صدای معلم - اخبار فرهنگیان، معلمان و آموزش پرورش

با توجه به تغییر دولت و لزوم اتخاذ رویکردهای نوین و علمی که مورد تاکید مسعود پزشکیان می باشد ؛ « صدای معلم » از وزیر آموزش و پرورش می خواهد که مصوبه شورای عالی آموزش و پرورش در مورد « انتخاب شدن مدیران مدارس توسط معلمان » را در اولویت کار خود قرار دهد

نامه ی دریافتی : به نحوه ی انتخاب و انتصاب مدیران مدارس اعتراض داریم !

صدای معلم گزارش می کند ؛

گروه استان ها و شهرستان ها/

نامه ی زیر توسط جمعی از فرهنگیان داوطلب پست مدیریت مدارس که در فرآیند آزمون و انتخاب و انتصاب مدیران مدارس شرکت کرده اند برای « صدای معلم » ارسال گردیده است .

لازم به یاد آوری است  :

« از اقدامات مهم و مثبت در زمان وزارت مرتضی حاجی طرح « انتخاب شدن مدیران مدارس توسط معلمان » بود که البته بنا بر گزارش هایی که می رسید مورد اقبال و رضایت معلمان قرار گرفته بود .

قرار بر این بود که دامنه اجرای این طرح به سطوح بالای مدیریتی در وزارت آموزش و پرورش نیز برسد .

این مصوبه شورای عالی آموزش و پرورش با روی کار آمدن دولت احمدی نژاد به محاق رفت . قرار بر این بود که فانی این رویه را احیا نماید اما به دلایل نامعلومی اجرا نشد .

 مرتضی حاجی در گفت و گو با « صدای معلم » در شهریور 1394 چنین می گوید : ( این جا )

« کارهای مطالعاتی این طرح از سال 81 شروع شد و پس از آن اجرایی شد .

این طرح به دنبال اصلاحاتی در روابط انتخاب مدیران مدارس در شورای عالی آموزش و پرورش انجام شد و با بخشنامه وزراتی به اجراء گذارده شد .

مهم این است که ما برای مدیر مدرسه چه نقشی را تعریف می کنیم .آیا او را به عنوان یک فرد اداری صرف می شناسیم که کارش آماده کردن مدرسه برای فعالیت های آموزشی و پرروشی و امور روزمره است ؟

اما زمانی می خواهیم برای مدیر مدرسه نقش " راهبری آموزشی " تعریف کنیم .این که معلم مدرسه کار خود را انجام دهد و امور اداری مدرسه بر عهده مدیر باشد .

مدیر مدرسه فردی باشد که از توانایی مناسبی برخوردار باشد برای این که مجموعه فعالیت های آموزشی و پرورشی مدرسه را هدایت و مدیریت کند .

اگر چنین نقشی را برای مدیر مدرسه قائل باشیم که باور من این است که نقش اصلی همین است ، و مدرسه را به عنوان کانون تربیت و آموزش بشناسیم ؛ رئیس این کانون باید تواناترین ، مطلع ترین و مجرب ترین فرد برای ایفای این نقش باشد .

بنابراین فردی که انتخاب می شود باید از جایگاه « رهبری » برخوردار باشد و ارباب جمعی مدرسه شامل معلمان و کلیه کارکنان سازمان مدرسه او را به عنوان واجد چنین ویژگی بشناسند  و تا حدی از یک کاریزمایی در بین همکاران خودش برخوردار باشد و صاحب مقبولیت در بین کارکنان باشد .

معلمان را نمی توان در تصمیم گیری مدرسه نادیده گرفت و نقش  معلمان را در تعیین چنین فردی برای هدایت مدرسه به سوی اهداف فراموش کرد .

بنابراین هم در ضوابط و هم در شرایط مدیر مدرسه ، شورای عالی آموزش و پرورش یک سری اصلاحاتی انجام داد که شامل  سابقه خدمت ، میزان تحصیلات و ویژگی های دیگر بود و در شورای عالی آموزش و پرورش تجدیدنظر شد و مورد تصویب قرار گرفت .

نکته بعدی ، احراز این مقبولیت در بین معلمان است که شامل فرآیند اجرایی کار است .

