صدای معلم - اخبار فرهنگیان، معلمان و آموزش پرورش

«سخنان معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش در مورد گروه های آموزشی هم اغراق آمیز و دور از واقعیت است !»

چرا " آیین نامه گروه های آموزشی و تربیتی " پس از گذشت 8 سال اجرا نمی شود ؟

صدای معلم گزارش می کند ؛

گروه گزارش/

پرسش صدای معلم از دلیل اجرا نشدن آیین نامه گروه های آموزشی و تربیتی پس از گذشت 8 سال از ابلاغ آن

در دولت پیشین ؛ « صدای معلم » گزارش های متعدد و مستندی را در نقد عملکرد و جایگاه « گروه های آموزشی » منتشر کرد اما متاسفانه هیچ فرد و مقامی در مورد وضعیت پاسخ گو نبود .

جمعه 11 بهمن 1398 ؛ « صدای معلم » در گزارش خود با عنوان « سرانجام و پس از گذشت 4 سال ؛ شیوه نامه ی اجرایی " آیین نامه گروه های آموزشی و تربیتی " ابلاغ گردید ! » نوشت : ( این جا )

« سرانجام و پس از گذشت حدود 4 سال از مصوبه شورای عالی آموزش و پرورش به شماره 914 و تاریخ   29 / 4 / 1394  با عنوان « آیین نامه گروه های آموزشی و تربیتی » که به تایید ریاست جمهوری اسلامی و رئیس شورای عالی آموزش و پرورش رسیده است ؛ « محسن حاجی میرزایی » وزیر آموزش و پرورش شیوه نامه ی اجرایی این مصوبه را به ادارات کل آموزش‌ و پرورش استان‌ها ابلاغ کرد » .

پرسش صدای معلم از دلیل اجرا نشدن آیین نامه گروه های آموزشی و تربیتی پس از گذشت 8 سال از ابلاغ آن

در این گزارش آمده بود :

« حرکت از انتصابی بودن سرگروه های آموزشی و غیرپاسخ گو بودن به روش های انتخابی و ارجاع به افکار عمومی گامی است مهم .

« صدای معلم » بارها و در گزارش های متعدد خود و نیز نشست های رسانه ای با وزرای آموزش و پرورش پیشین از عدم اجرای آیین نامه گروه های آموزشی - تربیتی و نیز فقدان شیوه نامه برای اجرای آن انتقاد کرده بود . آیا سرگروه ها به وظایف خود آشنا هستند و دید علمی نسبت به مسایل دارند و از اقتدار و اختیارات لازم برای ایجاد تغییرات و بهبود شرایط و ایجاد فضایی علمی برخوردار هستند؟

اما ؛

به نظر می رسد آن چه در این شیوه نامه مهم تر است ؛ نقش گروه های آموزشی در تعیین محتوای آموزش ضمن خدمت معلمان است که تاکنون مغفول مانده است .

این که این نظارت تا چه میزان ضمانت اجرایی داشته و سایر بخش های وزارت آموزش و پرورش ملزم به اجرای آن ها و مصوبات گروه های آموزشی هستند ؛ زمان مشخص خواهد کرد .

مشارکت تعریف شده در طراحی، تدوین، اجرا و ارزشیابی از برنامه‌های درسی و تربیتی خیلی شفاف ، علمی و حتی عملیاتی نیست و این در حالی است که در سایر نظام های آموزشی توسعه یافته ، نقش معلمان در این بخش پر رنگ بوده و از آزادی عملا قابل قبولی در حوزه تعیین محتوای برنامه های درسی برخوردارند .

پرسش صدای معلم از دلیل اجرا نشدن آیین نامه گروه های آموزشی و تربیتی پس از گذشت 8 سال از ابلاغ آن

و اما پرسش مهم « صدای معلم » در مورد این شیوه نامه آن است که همچنان نقش گروه های آموزشی در کارگروه های ممیزی رتبه بندی معلمان در سطح مناطق ، ادارات کل  و ستاد تعریف نشده باقی مانده است .

همچنین در این شیوه نامه و نیز آیین نامه گروه های آموزشی - تربیتی هیچ گونه اشاره ای به « سازمان نظام معلمی »  و نقش آن به عنوان یک " ارزیاب مهم " نشده است و این یکی از اشکالات مهم و راهبردی آن است » .

