صدای معلم - اخبار فرهنگیان، معلمان و آموزش پرورش

علی پورسلیمان/ مدیر گروه صدای معلم

عیدی فانی به معلمان حق التدریس در هفته بزرگداشت مقام معلم : این معلمان جزء آمار نیستند !

وزیر آموزش و پرورش در توجیه پایین بودن اشل حقوقی این گروه از معلمان به « زمان کار این معلمان » اشاره کرد / رابطه میان وزارت آموزش و پرورش به عنوان کارفرما با معلمان حق التدریس یک رابطه یک سویه و از جنس استثماری است/ معلمان حق التدریس هم جزء خانواده بزرگ آموزش و پروش هستند و نباید مرزبندی میان آنها و سایر معلمان هم وجود داشته باشد/ معلمانی که این گونه با آن ها صحبت شود و رنج بزرگ تبعیض را بر شانه های خود احساس کنند ؛ آیا در مواجهه با دانش آموزان خود قادر خواهند بود که انسان هایی عدالت طلب و شهروندانی پرسش گر تربیت کنند

مشکلات معلمان حق التدریس و ظلم وزارت آموزش و پرورش در حق آن ها

فانی در برنامه ی خبری ویژه شبکه 2 به مسائل مختلفی اشاره کرد که البته تعداد قابل توجهی از آنها قبلا توسط ایشان بیان شده بود.
مجری از فانی در مورد میانگین حقوق معلمان سوال کرد.
ایشان با گفتن این که آمار دقیق در ذهن ندارد با اصرار خانم مصاحبه گر حداقل دریافتی را یک میلیون و چهارصد هزار تومان و حداکثر آن را دومیلیون و هفتصد هزار تومان عنوان کرد.
مجری گفت که تعدادی از معلمان در پیام هایی که برای این شبکه فرستاده اند بعضا حقوق خود را 300 یا 400 هزار تومان ذکر کرده اند.
فانی به معلمان رسمی و یا پیمانی اشاره کرد و تاکید کرد که معلمان حق التدریس جزء آمار نیستند.
ایشان ضمن تایید این وضعیت اما عنوان کرد که این معلمان در دو گروه قرار می گیرند که یکی مربیان پیش دبستانی و دیگری معلمانی که علاوه بر ساعت موظف ، اضافه تدریس دارند .
البته وزیر آموزش و پرورش در توجیه پایین بودن اشل حقوقی این گروه از معلمان به « زمان کار این معلمان » اشاره کرد که به نظر می رسد نمی تواند  دلیل محکم و قانع کننده ای برای تببین تفاوت بین معلمان حق التدریس با سایر معلمان باشد.
به نظر می رسد فراتر از زمان کار مسائل مهم تر و عمیق تری نسبت به این دسته از معلمان وجود دارد که جهت یادآوری به آن اشاره می شود .


« معلم حق التدریس » به معلمی اطلاق می شود که توانایی علمی و عملی تدریس را داشته باشد و به صورت پاره وقت یا تمام وقت در آموزشگاه های دولتی وزارت آموزش و پرورش تدریس نماید و حقوقش را از محل منابع وزارت آموزش و پرورش دریافت نماید و دارای کدپرسنلی و ابلاغ رایانه ای باشد.
حقوق این معلمان یک سوم معلمان رسمی و پیمانی بوده و شرایط کاری شان سه برابر سخت تر از معلمان رسمی و پیمانی است و به جز این حقوق اندک از هرگونه امتیازات و امکانات و تسهیلاتی محروم بوده اند.معلمانی که حقوق ثابت ندارند و ماهیانه حقوقی دریافت نمی کنند.
در اینجا  به بعضی از معضلات و بی مهری هایی که تلاشگران حق التدریس در ایام فعالیت شان  با آن ها  رو به رو بوده اند اشاره ای مختصر می شود :


