صدای معلم - اخبار فرهنگیان، معلمان و آموزش پرورش

رضوان حکیم زاده معاون آموزش ابتدایی در میزگرد آموزشی و علمی « بررسی راهکارهای ارتقاء کیفیت و تقویت مدارس دولتی»:

مدام غربال گری می کنیم . ما محیط نرمال یادگیری را نابود کردیم . ما خودپنداری مثبت را در مدارس عادی دولتی نابود کردیم !

صدای معلم گزارش می کند ؛

گروه گزارش/

میزگرد آموزشی و علمی « بررسی راهکارهای ارتقاء کیفیت و تقویت مدارس دولتی» به میزبانی دبیرخانه شورای عالی آموزش و پرورش سه شنبه 27 شهریور برگزار گردید .

در این نشست علی زرافشان ، علیرضا کمره ای ، بهنام بهراد ، مهدی نوید ادهم و رضوان حکیم زاده به بیان دیدگاه های خود در این زمینه پرداختند .

در این نشست حکیم زاده معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش گفت : « تیمز و پرلز » دو سه حرف خیلی روشن می زند. می گوید من مقایسه کردم بچه هایی که نمرات بالاتری می گیرند نسبت به آنهایی که کمتر می گیرند چه چیزهایی در محیط مدارس شان فرق می کند.  چه چیزهایی در معلمان شان فرق می کند  یا در خانواده شان فرق می کند. شرایط خانواده دست ما نیست البته ما می توانیم روی خانواده ها کار کنیم .

تیمز و پرلز گوید اگر بچه ها پیش دبستانی را در مدرسه گذرانده باشند به طور معناداری در کلاس چهارم و هشتم به نتایج بهتری رسیده اند  و پیزا هم همین را نشان می دهد پس راه نرویم .

بعد می گوید اگر این بچه ها خصوصا در مناطق محروم که محیط خانواده بستر آماده ای نیست را گذرانده باشند وقتی اینها به خط شروع در کلاس اول می رسند آمادگی ورود به مدرسه از جهت شناختی ، اجتماعی و عاطفی در وضعیت خوبی است و نتایج ما این را نشان داده است.

 ما آمدیم  یک سیاست گذاشتیم . رفتیم و گشتیم و دیدیم پوشش پیش دبستانی هفتاد و دو درصدی رسیده به چهل درصد !

 که من جدیدا مسئولیت این سازمان ( سازمان ملی تربیت کودک ) را بر عهده گرفتم.

چرا چنین سیاستی اتخاذ شد ؟

چرا نگاه مان این طور شد ؟

چرا نگاه مان غیردولتی شد ؟

چه کسی به پیش دبستانی نیاز داشت ؟

کجا دنبال عدالت بودیم؟

 کجا می خواستیم کیفیت یادگیری ابتدایی را افزایش دهیم ؟

این همه داده داشتیم که هر چقدر در مناطق محروم دو زمانه پیش دبستانی را با حمایت دولت ترویج کرده بودیم « نرخ تکرار پایه » پایین آمده بود.

آقای دکتر بهراد می گوید روی مهارت های سواد پایه تمرکز کنیم؛  من هزار بار حرف شما را تایید می کنم.

کسی که مهارت های سواد را نداشته باشد بقیه چیزها برایش فانتزی است! مثل نیازهای مزلو  است. مثل این است که شما امنیت نداشته باشید ، گرسنه و تشنه باشید بگوییم اگر این راه هم اشتباه بود خیلی خوب است نه واقعا این حکم این را دارد برای ما.

« علی پورسلیمان مدیر صدای معلم » در بخش پرسش و پاسخ خطاب به حاضران و به ویژه دبیر کل شورای عالی آموزش و پرورش چنین مطرح کرد :

قبلا هم گفته و پیشنهاد دادم که در حال حاضر و در عمل ، « شورای عالی آموزش و پرورش که نهاد مهم سیاست گذاری ، قانون گذاری و مهم تر از همه نظارت بر اجرای مصوبات است به نهادی بی خاصیت تبدیل شده و کسی و یا نهادی آن را جدی نمی گیرد .

