صدای معلم - اخبار فرهنگیان، معلمان و آموزش پرورش

« اگرچه با توجه ایدئولوژی حاکم و قدرت و نفوذ سهمیه‌داران اراده‌ای جدی برای جمع آوری سهمیه‌های کنکور وجود ندارد اما به نظر می رسد اراده ای هم برای مبارزه با فساد و تقلب در کنکور و دانشگاه هم وجود ندارد »

نیم‌نگاهی به چرخه معیوب سهمیه‌ها و فساد در آزمون کنکور .... مردم بالادست چرا کاری نمی‌کنند؟!

علیرضا طالب‌زاده

نیم‌ نگاهی به چرخه معیوب سهمیه‌ها و فساد در آزمون کنکور و بی تفاوتی مسئولان در صدای معلم

مقدمه: قصه مکرر

داستان آشنای سقوط رژیم بنگلادش بر سر سهمیه و زیاده‌خواهی درس‌های آموزنده‌ای برای سیاستمداران و مدیران عاقل و سفیه میهن داشت! داستان قدیمی انحصارطلبی، سهم خواهی، رانت و ویژه‌خواری، تبعیض، به خود و بستگان و وابستگان خود رسیدن و اختصاص سهمیه و رانت به اشکال گوناگون و به بهانه‌های ایدئولوژیکی و سیاسی (سهمیه استخدام، سهمیه دانشگاه، سهمیه وام، سهمیه تاسیس مدرسه و دانشگاه و ....) به اطرافیان و وفاداران و وابستگان و موروثی کردن آن و غافل شدن از اکثریت و ادامه این روند مخرب و خط آخر فساد گسترده و سازمان یافته و «افتادن آتش این مطبخ در انبار هیزم گروه اقلیت» و به فنا رفتن کشور.

نیم‌ نگاهی به چرخه معیوب سهمیه‌ها و فساد در آزمون کنکور و بی تفاوتی مسئولان در صدای معلم

داستانی که آخرش خوش نیست و همیشه قابل پیش‌بینی است. فرزندان و نوه‌های پدرانی که در جنگی که بیش از نیم قرن پیش با پاکستان اتفاق افتاد شرکت کرده بودند هنوز هم با حمایت و تصویب دولت و نظامیان دنبال سهم و رانت بیشتر بودند، جنگی که کمتر از 10 سال قبل از آغاز جنگ ایران عراق (1988-1980) پایان یافته بود.  این داستان و کاراکترها و بازیگرانش زیادی آشنا به نظر نمی‌آیند؟ آیا این می‌تواند زنگ خطری برای حاکمان و سیاست‌گذاران و سیاستمداران کشور باشد؟

و سوال قدیمی که همچنان در افکار عمومی جا خوش کرده است:

چرا سهمیه‌های کنکور نزدیک به چهار دهه است با شدت و حدت و قوت به حیات خود ادامه می‌دهد؟ بازی کردن با آینده و سرنوشت صدها هزار جوان که سرشار از انرژی و احساسات، و شور و هیجان هستند و به سخره گرفتن قانون و فراهم کردن زمینه های فساد و تقلب بازی خطرناکی نیست؟ حذف سهمیه‌ها و جمع کردن سفره «شام اقلیت» و برچیدن بساط این تبعیض آشکار و حداقل زدن شاخ و برگ آن کاری نیست که بتوان به امروز و فردا موکول کرد و حتی دیر هم شده و اقدام عاجل و فوری می‌طلبد، کاری که دولت مستعجل نه تنها از انجامش شانه خالی کرد بلکه از برگزاری سالم کنکور هم عاجز ماند. دیگر نیازی به آوردن حجت و دلیل و علل ریز و درشت برای حذف سهمیه‌ها نیست چرا که برای همگان اظهر من‌الشمس شده که سهمیه‌ها از بزرگترین اشتباهات و تبعیض‌های آشکار بوده و ادامه این شیوه به ضرر منافع ملی و مانعی برای توسعه کشور است.

داستان زخم کهنه و یک سیکل معیوب:

«در قرن بیستم 9 ماه در جبهه جنگ بودم و خدا را شکر همچنان در قرن بیست و یکم از قِبَل و برکات این حضور و لطف نظام و استفاده از سهمیه ایثارگران در کنکور همسر و فرزندانم همه در مدیریت و رشته‌های پزشکی متخصص شده و فرصت های شغلی خوبی به دست آورده‌اند و وضع مالی ما هم به حمدالله رضایت‌بخش است.»

- نقل از یک پزشک متخصص سهمیه‌ای

سه سال پیش (1400) در آغاز سال تحصیلی و با شروع به کار دولت سیزدهم و در آستانه بر سرکار آمدن هشتمین رئیس دولت ایران در مطلبی با عنوان «حق ناحق: نگاهی گذرا به معضل سهمیه‌ها و فساد در آزمون کنکور» از همین سکو صدای خود را به گوش دولتیان تازه‌نفس رساندیم که از دولت بر سرکار آمده انتظار می‌رفت که برای نشان دادن صداقت و حسن نیت خود و در راستای عدالت آموزشی که در تبلیغات قبل از انتخابات مدام بر طبل آن می‌کوبید سهمیه‌های رنگارنگ کنکور و رانت‌های علمی دانشگاه ها و مراکز عالی را برای همیشه جمع کند.

گفته شد این می‌توانست قدمی هر چند کوچک اما مثبت و رو به جلوی دولت جدید باشد. اما با مرگ ناگهانی رئیس دولت در حادثه سقوط هلی‌کوپتر و به سر آمدن عمر دولت سیزدهم بر خلاف پروپاگاندای دولتی و آن چه که در رسانه‌های حکومتی هفته‌های متمادی بعد از فاجعه تبلیغ و اطلاع رسانی می‌‌شد «که خوش درخشید ولی دولت مستعجل بود»، حداقل در خصوص سهمیه‌های رنگارنگ کنکور نه تنها اقدامی صورت نگرفت و امید ثمری حاصل نشد بلکه به جای تعدیل و حذف، این چرخه معیوب و دور تسلسل باطل با شدت ادامه یافت و سهمیه‌های مبهم و مشکوک که در پشت پرده در جریان بود هم به آنها افزوده شد.

مضافا در این سالها پدیده تقلب هم به شدت رواج یافت و صدها نفر با تقلب وارد دانشگاه‌ها شدند به طوری که کنکور سال های 1400 و 1401 سال‌های سیاه کنکور نام گرفت و سال 1402 هم کم و بیش این روند ادامه یافت. سه سال سپری شد اما از حکومتیان و وکلای ملت و بزرگان دولت و لشکریان و کشوریان و کسانی که خود نقش اصلی یا نقش مکمل در این بازی ها را داشتند نه تنها صدایی درنیامد بلکه سد راه اصلاح امور و تصحیح مسیر هم شدند. هر چه باشد قضاوت مردم و شاخص‌ها و آمارها و اعداد و ارقام نهادها و سازمان‌های بی‌طرف و وعده‌های بر زمین مانده و وضعیت اقتصادی و سیاسی در کل و آموزش و پرورش و آموزش عالی به طور اخص نشان داد که بر سر مملکت چه رفت و وضعیت چگونه بوده است. مدرک فروشی و صندلی فروشی و فروش سوالات آزمون‌های نهایی و کنکور و تقلب در آزمون کنکور آن قدر گسترش یافت که به پدیده‌ای عادی بدل شد و آش آن قدر شور شد که متقلبان ارج دیدند و بر صدر نشانده شدند و خود دولت و برخی از نمایندگان مجلس به عنوان وکیل مدافع و حامی پشت آنها درآمدند. و این طوری شد که برگزاری سالم کنکور و آزمون‌ها به رویایی دست نیافتنی تبدیل شد. رای دیوان عدالت اداری برای بازگشت متقلبین به تحصیل و توضیحات و توجیهات وزیر علوم، تحقیقات و فن آوری درباره ورود کنکوری‌های متقلب به دانشگاه بدون اینکه افکار عمومی را قانع کند این شائبه را دامن زد که فساد در کنکور ممکن است سازمان‌یافته (سیستمی یا سیستماتیک) باشد و این نظریه نیز قوت گرفت که ممکن است شبکه‌ای از بالادستی ها دستی بر آتش داشته باشند.

استعفای موقتی رئیس سازمان سنجش هم کاری از پیش نبرد و به ناچار تن به بازگشت به کار داد چرا که زور و نفوذ سازمان‌دهندگان و مجریان و سوال‌فروشان و متقلبان بیشتر بود.

نیم‌ نگاهی به چرخه معیوب سهمیه‌ها و فساد در آزمون کنکور و بی تفاوتی مسئولان در صدای معلم

با سر آمدن ناگهانی عمر دولت سیزدهم حالا تیم دیگری بر سر کار آمده است و این ابهام وجود دارد که دولت جدید که از همان ابتدای کار برخی به آن عنوان «دولت سهمیه‌ای‌ها» داده‌اند بر اثر نفوذ، قدرت و فشار سهمیه‌دارها و رانت‌خواران و آنهایی که از طریق همین سهمیه‌ها و رانت های علمی به مدارج و مدارک بالا و پول و پله دست یافته و هم اینک پست‌های مدیریتی کشور را در اختیار دارند نتواند و یا نخواهد گروه اقلیت را که به منابع و رانت‌ها و سهمیه‌ها دسترسی دارند از خود برنجاند و این سنت نامیمون و عمل شنیع سهمیه‌بازی و تقلب را که هر بار وضعیتش حادتر و بدتر از قبل می شود ادامه یافته و به فرجام تلخی از نوع خاورمیانه‌ای بیانجامد.

اما زنگ‌های خطر به صدا درآمده است و داستان انقلاب بنگلادش بر سر اعتراض به سهمیه‌ها و سهم خواهی باید هشداری برای سیاست‌گذاران و وضع کنندگان قانون باشد تا گوش های خود را تیز کرده و صدای دانش آموزان و مردم کوچه و بازار را بشنوند. هر چند هنوز «بوی بهبود از اوضاع سهمیه‌ها شنیده نمی‌شود» اما ادامه وضعیت فعلی و چرخه تکراری و بی حاصل سهمیه‌ها و رانت‌ها و تشدید تبعیض و راکد گذاشتن آن و عدم ارائه راه حل معقولانه می‌تواند به اعتراض و خشم عمومی دامن بزند و اوضاع را از کنترل خارج کرده و عواقب سوئی در پی داشته باشد.

دیگر نیازی به آوردن دلایل حذف سهمیه‌ها و برگزاری سالم کنکور نیست چرا که سالهاست روزنامه نگاران منصف و اساتید واقعی و دلسوز دانشگاهی و نه اساتید سهمیه‌ای بر غلط بودن آن اصرار ورزیده‌ و تاوان آن را هم داده‌اند.

همگان به خوبی می‌دانند هزینه کردن از صندلی دانشگاه و رانت علمی و استفاده ابزاری از آن به عنوان جایزه و پاداش و قدردانی از ورزشکار، برزگر، مبارز، جنگاور، مدافع، متولی، مداح، قاری ... با عدالت سازگاری ندارد و خود عین تبعیض و ظلم است.

واکنش عموم به درخواست یک ورزشکار مدال‌آور المپیک برای ورود بدون آزمون به رشته پزشکی دانشگاه به خوبی نشان داد که جامعه چه حساسیت بالایی در مقابل تبعیض از خود نشان می‌دهد.

سهمیه ها آن قدر در چشم مردم بدنام و به عملی شنیع و یک استیگما (برچسب) تبدیل شده‌ که حتی خود برخی از استفاده‌کنندگان از سهمیه‌ها به منتقدان آن پیوسته‌ و از ابراز سهمیه‌دار بودن خود ابا می‌کنند. ادامه این رویه غلط صدای یک چهره تلویزیونی (دکتر مجتبی شکوری) را که به اعتراف خود زمانی دمی به سهمیه‌ها زده و از خمره سهمیه‌ها مست شده را هم درآورد و او هم سهمیه‌ها را تقبیح و عملی نادرست قلمداد کرد. نمی‌توان گفت که زمان مناسب برای حذف سهمیه رسیده است چرا که حتی امروز هم اقدام برای حذف سهمیه‌های رنگارنگ کنکور دیر است. این کاری است که باید سال ها قبل انجام می گرفت.

نیم‌ نگاهی به چرخه معیوب سهمیه‌ها و فساد در آزمون کنکور و بی تفاوتی مسئولان در صدای معلم

داستان آموزش و پرورش: هیاهوی بسیار برای هیچ

اما آموزش و پرورش را قصه و حدیثی دیگر آمد و در همان مسیر بی‌سرانجام و راه پیموده شده قبلی بی‌حاصل ره سپرد و دوباره و چند باره در چرخه معیوب و تکراری افتاد.

یک تفاوت عمده و چشمگیر این دوره با دوره‌های قبل شدت و حدت برنامه‌های پرورشی و ایدئولوژیکی بود که به حد اشباع رسید و آموزش و پرورش دوباره در باتلاق این برنامه‌ها و سیاست‌های تکراری ماند و قادر به ایجاد تغییرات مطلوب نشد.

همزمان با این تغییرات جو امنیتی هم در فضای آموزش و پرورش پررنگ‌تر شد.

در سه سال گذشته ، آموزش و پرورش دو وزیر را تجربه کرد: یوسف نوری و رضا مراد صحرایی. جا به جایی و جایگزینی پی در پی وزرای آموزش و پرورش و مهره چینی‌ها و آرایش‌های متعدد نیروهای داخل حلقه، خود گویای عدم ثبات و نشانه وجود اشکالات و اختلافات در سیاست گذاری‌ها و حاکی از سیر قهقرایی در این وزارتخانه و برنامه‌های خرد و کلان آن است.

همچنین بسته بودن دستان روسای دولت‌ها و محدودیت و عدم استقلال و نبود اختیارات کافی رئیس جمهور در انتخاب مهره موردنظر برای وزارت آموزش و پرورش هم مزید بر علت شده و به پیچیدگی بیشتر موضوع دامن می‌زند.

اغراق نیست اگر ادعا شود این سه سال عرصه میدان‌داری و ماه عسل معاونت پرورشی و فرهنگی آموزش و پرورش و برنامه‌های ایدئولوژیکی و دینی بود.

انتخاب وزیر جدید با بک‌گراند پرورشی و حوزوی و صبغه امنیتی نشان داد که در بر همان پاشنه می‌چرخد و هنوز زود است که انتظار تغییری ملموس و رو به جلو در آموزش و پرورش داشته باشیم، و این روند و راه رفته کما فی‌السابق ادامه خواهد یافت و شاید خبر بهبودی اوضاع آموزش و پرورش برای سال‌های آتی شنیده نشود.

حسام امینی در مطلبی با عنوان «وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش؛ حامی «تربیت اسلامی» با سابقه امنیتی» ( 27 / 05 / 1403 )  آموزش و پرورش را یکی از بی‌ثبات‌ترین وزارتخانه ها می‌داند. این روزنامه نگار با اشاره به تحصیلات وزیر جدید به فعالیت‌های پرورشی و ایدئولوژیکی او در معاونت پرورشی آموزش و پرورش پرداخته است.

علی پورسلیمان مدیر وب‌سایت خبری-تحلیلی صدای معلم علیرضا کاظمی را مناسب این وزارتخانه نمی‌داند.

پورسلیمان که از مخالفان وزات علیرضا کاظمی است و در آستانه سال تحصیلی جدید او را با وجود فریادهای کرکننده وزارت از بحران و کمبود معلم، با اجبار و فشار بر خلاف میل خود برای ادامه خدمت بازنشسته اجباری کردند در مصاحبه ای (24 / 05 / 1403 ) با وب‌سایت خبری رویداد 24 وزیر پیشنهادی را مدیری ناموفق و ناکارآمد دارای «شخصیتی دگم» می‌داند. او معتقد است که این کاندیدای وزارت نه نقدپذیر است و نه تحول‌خواه.

شاید به خاطر این اظهارات بود که مدیر صدای معلم را بالاجبار بازنشسته کردند.

نیم‌ نگاهی به چرخه معیوب سهمیه‌ها و فساد در آزمون کنکور و بی تفاوتی مسئولان در صدای معلم

دو وزیر آموزش و پرورش در این دوره سه ساله از همان ابتدای بر سر کار آمدن بیشتر انرژی و توان و هم و غم و اولویت‌های خود را بر سر تقویت برنامه‌های پرورشی و ایدئولوژیکی و آموزه‌های مذهبی و برنامه‌های قرآنی گذاشتند. مراد صحرایی در هر محفلی که نشست با های‌لایت کردن فعالیت‌های مربیان پرورشی در مدارس آنها را به خوبی نواخت و از اینکه مربیان پرورشی بازنشسته می‌شوند غصه خورد و هر چه بیشتر تلاش کرد تا نیروهای ایدئولوژیکی مخصوصا طلاب حوزه‌های علمیه و به اصطلاح وفاداران و موافقان نظام را بیشتر وارد این وزارتخانه بکند و پست های مهم در وزارت را به حجه الاسلام ها واگذار کند. او از کسب مجوز از دولت برای استخدام 11 هزار مربی پرورشی خبر داد و تاکید کرد که قرار است این تعداد به 25 هزار مربی افزایش یابد. معاون پرورشی و فرهنگی او حجت الاسلام محمدحسین پورثانی نیز از برگزاری آزمون استخدامی (140/ 02 / 1403) برای جذب 15 هزار مربی پرورشی خبر داد.

در این دوره بودجه‌های کلان به برنامه‌های ایدئولوژیک مخصوصا مسابقات متعدد قرآنی در سطح ملی که بازخورد و نتایج آن هنوز روشن نشده اختصاص داده شد تا حیات طیبه را بیشتر معنی کنند. روزی نبود که خبری از فعالیت‌ها و برنامه‌های پرورشی و قرآنی و ایدئولوژیکی در وب سایت‌های وزارت آموزش و پرورش نباشد.

شاید بد بیراه نباشد اگر در این دوره وزیر آموزش و پرورش را «وزیر پرورش و آموزش» می‌نامیدند. دستان نیروهای پرورشی تا آنجا باز گذاشته شده و مانورشان آنقدر بالا رفته که برای خود سامانه جامع پرورشی (نورینو) ترتیب داده و دانش آموزان را ملزم کرده‌اند که مرجع تقلید خود را انتخاب و در گزینه‌های داده شد نام یک آیت‌الله را تیک بزنند و فایل قرائت حمد و نمازخوانی خود را هم آپلود کنند تا پدران و مادران نمازیار آنها را چک کنند و اشکالاتشان را به آنها گوشزد کنند تا مبادا لال یا با تلفظ اشتباه از دنیا بروند.