 * عدم امنیت شغلی
 *  عدم دریافت 7 ماه  معوقه حق التدریسی از اول مهرماه
* تدریس (24) ساعت در هفته در مقطع ابتدایی و درج (22) ساعت در ابلاغ – برای اینکه پاره وقت محسوب شوند و شامل حقوق و مزایای استخدام نشوند و ندادن ساعات کار کافی (24 ساعت) به معلمان حق التدریس
* تدریس در بدترین شرایط آب و هوایی و دورافتاده ترین نقاط روستایی
* برتری داشتن معلمان رسمی و پیمانی نسبت به آنها حتی در شرایطی که مدرک و سابقه کاری مفید حق التدریس ها بیشتر از آن ها باشد.
* نبود هیچ گونه پوشش بیمه ای
* نبود هیچ گونه بورسیه ی تحصیلی یا سهمیه ی کنکور
* انتخاب نشدن به عنوان" معلم نمونه " حتی در صورت داشتن شرایط و شایستگی ها
* عدم پرداخت حقوق در ایامی که به هر دلیل تعطیل بوده ( تعطیلات رسمی ، فصلی )
* عدم پرداخت حق بدی آب و هوا ، عائله مندی ، پوشاک و....
* پرداخت حقوق یک سوم معلمان رسمی
 
 
در واقع رابطه میان وزارت آموزش و پرورش به عنوان کارفرما با معلمان حق التدریس یک رابطه یک سویه و از جنس استثماری است.
مرحوم « حمیدرضا گنگوزهی » یک معلم شرکتی و و در زمره این گروه از معلمان بود. معلم فداکاری که 7 ماه حقوق را دریافت نکرد و با فداکاری جان دانش آموزانش را نجات داد.
بسیاری از معلمان حق التدریس از بیم آن که انتقاد آنها نسبت به وضعیت موجود موجب تهدید امنیت شغلی آنها شود و مجددا برای تدریس از آن ها دعوت نشود اعتراض نمی کنند و این موجب شده است تا صدای آنها نیز به جایی نرسد.
معلمان حق التدریس هم جزء خانواده بزرگ آموزش و پروش هستند و نباید مرزبندی میان آنها و سایر معلمان هم وجود داشته باشد.
آنها هم حق زندگی دارند.
چگونه می توان این تفاوت ها و تبعیض ها را حتی درون خانواده بزرگ آموزش و پرورش توجیه و یا تفسیر کرد ؟
آیا خارج از آمار خواندن این معلمان توسط بالاتریم مقام وزارت آموزش و پرورش که به طور قطع مشکلات مضاعفی را نسبت به سایر همکاران متحمل می شوند جفایی بزرگ در حق  آن ها نیست ؟
معلمانی که این گونه با آن ها صحبت شود و رنج بزرگ تبعیض را بر شانه های خود احساس کنند ؛ آیا در مواجهه با دانش آموزان خود قادر خواهند بود که انسان هایی عدالت طلب و شهروندانی پرسش گر تربیت کنند ...

دوشنبه, 13 ارديبهشت 1395 22:55 خوانده شده: 2066 دفعه چاپ

نظرات بینندگان  

پاسخ + +5 0 --
معلم 1395/02/14 - 00:02
خدا......
پاسخ + +2 -6 --
معلم 1395/02/14 - 00:11
پوپولیستی حرف نزن
پاسخ + 0 0 --
علی پورسلیمان 1395/02/14 - 08:15
سلام
دوست عزیز
پوپولیسم تعریف دارد .
شما بفرمایید در کجای این یادداشت چنین امری تبلیغ شده است ؟
اتفاقا سعی شده است نقاط ابهام روشن شود .
پایدار باشید .
پاسخ + 0 0 --
معلم 1395/02/14 - 09:46
پوپولیسم؟؟؟؟؟

