صدای معلم - اخبار فرهنگیان، معلمان و آموزش پرورش

به عنوان سخنران پیش از خطبه های نماز جمعه :

بطحایی حرفی از " روز جهانی معلم " نزد ؟!

گروه اخبار/

امروز جمعه 13 مهرماه « سیدمحمد بطحایی » وزیر آموزش و پرورش  با حضور به عنوان سخنران پیش از خطبه‌های نمازجمعه تهران به بیان مشکلات و مسائل آموزش و پرورش پرداخت .

با وجود آن که امروز روز جهانی معلم است و ایران یکی از اعضای یونسکو بوده و رسمیت این روز را سال ها قبل پذیرفته است اما وزیر آموزش و پرورش حتی اشاره ای به این روز هم نکرد .

بطحایی سال تحصیلی جدید را تبریک گفت .

هفته نیروی انتظامی را هم تبریک گفت اما در مورد روز جهانی معلم سکوت کرد .

بطحایی و سخنرانی در نماز جمعه تهران و روز جهانی معلم

سید محمد بطحایی وزیر آموزش و پرورش در سخنرانی پیش از خطبه‌های نماز جمعه تهران ضمن تبریک سال تحصیلی جدید به دانش‌آموزان، خانواده‌ها و فرهنگیان و همچنین تبریک هفته نیروی انتظامی، اظهار کرد:

آموزش و پرورش به عنوان زیربنایی ترین دستگاه کشور، مولد سرمایه انسانی و کانون اساسی برای خلق دنیای آینده، نقش مهمی را برای رسیدن جامعه به پیشرفت و توسعه داراست و این مهم صرفاً از مسیر آموزش و پرورش و مدارس محقق می‌شود؛ از این رو بنا بر فرمایش مقام معظم رهبری، آموزش و پرورش دستگاهی سرمایه‌ای است و دستگاهی هزینه‌ای نیست.

وی اضافه کرد: وزارت آموزش و پرورش در سال تحصیلی گذشته، برنامه‌های خود را برگرفته از سیاست‌ها و راهکارهای سند تحول بنیادین که نقشه راه آموزش و پرورش برای پیشرفت و توسعه است در دو مسیر و از دو منظر طراحی و به اجرا درآورد.

بطحایی با بیان اینکه مسیر اول تحول در مدیریت و نحوه اداره آموزش و پرورش بود، گفت: در این راستا مهم‌ترین برنامه، حرکت جدی به سمت مدرسه محوری و کانونیت بخشیدن به مدرسه است زیرا مدرسه مهم ترین رکن تعلیم و تربیت و کانون اصلی آموزش و پرورش است.

وزیر آموزش و پرورش اضافه کرد: مدرسه به عنوان کانون تربیتی محله باید با محیط بیرونی و محله خودش تعامل موثر و مستمر داشته باشد و برنامه‌هایی که در این راستا به اجرا در آمده است تلاش دارد نقش و جایگاه مدرسه را بر اساس سند تحول بنیادین به جایگاه تصمیم‌سازی و تصمیم‌گیری شایسته خود نزدیک کند.

وی با بیان اینکه رویکرد دوم که به موازات مسیر اول و البته با اهمیت بالاتری از مسیر اول نسبت به تحول در روش و مدیریت آموزش و پرورش دنبال می‌شود، تحول در محتوا و متن برنامه‌های درسی، آموزشی و پرورشی است، افزود: مهم‌ترین برنامه‌ای که در این راستا اولویت پیدا کرد، گسترش مهارت آموزی در مدارس است.

بطحایی اضافه کرد: دانش‌آموزان باید مهارت‌هایی را که بر اساس الگوی زندگی ایرانی و اسلامی طراحی می‌شود‌ و به اجرا در می آید، فرا گیرند؛ به ویژه در شرایط امروزی در حوزه‌های فردی و اجتماعی آنها نیاز دارند که بتوانند راه و رسم زندگی را بیشتر تمرین کنند مواردی چون احترام به بزرگتر، کارآفرینی، دشمن شناسی و دشمن ستیزی، همراهی و همکاری اجتماعی برای تعالی جامعه و ده‌ها هدف ارزشی دیگر از مواردی است که باید در مدرسه و برنامه‌های آموزش و پرورشی توسط دانش‌آموزان تمرین شود و از این رو گسترش برنامه‌های پرورشی و سهم آن در مدرسه از اولویت‌های تحول در محتوای برنامه‌های درسی و آموزشی است.

