صدای معلم - اخبار فرهنگیان، معلمان و آموزش پرورش

گزارش مشروح نشست شورای نویسندگان سخن معلم و حمیدرضا حاجی بابایی ( بخش چهارم)

هر آن چه حاجی بابایی گفت ...

گروه گزارش / آن جه می خوانید گفت و گوی 5 ساعته گروه سخن معلم و حمیدرضا حاجی بابایی در مورد نقد عملکرد ایشان در زمان نمایندگی و مقام وزارت آموزش و پرورش است .

به درخواست آقای حاجی بابایی از برحسته کردن مطالب و یا کلمات پرهیز شده است تا خوانندگان و همکاران خود دست به ارزشیابی و قضاوت بزنند .

نقد عملکرد حمیدرضا حاجی بابایی در گفت و گو با سخن معلم

حاجي بابايي :

درست است .

 

سخن معلم  :

سخن معلم با اين کودکان و خانواده آنان نشستي داشته و گزارشي هم تهيه شده است  . آنان از دست شما ناراحت بودند و مي گفتند چرا آقاي حاجي بابايي به قول خودش عمل نکرد ؟

 

حاجي بابايي :

بعيد مي دانم از دست من ناراحت باشند  !

 

سخن معلم  :

مي خواهيد فايل صوتي آن را بريتان بياوريم.

 

حاجي بابايي :

عرض مي کنم :

در زماني که من وزير بودم . مصوب کرديم همه اين دانش آموزان وقتي به سن 18 سال رسيدند با هر پايه مدرک تحصيلي به استخدام آموزش و پرورش در مي آيند . مصوبه هيئت دولت است که تمام پول درمان آنان (داخل يا خارج ) آنها را يک جا وزارت بهداشت درمان بپردازد .تا زماني که من بودم آنان را اصفهان بردم . آدم بالاي سرشان گذاشته بودم ، هرچه مي خواستند برايشان تيهيه مي کردند. خود به خدا آدم بايد واقعيت را بگويد . بعد از خودم را اطلاع ندارم .خودم چند بار دلم مي خواسته به آنها سر بزنم ولي عملا بنا به ملاحظاتي نشد . در زمان ما هيچ مشکلي برايشان پيش نيامد.

در حال حاضر هم وزارت بهداشت عملکرد خوبي داشته است . انصافأ  چندين بار عمل شده اند . چندين بار کار براي آنها انجام شده است .

ماجراي دانش آموزان شيراز که سوختند چه مي شود؟

دانش آموزاني  که در زمان حاجي در داخل درياچه غرق شدند چه مي شود ؟

 

سخن معلم  :

آقاي حاجي بابايي شما پرسش را با پرسش جواب ندهيد .

راهيان نور چطور ؟

 

حاجي بابايي :

اين مطلب چون مربوط به سپاه پاسداران انقلاب اسلامي مي شود ،اينها ورود پيدا نمي کنند .قانون مصوبه مجلس است . سپاه از درب مدرسه تا بازگشت مسئوليت دارد . 

 

سخن معلم  :

سخن معلم ، پرسش معلمان را با شما در ميان مي گذارد  و سوالات شما را هم به معلمان انعکاس مي دهد .

 

حاجي بابايي :

من خواهشم اين است که فرق نمي کند در زمان کدام وزير باشد .

اتوبوس از ولنجک رها شد آمد پائين همه بچه ها صدمه ديدند .

در همين دو سال و نيم گذشته چند تا معلم و دانش آموز زير وانت ماندند  ؟ دانش آموز را با وانت جابه جا مي کردند .

 

سخن معلم  :

در همين يک سال گذشته بسياري از  ناملايمات در "سخن معلم " مطرح شده است .

 

حاجي بابايي :

اينها با من کار دارند . اين را همه شما مي دانيد ولي من يک چيز مي گويم :

آدم هرچه هست بايد جوانمرد باشد . قرار نيست اگر يک روز يکي افتاد پايش شکست . همه او را بزنند .خدا هم جواب مي دهد .

اي کاش همه مملکت دنبال بچه هاي شيراز ، شين آباد و ... باشند .

 

سخن معلم  :

نظارت خوب است براي همه امور و همه جا .

 

حاجي بابايي :

احسنت ، اما  براي حاجي بابايي ويژه بايد باشد .

 

سخن معلم  :

برخي مطالب را رسانه ها مطرح مي کنند ولي مطالبي که رسانه ملي مطرح مي کند برد و ماندگاري بيشتري دارد .

راهيان نور چطور ؟

 

حاجي بابايي :

در مورد راهيان نور ، طبق قانون ( مصوبه مجلس شوراي اسلامي ) سپاه از درب مدرسه تا بازگشت مسئوليت دارد .

 

سخن معلم  :

پس چرا سپاه مسئوليت قبول نمي کند ؟

 

حاجي بابايي :

چرا خيلي خوب عمل کرده اند . همه موارد را دنبال کرده اند و همه را تحت پوشش قرار داده اند .

 

سخن معلم  :

چرا قبلأ پيش گيري نمي کنند ؟ چرا به انتقادات پاسخ نمی دهند ؟

 

حاجي بابايي :

اين سوال را از خودشان بپرسيد .

 

سخن معلم  :

شما از آن ها سوال کنيد .

 

حاجي بابايي :

من فقط به سوال ، جواب مي دهم .

 

سخن معلم  :

اتفاقأ ، شما استاد پاسخ دادن سوال با سوال هستيد !

 

حاجي بابايي :

ما معلمان همه ابزارمان ، همين روش معلمي مي باشد .

