صدای معلم - اخبار فرهنگیان، معلمان و آموزش پرورش

بیانیه انجمن اسلامی معلمان شهرستان های تهران به مناسبت آغاز سال تحصیلی 1403-1402 :

انتقاد از سیاست خالص سازی در آموزش و پرورش با سخت تر کردن گزینش و افزایش سهم گزینش در پذیرش معلمان

صدای معلم منتشر می کند ؛

گروه تشکل ها/

به مناسبت آغاز سال تحصیلی جدید ؛ انجمن اسلامی معلمان شهرستان های تهران از تشکل های فرهنگیان بیانیه ای صادر کرد .

این تشکل ضمن اشاره به مسائل و چالش های پیش رو خواهان توجه دولت سیزدهم به موضوع آموزش و پرورش و توجه به مدارس دولتی شده است.

انتقاد از سیاست خالص سازی و عملکرد گزینش های آموزش و پرورش دولت سیزدهم در صدای معلم

 

یکم مهر 1402 سال تحصیلی جدید آغاز می شود و بیش از پانزده میلیون دانش آموز بر سر کلاس درس حاضر خواهند شد و مدارس روح و جان تازه ای می گیرند .

انجمن اسلامی معلمان شهرستان های تهران ضمن تبریک سال تحصیلی جدید به معلمان و دانش آموزان بیان موارد زیر را لازم می داند :

1. افزایش میزان ترک تحصیل : سال تحصیلی جدید در حالی آغاز می شود که آموزش و پرورش شرایط مناسبی ندارد . بر اساس گزارش مرکز پژوهش های مجلس شورای اسلامی (دی ماه سال 1401 ) بیش از 970 هزار دانش آموز در سال تحصیلی گذشته ترک تحصیل نموده اند که بنا بر اظهار نظر برخی کارشناسان کمتر از تعداد واقعی ترک تحصیل است . بر این اساس ؛ شهرستان های تهران رتبه چهارم ترک تحصیل را در سطح کشور دارد .

2. شکست نگرش ایدئولوژیک به آموزش : در حالی که وزارت آموزش و پرورش بر غلظت برنامه های ایدئولوژیک خود می افزاید اما مدارس به راه دیگری می روند . فاصله بین فضای مدرسه و فضای رسمی در حال افزایش است . ادامه رویکرد موجود به امر آموزش و تلاش برای تربیت معطوف به یکسان سازی دانش آموزان شکست خورده است .

استخدام روحانیان در مدارس نیز فضای فعلی را تغییر نخواهد داد . آموزش و پرورش چاره ای جز پذیرش تکثر موجود در جامعه ندارد .

3. سرنوشت تلخ رتبه بندی : معلمان در طول دو سال گذشته شاهد اجرای غلط رتبه بندی بودند که ضربه اساسی به امید معلمان و کارآیی آموزش و پرورش زد و رتبه بندی را به انگیزه کشی تبدیل کرد. رتبه بندی معلمان براساس شاخص های اعتقادی و واژه های کش دار و غیر قابل سنجش و بارگذاری مستندات غیر مرتبط با کارآیی حرفه ای معلمی ، پوچ و بی حاصل است .

انتقاد از سیاست خالص سازی و عملکرد گزینش های آموزش و پرورش دولت سیزدهم در صدای معلم

4. طبقاتی شدن آموزش : سخنان اخیر وزیر آموزش و پرورش در مورد مقایسه ثبت نام در مدارس غیردولتی با خرید ماشین بهتر، نشانه بارز آن است که آموزش طبقاتی به رسمیت شناخته شده است و دولت و وزیر آموزش و پرورش مسئولیت خود را در قبال اجرای اصل سی ام قانون اساسی فراموش کرده اند .

تنوع مدارس به طبقاتی شدن آموزش دامن می زند . مدارسی مانند شبانه ، ایثارگران و آموزش از راه دور کارکرد یکسانی دارند که به مراکز متفاوت در وزرات آموزش و پرورش وابسته هستند . دلیل ادامه فعالیت مدارس شاهد مشخص نیست . مدارس استعداد های درخشان و نمونه دولتی نیز فقط بر پایه آزمون ورودی هستند .

