صدای معلم - اخبار فرهنگیان، معلمان و آموزش پرورش

در نامه ای به وزیر آموزش و پرورش اعلام گردید ؛

اعتراض " اتحادیه انجمن های علمی دانشجویی تاریخ " نسبت به استخدام طلاب برای دبیری تاریخ

گروه تشکل ها/

به تازگی جمعی از کنش گران حوزه آموزش و فعالان حوزه عمومی در این عرصه با انتشار نامه ای خطاب به مسئولان نسبت به دخالت های حوزه علمیه در نهاد تعلیم و تربیت عمومی و خدشه دار شدن استقلال حرفه ای مدرسه واکنش نشان داده اند .

« صدای معلم » این بیانیه را منتشر کرد . ( این جا )

این کنش گران از وزیر آموزش و پرورش پرسیده اند : « شما به عنوان مقام مسئول یک وزارت خانه وزین، که نبض حیات و ممات یک ملت و فرهنگ و تمدن یک کشور در آن می تپد بر مبنای کدام پژوهش علمی و بررسی های میدانی به این نتیجه رسیدید که "بحران تربیت" در کشور با ورود طلاب و روحانیون در حوزه تعلیم و تربیت عمومی، مرتفع خواهد شد؟

در این نامه تاکید شده است :

« با اینکه مساله تربیت معلم، سال هاست در کشمکش ها و تعارضهای بین وزارت خانه های علوم و وزارت خانه تحت مسئولیت شما، تبدیل به یک بحران جدی شده است؛ چرا به جای اهتمام به حل این بحران و دادن اعتبار و ارزش به معلمان، در صدد جذب نیروهای موازی و بدیل هستید؟

آیا روحانیون مجهز به دانش تعلیم و تربیت به عنوان یک دانش رسمی و علمی و مهارت ها و شایستگی های معلمی هستند؟ اگر برنامه ای برای تجهیز این قشر به منظور ورود در مدارس دارید چرا همین تلاش و انرژی و هزینه را صرف تجهیز هر چه بیشتر معلمان به توانمندی ها و شایستگی های لازم برای حرفه معلمی نمی کنید؟ »

روز گذشته اتحادیه انجمن های علمی دانشجویی تاریخ نیز  نسبت به واجد شرایط اعلام شدن طلاب و دانش آموختگان سطوح 2 و 3 حوزوی برای استخدام به عنوان دبیر تاریخ در آموزش و پرورش به وزیر آموزش و پرورش نامه ی اعتراضی نوشته اند .

موضع تشکل های فرهنگیان نسبت به این امر تاکنون سکوت بوده است .

متن کامل این نامه به شرح زیر است .

 

اعتراض اتحادیه انجمن های علمی دانشجویی تاریخ نسبت به استخدام طلاب برای دبیری تاریخ

جناب آقای محسن حاجی میرزایی

وزیر محترم آموزش و پرورش

موضوع: استخدام طلاب برای دبیری تاریخ

با سلام و احترام

به استحضار می رساند که در آخرین دفترچه منتشر شده از سوی سازمان سنجش آموزش کشور برای عنوان دبیری تاریخ، طلاب و دانش آموختگان سطوح 2 و 3 حوزوی نیز واجد شرایط اعلام شده اند. این اقدام نسنجیده، که ناشی از عدم آگاهی کافی از چند و چون علم تاریخ به مثابه حوزه ای تخصصی و نیازمند برخورداری از آموزش ها و مهارت های لازم است، موجب نارضایتی گسترده در میان متخصصان ، استادان، دبیران و دانشجویان این رشته گردیده است. از این رو، " اتحادیه انجمن های علمی دانشجویی تاریخ کشور" تصمیم گرفت به صورت مکتوب به این عمل اعتراض و با ذکر دلایل مستدل، توجه جناب عالی و سایر افراد و نهادهای تصمیم گیر و ذی ربط را به این موضوع جلب کند:

1- مدت هاست که رشته تاریخ به عنوان یک "علم" و "تخصص" شناخته می شود و فرد برای فارغ التحصیلی در آن می بایست حدود 7 ترم دروس تخصصی و مرتبط را گذرانده باشد؛ حال آن که طلاب سطوح 2 و 3 در برنامه درسی خود یا چنین دروسی را ندارند یا اگر هم داشته باشند بسیار محدود است. در سطوح 2 و 3 هیچ گونه واحد تخصصی تاریخ وجود ندارد. طلاب صرفا در سطح 1 و در پایه های مختلف، برخی کتاب های مرتبط با تاریخ اسلام، نظیر فرازهایی از زندگانی پیامبر اسلام (جعفر سبحانی) ، دادگستر جهان (ابراهیم امینی) و سیره پیشوایان( مهدی پیشوایی) را می گذرانند.

نگاهی به عناوین و واحدهای درسی حوزوی نشان می دهد دروس مزبور صرفا تاریخ اسلام را شامل می شوند؛ حال آن که فردی که مشغول آموزش تاریخ در مدارس می شود، می بایست علاوه بر تاریخ اسلام، دروس مربوط به تاریخ ایران (اعم از باستان  و دوره اسلامی) و تاریخ جهان را نیز گذرانده باشد.

علاوه بر این نویسندگان کتاب های مربوط به دروس تاریخی طلاب، جملگی فاقد تحصیلات مرتبط با رشته تاریخند و در میان مدرسین حوزه نیز جز مهدی پیشوایی هیچ شخص دیگری به عنوان پژوهشگر تاریخ شناخته نمی شود.

2- مطابق آمار رسمی و غیر رسمی، رشته تاریخ در بین رشته هایی است که بیشترین تعداد فارغ التحصیلان بیکار را دارند. از این رو، حذف فرصت های شغلی برای فارغ التحصیلان این رشته در آموزش و پرورش، ضربه سنگین دیگری بر پیکره نیمه جان رشته مزبور خواهد بود.

بر اساس دلایلی که به آنها اشاره شد، "اتحادیه انجمن های علمی دانشجویی تاریخ" مراتب اعتراض خود را به این تصمیم اعلام می دارد و این "حق" را برای خود محفوظ می داند که در صورت عدم رسیدگی به مسئله، طبق "اصل 173 قانون اساسی" و برای جلوگیری از "نقض حقوق" اهالی این رشته، به دیوان عدالت اداری شکایت کند و موضوع را مورد پیگیری قرار دهد.

با سپاس از توجه جناب عالی

 

رونوشت به:

جناب آقای جمشید انصاری، معاون محترم رئیس جمهور و رئیس سازمان اداری و استخدامی کشور، جهت استحضار

جناب آقای منصور غلامی، وزیر محترم علوم، تحقیقات و فن آوری، جهت استحضار

جناب آقای علیرضا منادی سفیدان، رئیس کمیسیون آموزش، تحقیقات و فن آوری مجلس شورای اسلامی، جهت استحضار

اتحادیه انجمن های علمی دانشجویی تاریخ


اعتراض اتحادیه انجمن های علمی دانشجویی تاریخ نسبت به استخدام طلاب برای دبیری تاریخ