اما یک سال پیش از ابلاغ این آیین نامه ؛ « صدای معلم » در یادداشتی با عنوان « گروه های آموزشی در بوته نقد » به قلم آقای « علیرضا طالب زاده » پرسش های زیر مطرح شده بودند : ( این جا )

« پرسش اساسی این است که آیا گروه های آموزشی هم به سرنوشت طرح هایی مانند طرح کاد، طرح امین، طرح تحول بنیادین آموزش و پرورش، طرح سبّاح، طرح هوشمندسازی مدارس، مدارس قرآنی و... دچار شده است؟

پرسش صدای معلم از دلیل اجرا نشدن آیین نامه گروه های آموزشی و تربیتی پس از گذشت 8 سال از ابلاغ آن

قبل از ورود به بحث هنگام بررسی عملکرد گروه های آموزشی و سرگروه ها ممکن است سوال های زیر به ذهن خطور کند:

1- آیا گروه های آموزشی محلی برای فرار از تدریس و نوعی حیاط خلوت برای عده ای خاص می باشد؟

2- دیدگاه معلمان درباره گروه های آموزشی چیست و تا چه حد گروه های آموزشی را جدی می گیرند؟

3- چرا بعضی معلمها به گروه های آموزشی و سرگروه های دروس به دیده تردید می نگرند و نظر مثبتی درباره آنها ندارند؟

4-چرا سالهاست افرادی به عنوان سرگروه در گروه های آموزشی ماندگار شده اند؟

5- آیا سرگروه ها به وظایف خود آشنا هستند و دید علمی نسبت به مسایل دارند و از اقتدار و اختیارات لازم برای ایجاد تغییرات و بهبود شرایط و ایجاد فضایی علمی برخوردار هستند؟

پرسش صدای معلم از دلیل اجرا نشدن آیین نامه گروه های آموزشی و تربیتی پس از گذشت 8 سال از ابلاغ آن

6-  آیا گروه های آموزشی محلی برای اختلاط و استراحت و فرجه ای برای انجام کارهای شخصی مانند ادامه تحصیل، تکمیل ساختمان یا واریز قبض آب و برق و قسط وام می باشد؟

7- سرگروه ها چگونه انتخاب می شوند؟ آیا عوامل سیاسی، حراستی، گزینشی و روابط در انتخاب آنها دخیل است؟ و آیا سرگروه ها واقعاً جزو بهترین ها هستند؟

8- آیا کار سرگروه ها تنها بازدید از کلاس ها، بررسی دفترهای کلاسی دبیران، بازبینی درصدی از اوراق امتحانی و مچ گیری می باشد؟

9-  آیا سرگروه ها توانسته اند خود را به عنوان پشتیبان و کمک دهنده به معلمان معرفی کنند، آنها را زیر چتر حمایتی خود گرفته و آموزش های لازم را به آنها منتقل کرده، نیازهای علمی آنها را رفع کرده و به سوالات تخصصی آنها جواب دهند؟

10- آیا سرگروه ها توانسته اند رشد حرفه ای معلمان و مهارت های علمی و تخصصی آنها را ارتقا بخشیده و دانش آنها را به روز کرده و ارتباط مؤثر و مستمری با آنها برقرار کنند؟ آیا وزارت آموزش و پرورش از انتخابی شدن سرگروه ها ترسی دارد ؟

11- دبیرخانه های راهبردی دروس (دوره متوسطه) و پایگاه های کیفیت بخشی به فرآیند آموزش دروس (دوره راهنمایی تحصیلی) در این بین چه نقشی بازی می کند؟ آیا این تشکیلات توانسته اند ارتباط موثری با گروه های آموزشی و سرگروه های درسی در استان ها و مناطق آموزشی کشور برقرار کرده و شبکه ای موثر ایجاد کنند؟

12- آیا انجمن های علمی معلمان توانسته است ارتباط و همکاری مؤثر و مفیدی با گروه های آموزشی داشته باشد یا عملاً رقیب و مزاحم آنها قلمداد می شوند؟ »

در پایان این یادداشت تحلیلی و تفصیلی به راه حل و ارائه برخی راهکارها پرداخته شده بود .