انتقاد از سیاست خالص سازی و عملکرد گزینش های آموزش و پرورش دولت سیزدهم در صدای معلم

در مورد صحت آمارهای نهضت سواد آموزی نیز حرف و حدیث فراوانی وجود دارد .در کنار این ها رشد بی رویه مدارس غیردولتی و عدم نظارت کافی بر آن ها مشکلات فراوانی را به وجود آورده است .

5. ورود نهادهای غیر مرتبط به مدرسه : یکی از تلخ ترین موارد مربوط به اعتراضات سال قبل ورود نهادهای نظامی و امنیتی به مدارس بود که واکنش های منفی فراوانی را به همراه داشت. مدرسه خانه دوم دانش آموزان است . انتظار می رود مسئولان آموزش و پرورش با هر عقیده ای رسالت حرفه ای خود را انجام دهند و از ساحت مدرسه پاسداری نمایند .

  دخالت نهادهای غیرمرتبط در امر آموزش نیز در دولت فعلی اوج گرفته است .

انتقاد از سیاست خالص سازی و عملکرد گزینش های آموزش و پرورش دولت سیزدهم در صدای معلم

6. سیاست خالص سازی: سیاست خالص سازی در آموزش و پرورش با سخت تر کردن گزینش و افزایش سهم گزینش در پذیرش معلمان مشمول ماده 28 ، استخدام روحانیان در مدارس بدون آزمون سراسری در پی ایدئولوژیک تر کردن برنامه ها و محتوای آموزشی است . این سیاست خالص سازی کتب ادبیات فارسی را از سرمایه گرانبهای ادبیات کهن ما خالی کرده است و عمده متون ادبیات کلاسیک جهان نیز حذف شده است. کتاب علوم اجتماعی بیشتر به شعار پردازی پیرامون سکولاریزم و فرهنگ غرب می پردازد . کتب دینی رابطه ای با سوالات و مسائل نسل جدید ندارد . همه این ها در حالیست که ما با نسلی پویا و مرتبط با فرهنگ جهانی روبه رو هستیم که آگاهی فراوانی دارد و محتوای موجود فاقد توانایی جلب نظر آن ها است .

7. مسئله کنکور و نهایی شدن امتحانات متوسطه دوم : سیاست برگزاری کنکور و نهایی کردن امتحانات پایه های دهم و یازدهم به حاکم کردن کتب کمک درسی و موسسات کنکور در آموزش و پرورش می انجامد و نقش مدرسه و معلم را کم رنگ تر از گذشته می کند.

سیاست فوق منجر به طبقاتی شدن بیشتر دانشگاه می شود زیر ا بخش عمده ای از دانش آموزان توانایی تامین کتب کمک درسی را نخواهند داشت . کاهش میانگین نمرات دانش آموزان در امتحانات خرداد 1402 نمونه بازر شکست ا ین سیاست است. هم زمان اخباری از مجلس منتشر می شود که نمایندگان در پی لغو تاثیر معدل امتحان نهایی هستند . این اخبار موجب تشویش اذهان عمومی می شود .

۸. وضعیت مدارس دولتی : مدارس دولتی به حال خو د رها شده اند و همزمان با شدت گرفتن برنامه های ایدئولوژیک شاهد افت کیفیت مدارس دولتی هستیم. نتیجه فراموشی کیفیت ؛ آموزش افزایش ترک تحصیل است. فرسودگی مدارس دولتی ، عدم پرداخت سرانه دانش آموزی از جمله نشانه های فراموش شدن مدارس دولتی است .

اداره کل آموزش و پرورش شهرستان های استان تهران و ادارات تابع آن نیز مشمول همین روند است و علی رغم زحمات بی دریغ معلمان و مدیران ، گره ای از مشکلات موجود گشوده نمی شود و گامی به جلو برداشته نمی شود .

انتقاد از سیاست خالص سازی و عملکرد گزینش های آموزش و پرورش دولت سیزدهم در صدای معلم

9. تغییر غیر معمول برخی مدیران : در روزهای پایانی شهریور که مدارس خود را برای بازگشایی آماده می کنند اخباری درمورد تغییر مدیران ناهماهنگ در روزهای پایانی شهریور منتشر شد. این اخبار نشان دهنده شرایط ناخوشایند آموزش و پروش است و بیشترین لطمه را به مدرسه وارد می کند .