این گززارش؟؟
خوبه ،،،،انگار شما یه لغتنامه جدید با تعاریف وتعابیری نو سراغ دارید؟؟؟
پاسخ + +8 -1 --
ناشناس 1395/02/14 - 06:32
متاسفانه اوضاع کار در کشور چنان فاجعه بار است که فوق لیسانس شیمی حاضر است برای ماهی چهارصد هزار تومان در دبستان تدریس کند البته به قول دکتر و حجت الاسلامی که فرمودند اینها قبول کرده اند که با این حقوق تدریس کنند پس حق ندارند گله وزاری کنند وکم کاری نمایند خودشان قبول کرده اند میفهمی جانم قبول کرده اند جالبه که زورگیر ها هم می گویند وقتی قمه رو گذاشتیم زیر گلوی قربانیمون خودش قبول کرد که هرچی رو داره بده به ما
پاسخ + +9 -1 --
حق التدریس 1395/02/14 - 07:29
وای بر ما در چه برهه ای از زمان قرار گرفته ایم دیگر به تعلیم و تربیت اهمیت نمی دهند اقای فانی به نفع خزانه داران دولت حرف می زند تا تعلیم وتربیت. بیشتر معلمان عزیزمان در ابتدا حقالتدریس بوده اند.
پاسخ + +12 0 --
ناشناس 1395/02/14 - 07:35
این وزیر تنها هدفش اینه که با خودشیرینی ثابت کنه, میشه معلمان رو با حداقل حقوق به کار گرفت. ایشان با سکوت خود و در بیشتر موارد با ارایه امارهای بی محتوا دنبال این هدف است.
ایشان به حاکمیت نشان داده که میتونه صدای معلمان رو خفه کنه.
قربانی کردن یک میلیون معلم فقط برای حفظ موقعیت خود.
...
پاسخ + +13 0 --
ناشناس 1395/02/14 - 07:49
مگر برای ما رسمی ها کاری کرده که حالا بخواهند برای پاره وقت ها انجام دهند ...کل اموزش و پرورش ما در حال استثمار کلیه فرهنگیان و دانش اموزان است
پاسخ + +9 -1 --
معلم 1395/02/14 - 09:48
خداییش من موندم اون تو اون وزارتخونه چیکار میکنه ؟؟؟
اگه وزارتخونه واداره کل تعطیل شه نصف مشکلات معلمها خود به خود حل میشه !؟
پاسخ + +4 -1 --
حسین 1395/02/14 - 13:47
چه عجب اقای پور سلیمان از اقای فانی انتقاد کرد. ی استادی داشتیم تو دوران دبیرستان هر وقت کسی درس بلد نبود بهش صفر نمیداد میگفت بهت یه 9پررنگ میدیم. هر چند نمره ی اقای فانی صفر هستش اما من بشخصه برای حفظ ابروی وزیر بهش ی 9پررنگ میدم.
پاسخ + 0 0 --
علی پورسلیمان 1395/02/14 - 14:00
سلام
دوست عزیز

به نظر می رسد شما نگاه گزینشی به مطالب دارید .

شاید آن بخش که با سلایق شما هم خوانی ندارد بیشتر به چشم می آید و بیشتر در ذهم شما می ماند !

اساس کار ما تفکر نقادی است .

بنده و سایر دوستان وام دار جریانی نیستیم و به کسی هم بدهکار نیستیم !

نه بی جهت از کسی تمجید می کنیم و نه مغرضانه انتقاد .

