صدای معلم - اخبار فرهنگیان، معلمان و آموزش پرورش

جواد بابازاده ( رها )/ عضو شورای نویسندگان صدای معلم

روز خبرنگار و روزگار خبرنگاران حوزه آموزش و پرورش!

بسیارند رسانه هایی که مدح حزب یا جریان یا افراد را گفته و می گویند/ روی دیگر سکه برخورد قهر آمیز با اهالی رسانه و منتقدین بوده است/ موقعیت ها و موارد معدودی را می توان یافت که مسئولین و سیاست مداران رسانه های مستقل را تحمل کنند و به نقد آنها ترتیب اثری بدهند/ وضعیت رسانه های دولتی و وزارتی اعم از نشریه نگاه و سایت های روابط عمومی در تمام دوره ها تقریبا یکسان بوده است/ حمیدرضا حاجی بابایی بیشتر همنشین و حامی رسانه های هم رای خودش بود و با روزنامه نگاران و رسانه های منتقد برخورد سرد و قهر آمیز داشت/ علی اصغر فانی نیز پس از تکیه بر صندلی وزارت با توجه به تغییر فضای سیاسی و عمومی کشور، سعی در تحمل و مدارای کج دار و مریز با اهالی رسانه و رسانه های مستقل و منتقد داشته است/ فانی و تیم مدیریتش هیچ گاه جایگاه مطلوبی را برای رسانه های مستقل و منتقد قائل نشدند و حضور آنها در رسانه های وابسته و قدرتمند جناح مقابل چشم گیر می باشد/ نماینده رسانه های مستقل و غیر دولتی جایی در همایش و محافل وزارت خانه نداشته و ندارند و در مواردی از حضور خبرنگاران رسانه هایی مانند صدای معلم در کنفرانس خبری ممانعت گردیده است / آیا فانی و تیم مشاورینش که رقمی بالغ بر 20 نفر می باشند ، بهتر نمی دیدند به جای این گونه حرکات نمایشی و رسمی که موجب دلخوری بیشتر اهالی رسانه حوزه آموزش و پرورش می شود از خود معلم روزنامه نگاران یا رسانه هایی که معلمان تاسیس و اداره می کنند قدردانی کنند / صدای معلم در سال 1393 در میان بیش از 400 خبرگزاری ، روزنامه ، سایت و... پس از خبرگزاری فارس ، رتبه دوم را از لحاظ تولید محتوای خبری و انتقادی در حوزه آموزش و پرورش کسب نموده است و یا در مهر ماه 1388 به عنوان « وبلاگ برتر در حوزه ی اصناف ایران » شناخته شده است

 

 چالش های خبرنگاری و رسانه ها در حوزه آموزش و پرورش  در ۱۷مرداد ۱۳۷۷محمود صارمی خبرنگار و مسئول دفتر خبرگزاری جمهوری اسلامی ایران در مزارشریف در کشتار دیپلمات‌های ایرانی در افغانستان به شهادت رسید. به همین مناسبت ۱۷مرداد را روز خبرنگار نامیده شد. معمولا در جهان و ایران به دلیل نشان دادن اهمیت موضوعی یا قدردانی از صنفی  روزهایی را که مصادف با وقایع مربوط به آن موضوع بوده به آن نام، نام گذاری می کنند .

خبرنگاری و روزنامه نگاری یک از مشاغل بسیار مهم در جوامع و در عین حال سخت می باشد که کمتر کسی می تواند نقش مهم این صنف را در پیشبرد و ارتقاء جامعه منکر شود . 

در سال های گذشته و با گسترش رسانه ها و اثبات تاثیرگذاری این کار ، افراد بیشتری به این حیطه وارد شده و فعالیت می کنند  .

قدرت و نقش رسانه و فعالیت رسانه ای از آغاز موجب شد تا سیاست مداران و مدیران برخوردهای متفاوتی با آن داشته باشند ؛ در موارد متعددی و از طرق مختلف سعی در همسو و هم صدا کردن رسانه و روزنامه نگاران کرده اند به طوری که بسیارند رسانه هایی که مدح حزب یا جریان یا افراد را گفته و می گویند !

روی دیگر سکه برخورد قهر آمیز با اهالی رسانه و منتقدین بوده است .

موقعیت ها و موارد معدودی را می توان یافت که مسئولین و سیاست مداران رسانه های مستقل را تحمل کنند و به نقد آنها ترتیب اثری بدهند !

وزارت آموزش و پرورش به عنوان نهادی  آموزشی با انتشار نشریات متنوع از جمله مجلات رشد و پیوند و بولتن تبلیغاتی  نگاه که  مجموعا تیراژی بالای ۳۰ میلیون دارند ، به تنهایی بزرگترین کارتل مطبوعاتی کشور را در اختیار دارد.

وضعیت رسانه های دولتی و وزارتی اعم از نشریه نگاه و سایت های روابط عمومی در تمام دوره ها تقریبا یکسان بوده است .