کانال‌های متعدد پرورشی و تربیتی راه انداخته‌اند و با بودجه های کلان جشنواره ها و مسابقات قرآنی و فرهنگی و سیاسی برگزار کرده‌اند. دانش آموزان را برای اعتکاف شبانه در نمازخانه‌ مدارس و مساجد نگه داشتند و برای تشویق و بازارگرمی با دانش آموزان از امتیازات و بونوس‌هایی که در گزینش و کنکور و دانشگاه‌های با شرایط خاص مانند فرهنگیان، امام صادق و امام باقر با شرکت در برنامه‌های این چنینی نصیبشان می شود سخن ها گفتند و قبولی در این نوع دانشگاه‌ها را به شرکت در مسابقات حفظ و قرائت قرآن و برنامه ایدئولوژیکی گره زدند.

برنامه های روتین پرورشی هم مانند «احلی من العسل» و «راهیان نور» به روال سال‌های گذشته با قوت ادامه یافت. القصه معاونت پرورشی و فرهنگی و زیرمجموعه‌های آنها هر گلی داشتند به سر آموزش و پرورش زدند و هر چه در چنته داشتند رو کردند تا نسلی را به میل خود و مطابق با آموزه های مذهبی و قرآنی و به زعم خود بر اساس «سند تحول بنیادین آموزش و پرورش» سربازگونه تربیت و آنها را به راه نور هدایت کنند.

نیم‌ نگاهی به چرخه معیوب سهمیه‌ها و فساد در آزمون کنکور و بی تفاوتی مسئولان در صدای معلم

آنها تبدیل شدن رویاهای خود به واقعیت را در کتاب های درسی جست و جو کردند و موفق شدند در محتوای کتاب های درسی هم دست ببرند و آنها را به میل خود مهندسی و جراحی کرده و هر چه بیشتر ایدئولوژیکی‌تر کنند و شخصیت‌ها و متن‌های موردنظر خود را در آنها بگنجانند که این روند هنوز ادامه دارد. از دوره های ضمن خدمت هم غافل نشدند و دوره‌ها را هرچه بیشتر به سمت مسایل عقیدتی و دینی کشاندند. بعضی از دوره های ضمن خدمت را در مساجد، حسینیه ها و مصلی‌ها توسط روحانیون و ائمه جمعه مناطق و شهرستان ها برگزار کردند و برای تشویق دانش آموزان به نماز خواندن معلمان را تشویق کردند که چهار عمل اصلی حساب را با رکعت های نماز به آنها یاد بدهند.

آنها همه کاری کردند و حتی برنگشتند تا نیم نگاهی به مسیر طی شده بیاندازند و از این نکته غافل شدند که دوران انگیزیسیون قرن هاست که سپری شده و این مسیر بارها و بارها طی شده و به ناکجاآباد ختم شده و نتیجه ای حاصل نشده است چرا که این برنامه‌ها نه بر اساس نیازسنجی دانش‌آموزان اجرا می‌شود و نه کمکی به انتقال مهارت و دانش روز به آنها می کند.

از طرفی بیشتر مجریان و مدیران این برنامه ها و مربیان پرورشی هم از تخصص و مهارت لازم برخوردار نیستند. آنها با اجرای برنامه‌ها و مراسم مذهبی و ایدئولوژیکی و سیاسی و نظامی جو مدارس را از حالت علمی خارج کردند و آرامش و اکوسیستم مدارس را به هم زدند: از «حریفت منم» گرفته تا جمع آوری بطری آب برای مردم غزه و برپایی موکب مدارس و اجرای آهنگ‌های انقلابی کم نگذاشتند. و این طوری شد که سند 2030 به معیاری برای نشان دادن وفاداری و کارایی در نظام آموزش و پرورش تبدیل شد و هر که سند 203 را بیشتر کوبد و زیر پا له کرد امتیاز بیشتر و پست بهتری کسب کرد. آنها هر جتی را که داشتند هوا کردند و هر لیگی را برگزار کردند تا از این فرصت طلایی نهایت استفاده را ببرند اما از یک نکته غافل ماندند که حتی برای برنامه های این چنینی برنامه ربز و متخصص و کاربلد و نقشه راه لازم است و نمی شود با چسبیدن به شیوه‌های قدیمی و نخ‌نما شده و بدون نیازسنجی با آدم هایی با علم ناقص که شناختی از این نسل ندارند و با نیازهای روز دانش‌آموزان آشنا نیستند یا وانمود می کنند آشنا نیستند موفق شد.

در وزارتخانه هم کسی پیدا نشد تا برون داد و خروجی و تکرار تاریخ و این چرخه معیوب مخصوصا میزان نقش و تاثیرگذاری مربیان پرورشی در مدارس را به آنها یادآور شود:

اینکه با این برنامه‌های ایدئولوژیکی و بی‌ربط و غیرعلمی خواب رسیدن به مرجعیت علمی تعبیر نخواهد شد.

نیم‌ نگاهی به چرخه معیوب سهمیه‌ها و فساد در آزمون کنکور و بی تفاوتی مسئولان در صدای معلم

مرتضی نظری مدیرکل کانون پرورش فکری استان تهران و رئیس مرکز اطلاع‌رسانی وزارت آموزش و پرورش در دولت دوازدهم در مصاحبه ای با روزنامه اعتماد (  14 / 04 / 1403) با انتقاد از عملکرد رضامراد صحرایی وزیر آموزش و پرورش و انتصاب‌های رابطه‌ای و دوستانه در این وزارتخانه در دولت سیزدهم مخصوصا دخالت همسر رئیس جمهور فقید در انتصاب‌‌های کلیدی در وزارت آموزش و پرورش می گوید: «امروز دولت چهاردهم، وزارت آموزش و پرورش را با انبوهی از نامعلم ها تحویل می گیرد در حالی که دولت سیزدهم با شعار توجه به آموزش و پرورش روی کار آمد اما با بی‌برنامگی و آشفته‌سازی، ضربه‌های بسیار مهلکی به آموزش و پرورش زد.»

نظری با اشاره به اتفاقات پاییز 1401 و مشکلات و معضلات اساسی عدیده در آموزش و پرورش می گوید: «به دنبال اتفاقات پاییز 1401 که دامنه اش به مدارس هم کشیده شد، بسیاری از معلم‌ها تا امروز تاوان این اتفاقات را می‌دهند؛ معلمان و مدیرانی که از دانش‌آموزان معترض حمایت می‌کردند، با تنبیهات انضباطی مواجه شدند و حقوق و رتبه‌شان کسر شد یا اصلا از دریافت رتبه محروم ماندند یا توبیخ شدند. مشابه این شرایط را در دانشگاه‌ها و برای استادان دانشگاه‌ها هم شاهد بودیم که موجی از اخراج استادان رقم خورد و اخراج اساتید معترض یکی از محورهای اعتراضات آقای پزشکیان در مناظره‌های انتخابات ریاست جمهوری بود. آیا این نگاه امنیتی دولت سیزدهم هم یکی از مسائل آموزش و پرورش در این سه سال است یا باید از آن گذر کنیم؟» درماندگی و انفعال در برابر سهمیه‌ها و تقلب گسترده و استنکاف از اقدام عاجل برای هر ایرانی که درگیر در سیستم آموزش و پرورش و آموزش عالی است سوالات زیاد و بعضا بی‌جوابی را جلوی پای آنها می گذارد.

داستان فساد: سهمیه و تقلب در کنکور

در آستانه آغاز به کار دولتی جدید هستیم که به زودی کارش را شروع خواهد کرد. رئیس جمهوری جدید (با اختیارات تعریف شده و نه دقیقا در معنای رایج آن که در جهان جریان دارد) با کابینه‌ای جدید که بیشتر آنها را کهنه‌سربازها و مدیرانی که از قدیم در حلقه اداره کشور نقش دارند مخصوصا مدیرانی با سبقه نظامی تشکیل می دهد اداره کشور را بر عهده گرفته است. همان طور که اشاره شده دولت قبل نه تنها با بی‌تفاوتی از کنار سهمیه‌های کنکور گذشت و آن را شاید برای از دست ندادن وفاداران و آدم‌های خود مسکوت گذاشت و کاری برای اصلاح و سروسامان دادن به آن انجام نداد بلکه یک مشکل اساسی دیگر هم به نام تقلب به آن افزود.

سوال اساسی که دانش آموزان، والدین و معلمان می‌پرسند این است که آیا در دولت جدید نیز این چرخه معیوب ادامه خواهد یافت یا تیم جدید موفق خواهد شد دست روی این غده چرکین سرطانی یعنی سهمیه‌های کنکور بگذارد و آن را از ریشه برکند، یا حداقل سروسامانی به آنها بدهد ؟

و سوال مهم‌تر و بینادی‌تر این است که چرا در راس حاکمیت اراده‌ای برای محدود کردن یا حذف این انگل و معضل از پیکره کنکور و آموزش عالی وجود ندارد و کسی از آنها درباره این معضل سخنی نمی‌گوید ؟

داستان سهمیه‌ها دهه‌هاست با قوت به حیات خود ادامه می‌دهد و کلاس‌های درس دانشگاه‌ها از دانشجویانی پر شده که با سهمیه وارد دانشگاه شده‌اند. همین طور اساتید سهمیه‌ای به تدریج در بیشتر کلاس‌ها جای اساتید واقعی، مطالبه‌گر و منتقد را گرفته‌اند.

به اذعان برخی مقامات کشور نسبت دانشجویان سهمیه‌دار به دانشجویان بدون سهمیه (سهمیه مناطق) تا ۷۵ درصد هم می رسد. شاید علت و ادامه مشکل را باید در آنهایی جست و جو کرد که سیاست‌گذاری در این خصوص را انجام می‌دهند چرا که آنهایی که باید به این مشکل بپردازند و آن را مرتفع کنند خود سر دیگ سهمیه‌ها نشسته و تحت هیچ شرایطی کوتاه نمی‌آیند و دلشان نمی خواهد که خود را از این امتیاز و آش خوشمزه محروم کنند.

به علاوه با گذشت زمان سهمیه ها به نوعی تبدیل به اهرم و تشویقی دست کسانی شده که به طرفداران و وفاداران خود تعارف و اعطا می‌کنند. ضمنا شمار زیادی از وزیران و معاونان و نمایندگان ملت و نظامیان خود از این رانت استفاده کرده و می کنند و با کوته‌فکری می‌خواهند همچنان این امتیازات را برای فرزندان و نوه‌ها و نسل‌های بعدی آنها ادامه داشته و پابرجا بماند.

به عبارت ساده‌تر کسی که سالها قبل و در قرن بیستم در جبهه جنگ بوده یا عزیزی را از دست داده و دچار عارضه و جراحتی شده تمایل دارد همچنان در قرن 21 از این رانت بادآورده و امتیازاتی که سال‌های متمادی این نوع خدمات در زمینه‌های متنوع نصیبش کرده استفاده ببرد.

نیم‌ نگاهی به چرخه معیوب سهمیه‌ها و فساد در آزمون کنکور و بی تفاوتی مسئولان در صدای معلم

سهمیه ها آن قدر زیر زبان سهمیه‌دارها مزه داده که نه تنها به این سادگی آن را رها نخواهند کرد بلکه در جهت گسترش و بیشتر کردن سهمیه خود تلاش خواهند کرد. به عنوان مشت نمونه خروار در ماده 90 ششمین برنامه پنج توسعه پنج ساله که سال ها بعد از جنگ تصویب شده آمده است: «سهمیه ورود با پنج درصد، سهمیه اختصاصی برای جانبازان زیر ۲۵‏ درصد، همسران و فرزندان جانبازان زیر ۲۵ درصد و همسران و فرزندان ‏رزمندگان با حداقل شش ماه حضور داوطلبانه در جبهه به ۳۰ درصد افزایش یابد‏‎».

و در تبصره این ماده می خوانیم: «در صورتی که ‏سهمیه ۲۵ درصد ایثارگران (مشمولین ماده ۷۰ قانون جامع خدمات‌رسانی به ‏ایثارگران و اصلاح بعدی آن) تکمیل نشود و پنج درصد سهمیه اختصاصی جانبازان زیر ۲۵ درصد و همسران و فرزندان جانبازان زیر ۲۵ درصد و فرزندان و ‏همسران رزمندگان با حداقل شش ماه حضور داوطلبانه در جبهه، پاسخ‌گوی متقاضیان واجد‏الشرایط نباشد، دولت مکلف است مانده ظرفیت خالی ۲۵ درصد ایثارگران را مازاد ‏بر پنج درصد مذکور به جانبازان زیر ۲۵ درصد و همسران و فرزندان جانبازان ‏زیر ۲۵ درصد و فرزندان و همسران رزمندگان با حداقل شش ماه حضور داوطلبانه در ‏جبهه که شرایط لازم را داشته باشند، اختصاص دهد‎».

به زبان ساده این تبصره می‌گوید که اگر ظرفیت سهمیه ۲۵ درصدی ایثارگران بالای ۲۵ درصد تکمیل نشد سهمیه به داوطلبان ‏آزاد اختصاص نمی‌یابد بلکه به ایثارگران و جانبازان زیر ۲۵ درصد تقدیم می‌شود. و همین طور در تبصره «پ» این ماده می خوانیم: «دانشگاه‌ها و مراکز علمی ایران مکلف‌اند حداقل ۲۰ درصد اعضای هیئت علمی مورد نیاز خود را از بین جامعه ایثارگران شامل فرزندان و ‏همسران شهدا، جانبازان ۱۵ درصد و بالاتر، آزادگان و همسران و فرزندان آنان، همسران و ‏فرزندان جانبازان ۲۵ درصد و بالاتر، رزمندگان با حداقل شش ماه سابقه حضور در ‏جبهه» گزینش کنند.»

نیم‌ نگاهی به چرخه معیوب سهمیه‌ها و فساد در آزمون کنکور و بی تفاوتی مسئولان در صدای معلم

ابراهیم خدایی رئیس وقت سازمان سنجش در سال 1399 در جواب به تجمع اعتراضی داوطلبان در مقابل سازمان سنجش به سهمیه‌ها گفت: «این سازمان موافق است که کل ‏سهمیه‌ها و تسهیلات حذف شود و مبنای علمی تنها ملاک ورود داوطلبان باشد‎.» یکی دیگر از افزونه ها که در سال های اخیر روی سهمیه ها نصب شده است انتقال سهمیه از طریق ازدواج است. هر از چندی داستان ازدواج عشقی یا مصلحتی یک داوطلب مونث کنکور با یک رزمنده یا سهمیه دار برای برخورداری از سهمیه به شبکه های اجتماعی راه می‌یابد.

روزنامه نگاران مهرداد خدیر و عباس عبدی با اشاره به انقلاب بنگلادش بر سر سهمیه‌ها و سهمیه‌خواهی نقش تبعیض را در جریان این انقلاب بسیار پررنگ می‌بینند.

نیم‌ نگاهی به چرخه معیوب سهمیه‌ها و فساد در آزمون کنکور و بی تفاوتی مسئولان در صدای معلم

یک کانال تلگرامی به نام «پزشکان سهمیه ای» هر چند روز یا هفتگی لیستی از پزشکان سهمیه‌ای که با سهمیه در آزمون کنکور قبول شده و تحصیل کرده و هم اینک مشغول طبابت هستند پست می کند. این کانال هر از چندی لیست بلند بالایی از پزشکان متخصص را هم که با سهمیه و رانت در دانشگاه تحصیل کرده و تخصص خود را گرفته یا از طریق رانت و سهمیه پست‌های مهم گرفته‌اند فاش می‌کند.

نیم‌ نگاهی به چرخه معیوب سهمیه‌ها و فساد در آزمون کنکور و بی تفاوتی مسئولان در صدای معلم

مشکل سهمیه‌ها  هنوز به قوت خود لاینحل باقیست که معضل دیگری به نام تقلب و سوال فروشی در سال‌های اخیر گریبان کنکور را گرفته و با وجود گذشته چند سال با وجود هزینه های هنگفتی که از جیب شرکت‌کنندگان برداشت و خرج می‌شود «برگزاری سالم کنکور» در سال های اخیر به رویا و آرزویی محال تبدیل شده است.

نیم‌ نگاهی به چرخه معیوب سهمیه‌ها و فساد در آزمون کنکور و بی تفاوتی مسئولان در صدای معلم

اگرچه خود سهمیه‌ها را به نوعی می‌توان یکی از زمینه‌های فراهم کردن فساد و بی انگیزگی و بی‌علاقگی داوطلبان در کنکور قلمداد کرد اما تمرکز روی موضوع تقلب در کنکور می‌تواند افکار و اذهان عمومی را از سهمیه‌ها موقتا دور یا منحرف کند. مضافا گروهی هم در زمینه سهمیه‌سازی کار می کنند و برای متقاضیانی که اصلا رنگ جنگ و جبهه ندیده‌اند سهمیه مخصوصا سهمیه جانبازی جعل می کنند. هرچه باشد فساد و تقلب  و سهمیه‌سازی در آزمون‌ها مخصوصا امتحان کنکور و مدرک فروشی و صندلی فروشی در سال های اخیر گسترش زیادی یافته است. این که آیا تراژدی تقلب گسترده و سازمان یافته سال‌های  1400 و 1401 در آینده تکرار خواهد شد مانند کابوسی خواب داوطلبان را آشفته کرده است.

روزنامه اعتماد در گزارشی تحقیقی با عنوان «قبول شدگان شبهه‌ناک» ( 09 / 04 / 1401 ) از تقلبی گسترده در کنکور سراسری علوم تجربی 1400 خبر داد که صدها نفر را به رشته‌های پزشکی، دندان‌پزشکی و داروسازی دانشگاه های برتر دولتی رسانده است. معترضان به تقلب حتی با وجود مردودی متقلبان در امتحان دوباره سازمان سنجش و برگزاری چندین جلسه کمیسیون اصل 90 مجلس تا الان موفق نشده‌اند کاری از پیش ببرند و متقلبان دوباره به دانشگاه های قبول شده برگشته اند. غافل شدن از معیارهای واقعی برای گزینش افراد برای پست‌ها و گیر دادن به معیارهای ایدئولوژیکی و دیدگاه‌های سیاسی عواقب فلاکت‌باری برای کشور به بار خواهد آورد که مثال‌های زنده‌اش را در طول این سالها در سازمان‌ها و وزارتخانه‌ها و کشورهای دیگر به عینه مشاهده کرده‌ایم

داستان قبول شدن «مرتضی» مغازه‌داری در لنده، شهری کوچک در استان کهگیلویه و بویراحمد، که 14 سال پیش دیپلم ریاضی گرفته بود در رشته دندان پزشکی به سمبل تقلب در کنکور بدل شد. این تقلب گسترده باعث پایین آمدن و بدتر شدن رتبه دانش آموزان ممتازی بود که از آنها با توجه به عملکردشان در دوره دبیرستان انتظارات بیشتری می‌رفت. همچنین این سوال که تقلبی در این سطح ممکن است تصادفی نباشد و سازمان یافته و برنامه ریزی شده باشد و دست افراد داخلی و رده بالا دخیل باشد را مطرح کرد. این گزارش از نقش دلالی و واسطه گری عده ای از نمایندگان هم سخن گفته که با پیگیری آنها متقلبان به تحصیل ادامه داده‌اند.

