صدای معلم - اخبار فرهنگیان، معلمان و آموزش پرورش

حمید سالم پور/ فوق لیسانس عربی - آموزش و پرورش شوشتر

قصه پر غصه معلمان این مرز و بوم

درد دل یک معلم در مورد مشسکلات معیشتی و قصه تبعیض

هر از گاهی اتفاقی ناخوشایند رخ می دهد که بیش از پیش مظلومیت و محرومیت آموزش و پرورش و معلمان زحمتکش آن نمایان می شود . یک وقت معلمی دلسوز توسط دانش آموزش قربانی می شود ، روزی دیگر دستان خشن ولی دانش آموزی ، معلمی را نوازش می دهد ! و جالب اینجاست که گاهی عوامل طبیعی و یا سهل انگاری های برخی مسوولین نیز به کمک می آیند و می شنویم که دیوار مدرسه ، جاده غیراستاندارد و ..... معلمان را راهی دیار باقی می نمایند .
و این بار در هفته ای که متعلق به فرهنگیان است و در ظاهر باید تکریم شوند قصه تلخ آموزشگاه دخترانه معراج اهواز پیش می آید که چند صباحی است در فضای مجازی دست به دست می شود و همگی از پیش آمدن این حادثه غم بار اظهارتاسف می کنند . این تاسف از جهت ضرب و شتم همکاران فرهنگی ما است البته هتک حرمت علم و مقام عالم و معلم بسی تاسف بارتر است و اگر زعمای قوم فکری عاجل و اساسی نکنند در آینده شاهد اتفاقات ناگوارتری نیز خواهیم بود .
با مرور وضعیت " معلم " در بسیاری از کشورهای غیر مسلمان می یابیم که این کلمه به عنوان کلید واژه مقدس مطرح است و لذا جامعه فرهنگیان - نه فقط در گفتار بلکه در عمل - واجب الاحترام بشمار می آیند و آن قدر حرفه معلمی از جایگاه والایی برخوردار است که بزرگان آن کشورها ، عظمت و بزرگی خویش را " مدیون " معلم می دانند و بی تردید این نگاه "مشکور" است و البته هر حکومتی این دیدگاه را نداشته باشد بی شک " مغبون " است .
می دانیم که اسلام بیشترین توجه را به این موضوع دارد و شاید کمتر واژه ای در لسان قرآن و احادیث یافت می شود که هم وزن " علم و معلم "باشد و پیشرفت های علمی صدر اسلام با این نگاه به سرانجام رسیده بود و زمانی که جامعه ، معلم را ازجایگاه واقعی اش به زیر کشاند توسعه و پیشرفت نیز با آن جامعه وداع نمود .

حال چه اتفاقی در این کشور بزرگ اسلامی رخ داده است که عملا از قداست و عظمت مقام شامخ معلمی به جز واژه های کلیشه ای از قبیل "معلمی شغل انبیاء است " چیزی نمانده است به طوری که همه فرهنگیان و دلسوزان دنبال جوابی منطقی برای این سوال سترگ هستند که واقعا مسوولین طراز اول کشور چرا فقط از منظر کلامی به معلم و بطور کلی آموزش و پرورش می نگرند و سالی یک بار در هفته معلم یادشان می آید به شعارهای تکراری که کودکان دبستانی ما نیز آنها را حفظ نموده اند روی بیاورند و کمتر نگاه علمی و عملی و قابل قبول برای ارتقاء مقام معلم و سطح معیشت این قشر دلسوز جامعه و رساندنشان به آنچه که شایسته آن هستند مبادرت می ورزند ؟
با اطمینان می توان اذعان کرد این شعارها - تا زمانی که با عمل همراه نگردند - مشکلی از آموزش و پرورش و جامعه فرهنگیان برطرف نمی کنند لذا باید محرومیت معلم از نظر منزلت و معیشت برطرف گردد.
اگر دیر به مسائل آموزش و پرورش بپردازیم و به طور صحیح مشکلات معیشتی و جایگاه شایسته نقش اول آن را که " معلم " است حل ننماییم بی شک کشور متحمل تبعات زیان بار و جبران ناپذیری شده و جوانان ما و نسل آینده آنگونه که دین و انسانیت خواهانش هستند رشد نخواهند کرد و این ضرر و خسران بسیار بزرگی برای جامعه خواهد بود .
جامعه فرهنگیان زیاده خواه نیست بلکه خواهان رفع تبعیض در پرداختی ها است و این یکی از آموزه های دینی ما است . در مذهب و کشوری که قاضی و حاکمش باید حتی در نگاه شان و نوع برخوردشان با افراد مسلمان و غیر مسلمان عدالت را رعایت کنند باید اذعان کرد سالیان زیادی است که چیزی به نام عدالت در پرداخت حقوق بین کارمندان دولت و دستگاه های اجرایی نیست .

برای اثبات این مدعا نیازی به تیز کردن گوش و یا استفاده از سمعک نیست فقط کافی است که مسوولین لطف کنند و گوشهایشان را نبندند تا به وضوح صدای خرد شدن استخوان های معلمان را در زیر چرخ های هزینه های سر سام آور زندگی بشنوند .

