صدای معلم - اخبار فرهنگیان، معلمان و آموزش پرورش

" مشکل و بحران در جامعه ما خیلی به " ساختار " باز نمی گردد . گره اصلی در خود افراد ، ذهنیت ها و عملکرد آنان است که ساختار را می سازند "

آیا روابط عمومی واقعا " نزدیک ترین " بخش به وزیر آموزش و پرورش است ؟!

صدای معلم گزارش می کند ؛

گروه گزارش/

انتقاد صدای معلم از عملکرد روابط عمومی وزارت آموزش و پرورش

پس از برکناری محمد بطحایی از مقام وزارت آموزش و پرورش ، مدیر این رسانه در یادداشتی که در صفحه نخست روزنامه همشهری منتشر کرد ، پیشنهاداتی را به وزیر آینده این وزارتخانه ارائه کرد . ( این جا )

در این نوشتار آمده بود :

« آخرین کاری که یک وزیر باسواد ، کارآمد و باشهامت می تواند و باید انجام دهد احیای روابط عمومی در وزارت آموزش و پرورش و ارتباط همه جانبه ، مستمر و مشارکت محور برای بهره گیری از پتانسیل حداقل 40 میلیون ایرانی برای تعریف " آموزش و پرورش مردمی "است . »

" صدای معلم " در گزارشی به تاریخ 14 آذر 1398 نوشت : ( این جا )

« " جناب آقای حاجی میرزایی

شما در ابتدای وزارت و پس از رای اعتماد فرمودید :

" ‏از معلمان در تمام سطوح می خواهم چنانچه در مدت وزارتم انحرافات از این برنامه ها مشاهده کردند، تذکر دهند . "  

پرسش این است که رسانه ها این انحرافات را دقیقا و به طور مشخص باید به کدام نهاد و یا واحد مسئول ، دلسوز ، کارآمد و پی گیر ارائه دهند ؟ "

انتقاد صدای معلم از عملکرد روابط عمومی وزارت آموزش و پرورش

پرسش فوق نخستین سوالی بود که توسط مدیر صدای معلم در دومین نشست رسانه « محسن حاجی میرزایی » وزیر آموزش و پرورس بیان شد . ( این جا )

پاسخ حاجی میرزایی چنین بود :

" « در مدتی که کارم را شروع کردم رصد رسانه ای داریم . موارد و نقدهایی که در رسانه ها متوجه آموزش و پرورش می شود و هم نشست های متعددی با مدیران مناطق در استان های مختلف و کارشناسان درون وزارت آموزش و پرورش و بیرون وزارتخانه درباره شرایط کنونی داشتیم و قطعا کسانی که علاقه مند به مشارکت باشند مسیری را معین می کنیم که به صورت آزاد خواستند به ما کمک فکری کنند این کار را انجام دهم . »

4  روز پس از این اتفاق ؛ وزیر آموزش و پرورش ،  فریبرز حمیدی را  به سمت رئیس مرکز اطلاع رسانی و روابط عمومی وزارت آموزش و پرورش منصوب کرد .

یکی از مهم ترین نقاط ضعف که به نظر می رسد پایه های وزارت " محمد بطحایی " را لرزان کرد تضعیف روابط عمومی وزارت آموزش و پرورش به بهانه سبک سازی و یا چابک سازی ساختار بود .

انتقاد صدای معلم از عملکرد روابط عمومی وزارت آموزش و پرورش

پرتال وزارت آموزش و پرورش نوشت :

" وزیر ‌‌آموزش‌ و پرورش در آئین معارفه رئیس مرکز اطلاع‌رسانی و روابط عمومی، با اشاره اینکه ارتباط سازمان با سایر بخش‌های جامعه باید از طریق روابط عمومی برقرار شود، گفت : همه مسئولان آموزش‌ و پرورش باید با هماهنگی روابط عمومی به ارائه برنامه‌ها، عملکردها یا پرسش‌ها بپردازند.

اگر آموزش‌ و پرورش  دو بال داشته باشد یک بال آن روابط عمومی و بال دیگر سایر قسمت‌ها است .

 وی روابط عمومی را یکی از راهبردی‌ترین  جایگاه‌ها در وزارتخانه دانست و تصریح کرد: انتظارات از روابط عمومی زیاد است و  نزدیک‌ترین بخش به وزیر روابط عمومی است .

