صدای معلم - اخبار فرهنگیان، معلمان و آموزش پرورش

« این اعضا با چه برنامه و نقشه ی راهی ، راهی صندوق ذخیره فرهنگیان شدند ؟ »

سکوت " اعضای منتخب فرهنگیان " در " صندوق ذخیره فرهنگیان " پس از 3 سال شکست ؟!

صدای معلم گزارش می کند ؛

گروه گزارش/

 گزارش صدای معلم از سکوت سه ساله اعضای منتخب صندوق ذخیره فرهنگیان

پس از گذشت حدود سه سال از برگزاری نخستین انتخابات در صندوق ذخیره فرهنگیان که در زمان وزارت محمد بطحایی برای تعیین دو نفر در « هیات امنا » و یک نفر « بازرس » با تبلیغات فراوان برگزار شد ؛ این سه نفر سکوت و انفعال خویش را شکسته و در رسانه ها به ذکر مطالبی در مورد این صندوق پرداخته اند .

پیشنهاد تعیین « بازرس » برای صندوق ذخیره فرهنگیان نخستین بار توسط « مدیر صدای معلم » در نشستی که  تشکل های فرهنگیان در دی ماه سال 1392 با مدیر عامل صندوق ذخیره فرهنگیان وقت ( شهاب الدین غندالی ) برگزار کردند ارائه گردید .( این جا )

« علی پورسلیمان » مدیر صدای معلم در این نشست چنین بیان کرد :

« این موسسه اقتصادی با این تعداد عضو و سرمایه ، فاقد رکنی به نام " بازرس " است !

در آن جلسه ، به ایشان پیشنهاد دادم که در صورت امکان ، از میان سهام داران صندوق ، حداقل 3 نفر به عنوان بازرس انتخاب شوند.

گزارش صدای معلم از سکوت سه ساله اعضای منتخب صندوق ذخیره فرهنگیان

مکانیسم آن هم به این صورت است که از میان نمایندگان معلمان در مدارس که عضو این صندوق هستند دعوت شوند .

نمایندگان معلمان در هر استان در یک سیستم از پایین به بالا که قاعده هرم در مدرسه است انتخاب شده و سرانجام در مجمع کشوری و پس از انتخابات آن سه نفر بازرس تعیین می شوند و برای آن که  تمام این ساز و کار  دولتی نباشد ، تشکل های معلمان و نهادهای مدنی آموزش و پرورش بر این پروسه نظرات خواهند داشت ... " پرسش این است که آیا مصوبات هیات امنا " محرمانه " بوده و یا آن که منعی برای انتشار آن ها وجود داشته است ؟

اما پاسخ مدیر عامل وقت به این پرسش چنین بود :

" نظارت سهامداران در بخش خصوصي ميسر نيست و هميشه مديريت با سهامداران عمده (كلان) است چراكه آنها سودآوري ايجاد مي‌كنند.

سهامداران صندوق ذخيره، 760 هزار نفر هستند و اگر بخواهيم آن را ايجاد كنيم مثل «تعاوني مصرف فرهنگيان» مي‌شود و چنين چيزي عملي نيست. به گفته او سازوكار انتخابي در صندوق ممكن نيست. در اين موسسه، سهامداران تقريبا نزديك به هم هستند و درآن صورت، مديريت به لحاظ اقتصادي دچار خطر مي‌شود. سهامداران بايد از من بخواهند، حتي سازمان بازرسي هم نمي‌تواند در آن دخالت كند. غندالي تاكيد دارد مديريت در صندوق خصوصي است اما با رابط به دولت وصل شده است ... "

این سخنان فردی بود که در سمت مدیر عامل یک موسسه اقتصادی بزرگ کشور یکی از بزرگ ترین اختلاس های مالی در زمان مدیریت وی رخ داد .

سرانجام ؛ مرحله دوم انتخابات صندوق ذخیره فرهنگیان بعداز ظهر روز دوشنبه ۲۴ اردیبهشت ۱۳۹۷ به پایان رسید و « لیلا نظر پور » با ۲۴ رای، « امین الله سالاری » با ۲۳ رای به عنوان نماینده فرهنگیان در هیأت امنا و « محسن مسعودی » با ۲۱ رای به عنوان بازرس، برای مدت چهار سال راهی صندوق ذخیره فرهنگیان شدند.