در واقع بیرون از این ساختمان ؛ معلمان شورای عالی آموزش و پرورش را نمی شناسند .

شورای عالی باید در فعالیت خود تجدید نظر کند و خودش را جدی بگیرد .

در گام نخست  و در پرتال خود بخشی را اضافه کند و میزان عملکرد واقعی واحدها و نهادهای مختلف را در ارتباط با اجرای مصوبات شورای عالی آموزش و پرورش مورد ارزیابی قرار دهد .

به طور دقیق و شفاف اعلام کند چه کسی و کدام بخش مصوبات را اجرا می کند و با اجرا نمی کند و یا ناقص انجام می دهد .

 بخش پایانی سخنان و دیدگاه های رضوان حکیم زاده معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش را می خوانید .

 

گزارش صدای معلم در مورد کیفیت آموزشی در مدارس عادی دولتی و انتقاد از غربال گری و نابودی خودپنداری مثبت

ما تا بیست سال دیگر هم نمی توانیم با این شکلی که معلم می گیریم برسیم به استاندارد مطلوبی که شورای عالی آموزش و پرورش گفته است و بیست دانش آموز را مشخص کرده است .

جمع  این کلاس های بالای بیست و شش نفر از شصت درصد بیشتر است.

 وزارت آموزش و پرورش بر خلاف قانون کلاس هایی با تراکم بالا تشکیل می دهد !

این کلاس ها کجا برگزار می شوند ؟ در مدارس غیردولتی که برگزار نمی شوند . در مناطق مرفه هم برگزار نمی شوند ؛ جایی برگزار می شوند که دانش آموز آسیب می بیند ؛ بعد می گوییم که چرا کیفیت پایین است !

مدیرانمان هم خیلی خوب کار می کنند. حالا سرمایه گذاری کنند ؛ چهل تا هم کلاس برای مدیر بگذاریم ... تا کلاس های با تراکم 45 نفر را حل نکنیم مشکل حل نمی شود .

فکر می کنیم چون معلمانمان آموزش ندیده اند این اتفاق می افتد  ؛ اما این گونه نیست . اینها را نتایج مقایسه های علمی دارد نشان می دهد.

گزارش صدای معلم در مورد کیفیت آموزشی در مدارس عادی دولتی و انتقاد از غربال گری و نابودی خودپنداری مثبت

بیاییم به جای این که  یک کلاس چهل نفره برگزار کنیم شیفت مخالف برگزار کنیم . می توانیم دو تا کلاس بیست و دو نفره برگزار کنیم. می توانیم یک کارهایی را انجام بدهیم ؛ نگویید نمی توانیم انجام بدهیم می توانیم.

من در این دو سالی که دور بودم خیلی راجع به عدالت آموزشی پیش من می آمدند . یک کار فقط انجام بدهیم.

 در گام اول فقط متناسب با همین تراکم کلاس ها معلم و فضا ایجاد کنیم و مصوبه 886 را راجع به تراکم دانش آموزان و زمان آموزش درست کنیم .

این درست شود خیلی چیزها درست می شود.

یک کار خیلی بدتر هم می کنیم بعد صدایمان در می آید که چرا این گونه شد.

ما مدرسه نرمال می رفتیم. پدرمان هر شغلی که داشت در شهرش این طوری بود ما هم که در روستا بودیم. بچه در سلامت بود همه در کنار هم در یک محیط نرمال بودند. مانند یک تیم فوتبال کارآمد که چند ستاره هم در بین آنها هست . همه آنها که ستاره نیستند که بقیه ضعیف باشند.

به نظر من عجیب ترین کاری که ما داریم می کنیم همین است که مدام غربال گری می کنیم . ما محیط نرمال یادگیری را نابود کردیم !