 

سخن معلم  :

شما از منتقدان طرح رتبه بندی جديد  هستید و می گویید که در نظام رتبه بندی که شما تهیه کرده بودید معلمان به عنوان عضو هیات علمی دیده می شدند و 80 درصد حقوق هیات علمی را دریافت می کردند اما منتقدان شما می گویند این طرح را در مرداد 92 به کمیسیون مجلس بردید تا برای دولت بعدی تعهد مالی ایجاد کنید. شما که ادعا می فرماييد با برنامه به آموزش و پرورش آمدید چرا این طرح را سال 88 یا 89 اجرا نکردید ؟

 

حاجي بابايي :

من سند تحول رادر 22 آذر 1390 رو نمايي کردم . از 1390 تا 1391 برنامه درسي ملي  را تدوين کرديم .( نقشه راه معلم ساعات کلاس ، کتاب ، 70% سياست راهبردي و زير نظام ها )

اواخر مرداد ماه 1391 در مشهد جلسه مشترک  با کميسيون آموزش و تحقيقات داشتيم .براي رفتن به سمت نظام رتبه بندي ، حدود 10 الي 11 ماه جلسه داشتيم که خود من هم در جلسات حضور داشتم .تا خرداد ماه1392 نظام رتبه بندي نوشته شد . آن را براي تصويب به هيئت دولت برديم. سپس براي اجراء به استان ها ابلاغ شد. ( با 70% ظرفيت ها که 30% بستگي به يک جمله داشت که بايد مجلس تصويب مي کرد .)

 

سخن معلم  :

ببخشيد از 22 آذر 1390 که سند تحول رو نمايي شد  تا 92 زير سند برنامه درسي چه ربطي به رتبه بندي دارد ؟

 

حاجي بابايي :

سند تحول شش زير سند دارد که يکي برنامه درسي مي باشد و يکي رتبه بندي مي باشد .

 

سخن معلم  :

پس چرا چهار  زير سند ديگر  را آماده نکرديد ؟

 

حاجي بابايي :

اينکه گفته شده است :

" برنامه درسي را رو نمايي مي کنيم . "

من حرف ( انتقاد ) دارم .

 

سخن معلم  :

در تنظيم زير سند برنامه درسي ملي  هم، تشکل هاي مدني حضور نداشتند .

 

حاجي بابايي :

سند تحول شش زير سند ( که راهکارهاي  اجرايي سند تحول مي باشند )  دارد که 70% آن سند برنامه درسي ملي است که قبل از من سه الي چهار سال بر روي آن کار شده بود .

جمع بندي کنم . ما طي يک سال ، زير سند اول ( سند برنامه درسي ملي ) را در شوراي عالي مصوب کرديم سپس ابلاغ کرديم .

بعدأ رفتيم سراغ زير سند دوم ( سند نظام  رتبه بندي ) که به نظر بنده 20 % سند تحول اين نظام رتبه بندي است .بقيه زير سند ها 10 % هم نمي شوند .

وقتي جز اين نداشتيم . دائم جلسه داشتيم  .به اين راهکار رسيديم . برديم هيئت دولت آن را  مصوب کرد . به استان ها براي اجراء ابلاغ کرديم .

همزمان دو تا نامه نوشتيم .

يکي براي مجلس که خواهش کرديم مصوب کنند .

نظام رتبه بندي معلمان زير مجموعه قانون مديريت نيست و خودش مستقل يک نظام نامه است .( مثل دانشگاه ها )

نامه دوم را هم به شوراي عالي انقلاب فرهنگي نوشتيم تا همزمان که نظام رتبه بندي معلمان را انجام مي دهيم مهندسي نيروي انساني معلمان را هم انجام دهيم . مبني بر آنکه بين 10 الي 15 سال نيروي انساني کاملأ مهندسي شود يعني اگر در منطقه اي به يک معلم رياضي نياز داريم از قبل گروه رياضي مشخص مي کند تا آن نيروي انساني مورد نياز در دانشگاه فرهنگيان تربيت شود تا مجبور نباشيم معلم جغرافي را ، سر کلاس رياضي بفرستيم .

نامه به شوراي عالي انقلاب فرهنگي مکمل برنامه دانشگاه فرهنگيان (که مصوب شوراي عالي انقلاب فرهنگي را داشت که هيئت امناي آن رئيس جمهور، معاون اول  يا وزير آموزش و پرورش است . هر دو يک مجموعه به هم پيوسته هستند . ) مي باشد .در آن نامه هم سياست ها تنظيم شده بود . مثلأ حساب کرديم بايد تعداد معلمان بعد از 15 سال ( الان هيچ کس نمي تواند ) بايد معادل 750 هزار نفر باشند .که حدو 50 الي 60 هزار نفر عهده دار کار هاي اجرايي و .. باشند ما بقي معلم درکلاس مي باشند . چون هر معلم سي سال کار مي کند که سي سال ضربدر بيست و پنج هزار خروجي هر سال يا ورودي هر سال  مي شود همان 750 هزار نفر .

از بيست و پنج هزار ورودي هر سال بايد دو سوم آن معلم ابتدايي باشد . دو سوم آنها هم بايد مرد باشند .

برنامه آن بود که در بازه 10 الي 15 ساله  ،همه  معلمان شش سال ابتدايي ليسانس يا فوق ليسانس ابتدايي باشند .( 17000نفر  براي ابتدايي و 8000 براي متوسطه دوره اول و دوم ) نظر بر اين بود که 5000 معلم ابتدايي که از دبيرستان آمده بودند ( با تخصص مثلأ فوق ليسانس رياضي ) به تدريس در رشته  قبلي خود ( دبير ستان ) بازگردند .

ما مي توانيم  ، جوان 21 ساله را براي ده سال به دورترين روستا ها بفرستيم  . تمام اين مجموعه زير سند دوم بوده است که يک قسمت را اجرا کرديم و يک قسمت را برديم براي اجراء ابلاغ کرديم . بيني و بين الله اگر من يک سر سوزن مي دانستم چه کسي رئیس جمهور مي شود  !

اصلأ وقتي من مصوبه دولت را گرفتم و ابلاغ کردم هنوز رئیس جمهور مشخص نشده بود . از کجا معلوم بود چه کسي رئیس جمهور مي شود ؟ من خودم با اين بنده خدا رفيق ترين رفيق هستم .

بيني و بين الله ما به فکر يک روند بوديم .البته خود من اين اعتقاد را داشتم :

هر يک از آقايان وزرا که جمع شده بودند ، يک نظر دادند .من عرض کردم آموزش و پرورش يک وزير مي خواهد که در جلو عمل کند و  دولت پشت سر او حرکت کند . يعني وزير سياست را اجراء کند بعد همه با او موافق مي شوند .

نمي خواهم از خودم تعريف کنم . خيلي از کار ها را اجراء مي کرديم  ، تحت فشار هاي خيلي سنگين مواجه  بوديم .به خيلي ها مي گفتم حالا که اين را اجراء کردم ، شش ماه روي ويبره هستم .