این روزنامه همچنین در گزارش دیگری با عنوان «مدرک‌فروشی مثل آب خوردن؛ ۶۰ میلیون بده، دکترا بگیر!» (25/11/1402) به پدیده مدرک فروشی پرداخته است.

در بخشی از این گزارش آمده است:

«کمتر از یک دقیقه زمان نیاز دارید تا با فروشندگان مدرک تحصیلی ارتباط برقرار کنید. وقتی در صفحه گوگل، فروش مدرک تحصیلی را جست‌وجو می‌کنید، در همان صفحه اول، سایت‌های فراوانی معرفی می‌شوند که از فروش مدرک تحصیلی از دیپلم تا دکترا و با استعلام معتبر و مادام‌العمر خبر می‌دهند. مهم‌تر از همه که در این سایت‌ها، مدارک مربوط به پزشکی عمومی، تخصصی، دندانپزشکی و... هم خرید و فروش می‌شود؛ با کد رهگیری و قابل‌استعلام و مورد تایید نظام پزشکی!»

به نظر می رسد که در مسئله توزیع و رساندن سوال به داوطلبان دست مسئولین هم در کار باشد چرا که قبل از آن در 21 مهر 1398 سردار حسین رحیمی، رئیس پلیس وقت تهران با اشاره به «شناسایی و انهدام باند بزرگ فروش سوالات کنکور» و حضور برخی مسئولان در باند فروش سوالات کنکور گفت: «متاسفانه برخی از مسئولین و آقایان نیز در این گروه بودند.»

اگرچه با توجه ایدئولوژی حاکم و قدرت و نفوذ سهمیه‌داران اراده‌ای جدی برای جمع آوری سهمیه‌های کنکور وجود ندارد اما به نظر می رسد اراده ای هم برای مبارزه با فساد و تقلب در کنکور و دانشگاه هم وجود ندارد. شاید به این خاطر است که برخی تفاوت فاحشی بین متقلبین و سهمیه‌دارها نمی‌بینند و استفاده کنندگان از سهمیه ها را نوعی تقلب قانونی قلمداد می‌کنند.

پایگاه خبری-تحلیلی انصاف نیوز در مطلبی با عنوان «فعالیت مجدد کانال‌های تغییر رتبه کنکور -قیمت‌ها» (14/01/1403) از فعالیت کانال‌های تغییر رتبه کنکور و فروش صندلی دانشگاه در شبکه اجتماعی تلگرام خبر داد.

این پایگاه خبری نوشت: «ادمین یک کانال تغییر رتبه کنکور از والدین خواسته به فروشندگان سوالات کنکور اعتماد نکند و از راه مطمئن و تضمینی تغییر رتبه، آینده فرزندش را درخشان رقم بزند! در یکی دیگر از این کانال‌ها هم آمده که قیمت‌های فعلی تغییر رتبه کنکور، قیمت‌های معقولی است: «باور کنین قیمت‌ها به شکلی خواهد شد که هیشکی دیگه نتونه به این راحتی‌ها بخره چون دولت می‌خواد صندلی‌های دانشگاه را باز بذاره برای خارج از کشور که بیان تحصیل کنن.» کانال دیگری قیمت‌ها را هم اعلام کرده است. قیمت تغییر رتبه کنکور ۴۰۳ در رشته تجربی و در محدوده رتبه‌های صد تا پانصد، ۸۰۰ میلیون تومان است. این البته مربوط به رتبه کنکور تیرماه است. در کنکور اردیبهشت ماه رقم برای همین خدمت، ۷۵۰میلیون تومان است. تغییر رتبه در محدوده ۵۰۰ تا هزار، در تیر ماه ۷۰۰ میلیون و در اردیبهشت ۶۵۰میلیون تومان قیمت دارد. اگر کسی متقاضی رتبه هزار تا هزار و پانصد باشد، برای در تیر ۶۵۰ میلیون تومان و در اردیبهشت ۶۰۰ میلیون تومان باید بپردازد. متقاضیان رتبه بین ۱۵۰۰ تا ۲هزار در کنکور ۴۰۳ باید ۶۰۰ میلیون تومان بپردازد. قیمت اردیبهشت رتبه‌های این محدوده ۵۰ میلیون تومان کمتر است.»

انصاف نیوز در پایان این مطلب آورده  است: «در سال‌های اخیر بارها بحث تقلب در کنکور و فروش یا لو رفتن سوالات مطرح شده است اما با وجود گستردگی اعتراضات و تنوع افرادی که این شائبه‌ها را مطرح کرده‌اند، سازمان‌های ذی‌ربط از جمله وزارت آموزش و پرورش و وزارت عتف و سازمان سنجش پاسخ شفاف و روشنی به افکار عمومی نداده‌اند.»

روزنامه فرهیختگان هم به معضل تقلب در کنکور پرداخت و در گزارشی با عنوان «تقلب دوباره ۱۰۰ دانشجوی مشکوک، در جلسه آزمون مجدد!» ( 140 / 04 / 1402 ) از تقلب مجدد 100 نفر در جلسه آزمون مجدد و کشف وسایل الکترونیکی در جلسه خبر داد. در این گزارش آمده است: «یک منبع ارشد در سازمان سنجش از ماجرایی هولناک درباره پرونده هزار دانشجو متهم به تقلب، می گوید: «پیش از استفساریه مجلس، سازمان سنجش براساس قانون افراد مشکوک را به امتحان مجدد دعوت کرده است. اما بسیاری از این افراد جای آن که در کنکور مجدد حاضر شوند، سراغ نمایندگان شهر و منطقه خود در مجلس رفتند و اعلام کردند که این امتحان مجدد به آنها فشار روانی وارد می کند و توانستند به هر شکل ممکن مجلس را به این پرونده بکشانند! از ۵۰ درصدی که در جلسه شرکت کردند؛ یعنی از حدود ۶۰۰ نفر، نزدیک به ۱۰۰ نفر دست به تقلب مجدد زدند! در جلسه آزمون مجدد موبایل یا وسایل الکترونیکی کشف شد که همین موضوع به خوبی شرایط و صلاحیت علمی برخی  از این افراد را نشان می دهد! اگرچه وزیر علوم مجلس را عامل این موضوع می داند و مجلس هم به قانون و تفسیر یک کلمه استناد می کند، اما کسی نمی گوید بالاخره با یک‌هزار دانشجو حساس‌ترین رشته‌ها چه باید کرد و راهکار یا راه‌حل این تقلب بی سابقه و سرنوشت متقلبان چه باید باشد؟»

نیم‌ نگاهی به چرخه معیوب سهمیه‌ها و فساد در آزمون کنکور و بی تفاوتی مسئولان در صدای معلم

روزنامه شرق هم در مطلبی با عنوان «غول کنکور با چاشنی تقلب» (23/10/1401) با انتقاد از برگزارکنندگان و مسئولین و تقلب گسترده در کنکور 1401 از قول اسلامی استاد ادبیات دانشگاه تهران می نویسد:

««اساسا در زمینه‌ای که بخواهید فعالیت کنید اگر بدانید رویه عادلانه‌ای بر آن حاکم است، انگیزه‌تان بالا می‌رود و برای آن تلاش می‌کنید اما اگر بدانید کمک‌ها برای برخی از جای دیگری می‌رسد، انگیزه‌تان را از دست می‌دهید. به‌مرور زمان به‌جای آنکه برخی دانش‌آموزان به سمت فراگیری علم بروند، به سمت استفاده از روش‌های نوین تقلب می‌روند. تبعات چنین اتفاقاتی ضعیف‌شدن بنیان‌های آموزش در کشور است و من استاد دانشجوهای بااستعدادی نمی‌بینم و با دانشجوهایی طرف خواهیم بود که ۴۰ تا ۶۰ درصد سهم پذیرششان، از تقلب بوده است».

این روزنامه درباره کانالی تلگرامی به نام وحید زارعی بحث می‌کند که در زمینه فروش سوالات کار می کند: «کانال کنکوری وحید زارعی، یکی از کانال‌های فروش سؤالات کنکور است که این سؤالات را در ازای ۵۵۰ میلیون تومان می‌فروشد. البته تفاوت این کانال با بقیه کانال‌ها این است که در کانال وحید زارعی نمی‌توانید پیام‌ها را به شخص دیگری بفرستید یا از آن اسکرین بگیرید و به عنوان مثال اگر از صفحه گوشی از عکس سؤالات فلسفه و منطق، اقتصاد، روان‌شناسی و... کنکور انسانی ۱۴۰۱ که در تاریخ ۲۰ ژوئن ( ۳۰ اردیبهشت ماه)، یعنی حدود یک ماه و نیم قبل از کنکور سراسری روی کانال قرار داده شده، اسکرین بگیرید، صفحه سیاه‌رنگی تحویل می‌گیرید که البته می‌توان با یک گوشی موبایل دیگر از روی صفحه نمایش عکس گرفت.یکی از کانال‌های تقلب که قیمت سؤالات کنکور تجربی، ریاضی و انسانی را به ترتیب ۵۰، ۴۶ می‌فروشد، می‌گوید که فقط با ارز دیجیتال کار می‌کنیم چون سازمان سنجش تراکنش‌های دو ماه قبل دانش‌‌آموزان را چک می‌کند. او در جواب اینکه چرا قیمت سؤالات را تقریبا یک‌دهم کانال‌های دیگر که سؤالات کنکور را ۵۵۰ میلیون می‌فروشند، حساب می‌کند، خود را نگران حال دانش‌آموزان جلوه می‌دهد و می‌گوید: چون ما حال اقتصاد کشور و دانش‌آموزان را درک می‌کنیم!»

این روزنامه قبل از آن در گزارشی با عنوان «تقلب کنکور زير چتر كرونا» (30/05/1399) از تقلب در جلسات آزمون کنکور  1399 خبر داده بود. در این گزارش به تقلب گسترده آزمون آزمون دستیاری پزشکی در سال های قبل هم اشاره شده است.

عباس عبدی، روزنامه نگار، با اشاره به اثرات شدید منفی تقلب در کنکور 1401 در یادداشتی با عنوان «قانونی کردن تقلب» نوشت:

«متاسفانه مسوولان كشور از ميزان اهميت كنكور براي جوانان دركی واقعی ندارند يا اگر هم دارند برا‌یشان اهميتی ندارد. كنكوری كه بخش مهمی از ظرفيت پذيرش آن تحت عناوين عجيب و ناعادلانه سهميه به اين و آن اختصاص داده مي‌شود، اولين ضربه را به حس وجود عدالت اجتماعی جوان داوطلب مي‌زند، اين سهميه ضربه بعدی را به نظام آموزش عالي كشور مي‌زند. ولی اتفاقی كه سال گذشته رخ داد، فراتر از اين ضربه بود.

مطابق گزارش‌های موجود، حدود هزار نفر با تقلب در رشته‌های مطلوب و پرطرفدار پزشكی و مهندسی پذيرفته شده‌اند و حالا اعلام مي‌كنند كه قرار نيست از دانشگاه اخراج شوند!! مطابق اين گزارش، در كنكور سال گذشته تقلب حدود هزار داوطلب كنكور محرز شده است، اما اين احراز تقلب وقتی صورت گرفت كه اين داوطلبان كنكور به عنوان دانشجو و اغلب در رشته‌های پزشكی و مهندسی در دانشگاه‌ها ثبت‌نام كرده بودند و چون مطابق ماده ۱۱ قانون رسيدگی به تخلفات آزمون‌های سراسری قانون كنكور برای داوطلبان است نه دانشجويان، كميسيون اصل 90 مجلس تصويب كرد كه اين افراد اجازه دارند ادامه تحصيل دهند و نمی‌توان جلوی تحصيل آنها را گرفت!! گزارش رسمی به شكل عجيبی اين وضعيت را ناشی از خلأ قانونی معرفی می‌كند!!»

عبدی معتقد است که «اين ماجرا ديگر از فساد سيستماتيك فراتر رفته و به نوعی بلاموضوع كردن مفهوم و مصداق فساد است.»

این رسوایی و فاجعه مشروعیت بخشی به عمل متقلبان و قبج زدایی از تقلب و صحه گذاشتن بر تخلف محرز و حق قائل شدن برای متقلبان توسط برخی نمایندگان و وزیر عتف این نظریه را تقویت کرد که شاید خود این مقامات هم در این مسئله ذی‌نفع هستند و توجهی به منافع ملی ندارند.  

عبدی در در این خصوص در آخر یادداشت خود آورده است:

«به نظر می‌رسد كه حساسيت‌های عمومی در برابر تقلب و فساد به كلی زايل شده است و با منع حق اعتراض و نيز فقدان نهادهای موثر رسيدگي‌كننده، كم‌كم شاهد آن شد‌ه‌ايم كه حق تقلب هم به رسميت شناخته شود. پس از افزايش سهميه‌ها، وارد مرحله توصيه‌های افراد ويژه برای پذيرش رد‌شدگان شديم و اكنون چشم همه به سهميه يا رسميت دادن به تقلب نيز روشن شده است. فقط يك نكته را فراموش نكنيم، ممكن نيست مقامی كه مرجع رسیدگی است به اين راحتی اين كار را از حالت فساد خارج و طبيعی جلوه دهد، مگر اينكه به نحوی ذی‌نفع باشد.»

sahmiyeh1403seda5

اما فرمایشات عجیب و دور از انتظار وزیر علوم محمدعلی زلفی‌گل درباره تقلب گسترده در کنکور 1400 و 1401 واکنش بسیاری در بر داشت و بیشتر داوطلبان را بر علیه او برانگیخت. او گفت: «با «یک هزار نفری» که درباره آن‌ها شائبه تخلف در آزمون سراسری وجود دارد، نمی‌توان برخورد و آن‌ها را از تحصیل منع کرد و استفساریه مجلس «حکم کرد که چون این افراد دانشجو شدند و دیگر داوطلب نیستند و باید سر کلاس درس حاضر شده و ادامه تحصیل دهند».

پایگاه خبری-تحلیلی دیده‌بان ایران در گزارشی با عنوان «۱۰۰ داوطلب مشکوک، در کنکور مجدد هم تقلب کردند» بیانیه دبیرخانه مقابله با فقر و نابرابری آموزشی را که خواستار اخراج این دانشجویان از دانشگاه‌ شد منعکس کرد: ««چند صباحی است که مسئله تقلب در کنکور و آزمون‌های سراسری، به یکی از پربسامدترین اخبار روز کشورمان تبدیل شده است. با همه نقدها به نظام‌های آموزشی آزمون‌محور همچون کنکور سراسری، اما اکنون با یک بی‌قانونی در سطح ملی مواجهیم. نوجوانانی که با امیدهای بسیار و پس از تلاش‌های چندساله جانکاه، اینک خود را در برابر حتی همین اندک امکان‌ها نیز بی‌یار و یاور می‌بینند.

در آستانه کنکور سراسری سال گذشته، اخبار مختلفی در مورد تقلب گسترده در کنکور سال 1400 منتشر شد. گفت‌وگوهای مختلفی از داوطلبان و خانواده‌های‌شان گرفته تا طراح سوالات کنکور، نشان می‌داد ابعاد ماجرا چنان وسیع و فراگیر بوده که صدها نفر را به رشته‌های پزشکی، دندانپزشکی و داروسازی دانشگاه‌های برتر دولتی رسانده و کار به امتحان دوباره سازمان سنجش، ده‌ها شکایت قضایی و چندین جلسه کمیسیون اصل ۹۰ مجلس شورای اسلامی هم رسیده است! پیرو چنین فضایی، راه‌حل‌های عاجل و فوری بسیاری، پیشنهاد و امتحان شده است. گمانه‌های گوناگونی در کار بوده تا بتوان احتمال تقلب در کنکور را به هر نحو ممکن به حداقل رساند. حتی بحث قطع اینترنت حوزه‌های امتحانی نیز به عنوان یکی از راه‌حل‌های پیشنهادی مطرح شده است. با این‌ حال، همه این موارد به‌ صورت نوعی پیشگیری برای اطمینان دادن به داوطلبانی است که بیش ‌از پیش نگرانِ تضییع حقوق‌شان هستند. آنچه اما مهم‌تر است، این است که پس از فاجعه چه باید کرد؟»

میلاد عیسی پور، روزنامه نگار در مقاله ای با عنوان «ردپای مقام‌ها در کنکورهای پرتقلب ایران» ( 26 / 10 / 1402) با اشاره به تایید ضمنی و مستقیم ادامه تحصیل متقلبان توسط دیوان عدالت اداری و توافق سه قوه نظام برای ادامه تحصیل متقلبان کشور این موضوع را به بحث می گذار که آیا این حجم از فساد در کنکور سازمان یافته است. این روزنامه نگار که کنکور 1401 را یکی از پرحاشیه ترین آزمون سراسری می داند استعفای رئیس سازمان سنجش را «نشانه ناکارآمدی سیستم مقابله با تقلب در کنکور» قلمداد می کند.

او در انتهای مقاله می گوید: «بسیاری از منتقدان و خانواده های نگران آینده فرزندانشان، این اتفاق ها را نشانه روشنی از «فساد سازمان یافته در سیستم» کنکور دانسته و خواستار انتشار نام و کارنامه کنکور افرادی شده اند که این جنجال بر سر آنها به راه افتاده و سه قوه نظام هم اصرار بر بازگشت آنها به دانشگاه دارند.»

استعفای پذیرفته نشده عبدالرسول پورعباس از ریاست سازمان ملی سنجش و اررزشیابی نظام آموزش کشور در پی احکام بازگشت به تحصیل داوطلبان مشکوک به تقلب که توسط یکی از شعب دیوان عدالت اداری صادر شده بود هم نتوانست جلوی ادامه تقلب را بگیرد.

وی در نامه ای تاکید کرده بود که سازمان سنجش عملاً توانایی اجرای این حجم از برگشت به تحصیل متقلبان کنکور را ندارد و برهمین اساس تصمیم‌ به کناره‌گیری از ریاست سازمان گرفته تا شرایط برای فرد دیگر برای اجرای احکام صادر شده، فراهم شود.