گزارش صدای معلم از سکوت سه ساله اعضای منتخب صندوق ذخیره فرهنگیان

« صدای معلم » در این مدت در گزارش های و یادداشت های متعددی از سکوت و انفعال این سه عضو منتخب در صندوق ذخیره فرهنگیان انتقاد کرد .

این رسانه در 4 اردیبهشت 1399 در گزارشی نوشت : ( این جا )

« جلسه هیات امنای صندوق ذخیره فرهنگیان در یکم اردیبهشت ماه 99 در وزارت آموزش و پرورش برگزار گردید . پیشنهاد تعیین « بازرس » برای صندوق ذخیره فرهنگیان نخستین بار توسط « مدیر صدای معلم » در نشستی که  تشکل های فرهنگیان در دی ماه سال 1392 با مدیر عامل صندوق ذخیره فرهنگیان وقت ( شهاب الدین غندالی ) برگزار کردند ارائه گردید

تنها چیزی که در پرتال قابل رویت است انتشار 18 عکس از این نشست است بدون هیچ گونه توضیحی . ( این جا )

مطابق معمول ، رسانه ها نیز به این نشست ها دعوت نمی شوند و البته وزارت آموزش و پرورش به بهانه " کرونا " بیش از 2 ماه است که نشست های رسانه ای با خبرنگاران را تعطیل کرده است اما نشست های ستادی این وزارتخانه با رعایت ظاهر پروتکل های بهداشتی در جریان است .

علی رغم اعتراض « صدای معلم » به عنوان تنها رسانه منتقد این تصمیم تاکنون پاسخی به این مطالبه داده نشده است .

آن گونه که تصاویر بر می آید اعضای هیات امنا به اتفاق وزیر آموزش و پرورش در این نشست حضور دارند اما سه نفر اعضای انتخابی ( 2 نفر عضو هیات امنا و یک نفر بازرس افتخاری ) این صندوق از طریق ویدئو کنفرانس با این جلسه در ارتباط هستند .

این 3 نفر که با حمایت مجمع فرهنگیان ایران اسلامی و البته با مشارکت کم تر از 23 درصدی فرهنگیان در انتخابات صندوق ذخیره فرهنگیان به آن جا راه یافته اند ؛ تاکنون گزارش مدون و شفافی از عملکرد 2 ساله خویش به معلمان ارائه نکرده اند . ( در آن انتخابات از 88 هزار فرهنگی فقط 180 هزار نفر مشارکت داشتند . )

« صدای معلم » پیش تر در گزارشی تحلیلی از موضاع سازمان برنامه و بودجه در مورد صندوق ذخیره فرهنگیان انتقاد کرد . ( این جا )

این رسانه نوشت :

" پرسش « صدای معلم » از مسئولان سازمان برنامه و بودجه آن است که چرا دولت  تنظيم کننده ي لايحه برنامه پنجم توسعه تبصره 63 قانون برنامه دوم را در اين لايحه ناديده گرفته است ؟

چرا سازمان برنامه و بودجه که به طور منطقی باید پیرو و بسط دهنده سیاست های دولت باشد به رأي ۱۵ دی ۹۷ از دیوان عدالت اداري اعتراض کرده است ؟ مگر نه آن که دیوان عدالت اداری به  نفع معلمان عضو صندوق ذخیره فرهنگیان و اجرای قانون رای داده است ؟

حال پرسش ما این است که صحبت های آقای جهانگیری در مورد صندوق ذخیره فرهنگیان را باید پذیرفت و یا عملکرد سازمان برنامه و بودجه را ؟

رئیس جمهور لایحه "شفافیت" مصوبه هیات وزیران به تاریخ 25 / 2 / 1398  را در تاریخ  1 / 4 / 1398  به مجلس تقدیم کرده است.

گزارش صدای معلم از سکوت سه ساله اعضای منتخب صندوق ذخیره فرهنگیان

در این لایحه واژه شفافیت به صورت زیر تعریف گردیده است:

" وضعیتی که در آن اطلاعات، صلاحیت ها، رفتارها و عملکرد های موسسات مشمول در زمان مناسب و با کیفیت مناسب در معرض دسترسی و استفاده اشخاص ذینفع یا عموم مردم یا مراجع نظارتی قرار می گیرد."