وی ادامه داد: در کنار مهارت‌های مذکور، آموزش مهارت‌های پایه به نحوی که دانش‌آموزان در دوران تحصیل حداقل به یک مهارت لازم دست یابند که بتوانند با استفاده از آن به یک شغل مناسب و موثر در جامعه اشتغال بورزند، دنبال می شود و در سال تحصیلی جاری تمامی دانش آموزان دوره اول متوسطه در ۱۰ درصد مدارس تحت پوشش این طرح قرار گرفتند‌.

بطحایی و سخنرانی در نماز جمعه تهران و روز جهانی معلم

وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه مدرسه خانه دوم دانش‌آموزان و محلی برای تمرین زندگی است، اظهار کرد: شرط اول برای ایجاد چنین جایگاهی آن است که دانش‌آموزان با شوق و اشتیاق به خانه دوم بیاید و از بودن در مدرسه و همراهی گروه همسالان احساس نشاط داشته باشند؛ از این رو باید موانع رسیدن به چنین جایگاهی را  شناسایی کرده و حدالامکان کاهش دهیم و هر عواملی که باعث اضطراب و فشار روانی بر دانش‌آموزان می‌شود باید به تدریج کاهش پیدا کرده و حذف شود.

وی افزود: بخشی از این مشکلات ناشی از فضای فیزیکی، ساختمان و تجهیزات مدرسه است و بخشی از آن ناشی از برنامه‌های آموزشی و پرورشی است؛ البته برنامه‌هایی که به صورت غیررسمی و خارج از برنامه رسمی با عناوینی چون آمادگی برای آزمون، کتاب‌های کمک آموزشی و کتاب‌های مکمل درسی به بچه ها تحمیل می‌شود و باعث می‌شود فضای روانی ایجاد شود و فضای یادگیری در مدارس کمرنگ شود، بخشی از این مشکلات است که در این مسیر از دوره ابتدایی شروع کردیم و کلاس‌های کمک آموزشی و بی‌ثمر، آزمون‌های آمادگی‌ تحصیلی و آزمون‌های هوش را در دوره ابتدایی ممنوع اعلام کردیم.

وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه نیروی انسانی اصلی‌ترین و موثرترین عامل در تحول است، افزود: شایستگی‌های نیروی انسانی در کنار سوز، علاقه و انگیزه نیروی انسانی برای تعلیم و تربیت فرزندان این آب و خاک، شرط اصلی موفقیت در هر تحولی است؛ در این راستا و بر اساس تکلیف قانونی برنامه ششم و در استمرار برنامه قبلی، طرح رتبه‌بندی معلمان است که همسو با ارتقای شایستگی‌های نیروی انسانی، نظام پرداخت‌ها و انگیزش آنها را نیز ارتقا می‌بخشد.

وی ادامه داد: لایحه پیشنهادی تنظیم و برای تأیید به دولت ارسال شد که کلیات آن در کارگروه یکی از کمیسیون‌های تخصصی دولت به تصویب رسیده و امیدوارم در آینده نزدیک برای تصویب به مجلس ارائه شود.

وی به بهسازی و نوسازی مدارس و استانداردسازی سیستم‌های سرمایشی و گرمایشی اشاره کرد و گفت: به لطف خداوند و همت خیرین مدرسه‌ساز،  ۸ هزار کلاس جدید در مهر ماه افتتاح شد که علی رغم محدودیت‌ها و فشارهای اقتصادی دشمنان، حدود ۶۰ درصد نسبت به سال گذشته رشد داشتیم.

بطحایی از سیاست کاهش تمرکز از حوزه‌های اجرایی به مدارس خبر داد و گفت: تلاش داریم واحدهای اجرایی کمتر در کار مدارس دخالت کنند و کادر مدارس با ابتکار و خلاقیت خودشان مدارس را اداره کنند و در این راستا برای اولین بار، برنامه ویژه مدارس ابلاغ شد تا با رعایت چارچوب‌ها هفته‌ای ۲ ساعت از برنامه‌های درسی رسمی در اختیار مدارس قرار گیرد.

