صدای معلم - اخبار فرهنگیان، معلمان و آموزش پرورش

کیومرث ایران نژاد/ آموزگار شهرستان سیرجان

غُصه ی ارزشیابی؟!

اشکالات و ایرادهای نظام ارزشیابی معلمان   با عرض سلام و تشکر از مسئولان و کارکنان محترم سایت صدای معلم

اینجانب کیومرث ایران نژاد آموزگار شهرستان سیرجان به اطلاع می رسانم نمره ی ارزشیابی سال تحصیلی 93-94 من در ابتدا 90 اعمال شد که بر اساس همین نمره در ابتدای سال تحصیلی 94-95 مدارک دریافت رتبه ی عالی را به امور اداری محل خدمت تحویل دادم که به دلیل اجرای طرح رتبه بندی رتبه ی عالی من اعمال نشد و بعد از مدتی مدیر مدرسه با من تماس گرفت و از من خواست فرم ارزشیابی را امضا کنم که نمره ی آن  86 است که من از این کار خودداری کردم .

برای بررسی موضوع به بازرسی اداره ی محل خدمت مراجعه کردم و علت را جویا شدم گفتند مدارک شما کافی نیست ، نمره ی بیشتری به شما تعلق نمی گیرد و من عنوان کردم نمره ی ارزشیابی 86 باعث محروم شدن من از دریافت رتبه ی عالی می شود و سال های قبل نیز بدون داشتن مدارک کافی نمره ی 90 را به من داده اند که عنوان کردند نگران نباش برای دریافت رتبه ی عالی نمره ی 85 نیاز است نه نمره ی 90 و من فرم ارزشیابی را امضا کردم تا اینکه در ابتدای سال 95 شرایط دریافت رتبه ی عالی تغییر کرد و برای دریافت آن نمره ی ارزشیابی 90 نیاز بود ؛ من با این وجود موضوع را از طریق سامانه ی شکایات وزارت پیگیری کردم که پاسخ های داده شده ربطی به شکایت من نداشت یا نمره ی ارزشیابی را اعلام می کردند و یا عنوان می کردند فرصت اعتراض به نمره ی ارزشیابی تمام شده است!

ادعای من این است که چرا در دادن چنین نمره هایی سلیقه ای عمل می شود و در فرم ارزشیابی بندهایی چون تالیف کتاب و تالیف مقاله وجود دارد که در این زمینه نه آموزشی به فرهنگیان داده شده است و نه این کارها به وظیفه ی معلمی ارتباط دارد و تالیف کتاب و مقاله کار پر هزینه وتخصصی است ؛ ضمنا در سال تحصیلی 90- 91 و سال 91-92 توسط یک مدیر ارزشیابی شده ام .

در سال اول با وجود مدارک بیشتر نمره ی ارزشیابی کمتر و در سال دوم با وجود مدارک کمتر نمره ی ارزشیابی بیشتری دریافت کرده ام .

این مواردی که در مورد خودم مطرح کردم مشتی نمونه ی خروار است ؛ اگر فرم های ارزشیابی خیلی ها بررسی شود اوضاع از همین قرار است !

حال از مسئولین سوال می کنم چگونه است که چنین شیوه ی ارزشیابی سلیقه ای مبنای دریافت رتبه قرار می گیرد و حق فرد یا افرادی که در طول دوره ی کاری خود کارنامه ی قابل قبولی داشته اند ضایع می شود و روی دیگر سخنم با مدیران محترم مدارس است :

چرا با وجود اینکه بسیاری از بندهای فرم با نظر شما اعمال می شود ولی بعضی از شما از اعمال آن ها خود داری می کنید ؟

در پیشگاه خدا چگونه می خواهید جوابگو باشید ؟

روی دیگر سخنم با مسئولین ارزیابی عملکرد وزارت آموزش وپرورش است .

مسئولین محترم !

آیا بهتر نیست در شیوه ی ارزشیابی فرهنگیان تغییری صورت بگیرد تا هم احتمال ظلم کاهش یابد هم مواردی منظور شود که انگیزه ی همکاران فرهنگی را بالا ببرد ، به وظیفه ی آن ها مربوط باشد و از سرخوردگی آن ها جلوگیری کند.

