صدای معلم - اخبار فرهنگیان، معلمان و آموزش پرورش

مهدی خلیلی / عضو شورای نویسندگان و سردبیر صدای معلم

حاشیه مهم تر از متن!( بررسی برخی کامنت ها در صدای معلم )

رسانه « صدای معلم » با هدف  تاسیس و تثبیت " تفکر انتقادی " و " گفت و گو "  به عنوان حلقه های مفقوده در چرخه نظام تعلیم و تربیت به وجود آمد/ اکنون به عنوان رسانه ای موثر و مستقل جای خود را در بین آموزگاران و مسوولان آموزش و پرورش و اهالی رسانه باز نموده است/ یکی از برتری های رسانه در فضای مجازی ایجاد رابطه دوسویه است/ واقعیت این است که  فعالیت رسانه ای چه از منظر تولید محتوا و چه از منظر مصرف محتوا  نیازمند سواد و آگاهی است/ مخاطبان در هر کامنتی و در هر ارتباطی با مسوولان ،رسانه ها و خبرنگاران  خود را عصبانی نشان می دهند / نمایش این عصبانیت میزان الحراره ای از وضیعت اجتماعی و اقتصادی جامعه است/ « جامعه عصبانی » که به مسوولان اعتماد ندارد. از سوی دیگر مسوولانی که این عصبانیت ها را نمی بینند و یا نمی  خواهند ببینند/ صدای معلم یک رسانه است و تنها تبیین مشکلات و آگاهی بخشی نظام فرهنگی از منظر رسانه ای ،رسالتی است که صدای معلم دارد/ معلمان فقط مساله معیشت  را از صدای معلم مطالبه می نمایند که گرجه معیشت مهم است اما مگر می توان در همه اخبار و تحلیل و یادداشت ها صرفا به آن پرداخت/ امید است در فضای مجازی و رسانه ای اندکی اخلاق رسانه ای را نیز رعایت نماییم

تحلیل محتوای کامنت ها و نظرات در صدای معلم و جامعه عصبانی و معیشت محور

رسانه « صدای معلم » با هدف  تاسیس و تثبیت " تفکر انتقادی " و " گفت و گو "  به عنوان حلقه های مفقوده در چرخه نظام تعلیم و تربیت به وجود آمد و اکنون به عنوان رسانه ای موثر و مستقل جای خود را در بین آموزگاران و مسوولان آموزش و پرورش و اهالی رسانه باز نموده است. رسانه ای که قصد دارد ابتدا اهمیت و اصالت فرهنگ را تبیین نموده و سپس مشکلات ساختاری و کارکردی آموزش و پرورش را بیان نماید . نویسندگان رسانه ، آموزگاران و معلمانی هستند که هم آموزش و پرورش را می شناسند و هم به رسانه آشنا می باشند.

اما آنچه که در این مقال مورد بحث می باشد ، بازتاب ها و کامنت هایی است  که هر روز از سوی خوانندگان و معلمان عزیز بابت اخبار و گزارش و یادداشت هایی که در این رسانه منتشر می گردد.

البته نگارنده کار میدانی و پژوهشی وسیع در این زمینه انجام نداده اما از منظر نگارنده کامنت ها ،حاشیه هایی ست که مهمتر از متن می باشد. در واقع ، یکی از برتری های رسانه در فضای مجازی ایجاد رابطه دوسویه است. در نشریات مکتوب این ارتباط کمتر دیده می شود. بسیاری از رسانه های مکتوب حتی ستونی با خوانندگان ندارند.

در رسانه صدای معلم روزانه صدها کامنت برای مطالب ارسال می شود که سعی می شود در حد توان برخی از آنها منتشر گردد. اما  تجزیه و تحلیل کامنت ها در برگیرنده واقعیت های مهمی است.

نگارنده در این یادداشت به تحلیل دو خبر و کامنت های آن می پردازد.


