صدای معلم - اخبار فرهنگیان، معلمان و آموزش پرورش

فرهنگی / تهران

نقدی بر سخنان اخیر دکتر نجفی : چرا سهم 15 درصدی آموزش و پرورش در بودجه سال 95 لحاظ نشده است؟!

سهم آموزش و پرورش در بودجه سال 95 و مطالبات فرهنگیان و معلمان

تردید نیست دکتر نجفی یکی از باتجربه ترین نیروهایی است که در کنار دولت روحانی مشغول به فعالیت است . سوابق کاری وی نشان دهنده این موضوع است . از وزارت علوم تا 8 سالی که وزیر آموزش و پرورش بوده و سپس به عنوان رییس سازمان برنامه و بودجه در دولت خاتمی فعالیت کرده است .

بنابراین می توان نظرات و گفته های ایشان را به عنوان کارشناس ترین نیروی دولت روحانی مد نظر قرار داد .

ایشان در مصاحبه  اخیر خود ( این جا )  در بخشی از سخنان خود گفته است که اختصاص 15 درصد از کل بودجه کشور در سال 94 برای دولت بسیار سخت بوده و این رقم نسبت به کل بودجه کشور مبلغ زیادی است و نکته دیگری که در خصوص وضع فعلی آموزش و پرورش بیان نموده این است که مدیریت مالی منابع در آموزش و پرورش خوب اجرا نشده و و می شد که بهتر اقدام و اجرا شود .

نقد بیانات آقای نجفی کار آسانی نیست چون تجارب والای ایشان در امور اجرایی کشور را نمی توان نادیده گرفت .

بنابراین اگر در آمارها یا نکاتی که ارایه می کنم اشکالی وجود دارد مدیر محترم سایت یا همکاران عزیز اصلاح نمایند .

با نگاهی به اکثر کشورهای توسعه یافته یا جهان اول و حتی دوم ، سه رکن امنیت و بهداشت و درمان و آموزش و پرورش اساسی ترین مشغله دولت ها در سراسر جهان است که برکسی پوشیده نیست .

با نگاهی اجمالی به بحث امنیت به نیروی انتظامی ارتش و سپاه و بسیج حتی وزارت اطلاعات می رسیم . هیچ منطقی نمی تواند از اهمیت والای امنیت در کشور و نقش نهادهای نظامی و انتظامی چشم پوشی کند و همگان امنیت را به عنوان رکن هر کشور و نظامی می پذیرند .

سوریه ، عراق ، لبنان ، یمن ، ترکیه و حتی بخش هایی از اروپا شاهد بر مدعای اهمیت و نیاز جامعه به امنیت کامل است .بهداشت و درمان در کشور ها نیز امری حاکمیتی است .

سلامت مردم یک کشور در پیشرفت و تعالی آن نقش مستقیم دارد .بیماری ها یکی از دغدغه های اصلی مردم هر کشوری است اما آموزش و پرورش نیز امری حیاتی برای اداره هر کشوری است .آموزش و پرورش با بستر سازی آموزشی و پرورشی و هدایت کودکان و نوجوانان و جوانان باعث پالایش جامعه و کاهش هزینه های دولت ها در بسیاری از موضوعات امنیتی و بهداشتی و درمانی و سایر حوزه های مرتبط یا غیر مرتبط خواهد شد .

بنابراین هزینه کردن در آموزش و پرورش سودهای بسیار هنگفتی برای کشورها و دولت ها در بر دارد که متاسفانه در کشور ما تا کنون نگاه صحیحی نسبت به این سود دهی وجود ندارد .

حال به منابع مالی این ارکان می پردازیم .

ظاهرا درآمد مخابرات ، همراه اول و ... در اختیار سپاه قرار دارد تا هیچ گاه امنیت کشور به خاطر کمبود منابع مالی مختل نشود که در صورت صحت آن کاری کاملا منطقی و درست بوده است و احتمالا سپاه و بسیج و حتی وزارت اطلاعات از آن بهره مند می شوند ؛ اما نیروی انتظامی منبع در آمدی عظیمی بنام جریمه های ناشی از « تخلفات رانندگی » دارد که هرسال به مبلغ آن اضافه می شود و قطعا مبالغ کلانی در اختیار این نیرو است گو اینکه اکثر نیروهای موجود در نیروی انتظامی نیروهای وظیفه هستند که خدمت خود را انجام می دهند و معمولا دریافتی های قابل توجهی ندارند .

ارتش هم از نیروهای وظیفه تغذیه می شود و قطعا با سرریز منابع سپاه و نیروی انتظامی مشکل زیادی از نظر منابع مالی نباید داشته باشد .

