صدای معلم - اخبار فرهنگیان، معلمان و آموزش پرورش

یکشنبه 23 شهریور 1399 ؛ صدای معلم : " کرونا " بهانه ای بیش نیست ؛ " فرار از مدرسه " خود معلول است !

برگزاری نشست وزرا و سرپرستان آموزش و پرورش پس از انقلاب اسلامی البته بدون حضور رسانه ها ؟!

صدای معلم منتشر می کند ؛

گروه رسانه/

نشست نشست وزرا و سرپرستان آموزش و پرورش پس از انقلاب اسلامی روز دوم اردیبهشت در محل وزارت آموزش و پرورش برگزار گردید .

در پرتال وزارت آموزش و پرورش که زیر نظر رضا مرادصحرایی اداره می شود خبر و حتی عکسی از این نشست منتشر نشده است .

از رسانه ها برای حضور در این نشست دعوتی به عمل نیامده است هر چند مروری بر کارنامه وزارت آموزش و پرورش در دولت سیزدهم نشان می دهد که مسئولان این وزارتخانه اعتقادی به برقراری ارتباط دو سویه و اقناع گرانه با افکار عمومی ندارند و ترجیح می دهند پشت درهای بسته و به صورت کنترل شده به بیان نظرات و دیدگاه های خود بسنده کنند .

روایت این نشست توسط « جواد حسینی » سرپرست پیشین وزارت آموزش و پرورش آن هم در کانال شخصی شان صورت گرفته است .

نکته ی قابل تاملی که سرپرست پیشین وزارت آموزش و پرورش به آن اشاره می کند وضعیت نظام آموزشی ایران در دوران پساکرونا است .

حسینی می گوید : « دو سال آموزش و پرورش جهان و ایران در این زیست بوم ، کارکردهای مناسب و نامناسب زیادی این زیست جهان برای آموزش و پرورش به جای گذاشت که باید در دوره پساکرونا به شکل جدی آسیب ها جبران و کارکردهای مناسب در دوران پساکرونا استمرار یابد که به نظر می رسد اهتمام کافی در این زمینه وجود ندارد .

دوباره گویی آموزش و پرورش پس از گذران این دوره به نقطه صفر پیشا کرونا رجعت نموده است » .

این موضعی است که بارها و بارها توسط « صدای معلم » در گزارش ها و یادداشت های متعدد و متوالی خود بیان کرد اما گوش شنوایی برای شنیدن نبود و اکنون و به تدریج آثار و عواقب زیان بار آن مانند ترک تحصیل در تعداد بالا ، افت تحصیلی شدید ، حضور 5 میلیون دانش آموز دچار اختلالات روانی و... مشاهده می شود .

یکشنبه 23 شهریور 1399 ؛ صدای معلم :

« مقدمه ای بر رفتارشناسی گروه ها در جامعه ایرانی : کرونا با آن همه کوچکی اش یک چیز مهم و باارزش را در این سرزمین نشان داد و پرده ها را کنار زد و آن سنجش عیار " صداقت " در جامعه متظاهر ، توجیه گر و تنبل ایرانی بود »
" کرونا " بهانه ای بیش نیست ؛ " فرار از مدرسه " خود معلول است ! » - این جا

گزارش را می خوانیم .

 

گزارش صدای معلم از برگزاری نشست وزرا و سرپرستان آموزش و پرورش پس از انقلاب اسلامی

  2 اردیبهشت ماه١۴٠٣ به دعوت وزیر محترم آموزش و پرورش در دفتر وزیر با حضور دکتر صحرایی  و وزرای پیشین آقایان دکتر فانی ،دکتر مظفر ، دکتر اکرمی، دکتر دانش آشتیانی،  دکتر حاجی میرزایی ، دکتر علی احمدی، دکتر بطحایی ،دکتر کاظمی ، دکتر محسنی ، اینجانب و دکتر باقرزاده در نشستی صمیمی در عین حال کارشناسانه سه ساعته شرکت کردم .

