صدای معلم - اخبار فرهنگیان، معلمان و آموزش پرورش

«آموزش مجازی ، توهم مدرنیته و راه رفتنی که فراموش شد ! »

بازگشت دوران ممنوعیت حمل موبایل در مدارس !

صدای معلم گزارش می کند ؛

گروه گزارش/

گزارش صدای معلم در مورد  ممنوعیت حمل موبایل در مدارس در پسا کرونا و نتایج آموزش مجازی در آموزش و پرورش ایران

پس از بحران کرونا و آغاز تعطیلی مدارس در ایران که 25 ماه به درازا انجامید و از این حیث می توان نظام آموزشی ایران را در این زمینه و تعطیلات طولانی منحصر به فرد دانست ؛ کم نبودند کنش گران و نیز افراد به اصطلاح « روشنفکر آموزشی » که این دوران را نقطه عطفی در سیستم آموزشی ما دانسته و از آن حتا به عنوان یک انقلاب و تحول عظیم در آموزش یاد می کردند .

« مدیر صدای معلم » در 12 دی ماه 1399  در یادداشتی با عنوان «آموزش مجازی ، توهم مدرنیته و راه رفتنی که فراموش شد ! » نوشت : ( این جا )

« برخی ها هم با ذکر برخی توهمات خودبافته و دلایل فاقد پشتوانه علمی - عقلانی و مستند تاریخی از کرونا و آموزش های مجازی به عنوان فصلی مهم در تغییر پارادایم ها نام می برند . اگر ذهنیت و تفکر مدیران و حتا عوامل آموزشی مدرسه چنین باشد ؛ پس تفاوت مدرسه با نهادهایی مانند « پادگان » ، « کلانتری » و « قوه قضائیه » چه خواهد بود ؟

این ادعایی بی پشتوانه ، گزاف و بلوفی شبه روشنفکرانه است .

ساده ترین و ابتدایی ترین برهان آن است که در فضای واقعی تحول قابل ذکری رخ نداده که بخواهد فضای مجازی متاثر از آن شود و یا آن را تکمیل کند .

گزارش صدای معلم در مورد  ممنوعیت حمل موبایل در مدارس در پسا کرونا و نتایج آموزش مجازی در آموزش و پرورش ایران

حکایت ما و جامعه ایرانی در تقلید از مدرنیسم و پدیده های آن بیشتر حکایت همان کلاغی است که می خواست ادای راه رفتن کبک را در بیاورد اما هویت و پشتوانه پیشین خود را هم فراموش کرد . »

می توان به واقعیت بسیار تلخ تاکید کرد که ره آورد آموزش مجازی در این دوران طولانی مدت مدارس چیزی جز ترک تحصیل میلیون ها دانش آموز ، افت تحصیلی آشکار و پنهان ، بی سوادی و کم سوادی دانش آموزان و حتا معلمان ، رواج و عادی سازی پدیده تقلب مجازی در نظام آموزشی ایران و مهم تر از همه در معرض تهدید قرار گرفتن « سلامت روانی » دانش آموزان نبوده است و این پیش بینی بود که صدای معلم از همان آغاز به آن اشاره و تاکید نمود اما گوش شنوایی برای آن یافت نشد .

گزارش صدای معلم در مورد  ممنوعیت حمل موبایل در مدارس در پسا کرونا و نتایج آموزش مجازی در آموزش و پرورش ایران

به تازگی در یکی از مناطق آموزش و پرورش تهران ، بخشنامه ای به مدارس ارسال گردیده است .  ( 1 )پرسش « صدای معلم » آن است که مدرسه جای ساختن و پرورش اندیشه ها و رفتارهاست و یا جایی برای دفن کردن استعدادها و ایجاد عقده های سرکوب شده برای آیندگان ؟

در این بخشنامه که عنوان آن « ممنوعیت آوردن تلفن همراه توسط دانش آموزان به مدرسه » است چنین آمده است : « بر مبنای ماده بند 4 ماده 72 آیین نامه اجرایی مدارس ، مصوب شورای عالی آموزش و پرورش ، « همراه داشتن اشیای گران بها و وسائل غیر مرتبط با امور تحصیلی در مدرسه برای دانش آموزان ممنوع می باشد » ؛ با توجه به بند مذکور ، تلفن همراه در حکم اشیای گران بها و وسائل غیر مرتبط با امور تحصیل در مدرسه می باشد ، لذا آوردن آن به مدرسه و حتا استفاده از آن ( فیلم برداری ، عکاسی ، تبادل اطلاعات با دانش آموزان دیگر و... ) ممنوع می باشد .

