صدای معلم - اخبار فرهنگیان، معلمان و آموزش پرورش

«درجه موفقيت کنش گری مدنی به ميزان ِ پشتيبانی بدنه اجتماعی اعضا از کنشگران بستگي دارد . هر چه پشتيبانی اعضا از کنشگران مدنی پر رنگ تر باشد برش و اثر گذاری مستقيم و غير مستقيم آنان بيشتر خواهد بود »

دسترسی صاحبان اصلی سرمايه های صندوق به کدال داخلی حق مسلم آنان است ( 2 )

سعید شهسوارزاده/ عضو شورای نویسندگان صدای معلم

بررسی کدال صندوق ذخیره فرهنگیان در صدای معلم

سایت کدال چیست و چه کاربردهایی دارد؟

دسترسي صاحبان اصلي سرمايه هاي صندوق به کدال

 حق مسلم اعضا مي باشد .

خلاصه قسمت قبل :

سازمان بورس ، با اقتباس از بازارهای جهانی ، پایگاهی را برای انتشار گزارش‌های شرکت‌ها معرفی کرد . این پایگاه، همان وبسایتی است که به نام سامانه کدال شناخته می‌شود و از آدرس codal.ir  در دسترس است.

وبسایت جامع کدال یکی از دلایلی است باعث شفافیت در بازار سرمایه می‌شود . مرجعی که اطلاعات مهم و صورت‌های مالی و گزارش‌های دوره‌ای شرکت‌ها را منتشر می‌کند و رایگان در اختیار علاقه‌‌مندان قرار می‌دهد. مهمترین اطلاعاتی که می‌توان از این سامانه دریافت کرد شامل مواردی چون تاریخ برگزاری مجمع عمومی یا فوق‌العاده، تصمیماتی که در مجمع عمومی یا فوق‌العاده اتخاذ می‌شود ، اطلاعات مربوط به افزایش سرمایه شرکت‌ها و مهلت استفاده از حق‌تقدم در بورس و … است .

افرادی که در بازار سرمایه فعالیت می‌کنند ، می‌توانند با استفاده از اطلاعات قابل ‌اطمینان این سایت ، تصمیم‌هایی برای مدیریت دارایی‌های خود اتخاذ کنند.

قسمت دوم  :

پرسش کننده :

آيا مي توان نتيجه گرفت که رانت ، ارائه اطلاعات به عده اي خاص و گسترش تبعيض است در صورتي که کدال ، ارائه اطلاعات به همه از جمله سرمايه گذاران مي باشد و مخالف تبعيض است !؟

 به عبارت ديگر کدال رانت را به حداقل مي رساند !

بررسی کدال صندوق ذخیره فرهنگیان در صدای معلم

پاسخ دهنده :

با اغماض مي توان گفت که نتيجه گيري شما صحيح است .

سرمایه‌گذار با توجه به اطلاعات کدال و بر اساس استراتژی معاملاتی خود (ديدگاه کوتاه مدت يا بلند مدت خود ) ادامه حضور با افزايش ، کاهش سرمايه يا خروج از شرکت يا هلدينگ ، تصمیم می‌گیرد .

 

پرسش کننده :

ويژگي کدال داخلي صندوق ذخيره فرهنگيان چيست ؟

بررسی کدال صندوق ذخیره فرهنگیان در صدای معلم

پاسخ دهنده (3 )  :

دکتر کاظمی در تعریف این سامانه خاطرنشان کرد:

سامانه الکترونیکی کدال داخلی یک پایگاه اطلاعاتی جامع ناشران موسسه صندوق ذخیره فرهنگیان ، هلدینگ‌ها و شرکت‌های تابعه است که منطبق بر استانداردها ویژگی‌ها و اصول یکسان جهانی تعریف شده است. وی از فرآیندهای اصلی این سامانه به آماده سازی و ثبت گزارش‌ها به وسیله ناشران ، دریافت و پذیرش گزارش‌ها توسط سامانه ، ذخیره و بازیابی گزارش‌های دریافتی و تحلیل و نظارت بر گزارش‌ها توسط کارشناسان سازمان اشاره کرد.