عضو کابینه تدبیر و امید تصویرسازی مناسب از آموزش‌ و پرورش را یکی از مهم‌ترین کارکردهای روابط عمومی دانست و خاطرنشان کرد: روابط عمومی باید تصویر مناسبی از آموزش‌ و پرورش  به جامعه منتقل کند، نباید تصویری مورد ترحم از آموزش‌ و پرورش  به جامعه منتقل شود و این نیازمند کار فوق‌العاده و داشتن  اندیشه است و این موضوع نیازمند استفاده از همه افکار و اندیشه‌هایی است که وجود دارد و به همین دلیل باید از افراد و نیروهای خارج از روابط عمومی در این موارد استفاده شود . »

با عنایت بر نقطه نظرات وزیر آموزش و پرورش در مورد جایگاه روابط عمومی ؛ نخستین پرسش صدای معلم آن است که آیا این بخش واقعا " صدای وزیر " در بحران کرونا بوده است ؟

" محسن حاجی میرزایی " از زمان بازگشایی مدارس بر اولویت داشتن آموزش حضوری در مدارس تاکید کرده است اما آیا واقعا رویکرد روابط عمومی این وزارتخانه در این راستا بوده است ؟

محسن حاجی میرزایی در گفت ‌وگو با خبرنگار  خبرگزاری خانه‌ ملت در پاسخ به این سئوال که آمار دانش آموزان مبتلا به کرونا چه تعداد است، گفت: ( این جا )

هیچ گزارش رسمی مبنی بر ابتلای دانش آموزان در مدارس پس از بازگشایی مدارس از تاریخ 15 شهریور ماه، وجود ندارد.

وزیر آموزش و پرورش تصریح کرد: البته هستند دانش آموزان زیر 18 سالی که مانند سایر افراد جامعه پیش از بازگشایی مدارس به کرونا مبتلا شده‌اند ولی ابتلای آنان ارتباطی به بازگشایی مدارس نداشته و ابتلای دانش آموزان در گزارشات وزارت آموزش و پرورش و در گزارشات وزارت بهداشت نیامده است . »

علی رغم انعکاس وسیع این خبر در رسانه های داخلی و حتی خارجی ، این سخنان وزیر آموزش و پرورش هیچ گونه انعکاسی در پرتال وزارت آموزش و پرورش نداشت .

از زمان بازگشایی مدارس ، بسیاری از رسانه ها و گروه ها و کانال ها در شبکه های اجتماعی با انتشار اخبار " غیرواقعی " در مورد شیوع کرونا از مدارس سعی کردند از " مدرسه "  تصویری ناموجه و غیرمنطقی در افکار عمومی بسازند .

" صدای معلم " با انتشار گزارش های تحلیلی متعدد و ذکر مصادیق از حمله به " هویت حرفه ای مدرسه " و " کاهش اقتدار مدرسه " انتقاد کرد .

انتقاد صدای معلم از عملکرد روابط عمومی وزارت آموزش و پرورش

واکنش روابط عمومی وزارت آموزش و پرورش در مورد این وقایع فقط انفعال و سکوت بود و این در حالی بود که پیش تر وقتی خبری در شبکه های اجتماعی در مورد مدارس و به عنوان مثال تنبیه دانش آموزان و سایر موارد منتشر می شد بلافاصله روابط عمومی به آن عکس العمل نشان می داد .

عملکرد روابط عمومی وزارت آموزش و پرورش در مورد برگزاری نشست های " حضوری " و " غیرحضوری " نیز همواره مورد انتقاد صدای معلم بوده است .

این رسانه در گزارشی به تاریخ 14 مرداد 1399 نوشت : ( این جا )

مراسم تودیع و معارفه « رئیس سازمان ملی پرورش استعدادهای درخشان » با حضور وزیر آموزش ‌و پرورش و مسئولان ستادی و شورای معاونین در سالن اجتماعات ساختمان شهید رجایی وزارت آموزش و پرورش برگزار گردید .

نگاهی به عکس های این مراسم نشان می دهد که تعداد قابل توجهی از مسئولان این وزارتخانه در این مراسم شرکت کرده اند .