1 ) در تاریخ 5 مرداد 94 خبری در صدای معلم منتشر گردید:
تشکر و قدردانی گروه صدای معلم از پاسخ گویی رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی (اینجا) "
نوبخت: معوقات فرهنگیان طی ماه جاری پرداخت می‌شود. این خبر بازتاب هایی داشته است و در نهایت کامنت های زیر ذیل  خبر منتشر گردید :
کامنت ها چه می گویند:

ده ها کامنت برای خبر فوق ارسال شد .از وام 18 درصدی تا 35 درصدی ؛از همسان سازی حقوق بازنشستگان فرهنگی با سایر بازنشستگان ،از فریبکاری و وعده و وعید دولتمردان ،از ضعف مدیریت در آموزش و پرورش . اما کامنت های بسیاری بود که با ادبیات دیگری بیان گردید از جمله:


بازنشسته مهر 93 تبریز نوشت:
خدا لعنتت کنه نامرد . جواب همکاران مرحوم و بیمارم اینه؟ حیفه به تو انسان...


ناشناسی نوشت:
مرد ناحسابی، از ابتدا و در زمان تنظیم بودجه، بودجه آموزش و پرورش را کم تعیین می کنید. همین کم را هم با تاخیر چندین ماهه و چندساله پرداخت می کنید.حالا با چرب زبانی می گی 100بودجه را اختصاص می دهیم؟؟؟؟؟!!!!! ما بخدا بچه نیستیم.


یک بازنشسته 94 گفت:
امان از دست این نجومی بگیر روشنفکر نمای دروغگو..
خدا را شکر رسوایی فیش های نجومی باعث شد به خاطر آرام کردن مردم به وعده ای که بارها بدروغ اعلام کردید که پرداخت شده ، عمل کنید
البته هنوز هم تا زمان دریافت نباید دلخوش بود چرا که این وعده بارها اجرایی شده و دروغ از آب درآمده است.
اما آقای نوبخت گرامی
مبلغی که باید چهارسال پیش پرداخت میشد و ممکن بود با آن بتوان آپارتمان کوچکی خرید، امروزه ارزش درب ورودی یک آپارتمان رادارد.
با این ظلمی که در حق خلق انجام داده اید چگونه جواب خالق این مردم را میدهید؟
بانکها و دولت باهمین پولها وامها با بهره بالاداده اند و استثمارکرده اند همین بازنشستگان را.
امیدوارم بعنوان مسلمان بتوانیدحق الناسی که در گردن دارید را رد نمایید و نزد خدای این ملت رو سفید باشید.


ناشناس دیگری نوشت:
اگه دروغ نمیگی چرا مرحله دوم رتبه بندی را اجرا نمی کنید؟


2 ) مطلب دوم
 به قلم همکار عزیز و گرامی جناب آقای شیرزاد عبداللهی  با عنوان پاک سازی معلمان مدارس و اساتید دانشگاه در ترکیه آغاز شد، می باشد. ایشان به تحلیلی زیبا از وقایع ترکیه و اخراج آموزگاران پس از کودتای نافرجام پرداخته اند:  (اینجا)
و برای این یادداشت زیبا نیز این کامنت های مربوط و نامربوط ارسال شد(اینجا):

در تحیلیل کامنت های این یادداشت نیز ، اقلیتی بر عدم نقش فرهنگیان در کودتا؛ دیکتاتور بودن اردوغان ... اشاره  کردند ، اما اکثریت بر تحلیل مسایل داخلی ؛ صندوق ذخیره فرهنگیان، وقوع تغییرات در آموزش و پرورش ،فیش حقوقی و نجومی ، مسایل بیمه و... گفته اند. اما چند کامنت عینا منتشر می شود از جمله :

همکاری گفت:

بی خیال درد ترکیه!