تعريف سازمان مديريت ، يعني پول نمي دهم ، ندارم ، خرج نکنيد زيرا اين سازمان پدر خرج است .دوست دارد هر چقدر کمتر خرج کند .

خداي نکرده زحمات آنها را منکر نمي شوم .

اين نظام جديد نوشته شده ، نظام رتبه بندي نيست بلکه قانون مديريت خدمات کشوري است .

در نظام رتبه بندي ما گفته شده : ديپلم ورود پيدا نمي کرد . به فوق ديپلم فرصت مي داديم ليسانس بشود . اگر فوق ديپلم 12 سال سابقه داشته باشد به ليسانس ارتقاء مي يابد .

مربي معلم : ليسانس با پنج سال سابقه مي شود مربي معلم .مقاله هم نمي خواهد .همه مي توانند مربي معلم بشوند يعني هيچ مانعي براي مربي معلم شده وجود ندارد .مربي معلم از 80% حقوق مربي استاد دانشگاه بهره مند مي شود .فعلأ اين معلم شده است عضو هيئت علمي حالا اگر بخواهد به استاد معلم تبديل شود بايد مقاله بدهد مثل همه دانشگاه هاي کشور ، موضوع مقاله چيست ؟ بحث انرژي هسته اي که نمي باشد ! موضوع مقاله در رابطه با همين روش تدريس مي باشد . اين موضوع در گروه هاي درسي يا هيئت مميزي به اثبات مي رسد که مربوط به همين معلم است . اگر گروه دو مقاله را پذيرفت با يک سابقه معيني اين فرد براي استاد ياري معرفي مي شود . ممکن است 10 % معلمان استاد تمام يا استاد کامل شوند .

نقد عملکرد حمیدرضا حاجی بابایی در گفت و گو با سخن معلم

سخن معلم  :

منابع و بودجه رتبه بندي را بررسي کنيم .

طرحی که به رتبه بندی موسوم است قرار بود که از سال 1392 یعنی سال ابتدای شروع طرح به مدت سه سال متوالی تا سال 1395 بتواند حقوق فرهنگیان را به سطح حدود 80 درصد هیئت علمی دانشگاه برساند .

به نظر می رسد که در سال 95 میانگین دستمزد اعضای هیئت علمی دانشگاه ها از مربی تا استادی تمام در پایه های متفاوت به میانگین عدد ماهیانه ی هفتاد میلیون ریال یعنی هفت میلیون تومان تمام برسد که محاسبه ی 80 درصدی این مبلغ برای فرهنگیان با درجات گوناگون عدد پنج میلیون ششصد هزار تومان ماهانه است که اگر در تعداد ماه های سال ضرب شود تقریبا دریافتی سالانه ی معلمان در سال 95 میانگین تقریبا شصت و هفت میلیون تومان می شود ،حال اگر این عدد را در تعداد معلمان یعنی حدود یک میلیون معلم ضرب کنیم بودجه ی وزارت آموزش و پرورش در سال 1395 با سایر هزینه ها به عدد 70 هزار میلیارد تومان یعنی سه برابر بودجه وزارت آموزش و پرورش در سال 1394 می رسید، آیا این افزایش 300درصدی برای بودجه ایران با این مبلغ امکان دارد  ؟

آیا وزیر سابق آموزش وپرورش منابعی را می شناسد که این مقدار بودجه را پوشش دهد ؟

آیا در زیر زمین وزارت آموزش و پرورش چاپخانه ی اسکناس وجود داشت ؟!

 

حاجي بابايي :

اين را حتمأ بنويسيد .

اشتباه شما اين است که به اعداد و ارقام توجه نمي کنيد .عذر مي خواهم اين حرف را مي زنم .بيشتر کساني که مقاله مي نويسند به اعداد و ارقام و اطلاعات کافي دسترسي نداريد . من عذر مي خواهم اين را مي گويم .

من گفتم :

همه معلمان اول مربي معلم مي شوند .پس از پنج سال بحث ارتقاء به استاد يار مطرح مي شود .15 الي 20 سال طول مي کشد تا بشود استاد تمام . آن وقت که من اين کار را انجام دادم ميانگين حقوق مربي استاد 30 ميليون ريال بود که 80% آن مي شود 24ميليون ريال 10 الي 15 سال طول مي کشد تا مهندسي نيروي انساني شکل بگيريد .

 

سخن معلم  :

مهندسي نيروي انساني با چه مکانيسمي ؟

شما با حذف "سازمان نظام معلمي" چگونه مي خواستید مهندسي نيروي انساني را به سر انجام برسانيد ؟

 

حاجي بابايي :

من که اين را پاسخ داده ام .

من که آموزش و پرورش را نمي دهم دست شما اجراء کنيد !

بلدم ، من آموزش و پرورش را مي دهم معلمان اداره کنند !

اين جواب شما . اين را بنويسيد !

 

سخن معلم  :

سوال اين است که هيئت مميزي در فکر شما چيست ؟مشخص نفرموديد که هيئت مميزي چيست ؟

 

حاجي بابايي :

مميزي يعني معلمان کف مدرسه نه سياسيون !

 

سخن معلم  :

سوال ما اين است " سازمان نظام معلمي "  مثل سازمان نظام پزشکي ؛  کجاي اين سياسي است ؟

 

حاجي بابايي :

من که توضيح دادم . الان وزيرتان آمده ، دولت تان آمده سرکار ، کفشش را هم شما درآوريد .

 

سخن معلم  :

آقاي حاجي بابايي شما نظام معلمي را سياسي مي دانيد .

 

حاجي بابايي :

نه با با ، ما چه کار داريم ؟

سخن معلم  :

شما مي فرماييد هيئت مميزي ارزيابي کند و آقاي فاني هم به زبان ديگري مي فرمايند . عرض ما اين است که اين هيئت مميزي پايه علمي ندارند .شما نظام معلمی را حذف کرديد .

 

حاجي بابايي :

بگذاريد مطلبي بگويم تا  خستگي تان رفع شود . اگر شما در مصاحبه با من صد تا از اين مطالب بزنيد ، نه طرفداران من کم مي شوند نه به طرفداران شما اضافه مي شود .اين را بدان ، خيلي راحت !