این که این مقبولیت مورد ارزیابی قرار گیرد قرار شد که معلمان 3 نفر را انتخاب کنند و به اداره معرفی کنند  . از سوی دیگر برای این که فرد معیارها و توانایی هایی باید از نظر رئیس اداره داشته باشد از بین این 3 نفر  ، مدیر منطقه یک نفر را انتخاب  می کرد .

بنابراین این فرد هم مقبولیت بین کارکنان دارد و هم حائز شرایط اداری و کاری پذیرفته شده برای اداره مدرسه از سوی مدیر اداره است .

در این شرایط ، فضا لطیف تر می شود ، روابط بسیار نزدیک تر می شود  و وقتی که معلمان خودشان می بییند که در انتخاب مدیر مدرسه نقش داشته اند هر چند این نقش 100 درصدی نبوده است و تاثیرگذار بوده اند ، در نتیجه میزان همکاری  آن ها برای این که انتخاب آن ها انتخاب درستی بوده است افزایش پیدا خواهد کرد .

زمانی که این مصوبه به اجرا گذاشته شد و من در خدمت آموزش و پرورش کشور بودم گزارش ها نشان می داد که روز به روز شرایط بهتر می شود ، انتخاب ها پخته تر می شد و بهتر پیش می رفت اما مدیران بعدی این را نپسندیدند و از دستور خارج کردند .

وقتی مدرسه کانون  تحقق هدف های اصلی تعلیم و تربیت کشور باشد به یک « رهبر آموزشی " نیاز دارد .این رهبر آموزشی هم کسی جز مدیر مدرسه نمی تواند باشد و این مدیر برای آن که بتواند نقش « رهبری » را ایفا کند باید بین همکاران « محبوبیت » و « مقبولیت » داشته باشد و احراز آن ها از این طریق باشد » .

با توجه به تغییر دولت و لزوم اتخاذ رویکردهای نوین و علمی که مورد تاکید مسعود پزشکیان به عنوان رئیس جمهور می باشد ؛ « صدای معلم » از وزیر آموزش و پرورش می خواهد که در جهت ترمیم بخشی از گسست اعتماد میان بدنه و ستاد پی گیری این مصوبه شورای عالی آموزش و پرورش را در اولویت کار خود قرار دهد .

 

انتقاد از انتخاب و انتصاب مدیران مدارس در آموزش و پرورش و پیشنهاد انتخاب مدیران مدارس توسط معلمان در صدای معلم

در مرداد ماه ۱۴۰۳ ثبت نام آزمون مدیران مدارس در سایت my.medu.ir انجام شد.

۸ شهریورماه ۱۴۰۳ آزمون سراسری مورد کاوی انتخاب و انتصاب مدیران مدارس به صورت کتبی در تمام نواحی و مناطق استان ها برگزار گردید.

بدون اعلام نتایج کتبی در این سامانه، برخی از نواحی و مناطق که از مصاحبه صوری جامانده بودند، یکی دو روزی را به این کار اختصاص دادند.

این در حالی ست که در برخی ادارات قبل از برگزاری آزمون با گزینه های پیشنهادی مصاحبه و مدیران برای مدارس معرفی شده بودند.

در جلسه ی آزمون نیز همان مدیران مشخص شده که تعدادی از آن ها کادر اداری هر ناحیه هستند، در کنار عده ای سیاه لشکر در آزمون شرکت کردند. مدیران با اعتماد به نفس بالا هم کلا در آزمون شرکت نکرده و همچنان ابقا شدند.

بعد از آزمون، قسمت ثبت نام انتخاب و انتصاب مدیران در سایت my.medu.ir برداشته شد و تا بدین لحظه بدون اعلام  نهایی، مشخص و شفاف نتایج در سامانه یا انتشار لیست اسامی ، نمرات کتبی و مصاحبه ای داوطلبین در پرتال هر اداره، همان مدیران سلیقه ای پست های مدیریت را دریافت نمودند.

در پاسخ سوال شرکت کنندگان از ارزیابی عملکرد و حراست ادارات نسبت به اعلام‌ نتایج، گفته می شود که اگر با شما تماس گرفته نشده است قبول نشده اید و زمان اعلام نتایج به صورت رسمی نیز مشخص نیست. باید وزارت اعلام نمایند.