 یعنی ما انگیزه ها را بیرون بردیم هم معلم هم دانش آموز. ما روی ادراک دانش آموزان و معلمان و انتظارات یادگیری در مدارس دولتی و غیر دولتی  کار کردیم ؛ شما این را مقایسه کنید. این یک بحث روان شناختی خیلی خیلی ساده است. شما زمانی که دانش آموز را جدا می کنید بارها گفته ام که استعدادهایشان از بین می رود.

مگر اینها در شش سال ابتدایی در یک مدرسه با هم نبودند اگر این استعدادشان از بین می رفت و در مدرسه کنار همدیگر بودند همه چیز نابود می شد نمی رسد به این که برود در آزمون موسسه فلان و بگوید که من قبول شدم و برایم دست بزنید.

گزارش صدای معلم در مورد کیفیت آموزشی در مدارس عادی دولتی و انتقاد از غربال گری و نابودی خودپنداری مثبت

اتفاقی که می افتد این است که دانش آموز که پایش را به مدرسه می گذارد قبل از این که به دلیل کمبود امکانات به دلیل فقر منابع و فن آوری و غیره در انتظار شکست باشد باورش به یادگیری را از دست داده و معلمش هم از او انتظار ندارد.

مگر در همان آزمون های جهانی یکی از این سوالات نیست که محیط مدرسه از همه چقدر انتظار یادگیری دارد ؟ این جو مدرسه خیلی مهم است. یعنی شما با این ذهنیت وارد این مدرسه می شوید که من هیچی نیستم و هیچی نمی شوم و معلمش هم همین فکر را می کند . ما خودپنداری مثبت را در مدارس عادی دولتی نابود کردیم .  تحقیرشان کردیم .

 نشستیم پای برنامه های پر بیننده و گفتیم که مدارس دولتی چنین و چنان است ... واقعا داریم با تکرار این حرف ها بی انصافی می کنیم. در حق همکارانمان در مدارس دولتی که واقعا دارند کار می کنند بی انصافی می کنیم .

 سیاست غلط  جدا سازی را برداریم  . این جدا کردن ها سوا سوا کردن ها را برداریم.

 تراکم را هم درست کنیم .

شما فکر می کنید که در حال حاضر مدیران مدارس غیر دولتی خیلی آموزش دیده اند و نتایج عملکردشان بهتر است ! شما فکر می کنید که معلمانشان خیلی آموزش دیده اند !

اصلا این طور نیست !

گزارش صدای معلم در مورد کیفیت آموزشی در مدارس عادی دولتی و انتقاد از غربال گری و نابودی خودپنداری مثبت

 معلمان مدارس دولتی همه و یا اکثریت شان فارغ التحصیلانی هستند که در تربیت معلم خوانده اند  و هنوز هیچ معلمی به پایشان نمی رسد.

من قبل از این که تجربه حضور در این جا را داشته باشم فکر می کردم که معلمان حتما باید لیسانس و فوق لیسانس داشته باشند بعد رفتیم دیدیم بهترین معلمان ما آنهایی هستند که دو سال در تربیت معلم برای معلمی کار کردند و رشته های مرتبط داشتند و قبول شدند.

طرف امور دامی خوانده مشاور مدرسه است. فامیلی مدرسه راه انداخته اند و شبکه درست کرده اند ...

چشم ها را باید شست و طور دیگر باید دید. بیایید به این واژه ها دقیق تر نگاه کنیم. این بازتولید می کند. این قدر می گوییم که باورمان شده است. یک مقدار اینها را متمایزتر کنیم. در مورد کدام مدرسه دولتی و کدام مدرسه خصوصی داریم صحبت می کنیم. این را تعمیم ندهیم  که خودش اثر روانی دارد. من پای صحبت خیلی از خانواده ها نشستم که همه شان از ثبت نام فرزندانشان در مدارس دولتی نگرانند . می گویند من بچه ام را در مدرسه دولتی ثبت نام کردم نگرانم. چرا نگرانی؟ مدرسه دولتی است. می پرسم تصور شما از مدرسه دولتی چیست ؟  این تصورات غلط را تقویت نکنیم. در حالی که معلمان ما زحمت می کشند.