چهارشنبه, 20 اسفند 1399 21:59 خوانده شده: 2956 دفعه چاپ

نظرات بینندگان  

پاسخ + +1 -25 --
حمید 1399/12/21 - 00:43
سلام. همه حق استخدامی دارن هیچ فرقی بین طلبه و غیره طلبه نباید باشد. علم انسان حرف اول را می زند. بهتره علم مان را بیفزاییم نه اعتراض کنیم
پاسخ + +1 0 --
ناشناس 1399/12/23 - 10:04
علم شما کیلویی چند؟
اگر داشتید آموزش و پرورش را
قربانی نمی کردید.
پاسخ + 0 0 --
بهنام امری 1400/09/17 - 22:43
مگه خون طلاب قرمز تر از خون شهداست که فرزند شهید سه درصد سهمیه داره وطلاب ده درصد ...چرا از لباس روحانیت سوء استفاده می کنید مگه مردم انقلاب کردند برای اشتغال راحت طلبه ها ...کدوم علم طلبه درس می خونه شهریه می گیره...وای به روزی که درس بده حتما جون میگره از مردم
پاسخ + +2 -24 --
حمید 1399/12/21 - 00:47
درود بر هر کس که علم داشته باشد چه طلبه و غیره طلبه. حضور طلبه ها در اموزش و پرورش لازم و حیاتی است
پاسخ + +1 0 --
ناشناس 1399/12/23 - 06:34
فرق فقط در تخصص و حرفه ای است که داریم. اون هم که در این کشور هیچ اهمیتی نداره. تحصیل کرده فیزیک هیچوقت جرات تدریس ادبیات نمی کند. میشه بفرمایید تا الان روحانیون چه دسته گلی بر سر مملکت زده اند؟ لطفا منابع حوزه ها را بررسی کنید بیشترشان مربوط به ۵۰۰ سال پیش است.
واقعا اعتقاد داری که حضور طلاب در اموزش و پرورش لازم است. تا الان که بوده اند چی کار کرده اند.
یک نمونه اش حضور انها در سازمان پژوهش است نتایجش را ببینید: کتاب های درسی پر شده از زندگینامه و وصیت نامه شهدا و ایات قران.
پاسخ + +1 0 --
ناشناس 1399/12/23 - 10:05
طلبه و علم؟!!!!!!!!!!!
پاسخ + +2 -21 --
خانم فرهنگ 1399/12/21 - 10:00
پسر من یک طلبه است وخیلی اهل مطالعه واهل کارهای فرهنگی.
من مطمئنم که اکر یک روز قبول کند وبه صورت رسمی جذب آ وپ بشه حتما موفق خواهد بود. مطالعه که عرض میکنم واقعا مطالعه می کند. وچون کار فرهنگی انجام میدهد توانایی معلم شدن را دارد.
به نظر من شاید درست نباشد در مورد همه طلاب فکر کنیم که توانایی خدمت در آ وپ را ندارند.
پاسخ + +1 0 --
ناشناس 1399/12/21 - 12:43
چرا با یک مورد خانگی می خواهی تعمیم نابجا بدی. منظور ما از توانایی خدمت تخصص و دانش است و الا سرایدار مدرسه ما هم می تواند هر درسی را بدهد.داری پیامبرگونه پیشگویی می کنی. همینطوری داریری غیرتخصی به قد و بالای فرزندت نگاه می کنی و می گی این هر کاری را می تونه انجام بده. می تونه جراحی قلب بکنه می تونه تاریخ درس بده می تونه زبان المانی درس بده.
اصلی دلیلی ارائه ندادی. خوب وقتی گزینش کنندگان عمامه را بالای سر فرزندت ببینند چون از بالا سفرش کرده اند بدون توجه به تخصص می گن تو سایسته هستی.
داستان گزینش بر اساس ظاهر یقه و تسبیح و .... همچنان با قوت ادامه دارد ....
پاسخ + +1 0 --
امامی 1399/12/21 - 13:56
سلام
عید مبعث مبارک.