به نظر می رسد پس از گذشت سال ها هنوز تغییر معنادار و قابل توجهی در این زمینه رخ نداده اما مسئولان در حال بزرگ نمایی و ارائه اطلاعات خلاف واقع در این حوزه هستند که گشایشی در حل مساله ایجاد نمی کند .

پرسش صدای معلم از دلیل اجرا نشدن آیین نامه گروه های آموزشی و تربیتی پس از گذشت 8 سال از ابلاغ آن

معاون آموزش متوسطه در اجلاس سرگروه های آموزشی استان خراسان رضوی چنین عنوان می کند : ( این جا )

« سرگروه های آموزشی به عنوان دیده بان آموزش و قلب تپنده سیستم آموزشی هستند که در راستای ارتقای کیفیت آموزش و نقش آفرینی معلمان نقش ویژه ای دارند.

نقش تربیتی معلم است که می تواند بر ابعاد شخصیتی دانش آموز اثر بگذارد، پس تقویت نقش مربی بودن یک معلم، وظیفه ای بسیار مهم است که این امر مسئولیت سرگروه های آموزشی را پررنگ تر می کند .... »

نخستین و مهم ترین پرسش « صدای معلم » از ایشان همچون سابق آن است که چرا « آیین نامه گروه های آموزشی و تربیتی » اجرا  نمی شود ؟

آیا محمدمهدی کاظمی می تواند حداقل به پرسش هایی که در « صدای معلم » مطرح شده اند ؛ پاسخ اقناع گرایانه ای ارائه کند ؟

پرسش مشخص و شفاف این رسانه ی مستقل و منتقد در حوزه ی عمومی آموزش ایران آن است که مصادیق نقش آفرینی معلمان در قالب گروه های آموزشی چه هستند ؟

آیا وزارت آموزش و پرورش از انتخابی شدن سرگروه ها ترسی دارد ؟

آیا معاون آموزش متوسطه که گروه های آموزشی را دیده بان آموزش و قلب تپنده سیستم آموزشی را می داند می تواند نقش این گروه ها را در « رشد حرفه ای معلمان » و « نظارت بر عملکرد حرفه‌ای معلمان » به صورت شفاف و مستند اثبات کند ؟

این دور تسلسل شعار دادن و نمایش های تکراری و بی حاصل تا کی و تا کجا ادامه پیدا خواهد کرد .

پایان گزارش/


ارسال مطلب برای صدای معلم

این آدرس ایمیل توسط spambots حفاظت می شود. برای دیدن شما نیاز به جاوا اسکریپت دارید

پرسش صدای معلم از دلیل اجرا نشدن آیین نامه گروه های آموزشی و تربیتی پس از گذشت 8 سال از ابلاغ آن