 دکتر صحرایی در ابتدا علاقه خود به برگزاری جلسات مستمر با این گروه را اعلام داشتند و گزارشی از وضعیت کاری وزارت و طرح های  در دست اقدام را بیان نمودند.

موضوع کمبود معلم علل و اقدامات انجام شده در سال ١۴٠٣ را تشریح نمودند .

وی مهمترین موضوع کمبود معلم را افزایش تقاضای بالای  بازنشستگی معلمان و عدم مجوز طرح خرید خدمات دانسته و  جذب ۵٧ هزار معلم در این سال و پذیرش سی هزار دانشجو - معلم در سال جدید را اقدام مهمی در راستای تامین و کمبود معلم برشمردند .

در حوزه آموزشهای مهارتی و فنی - حرفه ای از گنجاندن ٣٠٠ ساعت آموزش مهارتی و فنی حرفه ای  در دوره های ابتدایی ،متوسطه اول و دوم خبر دادند . همچنین وجود ٣٨حکم در برنامه هفتم توسعه در حوزه آموزش و پرورش را اقدام مهم برشمردند.

تصویب سازمان رفاهی معلمان، تصویب آیین نامه رشد معلمی، نهضت آموزش معلمان ، تدوین نسخه ترمیمی سند تحول بنیادین، کاهش تنوع مدارس، تدوین سند تحول مدرسه، لایحه تقویت مدرسه، نقشه راه سند تحول بنیادین، نظام جامع برنامه ریزی، واگذاری هیات جذب استادان از وزارت علوم به دانشگاه فرهنگیان، تدوین وتصویب نظام صلاحیت های حرفه ای دانشجو -معلمان را  از برنامه های جدی وزارت آموزش و پرورش برشمردند که  تدوین و به مرحله اجرا نزدیک شده اند.

 دکتر فانی بر اولویت بندی محدود و تحقق پذیر برنامه ها و پرهیز از تراکم آنها به دلیل عدم اجرا یا بی کیفیتی در اجرا سخن گفتند و ادامه دادند آموزش و پرورش  باید به طور جد به نسل جدید که به نسل آلفا و زد  شهرت یافته است توجه جدی داشته باشد و تغییرات نسلی که در این نسل پدید آمده است را بشناسد از جمله علاقه این نسل به برنامه های آموزشهای خصوصی شده مبتنی بر تفاوتهای فردی .

ایشان بر نقش معلم بر اجرای سند تحول بنیادین تاکید نمودند و از وجود بیش از پنجاه درصد معلمین غیر مرتبط در آموزش و پرورش به عنوان یک چالش یاد کردند .

همچنین مدرسه محوری را موضوعی جدی برای ارتقای نظام تعلیم و تربیت دانستند و برگزاری کنکور مجزا برای دانشگاه فرهنگیان را مثبت ارزیابی نکرده و آن را برای دانشگاه فرهنگیان غیر ضرور دانستند .

ایشان وزیر محترم را از شانه دادن به طرح هایی که پشتوانه مالی آن تامین نشده است پرهیز دادند.

دکتر علی احمدی بر تغییرات اساسی آموزش و پرورش در عصر جدید تاکید کرد . در وضعیت جدید هم معلمان و هم دانش آموزان و نیز کتب  درسی و فضای جامعه و خانواده اساسا دچار دگرگونی شده اند و باید تعلیم و تربیت متناسب با این شرایط خود را بازسازی نماید.

وی از وجود آسیب های روانی اجتماعی اخلاقی فراوان در بین دانش آموزان و نیز رهایی دوره ی  پیش از دبستان به عنوان دو آسیب جدی نظام تعلیم و تربیت سخن گفت و بودجه ریزی عملیاتی مدرسه و افزایش اختیارات مدرسه را راهکار مهمی برای تحول در آموزش وپرورش دانست.

