صدای معلم - اخبار فرهنگیان، معلمان و آموزش پرورش

محمدجواد نصیریان/ شهرضا

قطب بندی معلمان و فراموشی سایر معلمان

کمتر در مدارس و ادارات به عنوان واحدهای عملی آموزش و پرورش ، نگاه کلی نگر ؛ چه از نظر شامل شدن کل وسعت جامعه دانش آموزان و چه از نظر عمق زمانی فعالیت آموزش و پرورش دیده می‌شود/ چرخه به کارگیری ، تجربه اندوزی ، شهرت و به کارگیری همواره حول عده خاصی از معلمان مدارس و دانش آموزان تکرار می‌شود/ وظیفه آموزش و پرورش و مدرسه صرفا پالایش و جداسازی معلمان توانا و دور ریختن سایر معلمان نیست/ ستادهای کاری موظفند به تمامی معلمان فرصت و راهنمایی لازم را برای رسیدن به شرایط ایده آل و خدمتگزاری بهتر ارائه دهند

قطب بندی معلمان و لزوم نگاه کلی نگر و یکسان به معلمان

بسیاری از فرهنگیان به خصوص همکارانی که در مقطع متوسطه دوم فعالیت می‌کنند ، متوجه فضای قطبی حاکم بر فضای آموزشی شده اند : مدارس ویژه ، معلمان ویژه و دانش آموزان ویژه.گروه خاصی که در یک مقطع زمانی خاص مورد توجه ویژه اداره قرار می‌گیرند.
معیارهایی که برای ویژه شدن به کار می‌رود ، رسیدن به نتایج برتر و خاصی است که بتواند باعث شاخص شدن یک گروه شود ؛ ویژگی‌های انسان‌های برتر.
کمتر در مدارس و ادارات به عنوان واحدهای عملی آموزش و پرورش ، نگاه کلی نگر ؛ چه از نظر شامل شدن کل وسعت جامعه دانش آموزان و چه از نظر عمق زمانی فعالیت آموزش و پرورش دیده می‌شود.

هر مدرسه سعی می‌کند برترین دانش آموزان را جذب کند ، برترین معلمان را به کار بگیرد و بهترین نتایج آزمونی را به دست بیاورد اما معمولا توجهی به تاثیر این نوع از رفتار بر سایر مدارس ، سایر معلمان و سایر دانش آموزان نمی‌شود  ؛ حتی نگاه طولانی مدت به فعالیت یک مجموعه هم وجود ندارد.

آموزش و پرورش برای آماده سازی و استخدام افراد کارآزموده تدریس هزینه‌های زیادی را پرداخت می‌کند. ولی اغلب در مناطق کوچکتر و قطب بندی شده فقط تعداد معدود و خاصی برای تدریس کارآمد تحت فشار قرار می‌گیرند. بقیه افراد که یا سابقه کمتری دارند و یا آوازه کمتری پیدا کرده‌اند چندان مورد توجه قرار نمی‌گیرند ، این افراد یا به مناطق دورافتاده تر رانده می‌شوند و یا در کلاس‌های کم اهمیت تر و با دانش آموزانی که آن‌ها هم کمتر مورد توجه قرار گرفته اند به کار گرفته می‌شوند .هرگز این گونه معلمان که البته ضعف‌هایی نیز ممکن است داشته باشند ، برای بهبود عملکرد تحت حمایت و راهنمایی مناسبی قرار نمی‌گیرند؛ به همین دلیل چرخه به کارگیری ، تجربه اندوزی ، شهرت و به کارگیری همواره حول عده خاصی از معلمان مدارس و دانش آموزان تکرار می‌شود.
این روند نه تنها عده وسیعی از دانش آموزان و معلمان را از رسیدن به شرایط برابر محروم نگه می‌دارد ، شرایط ایده آل عملکردی را نیز برای زمانی خاصی که آن معلم در حال فعالیت است محدود نگه می‌دارد به شکلی که باز نشسته شدن و یا کنار رفتن آن معلم خاص ، آموزش و پرورش در یک منطقه کوچک را دچار معضل کمبود معلم با تجربه و توانایی کافی کند.