مسئولین رسالتی را برایشان تعریف کرده اند که تریبون تبلیغاتی و یک طرفه وزارت خانه و مدیران بوده اند ، همچنین رویکرد و تعامل وزرای آموزش و پرورش با رسانه و اهالی رسانه حوزه آموزش و پرورش نیز با بازه ای از انعطاف و اختلاف مشابه هم بوده است .

حمیدرضا حاجی بابایی بیشتر همنشین و حامی رسانه های هم رای خودش بود و با روزنامه نگاران و رسانه های منتقد برخورد سرد و قهر آمیز داشت  .

علی اصغر فانی نیز پس از تکیه بر صندلی وزارت با توجه به تغییر فضای سیاسی و عمومی کشور، سعی در تحمل و مدارای کج دار و مریز با اهالی رسانه و رسانه های مستقل و منتقد داشته است .

فانی و تیم مدیریتی اش هیچ گاه جایگاه مطلوبی را برای رسانه های مستقل و منتقد قائل نشدند و حضور آنها در رسانه های وابسته و قدرتمند جناح مقابل چشم گیر می باشد ؛ حال با تغییر شرایط ، معلمان و کارشناسان بیشتری در حوزه ی رسانه ای  آموزش و پرورش  فعالیت می کنند و سعی در بهبود وضع و کم کردن مشکلات آن را دارند ولی در مدت بیش از سه سال فانی به جز موارد خاص و جلسات ۴ و ۵ نفره تعامل خاصی با این گروه نداشته است و حتی در مواردی به مقابله با آنها پرداخته است به طوری که نماینده رسانه های مستقل و غیر دولتی جایی در همایش و محافل وزارت خانه نداشته و ندارند و در مواردی از حضور خبرنگاران رسانه هایی مانند صدای معلم در کنفرانس خبری ممانعت گردیده است ! ( این جا )

در سال هایی که فانی به عنوان وزیر فعالیت  داشته برای یک بار هم از رسانه ها و اهالی رسانه که شاید متجاوز از ۲۰ یا ۳۰ نفر نباشند قدر دانی هر چند کوچک هم نکرده است ! حال آنکه در روز خبرنگار همراه مدیر کل روابط عمومی وزارت خانه در خبرگزاری ایلنا که وابسته به خانه کارگر می باشد حضور یافته و از کارکنان آنها تقدیر می کند .

آیا فانی و تیم مشاورینش که رقمی بالغ بر 20 نفر می باشند ، بهتر نمی دیدند به جای این گونه حرکات نمایشی و رسمی که موجب دلخوری بیشتر اهالی رسانه حوزه آموزش و پرورش می شود از خود معلم روزنامه نگاران یا رسانه هایی که معلمان تاسیس و اداره می کنند قدردانی کنند ؟

برای مثال سایت صدای معلم که توسط علی پورسلیمان ، معلم شاغل در تهران و با هزینه شخصی راه اندازی و با کمک و هم فکری تعدادی از معلمان دلسوز و مسئول اداره می شود و در سال 1393 در میان بیش از 400 خبرگزاری ، روزنامه ، سایت و... پس از خبرگزاری فارس ، رتبه دوم را از لحاظ تولید محتوای خبری و انتقادی در حوزه آموزش و پرورش کسب نموده است و یا در مهر ماه 1388 به عنوان « وبلاگ برتر در حوزه ی اصناف ایران » شناخته شده است؛ و  رسانه های دیگری چون فانوس که مدتی است توسط معلمان راه اندازی شده  و اداره می شود و افرادی که در روزنامه مختلف و در حوزه ی آموزش و پرورش قلم می زنند لایق این تقدیر نبودند ؟

این گونه رفتارهای آقای وزیر و اطرافیانش سخن منتقدان عملکرد فانی در خصوص شعاری بودن ادعای فانی در مورد تعامل با رسانه و منتقدین مستقل را باور پذیرتر می کند.