سه شنبه, 28 آذر 1402 17:47 خوانده شده: 296 دفعه چاپ

نظرات بینندگان  

پاسخ + +1 0 --
ناشناس 1402/09/29 - 13:22
درنظام قدیم آموزش، همراه کتاب درسی، کتاب روش تدریس هم برای معلمان آن زمان چاپ می شدوبسیاردرکیفیت تدریس اثرگذاربودامادرحال حاضرضمن اینکه دیده می شودمطالب درسی بسیاربه هم ریخته ونامفهوم وگنگ، درکتابها گنجانده شده ،گروههای باصطلاح آموزشی عملاهیچ تاثیری درکیفیت مطلوب تدریس معلمان ندارند.این باصطلاح نظام جدیدآموزش کاملاغیراستانداردوبی برنامه ومطالعه وبی حساب وکتاب بناگذاشته شده درنتیجه معلم و دانش آموزدرفهماندن وفهمیدن بامشکل مواجه هستند.
پاسخ + 0 0 --
معلم 1402/10/01 - 09:00
با سلام تمام صحبتهای شما درست است گروه ها محلی برای افرادی شده که نمی خواهند تدریس کنند ضمن خدمتی در مناطق انجام نمی شود هیچ وسایل کمک اموزشی تهیه نمی شود اصلا تکنولوژی اموزشی مفهومی ندارد اصلا به تعداد دبیران کامپیوتر دارند سر گروه ها را خودکارشناس گروه انتخاب می کنند در حالی که معلمین ان رشته انتخاب کنند .
پاسخ + 0 0 --
A 1402/10/03 - 22:15
بحث سرگروه ها و سرگروه های آموزشی بحثی عالی و کاربردی است. امید آن بالایی ها جواب هایی قانع کننده حداقل برای نحوه انتخاب سرگروه ها داشته باشند.
چرا باید سیستم اینقدر از محبوبیت علمی و عمومی و داشتن وجهه اجتماعی خوب و قدرت مطالبه گری یک معلم هراس داشته باشد که اجازه ندهد این معلم را معلمان در یک انتخابات آزاد به عنوان سرگروه انتخاب کنند. چرا همیشه باید آقای یا خانم چوخ بختیار توسط اداره منصوب بشه.
آخر این درد را با کی در میان بزاریم که: بابا سرگروهی اگر در مسیر درستش قرار بگیرد به غیر زحمت و تلاش و شبانه روزی و عشق و علاقه چیزی ندارد. آخر سرگروهی چه امتیازی دارد که اجازه نمی دهند در ابتدایی ترین شکل خود انجام گیرد. مگر این چه پستی است که رییس اداره دستور مستقیم میده که فلانی نباید سرگروه شود.
پاسخ + 0 0 --
A 1402/10/03 - 22:21
هفته قبل به معاون آموزشی اداره گوشزد کردم که آقای ... سرگروه های دروس دیگه دارن فسیل میشن سالهاست که یک کار تکراری و فیکس را انجام میدن و اسمش هم را می زارند تجربه. به دیگران هم فرصت دهید. شاید چیز بهتری برای عرضه دارند. برای یک بار هم شده بزارین به هر قیمتی شده حداقل ۵۰ درصد معلمان یک درس را جمع کنیم و سر سوزنی دموکراسی تمرین کنیم و یک انتخابات برای انتخاب سرگروهی برگزار کنیم.
پاسخ + 0 0 --
A 1402/10/03 - 22:28
آیا وزارت آموزش و پرورش از انتخابی شدن سرگروه ها ترسی دارد ؟
با سپاس از این سوال هوشمندانه!
فکر کنم من جوابش را بدانم:
به ضرس قاطع و با اطمینان صدرصد می تونم بگم که آری وزارت از انتخابات واهمه شدید دارد و با تمام قدرت اجازه نخواهد داد که ۳۰ معلم فیزیک از بین خود یه نماینده انتخاب و به اداره معرفی کند و با صدای بلند اعلام کنه که مثلا آقای عبدی صدا و ندا و نماینده ما در درس فیزیک است. اصلا مگه کل نظام از انتخابات و رفراندم هراس ندارد؟ این وزارتخانه هم زیرمجموعه آنهاست.
پاسخ + 0 0 --
Azeri 1402/10/04 - 15:26
سالها قبل همین آقای احمد محمودزاده که الان معاون وزیر و رئیس سازمان مدارس و مراکز غیردولتی و توسعه مشارکت‌های مردمی وزارت آموزش و پرورش است رییس ستاد انتخابات احمدی نژاد در استان آذربایجان غربی بود و بعد شد مدیر کل آ-و-پ استان آذربایجان غربی و بعد مدیرکل استان اردبیل. بحثی ندارم که اون موقع جوان کم سن و سالی بود که شک داشتم که اصلا سر کلاس درس رفته یا نه. در اوایل مدیریتشان در آموزش و پرورش آذربایجان غربی جلسه ای داشتند با روسای انجمن های علمی-آموزشی دروس. نکته جالب در جلسه این بود که تنها فوبیا و دغدغه ایشان این بود که معلمان اعضای انجمن های استان جلسه ای برگزار کنند یا میتینگی تشکیل دهند و مشکلاتشان را مطرح کنند یا انتخاباتی برای تعیین رییس یک انجمن برگزار شود. در این جلسه ایشان تاکید اکید داشتند که در جلسات موضوعات غیردرسی و انتقاد و نظر مطرح نشود. البته کمی بعد انجمن ها را عملا غیرفعال کردند و به تبعیت از رییس بزرگشان احمدی نژاد بلایی سر NGO ها آوردند که آنورش پیدا نبود و البته تا الان هم ادامه دارد.