معلمی که 45 دانش آموز دارد در یک منطقه محروم در حاشیه شهر تهران هر چقدر که ما از او توقع و انتظار داشته باشیم نمی شود اول باید بتوانیم به دانش آموزان بازخوردی بدهیم. یک مسئله ای که با خیلی از دوستان در بیرون از آموزش و پرورش دارم و اخیرا یکی از دوستان در جلسه ای در خانه اندیشمندان علوم انسانی گذاشته بودند و نقد جدی برای همکاران دانشگاهی داشتم . این که ما فکر می کنیم که اگر آن فلان چیز جدیدی که در دنیا مد شده الآن آموزش بدهیم خیلی خوب می شود .

گزارش صدای معلم در مورد کیفیت آموزشی در مدارس عادی دولتی و انتقاد از غربال گری و نابودی خودپنداری مثبت

در این جلسه هم اعلام می کنم آقای دکتر بهراد من با حرف شما خیلی موافقم.  ما باید حتما برای مهارت های سواد پایه بچه ها فکری بکنیم چون معتقد هستم که اگر ما کمک نکنیم که بچه ها این مهارت های سواد اولیه را به دست بیاورند ما راه را برای آنها بستیم که در آینده هم بتوان امید داشت که وضعیت آن ها بهبود پیدا کند .

کسی که نتواند بخواند و کسی که نتواند بنویسد همه چیزش را از دست می دهد .

واقعا هر کسی که می خواهد به ما  کمک کند در این دوره من امروز در حضور شما اعلام می کنم که بیایید کمک کنید ببینیم چگونه روی ارتقای مهارت های سواد پایه ای دانش آموزان در دوره ابتدایی یک کار موثر انجام بدهیم. ارتقاء مهارت های سوادی پایه خصوصا مهارت در زبان.

( ادامه دارد )

بخش نخست

بخش دوم

پیاده سازی و ویرایش : زهرا قاسم پور دیزجی

گزارش صدای معلم در مورد کیفیت آموزشی در مدارس عادی دولتی و انتقاد از غربال گری و نابودی خودپنداری مثبت


ارسال مطلب برای صدای معلم

این آدرس ایمیل توسط spambots حفاظت می شود. برای دیدن شما نیاز به جاوا اسکریپت دارید

گزارش صدای معلم در مورد کیفیت آموزشی در مدارس عادی دولتی و انتقاد از غربال گری و نابودی خودپنداری مثبت

