صدای معلم - اخبار فرهنگیان، معلمان و آموزش پرورش

ادامه سیاست اخراج و استقرار فرهنگ امنیتی در دستگاه آموزش در دولت سیزدهم ؛

محمد فاضلی استاد دانشگاه و کنش گر منتقد اخراج شد

صدای معلم گزارش می کند ؛

گروه رسانه/

انتقاد صدای معلم از اخراج محمد فاضلی استاد دانشگاه شهید بهشتی

محمد فاضلی جامعه شناس و استادیار دانشگاه شهید بهشتی از دانشگاه اخراج شد .

فاضلی در سال های گذشته رئیس سابق مرکز امور اجتماعی منابع آب و انرژی و در سال‌های ۹۲ تا ۹۶ معاون پژوهشی مرکز بررسی‌های استراتژیک و مدیر شبکه مطالعات سیاست‌گذاری عمومی بوده است.

امیر ناظمی معاون سابق وزیر ارتباطات در اینستاگرام با انتقاد از این اتفاق نوشت: « اگر در این دوره وزارت علوم یک سیاست داشته باشد نامش «سیاست اخراج» است و وزیر علوم هم در بهترین حالت دربانی است که راه خروج را نشان می‌دهد. پیامد سیاست اخراج «پادگانی سازی دانشگاه» است، تا کسی مبادا فکر کند، مبادا سخن بگوید. »

انتقاد صدای معلم از اخراج محمد فاضلی استاد دانشگاه شهید بهشتی

مجید یونسیان نوشت :

« اخراج دکتر محمد فاضلی، جامعه‌شناس و یکی از دغدغه‌مندترین چهره‌های علمی کشور از دانشگاه نابخردانه‌ترین اقدامی است که وزیر علوم دولت آقای رئیسی آن را در کارنامه خود ثبت کرده است؛ در حالی که تحمل و حفظ اساتید اگاه و دانش‌پژوهی چون دکتر فاضلی از نان شب هم برای یک دولت واجب‌تر است۔ « صدای معلم » پیش از استقرار دولت سیزدهم از غلبه فرهنگ امنیتی بر دستگاه آموزش خبر و هشدار داده بود .

خردگریزی، و ناتوانی و تاب نیاوردن در برابر کسانی که با نیت درست، علمی و به دور از هیاهو و جنجال وقت و قلم خود را صرف بیان نامرادی‌ها، کژتابی‌ها و کج‌روی‌ها می‌کنند و همه‌ی همت‌شان را مصروف حل مشکلات کشور کرده‌اند، نوعی تیشه به ریشه زدن است. کسانی که پرونده اسلامی کردن دانشگاه را در کیف خود گذاشته و وعده‌ی اجرای آن را می‌دهند، حال باید پاسخ دهند که آیا می‌خواهند عطر و شمیم اسلامیت را با پایمال کردن حقوق اهل علم بپراکنند؟ آیا می‌خواهند با تخریب خردورزی دانشگاه اسلامی بسازند؟ آقای وزیر علوم تنها کسی است که باید پاسخ گو باشد و به‌طور قطع اهالی علوم اجتماعی با نشان دادن اراده‌ی خود در دفاع از حقی اجتماعی می‌توانند هزینه‌ی این حرکتی را که آغاز شده است و دیر یا زود تسری می‌یابد، افزایش دهند . »

پیش از این و در شهریور سال جاری  بیژن عبدالکریمی، دانشیار گروه فلسفه دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران شمال روز گذشته حکم اخراج خود را از این دانشگاه دریافت کرد. ( این جا )

البته این وضعیت منحصر به وزارت علوم ؛ تحقیقات و فن آوری نبوده و و در وزارت آموزش و پرورش نیز اتفاق افتاده است .

« محمد حبیبی » دبیر آموزش و پرورش توسط هیات های تخلفات اداری وزارت آموزش و پرورش اخراج شد .