پاسخ + 0 0 --
Azeri 1402/10/04 - 15:27
لذا بحث کردن و مطرح کردن انتخابات یا حتی مینی یا میکرو انتخاباتی مانند تعیین سرگروه ها برای روسای آموزش و پرورش مناطق و استان ها که توسط آن بالایی ها مخصوصا نمایندگان مجلس رو صندلی هایشان نشان شده اند مانند نشان دادن آهن به جن است. مخصوصا الان که در آستانه انتخابات مجلس هستیم به هیچ وجه اجازه کوچک ترین شکاف یا روزنه ای برای انتخاب کسی که با آنها زاویه 5 درجه داره داده نخواهد شد چرا که بحث مرگ و زندگی نمایندگان در میان است! مهره چینی ها از خیلی وقت قبل شروع شده و ....
در راستای همین ترند پاک کردن آموزش و پروش از وجود عناصر نامطلوب مانند من و شما! یه روش هم بازنشستگی اجباری همکاران با وجود نیاز شدید به معلم بود ....
لذا برداشت من این است که همان سرگروه های فسیل شده و خودی به حیات معنوی و طیبه خود در گروه های آموزشی ادامه خواهند داد ...
پاسخ + 0 0 --
ALIREZA 1402/10/04 - 15:33
آیا تا حالا سرگروهی را دیده اید که به عنوان Relief/substitute teacher در منطقه ای عمل کنه؟ یعنی فرضا امروز دو ساعت معلم تاریخ سرما خورده و نتوانسته در کلاس حضور یابد و سرگروه درس تاریخ به جای ایشان به کلاس رفته. هم فال است و هم تماشا! یعنی به جای اینکه برای مچ گیری سرزده وارد کلاس معلم تاریخ بشویم سرگروه هم نحوه عملکرد معلم را ارزیابی می کند هم دانش آموز بی معلم نمی ماند و هم تنوعی در کلاس درس ایجاد می شود وووو
پاسخ + 0 0 --
A 1402/10/04 - 18:02
در آیین نامه گروه های آموزشی مرحله تایید که بی شباهت به شورای نگهبان نیست گنجانده شده است. یک مسیر ساده را شخم زده و سنگلاخی کرده اند با موانع بی شمار. یعنی باز هم اونی را که دلمان می خواهد گزینش می کنیم.
پاسخ + 0 0 --
ناشناس 1402/10/08 - 23:12
واقعا مزخرف تر و بیهوده تر از این جلسات گروه های آموزشی با معلمان در کلاس های درب و داغون که اسمش را می گذارند «کارگاه تخصصی» یا نشست نیست. واقعا چه اطلاعات مفیدی به معلمان در این جلسات داده می شود؟
پاسخ + 0 0 --
ناشناس 1402/10/09 - 11:01
باآیاتی چندازکلام ا...مجیدشروع می شودوسپس بااشاره به "فرموده سران کشور"مطالبی گفته می شودوختم کلام.

نظر شما

صدای معلم، صدای شما

با ارائه نظرات، فرهنگ گفت‌وگو و تفکر نقادی را نهادینه کنیم.

نظرسنجی

آیا ملاقات های مردمی وزیر آموزش و پرورش دولت سیزدهم در کم کردن شکاف میان اداره و مدرسه و جلب اعتماد معلمان تاثیری دارد ؟

خیلی زیاد - 12.1%
زیاد - 3%
تا حدودی - 8.5%
تاثیری ندارد - 10.8%
نوعی عوام فریبی و سرکار گذاشتن معلمان است - 65.6%

مجموع آرا: 305

دیدگــاه

تبلیغات در صدای معلم

درخواست همیاری صدای معلم

راهنمای ارسال مطلب برای صدای معلم

کالای ورزشی معلم

تلگرام صدای معلم

صدای معلم پایگاه خبری تحلیلی معلمان ایران

تلگرام صدای معلم

Sport

تبلیغات در صدای معلم

تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به صدای معلم - اخبار فرهنگیان، معلمان و آموزش پرورش بوده و استفاده از مطالب با ذکر منبع بلا مانع است.
طراحی و تولید: رامندسرور