انتقاد صدای معلم از عملکرد روابط عمومی وزارت آموزش و پرورش

پرسش « صدای معلم » آن است که آیا دعوت از چند خبرنگار بر سیاق پیشین و برگزاری مراسمی ساده و البته با رعایت دستور العمل های بهداشتی با کدام مصوبه ستاد ملّی مبارزه با کرونا مغایرت دارد ؟

آیا کرونا فقط در نشست خبرنگاران " تهدید " و " خطر " به شمار می آید ؟

آیا مسئولان از پرسش های خبرنگاران مستقل واهمه ای دارند ؟

( به نظر می رسد " کرونا " فرشته ی نجات برای پوشاندن و توجیه چاله های مدیریتی و مدیریت ناکارآمد برخی مسئولان این وزارتخانه بود ... ) »

" صدای معلم " در گزارشی به تاریخ 30 مرداد 1399 نوشت : ( این جا )

آیا آن روابط عمومی " تحلیل گر " که می گفتند همین بود ؟! مرکز اطلاع رسانی و روابط عمومی وزارت آموزش و پرورش در اطلاعیه ای در واتساپ خبرنگاران حوزه آموزش و پرورش نوشت :

« خبرنگاران محترم

باسلام و درود

با توجه به شیوع مجدد بیماری کووید 19 و بر اساس دستورالعمل ستاد ملی مقابله با کرونا و رعایت پروتکل های بهداشتی، مقرر شد نشست های خبری به صورت مجازی و از طریق ویدئو کنفرانس برگزار گردد .

این گروه به جهت هماهنگي براي دريافت نام كاربري و رمزعبور براي نشست های خبری از طريق ویدئو کنفرانس تشكيل شده است .

همچنين بر اساس اعلام نظر فناوري، لازم است دوستان عزيز ابتدا نرم افزار مورد نياز براي برقراري ارتباط ويدئوكنفرانس را از سايت shavak.ir  دانلود و نصب كنند. سپس از طريق همين گروه براي هريك از دوستان نام كاربري و رمزعبور و روز و ساعت نشست اعلام خواهد شد. ضمنا با توجه به محدوديت تعداد كاربران، فقط دوستان همين گروه مي توانند از طريق ويدئوكنفرانس ارتباط داشته باشند .

نرم افزارفوق فقط بر روی کامپیوتر قابل نصب است .

از همكاري همه دوستان سپاسگزارم . »

" اگر آموزش‌ و پرورش  دو بال داشته باشد یک بال آن روابط عمومی و بال دیگر سایر قسمت‌ها است " این اطلاعیه در حالی منتشر می گردد که هر روزه انواع نشست های ستادی و اداری در ( ستاد ) وزارت آموزش و پرورش ، ادارات کل ، مناطق و... در حال هماهنگی و اجراست .

نکته ی جالب آن که با زدن ماسک و بعضا فاصله گذاری فیزیکی این گونه نشست ها توجیه هم می شوند .

پیش از این این مرکز در اطلاعیه ای از خبرنگاران این حوزه  " به اجبار " خواسته بود تا عضو " شبکه شاد " شوند . ( این جا )

" صدای معلم " ضمن انتقاد از این تصمیم وزارت آموزش و پرورش نوشت :

« در حالی که مسئولان وزارت آموزش و پرورش تاکنون به کرات اعلام کرده اند عضویت در " شبکه شاد " برای دانش آموزان ، معلمان و مدیران مدارس اجباری نیست ؛ مشخص نیست با این گونه تصمیم های غیرکارشناسی چه اهدافی را دنبال می کنند ؟

پیش تر برنامه ها و نشست های خبری این وزارتخانه به خبرنگاران از طریق تلفن همراه پیامک می شد و هم زمان در تلگرام و سپس واتس اپ اطلاع رسانی می شد .  

 " آیین تجلیل از معلمان و عوامل برنامه مدرسه تلویزیونی ایران "  با حضور تعداد قابل توجهی از افراد و مدعوین در  28 مرداد برگزار گردید . ( این جا )

انتقاد صدای معلم از عملکرد روابط عمومی وزارت آموزش و پرورش

در این مراسم از خبرنگاران حوزه آموزش و پرورش دعوتی به عمل نیامده بود و ظاهرا فقط خبرنگاران صدا و سیما حضور داشته اند .