اگرچه دکتر عبدالرسول پورعباس به سمت خود بازگشت اما پرونده تقلب‌های سال‌های قبل همچنان لاینحل بافی مانده است. قسم دروغ یا راست این مقام مسئول در مقابل دوربین‌های تلویزیون هم نتوانست از شدت این افتضاح و فاجعه بکاهد و مردم هاج و واج ماندند که قسم حضرت پورعباس را قبول کنند یا دم خروس را که بدجوری بیرون زده بود.

درماندگی و انفعال در برابر سهمیه‌ها و تقلب گسترده و استنکاف از اقدام عاجل برای هر ایرانی که درگیر در سیستم آموزش و پرورش و آموزش عالی است سوالات زیاد و بعضا بی‌جوابی را جلوی پای آنها می گذارد.

جواب سوالاتی که ذهن آنها را درگیر می کند ممکن است با گذشت زمان و با «افتادن پرده» هویدا شود. سوالاتی از قبیل: آیا رئیس دولت جدید توجهی به چرخه معیوب سهمیه‌ها خواهد کرد و اقدامی اساسی برای حل آن خواهد اندیشید یا با اتخاذ شیوه مصلحت و عافیت‌طلبی و منافع گروه های قدرت مخصوصا نظامیان را بر منافع ملت ترجیح خواهد داد؟

آیا تیم دولت جدید موفق خواهد شد دست سازمان‌دهندگان تقلب را از کنکور و دانشگاه کوتاه و سازمان ملی سنجش را از عناصر نامطلوب پاکسازی کند؟ آیا دست نفوذی‌ها و جاسوسان در ادامه سهمیه‌ها دخیل است؟ آیا سوالات کنکور قبل از آزمون به برخی از مقامات خاص یا نهادهای مربوطه داده می شود تا آنها را بین اعضای خود توزیع کنند؟ آیا تقلب‌های کنکور سازمان‌یافته هستند یا برای منحرف ساختن افکار عمومی از سهمیه هاست؟ این حجم از جمعیت سهمیه‌ای‌ها در کلاس‌های درس که به بیش از ۵۰ درصد می رسد از کجا می‌آید؟ دانشگاه‌ها از کجا می آیند؟ چرا بازماندگان شهدا و ایثارگران برای پیشرفت کشور به سهمیه ها اعتراض نمی کنند؟ آیا کارمندان سازمان ملی سنجش خود در ماجرا نقشی درند؟ آیا کسی که در قرن 20 خدمتی به کشور کرده در قرن 21 همچنان باید طلبکار باشد؟ آیا اصرار کنندگان بر ادامه سهمیه ها دشمن نظام و مردم محسوب می شوند و از بیرون خط می گیرند؟

آیا این عادلانه و روشی درست است که نهادهای بالایی به هر کس که دلشان خواست سهمیه دانشگاه اعطا کنند؟ آیا بالادستی ها خود بخشی از این معضل هستند؟ آیا بازی کردن با آینده و سرنوشت نزدیک به یک میلیون نفر که در اوج احساسات و هیجان هستند بازی با آتش و روشن کردن آتش در نزدیک انبار باروت نیست؟  و این طوری شد که سند 2030 به معیاری برای نشان دادن وفاداری و کارایی در نظام آموزش و پرورش تبدیل شد و هر که سند 203 را بیشتر کوبد و زیر پا له کرد امتیاز بیشتر و پست بهتری کسب کرد.

 

آخر داستان

در مطلبی که رفت با گریزی به انقلاب بنگلادش به موضوع سهمیه‌های آزمون کنکور و تقلب در این آزمون مهم پرداخته شد. از آنها با نام «چرخه معیوب» یاد شد و بر این نکته تاکید شد که دولت سیزدهم نه تنها هیچ اقدامی برای حذف و محدود ساختن یا سازماندهی سهمیه‌های کنکور نکرد بلکه معضل تقلب لجام گسیخته هم به مشکلات کنکور در این دوره افزوده شد. دولت وقت نه تنها از برگزاری سالم کنکور که با صرف هزینه‌های هنگفت از جیب مردم انجام می‌گیرد ناتوان ماند بلکه عملا مانع برخورد با متقلبین شد و خود به دفاع از متقلبین پرداخت. تقلب آن قدر گسترش یافت که شائبه سازمان یافته بودن آن قوت گرفت و برخی مسئله دخیل بود بعضی نهادها را هم مطرح کردند.

دیدگاه چند روزنامه‌نگار در این خصوص نقل شد. همچنین نگاه سریعی به برنامه‌های گسترده و مختلف ایدئولوژیکی، دینی و سیاسی معاونت پرورشی و فرهنگی آموزش و پرورش و صرف بودجه‌های کلان برای این برنامه‌ها انداخته شد و این موضوع بحث شد که هنوز برون داد و نتیجه ملموس یا مصداق هایی از این برنامه‌ها در دانش‌آموزان دیده نمی‌شود و نیز عملکرد و نقش و تاثیرگذاری مربیان پرورشی و ضروری یا زائد بودن آنها در مدارس به چالش کشیده شد.

با توجه به فلسفه تاسیس مدارس در کشور و تفاوت آنها با مکتب خانه‌های قدیمی و حوزه‌های دینی و تجارب به دست آمده در طول این سالها ضرورت بازنگری در این نوع از برنامه های پرورشی، تربیتی و ایدئولوژیکی به شدت احساس می شود چرا که ادامه این روند و چرخه معیوب و نادیده انگاشتن برونداد و نتایج آن در طول این سالها و درگیر کردن افراطی و رادیکالی دانش آموزان با مسائل ایدئولوژیکی و سیاسی و دینی که درکی سطحی از آن دارند و به هم زدن اکوسیستم و جو مدارس و قدرت دادن به مربیان پرورشی و ساپورت ویژه از آنها برای دخالت در امور مدرسه و مدیریت نوعی عقب‌گرد بوده و عواقب ناخوشایندی به دنبال داشته و دانش آموزان را از علم روز محروم خواهد کرد.

معرفی وزیری از حوزه پرورشی علایم خوبی را برای مسیر آتی آموزش و پروش مخابره نمی‌کند و پیش‌بینی می شود که همان مسیر قبلی و راه آزموده و به بن بست خورده برای چندمین بار امتحان شود.

مدیران، سیاستمداران و نمایندگان و مسئولینی که با حذف سهمیه‌ها و رانت‌های علمی در دانشگاه‌ها مخالفت می‌کنند باید این نکته ر ا مدنظر داشته باشند که آتش این تبعیض و «درد درون های ریش» والدین و دانش آموزان که جمعیت بزرگی را تشکیل می دهند ممکن است آنها را از «بستر گرمشان به خاکستر نرم بنشاند» و اتفاقات غیرمنتظره غیرقابل کنترلی رخ دهد.

کشور نباید به بهانه معیارهای بی‌ربط و مسائل و زندگی خصوصی و عقاید سیاسی افراد و ویژگیهای غیرقابل سنجش و تعریف نشده از به کارگیری افراد متخصص و کاربلد برای توسعه کشور بی‌بهره بماند. غافل شدن از معیارهای واقعی برای گزینش افراد برای پست‌ها و گیر دادن به معیارهای ایدئولوژیکی و دیدگاه‌های سیاسی عواقب فلاکت‌باری برای کشور به بار خواهد آورد که مثال‌های زنده‌اش را در طول این سالها در سازمان‌ها و وزارتخانه‌ها و کشورهای دیگر به عینه مشاهده کرده‌ایم.


ارسال مطلب برای صدای معلم

این آدرس ایمیل توسط spambots حفاظت می شود. برای دیدن شما نیاز به جاوا اسکریپت دارید

نیم‌ نگاهی به چرخه معیوب سهمیه‌ها و فساد در آزمون کنکور و بی تفاوتی مسئولان در صدای معلم

سه شنبه, 06 شهریور 1403 10:38 خوانده شده: 964 دفعه چاپ

نظرات بینندگان  

پاسخ
ناشناس 1403/06/06 - 12:54
واقعااین سیستم ارزش دانشگاه رو مثل چیزای دیگه خیلی نازل کرد.عده ای که اصلا حتی سوادخواندن ونوشتن رو ندارن یابه زوردارن الان همشون دکتراگرفتن ودرعوض باسوادهاوباشعورهاهمچنان پشت درب کنکورموندن وچون سهمیه یارانت ندارن نمیتونن وارددانشگاه بشن.جای تاسفه.
پاسخ + 0 0 --
معلمی 1403/06/08 - 05:03
سلام و درود
انشاا... که در عمل و نه فقط در حرف با انتخاب مدیران متخصص جوان دلسوز سالم و پاکدست و کاربلد و کاردان در وزارت و ادارات کل شاهد توجه به مشکلات معلم و مدرسه باشیم
پاسخ + +5 0 --
ناشناس 1403/06/06 - 13:21
سهمیه درد بی درمان نیست. باید جلوی این بیماری مهلک و پیش رونده را گرفت! و قابل درمان است. اما عده ای می خوان این بیمار این کشور بمیره. نباید بزارن سهمیه ها این طوری جلو بره. این کشور را نباید با این اعمال مزخرف و بی معنی به جمهوری اسلامی ویران تبدیل کنند. مطمئن باشید در این کار هم دست عوامل نفوذی و جاسوس ها در کار است.
پاسخ + 0 0 --
... 1403/06/06 - 19:05
همه این مشکلات به خاطر نوکیسه های بعد از انقلاب است
پاسخ + +4 0 --
لیلا کیانی 1403/06/06 - 13:58
باز هم شما مطلبی در مورد این مشکل نوشتید
امیدوارم فعالیت بیشتری شود که جمع شود کشور را نابود کردن با این فساد دولتی

اگر دقت کرده باشید در این خبرگزاری هه و تلویزیون و ... زیاد به موضوع انقلاب بنگلادش نپرداختند چرا؟
چون می ترسند برای مردم بدآموزی داشته باشد.

باز شما مطلبی نوشتید
پاسخ + 0 0 --
ناشناس 1403/06/06 - 14:56
نکته هوشمندانه ای بود! دقیقا! اگه مردم دقیقا می دونستند تو بنگلادش دعوا سر چی بود یه کم آگاه ترو هوشیارترمی شدند.
پاسخ + 0 0 --
تا 1403/06/07 - 02:19
مردم خیلی چیزها می دانند اما کسی یا گروهی نیست آن ها را متحد کند و جهت دهد
پاسخ + +4 0 --
... 1403/06/06 - 14:05
اینکه حکومت به این موضوع وارد نمی شود به دلیل ایدئولوژیک و رسم جمهوری اسلامی و ذات این حکومت شدن این سهمیه ها هست مثل سربازی اجباری و حجاب اجباری

اما این سهمیه و رانت ها هر چه هست در بعضی موارد واقعا ترسناک است مثلا همین پزشک ها، مهندس ها که با جان آدم ها کار دارند
آدم وقتی فکر نی کند جانش را دست کسی می دهد که توان ذهنی نداشته است و با تقلب پزشک شده است به خود می لرزد.
و بعد هم معلم ها و استادان دانشگاه، فکر کنید کودکان و جوانان که دست یک سری افراد با توان ذهنی پایین و تقلبی پرورش و آموزش داده می شوند

بقیه قسمت های اجتماع هم مثل سیاستمداران و مقامات هم که جای خود دارد

از همه ترسناک تر پزشک تقلبی هست که ترسناک است
یک جایی خواندم که مردم به خاطر بی اعتمادی به پزشکان به دلیل سهمیه بودن، در اینترنت درمان و داروی خود را جستجو می کنند
پاسخ + +3 0 --
... 1403/06/06 - 14:23
طبق سایت ها، ما ۲۰۰ هزار شهید و ۱ میلیون جانباز داشتیم
خب شهید ها اکثرا فرزندان کمی داشتند اما خواهر و برادرها از سهمیه آنها استفاده می کردند
جانبازان هم اکثرا در دوره شلوغی جمعیت و دهه شصت بودند که اکثرا بالای ۴ فرزند داشته اند

خب با یک حساب سرانگشتی این یک میلیون دویست به طور میانگین به ۴ نفر سهمیه داده است که می شود حدود ۵ میلیون آدم از این سهمیه ها استفاده کرده اند
که این سهمیه داران این افراد، سهمیه خوبی داشته اند

جمعیت دهه هفتاد ۶۰ میلیون نفر بود که یعنی یک دوازدهم جمعیت سهمیه جانبازی و شهیدی داشته اند
این افراد الان کجا هستند؟
پاسخ + +4 0 --
سهمیه‌باز 1403/06/06 - 14:31
خودمان را به نوعی با طبابت پزشکان سهمیه ای وفق داده بودیم و کنار اومده بودیم. حالا با پزشکان تقلبی و پزشکانی که فقط مدرک خریده اند و دانشگاه هم ندیده اند چه کار کنیم!
پاسخ + +5 0 --
ناشناس 1403/06/06 - 14:33
اگر به سمیه دار ها حقوقی ماهانه از خزانه بدهند بهتر از این است که دررشته های دانشگاهی جذب شوند
پاسخ + 0 0 --
ناشناس 1403/06/06 - 14:43
کاملا منطقی و درست می فرمایید و همه مخصوصا دانش آموزان والدین از این عمل دولت رضایت کامل می داشتند. حتی مردم راضی هستند که ماهانه یا سالانه مبلغی به حساب سهمیه دارها واریر یا از حقوق آنها کسر به حساب سهمیه دار ریخته بشه. عوضش سهمیه کنکور حذف بشه.
پاسخ + +5 0 --
... 1403/06/06 - 14:34
در آمارها آمده حدود ۲۴۰۰۰۰۰ رزمنده هم داشته ایم که فرض بگیریم اکثریت این ها از سهمیه برخوردار بوده اند و با فرزندانشان که در ۴ ضرب کنیم تقریب ۷ یا ۸ میلیون سهمیه ای می شود که با آن سهمیه ای های جانبازی و شهیدی می شود حدود ۱۳ میلیون آدم سهمیه ای در این کشور داریم

که با توجه به جمعیت ۷۰ میلیونی دهه ۷۰ ، حدود یک هفتم جمعیت ایران می شود.

تازه سهمیه ای های جنگ های سوریه و برون مرزی و ... هم هست


به خاطر همین تعداد زیاد، بالاخره افرادی توانستند خوب استفاده کنند و بسیاری یا شاید ۹۰ درصد فرصت های شغلی را به دست آوردند به خاطر همین تقریبا ۹۰ درصد مقامات ایران سهمیه ای هستند و بسیاری از استادان دانشگاه، پزشکان و معلم ها، نمایندگان و ... به همین شکل

به همین دلیل اینقدر مشکلات در تمام قسمت های حکومت وجود دارد چرا که افرادی که در بسیاری از قسمت ها هستند نه به توان خود بلکه به واسطه تقلب و سهمیه جا گرفته اند
پاسخ + 0 0 --
ناشناس 1403/06/06 - 20:28
سهمیه بازی و وارد کردن سهمیه به مدرسه و دانشگاه و کنکور و معتاد کردن مردم به سهمیه کار دشمن و عوامل نفوذی داخلی که از بیرون دستور می گرفتند بود
پاسخ + 0 0 --
ناشناس 1403/06/07 - 10:04
بورسیه های سهمیه ای را هم اضافه کنید که به مقامات بالاتر اهدا میشه تا برن تو کانادا و آمریکا و انگلیس تحصیل کنند. بورسیه ها خارج از کشور دیگه معلومه دست کیه. برای سالها فکر می کردیم که با استعدادها را می فرستن به خارج برای تحصیل اما وقتی مقامات کشوری و لشکری بعد از تحصیل در خارج تشریف آوردند و متوجه شدیم که حتی یه جمله انگلیسی هم نمی توانند بلغور کنند و اصلا معلوم نیست اونجا چه کار می کردند آنوقت به عمق فاجعه پی بریم.
پاسخ + +4 0 --
... 1403/06/06 - 14:40
به دلیل همین تعداد بالای سهمیه ای ها در جمهوری اسلامی و جا گرفتن آنها می توان حکومت ایران را یک حکومت سهمیه ای و رانتی و تقلبی نامید
به نظرتان چنین حکومتی چه مشکلاتی برای یک ملت درست می کند؟

بیهوده نیست که بعد از انقلاب روز به روز مشکلات بیشتر شد فساد بیشتر شد

این کاری که برای تحصیل و استخدام سهمیه گذاشتند کار هر کسی بوده ...
هر عقل سلیمی این کار را خلاف مصالح یک کشور می داند حال اینکه خلاف اسلام و دیگر کشورهاست بماند.
پاسخ + 0 0 --
ناشناس 1403/06/06 - 20:59
اینکه بعضی عنوان اسلام کمونیستی به سیستم داده اند عنوان درستی است.
پاسخ + 0 0 --
... 1403/06/07 - 11:04
در ترکیب کلمات اشتباهات زیادی صورت می گیرد و ایرانی ها در این کار ضعیف اند. ترکیب اسلامی کمونیستی از پایه و مفهومی اشتباه و قابل جمع نیست همانطور که دو مفهوم جمهوری و اسلامی در ترکیب جمهوری اسلامی
پاسخ + +5 0 --
ناشناس 1403/06/06 - 14:40
همه ما به خوبی به یاد داریم که اوایل انقلاب بیشتر چه کسانی به نهادهای نظامی ملحق می شدند: بیکارها، ترک تحصیل ها، بزهکارها و ......
بعد اینا ترقی کردند و ....
پاسخ + 0 0 --
ناشناس 1403/06/06 - 14:47
دقیقا البته بیشتر سپاه
حتی طوری شده بود که از خود انقلابیون به بعضی دسته ها یا کمیته های انقلاب اعتراض می کردند که بابا این چه وضعش هست مثلا اوباش یک محله شده بودند جزء کمیته ها

یک زمانی هم که برای تشویق مردم به رفتن به جبهه سهمیه را راه انداخته بودند بسیاری از مردم برای مزایای آن می رفتند یه دوری می زدند و می آمدند و خود را در لیست ایثارگران وارد می کردند
پاسخ + 0 0 --
ناشناس 1403/06/07 - 08:42
و با این سابقه درخشان آخرش یا اختلاسگر می شوند یا امثال سعید طوسی و رضا ثقتی
پاسخ + +3 0 --
ناشناس 1403/06/06 - 14:43
الان بسیاری از سهمیه ای ها استفاده هاشون را کرده اند اما بعضی از همین ها هنوز از ان استفاده می کنند و خود را بالا می کشند

پس برای صلاح مملکت، برای آینده مملکت، برای احترام به عقل و خرد، برای شکوفایی سهمیه بازی را حذف کنید آقای پزشکیان.

