صدای معلم - اخبار فرهنگیان، معلمان و آموزش پرورش

رضا قاسم پور/ دبیر آموزش و پرورش

70 درصد مردم طالب پزشکی هستند !

تقریبا تمامی رشته های دانشگاهی به جز پزشکی در حال اشباع و سریز شدن است/ اکثرخانواده های ایرانی برای دور زدن معضل یاد شده در اندیشه پزشک کردن فرزندان شان بدون توجه به الزامات و توانایی های فرزندان خود  هستند/ عملا موضوع داخلی آموزش و پرورش به یک دغدغه ملی تبدیل شده و دخالت و اظهار نظرهای احساسی و غیرکارشناسی حواشی ماجرا واقعا آزار دهنده و  بعضا  مشفقانه است/ ریشه بخشی از این مشکل از حذف غیر ضرور امتحانات نهایی سوم راهنمایی و نتیجتا حذف مردودی و ارتقاء سرطانی معدل دانش آموزان نشات می گیرد/ اکثر خانواده ها با مشاهده کارنامه های دوپینگی و غیر واقعی در رویای پزشکی فرزندانشان غوطه ورند/ محصول چینش فعلی تمام این قطعات  بالانس معیوب پازلی است که رضایت هیچ کدام از رئوس مثلث ( متولیان طرح ،دانش آموزان و اولیا ) را جلب نکرده و نخواهد کرد

 

اقبال دانش آموز به رشته تجربی و پزشک شدن دانش آموزان و بحران هدایت تحصیلی  این روزها بحث تعیین رشته و هدایت تحصیلی دانش آموزان خروجی دوره اول متوسطه (پایان سوم راهنمایی) در حال تبدیل شدن به معضل و شاید فراتر از آن بحرانی در سیستم آموزش و پرورش است ؛ جریان از این قرار است که تقریبا تمامی رشته های دانشگاهی به جز پزشکی در حال اشباع و سریز شدن است .
اگر تا دیروز جامعه با دیپلمه های بیکار روبه رو بود امروز لیسانسیه ها، فوق لیسانس ها و حتی متاسفانه پدیده دکتراهای بیکار واقعیتی آزار دهنده در پیرامون ما هستند .
لذا اکثرخانواده های ایرانی برای دور زدن معضل یاد شده در اندیشه پزشک کردن فرزندان شان بدون توجه به الزامات و توانایی های فرزندان خود  هستند به طوری که امسال مجموع شرکت کنندگان تمامی رشته های کنکور به زحمت به عدد شرکت کنندگان تجربی می رسید .
سال جاری در کنار تغییر نظام آموزشی  و دو مرحله ای شدن دوره متوسطه (حذف دوره راهنمایی و برگشت به دوره قبل از انقلاب! ) ؛ دست اندرکاران آموزش و پرورش و آموزش عالی برای تلطیف این معضل اقدام به طراحی فرم ویژه هدایت تحصیلی با 12 اولویت کرده و در این طرح سعی در تقسیم و تسهیم پنجاه- پنجاه دانش آموزان بین دیپلمه های نظری (تجربی، ریاضی و انسانی) و دیپلمه های فنی ( فنی حرفه ای و کار و دانش) کرده اند ولی متاسفانه تا به امروز این طرح کاملا شکست خورده و ناکارآمد جلوه کرده است به طوری که صدای اعتراض خانواده ها از سطح وزارتخانه آموزش و پرورش تا صحن علنی مجلس و هیات دولت بالا رفته است و عملا موضوع داخلی آموزش و پرورش به یک دغدغه ملی تبدیل شده و دخالت و اظهار نظرهای احساسی و غیرکارشناسی حواشی ماجرا واقعا آزار دهنده و  بعضا  مشفقانه است!
ریشه بخشی از این مشکل از حذف غیر ضرور امتحانات نهایی سوم راهنمایی و نتیجتا حذف مردودی و ارتقاء سرطانی معدل دانش آموزان نشات می گیرد .

