صدای معلم - اخبار فرهنگیان، معلمان و آموزش پرورش

عبدالرضا خسروی/ کارشناس ارشد فیزیک - دبیر آموزش و پرورش بروجرد

نظام ناهماهنگ پرداخت میراث دولت عدالت

هدف جار و جنجال هایی که رسانه های منتقد دولت بر سر موضوع حقوق های نجومی به راه انداخته اند بیش از آن که به دنبال کشف حقیقت ، اطلاع رسانی و روشنگری افکار عمومی باشد به منظور بی اعتبارساختن دولت یازدهم و بهره برداری سیاسی از این ماجرا در جهت انتخابات ریاست جمهوری سال آینده می باشد/ این پرداختی ها در دولت قبل هم تحت عناوین مختلف دیگر صورت گرفته است/ مغلطه دیگری که صورت می گیرد این است که گویا فقط در قوه مجریه چنین چیزی رخ داده و مسئله به قوه مجریه محدود می شود در حالی که قوای دیگر در این تخلف اگر از دولت جلوتر نباشند عقب تر هم نیستند/ اگر امکان شفافیت اطلاع رسانی باشد و اطلاعات پرداختی ها منتشر شود معلوم می شود دامنه تخلف بسیار گسترده تر از قوه مجریه است ،پس منحصر کردن دامنه تخلف به قوه مجریه و مصون کردن دیگر قوا خلاف عدالت و انصاف است/ مجلس دهم باید قوانین مربوط به این حوزه ها را اصلاح کند/ آیا این مدیران یقه سفید به میزان دریافتی خود در تغییر و تحول ساختار دستگاه زیر مجموعه ی خود تأثیر گذار بوده اند و یا صرفاً وظایف معمول و روزمره ی خود را انجام داده اند/ در این بین عملکرد تیم رسانه ایی دولت ضعیف و ناکارآمد بود



دریافت های نجومی مدیران و لزوم برخورد با همه متخلفان در سه قوه   انتشار فیش های حقوقی برخی مدیران دولتی این روزها به تیتر اول رسانه های مکتوب و مجازی تبدیل شده است.رسانه های حامی دولت تدبیر و امید ، دولت قبل را زمینه ساز این حقوق ها می دانند و معتقدند در دولت قبل بندهایی در قانون مدیریت خدمات کشوری برای مستثنا کردن و پرداخت هایی با عناوین مختلف به مدیران شرکت های دولتی ، بیمه ها و بانک ها لحاظ شده است.
در طرف مقابل رسانه های منتقد ، دولت یازدهم را به پرداخت های نامتعارف ، قانون گریزی ، ایجاد فاصله ی طبقاتی و...متهم می کنند.
هدف جار و جنجال هایی که رسانه های منتقد دولت بر سر موضوع حقوق های نجومی به راه انداخته اند بیش از آن که به دنبال کشف حقیقت ، اطلاع رسانی و روشنگری افکار عمومی باشد به منظور بی اعتبارساختن دولت یازدهم و بهره برداری سیاسی از این ماجرا در جهت انتخابات ریاست جمهوری سال آینده می باشد.
برای اثبات این ادعا کافیست میزان پرداختی ها به مدیران در دولت قبل را هم بررسی کنیم ؛ بدیهی است که این پرداختی ها در دولت قبل هم تحت عناوین مختلف دیگر صورت گرفته است.

 

مغلطه دیگری که صورت می گیرد این است که گویا فقط در قوه مجریه چنین چیزی رخ داده و مسئله به قوه مجریه محدود می شود در حالی که قوای دیگر در این تخلف اگر از دولت جلوتر نباشند عقب تر هم نیستند.

اگر امکان شفافیت اطلاع رسانی باشد و اطلاعات پرداختی ها منتشر شود معلوم می شود دامنه تخلف بسیار گسترده تر از قوه مجریه است ،پس منحصر کردن دامنه تخلف به قوه مجریه و مصون کردن دیگر قوا خلاف عدالت و انصاف است.
تردیدی وجود ندارد که درعلل پرداخت های صورت گرفته علاوه بر قوه مجریه قوای مقننه و قضائیه هم مسؤلیت دارند و برای برخورد با این چالش باید یک عزم و اراده ی عملی از سوی نهادهای اجرایی ، قانون گذار ونظارتی صورت پذیرد و با ایجاد شفافیت از سیاسی کردن آن پرهیز نمود.
اگر می خواهیم دیگر شاهد چنین اتفاقاتی نباشیم باید قوانین مربوط به بانک ها ، بیمه ها و شرکت های دولتی را اصلاح کنیم .