آقای پزشکیان مگر دم از شایسته سالاری نزدید (البته رئیس جمهور های قبلی هم دم از مبارزه با فساد زدند) پس این ریشه فساد در ایران را بخشکانید
پاسخ + +4 0 --
ناشناس 1403/06/06 - 14:44
لطفا به سهمیه دانشگاه حشد الشعبی هم اشاره فرمایید که بر اساس توافقنامه با دانشگاه تهران اعضای این گروه در دانشگاه تهران در رشته های دلخواه ادامه تحصیل می دهند.
پاسخ + +4 0 --
ناشناس 1403/06/06 - 14:51
این طور که پیش میره برای دانش آموزان یه کارنامه دیگه صادر می کنند بنام کارنامه پرورشی. یعنی دانش آموز دو کارنامه خواهد داشت: کارنامه معمولی که نمره دروس را ثبت می کنند و کارنامه پرورشی مثلا توش نمره می دن برای فعالیت های پرورشی دانش آموز مثلا
نمازخواند ۱۵
وضو گرفتن ۲۰
تسبیح گردانی ۱۰
چادرپوشی ۷
بیرون بودن موی سر ۱۱
شروع درس ها با بسم الله ۲۰
بلندی صدا هنگام فرستادن صلوات ۱۷
رعایت گذاشتن پای راست یا چپ هنگان وارد شدن به دستشویی ۹
شرکت در مراسم حمایت از سید حسن نصرالله ۱۴
پاسخ + +3 -2 --
ناشناس 1403/06/06 - 14:58
در کنار سهمیه ها وجود بنگاه های مدرک دهی پیام نور و آزاد و غیرانتفاعی هم حساب کنید

این فساد اندر فساد

دقت کنید بسیاری از این سهمیه ای ها با وجود سهمیه حتی شهیدی یا جانبازی توان رفتن به دانشگاه دولتی هم نداشتند
بعد با کمک سهمیه وارد دانشگاه های آزاد و پیام نور می شدند
و وقتی هم مدرک را می گرفت استفاده از سهمیه در استخدام که کاری نداشت و راحت ترقی می کرد و حتی می شد یک وزیر.
دقت کنید این فرد با وجود سهمیه حتی دولتی هم نمی آورده. یعنی چقدر این فرد مشکل ذهنی و درسی داشته است و الان همین فرد مدیر و رئیس و معلم و ... شده
ترسناک نیست ؟!
برای یک ملت خجالت آور نیست چنین وضعی؟!
پاسخ + +5 0 --
ناشناس 1403/06/06 - 15:00
خیالتان راحت باشد رییس جمهور زورش به سهمیه دارها نخواهد رسید.
پاسخ + 0 0 --
ناشناس 1403/06/07 - 10:26
آقاش هرچی بگه درسته!
پاسخ + +3 0 --
... 1403/06/06 - 15:09
فقط هم این ضرر قابل لمس و مشهود نیست بلکه این وضعیت یک جو غیرملی درست کرده و باعث ترویج تقلب، دورویی و دروغ در جامعه ایران شد و آن را عادی کرد

مثلا بعضی مقامات با افتخار می گویند من فرزند شهیدم یا ... این یعنی چی؟
یعنی افتخار به اینکه من با تقلب و رانت اینجا هستم این یک واقعیت تلخ است
یعنی تقلب و دروغ و رانت یک فرهنگ خوب است و خجالت نمی کشم

شهیدی، فرزند شهیدی و ... باعث افتخار است اما در ایران این موضوع یعنی استفاده از تقلب سهمیه برای ترقی
خود این افراد هم شاید و بسیاری از مردم هم اصلا متوجه این ننگ و بدبختی نمی شوند

و مقصر اصلی حکومتی است که این وضع را درست کرد
پاسخ + 0 0 --
ناشناس 1403/06/07 - 09:06
با این اقدامات اشتباه و استفاده ابزاری از نام این عزیزان جامعه نوعی واکنش منفی به شهید و جانباز و اسیر و ... پیدا کرده است.
پاسخ + +3 0 --
... 1403/06/06 - 15:11
علاوه بر عادی سازی تقلبی به نام سهمیه، اینکه کسی از مقامات و نمایندگان و .... علیه این فساد بزرگ حرفی نمی زنند به خاطر این است که اکثریت یا شاید همه آنها سهمیه ای هستند
به نظرتان کسانی که سهمیه ای هستند علیه روند سهمیه در ایران اقدامی می کنند؟
پاسخ + +4 0 --
... 1403/06/06 - 15:13
حالا باز کسی علیه سهمیه حرف میزند انگار خیلی گیر نمی دهند تا چند سال قبل کسی علیه سهمیه حرف می زد انگ ضدانقلاب و منافق بهش میزدند
پاسخ + 0 0 --
ناشناس 1403/06/07 - 09:51
بوی گند سهمیه ها دیگه آنقدر آزاردهنده شده که هر رهگذری را اذیت می کند و دیگه نمیشه بی تفاوت از کنارش گذشت.
پاسخ + 0 0 --
... 1403/06/07 - 10:56
چون دیگر همه استفاده هایشان را کرده اند حالا که کارشان تمام شده میگویند پیف پیف
پاسخ + +4 0 --
ناشناس 1403/06/06 - 15:43
فلسفه سهمیه ها به مرور عوض شده و الان سپاه بیشتر از آن برای پاداش به اعضای خود مخصوصا نیروهای نیابتی سواستفاده می کنه. نگاه کنید به دانشگاه ها از عراق و یمن و افغانستان و فلسطین و لبنان و پاکستان تو دانشگاه ریخته تو دانشگاه های ایران.
پاسخ + +4 0 --
ناشناس 1403/06/06 - 16:27
اگه مسئولین و مدیران و وزرا و وکلا و .... واقعا دلشون به حال کشور می سوزه و راست می گن و صداقت دارند و عرق ملی دارند سهمیه های کنکور را جمع کنند و فقط سهمیه مناطق را نگه دارند. خانواده های شهدا و ایثارگران و جانبازان و اسرا و ... هم اگه واقعا شهید و جانباز و اسیرشان به خاطر میهن و نه منافع و طمع مادی جانسون فدا کرده باید مخالف درجه اول سهمیه ها باشند. وقتی مغز خالی است چه فرقی می کند و پدر و مادر و برادرش هم شهید شده یا وقتی ریاضی هیچی بارش نیست چه ربطی داره که پدرش جانباز ۷۰ درصد است. چه ارتباطی بین سواد و تخصص و جراحت و جانبازی و اسیری وجود دارد. حالا سالها از این رانت استفاده کرده اند باید تا قرن ها ادامه یابد.
سهمیه ها جمع شدنی نیست چون کسی دلش به حال ایران نمی سوزه و همه منافع خود را ترجیح می دهند به منافع کشور و عموم ملت.
پاسخ + 0 0 --
دیدبان 1403/06/08 - 13:57
سهمیه مناطق قبل انقلاب هم فکر کنم بود اما کلا از همین سهمیه مناطق بقیه سهمیه ها شروع شد
هیچ گونه سهمیه ای نباید باشد

مناطق محروم باید رسیدگی بیشتر شود
همانطور که به جنگ رفته ها هم همینطور
ولی برای هیچ احدالناسی نباید سهمیه قائل شد معنی ندارد
پاسخ + +4 0 --
ناشناس 1403/06/06 - 17:45
نمی توانند سهمیه ها را بردارند. اگه بدارند اون معدود وفاداران و طرفدارانشان را هم از دست می دهند. شدنی نیست زور نزن دوات قلمت را هدر نده
پاسخ + +4 0 --
ناشناس 1403/06/06 - 18:16
.... حداقل سهمیه به بازماندگان ندهید. خودرو بدهید پول بدهید سفر خارج ببرینشون مکه بلیریدشون. لطفاً دور سواد و علم برای این عزیزان خط بکشید
پاسخ + +3 0 --
نیما کاوسی 1403/06/06 - 19:40
کاری که در زمینه ایجاد سهمیه انجام شده یک خیانت ملی است
یک ملت بر مبنای آینده، آرزوها و نیازها و منافع مشترک شکل می گیرد
اگر بخواهیم از این نظر نگاه کنیم سهمیه در تحصیل و استخدام و ... یعنی خارج کردن یک ملت از روال توسعه و خراب کردن آینده آن ملت است. شاید منافعی آنی برای یک عده در آن ملت فراهم کند و برای عده ای ضرر داشته باشد اما به طور کلی و در درازمدت با ضعیف کردن ساختار نیروی انسانی اداره و کار آن ملت به سمت قهقرا حرکت می کند و این موضوع قطعا یک خیانت به آرمان یک ملت در توسعه و شکوفایی است
پاسخ + +4 0 --
ناشناس 1403/06/07 - 00:09
سهمیه های کنکور, دشمنی با آمریکا و اسراییل, و وجود بخش پرورشی و مربیان پرورشی هنوز علتشان برای عموم روشن نیست. مخصوصا ما چه ورشکستگی با اسراییل داریم و دشمنی ما با این کشور بر سر چیست.
پاسخ + 0 0 --
تا 1403/06/07 - 11:10
این ها تابوهایی هستند که ج.ا به مرور برای خود درست کرده و نمی تواند کنار هم بگذارد چون جزء شخصیتش شده و اگر کنار برود دیگر ج.ا نیست
پاسخ + 0 0 --
ناشناس 1403/06/07 - 13:39
این تابوها زمانی خیلی خوب جواب می داد تو دوران تک کانالی صدا و سیما. اما تابوها دارن یکی یکی می شکنند. نمیشه کاسه داغ تر از آش و کاتولیک تر از پاپ شد. هر کودکی می فهمد سهمیه کلاهبرداری دولتی است. ....
«چه ﺟﻮﺭ ﻣﯽ ﺗﻮﺍﻧﻢ ﺑﻪ ﺗﺎﻭﻟﻬﺎﯼ ﮐﻒ ﭘﺎﯾﻢ ﺑﮕﻮﯾﻢ ﺗﻤﺎﻡ ﻣﺴﯿﺮﯼ ﺭﺍ ﮐﻪ ﺁﻣﺪﻩﺍﻡ ﺍﺷﺘﺒﺎﻩ ﺑﻮﺩﻩ ﺍﺳﺖ؟»- برتراند راسل
پاسخ + +5 0 --
ناشناس 1403/06/07 - 08:30
برای ارزیابی عملکرد مربیان پرورشی در طول این سالها کافی است برید تو یک کلاس مثلا پایه دوازدهم دخترانه یک مدرسه دولتی که آخرین سالشان در مدرسه است. یه نظرسنجی مخفیانه و آزادانه برگزار کنید که آیا اگر در یک جامعه آزاد بودید یا اختیار حجاب خود را داشتید حجاب سر می کردید یا موهای خود را بیرون می گذاشتید. یا فکر کنید که از همین الان حجاب آزاد شد آیا کشف حجاب می کردید یا مقنعه را نگه می داشتید. ببینید چند درصد مخالف حجاب اجباری هستند.اگر ۴۰ درصد موافق حجاب بودند باید کار مربیان پرورشی را ستود.
پاسخ + +5 0 --
تا 1403/06/07 - 09:12
حتی همین مهاجرت بسیاری از پزشکان و پرستاران و ... به خارج احتمال زیاد به خاطر سهمیه ای بودن این افراد است
افرادی که سهمیه ای هستند اکثرا درک تعهد و ملیت ندارند و مدرک و درس آنها برای خدمت نیست برای خوش گذرانی و پول و فرصت است
پاسخ + +4 0 --
ناشناس 1403/06/07 - 10:08
قانون بایستگی سهمیه ها:
سهمیه ها نه از بین می روند و نه حذف می شوند بلکه تولید می شوند و از نسلی به نسل دیگر منتقل می شود.
پاسخ + +4 0 --
ناشناس 1403/06/07 - 10:26
از جمله تغییرات کنکور در سال های اخیر برگزاری آزمون دوبار در سال است. به گفته مسؤولان حوزه آموزش عالی تمام این اتفاقات رخ داد تا عدالت آموزشی بیشتر و استرس داوطلبان کاهش یابد.
خنده دار نیست این مسائل حاشیه ای؟ اگر واقعا می خوان استرس را نکنند و عدالت آموزشی رعایت بشه جلوی تقلب و سهمیه را بگیرند چرا گیر دادن به جزییات بی اهمیت که تاثیر چندانی در عدالت آموزشی ندارد. چرا که دانش آموز سختکوش و زرنگ به هر شکلی عملکردش را نشان می دهد.
پاسخ + +4 0 --
ناشناس 1403/06/07 - 10:53
وقتی با پزشکی سروکار دارید یا در کلاس درس استادی یا معلمی نشسته اید یا سر سخنرانی نماینده مجلسی یا مسئولی نشسته اید به محض اینکه اطلاع پیدا می کنید که این شخص با سهمیه و رانت بالا اومده دیدگاه منفی درباره او در شما ایجاد میشه و از چشمتان می افته چون بخوبی می دانید که این شخص مثلا یک پزشک که شما را معاینه می کند بدون سهمیه هیچ وقت نمی توانست در آن جایگاه باشد. یک شاگرد متوسط کلاس که با سهمیه پزشک شده در جای خودش نیست جایگاه او شاید بوفه بیمارستان یا قسمت پذیرش باشد نه اتاق جراحی. استادی که با سهمیه عنوان دکتر را یدک می کشد در جایگاه خودش نیست.
پاسخ + 0 0 --
ناشناس 1403/06/08 - 11:25
نیاز به اطلاع نیست مطمئن باش ۹۵ درصد و شاید همه مقامات و مدیران سهمیه ای هستن وگرنه به آنجا نمی رسیدند در بقیه شغل ها هم اینطوری زیاد است
پاسخ + +4 0 --
ناشناس 1403/06/07 - 18:43
رسانه ها رزومه خانم فاطمه مهاجرانی ریاست مرکز استعدادهای درخشان که سخنگوی دولت معرفی شده درج کرده اند: جالبه ایشون نه سابقه تدریس در مدرسه را داره و نه مقاله علمی خارجی. فقط یک مقاله مشترک داخلی مقالات کنفرانسی هم همه می دونیم کیفیت و وضعیتشان چه جوری است‌.
از رزومه:
مهاجرانی عضو هیات علمی موسسه آموزش عالی ارشاد دماوند و دارای ۱۲ مقاله کنفرانسی و ۱ مقاله ژورنالی در مجلات داخل کشور است. طی ۱۱ سال با ۳ پژوهشگر مختلف همکاری مستقیم علمی داشته که بیشترین همکاری وی با بهمن حاجی پور در انتشار ۱ مقاله علمی بوده است.
پاسخ + 0 0 --
تا 1403/06/07 - 20:08
سهمیه، رانت، تقلب
پاسخ + 0 0 --
مهناز تالیانی 1403/06/07 - 20:12
درود
جناب پورسلیمان و همکارانی که دستی بر آتش فعالیت اجتماعی و سیاسی دارند لطفا یک عزمی شود که پیگیر حذف سهمیه از تمام ارکان تحصیل و استخدام داشت به خصوص الان که دولت پزشکیان نام عدالت محوری و وفاق را یدک می کشد شاید فرصت خوبی باشد.
پاسخ + 0 0 --
ناشناس 1403/06/07 - 22:00
اینا با این رزومه کم جون فقیرانه چه جوری به این پست ها دسترسی پیدا می کنند؟ نه تجربه کاری نه عملکردی ملموس نه مقاله درست و حسابی نه پژوهش درباره آموزش و ....
پاسخ + 0 0 --
ناشناس 1403/06/07 - 22:14
خنده دارش اون همکاری مستقیم با سه پژوهشگر است طی ۱۱ سال! مثل ایشان با این رزومه همه جا میشه پیدا کرد. خودش هم به یک قیافه حق به جانب و دلسوز ژست و ادای باسوادها و حرفه ای ها را در میاره. طوری که آدم فکر می کنه یک نظریه پرداز است و چند کتاب به زبان های خارجی نوشته.
پاسخ + 0 0 --
. 1403/06/08 - 01:49
یکی از دلایلی که مردم از این حکومت خوششان نمیاد همین موضوعات است
تبعیض و بی عدالتی که هستی و آبروی یک ملت را به مسخره گرفته.
تقریبا ۹۵ درصد مدیران و مسئولان همینطوری اند حالا این خانم باز خوب است

پزشک با جان مردم، معلم با فرهنگ و ذهن مردم و سیاستمدار با جامعه و آینده یک اجتماع سر و کار دارند حالا این افراد اگر با سهمیه و رانت جا گرفته باشند یعنی ملت ایرانی توسط نخاله های اجتماع حرکت می کند
پاسخ + 0 0 --
ناشناس 1403/06/08 - 13:20
در یک کلام در سیستم به سبک ایرانی جای نخبه با پخمه یا به قول همکار عزیزمان نخاله عوض شده. فعلا دور دور پخمه ها و نخاله ها و کوتوله هاست.
پاسخ + +3 0 --
محمد 1403/06/08 - 01:56
فکر می کنید چرا معلم ها کلا غیرفعال اند و ضعیف اند و اکثرا بی سواد و مطیع و مسخره اند چون اکثرا با سهمیه مدرک گرفته و استخدام شده اند
این گونه افراد که توان ذهنی و درک اجتماعی پایینی دارند خود را به خاطر امتیاز سهمیه مدیون نظام می بینند و اعتراضی ندارند
پاسخ + 0 0 --
ناشناس 1403/06/08 - 13:13
کیفیت دانشگاه فرهنگیان و عملکرد اساتید را که این عزیزان از آن فارغ التحصیل می شوند هم مدنظر داشته باشید. در بعضی مناطق و شهرهای کوچک به نوعی به پادگان و مدرسه تبدیل شده اند. اینطوری که نمیشه بدون نیروی انسانی زبده سر کوچه خیابان و دهکوره یه دانشگاه فرهنگیان تاسیس کرده اند. البته نساخته اند بلکه بیشتر از همان مدارس بیغوله استفاده می کنند. یه دانش آموز که با رتبه خوب کنکور از سر اجبار و موقعیت شغلی دانشگاه فرهنگیان را انتخاب می کنه با اینکه بنیه علمی اش خوب است اما تو دانشگاه فرهنگیان که هر روز ایدئولوژیکی تر می شود و خودش هم در بیشتر مناطقدخواهران و برادران کرده اند چه چیزی و با کدام اساتید مطلب یاد می گیره و معلم تربیت میشه. روسای دانشگاه فرهنگیان را نگاه کنید ببینید کیا هستند ...
پاسخ + 0 0 --
ناشناس 1403/06/08 - 13:18
ساعت تنفس با معلمان یک دبیرستان در اتاق دبیران نشسته ایم. یکی از دبیران که خود با سهمیه لیسانس و فوق لیسانس گرفته نشسته و لاف فرزندش را که با سهمیه پزشکی قبول شده می زنه. میگه از همه همکلاسی هایش بهتر عملکرد داره. همه می دونیم که هم پدر و هم فرزند با سهمیه به ایجاد رسیده اند. اما برای اینکه تو ذوقش نزنیم چیزی نمی گوییم و موضوع بحث را عوض می کنیم.
پاسخ + 0 0 --
دیدبان 1403/06/08 - 13:37
من دیگه مستقیم می پرسم سهمیه ای هستی یا نه و تحقیرشلن می کنم
دیگه از بس بی عدالتی دیدیم و خجالت از این مدیران و معلمان و پزشکان و ... بی سواد سهمیه ای خسته شدم
حمیت و غیرت ملی و آینده ملت چی میشه
اصلا ارزش های انسانی چی میشه
مگر ما نو گاودونی زندگی می کنیم
پاسخ + +3 0 --
ضدتقلب 1403/06/08 - 02:19
✅ موضوعات آماده زیر جهت چاپ کتاب به همکاران گرامی توصیه می‌شود