گزارش صدای معلم از برگزاری نشست وزرا و سرپرستان آموزش و پرورش پس از انقلاب اسلامی

دکتر دانش آشتیانی عنوان سند تحول را گویا ندانسته و بر تغییر آن به سند اصلاحات  تاکید داشتند ،چون تحول دگرگونی کلی  و مبهم است .

ما باید بیش از آن که بر کار خوب تاکید داشته باشیم  ، بر خوب کار کردن متمرکز شویم . بسیاری از فعالیت ها زاید است ؛ اینکه در کشورهای اندکی کتاب درسی نوشته چاپ و توزیع  و در اختیار دانش آموزان قرار می گیرد باید چارچوب و سرفصل معین گردد و معلم را از قیدهای بسته خلاص کرد تا رشد و بالندگی در او محقق شود .ما بیش از آنکه بر اینکه چه چیزی آموزش بدهیم باید بر چگونگی آموزش متمرکز شویم . قدرت معلم را افزایش دهیم و به تغییرات جدی نسل زد و آلفا توجه نماییم.

اگر این گونه عمل نکنیم اتفاقی بدی که تا اکنون افتاده است استمرار و بسط می یابد و آن عدم پذیرش رویه های ما توسط نسل جدید است.

 دکتر حاجی میرزایی بر شناخت و توجه به ماموریت اصلی نظام تعلیم و تربیت تاکید نمود و متذکر شد که باید مسأله اصلی آموزش وپرورش این باشد که آیا کاروان آموزش پرورش در مسیر این ماموریت حرکت می کند ؟

متاسفانه آموزش و پرورش این موضوع را به مسأله تبدیل نکرده تا نسبت به آن واکنش متناسبی هم داشته باشد . ما بیشتر بر مشکلات آموزش و پرورش متمرکزیم حال آنکه مشکلات نماد موضوع ریشه ای تری از مسایل هستند .

ماموریت اصلی نظام تعلیم و تربیت به مسأله اصلی آموزش و پرورش دولت و خانواده و جامعه مبدل نگردیده است...

دکتر حاجی میرزایی ادامه داد : از این منظر هرگاه مشکلی ظهور می کند دولت و آموزش پرورش به آن می اندیشند و فعال می شوند حال آنکه مسأله اصلی و ماموریت جوهری آموزش وپرورش به فراموشی سپرده شده است .

مسأله اصلی آموزش و پرورش تحقق اثر بخش یادگیری است تا اهداف متعالی نظام تربیتی محقق گردد .هیچ کس این موضوع را به پرسش نمی‌گذارد و گویی این ماموریت به فراموشی سپرده شده است،

استانداردهایی که یک دانش آموز در طول هریک از دوره های تحصیلی باید به دست آورد وجود ندارد ؛ اینکه چگونه می توان به این استانداردها رسید و نیز آیا با یک نظام ارزیابی درست روشن شود که به چه میزان به این استانداردها رسیده ایم ؟

نکته دیگر اینکه با توجه به نقش بی بدیل معلمان  و نیز نگاه رتبه بندی درست به نظر می رسد نگاه رتبه بندی با استانداردهای جامع در خصوص نیروهای جدید الاستخدام وفارغ التحصیلان دانشگاه فرهنگیان به طور دقیق  اعمال گردد.

همچنین در تعامل با برخی شوراها از جمله شورای  عالی انقلاب فرهنگی باید حدود این ارتباط به درستی تنظیم گردد به گونه ای که به کم رنگ شدن نقش شورای عالی آموزش و پرورش و وزارتخانه و معاونین  و کارشناسان منجر نگردد.