لایحه شفافیت در دو سطح تکالیف عام و اختصاصی مهمترین حوزه‏‌های شفافیت را مورد توجه قرار داده که در سه دسته «شفافیت وظایف، اختیارات، مأموریت‏‌ها و صلاحیت‌‏ها»، «شفافیت فرآیند‌های سازمانی» و «شفافیت اطلاعات سازمانی» تقسیم‌بندی شده است. "

انتظار می رود مسئولان سازمان برنامه و بودجه و نیز وزیر آموزش و پرورش و شورای معاونین اش  به ویژه معاون برنامه ریزی و توسعه منابع در این مورد مواضع شفاف خود را اعلام کنند . "

واکنش هیات امنا و هیات مدیره صندوق ذخیره فرهنگیان تاکنون در این مورد شفاف نبوده است .

« صدای معلم » در 23 فروردین  1399 در گزارشی از نامه ی جمعی از هنرمندان و سینماگران برای آزادی " محمد امامی " متهم اختلاس از بانک سرمایه و صندوق ذخیره فرهنگیان خبر داد و نوشت : ( این جا )

گزارش صدای معلم از سکوت سه ساله اعضای منتخب صندوق ذخیره فرهنگیان

" پرسش « صدای معلم » از امضاکنندگان این نامه آن است که از کیسه چه کسی و یا کسانی برای خودشان و این گونه دست و دلبازانه هزینه می کنند ؟

این رسانه ضمن سپاسگزاری از مواضع مسئولانه و مطالبه گرانه خانم حکمت در این موارد ، از مسئولان وزارت آموزش و پرورش به ویژه " صندوق ذخیره فرهنگیان " می خواهد تا ضمن شفاف سازی و توضیح در این مواردی که گزارش به آن اشاره کرده است پی گیر حقوق و مطالبات قانونی معلمان در این صندوق باشند .

همچنین از نمایندگان مجلس و نیز قوه قضائیه انتظار می رود تا ضمن درک دغدغه معلمان و بر اساس " قانون " رفتار نمایند . "

واکنش مسئولان صندوق ذخیره فرهنگیان و 3 نفر اعضای انتخابی فرهنگیان در این مورد نیز تاکنون سکوت بوده است . »

بهرام پارسایی نماینده پیشین مجلس در تذکری که به آقای بطحایی وزیر پیشین آموزش و پرورش داشت از عملکرد این سه نفر از اعضای منتخب فرهنگیان انتقاد کرد .

« صدای معلم » در گزارشی به تاریخ 28 اسفند 1398 نوشت : ( این جا )

« بهرام پارسایی » پیش تر در تذکری به وزیر آموزش و پرورش ضمن انتقاد از تعلل وزارت آموزش و پرورش در تشکیل سازمان نظام معلمی در مورد عملکرد صندوق ذخیره فرهنگیان گفته است :

گزارش صدای معلم از سکوت سه ساله اعضای منتخب صندوق ذخیره فرهنگیان

" مورد بعدی درباره به کارگیری فرهنگیان در اداره صندوق ذخیره فرهنگیان است که سهام گذاری اصلی آن این قشر فرهیخته و زحمت کش هستند. علی رغم برگزاری انتخابات برای این مهم ظاهرا فقط جنبه شعاری داشته و لازم است وزیر محترم آموزش و پرورش درباره صندوق ذخیره ارزی توضیحات کاملی به مجلس ارائه دهند  یا اینکه مجلس و نهادهای نظارتی ورود و نظارت خود را در این بخش که انتظار جامعه فرهنگیان است بیشتر داشته باشد ."

امین‌الله سالاری، لیلی نظرپور و محسن مسعودی نمایندگان فرهنگیان در هیات امنای صندوق ذخیره فرهنگیان که در یک سال اخیر در برابر رویدادهای صندوق ذخیره فرهنگیان سکوت کرده اند به اظهارات این نماینده از طریق پرتال وزارت آموزش و پرورش پاسخ داده اند .

« صدای معلم » در یک سال اخیر از عملکرد ضعیف و پرسش برانگیز این نمایندگان انتقاد کرده است .

نکته مهم آن است که این افراد که خود را منتخب معلمان می دانند تاکنون در مورد این انتقادات و پرسش ها سکوت کرده اند .

