صدای معلم - اخبار فرهنگیان، معلمان و آموزش پرورش

جواد بابازاده ( رها ) / عضو شورای نویسندگان صدای معلم

تأملی بر گفت و گوی مرتضی حاجی با صدای معلم

حاجی همزمان با ارتقاء آموزشی، توسعه سیاسی را دنبال می کرد و در پی تغییر فضای بسته آموزش و پرورش بود/ منتقدان مرتضی حاجی ، نداشتن اقتدار  مدیریتی لازم  و در اولویت قرار دادن مسایل سیاسی را از بزرگترین ایرادات وی در زمان وزارتش می دانند/ حاجی هنوز شجاعت لازم برای بیان صریح نظراتش را ندارد و در پرده ای از لفافه و با رعایت محافظه کاری سخن می گوید/ گفت و گوی اخیرش با صدای معلم نشان می دهد او جزییات مسایل آموزش و پرورش را پی گیری می کند/ می توان از پتانسیل وی به عنوان مدیری توانمند در حوزه آموزش و پرورش یا مشاور و کارشناسی با تجربه و خوشفکر برای ارتقاء آموزش و پرورش و حل مشکلات آن بهره برد

 

 افکار و عملکرد مرتضی حاجی برای وزارت آموزش و پرورش آینده

برخی از فرهنگیان جایگاه و محبوبیت مرتضی حاجی وزیر اسبق آموزش و پرورش را در رده ی دوم،  بعد از محمد علی نجفی می دانند . 

مرتضی حاجی در دولت دوم محمد خاتمی از سال 80 تا 84 وزیر آموزش و پرورش بود؛ مرتضی حاجی با توجه به نوع نگرش سیاسی اش ، در زمان وزارتش در آموزش و پرورش همزمان با ارتقاء آموزشی، توسعه سیاسی را دنبال می کرد و در پی تغییر فضای بسته آموزش و پرورش بود . می توان به اقداماتی  مانند  تاسیس مشاور در امور تشکل های فرهنگیان، تعامل منطقی با تشکل ها و فعالین صنفی و طرح  انتخابی شدن مدیران از سوی معلمان در دوره وزارتش اشاره کرد؛ دوران وزارت مرتضی حاجی که  در کابینه دوم خاتمی بود همزمان بود با اجرای برخی طرح های حساسیت برانگیز که مهم ترین آن ها طرح ادغام معاونت های آموزشی و پرورشی بود. 

این طرح موجب اعتراضات بسیار از سوی اشخاص و نهادهای مختلف شد همچنین در اوایل  دوره وزارت او تجمعات و راهپیمایی ها و اعتصاب از سوی برخی فعالین صنفی و تشکیلاتی و مربیان پرورشی سازماندهی شد که از آن جمله می توان به نقش تشکل « خانه معلمان  » که از سوی یکی از مربیان پرورشی  تهران اداره می شد اشاره کرد. این تشکل و رهبر آن پس از تغییر دولت به یک باره از سپهر صنفی سیاسی کشور و آموزش و پرورش محو شدند.
حمید رضا حاجی بابایی در آن زمان نماینده مجلس بود. همراهی و همگرایی حاجی بابایی با تجمعات اعتراضی  آن زمان معلمان و شرکت در جلسات معلمان معترض و بیان مطالبات آنها از تریبون مجلس نوعی ذهنیت در بین معلمین و فعالین صنفی ایجاد کرده بود که حاجی بابایی می تواند منجی معلمان باشد و کمک بزرگی برای مرتفع شدن مشکلات معلمان به خصوص مشکلات معیشتی معلمان  بکند ولی عملکرد چهار ساله حاجی بابایی در زمان وزارتش بیشتر طرفدارنش را به سر سخت ترین منتقدانش بدل کرد !
منتقدان مرتضی حاجی ، نداشتن اقتدار  مدیریتی لازم  و در اولویت قرار دادن مسایل سیاسی را از بزرگترین ایرادات وی در زمان وزارتش می دانند . مرتضی حاجی پس از آن که از وزارت کنار رفت نه تنها از حوزه آموزش و پرورش کنار نرفت بلکه گفت و گوی اخیرش با صدای معلم نشان می دهد او جزییات مسایل آموزش و پرورش را پی گیری می کند .

حاجی در این چند سال در برخی جلسات معلمان و تشکل ها حضور داشته است و رابطه ی خوبی با تشکل های معلمان دارد .

نگاهی به گفت و گوی او چند نکته را عیان می کند :

مرتضی حاجی امروز با مرتضی حاجی سال های وزارتش متفاوت است . گفته ها و نظراتش پخته تر شده است و به نظر می رسد که مسایل و مشکلات و راه حل های این مشکلات را متفاوت تر می بیند .

نکته دیگری که در گفته های مرتضی حاجی ملموس است آنست که هنوز شجاعت لازم برای بیان صریح نظراتش را ندارد و در پرده ای از لفافه و با رعایت محافظه کاری سخن می گوید که به نظر نگارنده برای فردی با جایگاه و سابقه وی مناسب نیست. 