به نظر می رسد در این حوزه ها خلأ قانونی وجود دارد و مجلس دهم باید قوانین مربوط به این حوزه ها را اصلاح کند.
حال سوال اینجاست که آیا این مدیران یقه سفید به میزان دریافتی خود در تغییر و تحول ساختار دستگاه زیر مجموعه ی خود تأثیر گذار بوده اند و یا صرفاً وظایف معمول و روزمره ی خود را انجام داده اند؟
پرداخت حقوق های نجومی به برخی مدیران موجب ایجاد یاس وناامیدی در جامعه می شود و اعتماد عمومی مردم که همان سرمایه ی اجتماعی یک نظام محسوب می شود را با چالش جدی مواجه خواهد کرد واز طرف دیگر باعث کاهش بهره وری نیروی انسانی می شود.
این ارقام نجومی در حالیست که برای افزایش حدود صد تا دویست هزارتومانی حقوق سالیانه کارگران ،کارمندان و بازنشستگان ماه ها مذاکره و چانه زنی صورت می گیرد.

دولت ها دارای ابزار انحصاری برای حمایت از معیشت و درآمد اقشار ضعیف و متوسط جامعه هستند دولت ها می توانند با معافیت های مالیاتی وبیمه ای و همچنین تخصیص سبدهای غذایی مستقیم به رفاه ومعیشت نیروهای کار خود اعم از کارگر و کارمند کمک کنند.
اما در این بین عملکرد تیم رسانه ایی دولت ضعیف و ناکارآمد بود و به نظر می رسد برخی از ارکان دولت به ویژه تیم رسانه ای آن نیازمند تقویت و ترمیم باشد.

اکنون که دولت با شناسایی خواسته ها و نیازهای جامعه در پی برنامه ریزی وایجاد تحول در این زمینه است و به صورت نسبی هم موفق بوده ،بهتر است با ترمیم تیم رسانه ایی خود این فعالیت ها را در جامعه بازتاب دهد.
در هر دولتی که رانت و فسادی وجود دارد باید با آن برخورد شود اما نباید برخورد گزینشی صورت پذیرد بلکه باید با اصلاح ساختارها و رفع خلأهای قانونی راه های دور زدن قانون را که به یک اپیدمی در نظام اداری تبدیل شده است ببندیم .


ارسال مطلب برای صدای معلم

این آدرس ایمیل توسط spambots حفاظت می شود. برای دیدن شما نیاز به جاوا اسکریپت دارید