اکثر خانواده ها با مشاهده کارنامه های دوپینگی و غیر واقعی در رویای پزشکی فرزندانشان غوطه ورند و لذا در کار و زار ثبت نام  به کمتر از رشته تجربی رضایت نمی دهند ؛ از دیگر سوی دخیل کردن نظرات دانش آموز ، اولیا و همچنین مشاور و لحاظ نمرات دروس خاص در هدایت تحصیلی است .
محصول چینش فعلی تمام این قطعات  بالانس معیوب پازلی است که رضایت هیچ کدام از رئوس مثلث ( متولیان طرح ،دانش آموزان و اولیا ) را جلب نکرده و نخواهد کرد و طرح یاد شده نهایتا تسکینی موقتی و جابه جایی مشکل است نه حل مشکل ؛ هجوم به رشته تجربی و پزشک پروری فرزندان !

سخن آخر اینکه باید کم کم ما به این باور برسیم که مسیر سعادت و خوشبختی لزوما از حلقه تنگ و تاریک کنکور و آن هم ترجیحا رشته پزشکی نمی گذرد و جامعه محتاج تمام تخصص ها و مهارت های متنوع و متکثر زندگی است.


ارسال مطلب برای صدای معلم

این آدرس ایمیل توسط spambots حفاظت می شود. برای دیدن شما نیاز به جاوا اسکریپت دارید

سه شنبه, 12 مرداد 1395 19:48 خوانده شده: 1381 دفعه چاپ

نظرات بینندگان  

پاسخ + +5 -1 --
دبیر 1395/05/12 - 21:51
متاسفانه همکار عزیز اتفاقا در حال حاضر مسیر خوشبختی از مسیر پزشکی براحتی می گذرد ...
پاسخ + +11 0 --
ناشناس 1395/05/12 - 21:53
نمره سرطانی و دوپینگی دانش اموزان رو خوب آمدی.
اگر یک امتحان استاندارد (یعنی سوالات استاندارد, حوزه امتحانی و تصحیح خارج از مدرسه) درپایه نهم برگزار میشد, نمرات به حول و حوش ۱۱-۱۲ میرسید و تمام این جنجالها و توقعات بی مورد جمع میشد.
پاسخ + +4 -1 --
ناشناس 1395/05/12 - 22:58
به هر حال اونهایی هم که پزشکی قبول میشن با کلاسهای آنچنانی و دوپینگ یا سهمیه های رنگارنگ ویا پردیس شهریه نجومی ویا کشورهای جورواجور پزشک میشن و همچین نخبه هم نیستند اونها هم در حال اشباع سریع هستند
پاسخ + +3 0 --
کهنه بازنشسته 1395/05/13 - 07:21
دستمزد 100 ميليونى وزير بهداشت فقط در يك روز !!

#فيش حقوقهاى نجومى مسؤلان نظام در حاليست كه #اقتصاد_مقاومتی بر سفره مردم تحميل كرده اند
پاسخ + +1 0 --
کهنه بازنشسته 1395/05/13 - 07:31
آموزش وپرورش شده است ابزاری در دست کودکی تا سرگرمش شود.
بچه بودم رادیو در صبحگاهان برنامۀ کودک داشت.کودکی در برنامه میگریست، مادرش میگفت:گریه نکن که به لولو میگم بیادو بخوردت.زان پس؛ کودک میگریست که من لولو میخوام.برنامه ریزان آ.پ سالهاست به دنبال لولویند.از لولویی به لولویی دیگر

نظر شما

صدای معلم، صدای شما

با ارائه نظرات، فرهنگ گفت‌وگو و تفکر نقادی را نهادینه کنیم.

نظرسنجی

آیا ملاقات های مردمی وزیر آموزش و پرورش دولت سیزدهم در کم کردن شکاف میان اداره و مدرسه و جلب اعتماد معلمان تاثیری دارد ؟

خیلی زیاد - 12.1%
زیاد - 3%
تا حدودی - 8.5%
تاثیری ندارد - 10.8%
نوعی عوام فریبی و سرکار گذاشتن معلمان است - 65.6%

مجموع آرا: 305

دیدگــاه

تبلیغات در صدای معلم

درخواست همیاری صدای معلم

راهنمای ارسال مطلب برای صدای معلم

کالای ورزشی معلم

تلگرام صدای معلم

صدای معلم پایگاه خبری تحلیلی معلمان ایران

تلگرام صدای معلم

Sport

تبلیغات در صدای معلم

تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به صدای معلم - اخبار فرهنگیان، معلمان و آموزش پرورش بوده و استفاده از مطالب با ذکر منبع بلا مانع است.
طراحی و تولید: رامندسرور