آیا بهتر نیست شرایط دریافت رتبه را به یک باره تغییر ندهیم و حداقل از یکی دوسال قبل اطلاع رسانی کنیم ؟

فرم های مربوط به نمره ی ارزشیابی متفاوت سال 93-94 من که به تایید بازرسی محل خدمت رسیده به همراه عکس اینجانب پیوست همین ایمیل می باشد

همراه 09131793665

اشکالات و ایرادهای نظام ارزشیابی معلمان

اشکالات و ایرادهای نظام ارزشیابی معلمان

جمعه, 08 مرداد 1395 21:36 خوانده شده: 5021 دفعه چاپ

نظرات بینندگان  

پاسخ + +14 0 --
ناشناس 1395/05/08 - 23:47
امان از لوث شدن معلم و شغل معلمی.
من موندم که چطور یک مدیر که با کمترین سواد و سابقه تدریس(اکثرا سالهاست که از کلاس فراری بوده و با اتصال به منبع قدرت مدیریت میکنند), به راحتی در مورد معلمان نمره و امتیاز تخصصی میدهند؟!!!
اوج اجحاف و ظلم سیستماتیک. به همین دلیل است که مدیران توقعات زیادی از معلمان همچون نمره های کاذب, تملق,.... را دارند.
در کل تا به صورت ریشه ای حل نشود, روزگار معلم حاضر در کلاس درس سیاه بوده و سیاهتر خواهد شد.
پاسخ + 0 0 --
میرزازاده 1399/07/10 - 10:28
معلم هیچ رسانه ای ندارد ارزیابی عملکرد ها یه مشت آدم مفت خورند که بر علیه معلم هستن با چهار تا امضای شورای مدرسه و سر هم بندی از مدیر ها دفاع می کنن
پاسخ + +17 0 --
حسن 1395/05/09 - 09:54
احتمالا شما هم مثل من نمره زیاد وبی دلیل به دانش اموز نمی دی و مغضوب واقع شدی شما یه سری به نمرات مستمر دروس نهایی که همکاران محترممون میدن بزنید که همه بیست هستند و یاد بگیرید روش مدیر داری را!!
پاسخ + +10 0 --
حسن 1395/05/09 - 09:58
دلیلش نتونم بینی و بخله و بی سوادیه ولاغیر
پاسخ + +5 -1 --
FAF 1395/05/09 - 16:22
بابا کیومرث عزیزم همین که داری نفس میکشی برو خدا رو شکر کن. داری توی رمز اموزش و پرورش دخالت میکنی؟ همین فردا میگردن توی زندگی شخصی و غیر شخصی ات یه چیزی پیدا میکنن و اونوقت دیگه ارزشیابی یادت میره قربونت برم. ...
پاسخ + 0 0 --
ناشناس 1395/05/09 - 22:34
نباید جلوی این... کم آورد.
باید جلوی اینها ایستاد.
پاسخ + +5 0 --
معلم متعجب 1395/05/10 - 14:43
با سلام حضور همکاران گرامی،با احترام پیشنهاد می کنم موارد مندرج در ارزشیابی را بخوانید و سعی کنید در ارتباط با موضوع های آن ها امتیاز جمع آوری کنید.به خصوص همکارانی که زمان دریافت رتبه شان هست.مواردی از قبیل شرکت در کلاس های ضمن خدمت،شرکت در جلسات،دریافت تشویق از طریق فعالیت هایی چون اقدام پژوهی و فعالیت های جانبی و مفید مدرسه....با آرزوی موفقیت.
اعتراض همکار گرامی کاملا بجاست ولی به نظر می رسد رسیدگی به این اعتراض ها مدت زمان زیادی طول خواهد کشید.مسئولین ادارات و مدیران مدارس و حتی رده های بالاتر به طور زنجیر وار به هم دیگر منصل هستند و تا این طناب پوسیده به کلی از بین رود این وسط حق و حقوق معلمین است که ضایع می شود.
پاسخ + 0 0 --
کیومرث 1395/05/11 - 05:37
همکار محترم با تشکر از نظر شما هدف من از این نوشته اصلاح یک شیوه ناصحیح است یک همکار هر اندازه تلاش کند ومدرک جمع آوری نماید باز این امکان وجود دارد که مدیری امتیاز بندهای مربوط به خودش رااعمال نکند وحق همکاری ضایع شود درضمن بعضی از بند های این فرم به وظیفه ی معلمی مربوط نیست مثل سخنرانی درهمایش تالیف مقاله و... اگر همکاران محترم مطالبه ی جدی برای بهبود شیوه ی ناصحیح ارزشیابی داشته باشند مطمئن باشید این شیوه اصلاح خواهد شد