 

سخن معلم  :

ما دنبال روشن شدن حقيقت هستيم . ما دنبال جمع کردن طرفدار نيستيم .

 

حاجي بابايي :

تا من مي خواهم حساب کتاب بگویم . دو تا کلمه مي گويد که مي خواهيد روي آن تمرکز کنيد .من خودم اين ها را بلدم .

 

سخن معلم  :

ما همه را منتشر مي کنيم .

 

حاجي بابايي :

من تشکر مي کنم .

معلمان سه سال بعد مربي مي شوند و 5 سال بعد ، به استاديار  تبديل مي شوند .چند نفر حدود يک پنجم ، يک ششم ، يک هفتم ، يک هشتم .

 

سخن معلم  :

ما معيار نداريم که مشخص کنيم .

 

حاجي بابايي :

چرا معيار نداريم ؟ وقتي من مي گويم :

مربي بعد از طي زمان مشخص،  باارائه مقاله ( زير نظر هيئت مميزي )  استاد يار مي شود .

قانون مي گويد:

لايحه دولت ( هرچه را دولت مصوب کند ) به معني آن است که بودجه آن را تصويب کرده است .

ولي اگر مجلس بخواهد يک ريال مصوب کند بايد دولت لايحه بدهد  در غير اين صورت اصل 75 مي شود .

مصوبه دولت يعني تأمين پول ، هرچه باشد بايد بپردازد .اين اعداد را شما درست کرده ايد تا بگوييد مصوبه دولت پشتوانه مالي نداشته است و شعار مي باشد .

نظر ما اين بوده در طول ده الي پانزده سال نيروي انساني را سازمان دهي کنيم . 

شتاب زدگي در دولت جديد است که به زور معلمان مي فرستند بروند ، بازنشسته شان مي کنند .دو سال پاداش بازنشستگي را نداده اند  ،همه اينها براي آن است که مي خواهيم هرچه زودتر معلمان را بفرستند  بروند .

معلم با حقوق بيست  ميليون ريالي نمي خواهند بلکه معلمي با حقوق سه ميليون ريالي  روزمزد  مي خواهند .

من اعتقاد دارم بايد معلمي داشته باشيم که نتوانيم تکانش بدهيم . اگر اعتقاد به آموزش و پرورش داريم اين بايد اجرا بشود .

شما بگويد فلاني ( حاجي بابايي )  بد است .

شما آمديد يک سال الي يک سال و نيم به نظام  رتبه بندي حمله کرديد که به درد نمي خورد . فکر کرديد که اينها که آمده اند بهشت درست مي کنند .بعد ديديد که بهشت که درست نکردند فرش را هم از زير پاي شما کشيده اند . مواجه شديد با افکار عمومي که نظام رتبه بندي را مي خواهد .( من 5 دقيقه در تلويزيون صحبت کردم معلمان متوجه عرايض بنده شدند .)

 

سخن معلم  :

شما در تلويزيون دقيقأ چه موضوعي را افشاگري فرموديد ؟

 

حاجي بابايي :

من در تلويزيون نظام رتبه بندي را توضيح دادم .چهار ويژگي آن را توضيح دادم .توضيح دادم براي مربي مقاله نمي خواهد .حتي فوق ديپلم هم با داشتن سابقه مي تواند مربي بشوند .يک معلم مي تواند از روز اول مربي بشود و با همين پست بازنشسته بشود هيچ اشکالي ندارد.

 

سخن معلم  :

در اجراي رتبه بندي فعلي ( فاز اول ) هم از هيچ کس مقاله نخواسته اند .

 

حاجي بابايي :

اين رتبه بندي نيست . اين بد نام کردن رتبه بندي است . رتبه بندي کجا بوده ؟ اصلأ خود شما متوجه شديد چقدربه حقوق تان  اضافه شد؟ چند تا حرف شنيديد ؟ اگر من همين عملکرد را داشتم و اين حرف ها را مي زدم ، واکنش شما چه بود؟ 800 تا يک ميليون، سيصد هزار و...

 

سخن معلم  :

سخن معلم نسبت به روش اجراي فاز اول رتبه بندي هم اعتراض دارد .

 

حاجي بابايي :

آيا اجراي رتبه بندي شامل سي الي سي و پنج هزار نفر شاغل در ادارات شده است؟

آيا اجراي رتبه بندي شامل شصت و پنج هزار نفر دانشجو معلم شده است؟

آيا اجراي رتبه بندي شامل هفتاد هزار نفر نيروي خدماتي شده است؟

 

سخن معلم  :

آیا این نظام رتبه بندي  معلمان است يا نيروهاي  خدماتي ؟!

 

حاجي بابايي :

آيا اجراي رتبه بندي شامل چهل هزار معلمي که کسري ساعت تدريس دارند شده است؟ 

من حساب کردم.

اجراي رتبه بندي شامل تعداد 400 الي 450 هزار نفر نشده است .حالا اگر بعدأ داده باشند يا خير من اطلاع ندارم .

تازه چند درصد آنان زير يک ميليون پانصد هزار ريال گرفتند ؟

چند درصد آنان زير دو  ميليون ريال گرفتند ؟

چند درصد آنان بالاي  چهار ميليون ريال گرفتند ؟

بيست درصد هم که به ابتدايي اضافه کردند اصلأ وجود نداشت .همان بقيه 68پنج من را به ابتدايي دادند.

 

سخن معلم  :

اگر شما نظام رتبه بندي را اجرا مي کرديد همان ماه اول چقدر به حقوق معلمان اضافه مي شد ؟

 

حاجي بابايي :

ما مي خواستيم نظام رتبه بندي را اول مهر اضافه کنيم که ميانگين حقوق23يا 24 ميليون ريال مي شد.

روي خط دلار ( گراني و ارزاني دلار )  بريم ؟

 

سخن معلم  :

اختيار با شماست .

شما فرموديد:

من عمدأ پنج روز حقوق معلمان را دير پرداخت کردم تا  مسئولين خزانه را زير فشار قرار دهم براي دريافت 7500 ميليارد ريال که خدا را شکر موفق هم بوديد دست شما درد نکند .