پاسخ + +3 0 --
ضدتقلب 1403/06/08 - 02:24
این را تو تلگرام دیدم
ببینید چقدر مسخره
برای رزومه رتبه بندی چه کار و کاسبی کثیفی درست شده
بیچاره این معلم ها
شاید همه این کار را نادرست می دانند اما برای اینکه از هم عقب نمانند شاید مجبور به این کار شوند

باید آموزش و پرورش برای این موضوع فکری بکند

هر روز یه کار و کاسبی کثیف با موضوع علم و فرهنگ درست می کنند

مقاله ها و کتاب های بی اعتبار اینگونه درست می شود
پایان نامه و مقاله و کتاب پولی و تقلبی دانشگاهیان کم بود معلم ها هم به این بازار تقلب علمی وارد شدند
معلمانی که باید از حقوق ناچیز خود بزند تا یک اثر تقلبی به جامعه بدهد

امیدوارم همکاران فرهیخته به این ابتذال عقلی و علمی وارد شده و تا جان نگرفته حلش کنند
پاسخ + 0 0 --
ناشناس 1403/06/08 - 13:06
یه داستان شگفت انگیز هم اضافه کردن ساعات ضمن خدمت در سامانه است. به نظر آدم ها و مدیران خود وزارت در قسمت دوره ها با گرفتن حق الزحمه این ساعات را می توانند برای شما اضافه کنند . دوره هایی را که نگذرانده اید در اکانت شما درج کنند. یعنی فساد سیستماتیک.
پاسخ + +3 0 --
ناشناس 1403/06/08 - 02:50
انقلاب بنگلادش انقلاب ضد سهمیه بود
انقلاب ۵۷ ایران هم در اصل انقلاب سهمیه ها بود

برای من سوال است
چرا در ایران کسی به راه اندازی سهمیه ها اعتراض نکرد؟
چرا مردم این موضوع را جدی نگرفتند؟
چرا در طول این همه سال کسی یا گروهی اعتراض نکرد؟
پاسخ + 0 0 --
ناشناس 1403/06/08 - 12:57
فرض کنید یه اعتراض گسترده توسط دانش آموزان بدون سهمیه انجام گیرد. اولین مسئولی که باید به این اعتراض رسیدگی کند و جوابگو باشد خود سهمیه ای است.... برای سرکوب سهمیه و نشان دادن مشت محکم در مقابل معترضان به دوباره به برادران سپاهی و بسیجی متوسطه میشه که سهمیه دارند.
پاسخ + 0 0 --
ناشناس 1403/06/08 - 13:02
این فرمایشات سفیهانه و ابلهانه منصور غلامی وزیر علوم تحقیقات و فناوری وقت در سال ۱۳۹۹ را ملاحظه بفرمایید. معلومه که ایشان از ترس از دست دادن صندلی وزارت باید این حرف ها را بزنه نه از روی تفکر و عقل و منطق و منفعت کشور:

«نباید درباره استفاده از سهمیه کنکور سراسری برای خانواده های شاهد و ایثارگر، شائبه‌ای مبنی بر غیر حق بودن این سهمیه ها ایجاد شود. این سهمیه ها علیرغم اینکه در حال برخی تغییرات هستند اما نباید آن ها را غیر حق بدانیم.»
پاسخ + 0 0 --
را 1403/06/08 - 13:23
دهه های ۷۰ و ۸۰ که یه سری از ساتید به سهمیه ها اعتراض کردند بازنشسته اجباری شدند.
پاسخ + 0 0 --
دیدبان 1403/06/08 - 13:44
نیاز به یک انقلاب ضد سهمیه و ضد بی عدالتی سیستماتیک در ایران است
قرار نیست که مسئولی پیگیر اعتراضات شود
یا باید قانون لغو تمام اینگونه سهمیه ها تصویب شود یا کل حکومت تغییر کند
مردم را با حجاب و ... مشغول می کنند اما این موضوع بدترین زیان به ملت ایران است
پاسخ + 0 0 --
دیدبان 1403/06/08 - 13:47
از ترس از دست دادن صندلی وزارت هم تنها نبوده
خودش با رانت و سهمیه به آنجا رسیده

اگر اعلام شود سهمیه بد و کلا لغو شود فقط بحث از نون افتادن بعضی نیست آبروی سهمیه بازان می رود و به عنوان یک روش تقلب آمیز و خیانت به ملت آبروریزی می شود
پاسخ + +3 0 --
دیدبان 1403/06/08 - 13:31
..... این حکومت به ملت ایران در بازی با آینده یک ملت، روش های مشغول کردن جوان ها برای فرار از ایجاد شرایط ایده آل زندگی بوده

یکی از دلایل درست شدن دانشگاه های پولکی در هر دهی این بود که خیل عظیم جوانان دهه شصت و هفتاد که انفجار جمعیت بود کنترل کنند که این موضوع یک خیانت ملی است و دانشگاه همدستان این خیانت بوده اند
این جوان ها بهترین سال های عمر خود را به جای تولید و سازندگی باید در گیر و دار دانشگاه و بعد خدمت سربازی به باد می دادند
همین خدمت سربازی اجباری نیز همچنین فلسفه ای هم دارد در آن موقع جمعیت زیاد ماه های خدمت زیاد بود اما الان که جمعیت کم شده مدت خدمت کم شده

کسانی که چنین خیانت های ملی انجام دادند باید مشخص شده و به ملت ایرانی و نسل ها جوابگو باشند این ها از آمریکا و اسرائیل خطرات و زیان های بیشتری داشته اند
پاسخ + +3 0 --
ضدتقلب 1403/06/08 - 14:02
مایه خجالت و ننگ جامعه ایران
معلم ها و هر کس دستش می رسد سریعتر جلوی این مسخره بازی را بگیرند:



✅پذیرش مقاله معتبر برای دانشجو معلمان جهت تقویت رزومه و افرایش امتیازات
پاسخ + +4 0 --
ناشناس 1403/06/08 - 14:49
چه خبره تو کانال تلگرامی پزشکان سهمیه ای! اسم تعدادی از پزشکان سهمیه ای شهرم را پیدا کردم اینجا

https://t.me/pezeshkan_sahmiei
پاسخ + +4 0 --
را 1403/06/08 - 18:10
یکی از مزخرف ترین و بی معنی ترین برنامه های بخش پرورشی مدارس لیگ جت بود. سراسر لی معنی .... بیچاره دانش آموز
پاسخ + +4 0 --
مهدی 1403/06/08 - 22:03
خداوند به ما تفکر و وجدان بده. آگاه شویم و توبه نماییم. به مردم خدمت کنیم و دست از رشوه و سهمیه و رانت برداریم.
پاسخ + +4 0 --
را 1403/06/09 - 13:51
افتضاح کد کذایی ۱۹ در آزمون استخدامی آموزش و پرورش همچنان بحث می شود.
رسانه ها نوشتند:
آزمون استخدامی آموزش و پرورش از مراحل مختلفی مانند آزمون کتبی، ارزیابی تکمیلی (سه مرحله ارزیابی عمومی، تخصصی و گزینش عقیدتی و سیاسی) تشکیل شده است. کد ۱۹ بدان معنااست که فرد از نظر علمی صلاحیت لازمه را برای استخدام در آموزش و پرورش دارد، اما در فرآیند گزینش نمره قبولی را به او نداده‌اند. چند مورد از مهم‌ترین موارد مربوط به علت درج کد ۱۹ در کارنامه عبارتند از: تتو و آرایش نامناسب، پوشش نامتعارف، عدم مشارکت در مراسم مذهبی و نماز جمعه، عدم حضور در مناسبات سیاسی و ملی (انتخابات و تظاهرات).
پاسخ + 0 0 --
ناشناس 1403/06/09 - 19:29
در جایی خواندم مسئول گزینش گفته بود این مسائل گزینش فقط درصدی از امتیاز کل است
اما آنطور که مشخص است این ها به طور غیرقانونی، مثلا حجاب را عامل رد صلاحیت می کنند

این کارها در دنیای مدرن خنده دار و مایه خجالت است. آخر شما می توانید با ظاهر یک فرد مسلمانی و ایمان او را بسنجید؟!
این کارها فقط برای اذیت روانی و تحت کنترل درآوردن افراد است
....
پاسخ + +5 0 --
ناشناس 1403/06/09 - 14:26
بعید است که تغییراتی در سهمیه ها ایجاد شود. من ترسم این است که در آزمو های مدارس خاص مانند تیزهوشان هم سهمیه ها را لحاظ کنند.
پاسخ + +4 -1 --
ناشناس 1403/06/09 - 14:27
گزینش معلم همان سیستم دهه ۶۰ و داستان شلوار لی و جوراب سفید است.
پاسخ + +2 0 --
ناشناس 1403/06/11 - 00:43
اصلا معلوم نیست این بلای خانمانسوز معیارهای ریش و پشم و چادر و حجاب کامل و تسبیح و مهر پیشانی و شرکت در نماز جماعت و مراسم کذایی و نماز میت و .....برای گزینش معلمان و دانشجویان از کجا پیدا شده است. بی شک توسل به این معیارها برای گزینش فرد برای کاری زیر سر دشمنان کشور و وطن فروشان و خائنان است. هنوز فراموش نکرده ایم پاکسازی معلمان در اوایل انقلاب به علت کراوات و تیغ زدن و شلوار لی و جوراب سفید و ....
پاسخ + +4 0 --
ناشناس 1403/06/11 - 02:10
زمانیکه اسلام حکومتی ضامن منافع ناعادلانه افراد نالایق و فرصت طلب براساس ادعا و شعار و تظاهر و تندروی و سرکوب دگراندیشان و حمایت از غاصبان کشور و انقلاب باشد، فساد و بیعدالتی جزء لاینفک حکومت خواهند بود. حکومتی که نسبت به مفاسد و منکرات گسترده خود بی تفاوت اما در امور شخصی مردم دخالت بیجا دارد، با هر ایده و عنوان که باشد باطل است. تندروهای بیرحم و بی قانون و خودباور که با توهم حق پنداری و دلسوزی فراتر از خدا و رسول بدنبال کشاندن مردم بی باور بسوی بهشت توهمی اند و از قدرت ظالمانه و ضدمردمی خود به هر شکل و قیمت ممکن دفاع میکنند، اینده بسیار تاریک فراروی ایران و جهان ترسیم، و اسلام را به بدنامی ابدی دچار خواهند کرد. جهان بر قوانین تخطی ناپذیر سیر میکند و اصلاح امور و رفع بحرانها با دعا و نماز حل نخواهد شد و مرغ بریان از اسمان نخواهد امد. ادعای حفظ نظام با مفاسد و مظالم بیشمار توسط امام زمان، توهین به حضرت است. افزودن محدوده تملکات اوقاف، خیانت و چپاول مردم است.
پاسخ + +4 0 --
ناشناس 1403/06/11 - 09:22
هزاران میلیارد تومان از بودجه کشور هزینه حضور ٣٠ هزار طلبه خارجی می‌شود؛ درحالی‌که یک میلیون دانش‌آموز جامانده از تحصیل، عمدتاً بخاطر فقر در کشور داریم!
پاسخ + +3 0 --
ناشناس 1403/06/11 - 11:03
حداقل در نظام کمونیستی ظاهر و زندگی خصوصی افراد معیار گزینش قرار نمی گیرد بلکه بیشتر عقاید سیاسی و وفاداری به مرام کمونیستی مدنظر است و معمولا شایسته سالاری نادیده گرفته نمی شود. مثالش چین و پیشرفت کشورهای کمونیستی در بعضی زمینه هاست. حتی سهمیه دانشگاه هم به شکل ما ندارند. اما تو ایران ..... دیگه نیازی به توضیح نیست که همه اون معیارهای کذایی را تجربه کرده این.
پاسخ + +3 0 --
ناشناس 1403/06/11 - 11:09
آخر دولت چرا خودشو نخود هر آشی می کنه و تو همچین دخالت می کنه. تو دین مردم نوع پوشاک و مراسم عزاداری و اربعین مردم امامزاده ها تصاعدی زیاد کردید ...... بزار مردم خودشان تصمیم بگیرند. دین را به شدت حکومتی و سیاسی کردید این هم نتیجه اش! خداناور شدن قشر عظیمی از مردم و رو جرادنشان از شریعت.
پاسخ + +3 0 --
ناشناس 1403/06/11 - 21:56
علیرضا کاظمی، وزیر آموزش و پرورش، در نشست با شورای معاونین این وزارتخانه مهم‌ترین اولویت آموزش و پرورش را «اقامه نماز» خواند و افزود:

«از هیچ تلاشی برای تحقق این هدف بلند نباید کوتاهی کرد. باید دغدغه نماز تبدیل به دغدغه درونی همه دانش آموزان و فرهنگیان شود.»
پاسخ + 0 0 --
کاردان 1403/06/12 - 08:01
ول کن مرد! اگه دلت به حال آموزش و پرورش می سوزه اصلا در خصوص نماز نه اقدامی کن نه حرفی بزن. ۴۰ سال زمان کمی نیست. ۴۰ سال است به نماز گیر داده آید بس است و نتیجه پرخشان؟ بهتر است یه نظرسنجی کنی ببین چند درصد دانش آموز و والدینش نماز می خوانند.
پاسخ + 0 0 --
کاردان 1403/06/12 - 08:02
قرن ها هم بگذرد و شما سر کار باشید با این شیوه ها قرون وسطایی هیچ وقت نماز دغدغه درونی دانش آموز نخواهد شد.
پاسخ + +3 0 --
ناشناس 1403/06/11 - 21:58
باید از این وزیر انقلابی کمال تشکر را کرد که دغدغه اش آباد کردن آخرت دانش آموزان است. جناب پورسلیمان اگه این خبر را ببینند احساس پشیمانی از اینکه با وزارت ایشان مخالفت می کردند می کنند. دیگه بهتر از این نمیشه.
پاسخ + +3 0 --
ناشناس 1403/06/11 - 22:00
روزنامه هم‌‏میهن در گزارشی با اشاره به کیفیت پایین آموزش، معدل‏‌های پایین، ناتوانی در خواندن و نوشتن و کارگری دانش‌‏آموزان در ایران نوشت سیستان‌وبلوچستان شرایط بحرانی‌تری دارد و از هر ۲۰ دانش‌آموز پایه ششم و هفتم حداقل چهار تا پنج نفر به هیچ‌ عنوان سواد خواندن و نوشتن ندارند.

دانش دادالله‌زهی، معلم دوره متوسطه در ایرانشهر سیستان‌وبلوچستان در گفت‌وگو با هم‌میهن یکی از دلایل بی‌سوادی دانش‌آموزان را سیستم ارزشیابی توصیفی که به درستی اجرا نمی‌شود و دانش‌آموزان در آن بدون مردود شدن به مقطع بالاتر می‌روند، عنوان کرد.

دادالله‌زهی با بیان اینکه در سال‌های قبل، میانگین معدل بالای ۱۰ بود، افزود: «در حال حاضر میزان ترک‌تحصیل در دوره ابتدایی بیشتر شده، در دوره متوسطه افزایش داشته و در متوسطه دوم به اوج خود می‌رسد.»
پاسخ + +3 0 --
ناشناس 1403/06/11 - 22:02
دادالله‌زهی در گفت‌وگو با هم‌میهن با اشاره به کمبود ۱۶ هزار معلم در استان سیستان‌وبلوچستان طبق آمار رسمی گفت: «امسال در دفترچه کنکور فرهنگیان سیستان‌وبلوچستان تنها استانی بود که در پنج شش رشته تخصصی هیچ سهمیه‌ای برای دبیر تخصصی نداشت و برای درس‌هایی مثل فیزیک، ریاضی و چند درس دیگر، یک سهمیه هم به این استان ندادند.»

این معلم درباره کم کردن سهمیه دانشگاه فرهنگیان برای استان سیستان‌وبلوچستان گفت: «بعد از اعتراضات سال ۱۴۰۱ و روی کار آمدن دولت‌های افراطی، به آموزش‌وپرورش نگاهی انقلابی و پرورشی شد و گفتند باید در آزمون فرهنگیان ۲۵ درصد نمره به فرآیند گزینش و مصاحبه اختصاص داده شود.»
پاسخ + +3 0 --
ناشناس 1403/06/11 - 22:09
روزنامه هم میهن در گزارشی با عنوتن «فاجعه بی سوادی» به قلم زهرا جعفرزاده امروز ۱۱ شهریور ۱۴۰۳ نوشت:
این معلم می‌گوید که استان سیستان‌وبلوچستان به‌گفته مسئولان آموزش‌وپرورش ۱۶ هزار معلم کم دارد، درحالی‌که امسال در دفترچه کنکور فرهنگیان، استان سیستان‌وبلوچستان تنها استانی بود که در ۶-۵ رشته تخصصی هیچ سهمیه‌ای برای دبیر تخصصی نداشت. برای درس‌هایی مثل فیزیک، ریاضی و چند درس دیگر، یک سهمیه هم به استان سیستان‌وبلوچستان نداده بودند.