« صدای معلم »  بارها از این 3 نفر خواسته است اگر نمی توانند کاری انجام دهند و یا اراده ای برای پی گیری امور در جهت احقاق حقوق حقه معلمان و مطالبات قانونی آن ندارند ، بهترین راه " استعفا " و کناره گیری است . "

این 3 نفر  در پرتال وزارت آموزش و پرورش خطاب به آن نماینده مجلس گفته بودند :

« با توجه به تشریفاتی خواندن انتخاب فرهنگیان در هیات امنای صندوق ذخیره، ضمن رد اظهارات مذکور اعلام می‌نماییم انتخاب منتخبان فرهنگی طی یک روند و فرآیند کاملا شفاف صورت گرفته است.

اعضای منتخب برابر اساسنامه صندوق ذخیره فرهنگیان از اختیارات کامل همانند سایر اعضای محترم برخوردار هستند و همچون دیگر اعضا در برنامه‌ریزی‌ها و تصمیم‌گیری‌های موسسه و نظارت بر صندوق برابر مقررات مربوطه، حضوری موثر و فعال دارند، لذا انتظار می‌رود جنابعالی به‌عنوان فردی فرهیخته و منتقد در اعلام‌نظرهایتان منزلت و شأن منتخبان فرهنگیان را در نظر گرفته و در صورت نیاز به توضیح بیشتر نشست مشترکی با آن‌ها برگزار نمایید.

در پایان ضمن تقدیر از دغدغه جنابعالی در خصوص وضعیت اقتصادی فرهنگیان از حضرتعالی و سایر نمایندگان محترم انتظار داریم طرح‌ها و راه کارهای عملی به دور از هیاهوهای سیاسی (با توجه به وظیفه ذاتی‌تان) جهت ارتقاء سطح معیشت ورفاه فرهنگیان ارائه نمایید. »

گزارش صدای معلم از سکوت سه ساله اعضای منتخب صندوق ذخیره فرهنگیان

محسن مسعودي عضو هیات امنای صندوق ذخیره فرهنگیان در یادداشتی در روزنامه اعتماد 25 بهمن می نویسد : ( این جا )

« با توجه به عملكرد صندوق مطالبات فرهنگيان در اين برهه از زمان اين است كه در رابطه با ارزش افزوده دارايي‌هاي صندوق تعيين تكليف شود و عملكرد صندوق در اتاق شيشه‌اي قرار گيرد كه بتوان به راحتي همكاران به اطلاعات مورد نياز خود در اين زمينه دست يابند با توجه به اينكه صندوق مي‌تواند در راستاي رفع مشكلات معيشتي فرهنگيان گام‌هاي موثري را بردارد و اين مهم با حضور فعالانه فرهنگيان بر سرنوشت خود ميسر است. انتظار مي‌رود كه تعداد فرهنگيان عضو در هيات امنا صندوق ذخيره فرهنگيان از سه نفر موجود كه در اقليت به سر مي‌بردند در سال‌هاي آينده بيشتر شود.»

نخستین پرسش « صدای معلم » از این سه منتخب که پس از یک دوره طولانی سکوت خویش را شکسته اند آن است که چرا این اعضا مسائل را از طریق رسانه ها با افکار عمومی در میان نگذاشتند تا حداقل سهمی به اندازه خویش در تشکیل اتاق شیشه ای ایفا کرده باشند و اکنون با کدامین سرمایه و اعتماد اجتماعی می گویند که تعداد منتخبین بیشتر شوند ؟

گزارش صدای معلم از سکوت سه ساله اعضای منتخب صندوق ذخیره فرهنگیان

آیا  دلیل سکوت این اعضا که به گفته خودشان : " برابر اساسنامه صندوق ذخیره فرهنگیان از اختیارات کامل همانند سایر اعضای محترم برخوردار هستند و همچون دیگر اعضا در برنامه‌ریزی‌ها و تصمیم‌گیری‌های موسسه و نظارت بر صندوق برابر مقررات مربوطه، حضوری موثر و فعال دارند" در اقلیت بودن خلاصه می شود ؟

آیا این سه نفر از قبل نمی دانستند که در اقلیت هستند ؟

این اعضا با چه برنامه و نقشه ی راهی ، راهی صندوق ذخیره فرهنگیان شدند ؟ « صدای معلم »  بارها از این 3 نفر خواسته است اگر نمی توانند کاری انجام دهند و یا اراده ای برای پی گیری امور در جهت احقاق حقوق حقه معلمان و مطالبات قانونی آن ندارند ، بهترین راه " استعفا " و کناره گیری است .