به راستی باعث و بانی این " وضعیت نابه سامان منزلت و معیشت معلم " کیست ؟ و آیا اراده ای در سطح کلان برای برگرداندن " عظمت به تاراج رفته معلم " وجود دارد که نوید بخش آینده خوش برای معلمان این مرز و بوم باشد ؟
https://ⓣelegram.me/salempoor

telegram.me/salempoor


ارسال مطلب برای صدای معلم

این آدرس ایمیل توسط spambots حفاظت می شود. برای دیدن شما نیاز به جاوا اسکریپت دارید

سه شنبه, 21 ارديبهشت 1395 20:29 خوانده شده: 2215 دفعه چاپ

نظرات بینندگان  

پاسخ + +10 0 --
ناشناس 1395/02/21 - 21:45
خدایی تو این مملکت "معلمی آخر بن بست".
معیشت که صفر.
عزت و احترام صفر, مدیر میاد به دبیر ریاضی میگه, هیچ دانش اموزی نمرش نباید از ۱۵ کمتر بشه.یعنی من معلم تو کلاس گل لغد میکنم یا کار من اونقدر بی ارزش شده که هر کس و ناکسی هر جور بخواد با معلم رفتار میکنه.
دانش اموز هم این رو میدونه, که معلمی شده حرف مفت. چون سیستم میخواد ارزمعلم هیچ باشه.
خلاصه این که به بن بست رسیدیم, فقط از خدا میخوام که یک روری انتقام خودم رو از بانیان این بن بست بگیرم.
پاسخ + +3 0 --
بازنشسته 1395/02/22 - 00:37
آفرین آقای سالم پور .گویا مافراموش شدگان این دیاریم.
جناب سالم وقتی بازنشسته بشوی وصدای شکستن استخوانهایت وبه بضاعتی وتنگدستی خانواده گریبانت را بگیرد
ومخارج خانواده وحرکت مورچه وار حقوقت را نظاره کنی .آنوقت
به گذشته ات نگاه می کنی که چقدر فرصت سوزی کرده ای .البته نه از بابت کم کاری ات بلکه از بابت به حساب نیاوردنت.
پاسخ + +8 0 --
معلم الف 1395/02/22 - 03:29
به راستی باعث و بانی این " وضعیت نابه سامان منزلت و معیشت معلم " کیست ؟ و آیا اراده ای در سطح کلان برای برگرداندن " عظمت به تاراج رفته معلم " وجود دارد که نوید بخش آینده خوش برای معلمان این مرز و بوم باشد ؟ جواب: نه بابا جون وجود ندارد خیال نکن ما با این سوز و گدازها دلمون به رحم میاد نه عزیزم.ما همش بفکر خودمونیم و شما رو برای دو روز میخوایم یکی روز انتخابات که میشید امت همیشه در صحنه و یکی مالیاتتون که چاقمون کنه و حال بده.
پاسخ + +2 0 --
ناشناس 1395/02/22 - 07:33
یعنی نمی دانید کیست ؟ همون بهتر که ندانید
پاسخ + +7 0 --
معلم باز نشسته 1395/02/22 - 07:45
آقای سالم پور خدا را شکر کنید که هنو شاغلید اگر باز نشسته شوید اونوقت دیگه تاریخ انقضا گذشته میشید مثل ما ودور ریخته میشوید
پاسخ + +4 0 --
معلم بازنشسته 2 1395/02/22 - 09:22
همکار گرام با ابن حرف وحدیث که سالها گفته میشه وگوش شنوا نیست واین ... که اقایان به اضافه زاده ها ومسولین نابخرد در حین اجرا هستن راه به جایی بردیم یا رفته !
اینها دانسته به ازار معلمین گماشته شدند دیگر کار از حرف وحدیث گذشته...
کدام سازمان حق معلم رو میده ومیگه بازنشسته به من ربطی نداره ایا این
خداوند خودش بشارت داده وما نباید زیر بارظلم وستم ...

نظر شما

صدای معلم، صدای شما

با ارائه نظرات، فرهنگ گفت‌وگو و تفکر نقادی را نهادینه کنیم.

نظرسنجی

آیا ملاقات های مردمی وزیر آموزش و پرورش دولت سیزدهم در کم کردن شکاف میان اداره و مدرسه و جلب اعتماد معلمان تاثیری دارد ؟

خیلی زیاد - 12.1%
زیاد - 3%
تا حدودی - 8.5%
تاثیری ندارد - 10.8%
نوعی عوام فریبی و سرکار گذاشتن معلمان است - 65.6%

مجموع آرا: 305

دیدگــاه

تبلیغات در صدای معلم

درخواست همیاری صدای معلم

راهنمای ارسال مطلب برای صدای معلم

کالای ورزشی معلم

تلگرام صدای معلم

صدای معلم پایگاه خبری تحلیلی معلمان ایران

تلگرام صدای معلم

Sport

تبلیغات در صدای معلم

تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به صدای معلم - اخبار فرهنگیان، معلمان و آموزش پرورش بوده و استفاده از مطالب با ذکر منبع بلا مانع است.
طراحی و تولید: رامندسرور