وی در پایان سخنانش اظهار کرد: از توجهات و حمایت‌های رهبر معظم انقلاب اسلامی که با تشریف فرمایی در دانشگاه فرهنگیان در هفته معلم سال‌جاری، فرزندان خودشان را دلگرم کردند و امیدوار نمودند، صمیمانه سپاسگزاری می‌کنم و از مردم شریف ایران که همواره آموزش‌ و پرورش را یاری کردند تشکر می‌کنم و درخواست می‌کنم بیش از پیش به مدارس فرزندان خودشان یاری برسانند و برای ارتقای کیفیت تعلیم و تربیت، خادمان خودشان در آموزش‌ و پرورش را کمک کنند؛ از سازمان‌ها و نهادهای دولتی و غیردولتی هم درخواست دارم مدارس کشور را بیش از پیش مورد حمایت و پشتیبانی خودشان قرار دهند تا به یاری خداوند متعال و همت عالی همگانی بتوانیم به اهداف بلند سند تحول بنیادین دست یابیم. ( فارس )

انتهای پیام/

جمعه, 13 مهر 1397 14:38 خوانده شده: 1656 دفعه چاپ

نظرات بینندگان  

پاسخ + +12 0 --
ناشناس 1397/07/13 - 15:11
ایشان وزیر آموزس و پرورش نیستند
که، ایشان صدا خفه کن حقانیت
معلمان هستند. مگر ایشان نبودند
که آه و ناله معلمان را تمسخر کرده
بودند آن هم در برابر معلمان ٱینده
کشور. کدام وزیر به مجموعه خود
اهانت می کند؟!
پاسخ + 0 0 --
دبیر م 1397/07/14 - 16:56
واقعا متاسفم با این وزیر ضعیف و ترسو و..
پاسخ + +3 0 --
مادردانش آموز 1397/07/13 - 15:14
روابط عمومی وزارت آموزش وپرورش لطفاراهنمایی کنیدبنده ازچه طریقی پیگیرحق پایمال شده فرزندم باشم مدیرمتخلف رفته منطقه ۸ومشاورغیرقانونی ونیروی آزاددرمنطقه ۳مشاورهست وبااینکه‌ بنده شاکی هستم بعدازحدودیکسال هنوزپاسخ دقیقی داده نشده وجدیدااعلام شده بانامه وزارتخانه مدیرانتقالی گرفته درحالیکه رای هیات تخلفات هنوزاعلام نشده،مدارک ومستندات کامل روارائه داده ام ولی هنوزپاسخ دقیقی داده نشده
پاسخ + +11 0 --
شهاب 1397/07/13 - 15:57
متاسفانه تاشما وزیر آ.پ باشید غیر از توهین وتمسخرمعلم وفشاربراین قشر فرهیخته ی جامعه شاهد تحول دیگری نخواهیم بود
پاسخ + +7 0 --
پارسا 1397/07/13 - 16:04
هی می خواهیم نسبت به گفته های شما مسئولینی که فقط حرف می زنید بی تفاوت باشیم تا نگویند معلمان همش نق می زنند و منفی باف شده اند اما مگر می شود شنید و هیچ نگفت؟!
می خواهید موانع و هر عاملی که باعث اضطراب و فشار روانی بر دانش‌آموزان می‌شود را کاهش داده و حذف کنید تا دانش‌آموزان با شوق و اشتیاق به خانه دوم بیایند و از بودن در مدرسه و همراهی گروه همسالان احساس نشاط داشته باشند ، حرفی نیست پس شروع کنید به حل این مشکلات دانش آموزان:
فقر خانواده ها- بیکاری والدین-اعتیاد در خانواده- طلاق در خانواده- نداشتن چشم انداز روشن از آینده- خالی کردن مدارس از درآمد سرانه - رشد فساد و تبعیض روزافزون در جامعه و... .
پاسخ + +5 0 --
پارسا 1397/07/13 - 16:05
ادامه...
سال گذشته در یکی از مدارس عادی دولتی شهر تدریس داشتم،مدیر و معاون و معلمان مدرسه را خداوند جزای خیر دهد ، هر روز به دانش آموزان صبحانه می دادند تا شاهد به هم خوردن حال دانش آموز - به واسطه گرسنگی- سر کلاس نباشند، به بهانه های مختلف(روز دانش آموز،عید نوروز،|ماه مبارک رمضان و...) بسته های حمایتی تهیه می کردند و به دانش آموزان نیازمند شناسایی شده ی مدرسه می دادند، این ها زیاده گویی و مبالغه نیست آقای وزیر! دردهای نگفته و پنهان معلمانی است که مستقیم با افراد این جامعه ارتباط دارند.
پاسخ + +6 0 --
پارسا 1397/07/13 - 16:06
ادامه...
می گویند در زمان قبل از انقلاب روزانه به دانش آموز تغذیه ای کامل(موز،شیر و ...) داده می شد،|یعنی مسئولین آن زمان به این امور واقف بودند و برایش برنامه ریزی کرده بودند اما شما سال های گذشته حتی در تهیه شیر دانش آموزان موفق نبودید و پس از مدتی آن را متوقف کردید.
ضمنا چشم داشتن به کمک سایر ارگان ها و نهادهای دولتی و غیر دولتی و استمداد از آن ها و خیرین راهی بی راهه است، تجربه نشان داده است این امر حداقل موجب فساد و هرج و مرج می شود.آقای وزیر! برای پیشرفت در کار،دنبال نتایج قرعه کشی ها نباشید، خودتان آستین همت بالا بزنید و در هیات دولت و سازمان برنامه و بودجه و ... ، بودجه موردنیازتان را فریاد بزنید.
پاسخ + +8 0 --
ناشناس 1397/07/13 - 16:36
ایشان اگر لیاقت داشتند در مجلس
از حق معلم دفاع می کردند. ما یک میلیون و هفتصد هزار معلم به حال
خود رها شده ایم که در این مملکت
بی صاحب ترین شاغلانیم. و گرنه
حال و روزمان این نبود.
پاسخ + +4 0 --
فرهنگی 1397/07/13 - 16:55
جای تعجب ندارد اگر دولت مردان ما، در طول این چهار دهه جهانی می اندیشیدند وکشورهای پیشرفته و نوع نگاه آنان به آموزش وپرورش را سر لوحه برنامه ها و زیر ساخت ها مورد توجه قرار داده بودند الان غبطه کشورهای اروپایی ویا آسیای شرقی را نمی خوردیم متاسفانه از نظر کیفیت آموزش و معیشت فرهنگیان در منطقه از آخر اول هستیم. واین وزیر از جهت پیگیری مطالبات ورسیدگی به مشکلات ، روی وزرای آ.پ قبلی را سفید کرده است.
پاسخ + +4 0 --
حسین رمضان پور 1397/07/13 - 18:07
در چنین مواقعی ست که فرق بین دوغ و دوشاب مشخص می گردد و امثال جناب بطحایی مجبور می شوند از پشت نقاب دروغین خود بیرون بیایند و همان مانیفیست حاکمیت را در سرکوب مطالبات معلمان دنبال نمایند.