وزارت بهداشت و درمان هم علاوه بر بودجه بالای 50 هزار میلیارد تومانی دولتی نیز دارای درآمدهای دیگری است که یکی از کلان ترین آنها در بخش واردات و فروش دارو است و درآمدهای بیمارستان از مراجعات بسار زیاد مردم بیمار است که مجبورند در هر حال حتی با دفترچه بیمه هم مبالغی را بپردازند .

آموزش و پرورش در افکار عمومی وزارت خانه ای است که فقط با تزریق بودجه های دولتی سر پا نگهداشته شده و دولت ها از وجود چنین دستگاه پر جمعیتی ناخرسند هستند اما یکی از منابع اقتصادی آموزش و پرورش « صندوق ذخیره فرهنگیان » است که بر اساس شنیده ها 6 هزار میلیارد سرمایه داشته و سالانه سود قابل توجهی به دست می آورد .

از شهریه های 12 تا بیست میلیونی مدارس غیر دولتی و درآمدهای میلیونی مدارس هیات امنایی و نمونه دولتی و تیز هوشان و....که بگذریم ؛ آموزش و پرورش املاک بسیار زیادی دارد که بسیاری از آنها را نهادهای دیگر استفاده می کنند .

در همین عید نورور 94 شنیده شده درآمد حاصل از اسکان فرهنگیان بالغ بر 13 میلیار د تومان بوده است که ظاهرا تاثیری بر فقر زدایی از آموزش و پرورش ندارند .

در پایان ، دوباره به نکته دکتر نجفی بر می گردیم که فرموده اند که تخصیص 15 درصد از بودجه 180 هزار میلیاردی دولت به آموزش و پرورش کار بزرگی بوده و مبلغ 26 هزار میلیارد تومان بودجه زیادی بوده که به آموزش وپرورش داده شده است ، فقط در آموزش و پرورش درست مدیریت نشده است .

در خبرها شنیدیم که مجلس بودجه 987 هزار میلیاردی سال 95 را تصویب کرده است .

ظاهرا ، سهم دولت از این بودجه حدود 250 هزار میلیارد تومان بیشتر نیست .

اگر 15 درصد آن را حساب کنیم مبلغ سی و هفت و نیم هزار میلیارد تومان سهم آموزش و پرورش می شود .

معلوم نیست که چرا دولت و مجلس این حداقل 15 درصد را به قول جناب نجفی در بودجه سال 95 با این همه مشکلات و کمبودها و مطالبات و حقوق های زیر خط فقر معلمان و کارکنان آموزش و پرورش شاغل و بازنشسته رعایت نکرده اند ؟

این سوالی است که دولت و مجلس می باست به 40 میلیون مخاطب آموزش و پرورش پاسخ دهند که چرا بودجه آموزش و پرورش در سال 95 ناکافی و با کمبود بسته شده است ؟

در حالی که حتی وزیر آموزش و پرورش نیاز واقعی آن را اخیرا 37 هزار میلیارد تومان در سال 95 اعلام کرده است .


ارسال مطلب برای صدای معلم

این آدرس ایمیل توسط spambots حفاظت می شود. برای دیدن شما نیاز به جاوا اسکریپت دارید