ليلا نظرپور، منتخب اول فرهنگيان در اين هيات به «اعتماد» مي‌گويد روند جلسات متوقف شده و نامه‌هاي او از سوي وزير بي‌پاسخ مانده‌اند. ( این جا )

نظر پور می گوید :

« به علاوه ما درخواست وجود شفافيت در كارهاي صندوق را داريم. معلمان ما بايد از تمام مصوبات هيات امنا آگاهي داشته باشند. الان آقاي حاجي ميرزايي نويد خيلي خوبي در مورد صندوق مي‌دهند اما ما اينها را در مصوبات هيات امنا نداشتيم. همين ارزش مالكانه را گفته‌اند كه انجام مي‌شود اما تا چه حدي پيش رفته؟

وی در پاسخ به این پرسش روزنامه اعتماد : « با توجه به اين تجربه‌اي كه درهيات امنا داشتيد و همين حرف‌هايي كه زديد به نظرتان چقدر آموزش و پرورش تنها بنا داشته نمايشي از حضور معلمان در هيات امناي صندوق داشته باشد؟ چقدر مي‌خواهند اين نقش شما به عنوان منتخب معلمان واقعي باشد؟ » چنین پاسخ می دهد :

« نه، نمي‌شود گفت نمايشي است. زماني كه ما انتخاب شديم آقاي بطحايي وزير بود و خيلي سر انتخابات حساس بود. انتخابات با صداقت پيش رفت. بعد هم به ما اختيار تام داده بود. يك بار در جلسه‌اي به ما گفت هر اطلاعاتي كه بخواهيد تا حقوق كاركنان صندوق بايد در اختيارتان قرار بگيرد. اما وقتي يك نفر جايگاهي ندارد سخت است كه اين حالت را حفظ كند. از وقتي كرونا آمده همه‌چيز دچار مشكل شده. با اين همه ما در همين مدت هم براي پيگيري كار معلمان بارها به تهران رفته‌ايم. معلمان آنچه خواسته‌اند را به ما گفته‌اند من هم دو سه نامه به وزير زده‌ام اما هنوز پاسخي داده نشده. »

پرسش این است که آیا مصوبات هیات امنا " محرمانه " بوده و یا آن که منعی برای انتشار آن ها وجود داشته است ؟

آیا این سه نفر که مهر صداقت بر تایید انتخابات زده اند پس از انتخاب شدن هم با فرهنگیان صادق بوده اند ؟