در پایان ؛ انجمن اسلامی معلمان شهرستان های تهران نسبت به بحران های افت کیفیت آموزش ، آموزش طبقاتی ، تفاوت اساسی نگرش بین آموزش رسمی و مسائل نسل جوان و شکست آموزش های رسمی ، سیاست خالص سازی و ایدئولوژیک کردن و چالش های مهم دیگر هشدار می دهد و تاکید می کند ادامه روند فعلی به مستهلک شدن معلم ، مدسه و دانش آموز می انجامد .

انتظار می رود در شرایطی که آموزش و پرورش با ابر بحران های مختلف روبه رو است، مسئولان اداری به جای توجه به مسائلی همچون حجاب معلمان و دانش آموزان ، برنامه مشخصی برای حل مسائل اساسی و مهم داشته باشند، تکثر موجود در جامعه و دانش آموزان را بپذیرند و برای کیفیت بخشیدن به مدارس دولتی گام های اساسی بردارند .

انجمن اسلامی معلمان شهرستان های تهران

27 شهریور 1402


ارسال مطلب برای صدای معلم

این آدرس ایمیل توسط spambots حفاظت می شود. برای دیدن شما نیاز به جاوا اسکریپت دارید

انتقاد از سیاست خالص سازی و عملکرد گزینش های آموزش و پرورش دولت سیزدهم در صدای معلم

دوشنبه, 27 شهریور 1402 10:39 خوانده شده: 421 دفعه چاپ

نظرات بینندگان  

پاسخ + +5 -1 --
for you 1402/06/27 - 20:30
اگر توهّم در جذب نیرو از قوانین استخدامی کشور و آموزش و پرورش رخت بربندد، پیش از پایان مهلت یا رسیدن اجل، نواری با شمیم خلوص و میوۀ اخلاص را بر سربندد.

خوشا به حال فرد یا سیستمی که بر اجل خویش پیشی گیرد و علم و عمل خود را خالص گرداند.
پاسخ + +3 -1 --
ناشناس 1402/06/28 - 16:18
سیستم طالبانی دروزارت آموزش وپرورش همچنان جولان می دهد.لیاقت ماایرانیهااین وضعیت فاجعه بارنیست.مثلث شوم "حراست""گزینش"و"هیاتهای مثلارسیدگی به تخلفات اداری"نمودهای واقعی خودکامگی وخفقان می باشند.
پاسخ + +2 0 --
ناطق 1402/06/30 - 12:29
این عبارت واقعا درسته "مورد صحت آمارهای نهضت سواد آموزی نیز حرف و حدیث فراوانی وجود دارد"
پاسخ + +2 0 --
کریمی 1402/06/30 - 12:41
اگه ارزیابی عملکرد وزارت آموزش و پرورش و سازمانهای نظارتی با چند نفر از سوادآموزان تماس بگیره معلوم میشه حتی 5درصد هم آموزش واقعی وجود نداره و سالانه کلی کتاب چاپ میشه که تو انبارهای استانها مونده پوسیده

نظر شما

صدای معلم، صدای شما

با ارائه نظرات، فرهنگ گفت‌وگو و تفکر نقادی را نهادینه کنیم.

نظرسنجی

آیا ملاقات های مردمی وزیر آموزش و پرورش دولت سیزدهم در کم کردن شکاف میان اداره و مدرسه و جلب اعتماد معلمان تاثیری دارد ؟

دیدگــاه

تبلیغات در صدای معلم

درخواست همیاری صدای معلم

راهنمای ارسال مطلب برای صدای معلم

کالای ورزشی معلم

تلگرام صدای معلم

صدای معلم پایگاه خبری تحلیلی معلمان ایران

تلگرام صدای معلم

Sport

تبلیغات در صدای معلم

تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به صدای معلم - اخبار فرهنگیان، معلمان و آموزش پرورش بوده و استفاده از مطالب با ذکر منبع بلا مانع است.
طراحی و تولید: رامندسرور