با پوپولیسم هم میانه ای نداریم .
پایدار باشید .
پاسخ + 0 0 --
احمدی 1395/02/14 - 17:22
دقیقا پوپولیسم هست-واقعا کسی که در اولین متن بیان کرد درست فرموده وباید قبول نمود
پاسخ + +6 0 --
فرهنگی 1395/02/14 - 13:48
عدالت اسلامی!
جامعه اسلامی!
قانون اسلام!
فقط در حد شعار باقی مانده . در مقام عمل چه بلاهایی سر اسلام آوردند!
.
پاسخ + +2 -1 --
ناشناس 1395/02/14 - 15:10
برده دارى مدرن
پاسخ + +1 0 --
فرهنگی 1395/02/14 - 17:33
وضعیت نیروهای حق التدریس همیشه همین طور بوده؟, مربوط به امروز و آقای فانی نیست.
متاسفانه هم وزارتخانه و هم مجلس از این شرایط کاملا مطلع هستند, اما اهمیتی نمیدهند.
فقط میخواهند به حداقل حقوق و مزایا , کلاسها رو پر کنند.
پاسخ + +1 0 --
حسین 1395/02/14 - 18:28
نخیر اقای عزیز نگاهم گزینشی نیست چون من همیشه به این سایت سر میزنم . اکثر مواقع جانبدارانه حرف میزنید و سرپوش گذاشتن به عملکرد ضعیف اقای فانی انگار وظیفه ی این سایت شده وگرنه چرا این همه وعده های بی فرجام این وزیر حرفی به میان نمی اورید چرا وقتی با معاون وزیر بطحایی مصاحبه میکنید با هر جوابی قانع میشید و اونو به چالش نمیکشید . از اول وزارت گفتند . تیم اقتصادی تشکیل دادیم چند
ماه دیگه برید فیش حقوق خودتو نگا کنید. بعد حرف از بدون کیف و کتاب بودن پنجشنبه ها زدند ک از بی برنامه حرف زدن این وزیر بود (باتوجه به وضعیت بودجه ای وزارت )بد یک سال صحبت از افزایش حقوق معلمای ابتدایی کردن با توجه به پنج روزه بودن درصورتی که حق همه بود بد هم برای همه اجرا شد اما هنوزم ناقص . بد هم رتبه بندی که خودشون حتی بعد از تصویب مجلس با اون درصدها گفتند افزایش 300تا 800هزار که شد 80هزار تا 450هزار .که اونم برای بعضیها از بعد مهر اجرا نشد . و وضعیت درمانی بیمه طلایی که هیچ نمی ارزد و خیلی از موارد دیگر که از حوصله دوستان خارجه . ولی در مقابل حاجی بابایی کوتاهی نکردید .
پاسخ + +2 0 --
فرهنگی بازنشسته 1395/02/14 - 19:18
به عنوان یک فرهنگی بازنشسته 8 سال قبل باید به اطلاع آقای وزیر برسانم که حقوق دریافتی اینجانب از حداقل مبلغی که شما عنوان فرمودید کمتر است.
اگر هم صدای حق طلبی نتیجه بدهد آیا می توان رنج 8 ساله تورم و.. را در زندگی ساده یک بازنشسته که عموما از شاغلین به مراتب پرهزینه تراست را هموار کند.؟؟
پاسخ + +1 0 --
حق التدریس از تهران 1395/02/14 - 21:48
متاسفانه این نگاه استثماری از بالاترین مقام وزارت نشعت می گیره،وزیری که باید بیشترین حواسش به مظلوم ترین کارکنان مجموعش باشه،اتفاقا بیشترین ظلم و به این عزیزان می کنه،فتوت و جوان مردی خیلی وقت از جامعه ما رخت بر بسته،به قول شاعر:
مردی نبود فتاده را پای زدن گر دسته فتاده ای بگیری مردی
پاسخ + +1 0 --
معلم 1395/02/14 - 22:05
آقای فانی برای معلمان رسمی هم عیدی دادند.آنهم در قالب یک جمله:
دولت با مشکل کمبود نقدینگی و منابع مواجه است.!(البته فقط برای معلمان نه کارمندان نور چشمی نفت و مخابرات و بانک که درآمدزا هستند!!!)
نتیجه: آموزش و پرورش ما مصرفیست.!
پاسخ + 0 0 --
معلم حق التدریس 1395/02/15 - 07:21
با 28 ساعت تدریس در هفته دریافتیم شده 663000،دقیقا معادل یک سوم حقوق معلمان رسمی و پیمانی،این کجاش عدالته؟!سه برابر معلمان رسمی کار می کنیم اونوقت یک سوم حقوق دریافتی داریم،اونم بعد از یک سال با هزارجور التماس و خواهش،که آقا حقوق مارو بده داریم عذاب می کشیم ،او گوش شنوا!
پاسخ + 0 0 --
بازنشسته93 1395/02/15 - 10:07
آقازاده ها جزوآمارندبادرامدهای میلیاردی
پاسخ + +1 0 --
ناشناس 1395/02/15 - 12:12
"برای مردی که در خیابان میرداماد خود را به دار آویخت..."

این کشته ی آویخته از پل، جسد ماست
این صحنه ای از نیستی مستند ماست

از ترس اجل، سکه نریزید به پایش
ای رهگذران! این تن بی جان، جسد ماست

بر سینه ی پر حسرت او در گذر عمر
شاید اثر خواهشی و دست رد ماست

ناخواسته ما نیز در این قتل، شریکیم
آن ضربه ی آخر چه بسا از لگد ماست!

