صدای معلم - اخبار فرهنگیان، معلمان و آموزش پرورش

مسعود ستوده نژاد / دبیر آموزش و پرورش در استان مرکزی

اخلال در نظام آموزشی کشور توسط موسسات تجاری - آموزشی و سکوت وزارت آموزش و پرورش !

نگاهی به عملکرد موسسات تجاری آموزشی و عملکرد ضعیف وزارت آموزش و پرورش و سازمان پژوهش و برنامه ریزی درسی

   بارها دیده ایم که افرادی تحت عنوان اخلال در نظام اقتصادی کشور محاکمه می گردند اما اخلال در نظام آموزشی توسط برخی موسسات نه تنها مورد سؤال قرار نمی گیرد بلکه تشویق هم می شود و این تشویق توسط وزارتخانه، مدیران کل و یا مدیران نواحی آموزش و پرورش با همراهی با این موسسات و کاهش نظارت بر آنان صورت می گیرد.


چند مورد به ترتیب ذکر می گردد :
1- کتاب های کمک آموزشی در صدا و سیما تبلیغ می شود که تحت نظارت متخصصین آموزشی نبوده و افرادی آنها را تألیف کرده اند که تخصص علمی آنها نیز مورد سؤال است. این کتاب ها توسط دانش آموزان در سطح بسیار وسیع خریداری شده و یا توسط معلمان به دانش آموزان معرفی و تدریس می شود و دبیرانی که از این کتاب ها استفاده می کنند مورد استقبال دانش آموزان نیز هستند.
آیا سازمان عریض و طویلی به نام سازمان پژوهش و برنامه ریزی درسی وجود ندارد که چندین متخصص در آنها به فعالیت مشغول اند اما کتاب درسی در برخی مدارس کنار گذاشته می شود و نظارت هم کم است ؟

آیا موسسات قدرت مند و پول داری که این فعالیت ها را انجام داده اند اخلال ایجاد نکرده اند ؟


2- کلاس های چهارم دبیرستان ها تحت تأثیر فعالیت های این آموزشگاه ها و مؤسسات در برخی از مدارس به نیمه تعطیلی کشیده شده اند چون به راحتی دبیران آموزش وپرورش در این آموزشگاه ها تخریب شخصیتی می شوند و تأثیر تبلیغاتی وسیعی بر دانش آموزان اعمال می گردد که در کلاس درس حضور نیابند و در کلاس های کنکور این آموزشگاه ها که در ساعات درسی تنظیم شده اند، شرکت کنند. آیا این فعالیت اخلال در نظام آموزشی نیست.


3- دانش آموزان به راحتی در کلاس های درس دست بالا می گیرند و می گویند ما به در آزمون فلان موسسه به این مطلب درسی هنوز نرسیده ایم و یا شما از آزمون ها عقب هستید.

آیا این موسسات تعیین کننده بودجه بندی دروس هستند یا آموزش و پرورش و چرا این قدر قدرت و نفوذ در بین دانش آموزان واولیاء آنان یافته اند ؟

چرا وزارت آموزش و پرورش میزان اثر گذاری این موسسات را کنترل نمی کند ؟

آیا این کار اخلال در نظام آموزشی نیست، حتی اگر در صدا و سیما تبلیغ شود ؟

آیا ساختار آزمون ها و امتحانات آموزش و پرورش توان کنترل ندارد و یا دارای ایراد است؟!

نگاهی به عملکرد موسسات تجاری آموزشی و عملکرد ضعیف وزارت آموزش و پرورش و سازمان پژوهش و برنامه ریزی درسی

4- افرادی در این موسسات مشغول به تدریس هستند که از نظر گزینش تدریس جای بحث دارند . آیا معلمانی که مراحل گزینش را گذرانده و سال ها تدریس کرده اند فاقد حقوق اجتماعی هستند که هر فردی را وزارت آموزش و پرورش و سیستم های نظارتی ادارات کل آن، اجازه می دهند به تدریس در آموزشگاه های این موسسات پول دار و زوردار مشغول باشند. البته که حقوق اجتماعی در این مورد زیر سؤال است. حتی دفاع از معلم در حوادث حیثیتی نیز صورت نمی گیرد تا چه برسد به این مورد !


