صدای معلم - اخبار فرهنگیان، معلمان و آموزش پرورش

« معرفی علیرضا کاظمی به عنوان وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش بیش از آن که نوید تحول بدهد ادامه سیاست های موجود را نشان می دهد »

آقای پزشکیان ؛ به داد آموزش و پرورش برسید !

سیدهادی عظیمی/ معلم و عضو شورای مرکزی حزب اتحاد ملت ایران اسلامی

 انتقاد از مسعود پزشکیان برای معرفی وزیر آموزش و پرورش در صدای معلم سرانجام پس از مدت ها بحث و بررسی و رایزنی ، وزیر جدید آموزش و پرورش معرفی شد . علیرضا کاظمی معاون پیشین  پرورشی به عنوان گزینه نهایی وزارت آموزش و پرورش معرفی شد که در صورت کسب رای تمایل مجلس شورای اسلامی بر کرسی صدارت آموزش و پرورش خواهد نشست .

حامیان دکتر پزشکیان انتظار داشتند وزیر جدید آموزش و پرورش پیام تحول را به بدنه آموزش و پرورش منتقل نماید. 

معرفی کاظمی بیش از آن که نوید تحول بدهد ادامه سیاست های موجود را نشان می دهد . 

وزارت آموزش و پرورش در طول سه سال گذشته روند خاصی از مدیریت را پشت سر گذاشت. آموزش و پرورش ایران در سال های پس از انقلاب همواره رسالتی ایدئولوژیک برای خود قائل بود ولی این رویکرد در دولت سیزدهم شکلی متفاوت تر و غلیظ تر داشت . تشدید گزینش ، تاکید بر اجرای برنامه هایی همچون استخدام روحانیان و ... سرلوحه برنامه های وزارت آموزش و پرورش دولت سیزدهم بود . فاصله بین آموزش و پرورش رسمی و دانش آموزان در طول سه سال گذشته  بیشتر شد .

وزارت آموزش و پرورش در حالی تحویل دولت چهاردهم می شود که بیش از آن که خود را متولی نهاد مدرسه و مسئول بالا بردن کیفیت و کمیّت آموزش و ارتقای عدالت آموزشی بداند نهادی  برای تربیت تراز ایدئولوژیک  است  .

در این شرایط  تصدی وزارت آموزش و پرورش توسط علیرضا کاظمی چه پیامی دارد؟ 

انتقاد از مسعود پزشکیان برای معرفی وزیر آموزش و پرورش در صدای معلم

 رزومه علیرضا کاظمی و عملکرد وی در طول دوران تصدی معاونت پرورشی و سپس سرپرستی وزارت نشان می دهد که گرایش وی به سمت ادامه شرایط موجود و عدم تغییر است .

شنیده ها نیز حاکی از آنست که نزدیکان وی را مدیران فعلی وزارتخانه  تشکیل می دهد که هر زمانی توانایی تغییر منش سیاسی خود را دارند و برای حفظ میز مدیریت خود با همه جریان های سیاسی همراهی  می کنند . مدیرانی که جهت فکری و سیاسی آن ها را پست داشتن  تعیین می کند.  این روند نشان می دهد که وزارت آموزش و پرورش در دوران وی تحول چندانی به خود نمی بیند و شاهد طرحی برای اصلاحات حداقلی هم در برنامه ها و روند فعالیت بزرگترین وزارتخانه دولت نخواهیم بود.

انتقاد از مسعود پزشکیان برای معرفی وزیر آموزش و پرورش در صدای معلم

احتمال اینکه تعدادی از تشکل های سیاسی معلمان نیز برای دریافت چند پست همکاری نزدیکی با علیرضا کاظمی داشته باشد نیز وجود دارد در حالی که دریافت پست بدون تغییر و تحول در برنامه و روندهای آموزش و پرورش بی حاصل است و سرمایه اجتماعی اصلاح طلبان و تحول خواهان حامی دکتر پزشکیان را زیر سوال می برد .

گزارش های متعددی نشان می دهد که آموزش و پرورش با بحران های اساسی رو به رو است .

تعداد بالای ترک تحصیل و بازماندگان از تحصیل از بحران شدید عدالت آموزشی خبر می دهند.  نتایج آزمون های تیمز و پرلز و امتحانات نهایی نشانگر وضعیت وخیم کیفیت آموزشی است.

انتقاد از مسعود پزشکیان برای معرفی وزیر آموزش و پرورش در صدای معلم

بخش عمده ای از دانش آموزان  با آموزه های کتاب های درسی زاویه دارند . مدارس دولتی به حال خود رها شده اند . با تعدد مدارس و کالایی شدن آموزش ، آموزش و  پرورش طبقاتی شده است . در چنین شرایطی  بیشتر تلاش های وزیر و مدیران آموزش و پرورش اجرای برنامه ها غیر مرتبط با مشکلات اساسی  نهاد تعلیم و تربیت است .

 علیرضا کاظمی برای  شرایط موجود  چه برنامه ای دارد و آیا می تواند برنامه توافق رئیس جمهور را به سطح وزارت آموزش و پرورش بیاورد و بکوشد بین بازیگران اصلی تعلیم تربیت ( دولت ، معلمان ، دانش آموزان و اولیا ) تفاهمی حداقلی به وجود آورد ؟ گذشته نشان می دهد که چنین اتفاقی رخ نخواهد داد .