در صورت عدم رعایت آن توسط دانش آموزان ، شورای آموزشی مدرسه می تواند طبق مقررات مربوطه تصمیمات لازم را برای دانش آموز اتخاذ نماید . »

پرسش « صدای معلم » آن است که چگونه بود تا پیش از حضوری شدن آموزش ها در مدارس ، موبایل ابزار آموزشی محسوب می شد و داشتن آن لازم  و موکد ؟ و چگونه شد که یک شبه ، این وسیله آموزشی در عداد لوازم ممنوعه به حساب آمد ؟

گزارش صدای معلم در مورد  ممنوعیت حمل موبایل در مدارس در پسا کرونا و نتایج آموزش مجازی در آموزش و پرورش ایران

و این در حالی است که آموزش مجازی همواره مکمل و متمم آموزش حضوری بوده و این رسانه در گزارش های متعدد خود بر آن تاکید کرده است .

اگر ذهنیت و تفکر مدیران و حتا عوامل آموزشی مدرسه چنین باشد ؛ پس تفاوت مدرسه با نهادهایی مانند « پادگان » ، « کلانتری » و « قوه قضائیه » چه خواهد بود ؟

گزارش صدای معلم در مورد  ممنوعیت حمل موبایل در مدارس در پسا کرونا و نتایج آموزش مجازی در آموزش و پرورش ایران

آیا این افراد و نهادها از « شیشه ای شدن مدارس و شفافیت » واهمه دارند که به آن « پوشش قانونی و موجه » می دهند ؟ ( این جا ) - مدیران ، ناظمان و معلمین قیچی به دست مراقب باشند ! " مدارس شیشه ای " در راهند !

اگر دانش آموزان به عنوان نمونه از تنبیه بدنی ، کوتاه کردن موی سر در انظار عمومی که موجب تحقیر و سخیف شدن شخصیت هر انسانی می شود عکس برداری و فیلم برداری می کنند ؛ چاره آن اصلاح رفتار و ذهنیت عاملان این گونه رفتارهاست و یا این که بر اساس سنت مرسوم و عادت مالوف ایرانی ، مساله را به جای حل کردن ؛ حذف کنیم ؟

گزارش صدای معلم در مورد  ممنوعیت حمل موبایل در مدارس در پسا کرونا و نتایج آموزش مجازی در آموزش و پرورش ایران

کدام قانون و اخلاق به ارکان مدرسه و عاملان آن اجازه می دهد که کیف و وسائل شخصی دانش آموزان را جست و جو کنند و با دانش آموزان مانند تبهکار و مجرم و... برخورد کنند ؟

پرسش « صدای معلم » آن است که مدرسه جای ساختن و پرورش اندیشه ها و رفتارهاست و یا جایی برای دفن کردن استعدادها و ایجاد عقده های سرکوب شده برای آیندگان ؟

( 1 )

گزارش صدای معلم در مورد  ممنوعیت حمل موبایل در مدارس در پسا کرونا و نتایج آموزش مجازی در آموزش و پرورش ایران

( کلیپ زیر بازرسی دانش آموزان را در یک مدرسه نشان می دهد )


ارسال مطلب برای صدای معلم

این آدرس ایمیل توسط spambots حفاظت می شود. برای دیدن شما نیاز به جاوا اسکریپت دارید

گزارش صدای معلم در مورد  ممنوعیت حمل موبایل در مدارس در پسا کرونا و نتایج آموزش مجازی در آموزش و پرورش ایران

