صدای معلم - اخبار فرهنگیان، معلمان و آموزش پرورش

رضوان حکیم زاده معاون آموزش ابتدایی در میزگرد آموزشی و علمی « بررسی راهکارهای ارتقاء کیفیت و تقویت مدارس دولتی»:

پوشش پیش دبستانی هفتاد و دو درصدی رسیده به چهل درصد ! چرا چنین سیاستی اتخاذ شد ؟ کجا دنبال عدالت بودیم؟

صدای معلم گزارش می کند ؛

گروه گزارش/

میزگرد آموزشی و علمی « بررسی راهکارهای ارتقاء کیفیت و تقویت مدارس دولتی» به میزبانی دبیرخانه شورای عالی آموزش و پرورش سه شنبه 27 شهریور برگزار گردید .

در این نشست علی زرافشان ، علیرضا کمره ای ، بهنام بهراد ، مهدی نوید ادهم و رضوان حکیم زاده به بیان دیدگاه های خود در این زمینه پرداختند .

بهراد عضو هیات علمی پژوهشگاه مطالعات آموزش و پرورش گفت : «

در سال 2015 ؛ سازمان ملل متحد اهداف توسعه پایدار را توضیح داد .

17 هدف را تعریف کرد به خاطر چالش های مختلفی که کشورها درگیر بودند .

یکی از آن ها در مورد آموزش و پرورش است .در کشورها مداخله کند . سرمایه گذاری ها ، برنامه ریزی ها ، فعالیت ها ، اقدامات و سیاست های این کشورها را در جهت این اهداف مورد پایش و سنجش قرار دهد تا این کشورها به این اهداف دست یابند .

هدف 4 می گوید :

تضمیت آموزش با کیفیت ، همگان شمول و عادلانه و ارتقای فرصت های یادگیری مادام العمر برای همگان .

نکته ی مهمی که در این هدف چهارم هست همان تضمیت آموزش با کیفیت است .

باید بدانیم که ما از جهان منتزع نیستیم .

ما یک جزیره نیستیم .

نظام آموزشی در دنیا تعریف دارد .

هدف هایی تعریف شده است . همه کشورها سعی می کنند حرکت کرده و به آن هدف ها برسند .

اگر ما خودمان را از آن اهداف جدا کنیم مثل مسابقه دوئی می ماند که ما داریم برای خودمان در یک مسیری می رویم و تمام دنیا مسیر دیگری را می روند .

از سال 2004 تا 2024 صفحه یونسکو را نگاه کنید و در مورد کیفیت آموزش صحبت می کند همین تعریف است و هیچ گونه تغییری نداده است .

می گوید :

« غالب کوشش ها به منظور تعریف کیفیت دو مشخصه دارد : اصل اول . رشد شناختی یادگیرندگان به عنوان هدف اول همه نظام های آموزشی است . یعنی نظام های آموزشی در سراسر دنیا مهم ترین هدف شان « رشد شناختی » است .

برای چه تیمز و پرلز می آید خواندن و نوشتن و ریاضیات را مورد سنجش قرار می دهد ؟ چرا « پیزا » می آید خواندن و نوشتن و علوم و ریاضی را مورد سنجش قرار می دهد ؟

علت آن همین تعریف است .

بین تعریف و عمل خیلی ارتباط تنگاتنگی وجود دارد .

اصل دوم نقش آموزش در ارتقای ارزش ها ، نگرش های شهروندی ، رشد عاطفی و خلاقانه است .

این را « مهارت های غیرشناختی » می نامند .

پس ما دو دسته مهارت داریم که یونسکو در تعریف « آموزش با کیفیت »  روی آن تاکید می کند  ».

« علی پورسلیمان مدیر صدای معلم » در بخش پرسش و پاسخ خطاب به حاضران و به ویژه دبیر کل شورای عالی آموزش و پرورش چنین مطرح کرد :

قبلا هم گفته و پیشنهاد دادم که در حال حاضر و در عمل ، « شورای عالی آموزش و پرورش که نهاد مهم سیاست گذاری ، قانون گذاری و مهم تر از همه نظارت بر اجرای مصوبات است به نهادی بی خاصیت تبدیل شده و کسی و یا نهادی آن را جدی نمی گیرد .

در واقع بیرون از این ساختمان ؛ معلمان شورای عالی آموزش و پرورش را نمی شناسند .