انتقاد صدای معلم از اخراج محمد فاضلی استاد دانشگاه شهید بهشتی

« صدای معلم « در گزارشی با عنوان « اخراج یک معلم در آغاز سال تحصیلی در کارنامه دولت سیزدهم ثبت خواهد شد » با انتقاد صریح از این این اقدام وزارت آموزش و پرورش نوشت : ( این جا )

« پیش تر خبری در مورد بازخرید اجباری و اخراج « محمد حبیبی » معلم توسط هیات تجدید نظر بررسی تخلفات وزارت آموزش و پرورش منتشر گردید . ( این جا )

این در حالی اعلام می شود که در نشست رسانه ای در 9 آذر 1398 « محسن حاجی میرزایی » وزیر پیشین آموزش و پرورش  پاسخ دیگری به پرسش « صدای معلم » ارائه کرده بود .

« صدای معلم » در گزارش خود نوشت : ( این جا )

« اخراج  محمد حبیبی توسط هیات های تخلفات اداری وزارت آموزش و پرورش که زیر نظر مستقیم شما فعالیت می کنند ؛ ابلاغ حکم اجرایی نجات بهرامی معاون پیشین رسانه ای مرکزاطلاع رسانی و حتی صدور بخشنامه های تهدید آمیز در مورد شبکه شاد توسط مدیران شما ناظر بر کدامین وجه برای تولید و پاسداشت از سرمایه اجتماعی در آموزش و پرورش است ؟

وزارتخانه ای که به راحتی بخشنامه ها و پروتکل های اداری خود را زیر پا می گذارد و به رسانه ها پاسخ گو نیست ؛ آیا می تواند حافظ حقوق شهروندی و قانونی ذی نفعان آن و از جمله معلمان باشد ؟

آیا آقای وزیر از پرونده  آقای حبیبی اطلاع دارد؟

آیا شما از عملکرد خودتان در زمینه تبدیل فرهنگ امنیتی به امنیت فرهنگی و اجرای منشور حقوق شهروندی راضی هستید ؟

انتقاد صدای معلم از اخراج محمد فاضلی استاد دانشگاه شهید بهشتی

چه نمره ای به خودتان می دهید ؟

جایگاه واقعی " حمایت قضایی " از معلمان فراتر از مشورت که حتی در خود قوه قضائیه هم پیش بینی شده است و نیز چیزهایی که به عنوان " تفاهم نامه " گاها در کاغذها مبادله می شوند چیست ؟"

وزیر آموزش و پرورش در پاسخ به این پرسش صدای معلم گفت :

« حکم اخراج آقای محمد حبیبی شکسته شده و مورد اصلاح قرار گرفته است .» «تحمل و حفظ اساتید اگاه و دانش‌پژوهی چون دکتر فاضلی از نان شب هم برای یک دولت واجب‌تر است»

پرسش این رسانه آن است که آیا وزیر پیشین آموزش و پرورش گزارش خلاف واقع داده است ؟ و چه کسی و کدام نهاد باید در این مورد پاسخ گو باشد ؟

از سوی دیگر ، اخراج یک معلم در ابتدای آغاز سال تحصیلی و در تقارن با « روز جهانی معلم » با کدام منطق آموزشی و فرهنگی مطابقت دارد ؟  

آیا به راه انداختن فضای بگیر و ببند و احیای فضای امنیتی که  نظیر آن در دولت معجزه هزاره سوم صورت گرفت می تواند مسیری منطقی و اقناع گرایانه برای پاسخ به مطالبات حقوقی و مدنی معلمان باشد ؟

آیا تکرار این مسیر و روند موجب اعتمادسازی و تقویت جایگاه و سرمایه اجتماعی فرهنگیان در جامعه خواهد بود ؟

بدون تردید ، اخراج معلمان و یا بازداشت فعالان صنفی به عنوان یک نقطه برجسته منفی و غیر قابل اغماض در کارنامه دولت سیزدهم در آموزش و پرورش ثبت و ضبط خواهد شد .»