همکار دیگری نوشت:
سلام و درودآقای عبدالهی کامنتبالا را خواندین . شما راحع به کودتای ترکیه و بازداشت فرهنگیان آن کشوراشاره کرده اید و مخاطبان شما به کسورات حقوقشان پرداخته اند. فکر نمی کنید به مسایل خودمان بپردازید بهتر از این مقاله هاست. اصلا به ماچه ربطی دارد کودتای ترکیه مرد .حسابی زمین و زمان می دانند اینها همه فیلمه ، اردوغان بازی میکنه. اما چه اشکالی دارد از ادوغان بخواهیم فانی ما را هم به علت دروغگویی بازداشت کند اون که چندروزه فقط کارش بگیر و ببندشده واسه این چندنفر دروغگوی آپ ما هم حتما جا پیدا میکنه. آقای عبدالهی معلمان حال و حوصله مسایل حاشیه ای را ندارند فکرشان فقط به درآمد برای یک زندگی خوب توام با آرامشه . از جنابعالعی در یکی از مباحث خواندم همکاری خواسته مقالاتی پیرامون وضع معیشتی ما بنویسید.چرا نمی نویسید. می ترسید محاکمه تان کنند؟ نترس فانی گناهکاره نمی تواند دادخواست کند چون چندین بار دروغ گفته و صحبتهایش در رسانه ملی ضبط شده ، همکارمان یادم است گفته بود شما صاحب قلم اید .می دانیدیعنی چه ؟ او فکرکرده شما با فانی و نوبخت نشست و برخاست دارید. یکبار هم شده دل همکارانت را نشکن. چندخطی راجع به این دریافت های نجومی و رنجهای فراوان معلمان بنویس.


در کامنت دیگر آمده بود: همکار بازنشسته 94 

احتمالا استاد شیرزاد مشکل فرهنگیان داخل کشور را با یادداشت ها و مقالاتش حل کرده حالا برنامه برای حل اخراجی های ترکیه دارند! براستی چرا اینگونه ایم؟ "


واقعیت این است که  فعالیت رسانه ای چه از منظر تولید محتوا و چه از منظر مصرف محتوا  نیازمند سواد و آگاهی است. در منظر اول عصبانیت و پرخاشگری مخاطبان است . مخاطبان در هر کامنتی و در هر ارتباطی با مسوولان ،رسانه ها و خبرنگاران  خود را عصبانی نشان می دهند !

از سوی دیگر ، نمایش این عصبانیت میزان الحراره ای از وضیعت اجتماعی و اقتصادی جامعه است.

« جامعه عصبانی » که به مسوولان اعتماد ندارد. از سوی دیگر مسوولانی که این عصبانیت ها را نمی بینند و یا نمی  خواهند ببینند!

واقعیت این است که در جوامع دموکراتیک رصد افکار و تجزیه و تحلیل روحیات اجتماعی معنادار است و فعالان صنفی و سیاسی سعی در برآورده نمودن مطالبات مردمی دارند !
واقعیت دیگری که در این کامنت ها احساس می شود این است که مخاطبان حل مشکلات معیشتی و صنفی را از رسانه ها به خصوص صدای معلم می خواهند ؛ در حالی که صدای معلم یک رسانه است و تنها تبیین مشکلات و آگاهی بخشی نظام فرهنگی از منظر رسانه ای ،رسالتی است که صدای معلم دارد.
واقعیت دیگری که از تجزیه و تحلیل کامنت ها  به دست می آید ؛ این است که معلمان فقط مساله معیشت را از صدای معلم مطالبه می نمایند که گرجه معیشت مهم است اما مگر می توان در همه اخبار و تحلیل و یادداشت ها صرفا به آن پرداخت ؟

همان گونه در مطلب زیبای جناب آقای عبداللهی درباره ترکیه آمده است ؛ اکثر کامنت ها نامربوط به یادداشت و با لحن پرخاشگرانه مربوط به معیشت معلمان بوده است.

و نکته آخر این است که مخاطبان در بسیاری از مواقع به نقد فرد و شخص نویسنده می پردازند نه به نقد نوشته.

در واقع باید ببینیم که چه می گوید .

امید است در فضای مجازی و رسانه ای اندکی اخلاق رسانه ای را نیز رعایت نماییم.

