صدای معلم - اخبار فرهنگیان، معلمان و آموزش پرورش

مهدی خلیلی/ سردبیر صدای معلم

من هستم چون ما هستیم

امروزه این اصل اخلاقی و اجتماعی و قاعده طلایی رو به افول است و هریک  از ما در عرصه رقابت های اجتماعی و فرهنگی  فقط به فکر منافع فردی خود می باشیم/ بسط اصالت و تقدم منافع فردی و مصالح شخصی به بروز آسیب های اجتماعی و اقتصادی می انجامد/ ترویج فرهنگ خودخواهي و اصالت خود از منظر ذهنی نیز  سبب بسياري از مشكلات در زندگي براي انسان مي شود

 فرهنگ خودخواهی و رقابت در ایرانیان  یک انسان شناس به تعدادی از بچه های آفریقایی یک بازی را پیشنهاد کرد:

او سبدی از میوه را در نزدیکی یک درخت گذاشت و گفت هرکسی که  زودتر به آن برسد آن میوه های خوشمزه را برنده می شود.

هنگامی که او فرمان دویدن را داد ،تمامی بچه ها دستان یکدیگر را گرفتند و با یکدیگر دویده و در کنار درخت،خوشحال نشستند.

هنگامی که انسان شناس از این رفتار آنها پرسید در حالی که یک نفر می توانست به تنهایی همهی میوه ها را برنده شود ؛ آنها گفتند: آبونتو! آبونتو! چگونه یکی از ما می تونه خوشحال باشه در حالی که دیگران ناراحت اند!

(آبونتو در فرهنگ ژوسا یعنی من هستم چون ما هستیم.)

چنین تشبیه و تمثیلی در فرهنگ ایرانی و اسلامی دیده می شود.

آنچه را که برای خود می پسندی برای دیگران هم بپسند و آنچه را که برای خود نمی پسندی برای دیگران هم نپسند !

امام حسن (ع)  مي‌فرمودند: شب جمعه‌اي تا به سحر شاهد عبادت مادرم فاطمه (س) بودم. در تمام اين مدت مادرم فاطمه (س) براي همسايگان، مردم، مؤمنين و مسلمين دعا کرد اما هيچ به خاطر ندارم که براي خودشان از خداوند کلمه‌اي درخواست کرده باشند. از ايشان پرسيدم که چرا براي خودتان از خداوند درخواستي نکرديد. مادرم فاطمه (س) فرمودند: " بُنَيَّ اَلجّار ثُمَّ الدّار " غير از اين روايت، روايات ديگري هم وجود دارد، که سفارش کرده‌اند اگر انسان مي‌خواهد دعايش به استجابت نزديک شود، اول در حق کسي که پيش او نيست و خبر ندارد، دعا کند و براي او خيري بخواهد، که به برکت اين‌ دعاي خير براي ديگري، خداوند به خواسته او هم نظر مي‌کند.

اما متاسفانه  امروزه این اصل اخلاقی و اجتماعی و قاعده طلایی رو به افول است و هریک  از ما در عرصه رقابت های اجتماعی و فرهنگی  فقط به فکر منافع فردی خود می باشیم.

البته رقابت سالم و سازنده ایرادی ندارد اما مساله این است که از روش های غیر اخلاقی و غیر انسانی برای بیرون کردن رقیب  استفاده شود،یعنی اصالت و تقدم در نظام اقتصادی و اجتماعی بر منافع و مصالح شخصی باشد.

بسط اصالت و تقدم منافع فردی و مصالح شخصی به بروز آسیب های اجتماعی و اقتصادی می انجامد. بگذارید با مثالی ساده این مطلب را روشن نمایم.