5- متأسفانه با توجه به نیازهای مالی وزارتخانه ، برخی از این موسسات از طرفی نظام آموزشی را از درون تهی کرده اند اما از طرف دیگر تحت عناوین مختلف مورد حمایت ادارات کل و وزارتخانه قرار می گیرند.

آیا منابع مالی و گردش مالی عظیم این موسسات جز از اخلال در آموزش این کشور حاصل شده است ؟

چرا باید ساختار بودجه ای آموزش و پروش آن قدر ضعیف باشد که مدیران کل و ریاست های مناطق از کسب بودجه و دریافت کمک مالی این موسسات خوشحال باشند.؟


پیشنهادات:
1- این آموزشگاه ها و موسسات قدرت مند آموزشی و انتشارات های آموزشی کشوری به وزارت آموزش و پرورش 50% از درآمدشان تحت نظارت وزارت امور اقتصاد و دارایی مالیات مستقیم دهند.
2- تمام سازمان ها و کارخانه ها تحت عنوان مالیات آموزشی حداقل 10% از مالیات خود را زیر نظر وزارت امور اقتصاد و دارایی مستقیم به حساب وزارتخانه واریز کنند و از قبال این مالیات طرح و گسترش فضاهای آموزشی انجام پذیرد.
3- تمام آموزشگاه ها برای ادامه فعالیت اختصاصاً به همکاران فرهنگی واگذار شود و بخشنامه هایی صادر گردد که تدریس غیر فرهنگی را درآموزشگاه ها ممنوع کند. ( کدام آموزشگاه رانندگی و پلیس +10 به دیگر اقشار جامعه به غیر از نیروهای بازنشسته نظامی واگذار شده است.)
4- چاپ و انتشارات کتب کمک آموزشی تحت نظارت سازمان پژوهش و برنامه ریزی درسی قرار گیرد وگرنه از وزارت ارشاد اجازه چاپ نباید داده شود.

نگاهی به عملکرد موسسات تجاری آموزشی و عملکرد ضعیف وزارت آموزش و پرورش و سازمان پژوهش و برنامه ریزی درسی


آخرین اخبار و تحلیل ها در حوزه آموزش و پرورش ایران و جهان در سایت سخن معلم
با گروه سخن معلم باشید .

https://telegram.me/sokhanmoallem


ارسال مطلب برای سخن معلم

این آدرس ایمیل توسط spambots حفاظت می شود. برای دیدن شما نیاز به جاوا اسکریپت دارید