جمعه, 03 ارديبهشت 1395 11:09 خوانده شده: 2589 دفعه چاپ

نظرات بینندگان  

پاسخ + +13 0 --
معلم ناامید 1395/02/03 - 12:16
جالب بود و قابل توجه اما کو گوش شنوا
انشاا....دولت اعتدال با عزل فانی دوره بعدی هم باقی شود
پاسخ + 0 0 --
رضا 1395/02/03 - 12:54
فانی آموزش و پرورش رو نابود کرد . انگیزه های معلمان رو کور کرد . کعلکان رو به لحاظ شخصیت اجتماعی نابود کرد . اما اگر همین آقای فانی به یکی از مدارس ما بیاد تا زانو براش خم میشیم و دستشو میبوسیم . همه جا همینطوریه . این آقا سه ساله از این همه اعتراض آب تو دلش تکون نخوره . حالا هی بشینیم عدد حساب بکنیم . که چی بشه . واقعیت رو باید قبول کرد ما معلمان هیچ قدرتی برای تغییر هیچ چیزو نداریم .
پاسخ + 0 0 --
محمد 1395/02/03 - 14:04
سوال اساسی این است که چرا بودجه آموزش وپرورش را که 15 درصد عنوان میکنند مبلغ زیادی می دانند ولی 50 هزار میلیارد برای وزارت بهداشت زیاد نیست !
مطلب دوم اینکه اگر بودجه 987 هزار میلیارد است 25 هزار میلیارد قطعا 15 درصد آن نخواهد بود و اگر فقط 250 هزار میلیارد آن متعلق به دولت است بقیه این بودجه متعلق به چه نهادهایی میشود ؟؟؟
پاسخ + +22 -1 --
بازنشسته مهر93تبریز 1395/02/03 - 12:26
آموزش وپرورش ومعلم وفرهنگیان له شوندانقلاب وکشورله شده استوای یعنی جنگ نرم وتمام عیارکه بعدازوزارت دکترنجفی باوزیران نالایق وته مانده درهردولت وکابینه جریان دارد.رهبرمعظم ورود نفرمایندفاجعه ای درحال وقوع است.
پاسخ + 0 0 --
رضا 1395/02/03 - 12:56
احسنت
پاسخ + 0 0 --
بازنشسته مهر93تبریز 1395/02/03 - 16:26
نوکرتم رضا جان
پاسخ + +20 0 --
ناشناس 1395/02/03 - 12:56
واقعا از شغل معلمی دیگه بدم آمده...هیچ انگیزه ای ندارم
پاسخ + +8 -4 --
احمد 1395/02/03 - 13:19
دوستان اگر مطالب را با دقت مطالعه بفرمائید میبینید که فانی هم از خودش کاره ای نیست این دولت است که بودجه اختصاص به آموزش و پرورش نمیدهد و همینطور مجلس
لازم است روز معلم دولت و مجلس صدای معلمان را بشنوند
پاسخ + 0 0 --
ناشناس 1395/02/03 - 15:39
حداقل شرافت داشته باشه و واقعیت رو بگه، نه اینکه با آمار سازی بگه ما به معلمان خوب میرسیم.
پاسخ + 0 0 --
ابوالفضل 1395/02/04 - 15:01
اول اینکه این فانی کاربلد نیست و دوم اینکه بودجه نمیدن استفا بده
پاسخ + +24 -1 --
رضا 1395/02/03 - 13:32
این نجفی هم داره بی ربط حرف می زنه دولت برا همه کارمندا پول داره فقط برا گداخانه آموزش پرورش پول نداره لعنت بر آموزش و پرورش گدا
پاسخ + +21 0 --
فرهنگی 1395/02/03 - 15:00
وزا تخانه ای که نابود شده ونفس های آخر را می کشد در بودجه ریزی کشور مگر جایی دارد! معلم روزت مبارک!
پاسخ + +6 0 --
ساناز افسری هرمزی 1395/02/03 - 20:01
کمی عجیب نیست؟! زمین و زمان و تمامی مسئولین اذعان دارند که پیشرفت و توسعه کشور از مسیر آموزش میگذرد ولی هیچکدام در عمل به گفته خود اعتقادی ندارند!!! یعنی عمدا دارند کشور را به قهقرا می برند؟! عجیب است عجیب.
پاسخ + 0 0 --
بازنشسته مهر93تبریز 1395/02/03 - 23:05
عجیب است چون... حرفشان درمان درداست ولی اعمالشان دردبی درمان است.
پاسخ + +6 0 --
ناشناس 1395/02/03 - 20:26
فقط این دو سه هفته زود تمام شه خسته شدیم از معلمی
پاسخ + +4 0 --
ناشناس 1395/02/03 - 23:46
بهتراست روز معلم وتقدیر (توخالی)را از تقویم حذف کنند
پاسخ + 0 0 --
معلم 1395/02/04 - 21:31
اون روز رو گذاشتن که به ریش ما بخندن
پاسخ + +1 0 --
زعفرانی 1395/02/04 - 19:31
با سلام چند نکته را در ادامه نقد منصفانه و قابل تامل همکار ارجمند معروض میدارم 1-مگر تقریبا نیمی از کارکنان دولت را فرهنگیان آموزش وپرورش تشکیل نمی دهند پس چرا فقط 15 درصد از بودجه هزینه ای دولت به ا آموزش وپرورش تخصیص یافته باید لااقل 40 درصد از بودجه هزینه ای به آموزش وپرورش در لایحه بودجه 95 اختصاص می یافت که مبلغی بالغ بر 72هزار میلیارد توان می گردیدویا حداقل به گفته وزیر 37 هزار میلیارد تومان بودجه برای تسویه بدهی هاو معوقات و افزایش حقوق فرهنگیان در نظر گرفته میشد 2-عدم ادغام دو وزارت خانه علو م وآموزش وپرورش به دلیل کم شدن یک وزیر علمی وآموزشی وفرهنگی در دولت در بحث چانه زنی های تدوین لایحه بودجه و تدوین مصوبات وقوانین در دولت با توجه به وضعیت اسفبا ر وزارت آپ منطقی به نظر نمی رسد وتا بحال دست آورد و سودی عاید آموزش وپرورش به عنوان اصلی ترین ومهمترین نهاد تربیت وپرورش نیروی انسانی مسئولیت پذیر نداشته است .باید نگاه دولت وحاکمیت برای تبدیل شدن ایران به یک کشور توسعه یافته ویا در حال توسعه تغییر کند
پاسخ + 0 0 --
بازنشسته 1395/02/07 - 09:06
✅✅✅بودجه فرهنگی کشور در سال اقتصاد مقاومتی به چه اشخاص و نهادهایی داده می‌شود؟
#‏لایحه بودجه که توسط مجلس نهم برای این نهادهاافزایش چشمگیرداشت !!!
نهادها و افراد دریافت‌کننده‌ی بودجه‌ی بیش از هزار میلیارد تومانی فرهنگی در “جدول شماره ۱۷” پیوست لایحه بودجه‌ 95،این علاوه بربودجه صداوسیما،ستادامربمعروف،بسیج و...است.
پاسخ + 0 0 --
بازنشسته 1395/02/07 - 09:11
⬅️غلام‌علی حداد عادل برای "بنیاد سعدی" (۷/۱ میلیارد تومان)