وظیفه آموزش و پرورش و مدرسه صرفا پالایش و جداسازی معلمان توانا و دور ریختن سایر معلمان نیست ؛ برای هر کدام از فرهنگیان که وارد عرصه فعالیت آموزش و پرورش شده اند هزینه‌های زیادی پرداخته شده است و ستادهای کاری موظفند به تمامی معلمان فرصت و راهنمایی لازم را برای رسیدن به شرایط ایده آل و خدمتگزاری بهتر ارائه دهند تا هم همه دانش آموزان یک زمان و هم در همه زمان‌ها معلمان و شرایط خوب برای آموزش و پرورش عادلانه را در اختیار داشته باشند.


ارسال مطلب برای صدای معلم

این آدرس ایمیل توسط spambots حفاظت می شود. برای دیدن شما نیاز به جاوا اسکریپت دارید

دوشنبه, 15 شهریور 1395 19:16 خوانده شده: 1698 دفعه چاپ

نظرات بینندگان  

پاسخ + +5 0 --
حمزه 1395/06/15 - 19:51
فعلا که در مدارس فقط شده باند بازی و اشنا بازی

مدیران مدارس همه جز باند نمایندگان مجلس و امام جمعه شهر و رییس اداره هستند که فقط کارشان حفظ صندلی مدیریت خود در مدارس است

پس اقای عزیز علم و دانش و تجربه کاری و زحمات معلمان در چنین مدارسی که تعدادشان بسیار بسیار زیاد است اصلا معنی نمیدهد


مدارس شده ارث پدر عده ای راحت طلب
پاسخ + 0 0 --
سجاد 1395/06/15 - 20:27
در شهرستان دلفان موارد ذکر شده مورد تایید است کسانی که به نماینده رای داده اند حتمآ باید مدیر باشند مگر دیگران چه کار ی انجام دادهاند آ یا جزء این کشور نیستند و رآی دادن به نماینده شرط مدیریت است و.......
پاسخ + 0 0 --
محمد 1395/06/17 - 13:30
آیا میدانید آموزش و پرورش دلفان با خان و خانبازی مدیریت میشود مدیر ی باصدها ایراد وخلاف ...ل و فدانمودن اموزش میری که بایست بازنشسته شده اما متاسفانه بمدیریت و صندلی ریاست چسبیده و این ظلم بر دانش آموز ان است چرا آموزش و پرورش نورآباد دلفان را درک نمی کنید؟
پاسخ + 0 0 --
محمدد 1395/06/17 - 21:37
چرا آموزش و پرورش نورآباد دلفان را درک نمی کنید مدیری که باز نشستگیش فرا رسید ه وجز ضرر وتحمیل خسارت برای اموزش و پرورش سودی ندارد چرا فری برای این اداره نمی کنید

نظر شما

صدای معلم، صدای شما

با ارائه نظرات، فرهنگ گفت‌وگو و تفکر نقادی را نهادینه کنیم.

نظرسنجی

آیا ملاقات های مردمی وزیر آموزش و پرورش دولت سیزدهم در کم کردن شکاف میان اداره و مدرسه و جلب اعتماد معلمان تاثیری دارد ؟

خیلی زیاد - 12.1%
زیاد - 3%
تا حدودی - 8.5%
تاثیری ندارد - 10.8%
نوعی عوام فریبی و سرکار گذاشتن معلمان است - 65.6%

مجموع آرا: 305

دیدگــاه

تبلیغات در صدای معلم

درخواست همیاری صدای معلم

راهنمای ارسال مطلب برای صدای معلم

کالای ورزشی معلم

تلگرام صدای معلم

صدای معلم پایگاه خبری تحلیلی معلمان ایران

تلگرام صدای معلم

Sport

تبلیغات در صدای معلم

تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به صدای معلم - اخبار فرهنگیان، معلمان و آموزش پرورش بوده و استفاده از مطالب با ذکر منبع بلا مانع است.
طراحی و تولید: رامندسرور