره ها و سازمان ها و فعالیت های از این دست آشنا شوند و آنها را به دانش آموزان شان معرفی کنند. این ایده نه به عنوان یک "ایده فانتزی" بلکه ضرورتی انکار ناپذیر برای گام سپردن در مسیر توسعه پایدارایران است.


4- به زعم من " توسعه پایدار" ایران عزیز ادامه مسیر پر فراز و نشیبی است که این بزرگواران از بهمن ۵۷ آغاز کرده اند و همچنان امیدوارانه  و صبورانه درحال طی آن هستند.

زنان و توسعه پایدار و معلمان زن

خواست خداوند، همت خیران،ایده ها خلاق جوانان امروز،به پشتوانه تجارب ارزنده این عزبزان،نوید بخش فرداهای سبز برای ایران عزیز است.

انشاءلله


ارسال مطلب برای صدای معلم

این آدرس ایمیل توسط spambots حفاظت می شود. برای دیدن شما نیاز به جاوا اسکریپت دارید

پنج شنبه, 07 دی 1396 21:25 خوانده شده: 1362 دفعه چاپ

نظرات بینندگان  

پاسخ + +5 -2 --
چغندربگ 1396/10/07 - 23:40
زنان معلم همین الان هم پدر مارا درآورده اند وجود معلمان زن بسیار زیاد باعث( یکی از دلایل مهم) دیتمزد کم معلمان است، چون زنان به پول کم تر نیاز دارند! و ساکتند!
پاسخ + +3 0 --
ناشناس 1396/10/08 - 02:08
چند سال پیش در تویسرکان زن معلم رییس آموزش و پرورش شده بود پدر معلمها را در می آورد. خدا خیرتان دهد
پاسخ + +8 -1 --
شهاب 1396/10/08 - 06:28
وجود زنان در مشاغل مختلف باعث پایین آمدن دستمزدها وخروج مردان از صحنه شده است بااین اوصاف بهتراست قانون گذاران مسئولیت اقتصادی خانواده را به زنان واگذارنمایند

نظر شما

صدای معلم، صدای شما

با ارائه نظرات، فرهنگ گفت‌وگو و تفکر نقادی را نهادینه کنیم.

نظرسنجی

آیا کنکور معیار مناسب و قابل اتکایی برای ارزیایی در مورد اثربخشی و کارایی نظام آموزشی ایران می باشد ؟

بلی - 24.4%
خیر - 75.6%

مجموع آرا: 242

دیدگــاه

تبلیغات در صدای معلم

درخواست همیاری صدای معلم

راهنمای ارسال مطلب برای صدای معلم

کالای ورزشی معلم

تلگرام صدای معلم

صدای معلم پایگاه خبری تحلیلی معلمان ایران

تلگرام صدای معلم

Sport

تبلیغات در صدای معلم

تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به صدای معلم - اخبار فرهنگیان، معلمان و آموزش پرورش بوده و استفاده از مطالب با ذکر منبع بلا مانع است.
طراحی و تولید: رامندسرور