 

حاجي بابايي :

آنها به بنده قول داده بودند ، من احکام را زده بودم ولي پرداخت نکردند .

من مي گويم :

يا به معلم قول ندهيد يا اگر قول مي دهيد بايد 100% آن را اجراء کنيد .من معلم هستم .

بگذارید برای شما حکایتی را بگویم ...

 

سخن معلم  :

شما واقعأ معلم هستيد چون خیلی از معلمان با تمثيل و حکايت به حاشيه مي روند !

 

حاجي بابايي :

معلمي همين است .

 

سخن معلم  :

اين فرهنگ سازماني اشتباه است .

 

حاجي بابايي :

جهت رفع خستگي ، پس ازچند  لحظه بگو بخند و بحث هاي حاشيه اي با سوال ذيل جلسه در مسير خودش قرار گرفت .

 

سخن معلم  :

حالا چون مي خواهيد ورود پيدا کنيد به بحث دلار، ما  تقريبأ مي دانيم شما چه اعداد و ارقامي را ارائه مي نمائيد .

ولي مي فرماييد تا به خوانندگان عزيز منتقل شود .

ولي قبل از ورود به بحث مورد نظر شما ، لازم است اشاره نماييم :

سوال سخن معلم اين است :  شما خودتان فرموديد که ازاواسط  سال 1390 بحث تحريم ها به طور جدي آغاز شده و ما مقداري مشکل داشتيم .

اگر شما پنج روز عمدأ پرداخت حقوق را به تأخير انداختيد ( هرجند که پول در خزانه بود .) در حال حاضر دو برج است که حقوق من معلم با تأخير پرداخت مي شود !

 

حاجي بابايي :

چرا ؟

 

سخن معلم  :

به هر حال شما خودتان در جريان امور مملکت هستيد !

 

حاجي بابايي :

جاهاي ديگر به موقع مي گيرند . آيا وزارت بهداشت هم اين جور است ؟

 

سخن معلم  :

وقتي شما سوال را با سوال پاسخ مي دهيد ما مجبورمي شويم .

سوال شما را با خوانندگان محترم مطرح کنيم .

 

حاجي بابايي :

اگر ناراحت نمي شويد پاسخ دهم .

 

سخن معلم  :

نه سخن معلم هرگز از توضيح ناراحت نمي شود . نظر سخن معلم اين است که وضعيت مالي خزانه امروز با گذشته تفاوت دارد .

 

حاجي بابايي :

اينج وري نيست من قبول ندارم. مي خواهيد توضيح دهم ؟ اگر ناراحت نمي شويد توضيح دهم .

 

سخن معلم  :

بله مي دانيم چه مي خواهيد بگوئيد . لطفأ بفرماييد تا ما به معلمان منتقل کنيم .

 

حاجي بابايي :

خبر هاي دروغي گفته مي شود .

شخصيت رسمي وزارت خانه اعلام مي کند ، در سال 1392بودجه آموزش و پرورش نسبت به بودجه کشور کل به نسبت نه و دو دهم  رسيده است .

اين دروغ است . دروغ محض است .

 

سخن معلم  :

بله شما بودجه اعتبارات هزينه اي آموزش پرورش نسبت به عملکرد اعتبارات هزينه اي دولت را طي شش سال گذشته مقايسه  نموده ايد و تأکيد نموده ايد که به جاي مصوب يا عملکرد کل بودجه به مقايسه اعتبارت هزينه اي متمرکز شده ايد و جدول مقايسه اي را با توضيحاتي به نمايندگان محترم مجلس شوراي اسلامي ارائه نموده ايد .

 

حاجي بابايي :

حالا بگم يا نگم ؟

 

سخن معلم  :

بفرماييد تا معلمان بدانند .

 

حاجي بابايي :

سال 1391 پر فشار ترين سال هاي تحريم بود که اصلأ اجازه نمي دادند دلار تکان بخورد .نفت را مي فروختيم ولي اصلأ نمي گذاشتند که دلار وارد کشور شود .

اين عدد که من مي گويم از منابع دولتي نقل قول مي کنم. کل عملکرد دولت در هزينه جاري 994 هزار ميليارد ريال بوده است .ما 154هزار ميليارد ريال گرفتيم که نسبت آموزش و پرورش به دولت پانزده و پنج دهم درصد مي باشد .اينها در سال 92 مصوب را ملاک قرار دادند . بنده عرض کردم که ما در تير ماه 1392هفت هرازو پانصد ميليارد ريال هم اضافه گرفتيم .

تفاوت بودجه آموزش و پرورش با تمام وزارتخانه در اين است که يک بودجه مصوب دارد . يکي هم آخر سال از جاهاي ديگر کسر مي کنند و کسري و کمبود هاي آموزش و پرورش را پرداخت مي کنند که مجموع اين دو مي شود بودجه عملکرد آموزش و پرورش هر سال چنين است .18000 هم آخرش دادند .يک چيزي هم يادشان رفته بود و اشتباه لپي کردند . حساب کردم در سال 1392 نود و هشت هزار ميليار ريال از بودجه را که مربوط به حق عائله مندي و عيدي و بازنشستگان را جدا کرديم .داديم به سازمان بازنشستگي لذا جزء بودجه خودمان نيامد .اگر اين را هم اضافه کنيم نسب برابر پانزده و شش دهم درصد مي شود در صورتي که نه و دو دهم اعلام شده بود.

يا عدد بلد نيستند يا مشکل دارند . اين بد است . براي من بدنيست !

براي 900 هزار نفر معلم که مي شنود بعد است  . همواره مي گويند يک ميليون معلم داريم . من به چه کسي بگويم ما 963 هزار معلم داريم که 65 هزار نفر هم دانشجو معلم هستند .

نقد عملکرد حمیدرضا حاجی بابایی در گفت و گو با سخن معلم

سخن معلم  :

آقاي حاجي بابايي اينکه شما مي فرماييد عدد نمي دانند تفاوت در نوع نگاه آماري است مثلأ در زمان آقاي دکتر احمدي نژاد وقتي آمار بيکاري را مي خواستند ارائه دهند کارکرد دو ساعت در هفته را شاغل تلقي نمودند لذا آمار تغيير کرد .