شورای عالی باید در فعالیت خود تجدید نظر کند و خودش را جدی بگیرد .

در گام نخست  و در پرتال خود بخشی را اضافه کند و میزان عملکرد واقعی واحدها و نهادهای مختلف را در ارتباط با اجرای مصوبات شورای عالی آموزش و پرورش مورد ارزیابی قرار دهد .

به طور دقیق و شفاف اعلام کند چه کسی و کدام بخش مصوبات را اجرا می کند و با اجرا نمی کند و یا ناقص انجام می دهد .

در این بخش سخنان و دیدگاه های رضوان حکیم زاده معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش را می خوانید .

 

گزارش صدای معلم در مورد پوشش پیش دبستانی و عدالت آموزشی و ارتقای کیفیت آموزشی در آموزش و پرورش

بحث در مورد راه کارها و ارتقای کیفیت و تقویت مدارس است.

می خواهم معمولی تر ، عملیاتی تر و صریح تر صحبت کنم.

ما می خواهیم راجع به ارتقای کیفیت صحبت کنیم یا عدالت  ؟ اگر به صورت دقیق معنای عدالت آموزشی در نظر بگیریم بعد از دسترسی به آموزش که حق بر آموزش است فراهم شدن شرایط یادگیری با کیفیت برای همه دانش آموزان است. خود این جزء عدالت است یعنی ارتقای کیفیت یادگیری دانش آموزان در هر شرایطی جزء عدالت است بنابراین این دو تا از هم جدا نیستند که ما به این فکر کنیم یا به آن یکی یا اگر آن اتفاق نیفتد عدالت هم تحقق پیدا نمی کند کما این که ما در دسترسی مشکلی نداریم ؛ نمی گویم عالی هستیم ولی به هر حال نرخ پوشش مان خوب است. مثلا ما در دوره ابتدایی نود و هفت تا نود و هشت درصد بچه هایمان مدرسه می روند اما لزوما یاد نمی گیرند بنابراین بحث دسترسی نیست . فقط بحث رفتن داخل مدرسه نیست. آنجایی که صحبت از یادگیری می شود ما با کیفیت سروکار داریم پس چرا یادگیری اتفاق نمی افتد .

نکته دوم این که برخی از مفاهیم را از بس که ما تکرار کردیم به نظرم خودمان هم باورمان شده است. می خواهم کمی صورت مساله را باز کنم.

 ما وقتی راجع به ارتقای کیفیت در مدارس دولتی صحبت می کنیم یک انگاره و فرضی داریم که مدارس دولتی بی کیفیت هستند و مدارس غیر دولتی با کیفیت هستند.

 من خواهش می کنم که این گونه نگاه نکنید.

اگر ما  از مدارس غیر دولتی، مدارس خاص و لاکچری را جدا کنیم و از مدارس دولتی هم سمپاد را جدا کنیم و این دو را کنار بگذاریم بعد به صورت خالص عملکرد مدارس دولتی را با غیر دولتی مقایسه کنیم قطعا عملکرد مدارس دولتی از جهت تحصیلی بالاتر است.

بیایید یک بار دیگر در این چیزهایی که مرتب تکرار می کنیم بازنگری کنیم. حالا تکرارش چه ضرری دارد ؟ یک جو روانی خیلی منفی ایجاد می کند.

اخیرا آماری توسط همکاران مرکز سنجش وزارتخانه منتشر شده و گفته اند ما میانگین معدل ها را در نظر گرفتیم - برای من دور از انتظار نبود چون سال ها حضورم در شورای نظارت در مدارس غیر دولتی در دوره قبل برای من ثابت کرده بود که اگر ما یک تعداد از این مدارس خاص را کنار بگذاریم اگر واقعا بحث رقابت و مقایسه عملکرد باشد نه تنها مدارس دولتی کم ندارند بلکه بیشتر از آن هم دارد.

چرا این اتفاق می افتد ؟

گزارش صدای معلم در مورد پوشش پیش دبستانی و عدالت آموزشی و ارتقای کیفیت آموزشی در آموزش و پرورش

ما ممکن است که کیفیت را هزار و یک شاخص به آن بدهیم اما یک مقدار ساده تر و قابل دست یابی تر صحبت کنیم. خیلی ساده کنیم ؛ پیچیده اش نکنیم.