دوشنبه, 12 ارديبهشت 1401 12:02 خوانده شده: 5644 دفعه چاپ

نظرات بینندگان  

پاسخ + +9 -8 --
ناشناس 1401/02/12 - 14:09
مدارس دخترانه کاسه داغتر از آش هستند همیشه. توی همه ی برنامه ها دنبال خودنمایی.
پاسخ + +12 -4 --
ناشناس 1401/02/12 - 21:00
1.من توی کلاس تدریس میکردم، در حالی که یکی از شاگردان برای کتاب باز کرده بود انگار تمرکز روی کتاب داشت بعد متوجه شدم اینستاگرام چک می‌کنه.
۲. هشت سال پیش یکی از پسرها توی کلاس با دوست دخترش تماس گرفت و خودنمایی میکرد می‌گفت دختر مدرسه روبرو هست. و یکبار همین پسر آهنگ محلی با گوشی پخش میکرد بعد با پررویی آهنگ رو به من نشون داد که فیلم غیر اخلاقی پخش میشد.
۳. مدیر مدرسمون یکی از بچه ها رو آورد دفتر و بازرسی بدنیش کرد من اعتراض کردم که شخصیت دانش آموز رو خراب نکن، و مدیر کشوی میزش رو نشون داد که داخلش انواع چاقو، کاندوم، شیشه و مواد مخدر بود.
۴.مدیر دوربین جلوی مدرسه رو نشون داد که یکنفر مواد فروش به بچه ها قرص شادی می‌فروخت البته چهرش رو با ماسک پوشانده بود.
۵. مدیر ویدیویی رو نشون داد که دو نفر به یکنفر در کلاس خلوت قصد مزاحمت جنسی داشتند.
.
پاسخ + +12 -3 --
ادامه 1401/02/12 - 21:01
۶. امتحان شبه نهایی برگزار می‌شد و من مراقب بودم، چرخی در کلاس زدم و دیدم یکی از بچه‌ها ، گوشی رو نصفه از جیب شلوارش در آورده و جوابها رو می‌نویسه.
۷. زنگ دوم بود و من کلاس نداشتم رفتم بیرون مدرسه که دیدم در پارک چند دختر پسر دبیرستان خودم با هم خوش و بش میکنن و دست همدیگه رو گرفتن
پاسخ + 0 0 --
ناشناس 1401/11/22 - 00:19
باید موقع تقلب تیز باشی من کل ترم دوم رو با تقلب از رو موبایل گزروندم و هیچکس نفهمید(تازه من موبایلو کامل درمیاوردم)
پاسخ + 0 0 --
سامان 1401/12/18 - 16:51
سلام آقا یه سوال الان اینکه فروش مواد و قرص و اینا اوکی ولی ربطی به گوشی آوردن نداره بدون گوشی هم میشه فروشنده رو پیدا کرد و خرید
بعدم اینکه موادی چیزی بخرن اوکی ولی اینکه مثلا با دوست دخترش یا یکی از رفیقاش که دختره بعد مدرسه میچرخه و حرف میزنه یا مثلا دستش رو گرفته به شما و مدرسه چه ربطی داره؟؟؟
پاسخ + +5 -4 --
ناشناس 1401/02/12 - 21:24
آموزش مجازی و کلاس مجازی، یعنی هیچ و بلکه کمتر از هیچ!
پاسخ + +1 -4 --
ناشناس 1401/02/13 - 07:58
رفتارهای فله ای و بدون در نظر گرفتن دیدگاه متخصصان و کارشناسان و...
پاسخ + +11 -2 --
داوود 1401/02/13 - 08:38
در مورد موبایل با صدای معلم موافقم به شرط این که یک گوشی ساده باشد نه هوشمند بچه من باید در مدرسه عاری از مواد ووسایل خطرناک ومحرک درمدرسه باشد پس حق بازرسی از دانش اموزان را غیر قانونی واخلاقی ندانسته وآن را در جهت غبطه وصلاح دانش آموز می دانم.
پاسخ + 0 0 --
ناشناس 1401/02/13 - 16:20
حداکثر ساده چون پول به مخابرات دروغگو و بی تربیت خواهی داد و زورگو و بد وعده خواهی داد
پاسخ + 0 0 --
سامان 1401/12/18 - 16:52
میتونم بپرسم تعریفتون از محرک چیه؟
پاسخ + +8 -2 --
ناشناس 1401/02/23 - 19:04
به نظر من نگارنده این وجیزه حتی یک روز هم معلم نبوده تا درد معلم را بفهمد ، در بین دانش آموزان کسانی هستند که انگیزه آنها در کلاس درس فقط و فقط شیطنت است ، اگر به این افراد اجازه حمل گوشی داده شود کلاس و مدرسه و معلم و دیگر دانش آموزان را به لجن می کشانند . آقا یا خانم نگارنده به نظر شما معلم مبصر کلاس است که مدام مواظب دانش آموز باشد تا از وی عکس نگیرد ودر فضای مجازی پخش نکند ؟ یا وظیفه ی معلم تدریس و تعلیم دانش آموزان است در حین تدریس معلم فیزیک ، شیمی، ریاضی و .. نیاز به تخته دارند تا مطالب درسی را به مخاطبین خود انتقال دهند یا باید فقط مواظب دانش آموزان شیطنت گر باشند ؟ این سایت اگر واقعا صدای معلم است باید منعکس کننده درد معلم باشد نه با نوشتن مطالبی که فقط برای خودنمایی است بر زخم معلم نمک بپاشد .