در اينجا هم بودجه مصوب ، بودجه کل عملکرد يا بودجه اعتبارات هزينه اي آمار متفاوت دارند .ما هم اعتقاد داریم که بودجه عملکرد در اين بحث کاربرد دارد . پس اگر کسي آمده آمار داده است .لطفأ شما نفرماييد که عدد نمي دانند .مقايسه آنها براساس بودجه مصوب بوده است  . مثال ديگر ، براي تعيين تورم ممکن است با يک سبد کالا تورم 42% بشود .  با سبد کالاي ديگر در همان سال عدد ديگري به دست آيد .

 

حاجي بابايي :

اجازه بدهيد اين را خودشان بگويند . چرا شما مي فرماييد ؟!

 

سخن معلم  :

چون شما مي فرماييد !

 

حاجي بابايي :

من جواب گفتم و اين يک نکته ، مي خواهم بدانيد براي معلمان چه اتفاقي افتاده است ؟

چند پارامتر را کنار هم قرار دهيد .

در زمان پايان وزارت من در آموزش و پرورش ، ميانگين خالص دريافتي معلم سيزده ميليون چهارصد و بيست هزار ريال بوده يعني دو هفت دهم روزي که وارد آموزش و پرورش شدم .ما حقوق 27ميليون ريال يا 30 ميليون ريال هم براي موارد خاص داشته ايم ( مثلأ جانبازي با ويژگي هاي خاص ) يا مدير بوده  در اين زمان نقدينگي کشور حدود 4500 يا 4600 هزار ميليارد ريال ، درآمد دولت 990هزار ميليارد ريال بوده است .

چون سال 1392 آموزش و پرورش با مديريت دو نفر اداره شده است من روي آن مانور نمي دهم .سال 1394 را هم بعدأ( سال آينده پائيز ) عملکرد مشخص مي شود . در حال حاضر براي مقايسه  فقط آمار 1393 را در اختيار داريم .

در سال 1393عملکرد جاري و هزينه 1430هزار ميليارد ريال (عملکرد جاري به علاوه عمراني برابر  1700 هزار ميليار ريال مي شود.) ،نقدينگي 8200 هزار ميليارد ريال ،( يعني قيمت پول نصف شده است .) حقوق معلم چقدر افزايش يافته است 14% در حالي که نقدينگي دو برابر شده است . مهم نيست که نفت گران شده است يا ارزان شده است . افزايش درآمد دولت مهم است .دريافت معلم چقدر افزايش يافته است ؟

بارها اعلام شده است که 99% بودجه آموزش و پرورش صرف پرداخت حقوق و دستمزد است . مرکز پژوهش هاي مجلس اعلام کرده است 84% مي باشد .من هم 84 تا 86 درصد اعلام کرده ام ( من 86% را قبول دارم ) پس چرا مي گويند 99%

اگر 99% حققوق است پس کارهاي ديگر ما مانند آقايان رئيسي و محمديان با دستگاه هاي عريض و طويل ، سرانه مدرسه و اين همه آدم ها پس چيست؟

 

سخن معلم  :

آقاي حاج بابايي ، آقاي فاني ماه قبل اعلام کرد :

من بيست هزار ميليارد ريال حقوق پرداخت کردم .شما چطور  این را مي فرماييد ؟

 

حاجي بابايي :

اين سوال را نگه داريد بعدأ پاسخ مي دهم .

وضع معلوم است . عدد معلوم است . پنجاه درصد عملکرد دولت افزايش پيدا کرده است . بودجه وزارت بهداشت از 160 هزار ميليارد ريال به 560 هزار ميليارد ريال رسيده است .  همين امسال بودجه وزارت علوم براي سال بعد دو برابر شده است .

 

سخن معلم  :

اين برنامه پنجم توسعه است که توجه ويژه به وزارت بهداشت و درمان داشته است .

 

حاجي بابايي :

برنامه پنجم را تغيير بدهند !

 

سخن معلم  :

 

آقاي حاج بابايي ،  توجه جدي به بهداشت و درمان ، تصميم نظام است .

آقاي حاجي بابايي شما درزمان وزارت شما ، دولت مشغول تنطيم لايحه برنامه پنجم توسعه بود.

چرا به توجه ويژه به بهداشت و درمان اعتراض نکرديد ؟

 

حاجي بابايي :

من در برنامه توسعه پنجم ماده 19 را اضافه کردم .

 

سخن معلم  :

بله ، شما ماده 19 را وارد کرديد ولي بحث ما اين است که در لايحه و قانون برنامه پنجم توسعه جايگاه ويژه اي به بهداشت و درمان داده شده است .

 

حاجي بابايي :

نه ! توجه به بهداشت سياست اين دولت است . من الان عرض مي کنم :

من در ماده 19 سياست هاي کلي نظام را سند تحول نوشتم . در برنامه پنجم توسعه ماده 19 را اضافه کردم .

بند اول ماده 19 در مورد سند تحول مي گويد :

سند تحول بايد مصوب بشود برود دولت هرچه دولت مصوب کرد لازم الاجراء مي شود . من نظام رتبه بندي را بردم دولت مصوب کردم . 27 حکم  هم در جاهاي ديگر در برنامه پنجم توسعه به نفع آموزش و پرورش آمده است .

حالا شما، در برنامه ششم توسعه که مسئول آن هم وزير آموزش و پرورش بوده است . اگر يک سطري که بنويسد آب خنک است .خوب است . فقط مدرسه فروشي مطرح مي شود .

 

سخن معلم  :

آقاي فرشيدي به پيش نويس لايحه برنامه ششم توسعه در رابطه با آموزش و پرورش اعتراض کرد ولي شما نقدي ارائه نفرموديد ؟

 

حاجي بابايي :

من اعتراض کردم به گوگل مراجعه کنيد مشاهده مي کنيد .من در باره برنامه ششم توسعه با خبرگزاري فارس يا جاي ديگري  صحبت کردم .

من الان کاره اي نيستم که بروم اعتراض بکنم .

 

سخن معلم  :

شما مقايسه بودجه شش سال آموزش و پرورش را براي نمايندگان محترم مجلس را با توضيحات کامل ارسال مي کنيد براي تصميم گيري آگاهانه نمايندگان محترم زيرا شما از افراد تأثير گذار هستيد .