 وقتی می گوییم کیفیت نیست یعنی چه اتفاقی نمی افتد و وقتی که کیفیت هست چه اتفاقی می افتد ؟

ما که سنجه تربیتی نداریم که بگوییم عملکرد تربیتی یک مدرسه خوب است و عملکرد تربیتی مدرسه دیگر بد است. مدارسی هم که خاص هستند عملکرد تربیتی شان را ما با برخی از این دستاوردها برجسته می کنیم اصلا معلوم نیست متعلق به مدرسه باشند . اگر من هم صاحب مدرسه باشم ، همه بچه هایی که وضعیت مالی خوبی دارند خانواده هایشان هم غربال کنم حتما مذهبی باشند و مورد تایید ما باشند و در مصاحبه ما هم قبول شوند و در مدرسه همه امکانات را برایشان فراهم کنیم ... آیا کسی پرسیده که ببیند آیا این تاثیر تربیتی تاثیر خانواده است یا تاثیر مدرسه است ؟

 من بارها به این دوستان گفته ام که اگر شما با همه تیم تان به این مدارس کوچ کنید و بروید  در یکی از همین مناطق حاشیه شهر تهران اما فقط غربال نکنید نه خانواده ها را و نه دانش آموزان را . اگر نیم نمره معدل شان را بالا بردید تا یک حدودی یک درصدی هم آن رفتارهایی که از نظر ما هنجار نیستند کاهش بدهید ما می گوییم که شما خیلی کار کردید در غیر این صورت ما اصلا سنجه نداریم.

 بیایید اینها را کنار بگذاریم و بعد ببینیم عملکردشان چگونه است .

یکی از دانشجویان من در دانشگاه تهران می گفت از بس به ما گفته بودند که شما ومدرسه فلانی ها  ... ما باورمان شده بود که خیلی خاص هستیم و به ما می گفتند شما متفاوتید ! حواستان باشد شما فلانی هستید.

 این را ما سنجه نکردیم و گفتیم اینها خوبند .

گزارش صدای معلم در مورد پوشش پیش دبستانی و عدالت آموزشی و ارتقای کیفیت آموزشی در آموزش و پرورش

دوما این که ما اصلا سنجه تربیتی نداریم. الآن تنها چیزی که دست ما است عملکرد تحصیلی در پایان خط است. می گوییم برون داد یادگیری این مدارس چه چیزی هستند. این تنها چیزی است که می گوییم. من اصلا کاری ندارم که چند جلسه ای می گذارید ؟ ایزوگام پشت بام هایمان چگونه است ؟ ما وقتی می گوییم مثلا آدیداس محصول با کیفیتی است می گوییم این چیزی که دست من رسیده این با کیفیت است و بعد حدس می زنیم احتمالا فرآیندهای تولید  هم با کیفیت است ولی ما داریم محصول را می بینیم.

اگر این گونه نگاه کنیم و با آن شاخصی که گفتیم به طور خیلی عادی و خیلی عملیاتی اگر که عملکرد یادگیری دانش آموزان - با همین متری که ما داریم من با مترش کاری ندارم که چقدر درست است یا غلط ولی این متری که هست به اسم کنکور می گوییم همه شما را ما با این متر اندازه می گیریم و این صحنه را کنار بگذاریم و بعد میانگین نمرات امتحان نهایی را که به صورت متمرکز در پایه دوازدهم برگزار می شوند - عرض کردم وقتی سمپادی ها را جدا کنیم و خاص ها و لاکچری ها را جدا کنیم عملکرد مدارس دولتی قطعا بهتر خواهد بود.

رئیس مرکز سنجش آقای زارعی هم همین نظر را دارند که همین الآن هم عملکرد مدارس دولتی خیلی بهتر است .

مهم آن است که در مدارس غیردولتی و خاص تفاوت خیلی زیادی بین نمرات مستمر این دانش آموزان و نمرات امتحانات نهایی شان وجود دارد .

مدارس غیردولتی داریم که نمرات  مستمر دانش آموزان را 20 داده است اما در امتحان نهایی شرکت کرده و تفاوت زیاید را در دامنه ی نمرات می بینید !

ولی شما چنین تفاوتی را در مدارس دولتی نمی بینید .

 این مدارسی که عملکرد بهتری در یادگیری دارند چه شرایطی دارند که این اتفاق برایشان می افتد مانند کاری که تیمز و پرلز می کند .