این خود یک تبعیض و نابرابری آموزشی سنگینی است. او درباره کم کردن سهمیه دانشگاه فرهنگیان برای استان سیستان‌وبلوچستان، چند نکته را توضیح می‌دهد: «بعد از اعتراضات سال ۱۴۰۱ و روی کار آمدن دولت‌های افراطی، به آموزش‌وپرورش یک نگاه انقلابی و پرورشی شد و گفتند، باید در آزمون فرهنگیان ۲۵ درصد نمره به فرآیند گزینش و مصاحبه اختصاص داده شود. برای نیروهای استخدامی شرایط را سخت‌تر کردند و گفتند، باید ۴۰ درصد نمره علمی باشد و ۶۰ درصد فرآیند مصاحبه و گزینش.
پاسخ + 0 0 --
. 1403/06/11 - 23:28
این کارها تیشه به ریشه آموزش و پرورش است
فکر می کنند با این کار معلم مطیع درست می کنند خیر فقط آموزش نابود می کنند
الان همین کیفیت پایین آموزش و نمرات پایین شاید عواملی مثل ارزشیابی توصیفی تاثیر داشته باشد
اما بیشتر به خاطر معلم های گزینشی و سهمیه ای بی کیفیت و بی غیرت است که اختیاری از خود ندارند و اصلا تعهد به کار ندارند و ذره ای در برابر اداره و اولیا مقاومت نمی کنند و همچنین اصلا هوش و توان کار هم ندارند
این سهمیه بازی و این گزینش ها پدر ملت ایران را درآورد همه چیز را نابود کردن
پاسخ + 0 0 --
ناشناس 1403/06/12 - 07:52
و این نگاه انقلابی و پرورشی به آموزش و پرورش در انتخاب وزیر جلوه گر شد و خود را نشان داد. مسموم کردن دختران هر از چندی ضربه ویرانگری بود که افراطیون برای انتقام و ترساندن و ایجاد ترس و هراس طراحی و اجرا کردند. در دوره آقای کاظمی هم کاری انجام نخواهد شد و همان رویه رو به عقب ادامه خواهد یافت. اما اجبار و زور یک روز سر باز خواهد کرد. همانطور که در اعتراضات شاهد بودیم.
پاسخ + 0 0 --
کاردان 1403/06/12 - 07:58
کنکور و گزینش آموزش و پرورش خیلی سیاسی و ایدئولوژیکی شده و ادامه این وضعیت هر چه بیشتر فرو رفتن آموزش و پرورش در چاه تاریکی است که انتها ندارد. اگر واقعا بخوان یه اقدام عاجل بکنند اولین کار حذف معاون پرورشی مخصوصا مربیان پرورشی و استفاده از آنها در بخش آموزش و جبران اندکی از کمبود معلم. چه معنی دارد که مربیان پرورشی بیکار و بی‌عار در مدارس بگردند و فقط مراسم صبحگاهی اجرا کنند و .....آنوقت کلاس ها بدون معلم بمانند.
پاسخ + +3 0 --
ساردین 1403/06/12 - 10:42
میشه گفت این کشور به زودی بر سر سهمیه و رانت که نتیجه اش فساد رسمی و سازمان یافته است و گزینش بر اساس عقاید مذهبی و دیدگاه سیاسی آن را تشدید و به عنوان کاتالیزور عمل می کند به فنا خواهد رفت. مگر اینکه کاری عاجل انجام بگیرد که بعید است و ما محکوم هستیم که اضمحلال و فنای ایران را شاهد باشیم. معلوم نیست چرا فریادهای جامعه شناسان و متخصصان و دلسوزان و وطن پرستان به جایی نمی رسد.
پاسخ + 0 0 --
ناشناس 1403/06/12 - 21:16
بعد از ۴۵ سال فکر می کنید تاثیرش را نگذاشته
این همه بدمدیریتی، دیکتاتوری، بی سوادی، اختلاس و ... تمام نتیجه این سیستم است و نتیجه کلی آن را در وضع اقتصاد و فرهنگ و دانشگاه و ... به خوبی می بینیم و ایران را فلج کرده است پس نتیجه خود رد چندین سال است که گذاشته است فقط با ادامه آن بدتر می شود
حداقل تا زمانی که سهمیه ای های کنونی سر کار باشند و بازنشست شوند و شهید سازی و ایثارگرسازی دیگر اتفاق نیفتد
یعنی این قشر احتمالا تا ۳۰ سال دیگر سر کارند و فاجعه سازند بعد از آن احتمالا سهمیه ای ها کم شوند ولی اثرات این ها خواهد ماند فرهنگ تقلب، رانت، بی تفاوتی و بی فکری و مطیع بودن... نتیجه این قشر است و فرهنگ به همین سادگی تغییر نمی کند

نکته دیگر که گفتید چرا مسئولان این مشکل را حل نمی کنند چون دارند نونش می خورند آیا یک فرد فاسد از جو غیرفاسد حمایت می کند؟
پاسخ + +4 0 --
کالباس 1403/06/12 - 10:46
الان بعد از پزشکی پرطرفدارترین رشته ها دانشگاه فرهنگیان است اما اون دانش آموز زرنگ بعد از چهار سال چی از آب درمیاد تو سیستم پادگانی دانشگاه فرهنگیان؟ همین معلم هایی که توصیفش را کردند.
پاسخ + +4 0 --
خالد حسینی 1403/06/13 - 10:00
زنده یاد آیت الله دکتر رییسی یه میراثی بجا گذاشته اند که از برکاتش سالها و سالها خلاصی نداریم. یادشان گرامی باد!
پاسخ + +4 0 --
توریه و مباهته 1403/06/13 - 16:57
در کمال شگفتی این روزها همش دارن از نابرابری آموزشی و طبقاتی شدن آموزش صحبت می کنند اما جالبه که در تبعیض آموزشی کسی اصلا به سهمیه ها و تقلب و صندلی فروشی دانشجویان عراقی و یمنی و لبنانی و فلسطینی اشاره مختصری هم نمی کند. رییس جمهور هم خودشو به آن راه زده و بدون کوچکترین اشاره ای به سهمیه ها و رانت های علمی اساتید در دانشگاه ها در جمعی گفته:
«اینکه من که در یک روستا درس می‌خوانم و کسی که در شمال تهران در یک مدرسه خوب درس می‌خواند رقابت کند، عادلانه است؟ زمانی که من درس می‌خواندم اگر این قانون تاثیر معدل در نتیجه کنکور بود نمی‌توانستم پزشک شوم.»
پاسخ + +4 0 --
توریه و مباهته 1403/06/13 - 17:00
همش گیر داده اند به عدالت آموزشی با تاکید بر مدارس غیرانتفاعی و مدارس خاص بدون اینکه کسی از سهمیه ها در کنکور چیزی بگوید. این درسته که امکانات آموزشی مدارس دولتی در سطح نازلی است اما چرا حداقل به چیزی که نقد است و برای اجراش نیازی به بودجه نداردحتی در بودجه ها صرفه جویی خواهد شد نمی کنند.
پاسخ + +4 0 --
بلاگردان 1403/06/13 - 17:15
صحبت از نابرابری آموزشی بدون اشاره به سهمیه ها بی معنی و خنده دار است. تنها نوعی شعار و گول زدن مردم است. مدام داد بزنیم و شعار بدیم که عدالت آموزشی وجود ندارد این یعنی منحرف کردم افکار عمومی از مسئله اصلی.
پاسخ + +4 0 --
ناشناس 1403/06/13 - 17:54
قدم اول پرداختن به شهریه های مدارس است. تحصیل رایگان در حد حرف باقی ماند. مقایسه کنید با مدارس زمان شاهنشاه آریامهر با تغذیه رایگان و ...... آیا مدرسه ای میشه پیدا کرد که بشه در آن رایگان ثبت نام کرد؟
پاسخ + +4 0 --
ناشناس 1403/06/13 - 17:54
قدم اول پرداختن به شهریه های مدارس است. تحصیل رایگان در حد حرف باقی ماند. مقایسه کنید با مدارس زمان شاهنشاه آریامهر با تغذیه رایگان و ...... آیا مدرسه ای میشه پیدا کرد که بشه در آن رایگان ثبت نام کرد؟
پاسخ + +4 0 --
ناشناس 1403/06/13 - 17:54
قدم اول پرداختن به شهریه های مدارس است. تحصیل رایگان در حد حرف باقی ماند. مقایسه کنید با مدارس زمان شاهنشاه آریامهر با تغذیه رایگان و ...... آیا مدرسه ای میشه پیدا کرد که بشه در آن رایگان ثبت نام کرد؟
پاسخ + +4 0 --
خورشیدخانم 1403/06/13 - 20:34
به تجربه دریافته ام هر مدیر و مسئولی که ناشی است کم سواد است تخصصی در حیطه کاری که بهش محول شده نداره و با رانت و سفارش پست گرفته برای اینکه بی عرضگی اش را مخفی کند و کسی به خالی بودن مغزش پی نبرد معمولا به چیزهای بی خود ایدئولوژیکی و دینی گیر میده. برای مثال به جای اینکه کارایی کارمندان را بالا ببره یا آنها موظف کند همیشه سرکار باشند و تاخیر نکنند به حجاب و نماز و روزه و پوشش و شرکت آنها در مراسم مذهبی گیر میده. با کوچکترین اتفاق سیاسی اداره را به تعطیلی می رسونه و همه را تو مسجد یا نمازخانه جمع می کنه که حنجره خود را هیچی پاره کنند.
پاسخ + +4 0 --
بیداد از سهمیه 1403/06/13 - 22:31
رسانه ها این روزها روی کارنامه یکی از داوطلبان کنکور زوم کرده و نوشتند:

در این روزها که با اعلام رتبه‌های داوطلبان کنکور سراسری، تب انتخاب رشته باز هم داغ شده، تصویری از کارنامه یک داوطلب دارای سهمیه‌ی کنکور علوم تجربی سال ۱۴۰۲ که با درصدهای پایین در رشته دندانپزشکی دانشگاه علوم پزشکی تبریز پذیرفته شده، مورد انتقاد کاربران فضای مجازی قرار گرفته است.سهمیه‌های پرتعداد و متنوع در کنکورهای سراسری موجب ناعدالتی در پذیرش دانشجو شده و انتقاد کارشناسان را در پی داشته است.
درصدها به قرار زیر هستند:
زیست شناسی ۲ درصد
فیزیک منفی ۲ درصد
زمین شناسی صفر درصد
شیمی ۱ درصد
ریاضی ۰ درصد
رتبه ۹۴۰۰۰ با اعمال سهمیه شده ۳۹۰۰
قبولی دندانپزشکی تبریز
سهمیه جانباز ۲۵ درصد
پاسخ + 0 0 --
. 1403/06/14 - 03:43
ترسناکه
همین پایه تمام بدبختی های جامعه ایران در این ۴۰ سال شده و الان تمام مشکلات جامعه از اقتصادی تا فرهنگی و علمی و ... به خاطر وجود این افراد در مشاغل حساس و غیره هست که الان گندش درآمده و نمی توانند مملکت را جمع کنند
این ها به سادگی مملکت را هم ول نمی کنند و برای خود گروه تشکیل داده و فقط می چاپند و گند می زنند
البته دود این سهمیه که در چشم همه خواهد رفت حتی آن سهمیه دار و بچه هایش
پاسخ + 0 0 --
ناشناس 1403/06/14 - 10:20
هزاران کارنامه هم از این نوع هم وایرال بشه هیچ اقدامی صورت نخواهند داد.
پاسخ + +4 0 --
خورشیدخانم 1403/06/13 - 22:48
علیرضا کاظمی | وزیر آموزش و پرورش:
حوزه نماز و قرآن در آموزش و پرورش اهمیت بالایی دارد و من خودم را می‌خواهم وقف قرآن و نماز کنم.

امید به امور آموزشی هم فرصت داشته باشید
پاسخ + 0 0 --
منتقد 1403/06/14 - 09:06
اقای وزیر!
آیا فکر نمی کنید بازار این نوع اظهارات دیگه از رونق افتاده و مشتری هایش کم شده و تقاضا برای عرضه این نوع کالا در پایین سطح خود است؟ شما پیامبر یا امام و آخوند نیستند که مسئول نماز قرآن دانش آموز باشید حداقل یک بخش عریض و طویل با نام مهاونت پرورشی و فرهنگی عهده دار این نوه امور است. لطفا به کارهای اصلی بپردازید اینقدر به حواشی نچسبید.
پاسخ + 0 0 --
ناشناس 1403/06/14 - 09:09
خدایا این وزیر مانند فیلم ها و سریال های ژاپنی و امریکایی عمل می کنه که یک نفر به عللی مانند گناهای کبیره و یا از دست دادن همه چیز می گوید:
می خواهم راهب یا راهبه شوم و خود را وقف معبد کلیسا یا کنیسه کنم.
چرا خود را وقف آموزش و علم نمی کنید. داری از قرآن و نماز سواستفاده می کنی....
پاسخ + +4 0 --
. 1403/06/14 - 03:48
https://www.karzar.net/143411?utm_source=ensafnews&utm_medium=karzarads

کارزار حذف سهمیه
لطفا نشر دهید
پاسخ + +4 0 --
. 1403/06/14 - 05:32
https://www.karzar.net/48147

این کارزار هم حمایت و نشر کنید
پاسخ + +4 0 --
خورشیدخانم 1403/06/14 - 08:31
پیام هایی از نوع زیر که در کانال های پرورشی مدارس و آپ وایرال شده مردم و دانش آموزان را از حجاب زده و متنفر می کنه. هنوز کسی نمی دونه حجاب چه ربطی به سواد و عملکرد در امتحان دارد. احتمالا به خیال اینها حجاب ای کیو را بالا می بره.

خانم حنانه خرمدشتی تنها دختر تیم نجوم ایران که با کسب مدال طلا قهرمان المپیاد نجوم شد
دختری با حجاب و عفیف که ثابت می کنه
حجاب محدویت نیست .
آفرین خانم خرمدشتی ماشاءالله به هوش،و استعدادت و ماشاءالله به حجابت هزار ماشالله به ادب و تربیتت در مقابل مقام شامخ مادرت
حضور با صلابت همراه با حجاب در عرصه جهانی

لطف -حضرت- زهرا -سلام الله علیها
فرزند-ایران
پاسخ + 0 0 --
ناشناس 1403/06/14 - 10:46
اگر اون یکی دخترهای شرکت کننده هم حجاب درست و حسابی داشتند بی شک رتبه خوبی کسب می کردند. حجاب کلید موفقیت این دانش آموز بوده نه مطالعات شبانه روزی اش.
پاسخ + 0 0 --
ناشناس 1403/06/14 - 10:47
چهار بار در این پیام کوتاه از کلمه حجاب استفاده کرده یعنی در هر خط.
پاسخ + 0 0 --
ناشناس 1403/06/14 - 10:51
کاش این پیام را نمی دادند فقط تصویر خانم خرمدشتی را با یک پیام ساده بدون اشاره به حجاب پست می کردند. مطمئنا تاثیرش از هزاران کلمه بهتر بود. این قدر تاکید بر حجاب ایشان بر اساس یک تصویر مسموم کننده است. شاید ایشان در جلسه آزمون نجوم حجابش اینطوری نبوده و برای عملکرد بهتر مثلا چادرش را کنار گذاشته بود.
پاسخ + +5 0 --
خورشیدخانم 1403/06/14 - 08:37
کسی که این نوع پیام ها را پست می کند از دو حالت خارج نیست: یا عمدا این کار را می کند که بی شک جاسوس و نفوذی دشمن ملت ایران است یا یک رادیکال و تندروی احمق و کوته فکر است که به جای ماه فقط نوک انگشتان را می بیند و نمی داند که با این کار تیشه به ریشه دین می زند و سهمی در کافر کردن مردم به مقدسات بازی می کند.
پاسخ + 0 0 --
. 1403/06/14 - 20:17
خیلی از این کارها لازم نیست اما یک عده برای درست گردن عملکرد و سابقه انقلابی و رفتن به درجات بعد این کارها را می کنند
به قول معروف فرصت طلب های رنگارنگ
پاسخ + +3 0 --
ناشناس 1403/06/17 - 15:09
اعمال سهمیه تحصیلی نه اشتباه، بلکه جنایت است. اگر قصد کمک به جبهه رفته ها را دارند، با تشکیل کلاسهای تقویتی رایگان، توان علمی و رقابتی انها را بالا ببرند تا سطح علمی دانشگاه سقوط نکند و افراد براساس شایستگی به تحصیل بپردازند. هزینه های سنگین دانشگاه نباید صرف اعطای مدرک به افراد ناتوان و نالایق شود که در هیچ عرصه ای جز تظاهر به انقلابی گری استعدادی ندارند.
پاسخ + 0 0 --
قدیر 1403/06/18 - 07:27
ادامه سهمیه ها سه دهه بعد از اتمام جنگ و طلبکار بودن جبهه رفته ها بدون اینکه کوچکترین اعتراضی به ادامه سهمیه های کنکور بکنند نشان داد که بیشتر جبهه رفته ها شیادان و فرصت طلبانی بیش نبودند که نیت واقعی آنها از رفتن به جبهه و جنگ بدست آوردن غنایم جنگی و پست و مقام و مدرک بود نه حب وطن و میهن.
پاسخ + 0 0 --
ناشناس 1403/06/18 - 08:47
نتایج عملکرد این افراد ناتوان و نالایق را بزودی خواهیم دید: سوریه و ونزوئلا شدن کشور یا بنگلادشی شدن ایران.
پاسخ + +3 0 --
قدیر 1403/06/18 - 07:39
البته بودند معدودی از جبهه رفته ها که به سهمیه ها اعتراض کردند یا بعدها اعتراف کردند که مثلا چون با سهمیه ها پزشک شده اند به طبابت نخواهند پرداخت. اساتیدی هم در دانشگاه بودند که با خیل عظیمی از دانشجویان بی سواد و بدون بنیه علمی مواجه می شدند و به ادامه سهمیه ها معترض می شدند اما همه و همه توسط سهمیه داران که حالا قسمت اعظم قدرت و پست های مهم کشور را در اختیار داشتند در نطفه خفه و سرکوب شدند.
پاسخ + +3 0 --
ناشناس 1403/06/18 - 15:03
خانواده شهدا بیشتر باید احساس مسئولیت کنند چرا که شهید بزرگوار که در راه وطن جانش را از دست داده مخالف سواستفاده از او برای رسیدن به مدرک دانشگاه و رانت های دیگه باشه.
پاسخ + +3 0 --
ناشناس 1403/06/18 - 15:17
اسیری که بعد از پنج شش سال وارد کشور شد بدون آموزش یا کسب مهارت فوری یا رفت دانشگاه یا سر پست و مقام. کسی هم جرات نکرد بگه بالای چشت ابروست. اسرای بی سواد را هم ریختند تو مدارس به عنوان خدماتی و همه ما می بینیم که چه بلایی سر مدرسه می‌آورند. هر کاری می خوان می کنند هزار بار هم بگی فروش نوشابه گازدار و کوکاکولا در مدارس قدغن است گوش نمیدن. از بالا حسابی هواشون را دارند. خودشون هم با امنیتی ها ارتباط دارند و تمام حوادث مدرس و کارکنان را می برن کف دست حراست و اطلاعات می زارن.
پاسخ + +3 0 --
دین باور 1403/06/18 - 20:29
محمدتقی فاضل میبدی، عضو مجمع مدرسین حوزه علمیه خطاب به علیرضا کاظمی، وزیر آموزش و پروش نوشت:
«وظیفه شما فراهم کردن امکان تحصیل است نه ترویج نماز.»