یکشنبه, 17 مرداد 1395 21:06 خوانده شده: 1612 دفعه چاپ

نظرات بینندگان  

پاسخ + +1 0 --
یوسفی 1395/05/17 - 21:59
با سلام
روز خبرنگار را به آقای پورسلیمان و شورای محترم نویسندگان صدای معلم تبریک می گویم .
با آرزوی موفقیت روز افزون .
پاسخ + 0 0 --
صدای معلم 1395/05/17 - 22:12
سلام
آقای یوسفی
از لطف شما سپاسگزاریم .
پایدار باشید .
پاسخ + +1 0 --
آریانیکو 1395/05/17 - 22:02
بادرودبی پایان به آقای پورسلیمان،آرزوی سلامتی وتوفیق روزافزون برایش داشته وازحرکت ارزشمندوی که درآینده ی نزدیک ثمره خواهدداشت،سپاسگزارم
پاسخ + 0 0 --
صدای معلم 1395/05/17 - 22:12
درود بر شما همکار گرامی
جناب آریا نیکو
از محبت شما نسبت به رسانه خودتان سپاسگزاریم .
پایدار باشید .
پاسخ + +1 0 --
آریانیکو 1395/05/17 - 22:09
حرف من دغدغه ی دل هزاران فرهنگی فرهیختس که خالصانه درتاثیرپذیرترین عصرممکن وفضاهای متعددمجازی،باآنهمه افکارمتنوع وفرهنگهای متناقض،همچنان پادرعرصه ی فرهنگ،متمدنانه درحال آموزش وپرورش جامعه محکمواستوارپیش میروندوسکان تعلیم وتربیت رابدرستی دردست دارندوباهرگونه تهاجمات فرهنگی درحال مبارزه اندتانکندخدای نخواسته خللی درپرورش افکارجامعه بوجودبیایدونسلهاآلوده به فرهنگ اجنبی گردند
پاسخ + +1 0 --
آریانیکو 1395/05/17 - 23:02
بادرود،بدرستی میدانیم که اساسی ترین پایه ی استوارهرجامعه ای،آموزش وپرورش بوده وهست لذابسیارضروریست که دست اندرکاران این سیستم ارزشمندرسانه ای مستقل داشته باشندکه صدای معلم فقط میتوانددرصدناچیزی ازاین مهم رادربربگیردچراکه درفضای مجازی فعال است ودررسانه ملی،بسیاربسیارکم،به این مهم پرداخته شده که اگرفقط به اندازه تبلیغ یک کالای مصرفی همانندآنچه درپیامهای بازرگانی میبینیم به آن مجال مطرح شدن داده میشد،امروزه وضعیت بسیاربهتری میداشتیم پس میبایست همین حداقل راکه همکاران عزیزمان فراهم کرده اند موردحمایت وستایش واقع گرددکه ازعموم فرهنگیان استمدادویاری میطلبیم
پاسخ + +1 0 --
ناشناس 1395/05/17 - 23:12
سلام
متشکرم از مطلب خوبتون
فقط یه سوال
نویسنده محترم اشاره نکردند که مگه هدایت رسانه ها دست فانیه؟
پس مرکز اطلاع رسانی و روابط عمومی چکاره هست؟
روابط عمومی توی این ۳سال فقط فقط به باندبازی و حال دادن به رفقای تشکیلاتی خودشون رسیدند
پاسخ + 0 0 --
جواد بابازاده رها 1395/05/20 - 12:58
اقا یا خانم ناشناس بنده بصورت کلی به رویکرد وزیر و وزارت خانه از قبل تا حال در قبال رسانه ها و اهل رسانه اشاره کردم شما که ادعا در مورد باند و باند بازی میکنید اگر اسنادی دارید علنی کنید در غیر این صورت تهمت تلقی شده و غیر اخلاقی است
پاسخ + +1 0 --
Morteza Hajibabae 1395/05/18 - 07:59
روز خبر نگار رابه تمامی خبر نگاران تبریک می گویم خصوصا صدای معلم
پاسخ + 0 0 --
صدای معلم 1395/05/18 - 08:22
سلام
دوست عزیز
آقای مرتضی
سپاسگزاریم .
پایدار باشید .
پاسخ + 0 -1 --
ثبوتي 1395/05/19 - 18:02
اقاي جدايي با بردن وزير به خبرگزاري ايلنا (خبركزاري كارگران) به همه فرهنكيان دارد مي رساند كه اين وزير حتي قدرت تفكر به اينكه كجا دارد مي رود را نيز ندارد!!!!!!
ايكاش وزير بي تدبير دولت تدبير و اميد اين روز را با معلمين خبرنگار يا خبرنگاران معلم نشستي برگزار مي كرد

نظر شما

صدای معلم، صدای شما

با ارائه نظرات، فرهنگ گفت‌وگو و تفکر نقادی را نهادینه کنیم.

نظرسنجی

آیا ملاقات های مردمی وزیر آموزش و پرورش دولت سیزدهم در کم کردن شکاف میان اداره و مدرسه و جلب اعتماد معلمان تاثیری دارد ؟

خیلی زیاد - 12.1%
زیاد - 3%
تا حدودی - 8.5%
تاثیری ندارد - 10.8%
نوعی عوام فریبی و سرکار گذاشتن معلمان است - 65.6%

مجموع آرا: 305

دیدگــاه

تبلیغات در صدای معلم

درخواست همیاری صدای معلم

راهنمای ارسال مطلب برای صدای معلم

کالای ورزشی معلم

تلگرام صدای معلم

صدای معلم پایگاه خبری تحلیلی معلمان ایران

تلگرام صدای معلم

Sport

تبلیغات در صدای معلم

تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به صدای معلم - اخبار فرهنگیان، معلمان و آموزش پرورش بوده و استفاده از مطالب با ذکر منبع بلا مانع است.
طراحی و تولید: رامندسرور