صدای معلم - اخبار فرهنگیان، معلمان و آموزش پرورش

« فرهنگيان عضو مراقب اموال شان باشند ! »

آقایان نامزد ریاست جمهوری و نمایندگان محترم آنان ... صندوق ذخیره فرهنگیان کیسه ای برای حل مشکلات آموزش و پرورش نیست !

سعید شهسوارزاده/ عضو شورای نویسندگان صدای معلم

گروه گزارش/

همان گونه که پیش تر و در گزارش صدای معلم با عنوان : « استقبال سرد و بی رمق معلمان از مناظره نمایندگان نامزدهای انتخابات ریاست‌جمهوری .... آیا بطحایی ترسید که بیاید ؟ » آمد ( این جا ) ؛ یکشنبه سوم تیر و به دعوت سازمان بسیج فرهنگیان وزارت آموزش و پرورش جلسه مناظره انتخاباتی درباره «مسائل تعلیم و تربیت و وزارت آموزش و پرورش» با حضور نمایندگان نامزدهای انتخابات ریاست‌ جمهوری در کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان برگزار گردید .

در این نشست سیدبابک هاشمی نکو به عنوان نماینده محمد باقر قالیباف ؛ مهدی کاظمی به عنوان نماینده سعید جلیلی ؛ محمود حدادی به عنوان نماینده حجت الاسلام و المسلمین  مصطفی پور محمدی ؛ عباسعلی زارعی به عنوان نماینده  امیرحسین قاضی زاده هاشمی و عباس رمضانی به عنوان نماینده علیرضا زاکانی در نشست دعوت شده بودند اما محمد بطحایی در این مناظره حضور نداشت .

برخی از نمایندگان نامزدها به ویژه مهدی کاظمی نماینده سعید جلیلی در پاسخ به پرسش مجری نشست در مورد راهکار آنان برای اقتصاد آموزش و پرورش و حل مشکلات معلمان به ظرفیت و پتانسیل « صندق ذخیره فرهنگیان » اشاره کردند .

کاظمی حتی به تغییر اساسنامه اشاره کرد .

در بخش پرسش و پاسخ ؛ « علی پورسلیمان ، مدیر صدای معلم » ضمن نقد دیدگاه این نمایندگان تصریح کرد :

« به صندوق ذخیره فرهنگیان اشاره کردند.

ماهیت صندوق مشخص نیست. معلوم نیست خصوصی است یا دولتی ؟

آقای هاشمی نکو جواب بدهند چرا اساسنامه مصوب تیر ماه 1400 اجرا نمی شود؟

چرا آقای صحرایی به عنوان رئیس هیات امنا و وزیر آموزش و پرورش  از اجرای آن طفره می رود ؟ »

اما مدیر این مناظره با شدت مانع از ادامه طرح پرسش و دیدگاه توسط مدیر صدای معلم شده و گفت که : « لطفا دیگر سوال نپرسید . نظم جلسه به هم می خورد. اینجا جلسه پرسش و پاسخ نیست! »

پورسلیمان هم در پاسخ عنوان کرد که مناظره تعریف دارد. اینجا جلسه تعریف و تعارف نیست. پرسش ها باید شفاف مطرح شوند و پاسخ هم شفاف مطرح شود.

اگر این جلسه را برای تعارف و تعریف و تمجید و کوبیدن یک دولت خاص گذاشته اید ما هم تکلیف خودمان را بدانیم و دنبال کارمان برویم .

آن چه در زیر می آید ؛ نقد و تحلیل « سعید شهسوارزاده ؛ عضو شورای نویسندگان صدای معلم » در مورد محتوای این سخنان است .

صندوق ذخیره فرهنگیان کیسه ای برای حل مشکلات آموزش و پرورش و منافع فرهنگیان غیر عضو نیست

صندوق ذخيره فرهنگيان از ذره ذره ي اندوخته اعضاي اين موسسه که از شکم همسر و فرزندان خود طي ساليان متوالي زده اند ، قوام يافته است تا منافع آن به اعضا برسد .

چند سالي است که مجلس نشينان محترم ، دولتمردان و مسئولين با زير پا گذاشتن اصل 85 قانون اساسي ، ناديده گرفتن ابلاغيه اصل 44 و مهم تر از همه ، « نگاه غير تخصصی و غير کارشناسی » در صندوق ذخيره فرهنگيان ، اموال يک ميليون و  ششصد هزار خانوار را به مخاطره انداخته اند!

در ذيل ، تاريخچه اين نگاه غير تخصصي و گفت و گوي اخير برخي از نمايندگان نامزدهاي انتخاب رياست جمهوري دولت چهاردهم را مورد بررسي قرار مي دهيم .

قسمت اول قسم حضرت عباس و نگاه غير تخصصي مجلس ، دولت و مسئولين به صندوق ذخيره فرهنگيان :

صندوق ذخیره فرهنگیان کیسه ای برای حل مشکلات آموزش و پرورش و منافع فرهنگیان غیر عضو نیست

1- اصل 85 قانون اساسي :

... همچنین مجلس شورای اسلامی می‌تواند تصویب دائمی اساسنامه سازمان ها، شرکت ها، مؤسسات دولتی یا وابسته به دولت را با رعایت اصل هفتاد و دوم به کمیسیون های ذیربط واگذار کند یا اجازه تصویب آنها را به دولت بدهد ....