او با اشاره به سخنان وزیر آموزش و پرورش درباره اولویت ترویج نماز در مدارس، افزود: «شما باید رییس سازمان اوقاف شوی.»
پاسخ + 0 0 --
ناشناس 1403/06/19 - 09:06
حرف حق و راست را پذیرفت. همه ما بخوبی می دانیم که مدرسه آخر چه کار به نماز دارد. چه کار به روزه دارد. ماه رمضان چه ربطی به مدرسه دارد که در ماه رمضان ساعات مدارس را کم می کنند یا روزهایی دیر شروع می کنند. لطفاً لطفا کاری به عبادت دانش آموز نداشته باشید. با این کارها پایدار ماندن و دوام دین اسلام جای شک دارد. اجازه بدین هرکس خودش نماز و روزه و قرآنش را خودش مدیریت کنه. در و دیوار مدرسه از آیات شریف چرا باید پر کنیم.
پاسخ + 0 0 --
سردار کالباس 1403/06/20 - 08:48
ترویج نماز نتیجه معکوس خواهد داد و دانش آموز را بیشتر از نماز متنفر خواهد کرد. و وقتی به آنهایی که نماز می خوانند و چادر سر می کنند امتیاز و جایزه می دهند این نفرت به اوج خود می رسد. بیشتر نفرت از حجاب و نماز از آنجا ناشی می شود که به آنهایی که چادر سر می کنند یا نماز می خوانند سهمیه می دهند این سهمیه ممکن است تشویقی باشد یا نمره اضافی نو مدرسه باشه یا .....
پاسخ + 0 0 --
ناشناس 1403/06/20 - 12:15
جالبه خود حوزوی ها و آخوندها هم از این ریاکاری و مقدس مابی این ها هم خسته شدند و اعتراض مس کنند
وقتی با سهمیه درس مدرک بگیری و در سیستم ج.ا رشد کنی همین میشه
پاسخ + +3 0 --
ناشناس 1403/06/19 - 22:19
وزیر آموزش و پرورش:
احترام به پرچم مقدس جمهوری اسلامی در مراسم صبحگاهی مدارس آموزش داده می شود.

چه شروع خیره کننده ای!
پاسخ + +3 0 --
سردار کالباس 1403/06/20 - 08:43
تقلب سازمان یافته در آزمون کنکور از برکات و فیوضات دولت رییسی رحمه الله علیه بود. این عالم فرهیخته با بکارگیری آدم های شیاد و کلاهبردار و مقدس مآب و خشکه مقدس این بلاها را سر کنکور آورد.
پاسخ + +3 0 --
سردار کالباس 1403/06/20 - 08:53
آیا زمان حذف دانشگاه های پیام نور و علمی کاربردی و دانشگاه های آزاد نرسیده؟ این دانشگاه دیگه کاملا خلوت شده و به انبارهای متروکه تبدیل شده اند. کافیه یه سری به دانشگاه آزاد شهر یا روستایتان بزنید.
پاسخ + +3 0 --
ناشناس 1403/06/20 - 14:35
مدیر کل امور دانش آموختگان سازمان امور دانشجویان با بیان اینکه بیش از صد نفر از متقاضیان اخیر نمایندگی مجلس شورای اسلامی مدرک تحصیلی جعلی داشتند، گفت: در یک مورد نیز مشخص شد مدرک تحصیلی یک استاد دانشگاه پس از بازنشستگی جعلی است که تمامی این افراد مورد تعقیب قضایی قرار می گیرند.
پاسخ + +3 0 --
ناشناس 1403/06/20 - 14:42
سرزمین ایران اینطوریه دیگه کاریش نمیشه کرد.

به جای اینکه اقای صادق بیت سیاح را تنبیه کنند که سر خود در بازی های پارالمپیک حرکت غیرورزشی کرد که باعث شد مدال طلا را ازش بگیرند حالا براش قربان صدقه می رن. و خنده دار یا گریه آور اینه که براش زمین و پول نقد هم می دهند و احتمالا فردا هم یک سهمیه دانشگاه براش جور کنند.
این بیانیه سپاه حضرت ولیعصر (عج) استان خوزستان هم دیگه آدم نمی دونه چی بگه:
سپاه حضرت ولیعصر (عج) استان خوزستان با صدور پیامی قهرمانی صادق بیت سیاح در بازی‌های پارالمپیک پاریس را تبریک گفت.
رادرارجمند وارزشی جناب اقای صادق بیت سیاح

سلام علیکم

بدین وسیله شایستگی و تلاش شایسته شما در مسابقات دو و میدانی پارالمپیک پاریس و کسب مدال طلای این مسابقات موجب افتخار همه ایرانیان گردید بی شک اقدام شایسته و بجای جنابعالی برای نشان دادن عرض ارادت خالصانه خود به حضرت ام البنین(س) و ادای احترام به پرچم مقدس جمهوری اسلامی ایران پس از کسب این موفقیت بزرگ جهانی بیانگر عمق ایمان و عشق بی پایان شما به اهل بیت عصمت و طهارت(ع) و خداوند متعال می‌باشد.
پاسخ + +3 0 --
ناشناس 1403/06/20 - 14:47
و این جوری شد که این جور کارهای قشری و سطحی پلکان پیشرفت شد. بابا مدال طلای کشور را داغون کرد می فهمید یا نه؟ حالا براش دست می زنید؟ بیچاره اون مربی! در یک جامعه غیرهیجانی و منطقی این فرد باید از تیم ملی به علت حرکت احساسی و هیجانی کنار گذاشته شود و تنبیه و جریمه شود نه اینکه تشویق شود. آخر داوران مسابقه از کجا ام البنین را می شناسند؟ورزشکارا هم بالاخره متوجه شدند که نون و روغن کجا و دست کی است!
این کشور تا زمانی که به امثال سیاح برای کار خلاف و غیرورزشی جایزه می دن درست بشو نیست زود نزنید!
پاسخ + +3 0 --
پدر یک دانش آموز 1403/06/21 - 08:57
از کانال پرورشی ایران
خبر خبر

همزمان با اذان ظهر
زنگ نماز به صدا در میاد

قراره صف های نماز دانش آموزان باشکوه تر از سال های گذشته باشه
وعده ما روز اول مهر
در تمام مدارس

برنامه های پرورشی سال تحصیلی نرسید شروع شد. لطفا بخاطر کشور بخاطر ملت دست از این کارهای مزخرف و بی نتیجه و بی معنی بردارید. وقت کلاس ها را نگیرید. بعد از ظهر دانش آموز کلی وقت دارد تو خونه که نمازش را بخواند و به کارهاش و درساش برسد. کار شما رسیدگی به نماز دانش آموز نیست. آب در هاون کوبیدن است. آخر چرا اخلال ایجاد می کنید در کار علم و درس. مدرسه حوزه نیست! مدرسه اسم مکان است به معنی محل درس و علم
پاسخ + +1 -2 --
انیل دیباج 1403/06/21 - 18:32
شماهایی که خواستار عدالت شدین این کارزار شما چیزی به غیر از بی عدالتی درش وجود نداره اون زمانی که پدر من و آدمایی مثل ایشون برای دفاع از کشورشون برای آزادی و امنیت امروز شما جونشون رو به خطر انداختن پدرای شما در قنداق به سر میبردن یا ام وطن فروش متواری بودن و در حال فرار من الان به عنوان بچه ی یه پدر شیمیایی که روز ها از شدت سرفه زدن کبود میشه و و همش استرس اینو دارم که هر لحظه ممکنه نفسش بند بیاد و یه اتفاقی براش بیوفته و یه روز خوش نداریم من به عنوان یچه ی پدری که بخاطر شما ها از آرامش و خانوادش گذشت از آرزو های قشنگش گذشت تا شما به آرزو هاتون برسین از درس خوندن محروم شد تا شما راحت امروز درستونو بخونین اینقدر حق رو دارم که از سهمیه استفاده کنم این صحبت های شما همه و همه بهونه است سهمیه بچه های ایثار بهونس شما خودتون نمیخونید و بهونه میارید خواهشا این کارزاری که راه انداختین رو جمع کنین چون مردم ما مثل شما نمک نشناس ها نیستن
پاسخ + 0 0 --
بی سهمیه 1403/06/21 - 19:26
لطفاً اندکی بیشتر فکر کنید بحث نمک نشناسی یا نمک شماسی نیست. هیچ ایرانی به پدر شما بی احترامی نخواهد کرد و همه قدردان خدمات و جانفشانی پدر شما هستند اما این جانفشانی چه ربطی به مهارت و سواد دارد‌؟ اگر دولت میلیون ها دلار پول نقد به شما بدهد شاید کسی اعتراض نکند اما وقتی اتوبوس را با ۵۰ نفر میدهید دست یه آدم ناشی و بدون گواهینامه می دانید چه اتفاقی می افتد. در خصوص اینکه فرمودید شما خودتون درس نمی خوانید خود شما بهتر می دانید اونی که به امید سهمیه درس نمی خونه شماها هستید و تو دانشگاه دانشجو های تنبل و بدون پایه و بنیه دانشجویان سهمیه ای هستند و از ترسشان و برای انگشت نما نشدن سهمیه ای بودن خودشان را مخفی می کنند ....
پاسخ + 0 0 --
بی سهمیه 1403/06/21 - 19:27
بقیه پست .....
ضمنا کسی که در زمان جنگ در شهرهای خراسانی یا مثلا در استان مرکزی ساکن بود راحت درسش را می خواند و جنگ تاثیر زیادی در این استان ها نداشت. گناه اینها چیه که باید با سهمیه ای ها رقابت کنند. صدام که همه استان ها را نمی خواست تصرف کند. میشه بفرمایید این حق را از کجا بدست آوردید که با سواد اندک خود و با درصدهای ناچیز با شاگرد اول های مدارس در یک کلاس و در یک ردیف بنشینید؟ لابد خواهید گفت از شیمیایی شدن پدرم. آیا تنها راه جبران شیمیایی شدن پدر شما از دانشگاه می گذرد؟ شما قادر نخواهید بود دلیل قانع کننده برای افکار عمومی بیاورید. به این سوال هم جواب دهید که آیا امکان شرکت تمام مردم ایران در آن زمان در جنگ بود؟ تجسم کنید هم می خواستند سهمیه دانشگاه به چنگ بیارن. آیا همه مردم ایران امکانش بود که اسیر شهید جانباز یا ایثارگر شوند؟
پاسخ + 0 0 --
ناشناس 1403/06/21 - 19:29
پس جانشان را به این خاطر به خطر انداخته اند که فرزندشان از سهمیه دانشگاه و استخدام استفاده کنند. منظورتان همین بود؟ تنبل ها و مشروطی های دانشگاه سهمیه ای ها هستند اینو دیگه همه می دانند.
پاسخ + 0 0 --
گلان 1403/06/21 - 19:35
آیا تو ایران امروز با این وضع فلاکت بار و گرانی و سیستم داغون سهمیه ای و مدارس پولی واقعا چند درصد از دانش آموزان ایرانی را می توان پیدا کرد که با خیال راحت درس می خوانند. یکی از چیزهایی که خیال راحت این ها را به هم می زند و ن بر اصطرابشان می افزاید سهمیه های کذایی شماست. با احترام به پدر شما برای پدرتان توضیح دهید که چرا باید سهمیه ها باید جمع شود.
پاسخ + +3 0 --
گلان 1403/06/21 - 19:37
استرس اونی داره که می بینه امثال شما با درصدهای منفی به کمک سهمیه به ناحق بهترین رشته ها و دانشگاه ها قبول شده آید اما اون بیج
چاره که سهمیه نداره ....
پاسخ + +3 0 --
گلان 1403/06/21 - 20:51
دیگه چی می خواهید الان که با سهمیه به همه رویاها و آرزوهای قشنگتون رسیده اید. چند نسل باید از شما باید از سهمیه استفاده کنه تا راضی شوید؟
پاسخ + +3 0 --
پدر یک دانش آموز 1403/06/21 - 22:31
خودتون بهتر می دونید که سهمیه یک تبعیض و بی عدالتی آشکار است. اسیر شده باید بدون امتحان بهش ۲۰ بدی. جانباز ۵۰ درصد است دیپلم همه درساش را ۲۰ بدین. خانواده شهید همه فرزندانش را در بانک و وزارت نفت استخدام کنید. پدرش جبهه رفته با سهمیه بره دندانپزشگی تهران بخونه ....
اینطوری که نمیشه!
پاسخ + 0 0 --
ناشناس 1403/06/22 - 00:57
به صورت پیش فرض دانشگاه و صندلی هایش و کشور و منابعش مال سهمیه ای هاست حالا از سر لطف بیست سی درصدی هم به بی سهمیه ها اختصاص میدن. باید شکرگزار باشید.
پاسخ + +2 0 --
یک معلم 1403/06/23 - 00:34
سلام علیکم
کارزار درخواست عزل رئیس کل دانشگاه آزاد اسلامی، دکتر طهرانچی
لطفا امضاء و مخابره نمایید. درود بر شما.
https://www.karzar.net/156724
پاسخ + 0 0 --
محمد 1403/06/23 - 16:22
کلا دانشگاه آزاد باید جمع شود نه اینکه رئیس آن عوض شود
پاسخ + +1 0 --
محمد 1403/06/23 - 16:29
رئیس ستاد پزشکیان گفته از بانیان این سهمیه ها در هنگام جنگ من بودم

حالا استدلال این کم توان های ذهنی و خیانتکاران ملی را دقت کنید:

ما دیدیم جنگ داره تموم میشه این جانباز و شهیدها بیکارند و مدرک برای کار ندارند گفتیم سهمیه برایشان بگذاریم تا بروند دانشگاه مدتی مشغول باشند تا اوضاع آرام شود.

یعنی با چنین مسئولان و نمایندگان و ... فهمیده، آمریکا نیاز به تحریم ایران نداره
خودشون باعث نابودی ملت ایران میشوند

البته استدلال این رئیس ستاد پزشکیان دروغ است آنها برای خودشان و آشنایانشان و درست کردن یک سری مطیع و مدیون و از بین بردن قشر دانشگاهی و پایین آورد سطح فهم و دانش در ایران بود
پاسخ + +2 0 --
مثنوی سهمیه 1403/06/23 - 16:52
در باغ سهمیه ها را نبندید
به ما سهمیه ای ها زانسو نخندید

رفیقانم دعا کردند و رفتند
مرا زخمی رها کردند و رفتند

رها کردند تا از سهمیه ها استفاده کنم
دعا کردند بیکار نمانم

سهمیه نردبان ترقی بود
سهمیه پست ها را نردبان بود

چرا بردارند این نردبان را؟
چرا ببندند راه سهمیه ها را؟

تو بالا رفته ای با سهمیه من بی سهمیه ام
برادرا به ما هم رحمی کنید
پاسخ + +2 0 --
بی نماز 1403/06/24 - 10:10
شاید زمانی برسد که آنهایی را که با سهمیه مدرک گرفته اند برای بازآموزی احضار کنند یا مدارکشان را باطل اعلام کنند.
پاسخ + +1 0 --
ناشناس 1403/06/25 - 07:24
گفته اید:
«ادامه این روند مخرب و خط آخر فساد گسترده و سازمان یافته و «افتادن آتش این مطبخ در انبار هیزم گروه اقلیت» و به فنا رفتن کشور.»

به فنا رفتن کشور؟ کشور به فنا رفته است. مگه چیزی از کشور مونده؟ دیگه می خواستی کشور چه چوری به فنا بره....
پاسخ + +1 0 --
Alireza 1403/06/25 - 10:43
به نظرم می رسه که حتی حافظ هم در زمان خودش دل خوشی از پزشکان پر مدعا (سهمیه ای) نداشته و ترجیح می داده که پیش آنها نرود:

دَردَم نهفتهْ بِهْ، زِ طَبیبانِ مُدَّعی!
باشد که از خزانهٔ غیبش دوا کنند

در کل حافظ از دو گروه در رنج و غذاب بوده و آنها هر جا که فرصتی بدست آورده شماتت کرده است. این دو گروه قرن هاست که به حیات خود تا زمان حاضر ادامه داده اند:

۱- آخوندها و آخوندک هایی (زاهدان ظاهر پرست و گندم نمای جوفروش ریایی) که حرف و عملشان یکی نیست و مردم را از کاری نهی می کنند که وقتی به خلوت می روند خود بدان می پردازند.

۲- و گروه دوم شیادان، طبیبان و پزشکان و متخصصان سهمیه ای و رانتی و پرمدعا که با علم ناقص خود خلق الله را به کشتن می دهند.

:)
پاسخ + 0 0 --
.. 1403/06/26 - 16:18
جالب بود پس این بی تفاوتی مردم به سهمیه و یا حتی حمایت از آن یک ویژگی ذاتی ملت ایرانی است پس باید تلاش زیادی کرد تا هر چیز سر جای خودش قرار گیرد

نظر شما

صدای معلم، صدای شما

با ارائه نظرات، فرهنگ گفت‌وگو و تفکر نقادی را نهادینه کنیم.

نظرسنجی

آیا کنکور معیار مناسب و قابل اتکایی برای ارزیایی در مورد اثربخشی و کارایی نظام آموزشی ایران می باشد ؟

دیدگــاه

تبلیغات در صدای معلم

درخواست همیاری صدای معلم

راهنمای ارسال مطلب برای صدای معلم

کالای ورزشی معلم

تلگرام صدای معلم

صدای معلم پایگاه خبری تحلیلی معلمان ایران

تلگرام صدای معلم

Sport

تبلیغات در صدای معلم

تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به صدای معلم - اخبار فرهنگیان، معلمان و آموزش پرورش بوده و استفاده از مطالب با ذکر منبع بلا مانع است.
طراحی و تولید: رامندسرور