پنج شنبه, 07 مرداد 1395 14:02 خوانده شده: 1989 دفعه چاپ

نظرات بینندگان  

پاسخ + +13 -2 --
دبیر 1395/05/07 - 16:22
سلام . جناب خلیلی بر اساس کدام مستندات به این احکام کلی رسیدید که
1- "معلمان فقط مساله معیشت را از صدای معلم مطالبه می نمایند"؟؟؟؟
2-" جامعه عصبانی"!!!
3- نداشتن سواد و اگاهی!!!
4- "مخاطبان در هر کامنتی و در هر ارتباطی با مسولان، رسانه ها و رسانه ها و خبرنگاران ، خود را عصبانی نشان میدهند!!"
5-" نمایش این عصبانیت میزان الحراره ای از...."
کشف و شهود شما از روی کامنتها جالبه!! لطفا بیشتر توضیح بدید.
ترویج "بی اخلاقی رسانه ای" در برخی مقالات منتشر شده در دفاع از "اخلاق رسانه ای " باعث تعجب است.!!!
پاسخ + 0 0 --
مهدی خلیلی 1395/05/08 - 07:35
سلام و عرض ادب خدمت همکار گرامی
روزانه صدها کامنت به صدای معلم ارسال می شود که تحلیل محتوای آن کامنت ها نشانگر این موضوع است .
پاسخ + 0 0 --
حسین 1395/05/22 - 09:56
آقای خلیلی به جای مقاله پرانی بیا وسط یه کاری انجام بده وگرنه همه میتونن فقط حرررررررررف بزنن
پاسخ + +11 0 --
فاطمی 1395/05/07 - 17:25
برادر حرف منم همینه که اصلن اینها توجه به کامنت ها دارند
توجه کردند فرهنگیان چقدر معترض و عصبانی اند؟؟ همه اینها هم به برکت وزیر و ناکارآمدی مسئولین هست
ازبس داغ های فرهنگیان بزرگه که با هر مقاله و نوشته ای این داغ ها سرباز میکنه
این ور قضیه رو.هم باید دید.
پاسخ + +8 0 --
بازنشسته ۹۴ 1395/05/07 - 17:27
خلیلی عزیزوگرامی. درقسمت پایین مطالب شما نماینده مجلس که باوزیرمحترم آ پ بوده اندمطالبی گفته اندحتما آنرابخوانیدوبعدازخواندن خواهیددیدکه اخلاق رسانه ای بعضی وقتهامفهوم ندارندحتما شنیده یاخوانده بودیدکه روزسه شنبه ۵ام مردادنوبخت خبرازپرداخت پاداش ۹۴ و۹۳ ازهمین برج راداده اما نماینده محترم درصحبتهایش گفته وزیرآ پ گفتندتاآخرامسال می دهیم خودتان قضاوت کنیددروغگویی تاچه حد؟؟اول بنشینندزمان ومکان رامشخص کنندبعدخبررسانی کنندتعدادزیادی ازهمکاران منتظردریافت پاداش ازآن روزخوشحال وشایدبه امیدگرفتن ازاین ماه خرجش کردندنمی دانم مشکل ازکجاست بعضی اوقات اعصاب انسان رابه هم می زننددروغگویی شده نان وآب خوردن. ما۳۰ سال به فراگیران گفتیم دروغگو دشمن خداست ونزدیک ۱۸سال این جمله رابه خودماگفتنداماممکنه دروغگویی درقیامت پاداشی هم داشته که مابی خبریم اینان که ازماباسوادترندبراحتی دروغ میگویندپس خواهشن مارابه اخلاق رسانه ای دعوت نکنیدبرویددروغگوهارانصیحت کتید.پایدارباشید
پاسخ + 0 0 --
مهدی خلیلی 1395/05/08 - 07:40
سلام و عرض ادب خدمت همکار عزیز
واقعیت هم این است رسانه ها وظیفه بیان مساله و خبررسانی را دارند و ضمانت اجرایی ندارد و در یادداشت هم به این موضوع اشاره شد.موفق باشید
پاسخ + +1 -10 --
شهسوارزاده 1395/05/07 - 18:14
به نام دوست
استاد بزرگوار و فرهيخته جناب آقاي خليلي

به سايت وزين " صداي معلم " و مديريت توانمند آن استاد قلم بدست ، تحليلگر ، نقاد ، خوش فکر ، پر تلاش ، دلسوز جامعه فرهنگيان و... جناب آقاي پور سليمان تبريک عرض مي کنم که فرد توانمندو شايسته اي چون حضرتعالي را به سر دبيري اين اميد فرهنگيان انتخاب نموده اند .


به شما تبريک عرض مي کنم که مسئوليت خطير سردبيري اين سايت وزين را عهدار شده ايد .