2- مجلس نشينان در سال 1399 به هنگام تدوين قانون بودجه 1400 در بند کاف تبصره 12 برخلاف اصل 85 قانون اساسي آوردند :

« وزارت آموزش و پرورش مکلف است سه ماه پس از تصویب این قانون، اساسنامه مؤسسه صندوق ذخیره فرهنگیان را در راستای تقویت بنیه مالی فرهنگیان، رفع مشکلات معیشتی آنها، نقش پذیری فرهنگیان در هیأت امناء و مدیریت صندوق، ایجاد شفافیت مالی و محاسباتی، رفع تعارض منافع و تعیین وضعیت حقوقی آن مورد بازنگری قرار داده و به تصویب مجلس برساند » .

3- وزير آموزش و پرورش وقت ، رياست محترم هيات امناي وقت صندوق ذخيره فرهنگيان ( محسن حاجي ميرزايي ) به همراه ديگر اعضاي هيات امنا ، طبق قانون تجارت و روال تمامي موسسات خصوصي و بر اساس مفاد چهارمين اساسنامه قانوني شرکت ، پنجمين اساسنامه صندوق ذخيره فرهنگيان را در تير ماه 1400 در اداره ثبت شرکت ها ثبت و در روزنامه رسمي کشور آگهي تغييرات اساسنامه را درج نمودند .

در تير ماه 1400 ، يک ميليون و ششصد هزار عضو ِ صندوق ذخيره فرهنگيان تصور مي کردند با تدوين اساسنامه 1400 که بند به بند مفاد قسمت کاف تبصره 12 قانون بودجه 1400 ، در پنجمين اساسنامه صندوق منظور شده بود ، ديگر نمايندگان محترم مجلس بر خلاف اصل 85 قانون اساسي ، تمايلي به تصويب اساسنامه يک موسسه کاملا خصوصي در صحن علني مجلس نخواهند داشت زيرا با توجه به ابلاغيه اصل 44 قانون اساسي ، حاکميت در نظر دارد که شرکت ها موسسات دولتي را خصوصي نمايد . ( خصوصي سازي )

4- متاسفانه قبل از اتمام سال 1400 که هنوز مهلت مجلس نشينان براي تصويب اساسنامه صندوق در مجلس به اتمام نرسيده بود ، برخي از نمايندگان عجول ، در صحن علني مجلس افزودن نام صندوق ذخيره فرهنگيان به ليست نهادها موسسات عمومي غير دولتي را مطرح نمودند و دم خروس را نمايان کردند .

صندوق ذخیره فرهنگیان کیسه ای برای حل مشکلات آموزش و پرورش و منافع فرهنگیان غیر عضو نیست

خوشبختانه در سايه کنش سريع و آگاهانه مطالبه گران صندوق ذخيره فرهنگيان ، رياست محترم کميسيون آموزش و تحقيقات وقت مجلس ( عليرضا منادي سفيدان ) ، همسو با اصل 85 قانون اساسي و ابلاغيه اصل 44 ، بر ماهيت خصوصي صندوق ذخيره فرهنگيان صحه نهادند .

5- متاسفانه مجلس محترم در فروردين 1401 در يک اقدام غير مترقبه و بدون اطلاع هيچ يک از يک ميليون و ششصد هزار عضو اين موسسه ي کاملأ خصوصي ، بر خلاف ابلاغيه اصل 44 و در تضاد با نگاه حاکميت ( واگذاري موسسات و شرکت هاي دولتي به بخش خصوصي ) طي طرحي عجولانه و غير کارشناسي ، تلاش نمود تا نام صندوق ذخيره فرهنگيان را به ليست موسسات و نهادهاي عمومي غير دولتي اضافه کند که خوشبختانه موفق به اين اقدام غير قانوني نشد .

6- خوشبختانه وزير وقت آموزش و پرورش يعني رياست محترم وقت هيات امناي صندوق ذخيره فرهنگيان ( يوسف نوري ) از نمايندگان محترم اعضاي صندوق ذخيره فرهنگيان در هيات امنا درخواست نمود تا در کميسيون اجتماعي دولت و حتي هيات دولت جهت بررسي و تصويب اساسنامه يک موسسه کاملأ خصوصي ، حضور داشته باشند که خروجي آن (توافق دولت سيزدهم ) چنين بود ( نقل به مضمون ):

نيازي به تصويب اساسنامه يک موسسه کاملأ خصوصي در هيات دولت نيست .

صندوق ذخیره فرهنگیان کیسه ای برای حل مشکلات آموزش و پرورش و منافع فرهنگیان غیر عضو نیست

7-  به هنگام بررسي گزارش ِ کميسيون تلفيق برنامه هفتم توسعه در صحن علني مجلس ، رياست محترم وقت مجلس ( محمد باقر قاليباف ) اعلام نمودند که صندوق ذخيره فرهنگيان اساسنامه ندارد ( نقل به مضمون ) و اقدامات کارشناسي کميسيون تلفيق را مجددأ به اين کميسيون ارجاع نمودند و آنچه شد که نبايد مي شد ( نقطه سر خط  !)