شنبه, 12 تیر 1395 15:35 خوانده شده: 2146 دفعه چاپ

نظرات بینندگان  

پاسخ + +22 0 --
ناشناس 1395/04/12 - 16:51
سلام دولت ازهمه فیش ها وپرداختی ها حتی سایرقوا اطلاع داشته ورارد منتهی اقدام عملی صورت نگرفت من مدندم سازمان مدیریت که جناب رئیس جمهور دوباره ایجادکردومیگفتندبهم ریختگی مالی وحقوقی دولت قبل بخاطرحذف این سازمان بوده تواین سه سال چرا اقدامی نکرد واگرازطرف شبکه های اجتماعی فاش نمیشدشایدهیچوقت اقدامی هم نمیکرد البته الان هم معلوم نیست کاری کنند
پاسخ + 0 0 --
ابوالفضل 1395/04/13 - 00:42
فقط دوعامل 1-اختلافات سیاسی و 2-وجود شبکه های مجازی باعث لو رفتن فیشها شد
پاسخ + +18 0 --
ناشناس 1395/04/12 - 17:46
این خانه از پای بست ویران است.
در این چند سال فقط وزیر ...ما نه تنها تلاشی در کم کردن فاصله معلمان با دیگر ارگانها نکرد بلکهدبا بیان کمبود بودجه تا تونست از چندر غاز ما کند تا بتونه صرفه جویی هم داشته باشه.
فقط سر ما معلمان بی کلاه مانده. همه کارمندان خودشون رو جدا کردند و دریافتیشون رو چند برابر کردند.
پاسخ + +14 0 --
ناشناس 1395/04/12 - 19:01
طبیعت نظام سرمایه داری همینه.!!
پاسخ + +21 -2 --
حسن درویشی 1395/04/12 - 19:02
فقط یک سوال ذهنم را بدجور درگیر کرده چطور دولتی که به سرعت می تواند مصوبه دولت قبل را در مورد عدم کسر مقرری ماه اول فرهنگیان را ابطال کند و سه سال قبل آن را هم به صورت اقساط کم کند در این سه سال این مصوباتی را که باعث پرداخت چنین حقوق های شده را نتوانسته پیدا کند ولغو کند ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
پاسخ + +18 -1 --
ناشناس 1395/04/12 - 20:18
منابع مالی فقط واسه معلمها محدوه وگرنه برای همه چی پول هسهست
پاسخ + +10 0 --
بازنشسته 93 1395/04/12 - 20:35
بازنشستگان فرهنگی خصوصا بازنشسته های 93،بیشترین لطمه را از این دولت دیدند،بی مهری دولت روحانی به این گروه و ظلم مضاعفی که به این قشر مظلوم روا داشت نباید از ذهن ایشان پاک شود،تابستان 96 زمان پاسخ ماست،اگر فکری به حال ما نشود و همچنان قرار باشد در کنار پرداختهای نجومی به مدیران ،زن و بچه ما با روزی چهل تومن روزگار بگذرانند تنها کاری که از دستمان بر میاید رای ندادن به این دولت است،دولتی که تدبیرش له کردن ما بازنشسته های فرهنگی بوده،آقای روحانی ما بیمه درست و حسابی نداریم،حقوق بسیار ناچیزی دریافت میکنیم ،30سال زحمت و رنج تنمان را رنجور و اعصابمان را ضعیف کرده،حسابمان خالی است پارتی نداریم بچه‌ها یمان بیکارند،سرپناه نداریم،هرگز پس اندازی نداشته ایم،پاداش پایان خدمتمان ناچیز بود که آن را هم ندادی،دیگه چه باید بکنیم ؟از کی کمک بخواهیم؟مگه جور کسری بودجه شما را فقط ما معلمین باید بکشیم؟چرا ما؟چون ضعیف ماندیم؟چون هرگز نوبت ما نرسید؟چون صدایمان به جایی نمیرسد؟در این کشور ضعیفتر از ما ندیدی که له کنی؟تنها توان ما واگذار کردن ظالم به خداست،از
پاسخ + +19 0 --
جلیل 1395/04/12 - 20:54
جلیل, [۰۹.۰۷.۱۶ ۱۸:۰۵]