خانم فرهنگ‌، مدت هاست که این سایت را مطالعه می کنید اما تا جایی
که من کامنت های شما را خوانده ام
هرگز به این موضوع اشاره نداشته اید.
اما الان راغب شده اید که به معرفی
آقازاده بزرگوار خود بپردازید. چون
با جریان استخدام طلاب در آموزش و پرورش همسو و همدلی احساس
کرده اید. چون قرار است مای روحانیون در نظام آموزشی شکل بگیرد و این قوت قلب و ثبات قدمی است برای روحانیون.
ما هم از همین جریان واهمه داریم. آموزش با مذهب، در هیچ تجربه ای
موفق نبوده است. مسیحی یا اسلامی یا یهودی. همگی ادیان الهی هستند و به
قول شما ما آنها را با یک نفر چون ترامپ و بایدن و نتانیاهونمی شناسیم.
تجارب تلخ جبران ناپذیری گرفته خواهد شد. و گر نه قشر محترم روحانی در مسند خود فعال ترند.
موفق باشند. در پناه حق
پاسخ + +1 0 --
خانم فرهنگ 1399/12/21 - 17:42
جناب ناشناس لطفا خط آخر پست مرا خوب مطالعه نمایید.
تمام حرف من خط آخر پیام منظور بود
پاسخ + +1 0 --
خانم فرهنگ 1399/12/21 - 17:47
سلام وعرض ارادت خدمت خانم امامی عزبز
شاید جالب باشد بدانید اصلا فرزند من با استخدام خودش بصورت رسمی در آ وپ موافق نیست به دلایلی که خودش معتقد است.
البته دوستان فکر نکنند که شاید شغل مهمتری
مد نظرش هست خیر حتی با انتخاب رشته حقوق هم‌که قوه قضائیه بخوبی طلاب جذب میکنند هم‌موافق نیست.
او فقط با کار فرهنگی برای فرزندان ایران زمین تلاش میکند..
تمام عرض من این است که درست نیست بصورت مطلق نظریه داد..
پاسخ + +1 0 --
امامی 1399/12/21 - 20:13
سلام خانم فرهنگ
شکر فرزند شایسته ای تربیت کرده اید.
مساله فقط توانایی و سواد نیست.
مهم نقش مذهبی طلاب هست که
اثر شایسته ای بر آموزش و کودکان نمی گذارد.
هیچ سازمانی نیست اعلام آمادگی کند که حاضر است والدین را در
خانواده ها بازاجتماعی سازد و
ارزش های خانواده را تحکیم بخشد.
بزرگ ترین ضربه را جامعه ما از کارکرد نامناسب خانواده می خورد، اما بیشتر افراد، معلمان‌ را مسبّب تمامی هنجارشکنی ها و بی اعتقادی های کودکان معرفی می کنند.
اگر مایل بودید یادداشت اخیر بنده را که هنوز درج نشده است را مطالعه نمایید تا بیشتر متوجه منظورم شوید.
ممنون از شما.
پاسخ + +1 0 --
ناشناس 1399/12/21 - 22:24
چرا فرمودین همه شاید درست نباشد در مورد همه طلاب فکر کنیم که توانایی خدمت در آ-و-پ را ندارند. مگر گروهی از طلاب در جای دیگری تحصیلی می کنند؟ با دو کتاب تاریخ خواندن که کسی متخصص تاریخ نمی شود. همه طلاب واحدهای واحدی را در حوزه می گذرانند.
داستان بر سر ایده ای است که پشت این برنامه هست. داستان این است که اون که او بالا نشسته ایدئولوژیگی فکر می کند و تمام فکر و ذکرش مذهبی آوردن دانش امور است اصلا برایش مهم نیست که دانش آموز فیزیک تاریخ یا ادبیات باد بگیرد. چرا گه خود اون برنامه ریز یک طلبه است یک روحانی است
پاسخ + +1 0 --
ناشناس 1399/12/21 - 22:31
همانطور که خانم امامی شاره کردند هدف از استخدام طلاب سرعت دادن به کامیون مذهبی کردن دانش آموزان است اما این کامیون توانایی سرعت بالا را ندارد و بی شک چپ خواهد کرد.
همه ما من و تو به خوبی می دانیم هدف این کار چیست. روشن است الان قدرت دست روحانیون است در همه زمینه ها مخصوصا در آموزش و پرورش دور نریم مگه بیش از یک دهه نیست که تالیف کتب درسی دست اینهاست محی الدین و ذوعلم را که فراموش نکرده ایم البته ملکی هم راه آنها را میره و الا یک روز هم نمی تونه رو صندلی دوام بیاره
پاسخ + +1 0 --
ناشناس 1399/12/21 - 22:35
میشه بفرمایید فرزند شما چی مطالعه می کند. بحارالانوار؟ حلیه المتقین؟ بفرمایید چی مطالعه می کند؟ اینکه کار فرهنگی انجام می دهد پس توانایی معلم شدن دارد. این استدلال کی را قانعه می کند. منظورتان از کار فرهنگی را واضح تر بفرمایید. نکنه کار مذهبی را همان کار فرهنگی می دانید. مثلا یاد دادن قرآن به بچه ها در مسجد یا سخنرانی در ایام عاشورا اینها را کار فرهنگی اکه قلمداد نمی کنید که .....
آونهایی که اون بالت نشستند نمی خوان علمی جلو برن آنها فقط به ایدئولوژی خود چسبیده اند.
پاسخ + +1 0 --
ناشناس 1399/12/22 - 11:14