دکتر سیدجواد حسینی از تشکیل جلسه که دست کم دارای دو کارکرد مهم دیدار پیشکسوتان و انسجام بخشی از یک سو و مدیریت دانش از دیگر سو می گردد تشکر کردند. در این فرصت دو پیشنهاد عملی ارایه می نمایم :

اول اینکه کارگزار اصلی تحول در نظام تعلیم و تربیت معلم است . اوست که جانشین همه نداشته هاست . معلم با کیفیت از دو ویژگی باید برخوردار باشد : انگیزش و مهارت  . برای ارتقای این دو عامل مهم ابتدا باید از دانشگاه فرهنگیان آغاز کرد .

تدوین نظام شایستگی های دانشجو - معلم با تاکید بر نظام تشویقی -ترجیحی ایشان ،کارارزشمندی است که هم افزایش انگیزه و هم توسعه مهارت معلمین  را به دنبال خواهد داشت.

از دیگر سو تصویب و اجرای نظام رتبه بندی اگر با دو استلزام همراه گردد اثر بخشی بالاتری خواهد داشت و در راستای طرح رتبه بندی عمل خواهد کرد . اول طراحی نظام سنجش صلاحیت های معلمی تا بر آن اساس معلمان عادلانه رتبه بندی گردند و دوم پس از رتبه بندی معلمان از مشمول قانون مدیریت خدمات کشوری خارج شده و به عنوان هیات علمی یا آموزشی تعریف شوند تا حتی اگر از حیث پرداخت حقوق و پاداش در کوتاه مدت نتوان آنها را مثل هیات علمی دید دست کم از سایر مزایای هیات علمی مثل خروج از مشمولیت قانون منع مداخلات دولتی ،امکان شغل دوم مثل عضویت هیات مدیریت یا مدیر عاملی شرکت های دانش بنیاد یا واگذاری برخی پروژه ها ازجمله پروژه های تحقیقاتی به ایشان را دارا شوند .

در این راستا تصویب قانون خاص برای نظام تعلیم وتربیت همانند قانون خاص وزارت علوم ضرورتی انکار ناپذیر است تا از این مسیر بسیاری از ظرفیت های خفته و بالقوه  آموزش و پرورش  بیدار و به فعلیت رسد.

پیشنهاد بعدی به آموزش و پرورش در پسا کرونا مربوط می شود .

دو سال آموزش و پرورش جهان و ایران در این زیست بوم ، کارکردهای مناسب و نامناسب زیادی این زیست جهان برای آموزش و پرورش به جای گذاشت که باید در دوره پساکرونا به شکل جدی آسیب ها جبران و کارکردهای مناسب در دوران پساکرونا استمرار یابد که به نظر می رسد اهتمام کافی در این زمینه وجود ندارد .

دوباره گویی آموزش و پرورش پس از گذران این دوره به نقطه صفر پیشا کرونا رجعت نموده است  .

معتقدم یک تیم کارشناسی قوی باید براین موضوع تمرکز یابند و خصوصا از کارکردهای مناسب دوران کرونا برای ایجاد تغییراتی که معمولا در شرایط عادی امکان تحقق آن یا نیست و یا خیلی با مقاومت همراه است استفاده حداکثری بنماید و این یک فرصت تاریخی استثنایی و طلایی برای انعطاف در برنامه درسی مدیریت مدرسه ،استفاده از فن آوری های نوین ،تسهیل در ارتباط جامع مدیر ،معلم دانش آموز و اولیا از ستاد تا مدرسه و بین نقش های گوناگون مدرسه با عنوان ارتباط و انعطاف حداکثری ،عدالت آموزشی و...می باشد که اکنون آموزش و پرورش باید از این فرصت برای تغییر سود جوید از جمله با توجه به کارکردهای هوشمند سازی مدارس و اتصال به شبکه ملی ارتباطات فرصت خوبی برای دریافت اعتبارات به منظور مناسب سازی و تجهیز کامل هوشمند سازی مدارس به وجود آمده است که مدیران نظام تعلیم و تربیت  باید حداکثر استفاده را از آن بنمایند.