به کليه اعضاي شوراي نويسندگان سايت وزين " صداي معلم " اين انتخاب شايسته را تبريک عرض مي کنم .


به کليه همکاران شايسته سايت ، اين انتخاب شايسته را تبريک عرض مي کنم .


به کليه فرهنگيان فرهيخته که براي سنجش دماي آموزش و پرورش به اين سايت مراجعه مي کنند .( چه آنان که فقط مطالعه مي کنند و چه آنان که نظر خود را يا داشت مي کنند ) و سرمايه هاي ارزشمند اين تار نما مي باشند هم اين انتخاب شايسته را تبريک عرض مي کنم .

نظر ادامه دارد.
پاسخ + 0 0 --
قيصر 1395/05/07 - 20:03
آقا نون به هم قرض نديد اگه صداي معلميد به فكر حقوق ما باشيد
پاسخ + 0 0 --
شهسوارزاده 1395/05/07 - 21:32
به نام دوست

استاد گرامي همکار ارجمند جناب آقاي قيصر
در دنياي قلم بدستان ،
اگر دار نباشد از نان خبري نيست !
قلم بدست بر اساس احساس مسئوليت و عشق قلم مي زند !

نان همه قلم بدستان ارزاني شما باد !

ولي به اين نکته بيسار بسيار مهم توجه کنيد که تمامي زندگي و تلاش قلم بدستان نان نيست ! که در اين صورت قلم بدست نمي گرفت !

ارزش قلم بيشتر از نان ( برکت خداوند ) است .

زيرا به قلم

سوگند

ياد مي کنند !


اما همه تلاش سايت وزين " صداي معلم " در جهت اعتلاي آموزش و پرورش کشور که اعتلاي همه کشور را در بر مي گيرد ، مي باشد !
که نان معلم را هم شامل مي شود !

با تقديم شايسته ترين احترامات ارادتمند شما شهسوارزاده
پاسخ + 0 0 --
مهدی خلیلی 1395/05/08 - 07:49
با سلام و عرض ادب و ارادت خدمت دوست عزیز جناب آقای شهسوارزاده.سپاسگزارم و امیدوارم با همکاری جنابعالی و دوستان سهمی در ارتقای فرهنگ رسانه ای و ارتقای منزلت و معیشت فرهنگیان داشته باشم.
پاسخ + +1 -10 --
شهسوارزاده 1395/05/07 - 18:15
ادامه نظر :


اشاره شما به اخلاق رسانه اي نشان از نکته سنجي و درايت سر دبير محترم مي باشد !

اطمينان خاطر دارم که فرهنگيان فرهيخته از سردبيري شما استاد با تجربه و قلم بدست بهره فراوان خواهند برد .


با تقديم شايسته ترين احترامات ،
درس آموز مکتب پر فيض حضرتعالي ،
ارادتمند و کوچک شما ،
شهسوارزاده
پاسخ + +6 -2 --
بازن ۹۴منتظرپاداش 1395/05/07 - 20:40
یعنی چه آقای شهسوارزاده تلفنت رابرداروتبریکت رابگوچرامباحث رابه هم می زنی همه جورش رادیده بودیم امااینطورشوهم دبدیم!!
پاسخ + 0 0 --
شهسوارزاده 1395/05/07 - 21:44
به نام دوست
استاد بزرگوار جناب آقاي بازن 94 منتظر پاداش

ذوق هنر ي شما ستودني است .

اما در سايت وزين " صداي معلم " اتفاقي

نو

رخ داده است .
اگر شما هم به تيتر همين خبر توجه کنيد متوجه مي شويد :

مهدی خلیلی / عضو شورای نویسندگان

و

سردبیر


صدای معلم

بنده ابتداء اين انتخاب شايسته که منشاء خير فراوان است را تبريک گفته ام و سپس به نکته سنجي


سر دبير


اشاره کردم که بحث مهم اخلاق رسانه اي را مطرح نموده اند !