خانم محترم... پسر شما که این همه ازش تعریف می کنید... خودش زبان ندارد ...بیاید از حق خودش دفاع کند... چرا در همه ی کارها یکی باید به جای او حرف بزند... پس استقلال رای و استقلال تربیتی اش کو؟
پاسخ + +1 0 --
خانم فرهنگ 1399/12/22 - 11:47
سلام
خانم امامی
بزرگوارید
جشم مطالعه خواهم کرد
پاسخ + 0 0 --
بهنام امری 1400/09/17 - 22:46
طلبه باید مدافع عدالت باشه نه خودش سهمیه ده درصدی استخدام داشته باشه فرزند شهید سه درصد سهمیه استخدامی در تمام استخدامها داره ...طلبه ده درصد فقط در اموزش وپرورش....مگه خون فرزند شما از خوندشهدا پررنگتر هست که ده درصد سهمیه داشته باشه....چقدر سوء استفاده از لباس روحانیت تا کی ..حسن روحانی هم طلبه بود کروبی وخاتمی هم همین طور چه گندی زدند....
پاسخ + +8 0 --
ناشناس 1399/12/21 - 12:51
خانم علی اکبری
نظام آموزشي تجربه مديريت حوزويان بر تاليف كتاب هاي درسي را دارد، بايستي از همان منظر وتجربه موضوع ورود نمايندگان حوزه علميه به تاليف كتاب هاي درسي را بررسي و واكاوي كند.كار را بايد به كاردان سپرد؛ همانطور كه معلم، جامعه شناس و روانشناس در حوزه دين و مسايل آن ورود نمي كنند چون دانش آن را ندارند، متخصصان مذهبي و ديني نيز بايد از ورود غيركارشناسانه به حوزه هاي ديگر منع شوند تا از آسيب هاي اين تداخل پيشگيري شود.
پاسخ + +8 0 --
ایران شناس 1399/12/22 - 10:14
تاریخ رشته ای تخصصی است... طلاب جوان مختصری از تاریخ اسلام( زمان پیامبر و ائمه (ع) ) را می خوانند، در حالی که تاریخ وسیع تر از این است ( تاریخ قبل از اسلام ایرانیان، هخامنشی، مادها، سلوکیان و جانشینان اسکندر، اشکانیان، ساسانیان، تاریخ دوران اسلامی، بنی امیه ، بنی عباس، طاهریان، صفاریان، سامانیان، غزنویان، آل بویه، خوارزمشاهیان، تاریخ مغول، تاریخ ایلخانان، تاریخ تیموریان، تاریخ فرمانروایان دیاربکر، تاریخ صفویان، تاریخ افشاریه، تاریخ زندیه، تاریخ قاجارها، تاریخ پهلوی، تاریخ انقلاب.... که هرکدام از این عناوین برای یک محقق تاریخی عمر معمولی یک انسان کفاف نمی کند.... مثلاً تاریخ اصلی مغولان( جهانگشای جوینی) دانشجویان دکتری به سختی آن را می فهمند !!! در ضمن در میان حوزویان بین و بین الله بجز دو سه نفر که استثنا هستند تا کنون کدام تاریخ دان حرفه ای و شاخص در طراز استادان تاریخ ، در جامعه خود را اثبات کرده اند....( بگذریم از چند نفر حوزه وی که در دانشگاه تاریخ خوانده اند ازجمله دکتر رسول جعفریان که حوزه مطالعاتش فقط صفویه شناسی است.
پاسخ + +1 0 --
ناشناس 1399/12/22 - 14:37
قسمت خوشمزه تر داستان این است که طلاب تاریخ دولتی اسلام را می خوانند یعنی فقط تاریخ جهت دار که پر است از تعریف و تمجید.
البته گریه داره که تاریخ بچه هایتان را شخصی نوشته که تخصصش پژشکی اطفال است.ولایتی را می گم همان که پسراش ژن برتر هستند.
خانه از پای بست ویران است. اصلا اجازه بدهید طلاب بیایند تاریخ درس بدندو خیلی بهترخواهد بود که دانش آموزان تاریخ سراسر جهت دار و تا صحیح را یاد نگیند خودشان میرند از منابع متعدد و بی طرف تاریخ کشورشان را می خوانند.
پاسخ + +9 -2 --
ناشناس 1399/12/23 - 06:38
از یک چیز هم غافل مانده ایم: روحانیون در جامعه دیگر مقبولیتی ندارند. یعنی وقتی وارد کلاس می شوند واکنش دانش آموزان دیدنی است
پاسخ + +5 -2 --
ناشناس 1399/12/23 - 06:38
از یک چیز هم غافل مانده ایم: روحانیون در جامعه دیگر مقبولیتی ندارند. یعنی وقتی وارد کلاس می شوند واکنش دانش آموزان دیدنی است
پاسخ + +1 -1 --
حسنی 1399/12/29 - 07:06
با توجه به نظرسنجی سایت صدای معلم، بیش از ۵۰ درصد پاسخ دهندگان
مخالف حضور طلاب در مدارس هستند.یعنی ۵۵/۸ درصد.
۱۵ درصد نیز نقش آنان را در مدارس کم و یا بی تاثیر دانسته اند. یعنی مجموعا ۷۰/۸ درصد مخالف.
پس لطفا با جسارت و شهامت خود
ذیل این یادداشت ارزنده را با قید نام و اعلام مخالفت خود به نوعی هشتگی
راه بیندازیم که فردا بسیار دیر خواهد
بود.
پاسخ + 0 -1 --
ناشناس 1400/09/18 - 01:47
کار را باید به کاردان سپرد.
پاسخ + +1 0 --
علی 1400/10/04 - 10:47
شما صرف براساس رسانه های بیگانه حرف میزنید
نمیذانید بیش از دو دهه مراکز تخصصی در حوزه های علمیه از تاریخ تا....بابهترین اساتید مشغول فعالیت وتربیت طلاب هستند.