وزیری بر کرسی وزارت می نشیند و همان برنامه های پیشین با مدیرانی متفاوت ادامه می یابند .

انتقاد از مسعود پزشکیان برای معرفی وزیر آموزش و پرورش در صدای معلم

حامیان رئیس جمهور نمی توانند از وی و دولتش حمایت نکنند ولی نباید زبان به انتقاد نگشایند و دیدگاه های خود را بیان ننمایند. تغییر چند معاون وزیر  همراه با به کار گیری ملغمه ای از مدیرانی که مسئول وضعیت موجودند و چند مدیر نزدیک به اصلاح طلبان ولی  بدون انگیزه تغییر دوای درد های آموزش و پرورش نیست .   معلمان حامی رئیس  جمهور و بخش عمده بدنه آموزش و پرورش خواهان تغییرات اساسی هستند که مسائل موجود تا حدی کاهش یابد.

 از  دکتر پزشکیان ، رئیس جمهور محترم  انتظار می رود به داد آموزش و پرورش برسد . اجرای سیاست های موجود  آسیب خود را نشان داده است . مدیران ملوّن  که هر روز به رنگی در می آیند و می دانند که باید غلام وزیر باشند نه غلام بادمجان به وفور در آموزش و پرورش یافت می شوند که هم اکنون آماده اند سوار بر اسب مسئولیت ها دردولت جدید شوند و  تعهدی هم به گفتمان دولت جدید  ندارند  .

ادامه سیاست های قبلی  توسط وزیر جدید بدین معنا است که نه خانی آمده و نه خانی رفته است .


ارسال مطلب برای صدای معلم

این آدرس ایمیل توسط spambots حفاظت می شود. برای دیدن شما نیاز به جاوا اسکریپت دارید

انتقاد از مسعود پزشکیان برای معرفی وزیر آموزش و پرورش در صدای معلم

 

چهارشنبه, 24 مرداد 1403 17:49 خوانده شده: 628 دفعه چاپ

نظرات بینندگان  

پاسخ + +2 0 --
ناشناس 1403/05/24 - 19:29
نمایندگان قانع شدند که آقای کاظمی توانمندی لازم را دارد
انتظار تحول درآموزش وپرورش مثل دنبال سراب دوبدن هست خداوند در این سازمان درو تخته را به هم جور کرده
دیروز دستور رییس جمهور مبنی بربه کارگیری ۷۰ هزار بازنشسته صادر شد از چندروز دیگر مشاهده خواهید کرد برای اندک حقوقی کلی صف خواهند کشید
پاسخ + 0 0 --
معلمی 1403/05/24 - 19:37
فعلا باید به ایشان راضی شویم هرچند امثال آقایان دکتر حسینی یا عبادی بهتر بودند اما وزرای حساس انتخابش فقط با رای ریس جمهور نیست
پاسخ + +3 0 --
معلم ناامید 1403/05/24 - 19:34
معرفی کابینه دولت جدید نشان داد همه چیز دست آقای پزشکیان نیست و لیست وزرای شورای مشورتی آقای ظریف وزرا و شاید معاونان آنها باید از هفت خان رستم رد شوند تا بتوانند به مجلس معرفی شوند و اصلاح طلبان فعلا باید به همین لیست فعلی اصولگرا اعتدالی اصلاح طلب راضی باشند تا ببینیم بعداً چی میشه ....
پاسخ + +3 0 --
معلم ناامید 1403/05/24 - 19:36
پزشکیان دو راه داشت یا معرفی یک کابینه معجون که به قول خودش دولت وحدت ملی و آشتی دو جناح یا معرفی یک کابینه کامل اصلاح طلب که با مجلس تمام اصولگرا اکثرا تایید نمیشدن و شروع دعوا دولت مجلس و...که پزشکیان و بزرگان نظام این رو نمیخواهند
پاسخ + +3 0 --
ناشناس 1403/05/25 - 16:11
پول دوره های ضمن خدمت به جیب کی می رود؟؟؟؟
چرا تمام دوره ها که نه خرجی داره و نه زحمتی، پولی شده؟؟؟؟
پول سازمان استثنایی از قبَلِ سنجش هزاران نو آموز ، کجا میره؟؟؟؟؟
اینهمه ازین نمونه ها زیاده، پولش کجا میره؟
چرا اینها رو کسی نمی بینه
پاسخ + 0 0 --
ناشناس 1403/05/27 - 14:15
نه تنهاآموزش وپرورش بلکه بایدبه دادکشوررسید.

نظر شما

صدای معلم، صدای شما

با ارائه نظرات، فرهنگ گفت‌وگو و تفکر نقادی را نهادینه کنیم.

نظرسنجی

آیا کنکور معیار مناسب و قابل اتکایی برای ارزیایی در مورد اثربخشی و کارایی نظام آموزشی ایران می باشد ؟

دیدگــاه

تبلیغات در صدای معلم

درخواست همیاری صدای معلم

راهنمای ارسال مطلب برای صدای معلم

کالای ورزشی معلم

تلگرام صدای معلم

صدای معلم پایگاه خبری تحلیلی معلمان ایران

تلگرام صدای معلم

Sport

تبلیغات در صدای معلم

تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به صدای معلم - اخبار فرهنگیان، معلمان و آموزش پرورش بوده و استفاده از مطالب با ذکر منبع بلا مانع است.
طراحی و تولید: رامندسرور