انتقاد صدای معلم از اخراج محمد فاضلی استاد دانشگاه شهید بهشتی

« صدای معلم » پیش از استقرار دولت سیزدهم از غلبه فرهنگ امنیتی بر دستگاه آموزش خبر و هشدار داده بود .

این رسانه همچنان ضمن دعوت همه مسئولان به رعایت اصول مندرج در قانون اساسی و حقوق ملت ، آنان را به رعایت منشور حقوق شهروندی فرا می خواند .

پایان گزارش/


انتقاد صدای معلم از اخراج محمد فاضلی استاد دانشگاه شهید بهشتی

جمعه, 01 بهمن 1400 21:28 خوانده شده: 1263 دفعه چاپ

نظرات بینندگان  

پاسخ + +4 0 --
معلم مفلوک 1400/11/02 - 09:41
ازسیستم طالبانی جزاین انتظارنمی رود.
پاسخ + 0 0 --
ناشناس 1400/11/05 - 08:09
متاسفانه اصولگراهای حاکم بدتر از دولت اعتدالی قبلی عمل کرد داشته اند
یاد دولت اصلاحات و سالهای ۷۸تا۸۸بخیر
پاسخ + +3 -1 --
ناشناس 1400/11/02 - 09:45
عباس عبدی اخراج محمد فاضلی استاد دانشگاه بهشتی را بخشی از روند ویران سازی دانشگاه از سوی شبه علم دانست.
پاسخ + 0 0 --
ناشناس 1400/11/02 - 11:03
عباس عبدی را بی خیال شو! عبدی همان کسی است که از دیوار سفارت بالا رفت ...
پاسخ + +4 -1 --
ناشناس 1400/11/02 - 11:02
مهم این است که در کرملین نمار بخوانیم در کاخ سفید نماز بخوانیم در باکینگهام نماز بخوانیم در شانزه لیزه نماز بخوانیم ....
پاسخ + +4 0 --
ناشناس 1400/11/02 - 11:02
مهم نیست دکتر فاضلی محبوببتش میره بالا و دانشگاه های خارج از کشور هم مشتری اش میشوند.
پاسخ + +3 0 --
ناشناس 1400/11/02 - 15:54
چرا شلوغش می کنید همانطور که وزیر محترم فرمودند این که دعوا نداره با ۱۰۰ یا ۲۰۰ بلوک درست میشه.
پاسخ + +3 0 --
ناشناس 1400/11/02 - 16:22
دکتر مجتبی لشکربلوکی نوشت:

خبر شوکه کننده بود: دانشگاه شهید بهشتی، اعلام کرده دیگر نیازی به دکتر محمد فاضلی، استاد جامعه‌شناسی دانشکده علوم انسانی این دانشکده ندارد این یعنی همان حکم اخراج از دانشگاه.
اگر بخواهم یکی از بیست نویسنده معاصر را نام ببرم بی شک نام محمد در این لیست می درخشد. با این که هم رشته ای من نیست. با اینکه تمام ایده هایش را قبول ندارم و منتقد نوشته هایش هستم. با اینکه مسیری که برای توسعه ایران پیشنهاد می کند را قبول ندارم اما بی شک جزو بیست نویسنده موثر هم روزگار ماست.
پاسخ + +2 0 --
ناشناس 1400/11/03 - 13:31
خودکشی استاد دانشگاه کاشان به دلیل مشکلات مالی؛
کانون صنفی اساتید دانشگاه بوعلی همدان با اشاره به خودکشی جواد صفری، استاد دانشگاه کاشان، به دلیل عدم دریافت پاداش بازنشستگی، این موضوع را زنگ خطری درباره وضعیت آموزش عالی در ایران دانست و گفت کارد به استخوان اساتید رسیده است.
پاسخ + +2 0 --
ناشناس 1400/11/03 - 13:32
علاوه بر اعتراضات معلمان و فرهنگیان که ماه‌هاست ادامه دارد، تشدید فشارها بر استادان دانشگاه در ماه‌های اخیر نیز خبرساز بوده است.
در تازه‌ترین مورد، محمد فاضلی و آرش اباذری، دو استاد جامعه‌شناسی و فلسفه علم، از دانشگاه‌های بهشتی و شریف اخراج شدند و مقام‌های وزارت علوم از تصمیم هیات‌های اجرایی جذب دفاع کردند.
پاسخ + +1 0 --
ناشناس 1400/11/05 - 07:29
سوال: آیا کسی نام استادانی که در دوره روحانی اخراج و تسویه شدند را می داند؟
پاسخ + 0 0 --
ناشناس 1400/11/05 - 15:19
اعتماد نوشت:طی روزهای گذشته سه تن از استادان دانشگاه اخراج شده‌اند. دکتر فاضلی، دکتر امیدی و دکتر آرش اباذری از دانشگاه‌های شهید بهشتی، تهران و شریف.
پاسخ + +1 0 --
ناشناس 1400/11/05 - 15:18
دخالت قدرت سیاسی و اداری در روابط و ضوابط علمی، در ابتدا نهاد علم را تخریب می‌کند، سپس نهاد سیاست و قدرت به دلیل بی‌بهره شدن از نهاد علم، تضعیف و ناکارآمد می‌شود. اینکه فلان استاد با اتکا به قدرت سیاسی بگوید اجازه نمی‌دهد که فلان شخص به دانشگاه برگردد، چیزی جز حقارت علمی خود را نشان نداده است. تا زمانی که نهاد دانشگاه استقلال خود را به دست نیاورد نمی‌تواند در خدمت توسعه کشور باشد. همان‌گونه که نهاد قضایی باید مستقل باشد نهاد علم نیز باید استقلال نسبی از قدرت داشته باشد.
پاسخ + 0 0 --
ناشناس 1400/11/05 - 19:24
چشم و دلمان روشن. دانشگاه هم عین آموزش و پرورش استقلال خود را از دست داده است.
عجب حال و آینده ای روشن و
امید بخشی دارد ایران سرفکنده.
بعد در جستجوی علت مهاجرت اقشار گوناگون‌ جامعه سردرگم بمانید.
پاسخ + 0 0 --
ناشناس 1400/11/23 - 09:21
نخستین مقاله دکتر محمدفاضلی پس از اخراجش از دانشگاه/ بازیگران سیاسی، در دانشگاهها نفوذ دارند.
پاسخ + 0 0 --
ناشناس 1400/11/23 - 09:21
محمدفاضلی استاد اخراجی دانشگاه شهید بهشتی در روزنامه اعتماد نوشت: خوب است به خواننده این متن، پیش از هر چیز، توضیح بدهم که این نوشتار ابدا ناظر بر مساله‌ای شخصی و قطع همکاری دانشگاه شهید بهشتی با من نیست. من اغلب از منظر سیاست عمومی و تلاش برای کمک به بهبود حکمرانی نوشته‌ام و در این نوشتار نیز بنا دارم از همین منظر به مساله قطع همکاری دانشگاه‌ها با اساتید بپردازم.

نظر شما

صدای معلم، صدای شما

با ارائه نظرات، فرهنگ گفت‌وگو و تفکر نقادی را نهادینه کنیم.

نظرسنجی

میزان استفاده معلمان از تکنولوژی آموزشی مانند ویدئو پروژکتور ؛ تخته هوشمند و .... در مدرسه شما چقدر است ؟

دیدگــاه

تبلیغات در صدای معلم

درخواست همیاری صدای معلم

راهنمای ارسال مطلب برای صدای معلم

کالای ورزشی معلم

تلگرام صدای معلم

صدای معلم پایگاه خبری تحلیلی معلمان ایران

تلگرام صدای معلم

Sport

تبلیغات در صدای معلم

تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به صدای معلم - اخبار فرهنگیان، معلمان و آموزش پرورش بوده و استفاده از مطالب با ذکر منبع بلا مانع است.
طراحی و تولید: رامندسرور