باید به صورت علمی به مسئله نگاه کنیم.

گزارش صدای معلم در مورد پوشش پیش دبستانی و عدالت آموزشی و ارتقای کیفیت آموزشی در آموزش و پرورش

« تیمز و پرلز » دو سه حرف خیلی روشن می زند. می گوید من مقایسه کردم بچه هایی که نمرات بالاتری می گیرند نسبت به آنهایی که کمتر می گیرند چه چیزهایی در محیط مدارس شان فرق می کند.  چه چیزهایی در معلمان شان فرق می کند  یا در خانواده شان فرق می کند. شرایط خانواده دست ما نیست البته ما می توانیم روی خانواده ها کار کنیم .

تیمز و پرلز گوید اگر بچه ها پیش دبستانی را در مدرسه گذرانده باشند به طور معناداری در کلاس چهارم و هشتم به نتایج بهتری رسیده اند  و پیزا هم همین را نشان می دهد پس راه نرویم .

بعد می گوید اگر این بچه ها خصوصا در مناطق محروم که محیط خانواده بستر آماده ای نیست را گذرانده باشند وقتی اینها به خط شروع در کلاس اول می رسند آمادگی ورود به مدرسه از جهت شناختی ، اجتماعی و عاطفی در وضعیت خوبی است و نتایج ما این را نشان داده است.

 ما آمدیم  یک سیاست گذاشتیم . رفتیم و گشتیم و دیدیم پوشش پیش دبستانی هفتاد و دو درصدی رسیده به چهل درصد !

 که من جدیدا مسئولیت این سازمان ( سازمان ملی تربیت کودک ) را بر عهده گرفتم.

چرا چنین سیاستی اتخاذ شد ؟

چرا نگاه مان این طور شد ؟

چرا نگاه مان غیردولتی شد ؟

چه کسی به پیش دبستانی نیاز داشت ؟

کجا دنبال عدالت بودیم؟

 کجا می خواستیم کیفیت یادگیری ابتدایی را افزایش دهیم ؟

این همه داده داشتیم که هر چقدر در مناطق محروم دو زمانه پیش دبستانی را با حمایت دولت ترویج کرده بودیم « نرخ تکرار پایه » پایین آمده بود.

آقای دکتر بهراد می گوید روی مهارت های سواد پایه تمرکز کنیم؛  من هزار بار حرف شما را تایید می کنم.

کسی که مهارت های سواد را نداشته باشد بقیه چیزها برایش فانتزی است! مثل نیازهای مزلو  است. مثل این است که شما امنیت نداشته باشید ، گرسنه و تشنه باشید بگوییم اگر این راه هم اشتباه بود خیلی خوب است نه واقعا این حکم این را دارد برای ما.

( ادامه دارد )

بخش نخست

پیاده سازی و ویرایش : زهرا قاسم پور دیزجی

گزارش صدای معلم در مورد پوشش پیش دبستانی و عدالت آموزشی و ارتقای کیفیت آموزشی در آموزش و پرورش


ارسال مطلب برای صدای معلم

این آدرس ایمیل توسط spambots حفاظت می شود. برای دیدن شما نیاز به جاوا اسکریپت دارید

گزارش صدای معلم در مورد پوشش پیش دبستانی و عدالت آموزشی و ارتقای کیفیت آموزشی در آموزش و پرورش

جمعه, 06 مهر 1403 16:09 خوانده شده: 55 دفعه چاپ

نظر شما

صدای معلم، صدای شما

با ارائه نظرات، فرهنگ گفت‌وگو و تفکر نقادی را نهادینه کنیم.

نظرسنجی

آیا کنکور معیار مناسب و قابل اتکایی برای ارزیایی در مورد اثربخشی و کارایی نظام آموزشی ایران می باشد ؟

دیدگــاه

تبلیغات در صدای معلم

درخواست همیاری صدای معلم

راهنمای ارسال مطلب برای صدای معلم

کالای ورزشی معلم

تلگرام صدای معلم

صدای معلم پایگاه خبری تحلیلی معلمان ایران

تلگرام صدای معلم

Sport

تبلیغات در صدای معلم

تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به صدای معلم - اخبار فرهنگیان، معلمان و آموزش پرورش بوده و استفاده از مطالب با ذکر منبع بلا مانع است.
طراحی و تولید: رامندسرور