پنج شنبه, 03 دی 1394 19:05 خوانده شده: 1951 دفعه چاپ

نظرات بینندگان  

پاسخ + +9 0 --
معلم 1394/10/03 - 19:40
با بخش زیادی از صحبت‌های شما موافقم. این آموزشگاهها، مؤسسه‌ها و انتشارات، واقعا در روند آموزشی اخلال ایجاد می‌کنند و حتی اغلب روش به کار‌رفته برای آموزش در این آموزشگاهها (که تست محوره) تلاش معلم برای آموزش مفهومی رو، به هدر میده (به طور مشخص در دروس ریاضی).
ولی با این بخش از صحبتتون که مدیریت و مجوز تاسیس چنین آموزش‌گاههایی تنها باید به فرهنگیان واگذار بشه، موافق نیستم. افراد مبتکر، علاقمند و شایسته‌ی تدریس بیرون از آموزش و پرورش بسیارند اتفاقا.
فقط باید روی فعالیت آموزشگاهها نظارت بشه تا مجاز نباشند پیش‌تر از کلاس درس حرکت کنند و یا شیوه‌ی تدریس استاندارد رو فدای شیوه‌های تجاری تست‌زنیِ خودشون کنند و به گفته‌ی شما آموزش قربانی تجارت بشه.
پاسخ + +9 0 --
مهدی 1394/10/03 - 19:51
بسیار عالی گفتید. واقعا مطلب بسیار بجایی گفته شده
دست مریزاد. واقعا اخلالگرند موسسات. کاش ی سروسامانی باینها داده بشه. ولی الحق مطلب کاملا حق پیگیری دارد. وزارتخونه باید ی کاری بکنه. تا کی باید ساکت نشست و این ملعبه رو تماشا کرد،'!؟
پاسخ + +3 0 --
ناشناس 1394/10/03 - 20:35
متاسفانه این موسسات ریشه در مسئولان وزارتخانه دارند وسبیل بعضی را چرب می کنند تا آنجا که مدارس را مجبور به بستن قرار داد با این موسسات می کنند.
پاسخ + +3 0 --
رضا از آذربایجانغربی 1394/10/04 - 00:08
با سلام استاد بزرگوار در آموزش و پرورش امروز هدف کسب درآمد است نه تعلیم و تربیت دانش آموز نگاه نکن که آقایان شیرزاد عبدالهی و شهسوارزاده سنگ تربیت و تنبیه بدنی را به سینه می زنند چو ن در روی کاغذ نوشتن چنین مطالبی آسان است اما اجرا خیلی مشکل .
پاسخ + +6 0 --
ناشناس 1394/10/04 - 07:36
هرکی در کلاس از این کتب به دانش آموزان معرفی نکنه ویا در کلاس در مورد این ها بحث نکنه یه مارک معلم بی سواد بهش می زنند و اولیای نیز دنبال معلمی می گردد که ازاین کتب استفاده کند
پاسخ + +3 0 --
ناشناس 1394/10/04 - 08:15
مطلب بسیار به جا و مناسبی است .در خارج از کشور این موسسات معمولا کار تدوین محتوا برای معلم را دارند و انچه را تدوین کرده اند به معلم عرضه می کنند و معلم انها را انتخاب می کند اما در کشور ما وقتی نگاه این موسسات در مقطع ابتدایی که ارزشیابی ان توصیفی و دانش آموز باید با فعالیت خود به پاسخ سوالات برسد به کلی روند اموزشی این مقطع را مختل کرده اند .از طرف دیگر به سودهای سرشار انچنانی می رسندو وقتی نگاه می کنی به ساختمانهای بلند و دستگاه عریض و طویلی که هر کدام انها برای خوددرست کرده اند یاد امپراطورها می افتی.دست هر دانش آموز ابتدایی در تهران حداقل 5 کتاب کمک آموزشی قرار دارد و وقتی مخالف می کنی که این کتابها بر اساس ساختار اموزشی ابتدایی تدوین نشده اند
پاسخ + +2 0 --
سلیمی ساعتلو 1394/10/04 - 09:42
اینها کنکور را تبدیل به یک تجارت بزرگ کرده اند و میلیاردها تومان پول به دست آورده اند. بعضی از معلمان هم البته طماع و حریص شده اند. در کلاس دل به درس دادن نمی دهند و شاگردان را به کلاس بیرون از مدرسه خود حوالت می دهند. زهی نامردی!
پاسخ + +2 0 --
فرهنگی 1394/10/04 - 23:47
هم استانی وهمکار عزیزم انتقاد شما کاملا بجا وقابل توجه می باشد .

نظر شما

صدای معلم، صدای شما

با ارائه نظرات، فرهنگ گفت‌وگو و تفکر نقادی را نهادینه کنیم.

نظرسنجی

آیا ملاقات های مردمی وزیر آموزش و پرورش دولت سیزدهم در کم کردن شکاف میان اداره و مدرسه و جلب اعتماد معلمان تاثیری دارد ؟

خیلی زیاد - 12.1%
زیاد - 3%
تا حدودی - 8.5%
تاثیری ندارد - 10.8%
نوعی عوام فریبی و سرکار گذاشتن معلمان است - 65.6%

مجموع آرا: 305

دیدگــاه

تبلیغات در صدای معلم

درخواست همیاری صدای معلم

راهنمای ارسال مطلب برای صدای معلم

کالای ورزشی معلم

تلگرام صدای معلم

صدای معلم پایگاه خبری تحلیلی معلمان ایران

تلگرام صدای معلم

Sport

تبلیغات در صدای معلم

تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به صدای معلم - اخبار فرهنگیان، معلمان و آموزش پرورش بوده و استفاده از مطالب با ذکر منبع بلا مانع است.
طراحی و تولید: رامندسرور