انتقاد از انتخاب و انتصاب مدیران مدارس در آموزش و پرورش و پیشنهاد انتخاب مدیران مدارس توسط معلمان در صدای معلم

نکته قابل توجه این است که طبق پاسخ داده شده به داوطلبین، هنگامی که هنوز نتایج توسط وزارت اعلام نشده است چگونه مدیر به مدارس معرفی گردیده، تودیع و معارفه صورت می گیرد؟

چنانچه وزارت با مدیر توافق شده موافقت ننماید، مسئولیت مدرسه نابه سامان بر عهده ی کیست؟ 

با توجه به بی نظمی، سر و صدا و کیفیت نامناسب جلسه ی آزمون و عدم نظارت کافی بر مشورت شرکت کنندگان در پاسخ گویی به سوالات آزمون (طبق گفته ی شرکت کنندگان) ارزشمندی این عملکرد در چیست؟

با وجودی که گزینه های مورد نظر هر اداره به عناوین مختلف با امضای اعضای کمیته ی راهبری معرفی می شوند ؛ چرا باید این همه وقت و هزینه برای برگزاری آزمون صورت بگیرد؟

تا کی آموزش و پرورش می خواهد به این حرکات نمایشی و پوپولیستی خود ادامه دهد و اعتماد عمومی را زیر سوال ببرد؟

اگر استعلام نتایج آزمون و عملکرد افراد داوطلب در پست مدیریت مورد توجه است چطور وقتی هنوز آزمونی برگزار نشده است انتصاب مدیر برای مدارس انجام می شود؟

با چه تعریفی قبل از برگزاری آزمون و اعلام نتایج کتبی، در برخی استان ها مصاحبه صورت گرفته است؟

وقتی قرار نیست مدیران ناکارآمد و نابلد پست شان را ترک کنند و بعضا در آزمون هم شرکت نکرده و نمی کنند، برگزاری نمایشی این آزمون حلال کدام مشکلات مدیریتی مدارس خواهد بود؟

ماهیت مصاحبه های افراد شرکت کننده بدون حضور ناظرِ بی طرف و عدم ثبت و ضبط دقیق تمام طول فرایند، توسط کدام بخش از سیستم برای معترضان به نتیجه قابل پیگیری ست؟

پایان پیام/


ارسال مطلب برای صدای معلم

این آدرس ایمیل توسط spambots حفاظت می شود. برای دیدن شما نیاز به جاوا اسکریپت دارید

انتقاد از انتخاب و انتصاب مدیران مدارس در آموزش و پرورش و پیشنهاد انتخاب مدیران مدارس توسط معلمان در صدای معلم

یکشنبه, 08 مهر 1403 17:13 خوانده شده: 115 دفعه چاپ

نظرات بینندگان  

پاسخ + +2 0 --
ناشناس 1403/07/08 - 19:43
احسسسسسننننتتتت
کاملا موافقم
پاسخ + +2 0 --
ناشناس 1403/07/08 - 21:26
.....

مدیر را اگر با باور، عرف و قانون غیر جاهلانه و غیرغاصبانه سرجاش بگذاری، خیلی مردی!!!!
پاسخ + 0 0 --
ناشناس 1403/07/09 - 06:18
فقط فرار کنید دراین ویرانه هیچ خبری نیست جوانی خودرا در شغل مناسب صرف کنید
پاسخ + 0 0 --
ناشناس 1403/07/10 - 08:41
مدیر چی و کجا میخواهید بشوید؟ مگر ارزش و جایگاه مونده؟ برای چند تومان اضافه کار اگر جنگ می کنید اره اون خوبه. چون پول کمش هم خوبه. تاسف

نظر شما

صدای معلم، صدای شما

با ارائه نظرات، فرهنگ گفت‌وگو و تفکر نقادی را نهادینه کنیم.

نظرسنجی

آیا کنکور معیار مناسب و قابل اتکایی برای ارزیایی در مورد اثربخشی و کارایی نظام آموزشی ایران می باشد ؟

دیدگــاه

تبلیغات در صدای معلم

درخواست همیاری صدای معلم

راهنمای ارسال مطلب برای صدای معلم

کالای ورزشی معلم

تلگرام صدای معلم

صدای معلم پایگاه خبری تحلیلی معلمان ایران

تلگرام صدای معلم

Sport

تبلیغات در صدای معلم

تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به صدای معلم - اخبار فرهنگیان، معلمان و آموزش پرورش بوده و استفاده از مطالب با ذکر منبع بلا مانع است.
طراحی و تولید: رامندسرور