تنها نه فقط یک نفر است این تن بی جان
این خودکشی جمع فزون از عدد ماست

امروز رسیده ست اگر جان به لب او
فردا چه بسا مرگ چنین، در صدد ماست

این جسم معلق که چو شماطه ی ساعت
خوابیده، نمایشگر اوقات بد ماست

دادیم به دنیا دل و كامى نگرفتيم
این فاجعه ها حاصل داد و ستد ماست

حق داشت اگر حکم به اعدام خودش داد
در این قفس تنگ که حبس ابد ماست
پاسخ + +2 0 --
ناشناس 1395/02/15 - 12:16
عدالت وانسانیت مرده!
پاسخ + 0 -1 --
ناشناس 1395/02/15 - 16:06
بابا به خدا حقشان است یک مشت بی سواد که بعضی از مدارس برایشان گواهی کرده پیش دبستانی بوده اند انوقت مغز های متفکر وبا استعداد این مملکت بیکار میگردند از لحاظ سنی بعضی هم سن کاهنان مصر هستند وابروی هر چه معلم است را بردند یک نمونش من مثال میزنم بعنوان دبیر دینی دبیرستان استخدام شده وبه بچه ها گفته بود از روی چند درس اول سه بار بنویسید این کجاش معلمیه
پاسخ + 0 0 --
فرزاد 1395/02/16 - 00:36
در عصر ارتباطات نوین با ابزار نوین باید حق را بر کرسی نشاند.پیشنهاد من حرکت گام به گامی است مطالبه اول که با کمپین استفعا استعفا وزیر بی لیاقت وبعد گام های دیگر.
کمپین استعفا استعفا وزیر بی لیاقت طنین انداز شبکه های اجتماعی مجازی شود.دوستان همتی برای این حرکت
پاسخ + +1 0 --
معلم 1395/02/17 - 09:13
من با 26 سال سابقه با مدرک لیسانس شیفت مخالف خودم را هم تدریس می کنم . دو ساعت هم در شیفت خودم اضافه تدریس دارم . برای من ابلاغ 26 ساعته زده اند که جمع آن هر ماه 104 ساعت می شود . اماهنگام پرداخت اضافه تدریس هر ماه حق الزحمه 72 ساعت را حساب کرده اند . اداره محترم در مقابل اعتراض بنده شرایط فولتایم را توضیح داده است . با این توصیف من هر ماه 30 ساعت رایگان تدریس کرده ام . چگونه حقم را بگیرم کسانی که راه احقاق چنین حق هایی را می دانند پاسخ دهند. کجا مراجعه کنم ؟چه کار کنم ؟ خواهشمندم هر کس راه حل می داند زودتر راهنماییم کند.
پاسخ + 0 0 --
دبیر 1395/02/17 - 13:20
لعنت بر فانی فقط به نیرو های ستادی 67 درصد اضافه کرد.
پاسخ + 0 0 --
ناشناس 1395/02/20 - 15:53
بازنشستگان 93 بربختو به خاک سیاه نشوند پاداششون احتمالا به بازنشستگان ترکمنستان فرستاده الان هر روز شب وعده دروغ میده این میگند وزیر...

نظر شما

صدای معلم، صدای شما

با ارائه نظرات، فرهنگ گفت‌وگو و تفکر نقادی را نهادینه کنیم.

نظرسنجی

آیا ملاقات های مردمی وزیر آموزش و پرورش دولت سیزدهم در کم کردن شکاف میان اداره و مدرسه و جلب اعتماد معلمان تاثیری دارد ؟

خیلی زیاد - 12.1%
زیاد - 3%
تا حدودی - 8.5%
تاثیری ندارد - 10.8%
نوعی عوام فریبی و سرکار گذاشتن معلمان است - 65.6%

مجموع آرا: 305

دیدگــاه

تبلیغات در صدای معلم

درخواست همیاری صدای معلم

راهنمای ارسال مطلب برای صدای معلم

کالای ورزشی معلم

تلگرام صدای معلم

صدای معلم پایگاه خبری تحلیلی معلمان ایران

تلگرام صدای معلم

Sport

تبلیغات در صدای معلم

تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به صدای معلم - اخبار فرهنگیان، معلمان و آموزش پرورش بوده و استفاده از مطالب با ذکر منبع بلا مانع است.
طراحی و تولید: رامندسرور