⬅️محمدتقی مصباح یزدی برای "مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی" (۲۸ میلیارد تومان)

⬅️عبدالله جوادی آملی برای "مؤسسه اسراء" (بیش از ۱۱ میلیارد تومان)

⬅️جعفر سبحانی برای "مؤسسه امام صادق" (بیش از ۴ میلیارد تومان)
پاسخ + 0 0 --
بازنشسته 1395/02/07 - 09:13
⬅️حجت‌الاسلام محمد نقدی برای مؤسسه "ترجمان وحی". (بیش از ۱/۳ میلیارد تومان)

⬅️وحید جلیلی (برادر سعید جلیلی) برای "جشنواره عمار" (۴/۵ میلیارد تومان)

⬅️سردار علی‌اکبر مداحی برای "هیأت رزمندگان" (بیش از یک میلیارد تومان)

⬅️حجت‌الاسلام نواب معاون سیاسی "جامعه روحانیت مبارز" برای "دانشگاه ادیان و مذاهب" (بیش از ۴ میلیارد تومان)

⬅️حجت‌الاسلام رضا مختاری برای "مؤسسه کتاب‌شناسی شیعه" (بیش از ۳۰۰ میلیون تومان)

⬅️حجت الاسلام حمید روحانی برای "بنیاد تاریخ‌پژوهی و دانش‌نامه انقلاب اسلامی" (نزدیک ۳/۵ میلیارد تومان)

⬅️حجت‌الاسلام محسن قرائتی برای "ستاد اقامه نماز جمعه" (۴۴ میلیارد تومان) و "بنیاد فرهنگی حضرت مهدی موعود" (بیش از یک میلیارد تومان)

✅حالا میشه فهمیدکه چرابعضی هابابرجام مخالفند؟حالامیشه بابودجه مدارس مقایسه کرد.بازم بگیم مشکل فرهنگی داریم.بازم بگیم محیط زیست و هلال احمر مشکل بودجه دارند..!!

نظر شما

صدای معلم، صدای شما

با ارائه نظرات، فرهنگ گفت‌وگو و تفکر نقادی را نهادینه کنیم.

نظرسنجی

آیا ملاقات های مردمی وزیر آموزش و پرورش دولت سیزدهم در کم کردن شکاف میان اداره و مدرسه و جلب اعتماد معلمان تاثیری دارد ؟

خیلی زیاد - 12.1%
زیاد - 3%
تا حدودی - 8.5%
تاثیری ندارد - 10.8%
نوعی عوام فریبی و سرکار گذاشتن معلمان است - 65.6%

مجموع آرا: 305

دیدگــاه

تبلیغات در صدای معلم

درخواست همیاری صدای معلم

راهنمای ارسال مطلب برای صدای معلم

کالای ورزشی معلم

تلگرام صدای معلم

صدای معلم پایگاه خبری تحلیلی معلمان ایران

تلگرام صدای معلم

Sport

تبلیغات در صدای معلم

تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به صدای معلم - اخبار فرهنگیان، معلمان و آموزش پرورش بوده و استفاده از مطالب با ذکر منبع بلا مانع است.
طراحی و تولید: رامندسرور