شما فکر نمی کنی دیگه این شیوه که همه چیز رو بندازیم گردن دولت قبل فقط تا یک سال جواب میده و دیگه جوابگگو و اقناع افکار عمومی نیست ؟؟؟ پرداختی و فساد مدیران روحانی رو که میندازید گردن احمدی نژاد اگر هم بپذیریم که این پرداخت ها به خاطر احمدی نژاد بود ایا این مدیران نیز توسط دولت قبل انتخاب شدند ؟؟؟؟ فیش 230 میلیون تمانی وزیر بهداشت را چگونه توجیه می کنید ؟؟؟ دریافتی نجومی این وزیر هم تفصیر احمدی نژاد است ؟؟؟کمی به شعور مردم احترام بذارید حتی تمام این دریافتی ها رو هم تفصیر دولت قبل بدانیم نان میدهد دولت محبوب شما انقدر ضعیف است که از این پرداختی ها خبر نداشت مخصوصا اینکه رئیس یانک رفاه توسط یرادر رئیس جمهور نصب شده است معلمان از دست روحانی و فانی از دروغهایشان خسته شده اند همین امروز اعلام کرده که در هیچ دولتی به اندازه این دولت افزایش حقوق نداشتیم دروغگویی تا کی
پاسخ + +21 0 --
ناشناس 1395/04/12 - 21:02
این اقای فانی خیلی با نمکه.
ظاهرا تا پایان دوره وزارت مدام میخواد از رتبه بندی حرف بزنه. چون حرف تازه ای برای گفتن نداره.
بابا این طرح مال 94 بود و رفت. تمام شد.
طرحی نو سخنی تازه بگو وزیر جان.
پاسخ + +8 0 --
نجومی 1395/04/13 - 01:11
فانی اگه جرات داره فیش حقوقیشو رو کنه.!!
پاسخ + +5 0 --
ناشناس 1395/04/13 - 15:33
با این حر ف ها نمی توان سهم دولت فعلی را د ر این زمینه نا دیده گرفت
پاسخ + +3 0 --
بازنشسته مهر93 1395/04/14 - 00:16
سیرقهقرایی این نظام بادولت ناامیدی وبی تدبیری به سرازیری افتاده چراکه ظلم وتبعیض محکوم به نابودی است انشاا...
پاسخ + +3 0 --
حسین 1395/04/14 - 13:43
تمام دولتها در یک چیز متفق القول بوده اند،: تضعیف وانزوای آموزش پرورش ... نظام سرمایه داری و کمونیسم هم یه قواعدی دارن اینا به هیچ اصلی جز پر کردن جیبشون فکر نمیکنن ...
پاسخ + 0 0 --
فرهنگی 1395/04/23 - 13:29
رحمت به شیرپاکت
پاسخ + +1 0 --
فرهنگی 1395/04/17 - 00:30
فوق العاده ویژه رو خوردن؟
پاسخ + 0 0 --
فرهنگی 1395/04/23 - 13:29
آی فوق العاده ویژه آی حق التدریس عقب افتاده آی تک کارت مزخرف فرهنگیان میخریم ازطرف آمیرزا صبح جمه ایرانی
پاسخ + 0 0 --
گل آقا 1395/05/09 - 11:32
رسانه ي آزاد كاركردش همينه كه طبل رسوايي اجحاف،پارتي بازي،دغل بازي،چپو كردن بيت المال،تبعيض و.................دورويي و..................رابه صدا در مياره.
پاسخ + 0 0 --
ناشناس 1395/05/09 - 12:10
ایکاش برای یکبار هم که شده به وضعیت پرداختهای غیر متعارف حقوق و مزایا به کارکنان و مدیران شرکت ملی نفتکش ایران که نه تنها از دریافت حقوق ریالی غیر متعارف بلکه جهت دیده نشدن ارقام در صورتحساب و سندهای پرداختی اشان از دلار امریکا را بعنوان جایگزین انتخاب و انرا تحت عنوان حق ماموریت حتی در سفرهای شکلاتی به مناطق مختلف ایران دریافت میکنند.
کار انهم از نوع شکلاتی در ایران و دریافت حق ماموریت دلاری و به صورت دلار نقد به صورتی که در سند حقوق دریافتی ثیت نگردد.

نظر شما

صدای معلم، صدای شما

با ارائه نظرات، فرهنگ گفت‌وگو و تفکر نقادی را نهادینه کنیم.

نظرسنجی

آیا ملاقات های مردمی وزیر آموزش و پرورش دولت سیزدهم در کم کردن شکاف میان اداره و مدرسه و جلب اعتماد معلمان تاثیری دارد ؟

خیلی زیاد - 12.1%
زیاد - 3%
تا حدودی - 8.5%
تاثیری ندارد - 10.8%
نوعی عوام فریبی و سرکار گذاشتن معلمان است - 65.6%

مجموع آرا: 305

دیدگــاه

تبلیغات در صدای معلم

درخواست همیاری صدای معلم

راهنمای ارسال مطلب برای صدای معلم

کالای ورزشی معلم

تلگرام صدای معلم

صدای معلم پایگاه خبری تحلیلی معلمان ایران

تلگرام صدای معلم

Sport

تبلیغات در صدای معلم

تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به صدای معلم - اخبار فرهنگیان، معلمان و آموزش پرورش بوده و استفاده از مطالب با ذکر منبع بلا مانع است.
طراحی و تولید: رامندسرور