 

حاجي بابايي :

بله ، براي آنکه برنامه ششم توسعه هنوز تصويب نشده است . يک بار هم بنده اشتباه کردم در مورد برنامه ششم  ،نقد داشتم .چون اصلأ هيچي نبود . جديدأ اصلاحيه آمده است . برنامه ششم هيچي نمي شود .مي رود براي مجلس بعد .

 

سخن معلم  :

با توجه به آنکه نظام در زمينه برجام و رفع تحريم ها موفقيت هاي چشم گيري به دست آورده است مسلم است که ساختار برنامه ششم با برنامه هاي قبلي بسيار متفاوت مي باشد .

 

حاجي بابايي :

من هرآنچه که در ماده 19 برنامه پنجم مصوب کردم . همان ها را و مشروح آن را هم بردم در مجمع تشخيص مصلحت نظام مصوب کردم که با سياست هاي رهبري ابلاغ شده است . عين همان ها را هم در شوراي عالي انقلاب فرهنگي  مصوب کردم .

عين همين ها را هم در نقشه علمي کاربردي کشور نمايان است .همه آنها هم پيکره ثابت دارند زيرا همه آنها کار کارشناسي شده اند ولي در برنامه ششم اين موارد ديده نشده است و اشکال دارد .

بالاخره شما بفرماييد با اين روندي که داريم بودجه را تعريف مي کنيم که دلار گران يا ارزان شده نفت گران يا ارزان شده در کل درآمد دولت افزايش يافته است .

 

سخن معلم  :

اين هنر دولت بوده است که بر پايه اقتصاد مقاومتي ( نه تکيه به درآمد نفتي ) توانسته است درآمد کسب کند . بالاخره گرداندن مملکت نياز به درآمد دارد .

 

حاجي بابايي :

بله ،خيلي هنر است . ريزا دلار را مي دهد 37000 ريال پس معلم حقوقش نصف مي شود .دولت قبل يکسال و اندي  کار کرد تا دلار را رساند به 26000 ريالالان 37000 ريال دلار در بازار آزاد به فروش مي رسد .دلار نبايد از 35000 ريال پايين بيايد .وقتي دلار به 37000 ريال مي رسد . يعني 15ميليون ريال حقوق معلم به 13 ميليون ريال کاهش مي يابد .

 

سخن معلم  :

پس تورم 42% با قدرت خريد معلم چه کار مي کند ؟ وقتي آقاي محسن رضايي در تبليغات انتخاباتي خود اسکناس ده هزار ريالي را نشان مي دهد و از کاهش قدرت خريد ملت ايران سخن مي گويد !

 

حاجي بابايي :

حالا ديدي شما طرفدار چه کسي هستيد ؟!

 

سخن معلم  :

نه !

بحث آمار و ارقام است وقتي شما مي فرماييد نقدينگي از 4500 ميليارد ريال به 8200 ميليارد ريال رسيده است !

 

حاجي بابايي :

دارد مي رسد به 9000 ميليارد ريال !

 

سخن معلم  :

سخن معلم همان فرمايش شما را مطرح مي کند نقدينگي از 4500 ميليارد ريال به 9000  ميليارد ريالاز حالا که شما با استناد به اعداد و ارقام مي فرماييد :

و قدرت خريد معلم کاهش يافته است.

سوال ما اين است :

که اعداد و ارقام تورم 42% زمان آقاي احمدي نژاد ، تورم 15% هم و اعداد و ارقام است . 

اعداد و ارقام سخن معلم  مي شود سياسي ولي اعداد و ارقام آقاي حاجي بابايي مي شود کارشناسي ؟!

خواهش مي کنيم پاسخ سخن معلم را اعلام فرماييد .

 

حاجي بابايي :

شما حرفتان را زديد و من هم حرفم را زدم . شما همه را عينأ بنويسيد . مردم قضاوت مي کنند .

 

سخن معلم  :

اجازه دهيد سوال را کمي واضح تر بيان شود :

يک سري اعداد و ارقام روي ميز است . من مي آيم اين اعداد و ارقام را مي بينم. نتيجه مي گيرم اگر بودجه مصوب را مطرح کنم نتيجه اين مي شود ولي اگرعملکرد بودجه را مطرح کنم ، نتيجه چيز ديگري مي شود . من نگاه مي کنم اعداد و ارقام را به گونه اي مي چينم که به نفع من باشد . کس ديگري مي آيد از اعداد و ارقام به نفع خودش استفاده مي کند !

 

حاجي بابايي :

نه خير ، ان جور که شما مي گوييد نيست !

 

سخن معلم  :