اکنون ما ایرانی ها بدترین رانندگان دنیا می باشیم و از حیث بدترین و خطرناک ترین سبک رانندگی  شهره جهانی هستیم. وقتی بخواهیم این مساله را واکاوی نماییم ،مهمترین علت عدم گذشت در خیابان ها و جاده های ایرانی است. خیابان ها و جاده ها عرصه رقابت و نمایشگاه ناکامی های اجتماعی و اثبات منیت ها و خودخواهی ها و تفاخرها  گردیده است و نتیجه ، بیست هزار کشته خیابانی در سال در رانندگی ایرانی است.

واقعیت این است که همه سوار  یک کشتی اجتماعی و سیاسی و اقتصادی  می باشیم و اگر خدای ناکرده خللی و شکافی در کشتی ایجاد شود جملگی مسافران در عذاب و رنج و زحمت می افتند!

 ترویج فرهنگ خودخواهي و اصالت خود از منظر ذهنی نیز  سبب بسياري از مشكلات در زندگي براي انسان مي شود.

فرد خودخواه  و خودپسند در دام های ذهنی و فکری خویش اسیر است و این فرد نمی تواند آزادانه و از روي حق و انصاف به داوري نشسته و به درك حقيقت توفيق يابد، قضاوت هاي او متمايل به نتيجه اي می شود كه مورد خواست و علاقه اوست.

بنابراين خودخواهي به انسان اجازه نمي دهد چهره حقيقت را آن چنان كه هست ببيند. او حقیقت را از منظر دام های ذهنی و فکری اش می بیند و براین اساس حکم می نماید و استدلال می کند.

به راستی چرا این قاعده  طلایی اخلاقی و اسلامی را از یاد می بریم ؟

آنچه را که برای خود می پسندی برای دیگران هم بپسند و آنچه را که برای خود نمی پسندی برای دیگران هم نپسند!

چهارشنبه, 20 مرداد 1395 12:34 خوانده شده: 1640 دفعه چاپ

نظرات بینندگان  

پاسخ + +5 -1 --
ناشناس 1395/05/20 - 13:47
ما نیستیم چون ما هستیم.!
پاسخ + +2 0 --
معلم بازنشسته 1395/05/22 - 21:34
سلام خدمت همکاران عزیز که جهت بیداری مردم تلاش می کنند امیدوارم بعد از 40 سال تحمل ظلم وجور ,معلمان عزیز وملت ایران به بیداری ,صلح با خود ودیگران وهستی ,ازاد اندیشی ,وهدف افرینش را پی برده ,لحظه ای درنگ نخواهند کرد وشیاطین نابود خواهند شد ,
حق یک انسان زندگی درست برپایه قوانین هست ,نه خود محوری وخودخواهی وستم به هم نوع واستفاده شخصی وگروه خاص ""
بیداری ,عشق ,صلح ,حق خواهی وهر انچه خیر است ارزانی ایرانیان پاک طینت باد ,,درود وسپاس برانسانهای شریف وعادل ,,

نظر شما

صدای معلم، صدای شما

با ارائه نظرات، فرهنگ گفت‌وگو و تفکر نقادی را نهادینه کنیم.

نظرسنجی

آیا ملاقات های مردمی وزیر آموزش و پرورش دولت سیزدهم در کم کردن شکاف میان اداره و مدرسه و جلب اعتماد معلمان تاثیری دارد ؟

خیلی زیاد - 12.1%
زیاد - 3%
تا حدودی - 8.5%
تاثیری ندارد - 10.8%
نوعی عوام فریبی و سرکار گذاشتن معلمان است - 65.6%

مجموع آرا: 305

دیدگــاه

تبلیغات در صدای معلم

درخواست همیاری صدای معلم

راهنمای ارسال مطلب برای صدای معلم

کالای ورزشی معلم

تلگرام صدای معلم

صدای معلم پایگاه خبری تحلیلی معلمان ایران

تلگرام صدای معلم

Sport

تبلیغات در صدای معلم

تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به صدای معلم - اخبار فرهنگیان، معلمان و آموزش پرورش بوده و استفاده از مطالب با ذکر منبع بلا مانع است.
طراحی و تولید: رامندسرور