مدیرعامل شرکت پژوهش و نوآوری صنایع آموزشی با اشاره به امکانات کلی پروژه گفت:

طراحی رابط کاربری منعطف و واکنشگرا برای نمایش مناسب و استفاده از سامانه در نمایشگرهای مختلف،استفاده از ابزارهای استاندارد و روال‌های مطلوب در طراحی و پیاده‌سازی سامانه در همه بخش‌ها، قابلیت گزارش گیری روی اطلاعات سامانه و ایجاد نمودارهای بصری، استفاده از استاندارد جهانی برای جلوگیری از دسترسی‌های غیر مجاز و افزایش امنیت سامانه و استفاده از ساختارهای درختی جهت ایجاد انعطاف در ذخیره سازی داده ها از امکانات کلی این پروژه است.

 

پرسش کننده :

آيا اعضاي محترم صندوق ، صاحبان اصلي سرمايه براي تحليل آنچه در صندوق مي گذرد جهت تصميم گيري به منظور ِ ادامه حضور (افزايش يا کاهش واريزي ماهانه ) يا خروج از صندوق و مهاجرت به حساب پس انداز ِ ديگر کارکنان دولت ، به اطلاعات کدال داخلي در صندوق ذخيره فرهنگيان دسترسي دارند ؟

 

پاسخ دهنده ( 3 )  :

در دوم مرداد 1402 ، دکتر علی کاظمی در این ورکشاپ با بیان اینکه سامانه کدال اختصاصی موسسه صندوق ذخیره فرهنگیان در کمترین زمان ممکن، توسط شرکت پژوهش و نوآوری صنایع آموزشی طراحی و تولید و وارد فاز استقرار شد ، اظهار کرد: عملیاتی شدن این سامانه گامی مهم و بزرگ در راستای شفافیت و سرعت به اشتراک گذاری اطلاعات است و نظارت و کنترل جامع تر و در نتیجه ارتقاء تصمیم گیری های مدیریت در بالاترین سطوح صندوق ذخیره فرهنگیان و وزارت آموزش و پرورش را در پی دارد.

 

پرسش کننده :

کدال داخلي صندوق براي انتقال اطلاعات صندوق به اعضا (صاحبان سرمايه  ) است يا وزارت آموزش و پرورش ؟ 

 

پاسخ دهنده :

برخي از فرهنگيان کنشگر مدني فعال در حوزه صندوق ذخيره فرهنگيان مطالبات خود را در پنج محور از دفاع از ماهيت خصوصي صندوق پيگيري مي کنند تا دولت و مجلس به حقوق اعضاي صندوق ذخيره فرهنگيان احترام بگذارد .

کنشگران و اعضا ، ضمن حمايت از اقدامات مثبت مسئولين صندوق در مقابل هرگونه کج انديشي هر مسئولي  ايستادگي مي کنند و به هيچ وجه منافع يک ميليون ششصد هزار عضو  را وجه مصالحه قرار نمي دهند .

متاسفانه تاکنون ، کدال داخلي صندوق که براي افزايش  شفافيت ِ عملکرد ِ  صندوق ذخيره فرهنگيان ايجاد شده است در هاله اي از ابهام و رمز و راز فراوان قرار دارد .

اعضا ( صاحبان اصلي سرمايه ) نه تنها به اطلاعات کدال داخلي صندوق دسترسي ندارند ، بلکه هيچ نمي دانند که اطلاعات کدال داخلي در اختيار چه کساني قرار گرفته و  یا مي گيرد .

اين هم تعبير جديدي از شفافيت در صندوق ذخيره فرهنگيان است که اميد را به نااميدي تبديل مي کند و اعتماد از دست رفته را بيشتر مخدوش مي نمايد.

به عبارت ديگر مي توان گفت تا دسترسي اعضا به اطلاعات صندوق ذخيره فراهم نگردد ، رانت داخلي در صندوق ذخيره فرهنگيان جاري و ساري مي باشد و اعضا هيچ اطلاعاتي براي تحليل ، جهت ادامه عضويت ( افزايش يا کاهش واريزي ماهانه ) يا خروج از صندوق در دسترس ندارند !

 

پرسش کننده :

تاثير تعاملات کنشگران مدني با مسئولان موسسه چقدر موفق بوده است ؟

 

پاسخ دهنده :

بدون توجه به تفاوت هاي فردي و شخصيتي مسئولين مختلف ِ صندوق در ادوار گذشته ، مي توان گفت :

درجه موفقيت کنش گری مدنی به ميزان ِ پشتيبانی بدنه اجتماعی اعضا از کنشگران بستگي دارد  . هر چه پشتيبانی اعضا از کنشگران مدنی پر رنگ تر باشد برش و اثر گذاری مستقيم و غير مستقيم آنان بيشتر خواهد بود .