پاسخ + 0 0 --
سامان 1401/12/18 - 16:54
منعکس کننده درد معلم و خاموش کننده و در عین حال سرکوب گر درد دانش آموز؟ بنظر من منعکس کننده هر دو باید باشه.
شما کسی که انگیزه اش شیطنت هست رو همچی هم که ازش بگیری یک پدری سر کلاس از معلم در میاره که نگو و نپرس.
بعدم که اگر کار خاص و غیر قانونی نکنه کسی از معلم ها سر کلاس ترسی از عکس و فیلم نداره
پاسخ + +5 -4 --
ساجدی 1401/03/12 - 13:44
با سلام و عرض ادب همکار گرامی که این نامه را نوشتند انگار از آسیب های اجتماعی نوجوانان آگاهی ندارند. چه لزومی دارد دانش آموز با خود گوشی به مدرسه بیاورد ?بعد از اتمام مدرسه با گوشی چه قرار هایی که گذاشته نشود ؟چه خطراتی که نوجوان را تهدید نکند ؟چه بسا به خاطر سرقت گوشی از دانش آموز نوجوان جانش را از دست ندهد ؟اگه نیازی به رسانه و وسایل کمک آموزشی باشد معلم در اختیار دارد .
پاسخ + 0 0 --
سامان 1401/12/18 - 16:56
اگر منظورتون از قرار گذاشتن هماهنگی و خرید مواد مخدر یا قرص های روان گردان هست بله میشه گفت درست میگید اما اگر منظورتون قرار فرد با جنس مکمل یا دوستانش باشد به مدرسه ربطی نداره که مدرسه بخواد دخالت کنه
پاسخ + +1 -3 --
محمدی 1401/06/04 - 16:56
نگاهی هم به فیلمهایی که از معلمان گرفته میشه و ابادل فیلم های مستهجن بین دانش آموزان و دهها مورد دیگر از جمله تقلب در امتحانات بیتدازید. دردسر دریافت و تخویل و گم شدن گوشی و سرقت را هم اضافه کنید. چون تو مدارس هیچ کس ظرفیت همراه داشتن گوشی را کدارد از معلم‌گرفته تا دانش آموز.حتی در اروپا و کانادا و آمریکا هم همراه داشتن گوشی سر کلاس درس تخلفه. بنابر گفته دوستان خارج از کشور. باید در صندوق مخصوص قرارداده یا در فایل وسایل شخصی خود بگذارند.
پاسخ + 0 0 --
سامان 1401/12/18 - 16:59
اگر معلم کار خلاف قانون نکنه ترسی نداره از اینکه ازش فیلم گرفته بشه عین معلم ما که برای حل و تدریس یه سؤآلی ازش اجازه ضبط گرفتم گفت فیلم بگیر اصن کل کلاس هم میخواید ضبط کنید بکنید ما که کار غیر قانونی تو این مدرسه و تو این کلاس نمیکنیم که نگران باشیم.
پس شما و اون معلم ها برید تو رفتار خودتون دنبال ایراد بگیرید
پاسخ + 0 0 --
ناشناس 1402/07/20 - 21:05
داداش ما مشکلی نداریم گوشیمون رو تو ی صندوق بزاریم. اگه صنودقی باشه
پاسخ + +1 -5 --
فاطمه 1401/08/07 - 08:12
انقدر این مقاله سطحی و پر از غلط بود که من به عنوان یک معلم با ۲۷ سال سابقه تصورم اینه که یک دانش آموز که اجازه ی ورود گوشی بهش داده نشده این مقاله رو نوشته!!!! معلم وقتی خودش و بچه ها کاملا سر کلاس هستند دیگه هیچ نیازی به گوشی ندارند. خودتون هم می دونین که وجود گوشی توی اموزش مجازی لازم بود اما توی آموزش حضوری هیچ نیازی به گوشی نیست.... ضمنا اگه شمای نویسنده به عنوان اولیای یکی از دانش اموزانی که مثلا گوشی یا یک چیز گرانبهای بچه اش گم شده باشین، اون وقت خیلی هم راحت به مدیر و مدرسه حق می دین و حتی اجبارش هم می کنین که کیف و جیب بقیه رو بگرده تا وسیله ی شما پیدا شه... پس از بیرون نشستن و نظر دادن خیلی خیلی ساده است!!
پاسخ + 0 0 --
ناشناس 1402/07/20 - 21:09
تو معلمی هستی که فقط درس داده و هیچ اهمیتی به حرف های دانش آموزات ندادی همونطوری که ذهنیت دانش آموزا در پی زمان فرق کرده باید مدرسه وآموزش و پرورش تا حدی انعطاف پذیر باشه
پاسخ + +2 0 --
ناشناس 1402/03/30 - 09:10
ایرنا نوشت:ایرلند استفاده از تلفن‌های هوشمند را برای افراد زیر ۱۲ سال ممنوع کرده است.