در حالی که در جلسات داخلی به طور ریاکارانه ای از افزایش جایگاه معلم و بهبود معیشت و منزلت و.... سخن می گویند ؛ اقداماتی بر خلاف منویات مبارک خودشان انجام می دهند و در ادامه نیز که در مواقع ضرورت کلا رد می دهند و به جاده خاکی می زنند.

هنوز هم جای خالی دانش آشتیانی در این وزارتخانه حس می شود و با چنین وزبری امید به تحول مجموعه داشتن؛ آب در هاون کوبیدن است و بس!!!!
پاسخ + +5 0 --
معلم بدهکار 1397/07/16 - 21:31
بی بخارتر از معلمان خودشان
پاسخ + 0 0 --
نابغه تنها 1397/07/17 - 16:40
آموزش و پرورش تراریخته به نظامي گفته مي شود كه فرايند تربيت در آن توسط كارترهاي اقتصادي از طريق كنكور به دانش آموزان تزريق مي شود. نتيجه آن محصولات غير طبيعي و آسيب پذير و آسيب زاست كه تنها به داشتن مدرك اكتفا كرده و مانع تحرك خود و جامعه خواهد بود.
در يك جمله : خروجي نظام آموزشي تراريخته، تحويل فارغ التحصيلان نوتركيبي و غير طبيعي تحت سيطره كنكور و دانشگاه است.

پژوهش‌های مستند بر مضر بودن اغلب اين محصولات براي خود فرد و جامعه حكايت مي كند.

سيستم مديريتي منبعث از تربيت تراريخته هرگز قدرت دفاع و ابتكار عمل را نخواهد داشت.

نظر شما

صدای معلم، صدای شما

با ارائه نظرات، فرهنگ گفت‌وگو و تفکر نقادی را نهادینه کنیم.

نظرسنجی

آیا کنکور معیار مناسب و قابل اتکایی برای ارزیایی در مورد اثربخشی و کارایی نظام آموزشی ایران می باشد ؟

بلی - 24.4%
خیر - 75.6%

مجموع آرا: 242

دیدگــاه

تبلیغات در صدای معلم

درخواست همیاری صدای معلم

راهنمای ارسال مطلب برای صدای معلم

کالای ورزشی معلم

تلگرام صدای معلم

صدای معلم پایگاه خبری تحلیلی معلمان ایران

تلگرام صدای معلم

Sport

تبلیغات در صدای معلم

تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به صدای معلم - اخبار فرهنگیان، معلمان و آموزش پرورش بوده و استفاده از مطالب با ذکر منبع بلا مانع است.
طراحی و تولید: رامندسرور