گزارش صدای معلم از برگزاری نشست وزرا و سرپرستان آموزش و پرورش پس از انقلاب اسلامی

پایان پیام/


ارسال مطلب برای صدای معلم

این آدرس ایمیل توسط spambots حفاظت می شود. برای دیدن شما نیاز به جاوا اسکریپت دارید

گزارش صدای معلم از برگزاری نشست وزرا و سرپرستان آموزش و پرورش پس از انقلاب اسلامی

چهارشنبه, 05 ارديبهشت 1403 21:30 خوانده شده: 98 دفعه چاپ

نظرات بینندگان  

پاسخ + +3 0 --
ناشناس 1403/02/06 - 17:35
به حق 14 معصوم و هر چه صالح مظلوم، لعن خدا بر غاصب شغل معلمی و حامی و تأییدکننده‌اش و راضی شونده به غصب و قانون نویسی که غصب را بوجود آورد و مدیر و مسئولی که غصب را یاری کرد و تاییدکننده اینان؛ و رحمت خدا بر هر که غاصب نیست.

و لعن خدا بر گرفتار کننده مردم به نا حق و لعن خدا بر آنکس که خود را در مقام قانون نویسی و اجرا در جذب نیرو می داند و خطا و ستم می کند؛ ملعون باد درآمدی که از غصب بدست می آورد و هزینه درمانی که از راه غصب خرج می کرده و می کند.
پاسخ + +1 0 --
ناشناس 1403/02/08 - 10:55
حالا چهارتا خبرنگار هم اگر بودند جه توفیری می کرد؟
اینها باید برای عملکرد ضعیفشون کلا محاکمه شوند.و نه فقط سوال و جوااب معمولی و فیک.
پاسخ + 0 0 --
ناشناس 1403/02/10 - 16:19
این باصطلاح وزیر!!!فعلی که دست چپ وراستشونمیشناسه اصلاعددی نیست تازه قبلترازاوهم آقایونی که باصطلاح به عنوان وزیربه آموزش وپرورش تحمیل شدن هیچ خاصیتی نداشتن وای بحال این جوان تازه به دوران رسیده
پاسخ
شاکی 1403/02/09 - 07:21
موفق ترین وزیر بعد انقلاب که همان نجفی باشه که در این جمع نیست...بقیه هم که شاخص ترین ویژگی اشان مطیع و منقاد بودن بوده و هیچ تاثیری بر فرآیند تعلیم و تربیت نداشته اند!!خروجی اینگونه نشست ها جز نمایش چیه؟!!
پاسخ + 0 0 --
ناشناس 1403/02/10 - 16:16
بخاطرهمین توانمندیهاوکاربلدیهای نجفی بودکه اوراازگردونه به بیرون پرتاب کردن.سیستم فقط مطیع وگوش بفرمان میخواد.
پاسخ + 0 0 --
ناشناس 1403/02/17 - 11:13
خوب معلوم است از رسانه ها می ترسند

نظر شما

صدای معلم، صدای شما

با ارائه نظرات، فرهنگ گفت‌وگو و تفکر نقادی را نهادینه کنیم.

نظرسنجی

آیا ملاقات های مردمی وزیر آموزش و پرورش دولت سیزدهم در کم کردن شکاف میان اداره و مدرسه و جلب اعتماد معلمان تاثیری دارد ؟

دیدگــاه

تبلیغات در صدای معلم

درخواست همیاری صدای معلم

راهنمای ارسال مطلب برای صدای معلم

کالای ورزشی معلم

تلگرام صدای معلم

صدای معلم پایگاه خبری تحلیلی معلمان ایران

تلگرام صدای معلم

Sport

تبلیغات در صدای معلم

تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به صدای معلم - اخبار فرهنگیان، معلمان و آموزش پرورش بوده و استفاده از مطالب با ذکر منبع بلا مانع است.
طراحی و تولید: رامندسرور