حال که سال های زیادی از زمان وزارت پرالتهاب وی گذشته و عملکرد برخی از افراد و اتفاقات پیرامون سبب به دست آمدن نگرش و قضاوت بهتری در خصوص افراد و طرح ها شده است او می تواند با آرامش و قدرت بیشتری از تصمیماتش دفاع می کند.
گفت و گوی حاجی با صدای معلم و  گفت و گو های پیشینش یک نکته را جلوه گر می کند که می توان از پتانسیل وی به عنوان مدیری توانمند در حوزه آموزش و پرورش یا مشاور و کارشناسی با تجربه و خوشفکر برای ارتقاء آموزش و پرورش و حل مشکلات آن بهره برد .

امید است که این امر مورد توجه متولیان و تصمیم گیرندگان این حوزه قرار گیرد و بهره گیری از پتانسیل افراد توانمند روزهای بهتری را در سپهر آموزش و پرورش این مرز و بوم رقم بزنند.

جمعه, 18 تیر 1395 21:47 خوانده شده: 2356 دفعه چاپ

نظرات بینندگان  

پاسخ + +11 -1 --
علی 1395/04/18 - 23:57
بهترین کارش همون ادغام پرورشی واموزشی هست که به دوجزیره متفاوت تبدیل شده پرورشی امروز شده مسخره بازی صرفا ازمون قران که کارمعلم معارف وقران هست بیکارتومدرسه نشستند وحقوق مفت میگیرند همراه باتشویقی استانی وکشوری
پاسخ + +1 0 --
ناشناس 1395/04/19 - 10:25
آقای محترم (علی)
شما از گروه محدود معلمان مفت خور هستی که تو کلاس پاتو میدازی رو هم میشینی درست از تفکر نا بجات معلومه
به نظر تمام کارشناسان نظر شما ناشی از مطالعه اندک ونهی از تفکره که این چنین تربیت برخی از دانش آموزان را به چالش کشانده اتفاقا اگر این قشر زحمت کش نباشند مدارس
طبل تو خالیه
پاسخ + 0 0 --
شهاب 1395/04/20 - 08:32
سلام آقای ناشناس کاش می فرمودید یک معلم پرورشی در مدرسه چه کاری انجام میده من هم همین مطالبی را که علی عنوان کرده هرساله می بینم وحتی بعضی از این بزرگواران بوفه ی مدرسه را در اختیار دارند ودرآمد آن را برای خودشان می برند مگر می توان آموزش وپرورش را از هم جدا کرد بیشترین زحمت را معلم کلاس می کشد وکمترین حقوق را می گیرد اگر حقوقی را که به معلم پرورشی می دهند به معلم کلاس بدهند دانش آموزان بهتر پرورش پیدا می کنند
پاسخ + 0 -1 --
ناشناس 1395/04/19 - 10:37
بنده با25سابقه 18ساعت تدریس فقط 6ساعت پرورشی آزاد
آزاد پاسخ گوی 120دانش آموز اونم دو مدرسه
90 در از کار ما سر پاست با این هجمه کار
متاسفم برای برخی که این قدر تنگ نظر تشریف دارند
متاسفم براش که میخواد کلام خدا را از متن آموزش جدا میدونه
پاسخ + 0 0 --
ناشناس 1395/04/19 - 12:18
در عجبم که این کرسی ریاست چیه که حاج بابا عمر کرسی تموم شده رفته باز ول کن نیست بسه دیگه عمو برو تو ی ارگان دیگه ادامه کار بده
همون انتخاب مدیران مدارس مستقیم زیر نظر ریاست اموزش وپرورش مستحکم تر شد بر خلاف نظر جناب عالی!!!!!
پاسخ + +6 0 --
احمد 1395/04/19 - 13:24
جناب بابا زاده خواهش مي كنم كه پست وزير آموزش و پرورش رو براي جناب حاجي (نام خانوادگي جناب مرتضي حاجي است و منظور مسلماني نيست كه به حج تشرف يافته!) بعد از ابقاء احتمالي جناب دكتر روحاني در مقام رياست دولت دوازدهم در سال آينده ، لقمه نگيريد!
ديري از زمان وزارت ايشان نگذشته است! اقدامات اين جناب را هم با تمام وجود لمس كرده ايم!
آزموده را آزمودن خطاست؟!
پاسخ + +2 0 --
مدیرمدرسه 1395/04/19 - 18:25
واقعابهترین کارایشون همین ادغام معاونت پرورشی وآموزشی بودزیرامعاونت پرورشی درمدارس عملاً تعریف نشده ودرخلال5ساعت آموزشی درروزجایگاهی برای فعالیت معاون پرورشی درنظرگرفته نشده .
پاسخ + +2 0 --
رضا 1395/04/20 - 08:23