برخی از مدارس و والدین شهر گری استونز ایرلند به تازگی و برای برای نخستین بار در جهان استفاده از تلفن همراه را برای کودکان زیر ۱۲ سال ممنوع کرده‌اند.

این اقدام مبتکرانه تاکنون هیچ کشوری قانونی به این منظور وضع نکرده است.
پاسخ + +1 0 --
ناشناس 1402/04/07 - 20:07
فنلاند استفاده از تلفن همراه در مدارس را به دلیل نتایج ضعیف
دانش آموزان در دروس محدود
می کند. خانواده ها نیز از این طرح استقبال کرده اند. برای اجرا باید
مجلس تصویب کند.
پاسخ + +1 0 --
ناشناس 1402/04/10 - 11:47
کشور فرانسه نیز برای کودکان و نوجوانان زیر ۱۵ سال، قانون محدودیت استفاده از شبکه های اجتماعی در مدارس و خانواده با کنترل، نظارت و حتی قفل کردن شبکه ها وضع شد.
پاسخ + +2 0 --
ناشناس 1402/04/16 - 14:51
هلند نیز استفاده از موبایل و تبلت را در مدارس خود ممنوع کرد.
پاسخ + 0 -1 --
معاون آموزشی 1402/08/23 - 21:39
به نظر من نویسنده این متن نه حتی یک سال معلم بوده و نه مدیر، احتمالا هیچ مسئولیتی در مدارس نداشته و بچه دانش‌آموز هم ندارد. من معاون آموزشی دبیرستان هستم، مشکل و آسیب های گوشی را خیلی زیاد دیدم، جامعه اصلا آمادگی این را ندارد که گوشی در مدرسه آزاد شود، همین الان هم به دلایل متعدد آموزش بچه‌ها خیلی از حالت ایده‌آل یا حتی مورد نظر فاصله دارد، اگر گوشی هم آزاد باشد دیگه بایستی فاتحه آخرین رمق های آموزش رسمی در مدارس را خواند و از مدارس فقط انتظار جایی بعنوان محل نگهداری بچه‌ها برای چند ساعت را داشت.

نظر شما

صدای معلم، صدای شما

با ارائه نظرات، فرهنگ گفت‌وگو و تفکر نقادی را نهادینه کنیم.

نظرسنجی

میزان استفاده معلمان از تکنولوژی آموزشی مانند ویدئو پروژکتور ؛ تخته هوشمند و .... در مدرسه شما چقدر است ؟

دیدگــاه

تبلیغات در صدای معلم

درخواست همیاری صدای معلم

راهنمای ارسال مطلب برای صدای معلم

کالای ورزشی معلم

تلگرام صدای معلم

صدای معلم پایگاه خبری تحلیلی معلمان ایران

تلگرام صدای معلم

Sport

تبلیغات در صدای معلم

تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به صدای معلم - اخبار فرهنگیان، معلمان و آموزش پرورش بوده و استفاده از مطالب با ذکر منبع بلا مانع است.
طراحی و تولید: رامندسرور