پنج شنبه, 12 مهر 1403 15:19 خوانده شده: 68 دفعه چاپ

نظرات بینندگان  

پاسخ + 0 0 --
خوش خلق 1403/07/12 - 18:35
با سلام و احترام.ضمن تشکر از جناب آقای پورسلیمان برای درج این گزارش به عرض می رسانم:
کاهش تراکم دانش آموزی در کلاس به صورت دوشیفته که در سال های گذشته رواج داشت طبق تحقیقات انجام یافته آسیب های زیادی داشته است و فایده -هزینه آن چه از لحاظ سلامت روان و چه از لحاظ یادگیری تقریبا ناچیز است یانکه دوباره برای حل یک مساله مساله چیچیده تری را مطرح کنیم امری نادرست است . درضمن غربال گری در مدارس بویژه در خصوص دانش آموزان با بهر هوش بالا به دلیل نیازهای ویژه آنان است .نادیده گرفتن این نیاز های ویژه عین بی عدالتی است .اگر امکانات مدارس چه از لحاظ تامین بودجه چه از لحاظ تامین نیروی انسانی با صلاحیت های حرفه ای ویژه و.... اجازه تلفیق این دانش آموزان را با دیگران می دهد بسیار عالی بهتراست انجام گیرد که البته در گذشته های نزدیک اجرای آزمایشی طرح تلفیق توسط سازمان آموزش و پرورش استثنایی ناکارامدی آن را نشان داد اگر نه نمی توان از نیازهای ویژه این دانش آموزان صرفنظر کرد و با نظر مخالفان آنا را به صورت فله ای در مدارس دولتی جای داد .
ادامه...
پاسخ + 0 0 --
خوش خلق ادامه 1403/07/12 - 18:36
ادامه...
به تجربه و تحقیق دریافتم با کاهش حجم محتوای کتاب های درسی و بسته های آموزشی که اکثر آن ها بی خاصیت بوده و برای کلاس زمان بر است معلم می تواند با همین تراکم دانش آموزی تا حد بسیار زیادی نسبت به یادگیری مهارت های اساسی خواندن ریاضی و زیستس و مهارت های زندگی اقدام کند آنچه کنترل کلاس با تراکم بالای 40 نفر مشکل می کند تخصیص زمان های زیاد برای آموزش مفاهیم نامفید است وچون نمی تواند آن را کاهش دهد مجبور می شود شتاب زده و ناقص آموزش ارایه دهد طوری که نهئ تنها مهارت های اساسی و زندگی محقق نمی شود رشد همه جانبه دانش آموز نیز امکان پذیر نیست البته راهکارهای دیگری نه راهکارهای ساده ایکه در این جلسه ذکر شد وجود دارد که بیان آن ها در این پیام امکان پذیر نیست
پاسخ + 0 0 --
ناشناس 1403/07/12 - 21:09
من کسی را می شناسم که دهها افغانی را در یک دوره فشرده تابستانه با سواد کرد و در ایام کرونا بچه پدر و مادری را که بچه را کلاس اول ثبت نام نکردند را بدون اینکه متوجه بشوند اصل داستان چیه بطور بازی بازی که فکر میکردند بچه داره بازی میکنه را با دو ساعت در روز آموزش داد. مثل یک نقاشی که آخرش معلوم میشه سال بعد که بچه را مدرسه کلاس اول ثبت نام کردند دیدند بطور روان و صحیح فارسی و قرآن می خواند و جمع و تفریق را هم بدون محدودیت ارقام می داند و ... و سال اول رفت کلاس سوم نشست و این یعنی زمان تدریس و تکلیف آن فرد یک سوم و میزان و سرعت موفقیت 2 برابر که ضرب کنیم میشه بهره وری 6 برابر.
چرا از افرادی مثل ایشان که در این سه سال 5 بار در آزمون استخدامی آموزش و پرورش قبول شده است بهره نمی برند؟
پاسخ + 0 0 --
ناشناس 1403/07/13 - 05:50
وقتی این همه مشکل درست کردید چرا هنوز کارشناسی ومدیریت می کنید نخست وزیر ژاپن برای اندک مشکلی که درست کرد استعفا داد وکنار رفت

نظر شما

صدای معلم، صدای شما

با ارائه نظرات، فرهنگ گفت‌وگو و تفکر نقادی را نهادینه کنیم.

نظرسنجی

آیا کنکور معیار مناسب و قابل اتکایی برای ارزیایی در مورد اثربخشی و کارایی نظام آموزشی ایران می باشد ؟

بلی - 24.4%
خیر - 75.6%

مجموع آرا: 242

دیدگــاه

تبلیغات در صدای معلم

درخواست همیاری صدای معلم

راهنمای ارسال مطلب برای صدای معلم

کالای ورزشی معلم

تلگرام صدای معلم

صدای معلم پایگاه خبری تحلیلی معلمان ایران

تلگرام صدای معلم

Sport

تبلیغات در صدای معلم

تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به صدای معلم - اخبار فرهنگیان، معلمان و آموزش پرورش بوده و استفاده از مطالب با ذکر منبع بلا مانع است.
طراحی و تولید: رامندسرور