گزارش صدای معلم از سکوت سه ساله اعضای منتخب صندوق ذخیره فرهنگیان

پایان گزارش/


گزارش صدای معلم از سکوت سه ساله اعضای منتخب صندوق ذخیره فرهنگیان

شنبه, 25 بهمن 1399 16:03 خوانده شده: 1145 دفعه چاپ

نظرات بینندگان  

پاسخ + +2 -1 --
ناشناس 1399/11/25 - 19:42
بس است رانت و اختلاس ! شما مگر اعتقادی به مرگ و ورای آن ندارید این جماعت مانند گرگ هستند که برای غنیمت هم شده سعی بر تلف نمودن چند گوسفند داره در صورتی که یکی هم او را بس است. ای جماعت مگر سرمایه صندوق از اعضا نیست چرا به صورت سهام در اختیار خودشان قرار داده نمیشه ماهانه برای صندوق مبلغ گزافی از حساب گوسفندها کم میشه ولی شما سود پایان سال را اگر حساب کنید حتی با دریافتی از حقوقها برابری نمیکند والله از غصه هم بمیریم سزاوار است:::( ماهانه صدو نود میلیارد از حساب 760 هزار به اصطلاح فرهنگی به صندوق سرازیر میشه علی برکت الله )
پاسخ + +5 -1 --
محمد باقر شیبانی 1399/11/25 - 20:33
سلام:
عزیزان فرهنگی عضو صندوق مستحضر باشند به اینکه صندوق ذخیره فرهنگیان یک امر پیچیدهء اقتصادی نیست که نتوان میزان پرداختی و سود دولتی و شرکتهای خریداری شده و خرید املاک و ارزش افزوده و به روز و کلیه سرقفلی ها را محاسبه کرد.امروزه اگر تمام عزیزان متفق القول شوند که کلیهء دارایی های صندوق از منقول و غیر منقول محاسبهء ریالی شود و سهم هر عضو مشخص شود و معادل ریالی آن سهام بورس چه به صورت نمایندگی و چه به صورت مستقیم داده شود امری به جا خواهد بود.دلیل اصلی عدم شفافیت این صندوق شاخ و بال گرفتن بیش از حد در زمینه های مختلف و شرکتهای گوناگون کم بازده و مزایای ناچیزی چون لیزینگ با سهمیه محدود وخرید اقلام و املاک بلاحصر و آمارسازیها است.اگر دقیق محاسبه شود معیشت اعضا 100درصد تضمین خواهد شد.به امید اتحاد و مطالبه گری مجدانه.با سپاس
پاسخ + 0 0 --
gh 1399/11/25 - 22:50
این نمایندگان هم....
پاسخ + +2 0 --
شاکی 1399/11/25 - 23:21
شفافیت!!!!!!!مدیران کل و متولیان این سیستم از گفت و گو می هراسند مبادا شفاف سازی شود...اگر قرار بر شفافیت در آموزش و پرورش بود که این وضعیت سرشار از فساد بر سیستم آموزش و پرورش حاکم نبود!!حتی تشکل های معلمان هم بدنبال شفافیت نیستند...اون سه نفر هم حتی اگر سی نفر بشوند دوباره در بر همان پاشنه می چرخد و یه منفعتی و منافعی برای ایشان ایجاد می شود و منافع عمومی فرهنگیان به دست فراموشی سپرده می شود...همین الان در ادارات کل و ادارات آموزش و پرورش هم در بر همین پاشنه می چرخد!!
پاسخ + 0 0 --
معلم 1399/11/28 - 21:25
این سه نفر که پز منتخب معلمان بودن را می دهند، این همه مدت که ازحضورشان گذشته چرا هیچ گزارشی به افکار عمومی معلمان ندادن
پاسخ + +1 0 --
عضو صندوق 1399/11/28 - 21:27
آیا این به اصطلاح منتخبین هم مانند نمایندگان مجلس که به سال آخر می رسند یادشون می افته که اینجوری شروع به آه و ناله کنند و از شرایط و وضعیت جلسات بنالند
پاسخ + +1 0 --
آموزگار 1399/11/28 - 21:30
ما رو باش فکر می کردیم این ها رو فرستادیم توی هیأت امناء صندوق ذخیره که نه تنها میزان و چگونگی اختلاس های گذشته رو به اطلاع ما برسونن، بلکه با قدرت حق مالکیت ما بر صندوق رو هم تثبیت کنن و به نتیجه برسونن، غافل از اینکه خود این ها رو هم به جلسات راه نمی دادن، اونوقت جیکشون هم درنمیومده
پاسخ + 0 0 --
مریم نادری 1399/11/28 - 22:16
این سه نفر به اصطلاح منتخب معلمان آبروی معلمان را بردند نشان دادند بی خاصیت ترسو هستند تا رفتن ذوب در منافع شخصی شدند .
پاسخ + +1 0 --
محمدی 1399/11/28 - 22:56
این سه تا بی عرضه هستند باید پاسخگو باشند باید به معلمان توضیح دهند اینها افتخار می کنند که نماینده معلمان در صندوق ذخیره هستند در حالیکه به معلمان احترام نمیگذارند و توضیح دهند چه می کنند و چه مشکلاتی دارند.این سه نفر دلسوز معلمان نیستند

نظر شما

صدای معلم، صدای شما

با ارائه نظرات، فرهنگ گفت‌وگو و تفکر نقادی را نهادینه کنیم.

نظرسنجی

آیا ملاقات های مردمی وزیر آموزش و پرورش دولت سیزدهم در کم کردن شکاف میان اداره و مدرسه و جلب اعتماد معلمان تاثیری دارد ؟

خیلی زیاد - 12.1%
زیاد - 3%
تا حدودی - 8.5%
تاثیری ندارد - 10.8%
نوعی عوام فریبی و سرکار گذاشتن معلمان است - 65.6%

مجموع آرا: 305

دیدگــاه

تبلیغات در صدای معلم

درخواست همیاری صدای معلم

راهنمای ارسال مطلب برای صدای معلم

کالای ورزشی معلم

تلگرام صدای معلم

صدای معلم پایگاه خبری تحلیلی معلمان ایران

تلگرام صدای معلم

Sport

تبلیغات در صدای معلم

تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به صدای معلم - اخبار فرهنگیان، معلمان و آموزش پرورش بوده و استفاده از مطالب با ذکر منبع بلا مانع است.
طراحی و تولید: رامندسرور