بررسی کدال صندوق ذخیره فرهنگیان در صدای معلم

پرسش کننده :

حميدرضا نجف پور کردي ، طراح و ابداع کننده کدال داخلي جهت دسترسي افراد به اطلاعات کدال چه نظر داشت ؟

 

پاسخ دهنده ( 4 )  :

نجف پور بيش از سه ماه بعد از گزارش علي کاظمي ( در 14 آبان 1403 ) گفته بود :

وعده داديم اطلاعات مالي بنگاه را مبتني بر الزامات حاکميتي ، قوانين تجارت ، شفاف به مرور زمان در اختيار ِ عزيزان  فرهنگي قرار دهیم . طي يک سال اخير زير ساخت هاي آن را فراهم کرديم ، اطلاعات ِ مالي همه شرکت ها را در کدال داخلي صندوق منعکس است .

درگذشته مطلقأ چنين چيزي وجود نداشته است . همه مديران صندوق ، از وضعيت همه ي شرکت ها مي توانند مطلع بشوند و نقش آفريني و راهبري کنند .

بررسی کدال صندوق ذخیره فرهنگیان در صدای معلم

پرسش کننده :

فعاليت بيست ماهه نجف پور ،  چگونه ارزيابي شده است ؟

 

پاسخ دهنده :

متاسفانه تاکنون هيچ نقد ، بررسي و تحليلي از عملکرد بيست ماهه نجف پور  در رسانه هاي رسمي به جز آنچه در  سايت رخداد اقتصادي در ششم بهمن 1402 منتشر شده است را مشاهده نکرده ام که نشانه بضاعت اندک اينجانب مي باشد .

 در سايت رخداد اقتصادي آمده است :

 دکتر حمیدرضا نجف‌ پور کردی که در 31 اردیبهشت 1401 از سوی هیات‌مدیره وقت صندوق ذخیره فرهنگیان به عنوان مدیرعامل این موسسه انتخاب شده بود ، سرانجام ... در دوم بهمن 1402 و پس از یک دوره فعالیت بیست ماهه جای خود را به دکتر محسن احمدی داد.

پرسش کننده :

چه جالب !

به قرار شنيده ها ، در پايان يک سالگي حضور ِ مدير عامل وقت در صندوق (31 ارديبهشت 1402 ) ، عليرغم فشار هاي جانبي به ايشان براي متوقف کردن تخصيص حقوق مالکانه ، نجف پور عقب نشيني نکرد !

( گفت و گو ادامه دارد )

بخش نخست

منابع :

1- باشگاه بلاگ

2- ویکی پدیا

3- دوم مرداد 1402 مدير عامل شرکت پژوهش اعلام کرد : اهتمام صندوق ذخیره برای ورود به عرصه زبدگان دیجیتال

  1. در 14 آبان 1402 در سايت موسسه صندوق ذخيره فرهنگيان ويدئويي از سوي دکتر حميد رضا نجف پور کردي مدير عامل وقت منتشر شد

5- روزنامه دنياي اقتصاد 15 بهمن 1402، اولویت‌‌‌های صندوق ذخیره فرهنگیان


ارسال مطلب برای صدای معلم

این آدرس ایمیل توسط spambots حفاظت می شود. برای دیدن شما نیاز به جاوا اسکریپت دارید

بررسی کدال صندوق ذخیره فرهنگیان در صدای معلم

سه شنبه, 18 ارديبهشت 1403 17:28 خوانده شده: 60 دفعه چاپ

نظر شما

صدای معلم، صدای شما

با ارائه نظرات، فرهنگ گفت‌وگو و تفکر نقادی را نهادینه کنیم.

نظرسنجی

آیا ملاقات های مردمی وزیر آموزش و پرورش دولت سیزدهم در کم کردن شکاف میان اداره و مدرسه و جلب اعتماد معلمان تاثیری دارد ؟

دیدگــاه

تبلیغات در صدای معلم

درخواست همیاری صدای معلم

راهنمای ارسال مطلب برای صدای معلم

کالای ورزشی معلم

تلگرام صدای معلم

صدای معلم پایگاه خبری تحلیلی معلمان ایران

تلگرام صدای معلم

Sport

تبلیغات در صدای معلم

تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به صدای معلم - اخبار فرهنگیان، معلمان و آموزش پرورش بوده و استفاده از مطالب با ذکر منبع بلا مانع است.
طراحی و تولید: رامندسرور