جناب ناشناس عزیز اتفاقا اولین وزیر اپ که چند وقت پیش ازدنیا رفت ودانشجوی پیاژه معروف درعلوم تربیتی بود جناب گنجی این گونه مشکل اموزش وپرورش را درایران تشریح کرد 1-سال 35که حقوق معلم ازشرکت نفت کمتر شد2-سال 58که امورتربیتی از اموزش جدا شد
پاسخ + 0 -1 --
ناشناس 1395/04/20 - 13:36
شما هم آقای (علی) و جناب شهاب
من هم چند تا معلم میشناسم که پاشو تو کلاس میذاره میگه بچه ها هر کس بی صدا بشینه تا زنگ صداش درنیاید نمره بیست میدم بهش و طفلک دانش آموزان تا آخر دست به سینه ساکت می‌نشینند
آیا این کلاس قابل تعمیم به همه ی معلمان و کلاسها است !!!
بعید نیست شما نیز از این گروه از معلمان هستین
چون در نوشته هاتون مغرضانه است !!!
پاسخ + 0 -1 --
ناشناس 1395/04/20 - 14:17
اون به اصطلاح معلمان که کینه توزانه وبی بصیرت
عده اندک از مربیان نظیر خودشون را به همه ی مربیان تعمیم میدهند را سفارش میکنم خواهشا به ی مشاور رجوع نمایند
زیرا از نوشته ها مشخصه که بویی از دیانت به مشامشون نخورده که مسابقه قرآن مدارس که هر سال استقبال زیادی میشود را کار مسخره مربی میداند !!!!
متاسفم
آقای مدیر محترم سایت
لطفا با اندکی تامل به برخی پیام های ارسالی که توهین به مقدسات است را
رسیدگی فرمایید
پاسخ + 0 0 --
ناشناس 1395/04/21 - 10:01
چه جالب اول وزیر میشن بعد ا پخته میشن حاجی هم گلی به سر ما نزده بود الان هم اظهارنظر میکنه میخواد خودش رو مطرح کنه شاید با عزل فانی جایی براش باز شه. اینها همه یه جورن کارهای حاجی تو وزارتش یادمان هست
پاسخ + 0 0 --
سید ترابی از شهریار 1395/04/25 - 21:46
سلام.دانش آموز ابتدا ،به تربیت نیاز داردوسپس به آموزش.هر فردی در آموزش وپرورش استخدام می شود ،باید از پس هردو امور برآید. به اهداف آموزش وپرورش توجه بفرمائید،آموزش اصول اعتقادی و احکام اسلامی دربعد تربیتی قبل از آموزش کتب درسی توصیه شده است. اگر معلمی از عهده ی این مهم برنیاید اصلا نباید اجازه دهند ،به استخدام آموزش وپرورش درآید.منتهی یاددادن قرآن واحکام اسلامی به صورت تخصصی ،فرد خاص خودرا می طلبد، که مانند قاریان ممتاز کشور ، عمرخودرا صرف آموزش قرآن تخصصی ( روخوانی وروانخوانی ،صوت ولحن،تجویدو.. ) کرده است ومی تواند امانت های الهی را به شیعه واقعی علی ع بودن سوق دهد.از حیث حقوق به همه معلمان بایدحقوق خوبی بدهند.بطوریکه در تورم موجود ،دغدغه ای برای مسکن وامرارمعاش نداشته باشد.معلمین نقش انبیاء ص را ایفاء می کنند وبایدمتعهد وباتقوا ومتخصص باشند.ضمنا معلمین باید به انقلاب اسلامی که خون بهای شهیدان است متعهد وپایبند باشند ودر پیروی از ولایت مطلقه فقیه ،شاخص والگوی کارمندان دولت باشند.

نظر شما

صدای معلم، صدای شما

با ارائه نظرات، فرهنگ گفت‌وگو و تفکر نقادی را نهادینه کنیم.

نظرسنجی

آیا ملاقات های مردمی وزیر آموزش و پرورش دولت سیزدهم در کم کردن شکاف میان اداره و مدرسه و جلب اعتماد معلمان تاثیری دارد ؟

خیلی زیاد - 12.1%
زیاد - 3%
تا حدودی - 8.5%
تاثیری ندارد - 10.8%
نوعی عوام فریبی و سرکار گذاشتن معلمان است - 65.6%

مجموع آرا: 305

دیدگــاه

تبلیغات در صدای معلم

درخواست همیاری صدای معلم

راهنمای ارسال مطلب برای صدای معلم

کالای ورزشی معلم

تلگرام صدای معلم

صدای معلم پایگاه خبری تحلیلی معلمان ایران

تلگرام صدای معلم

Sport

تبلیغات در صدای معلم

تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به صدای معلم - اخبار فرهنگیان، معلمان و آموزش پرورش بوده و استفاده از مطالب با ذکر منبع بلا مانع است.
طراحی و تولید: رامندسرور