در ادامه قانون برنامه هفتم توسعه همچون قانون بودجه 1400 بر خلاف اصل 85 قانون اساسي و در تضاد با ابلاغيه اصل 44 ، بر تصويب اساسنامه يک موسسه کاملأ خصوصي در هيات دولت اشاره نمود .

قسمت دوم نمايان شدن دُم خروس در مناظره انتخابات و نگاه دولتمردان به صندوق ذخيره فرهنگيان ( اموال يک ميليون و ششصد هزار خانواده ) ؛

8-خبرگزاري پانا متعلق به وزارت آموزش و پرورش در گزارش خود با عنوان : « دیدگاه و برنامه‌ نامزدهای انتخابات ریاست‌جمهوری درباره آموزش و پرورش از زبان نمایندگان آن‌ها » نوشت : ( این جا )

محمدمهدی کاظمی نماینده سعید جلیلی: صندوق ذخیره فرهنگیان که در دهه ۹۰ با مشکلاتی مواجه شد می‌تواند یک ظرفیتی را برای رفاه معلمان ایجاد کند. بخشی از سبد معیشتی معلمان بحث مسکن است که از طریق این صندوق و شرکت‌های آن حل و فصل و تامین شود .

صندوق ذخیره فرهنگیان کیسه ای برای حل مشکلات آموزش و پرورش و منافع فرهنگیان غیر عضو نیست

9- خبرگزاري مهر  هم گزارش خود با عنوان : «  حضور نمایندگان نامزدهای ریاست جمهوری مطرح شد ، برنامه نامزدهای ریاست جمهوری برای نظام تعلیم و تربیت » نوشت : ( این جا )

حدادی نماینده پورمحمدی : .... ما معتقدیم صندوق ذخیره می‌تواند بسیاری از مشکلات آموزش و پرورش را حل کند . 

قابل توجه نمايندگان نامزدهاي رياست جمهوري و شش نامزد رياست جمهوري براي انتخاب دولت چهاردهم :

صندوق ذخيره فرهنگيان از ذره ذره ي اندوخته اعضاي اين موسسه که از شکم همسر و فرزندان خود طي ساليان متوالي زده اند ، قوام يافته است تا منافع آن به اعضا برسد نه به فرهنگيان غير عضو صندوق !

صندوق ذخيره فرهنگيان از ذره ذره ي اندوخته اعضاي اين موسسه که از شکم همسر و فرزندان خود طي ساليان متوالي زده اند ، قوام يافته است تا منافع آن به اعضا برسد نه مشکلات آموزش و پرورش را حل کند !

صندوق ذخيره فرهنگيان از ذره ذره ي اندوخته اعضاي اين موسسه که از شکم همسر و فرزندان خود طي ساليان متوالي زده اند ، قوام يافته است تا منافع آن به اعضا برسد نه ...


ارسال مطلب برای صدای معلم

این آدرس ایمیل توسط spambots حفاظت می شود. برای دیدن شما نیاز به جاوا اسکریپت دارید

صندوق ذخیره فرهنگیان کیسه ای برای حل مشکلات آموزش و پرورش و منافع فرهنگیان غیر عضو نیست

چهارشنبه, 06 تیر 1403 13:02 خوانده شده: 107 دفعه چاپ

نظرات بینندگان  

پاسخ + +2 0 --
ناشناس 1403/04/06 - 21:44
اگر این صندوق متعلق به فرهنگیان هست که قطعا هست اساسنامه آن هم باید توسط کمیته ای متشکل از فرهنگیان نوشته وبه رأی گذاشته شود اگر رأی نیاورد اصلاح گردد ودوباره به رأی گذاشته شود مدیریت صندوق ذخیره باید توسط ذینفعان این صندوق تعیین شود نه توسط وزیر آموزش وپرورش

نظر شما

صدای معلم، صدای شما

با ارائه نظرات، فرهنگ گفت‌وگو و تفکر نقادی را نهادینه کنیم.

نظرسنجی

آیا ملاقات های مردمی وزیر آموزش و پرورش دولت سیزدهم در کم کردن شکاف میان اداره و مدرسه و جلب اعتماد معلمان تاثیری دارد ؟

خیلی زیاد - 12.1%
زیاد - 3%
تا حدودی - 8.5%
تاثیری ندارد - 10.8%
نوعی عوام فریبی و سرکار گذاشتن معلمان است - 65.6%

مجموع آرا: 305

دیدگــاه

تبلیغات در صدای معلم

درخواست همیاری صدای معلم

راهنمای ارسال مطلب برای صدای معلم

کالای ورزشی معلم

تلگرام صدای معلم

صدای معلم پایگاه خبری تحلیلی معلمان ایران

تلگرام صدای معلم

Sport

تبلیغات در صدای معلم

تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به صدای معلم - اخبار فرهنگیان، معلمان و آموزش پرورش بوده و استفاده از مطالب با ذکر منبع بلا مانع است.
طراحی و تولید: رامندسرور