با تقديم شايسته ترين احترامات ارادتمند شما شهسوارزاده
پاسخ + +11 0 --
Morteza Hajibabaei 1395/05/07 - 21:19
نقد بدون توهین پسندیده تر است .
ولی ای کاش گوش شنوایی وجد داشته باشد
پاسخ + +10 0 --
معلم متعجب 1395/05/07 - 22:35
عاشق کامنت های همکاران درد آشنا هستم.دروغگویان باید خجالت بکشند که هر روز با طرح موضوعی فرهنگیان فرهیخته را به خیال خود به تمسخر می گیرند.
پاسخ + +9 0 --
بازنشسته مهر93تبریز 1395/05/07 - 23:01
.....
پاسخ + +9 0 --
اصلانی 1395/05/08 - 00:39
چون معیشت دغدغه اصلی ما معلمان است و هر ساله بدتر میشود شنا احتمالا دغدغه معیشت ندارید
پاسخ + +1 0 --
رضا 1395/05/10 - 09:13
اي معلمان عزيز
من وقتي كامنت هاي شما و نظراتتون رو ميخونم تمام غمهاي اسمون تو دلم ميشينه
ولي دلم ميسوزه كه تو شركتهاي ديرمجموعه نيستين ببينين چه باند بازي و فاميل بازي هست
من دارم سرخط رو بهتون ميدم هركي باور نداره بره بررسي كنه
پتروشيمي مرواريد امسال بخاطر سوء مديريت سودش از ٤٠٠ ميليارد به ١٥ ميليارد رسيد
هر سيستمي عملكرد اينچنيني رو محكوم ميكنه و مديرعاملش رو تغيير ميده
ولي اينا اينقدر به هم نون قرض دادن طرف كه عوض نشده تازه اومده بعد لو رفتن فيش حقوقيش بيشتر مي تازونه و مدير مالي برنامه ريزي و حراست رو هم چون تو باندشون نبودن عوض كرده
اگه ميخاهين كاري كنين الان وقتشه
از ما گفتن بود
پاسخ + 0 0 --
ناشناس 1395/05/15 - 14:41
نقد منصفانه و نكاه واقع بينانه داشته باشيم
پاسخ + 0 0 --
حسین 1395/05/22 - 09:57
متاسفانه آقای خلیلی نداره
پاسخ + 0 0 --
معلم 1396/01/11 - 21:03
این هم یکی از ضعف های بزرگ آموزش و پرورش هست که معلمان دانش آموزان دروغگو تربیت کرده اند و حالا شدند مسولین. نمونه اش همین آقای نوبخت و دانش آشتیانی. اواخر اسفند گفتند تمامی معوقات حق التدریس معلمان تا آخر اسفند پرداخت خواهد شد بنده معلم رسمی هستم هنور تا 11 فروردین 96 ریالی دریافت نکرده ام. سال نو مبارک دروغگوها
پاسخ + 0 0 --
معلم 1396/01/11 - 21:07
دیروز روز آرامی را آغاز کرده بودم رفتم اداره به یکباره اعصابم با دیدن یک صحنه به هم ریخت. چشمم به عکس آقای روحانی افتاد

نظر شما

صدای معلم، صدای شما

با ارائه نظرات، فرهنگ گفت‌وگو و تفکر نقادی را نهادینه کنیم.

نظرسنجی

آیا ملاقات های مردمی وزیر آموزش و پرورش دولت سیزدهم در کم کردن شکاف میان اداره و مدرسه و جلب اعتماد معلمان تاثیری دارد ؟

خیلی زیاد - 12.1%
زیاد - 3%
تا حدودی - 8.5%
تاثیری ندارد - 10.8%
نوعی عوام فریبی و سرکار گذاشتن معلمان است - 65.6%

مجموع آرا: 305

دیدگــاه

تبلیغات در صدای معلم

درخواست همیاری صدای معلم

راهنمای ارسال مطلب برای صدای معلم

کالای ورزشی معلم

تلگرام صدای معلم

صدای معلم پایگاه خبری تحلیلی معلمان ایران

تلگرام صدای معلم

Sport

تبلیغات در صدای معلم

تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به صدای معلم - اخبار فرهنگیان، معلمان و آموزش پرورش بوده و استفاده از مطالب با ذکر منبع بلا مانع است.
طراحی و تولید: رامندسرور