پرسش این رسانه آن است که آیا کرونا و مصوبات ستاد ملی مقابله با کرونا فقط برای خبرنگاران و رسانه ها موضوعیت و کاربرد دارد ؟

مبنای علمی و کارشناسی این گونه تفاوت گذاری ها و درجه بندی ها چیست ؟

انتقاد صدای معلم از عملکرد روابط عمومی وزارت آموزش و پرورش

آیا این گونه تصمیمات فقط جنبه " رفع تکلیف " دارند ؟

آیا برای اتخاذ چنین تصمیمی از خبرنگاران و رسانه ها نظرخواهی شده است ؟ »

روابط عمومی که قادر به برگزاری یک نشست " غیرحضوری "  بدون اشکال و پارازیت میان مسئولان این وزارتخانه با رسانه ها نیست و  این ارتباط ساده چندین بار با مشکلات اساسی و فنی متعدد مواجه می شود و نشست خبری از هویت و ماهیت خود خارج می شود چگونه بر طبل " آموزش مجازی " در مدارس می کوبد ؛ مدارس بسیاری که همین امکانات را هم ندارند ؟ و آموزش مجازی بیشتر حالت " فرمالیته " و " رفع تکلیف " پیدا کرده است ؟

چرا این روابط عمومی از تجارب جهانی نمی گوید ؟

آیا ارزش پرتال روابط عمومی بزرگ ترین نهاد عمومی کشور در حد یک " تابلو اعلانات " تنزل کرده است ؟

آیا آن روابط عمومی " تحلیل گر " که می گفتند همین بود ؟!

سرنوشت " استودیو الفبا " به کجا انجامید ؟

از این گونه موارد در کارنامه مدیریتی مسئولان روابط عمومی وزارت آموزش و پرورش فراوان مشاهده می شود اما به نظر می رسد این رویه در وزارتخانه به استان ها و مناطق هم سرایت کرده است :

در یک نمونه ؛ پرتال اداره کل آموزش و پرورش استان بوشهر به تاریخ نهم مهر نوشت : ( این جا )

« دبیر ستاد مقابله با کرونا در استان بوشهر :

25  دانش‌آموز و چهار معلم در استان بوشهر به کرونا مبتلا شدند 

انتقاد صدای معلم از عملکرد روابط عمومی وزارت آموزش و پرورش

دبیرستاد مقابله با کرونا در استان بوشهر گفت: از آغاز بازگشایی مدارس در پانزدهم شهریورماه سال جاری تاکنون ۲۵ دانش‌آموز و چهار معلم در این استان به بیماری کرونا مبتلا شده‌اند .

به گزارش اداره اطلاع رسانی و روابط عمومی آموزش و پرورش استان بوشهر و به نقل از ایرنا، دکتر سعید کشمیری در ستاد کرونا استان بوشهر افزود: هنوز مشخص نیست که ابتلای این افراد به کرونا در مدرسه و یا از خارج از آن رخ داده ‌است . « آخرین کاری که یک وزیر باسواد ، کارآمد و باشهامت می تواند و باید انجام دهد احیای روابط عمومی در وزارت آموزش و پرورش و ارتباط همه جانبه ، مستمر و مشارکت محور برای بهره گیری از پتانسیل حداقل 40 میلیون ایرانی برای تعریف " آموزش و پرورش مردمی "است . »

وی اضافه کرد: در صورتی ‌که یک نفر در کلاس به کرونا مبتلا شود آن کلاس به مدت ۲ هفته و  اگر ۲ کلاس به بیماری کرونا مبتلا شود آن مدرسه به مدت ۲ هفته تعطیل می‌شود .

کشمیری با اشاره به فعالیت یک هزار و ۳۹۷ مدرسه در استان بوشهر گفت: شاخص رعایت پروتکل‌های بهداشتی در این استان نسبت به گذشته بهتر شده و در زمان حاضر ۸۴ درصد مدرسه‌های فعالی که دانش‌آموز می‌پذیرند دستورالعمل‌های بهداشتی را به طور کامل رعایت و ۹۰ درصد از ماسک استفاده می‌کنند . 

وی اضافه کرد: از اول شهریور تا چهارم مهرماه جاری و همزمان با بازگشایی مدرسه‌ها مراجعه به علت ابتلا به کرونا به مراکز درمانی در این استان افزایش یافته ولی شمار بستری‌ها به اندازه افزایش مراجعه نبوده‌است .

دبیرستاد استانی مقابله با کرونا در استان بوشهر گفت: براساس گزارش وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی این استان در زمینه رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی به ویژه در اداره‌ها، مدرسه‌ها، بانک‌ها و حمل و نقل عمومی بهترین درصد را داشته است . »

تحلیلی بر محتوای این خبر چند نکته را آشکار می سازد :

1- تیتر خبر که در بخش " اسلاید " پرتال اداره کل منتشر شده است چنین است :

« 25  دانش‌آموز و چهار معلم در استان بوشهر به کرونا مبتلا شدند . »

اما ستاد کرونا تصریح می کند که هنوز مشخص نیست که ابتلای این افراد به کرونا در مدرسه و یا از خارج از آن رخ داده ‌است .