اینکه برطبق جو سازیها بدون تحقیق حرف می زنید این درست نیست
طلاب سطح یک نه بالاتر حاضرند دررشته های مرتبط وتاریخ و...با بهترین معلمان شما مناظره برگزار کنند تاسیه روی شود هر که درآن غش باشد
پاسخ + 0 0 --
اهل علم 1400/12/06 - 00:47
آقا جان حوزه هم تخصصی تاریخ داره، نمونه یکی از خروجیهاش آقای حامد کاشانی هست، ثانیا مگه قرار نیست آزمون گرفته بشه و مستحقش گزینش بشه پس از چی واهمه دارید؟؟!!

نظر شما

صدای معلم، صدای شما

با ارائه نظرات، فرهنگ گفت‌وگو و تفکر نقادی را نهادینه کنیم.

نظرسنجی

آیا ملاقات های مردمی وزیر آموزش و پرورش دولت سیزدهم در کم کردن شکاف میان اداره و مدرسه و جلب اعتماد معلمان تاثیری دارد ؟

دیدگــاه

تبلیغات در صدای معلم

درخواست همیاری صدای معلم

راهنمای ارسال مطلب برای صدای معلم

کالای ورزشی معلم

تلگرام صدای معلم

صدای معلم پایگاه خبری تحلیلی معلمان ایران

تلگرام صدای معلم

Sport

تبلیغات در صدای معلم

تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به صدای معلم - اخبار فرهنگیان، معلمان و آموزش پرورش بوده و استفاده از مطالب با ذکر منبع بلا مانع است.
طراحی و تولید: رامندسرور