پاسخ + 0 0 --
حق بین 1395/05/11 - 13:33
من دیده ام که برخی مدیران مدارس ، بعضی بند ها را الکی امتیاز می دهند . برای اداره سند سازی می کنند ، یک شماره الکی جلوی بند مربوطه می زنند که یعنی فرد مدرک این بند را با این شماره دارد.
پاسخ + 0 0 --
معلم متعجب 1395/05/11 - 13:41
آقای ایران نژاد،البته همین طوره که شما می فرمایید.و البته سال ها قبل اوضاع ارزشیابی بدتر از این بود.هیچ فرم و درخواست مدارکی برای ارزشیابی نبود و امتیاز ارزشیابی فقط با نظر مدیران داده میشد.مدیران هم که امتیاز کامل را همیشه به چند تا از دور و بری های چاپلوس خود می دادند!
البته که این شیوه ارزشیابی هم در شان معلم نیست و به هیچ وجه توانایی ها و مهارت های شغلی معلم در نظر گرفته نشده است.
پاسخ + 0 0 --
میرزازاده 1399/07/10 - 10:23
این مملکت هر کس بیشتر کار میکنه بلده بیشتر می خوره زیاد غصه نخورید ما هم به همین درد مبتلا ئیم من زبان انگلیسی هستم مدیر و معاون مدرسه از روی حسادت گیر می دادن بچه ها می گن انگلیسی حرف نزن اخه بی سواد من درسم اینه بعد غیر مستقیم معاون بی شرف می گفت می خواد بگه ما بلدیم
پاسخ + +2 0 --
معلم 1395/05/10 - 15:45
تغییر شرایط اخذ رتبه عالی از جهت این است که تعدادی از معلمان اینجوری حذف شوند . من رتبه عالی خود را گرفتم . اما فانی فکر نمی کند یک دنیای دیگر هم وجود دارد و انجا باید جوابگو باشد . به طور طبیعی هر چه ادم پیرتر می شود، خود را به مرگ نزدیک تر می بیند .
پاسخ + 0 0 --
ناشناس 1395/07/16 - 06:22
حرف اقلی کیومرث که بسیار هم به حق هست این هست که نطام ارزشیابی که درستی ان هنوز جای تردید وسوال دارد وبرخی از بندهای ان پراز اشکال هست.....چرا باید ملاک رتبه دادن وکم وزیادکردن حقوقها قرار بگیرد؟...واصلا چرا چنین بخشنامه هایی دیر ارسال میشود؟معلم باید حداقل از ابتدای سال تحصیلی در جریان چنین بخشنامه هایی قرار داشته باشد......در هر صورت راه حل ایشان دیوان عدالت اداری بنطر میرسد
پاسخ + 0 0 --
ناشناس 1395/07/16 - 06:49
راه حلش دیوان عدالت اداریست.....چون بخشنامه دیر صادر شده بوده.....وباید از مهرماه معلمان در جریان بخشنامه اعمال ارزشیابی در رتبه بندی می بودند

نظر شما

صدای معلم، صدای شما

با ارائه نظرات، فرهنگ گفت‌وگو و تفکر نقادی را نهادینه کنیم.

نظرسنجی

آیا ملاقات های مردمی وزیر آموزش و پرورش دولت سیزدهم در کم کردن شکاف میان اداره و مدرسه و جلب اعتماد معلمان تاثیری دارد ؟

خیلی زیاد - 12.1%
زیاد - 3%
تا حدودی - 8.5%
تاثیری ندارد - 10.8%
نوعی عوام فریبی و سرکار گذاشتن معلمان است - 65.6%

مجموع آرا: 305

دیدگــاه

تبلیغات در صدای معلم

درخواست همیاری صدای معلم

راهنمای ارسال مطلب برای صدای معلم

کالای ورزشی معلم

تلگرام صدای معلم

صدای معلم پایگاه خبری تحلیلی معلمان ایران

تلگرام صدای معلم

Sport

تبلیغات در صدای معلم

تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به صدای معلم - اخبار فرهنگیان، معلمان و آموزش پرورش بوده و استفاده از مطالب با ذکر منبع بلا مانع است.
طراحی و تولید: رامندسرور