اگر در مورد این خبر راستی آزمایی نشده است پس چرا تیتر خبر می شود ؟

مسئولان این استان قرار است از مدرسه در افکار عمومی چه چیزی بسازند ؟

آیا پرتال رسمی یک واحد دولتی هم مثل همان رسانه های بی نام و نشان در شبکه های اجتماعی عمل می کند ؟

2- دبیرستاد مقابله با کرونا می گوید :

« براساس گزارش وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی این استان در زمینه رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی به ویژه در اداره‌ها، مدرسه‌ها، بانک‌ها و حمل و نقل عمومی بهترین درصد را داشته است .

همچنین تصریح می شود :

« در زمان حاضر ۸۴ درصد مدرسه‌های فعالی که دانش‌آموز می‌پذیرند دستورالعمل‌های بهداشتی را به طور کامل رعایت و ۹۰ درصد از ماسک استفاده می‌کنند .»

اگر واقعا چنین است ؛ چرا پرتال اداره کل آموزش و پرورش بوشهر حداقل برای تبلیغ و یا فرهنگ سازی آن را را برجسته نکرده است ؟

اهداف مسئولان روابط عمومی از این نوع کار کردن خبر چیست ؟

آیا قرار است بقیه 25 درصد مدارس فعال استان را هم تعطیل کنند ؟!

زمانی که در وزارت بطحایی مرکز اطلاع رسانی و روابط عمومی در دفتر وزارتی وزارت آموزش و پرورش ادغام شد  ؛ " صدای معلم " از نخستین و معدود رسانه هایی بود که به این اقدام وزیر انتقاد و آن را غیرکارشناسی و غیرعلمی توصیف کرد .

اما مروری تحلیلی بر وقایع اخیر نشان می دهند که مشکل و بحران در جامعه ما خیلی به " ساختار " باز نمی گردد .

گره اصلی در خود افراد ، ذهنیت ها و عملکرد آنان است که ساختار را می سازند .

پایان گزارش/


انتقاد صدای معلم از عملکرد روابط عمومی وزارت آموزش و پرورش

جمعه, 11 مهر 1399 23:02 خوانده شده: 630 دفعه چاپ

نظرات بینندگان  

پاسخ + +3 -1 --
ناشناس 1399/07/12 - 14:10
شما انتقاد از شخص خودتان را منتشر نمیکنید
پاسخ + 0 -1 --
ایروانی 1399/07/13 - 00:28
روابط عمومی ای که رابط بین یک سازمان و مردم است و درواقع امین و مورد اعتماد مردم است چرا باید این چنین فریب کار، دروغ گو ، تخریب گر ، منفعت طلب و ریاکار باشد ؟؟!
متاسفانه این روابط عمومی هم به مثابه ی کانال های مذکور در شبکه های اجتماعی و رسانه های زرد میماند .
وظیفه ی روابط عمومی اطلاع رسانی درست و صریح به مردم و شاف سازی است ولی متاسفانه روابط عمومی رفتاری خلاف این را دارد
پاسخ + 0 0 --
ناشناس 1399/07/13 - 21:43
این نوشته شما بر عکس چندین نوشتار دیگر درست است ولی مقداری از آب و تاب دادن به نوشته هایتان بکاهید همه قادر هستند قلمبه بنویسند. هیچی مثل ساده نوشتن در روح انسانها تاثیر گذار نیست آقای ایرونی ساده بنویس تا ساده در دل نشیند اخوی

نظر شما

صدای معلم، صدای شما

با ارائه نظرات، فرهنگ گفت‌وگو و تفکر نقادی را نهادینه کنیم.

نظرسنجی

آیا کنکور معیار مناسب و قابل اتکایی برای ارزیایی در مورد اثربخشی و کارایی نظام آموزشی ایران می باشد ؟

بلی - 24.4%
خیر - 75.6%

مجموع آرا: 242

دیدگــاه

تبلیغات در صدای معلم

درخواست همیاری صدای معلم

راهنمای ارسال مطلب برای صدای معلم

کالای ورزشی معلم

تلگرام صدای معلم

صدای معلم پایگاه خبری تحلیلی معلمان ایران

تلگرام صدای معلم

Sport

تبلیغات در صدای معلم

تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به صدای معلم - اخبار فرهنگیان، معلمان و آموزش پرورش بوده و استفاده از مطالب با ذکر منبع بلا مانع است.
طراحی و تولید: رامندسرور