جناب آقاي حاجي بابايي

لطفأ پاسخ دهيد تورم 42% با تورم 15% تفاوت دارد يا ندارد ؟

آيا قدرت خريد معلم در تورم 42% کاهش يافته است يا خير؟


 بخش اول

بخش دوم

بخش سوم

یکشنبه, 18 بهمن 1394 19:55 خوانده شده: 2998 دفعه چاپ

نظرات بینندگان  

پاسخ + +16 -2 --
رضا نهضت 1394/11/19 - 02:36
به درستی یا نادرستی آمار و ارقام جناب حاج بابایی کاری ندارم؛ چرا که صحت و سقم آنها نیازمند تحقیق است.اما به تظرم در محموع این چهار گفت و گو، به خصوص این دو گفت و گوی آخر، به نفع جناب حاج بابایی تمام شده است.البته این حدس شخصی است،می شود آن را به نظر خواهی مخاطبان سایت گذاشت.هرچه هست کاملا مشخص است که جناب حاج بابایی تسلط بیشتری نسبت به آمار و ارقام دارند تا جناب فانی.تا جایی که به خاطر دارم اکثر آمار جناب فانی نادرست و نادقیق بوده است.چطور کسی که آمار و ارقام نمی داند می تواند برای بودجه و افزایش آن رایزنی کند؟ خود جناب فانی که عد و رقم نمی دانند، معاون اقتصادی ایشان هم که دارند مشق می نویسند و با آزمون و خطا در این پست مهم و کلیدی کار یاد می گیرند، عده ای هم در این میان برای خود میان داری می کنند. من البته ادبیات جناب حاج بابایی را در این گفت و گو نمی پسندم.خیلی راحت می شد بدون حواشی، با عدد و رقم به دفاع از عملکر خود می پرداختند و اشتباهات احتمالی را صمیمانه می پذیرفتند.خیلی راحت می شد می پذیرفتند که می توانستند تعامل بهتری با تشکل های معلمی داشته باشند. --------ادامه
پاسخ + +16 -2 --
رضا نهضت 1394/11/19 - 02:40
به هر حال فکر می کنم که دوستان تردید نداشته باشند که عملکر بد جناب فانی، در محموع جای دفاع ندارد.اگر فانی وزیر مقتدری بود، قطعا اشتباهات احتمالی حاج بابایی به خوبی نمودار می شد، اما چه می توان کرد که جضرت فانی حتی توانایی کنترل منصوبان و منسوبان خود را ندارد.اوضاع وزارت خانه را خوب است از دوستان ستادی بپرسید.واقعا جای تاسف است.امید که بعد از مجلس رییس جمهور عزیز، فکری اساسی برای آموزش و پرورش نمایند.حیف است تلاش های فراوان دولت در زمینه سیاست خارجی و بهداشت و اقتصاد، با عملکرد بد در حوزه آموزش و پرورش زیر سوال برود
پاسخ + 0 0 --
ناشناس 1394/11/19 - 10:02
ببین هنوز سیاسی کاری میکنی... حرف حق رو هم نمیخوای بپذیری...اینکه به نفع حاجی بابایی تموم شده چرا ناراحت میشی؟ کار کرده..داره دفاع میکنه...من موندم چرا از دفاع مشروع یه نفر از عملکردش شما ناراحتین..انتظار دارین که بیان و سخن معلم ایشونو بکویه و شما خوشحال شی...
ماشالله سیاست بازی کورتون کرده
پاسخ + 0 0 --
رضا نهضت 1394/11/19 - 10:37
شما از کجا فهمیدید من ناراحت شذم؟این که گفتم این گفت و گو در نهایت به نفع وی تمام شده است نشانه ناراحتی است؟ عحیب استدلالی دارید ناشناس جان.
پاسخ + 0 -1 --
س 1394/11/19 - 08:39
سلام
پاسخ + +4 -4 --
سخن معلم 1394/11/19 - 08:59
جناب نهضت
سلام
ضمن تشکر از نظر شما .
همان گونه که قبلا نیز گفته شد هدف ما از این گفت و گو نقد عملکرد و نیز جریان های موجود در آموزش و پرورش است .
انتظار می رود دوستان از حد کامنت فراتر رفته و در مورد موضوعات مختلف مطروحه به صورت کارشناسی وارد شوند .
باید آموزش و پرورش در این حدود 4 دهه آسیب شناسی و کالبد شکافی شود و از همه دوستان و دلسوزان و نیز جناب نهضت دعوت می شود در این زمینه فعال تر باشند .
پایدار باشدی .
پاسخ + +9 0 --
فرهنگی 1394/11/19 - 16:22
پس لطفا از آقای فانی هم دعوت کنید ببینیم ایشان از آسیب شناسی و کالبد شکافی آموزش و پرورش چه می دانند . چرا از بین وزیران سابق و موجود فقط حاجی بابایی ؟ دل فرهنگیان از عملکرد آقای فانی خون است . لطفا از ایشان نیز دعوت کنید که نظرات کارشناسی شده شان ! را بفهمیم و پاسخگوی سوالات مان باشند .
پاسخ + +8 0 --
ناشناس 1394/11/19 - 17:32
...واقعا اگر درست باشه که الان در امد دولت دو برابر نسبت به دولت قبل افزایش داشته و اینطور حق و حقوق ناچیز معلمان را نمی دهند و فقط 12 درصد هم می خواهند اضافه کنند ..نتیجه می گیریم دولت تدبیر و امید فقط برای بیچاره کردن معلمان برنامه داره وبقیه حرف ها تعارفی بیش نیست
پاسخ + +5 -1 --
ناشناس 1394/11/19 - 18:33
اقای پورسلیمان این گفت و گوی سخن معلم زمانی جالب و خواندنی می شد که فانی و حاجی بابایی را رودرروی هم قرار میدادید و سوالات پرسیده میشد. به امید آنکه اینچنین روزی را از سخن معلم و تیمش ببینیم.ان شاالله
پاسخ + 0 0 --
حمید بازنشسته 1394/11/23 - 10:59
حاجی بابایی عزیز معلمان است
پاسخ + +1 0 --
ناشناس 1394/12/15 - 19:33
وزارت آموزش و پرورش مهمترین ارکان پیشرفت کشور است و نه فقط وزیر بلکه همه مسئولین ارشد آن بایستی جزو نخبه ها و خبره ها باشند، پس از آقای نجفی با آقای حاج بابایی دلگرم شده بودیم اما حیف و صد حیف که با رفتن ایشون دوباره این وزارت خانه مظلوم برگشت به حالت قبل، من فرهنگی بد کسی را نمیخواهم امیدوارم آقای فانی پشت میزی بنشینند جز این وزارت خانه حساس

نظر شما

صدای معلم، صدای شما

با ارائه نظرات، فرهنگ گفت‌وگو و تفکر نقادی را نهادینه کنیم.

نظرسنجی

آیا ملاقات های مردمی وزیر آموزش و پرورش دولت سیزدهم در کم کردن شکاف میان اداره و مدرسه و جلب اعتماد معلمان تاثیری دارد ؟

خیلی زیاد - 12.1%
زیاد - 3%
تا حدودی - 8.5%
تاثیری ندارد - 10.8%
نوعی عوام فریبی و سرکار گذاشتن معلمان است - 65.6%

مجموع آرا: 305

دیدگــاه

تبلیغات در صدای معلم

درخواست همیاری صدای معلم

راهنمای ارسال مطلب برای صدای معلم

کالای ورزشی معلم

تلگرام صدای معلم

صدای معلم پایگاه خبری تحلیلی معلمان ایران

تلگرام صدای معلم

Sport

تبلیغات در صدای معلم

تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به صدای معلم - اخبار فرهنگیان، معلمان و آموزش پرورش بوده و استفاده از مطالب با ذکر منبع بلا مانع است.
طراحی و تولید: رامندسرور